Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Joo ei tuossa yksityiskohdat täsmää, alunperinhän juttu lähti tästä väitteestä.
"Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa."
Tota nyt voi tulkita semilaveasti, mutta sanoisin että tuossa tarkoitetaan sitä että se oma kaista ei edes (aina) riitä...

Kannattaa kyllä jättää auto kotiin jos sitä ei pysty kaistalla pitämään noissa vauhdeissa. Se on kyllä totta että "raskasta" se lujaa ajaminen on muun liikenteen seassa, tyhjäksi tiedetyllä tiellä tommonen 200 nyt ei ole vielä mikään erikoinen vauhti. Mielestäni saksassa 170-180 meni vielä todella mukavasti vakkari päällä, 160 sitten jo ihan autopilotilla, mutta kun vauhti nousee yli 200 niin ajamisesta tuollakin muun liikenteen seassa tulee jatkuvasti aktiivisia toimia vaativaa. Vähän väliä saa nostaa kaasulta ja välillä hypätä jarrulle kun joku lähtee keskikaistalta 140-160 lasissa ohittamaan hitaampaa ja itse tulet lujempaa takaa. Jos vähänkin kauempana vilahtaa jarruvalot niin kaasulta on melkein parempi nostaa jalka heti, pahimmillaan siellä on vauhtia 40-50 tai täys stoppi kun saavut paikalle. Kuitenkin noissa 230->140 tai jopa -> 50 hidastuksissa saa vähän eri tavalla runnoa sitä jarrua kuin suomessa 140->110 pudotuksissa. Kaippa tuohonkin silti oikeasti todella paljon paremmin vielä sopeutuisi, itsessä ei ole kuin noin 1000km kokemusta baanalta eli joku 6-7h...
 
Joo kyllä Saksassa ajellessa keskikaistalla ~160kmh useasti sujahti aivan posketonta vauhtia astetta sporttisempia autoja ohitse ilman mitään sen kummempia ongelmia.
 
MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
Ei niissä mitään vikaa ole, joskin ovat 20v vanhoja. Tervetuloa koittamaan noilla vakiokoon 195/65/15 renkailla. Kerran ajellut 18" pyörillä niillä ei tosiaan 200 tuntunut oikein missään.
Joo ei tuossa yksityiskohdat täsmää, alunperinhän juttu lähti tästä väitteestä.

Tota nyt voi tulkita semilaveasti, mutta sanoisin että tuossa tarkoitetaan sitä että se oma kaista ei edes (aina) riitä...

Kannattaa kyllä jättää auto kotiin jos sitä ei pysty kaistalla pitämään noissa vauhdeissa. Se on kyllä totta että "raskasta" se lujaa ajaminen on muun liikenteen seassa, tyhjäksi tiedetyllä tiellä tommonen 200 nyt ei ole vielä mikään erikoinen vauhti. Mielestäni saksassa 170-180 meni vielä todella mukavasti vakkari päällä, 160 sitten jo ihan autopilotilla, mutta kun vauhti nousee yli 200 niin ajamisesta tuollakin muun liikenteen seassa tulee jatkuvasti aktiivisia toimia vaativaa. Vähän väliä saa nostaa kaasulta ja välillä hypätä jarrulle kun joku lähtee keskikaistalta 140-160 lasissa ohittamaan hitaampaa ja itse tulet lujempaa takaa. Jos vähänkin kauempana vilahtaa jarruvalot niin kaasulta on melkein parempi nostaa jalka heti, pahimmillaan siellä on vauhtia 40-50 tai täys stoppi kun saavut paikalle. Kuitenkin noissa 230->140 tai jopa -> 50 hidastuksissa saa vähän eri tavalla runnoa sitä jarrua kuin suomessa 140->110 pudotuksissa. Kaippa tuohonkin silti oikeasti todella paljon paremmin vielä sopeutuisi, itsessä ei ole kuin noin 1000km kokemusta baanalta eli joku 6-7h...
Kyllä se enempi vähempi alkaa urat ja muut tuossa vauhdissa johtamaan siihen että tarkka saa olla kaistan pidossa. Ja ei siinä mitään mutta jos kaveri on rinnalla niin kovin montaa senttiä siinä ei ole välissä enää.
 
Kyllä sitä väliä on ihan yhtä paljon kuin hitaampaakin ajaessa. Väittämäsi johtuu näköharhasta, vauhdin kasvaessa näkökenttä supistuu. Ei mulla ainakaan autot ole mihinkään hakeneet/siirtyneet/hyppineet, sinne ne menee mihin ohjauspyörällä näyttää. Sivutuulikin vaikuttaa pahemmin hitaasti ajaessa kun toisen vektorin voima on pienempi niin auto menee enemmän tuulen suuntaan...
 
MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
Vanhemmilla autoilla kun huiput ei paljoa laske kilometrien myötä niin kannattaa muistaa että huoltamattomien jarrujen teho laskee senkin edestä. Oma kylmäävin opetus tästä oli muutama vuosi takaperin kun vedin +200 vauhdista poistuvalle rampille ja hidastuvuus loppui jossain 140-120 km/h paikkeilla jarrupalojen takia... Auto säilyi ehjänä ja uusilla jarrupaloilla eteen ja jarrunesteen vaihdolla kesti vastaavia tyhmyyksiä niinkuin pitääkin.

Toivottavasti kanssa-autoilijat muistavat vanhemmissa autoissa myös jarrujen ja alustan kunnon merkityksen turvallisuuteen, katsastuksen dyno testin läpäisy ei välttämättä anna oikeaa kuvaa mitä tapahtuu isompaa kovaa ajettaessa.
 
Ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että osa jengistä kuvittelee tietävänsä autojen ajettavuudesta jotain ihan vaan ajamalla 200km/h suoralla tiellä. Jotkut jopa kuvittelee sen olevan turvallista.
Toi perseily kuuluu Saksaan tai moottoriradoille.
 
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.

Ehkäpä uskomuksesi johtuu juuri siitä, että olet kokeillut vain muutaman kerran laittomasti Suomen öisillä motareilla mikä on tehnyt touhusta jännittävää ja luonut riitävän "jännä jännä"-tunteen. Varsinkin kun peliin laitetaan jotain ihme rengasvertailuja ja muita uskomuksia. Toiset kuitenkin ajaa päivästä toiseen noilla nopeuksilla työmatkaa ihan tavallisilla, halvoilla ja vanhoilla autoilla. Keskimääräinen autoilija ei tiedä tuon taivaallista mikä rengas siellä pyörii tai tuleeko "iskari vastaan". Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)

Noista Corsamummoista sen verran, että kun ajat ekan kerran vuokra-autolla autobaanalla nenä ratissa jännittäen ja rystyset valkeana rattia puristaen 140 vauhdissa hidasta kaistaa, tulet yllättyymään kun se Corsamummo ihan kirjaimellisesti pyyhkäisee sinusta ohi keskikaistalla 170 vauhdilla. Eivät nekää "lullaa"...


Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
 
Liian moni sieltä rampista liittyy 5-vaihteella 60-80 ajaen ja rampin lopussa vasta taakseen pälyillen. Vasta kun näkee että olisi tilaa, löytyy kaasu poljin. Talvella tämä on helppo nähdä pakoputken sauhuttelusta. Eikä se 5-vaihteella mihinkään kiihdy. Sitten hypätään siihen väliin mikä oli siellä tarjolla max 90 km/h mittarissa. Ja taakse jääneestä 100 tai 120km/h lapusta onkin jo kilometri matkaa.
Kilometri jonka aikana olisi jo alunperin pitänyt seurata missä kohtaa se väli on ja nostaa nopeus satasen tai 120 että voi sujuvasti liittyä moottoritielle.
Jos pää ei käänny havainnointia varten tarpeeksi siellä rampin aikana/alussa, on perusteltua ehdottaa ajokortin vaihtoa taksikorttiin.

Suomessa ei juurikin yllä keskusteltujen syiden vuoksi voi ajaa liittymien kohdalla kuin 150 vauhtia, vaikka muut välit ajeleekin 200 mittarissa. Täytyy sen verran osata ennakoida. Sieltä tulee niitä sekoilijoita joukkoon aiheuttamaan jo arki nopeudella vaaratilanteita, että kovemmalla nopeudella ne tilanteet on tilastomerkintöjä joihin kuului tieliikenneonnettomuus ja kuolemantapaus tai useampi.
 
Ehkäpä uskomuksesi johtuu juuri siitä, että olet kokeillut vain muutaman kerran laittomasti Suomen öisillä motareilla mikä on tehnyt touhusta jännittävää ja luonut riitävän "jännä jännä"-tunteen. Varsinkin kun peliin laitetaan jotain ihme rengasvertailuja ja muita uskomuksia. Toiset kuitenkin ajaa päivästä toiseen noilla nopeuksilla työmatkaa ihan tavallisilla, halvoilla ja vanhoilla autoilla. Keskimääräinen autoilija ei tiedä tuon taivaallista mikä rengas siellä pyörii tai tuleeko "iskari vastaan". Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)

Noista Corsamummoista sen verran, että kun ajat ekan kerran vuokra-autolla autobaanalla nenä ratissa jännittäen ja rystyset valkeana rattia puristaen 140 vauhdissa hidasta kaistaa, tulet yllättyymään kun se Corsamummo ihan kirjaimellisesti pyyhkäisee sinusta ohi keskikaistalla 170 vauhdilla. Eivät nekää "lullaa"...


Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
Toi perusmallin corsa ei kulje läheskään 200. Työkaverilla oli semmonen ja se 170 nyt on vähän eri kun 200+.

Alkaa menemään vähän ot:ksi tämä, mun puolesta ainakin saa vänkäys riittää.
 
Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)
Moni auto tuntuu vakaalta kun ajetaan isoa lujaa. Ilmanvastus pitää voittaa, joten tiehen pitää jatkuvasti välittää reilusti tehoa. Vetävien pyörien tuentaan kohdistuu jatkuva vääntö. Puslat joustaa ja lähes poikkeuksetta aurauskulma hieman kasvaa. Tämä yleensä vakauttaa menoa, vähentää vaeltelua tien kallistuksissa ja tekee alustasta monella tapaa tunnottomamman. Sitten kun otetaan vielä nopeuden neliössä kasvava korin liike-energia, ei ihan pikkukivet enää muuta sen suuntaa ja meno on mukavampaa.

Sitten todellisuus on kuitenkin teoriatasolla ikävä. Keskivertoautossa ei ole downforcea vaan siihen kohdistuu pientä nostetta vauhdin kasvaessa. Pitoa on siis vähemmän. Suunnanmuutosten ja hidastamisen vaatima tila nopeuden noustessa kasvaa eksponentiaalisesti. Pelkän reaktioajan aikana kuljettu pidempi matka tähän lisäksi. Alustan ja voimansiirron rasitukset kasvavat, vikaherkkyys kasvaa ja ajossa tulevien vikojen seuraukset pahenevat.

Mutta joo, liittymissä suuri nopeusero aiheuttaa vaaratilanteita. Riippuu vaan tilanteesta, kuka aiheuttaa nopeuseron.
 
Meneekö jokin Corsa yli 200? Meillä toisena autona Corsa, ei mitään kyllä valitettavaa siinä autossa.

Jos nyt halutaan oikeasti joku ääriesimerkki autosta, jonka kulku on epävakaata, niin vaikka Nissan Note. Vuokra-autona viikon ja siinä oli auto, joka muuttui epävakaaksi jo 100km/h vauhdin jälkeen. Tuolloisella omalla 2000 luvun autolla pystyi kulkemaan 180-200 huomaamatta paljoa eroa vaikkapa 120 vauhtiin.

Tuo Note taasen oli tuolloin pari vuotta sitten pakasta vedetty yksilö. Tällä autolla ei taida kovin paljon nopeampaa päästäkään, ei käynyt edes mielessäkään kun pienikin tuulen puhallus kallisteli autoa. Omaa autoa kun hain huollosta takaisin, niin tuli rankkasade matkalla. Muilla autoilla, mitä ukkosmyrskyissä ajellut, niin ei pahemmin ongelmia ole ollut, mutta Notessa lähes katosi ohjaus 80 vauhdissa. En yhtään ihmettele, jos mummommat kuskit ajelee hiljaa noilla koppimopoilla.
 
Meneekö jokin Corsa yli 200? Meillä toisena autona Corsa, ei mitään kyllä valitettavaa siinä autossa.

Meneehän nuo corsat, saahan sitä e-koppasta perusversiotakin 150hp padalla. 90hp kulikoneella olevakin speksien mukaan 175kmh.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
Rajoitusten nostaminen vaatisi oikeastaan, että olisi kolme kaistaa suuntaansa kuten Saksan autobahneillakin. Kahdella kaistalla kun sillä kaistalla johon liitytään ajettaisiin myös noita suurempia vauhteja ja liittyminen ei olisi turvallista. Kolmella kaistalla voidaan se yksi kaista rajata hitaampien käyttöön, jotka eivät pysty tai halua ajaa kovaa, ja siten tiellä on kaista johon voi liittyä kohtuullisella nopeudella ja turvallisesti. Vasta sitten kun sitä vauhtia on voi vaihtaa sille keskimmäiselle kaistalle ja sitten vielä jää se yksi kaista ohittamista varten.

Sitä paitsi minusta jos 120 nostetaan rajoitusta, niin sen jälkeen turvallisin olisi suoraan poistaa rajoitus kokonaan. Tollanen esim. 140 rajoitus asettaisi liikaa paineita ajaa sitä vauhtia vaikka monella autolla (uudellakaan) ei voi turvallisesti ajaa tuollaisia vauhteja ja eikä se olisi mukavaakaan. Sen sijaan jos rajoituksia ei olisi se olisi kaikille selvempää, että jokainen voi valita sen itselle sopivan vauhdin.
 
Kyllä vanaha 1993 F-mallin Astra oli ihan ok ajaa niin lujaa kuin se kulki (noin 190km/h, 205km/h mittarissa, sitten loppui kulku) joskus 18-vuotiaana hurjapäänä. Vaikka autolla oli ajettu yli 270 000 kilometriä, niin ihan turvallisen tuntuisesti se kulki menemään tuossa pohjantiellä. On toki tullut joskus myöhemmässäkin iässä ajettua pohjantiellä yli 200km/h, enintään 240km/h, mutta alla on ollut silloin uusi BMW tai Audi, eikä niillä ainakaan mitään heikkoa kovassakaan vauhdissa tuntunut, eikä pelottanut. Ei pelottanut 2002 Type R Civicilläkään talvikelillä yli 200km/h vauhdista sutiminen.

Tuolla nykyisellä Octavialla ihan pelkästään 100km/h vauhti talvirenkailla on jo melekoista leijumista, on kyllä niin paska alusta autossa kuin olla ja voi. Onneksi tiedän tarkalleen Hakkapeliitta 8 ominaisuudet, kun kilometrejä kyseisillä renkailla on tullut ajettua varmaan yli 100 000km. Muutenkin sellainen romukasa tollanen uusi Octavia, että miksi suomalaiset idiootit noita edes ostaa kun mikään ei toimi uudessa autossa (lähivalot ei toimineet uutena, peräkontti kolisee, takana natisee puslat uutena jo, auton tietokone on hidas paska joka ei kertakaikkiaan toimi mitenkään päin jne.).
 
Sanotaan nyt positiivisena asiana, että on siinä ainakin tehokas lämmityslaite. Ei tarvi iglulla ajella, niinkuin aina välillä tuolla liikenteessä näkee. Nuo ruokalähettikuskit on vaarallisia kyllä. Ajelevat ikkunat jäässä ja näkyvyys on varmasti aika heikko monella.
 
Sanotaan nyt positiivisena asiana, että on siinä ainakin tehokas lämmityslaite. Ei tarvi iglulla ajella, niinkuin aina välillä tuolla liikenteessä näkee. Nuo ruokalähettikuskit on vaarallisia kyllä. Ajelevat ikkunat jäässä ja näkyvyys on varmasti aika heikko monella.

Eipä niistä ikkunoista tarvitse mitään nähdä kun katse on puhelimessa olevissa tilauksissa.
 
Liian moni sieltä rampista liittyy 5-vaihteella 60-80 ajaen ja rampin lopussa vasta taakseen pälyillen. Vasta kun näkee että olisi tilaa, löytyy kaasu poljin. Talvella tämä on helppo nähdä pakoputken sauhuttelusta. Eikä se 5-vaihteella mihinkään kiihdy. Sitten hypätään siihen väliin mikä oli siellä tarjolla max 90 km/h mittarissa. Ja taakse jääneestä 100 tai 120km/h lapusta onkin jo kilometri matkaa.
Kilometri jonka aikana olisi jo alunperin pitänyt seurata missä kohtaa se väli on ja nostaa nopeus satasen tai 120 että voi sujuvasti liittyä moottoritielle.
Jos pää ei käänny havainnointia varten tarpeeksi siellä rampin aikana/alussa, on perusteltua ehdottaa ajokortin vaihtoa taksikorttiin.

Suomessa ei juurikin yllä keskusteltujen syiden vuoksi voi ajaa liittymien kohdalla kuin 150 vauhtia, vaikka muut välit ajeleekin 200 mittarissa. Täytyy sen verran osata ennakoida. Sieltä tulee niitä sekoilijoita joukkoon aiheuttamaan jo arki nopeudella vaaratilanteita, että kovemmalla nopeudella ne tilanteet on tilastomerkintöjä joihin kuului tieliikenneonnettomuus ja kuolemantapaus tai useampi.

Paras on myös nämä jotka väistää rampilta tulijaa, itse kun ajan prätkällä rampissa ihan rauhassa ja sitten se hermanni väistää mua, prätkää joka ottaa muutamassa sekunnissa 60->150km/h :facepalm:
 
Sitä paitsi minusta jos 120 nostetaan rajoitusta, niin sen jälkeen turvallisin olisi suoraan poistaa rajoitus kokonaan. Tollanen esim. 140 rajoitus asettaisi liikaa paineita ajaa sitä vauhtia vaikka monella autolla (uudellakaan) ei voi turvallisesti ajaa tuollaisia vauhteja ja eikä se olisi mukavaakaan. Sen sijaan jos rajoituksia ei olisi se olisi kaikille selvempää, että jokainen voi valita sen itselle sopivan vauhdin.

Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista... Vai oliko tämä nyt jotain sarkasmia mitä en tajunnut?

Ps. Saksassa ei kaikki vapaan rajoituksen baanat ole kolmekaistaisia @tuoppi´
 
Viimeksi muokattu:
Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista...
Aika moni tuntuu jo ajavankin sen 140 lasissa tai ainakin hyvin likelle sitä.
 
Paras on myös nämä jotka väistää rampilta tulijaa, itse kun ajan prätkällä rampissa ihan rauhassa ja sitten se hermanni väistää mua, prätkää joka ottaa muutamassa sekunnissa 60->150km/h :facepalm:
Ei keskivertoautoilia ymmärrä mitään prätkistä ja niiden kiihtyvyydestä, tullaan haastamaan ihan naurettavissa paikoissa sun muuta. Tälläkin foorumilla joku luuli että e-up jättää prätkän 0-50km/h. Prätkällä ajelu muutenkin on sellaista että jokainen auto on mahdollinen vaara ja pitää olettaa olevansa näkymätön.

Itse olen myös ilmeisesti ärsyttänyt monta autoilijaa itäväylällä länteen ajaessa kun lähdetään Kehä I:n valoista. Jos on oikealla kaistalla prätkällä niin siihen tulee lähes aina vasemmalle joku. Kiihdyttää siihen +5 rajoitukseen reippaasti niin autoilija jää jonnekkin kauas taakse. 1-3km myöhemmin yleensä auto pääsee änkeemään eteen ajamaan tasan rajoitusta :rage: Takanahan on aina reippaasti tilaa kun 2. sijalla ollut autoilija jäi kanssa jonnekkin matelemaan.
 
Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista... Vai oliko tämä nyt jotain sarkasmia mitä en tajunnut?
Puhutaan katsastetuista, mutta en oo laskenut. No, ehkä niillä on "turvallista" ajaa, mutta ei ainakaan mukavaa.

Esimerkkinä Twingo III on sellanen mistä on itellä kokemusta, sellanen heijaa jo 100km/h vauhdeissa aika reilusti. Ja oli uusi auto, kun sellainen itsellä oli vuonna 2016. Ja tuolla ylempänä mainittiin Nissanin Note ja Skodan Octavia. Luulen myös, että näitä on muitakin, jotka on lähinnä tarkoitettu kaupungissa ajeluun ja eivät sitten ole enää parhaimmillaan yli 100km/h vauhdeissa.

Joka tapauksessa pitäisin turvallisempana että rajoitukset otetaan kokonaan pois verrattuna niiden nostamista esim. 140km/h. Siinä sitten olisi sallittua osan ajaa vaikka satasta ja ne joilla on parempi auto voisivat ajaa kovempaa ja asia olisi kaikille tien käyttäjille selvä. Jos olet sitä mieltä, että 140km/h rajoitus olisi parempi, niin voit esittää perustelut tälle.
Ps. Saksassa ei kaikki vapaan rajoituksen baanat ole kolmekaistaisia @tuoppi´
OK @taski
 
Ok, no sanotaan näin että melkeinpä millä tahansa octavialla ajan ennemmin 140kmh motaria kuin 120kmh vaikka se olisikin hieman "epämiellyttävää". Ei se Octavia siitä mihinkään ojaan hyppää. Ihmisillä tuntuu olevan kummia mystisiä käsityksiä että autot tekisivät jotain omia peliliikkeitä ja lähtevät käsistä ihan yhtäkkiä tavallisella maantiellä. Eihän nyt tietenkään lumipyryssä ruuhkan keskellä pimeässä ole pakko ajaa 140kmh, tokkopa edes järkevää. Mutta jos keliolosuhteet sallivat niin ei sellaista octaviaa olekaan joka ei ehjänä suoriutuisi vaikka 1000km pätkästä 140kmh lasissa.

Poislukien ehkä niin laiskat versiot joilla ei tahdo päästä 140kmh. Mulla oli joskus neloskoppainen SDI Golffi ja sillä sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa kaikki motarit kun ei se vaan tahtonut kulkea kun sen 140 mittariin vaikka kuinka yritti.

Joku Octaviakin on kuitenkin alun alkaen tehty ihan Eurooppalaisia varten, ei pelkästään Suomalaisia. Puolalaiset noita tykkää ostella ja siellä on ihan normia ajaa motarilla sen 160-170 vaikka rajoitus olisi 100. Italiassa ei ehkä ihan niin räikeästi, mutta ei siellä stradalla ketään kiinnosta jos ajelet 160 lasissa.
 
Ok, no sanotaan näin että melkeinpä millä tahansa octavialla ajan ennemmin 140kmh motaria kuin 120kmh vaikka se olisikin hieman "epämiellyttävää". Ei se Octavia siitä mihinkään ojaan hyppää. Ihmisillä tuntuu olevan kummia mystisiä käsityksiä että autot tekisivät jotain omia peliliikkeitä ja lähtevät käsistä ihan yhtäkkiä tavallisella maantiellä. Eihän nyt tietenkään lumipyryssä ruuhkan keskellä pimeässä ole pakko ajaa 140kmh, tokkopa edes järkevää. Mutta jos keliolosuhteet sallivat niin ei sellaista octaviaa olekaan joka ei ehjänä suoriutuisi vaikka 1000km pätkästä 140kmh lasissa.

Poislukien ehkä niin laiskat versiot joilla ei tahdo päästä 140kmh. Mulla oli joskus neloskoppainen SDI Golffi ja sillä sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa kaikki motarit kun ei se vaan tahtonut kulkea kun sen 140 mittariin vaikka kuinka yritti.
Joo, tuo Octavia kyllä kieltämättä tuntuu vähän oudolta minustakin. Mutta se oli tuolla mainittu aiemmin.

Oletko koskaan tota Twingo III:sta ajanut? Se on ainakin yksi millä tuo efekti mistä puhun selviää hyvin. Tosiaan heijaus on aikamoista yli satasen vauhdissa. Kyllä mä sillä taisin parhaimmillaan 130 ajaa, mutta ei se nyt oikein järkevältä tuntunut. Paljon kovempaahan se ei olisi edes kulkenutkaan.
Vaikka tuossa autossa on ehkä rakenteellisia seikkojakin, mikä tekee siitä epävakaan, niin luulen että tuo ei ole ainoa epävakaa auto suurissa nopeuksissa.

Pakkohan tuota 140km/h ei tosiaan olisi ajaa. Mutta sehän olisi varma valituksen aihe kun joku ei sitä ajaisi. Valitetaanhan tässäkin threadissä vähän väliä alinopeuksista. Edes rajoituksen mukaan ajaminen ei usein riitä, vaan pitäisi ajaa vähän yli. Nopeus itsessään ei useinkaan ole se ongelma vaan nopeuserot ja se, jos nopeuseroihin ei varauduta.
Kun rajoituksia ei olisi niin tuollainen alinopeus konseptina katoaisi kokonaan, kun ali- tai ylinopeutta ei olisi ollenkaan ja jokainen tienkäyttäjä osaisi varautua että tiellä ajetaan eri nopeuksia.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.

Niin ja just äskön ajoin kotia pohjantiellä 112km/h mittarissa, vaikka siellä lukee 80km/h muuttuva nopeusrajoitus ja "HUONO AJOKELI" kun vasemmalla kaistalla on 10 senttiä lunta ja oikea kaista on peilijäällä. Ei siinä, ohittelin menemään muut, kun oon helvetin vaarallinen kusipää kuljettaja (enkä perkele rupea hidastelemaan keskellä yötä normaalin talvikelin takia, viimeiset 17 vuotta on samalla kelillä aina ajettu samaa vauhtia ilman ongelmia). Niin kauan kun se rajoitus ei jousta sinne 120km/h kesällä vähäisen liikenteen ja hyvän sään aikana, en varmasti rupea köröttelemään 80km/h normaalilla talvikelillä keskellä yötä kun ei liikennettäkään juuri ole. Tuo on täyttä vittuilua vaan tuo muuttuva nopeusrajoitus, kun ennen sai ajella satasta kelillä kuin kelillä, kunhan näkyvyys vain oli kunnossa.

Eikä muuten ollut mikään ongelma ajaa siellä 10 sentin lumessakaan samaa vauhtia, kun alla on Hakkapeliitta 8:t renkaina. Ei se auto siinä lumessakaan mihinkään karkaa tai leiju kunhan kuski painaa kaasua ja pitää ratista kiinni, eikä aja liikaa kaistan ulkoreunalle mihin lumi tahtoo "paakkuuntua" tuulisella säällä. Siellä reunallakaan se auto ei mihinkään karkaa kunhan vain pitää ratista kiinni (eikä panikoi ja väännä rattia niinku pöljä) ja painaa sitä kaasua. Vauhti vaan saattaa hidastua.

Kaistaa vaihdettaessa pidetään sopiva määrä kaasua ja näytetään autolle suuntaa toiselle kaistalle, niin kyllä se kaistaa vaihtaa ongelmitta myös isommankin vallin ylitse rengas kerrallaan kun liikkeet on määrätietoiset, eikä kuljettaja panikoi.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.
2011 on Twingo II. Twingo III tuli vasta 2014 ja on ihan eri auto.
 
Risteykset on täällä aurattu täyteen lunta ja kanssa-autoilijoiden vaikeudet suorittaa 90 asteen käännös ovat muuttuneet huvittavista häiritseviksi. Melkein jokainen auto suorittaa koukkauksen vastaantulijoiden kaistan puolelta oikealle kääntyessään, ja vasemmallä kääntyessä kääntyvät loivasti vastaantulijoiden kaistan läpi.

Ei voi olla niin vaikeaa ajaa auto riittävän pitkälle risteykseen ja kääntää sitä rattia vasta sitten.
 
Samaa katselin että ryhmittyminen on vaihtunut pelikuvaksi siitä mitä sen pitäisi olla.
Käännös oikealle - ryhmity keskiviivan yli vasemmalle.
Käännös vasemmalle - ryhmity ajourien oikeaan reumaan.
Tähän vielä se, että vilkku löytyy vasta kun ratti on jo kääntymässä - eipä näistä voi tietää mihin ovat menossa.
Vastaantulijan kaistan käyttö on myös kesäisin ollut samaa sekoilua. En anna häiritä omaa kaistalla ajoa ja ryhmittymistä. Oikojaa saattaa häiritä.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.

Niin ja just äskön ajoin kotia pohjantiellä 112km/h mittarissa, vaikka siellä lukee 80km/h muuttuva nopeusrajoitus ja "HUONO AJOKELI" kun vasemmalla kaistalla on 10 senttiä lunta ja oikea kaista on peilijäällä. Ei siinä, ohittelin menemään muut, kun oon helvetin vaarallinen kusipää kuljettaja (enkä perkele rupea hidastelemaan keskellä yötä normaalin talvikelin takia, viimeiset 17 vuotta on samalla kelillä aina ajettu samaa vauhtia ilman ongelmia). Niin kauan kun se rajoitus ei jousta sinne 120km/h kesällä vähäisen liikenteen ja hyvän sään aikana, en varmasti rupea köröttelemään 80km/h normaalilla talvikelillä keskellä yötä kun ei liikennettäkään juuri ole. Tuo on täyttä vittuilua vaan tuo muuttuva nopeusrajoitus, kun ennen sai ajella satasta kelillä kuin kelillä, kunhan näkyvyys vain oli kunnossa.

Eikä muuten ollut mikään ongelma ajaa siellä 10 sentin lumessakaan samaa vauhtia, kun alla on Hakkapeliitta 8:t renkaina. Ei se auto siinä lumessakaan mihinkään karkaa tai leiju kunhan kuski painaa kaasua ja pitää ratista kiinni, eikä aja liikaa kaistan ulkoreunalle mihin lumi tahtoo "paakkuuntua" tuulisella säällä. Siellä reunallakaan se auto ei mihinkään karkaa kunhan vain pitää ratista kiinni (eikä panikoi ja väännä rattia niinku pöljä) ja painaa sitä kaasua. Vauhti vaan saattaa hidastua.

Kaistaa vaihdettaessa pidetään sopiva määrä kaasua ja näytetään autolle suuntaa toiselle kaistalle, niin kyllä se kaistaa vaihtaa ongelmitta myös isommankin vallin ylitse rengas kerrallaan kun liikkeet on määrätietoiset, eikä kuljettaja panikoi.
Varmaan on niitä tilanteita, joissa noi muuttuvat rajoitukset reagoi turhan herkästi, mutta on niitä toisaalta jo tähän talveen mahtunut tilanteita, joissa on ollut oikeasti liukasta ja väki on paahtanut tavallisten nopeusrajoitusten yli. Ja niitä kolareita ja ulosajoja mahtuikin sitten muutama viikko sitten parille päivälle useampikin johtuen siitä, että oli todella liukasta. Sittemmin on esimerkiksi kyseisellä tiellä käytetty muuttuvia rajoituksia aiempaa paremmin, eikä se kyllä tässä tilanteessa näihin keleihin suhteutettuna tunnu miltään vittuilulta. Eli toisinaan on niillekin paikkansa.

Eikä mua siis edelleenkään haittaa, jos joku haluaa mennä ohi nopeammin, kun sen vaan tekee muita häiritsemättä. Ei ole tapana jäädä ihmettelemään, ja varsinkin kun omassa tapauksessasi ilmeisesti on tosiaan ollut normaali talvikeli eikä erityisen liukasta.
 
Tampereella sai pe ajella satasta ohitustiellä vaikka kiihdytys 0-100 kesti varmaan puoli minuuttia etuvedolla ja hakka9seillä kun ei ollut mitään pitoja eikä jarrujakaan. Ei siellä ihan satkua uskaltanut jokapaikassa ajaa vaikka pääosin ajelinkin satasta.

Mutta kyllä sitten herranjumala kun sataa 2 hiutaletta lunta niin pitää olla 80kmh vaikka siellä voisi ajaa 150kmh tienkunnon puolesta. Tai jos on "ruuhka". Tai jos poliisi päättää. Tai vihreät.

Joskus ideaparkin jälkeen oli 100kmh talvella ja mulla vakkarissa sen 130kmh kun kelit oli jo 10c plussalla keskellä yötä, vähän kuumotti kun poliisit laskeutui rampista siihen 100m eteen, ei muutakun vakkari pois vähin äänin. :think:
 
Nyt on kyllä parina päivänä huomannut, että ei tosiaan porukka ymmärrä tai osaa käyttää autojen valokatkaisijaa. Lunta kun on tullut niin aika reilusti pöllyää auton takana niin ei paljon noista pimeistä peristä näy. Kun ei hirveästi näy vaikka olisi valot päälläkin... Ja aikalailla joka merkin autoissa näkyi samaa ongelmaa, ei taida saada automatiikkaa tajuamaan tällaisia kelejä, kun edessä on kuitenkin kirkasta ja selkeää. Täysin kesäkeleille suunniteltu ominaisuus tuo pimeä perä, ennen pidin jopa järkevänä tuota kun erottaa paremmin ainakin huonosti suunnitellut vilkut autoista.

Ja samalla ärsyttääkin oman auton ominaisuus, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumuvaloja. Pitäisi olla ehdottomasti juuri toisinpäin, kun aika harvinaisia kelejä pitäisi olla että etusumareita tarvitsisi ennen takasumaria. Takasumarille sentään on joskus käyttöäkin.
 
Nyt on kyllä parina päivänä huomannut, että ei tosiaan porukka ymmärrä tai osaa käyttää autojen valokatkaisijaa. Lunta kun on tullut niin aika reilusti pöllyää auton takana niin ei paljon noista pimeistä peristä näy. Kun ei hirveästi näy vaikka olisi valot päälläkin... Ja aikalailla joka merkin autoissa näkyi samaa ongelmaa, ei taida saada automatiikkaa tajuamaan tällaisia kelejä, kun edessä on kuitenkin kirkasta ja selkeää. Täysin kesäkeleille suunniteltu ominaisuus tuo pimeä perä, ennen pidin jopa järkevänä tuota kun erottaa paremmin ainakin huonosti suunnitellut vilkut autoista.

Ja samalla ärsyttääkin oman auton ominaisuus, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumuvaloja. Pitäisi olla ehdottomasti juuri toisinpäin, kun aika harvinaisia kelejä pitäisi olla että etusumareita tarvitsisi ennen takasumaria. Takasumarille sentään on joskus käyttöäkin.
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.

Se olisi kyllä ihan hyvä jos vaikka talvirengaskaudella olisi aina valot päällä. Tämäkin on tosin niin alueriippuvainen ja kaikkialla moista ei edes ole. Jos ei lakeja muuteta niin aika nihkeästi valmistajat itse tälläiseen ryhtyvät.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Tuo on vielä ongelma erikseen, kun moni ei kehtaa esim. kaupasta lähtiessään puhdistaa perää. Tai jos pitempää matkaa ajaa niin ainakin itse olen joutunut erikseen pysähtymään ihan vaan putsatakseni takavalojen umpiot. Mutta enemmän näkyi ainakin meillä päin ihan noita muuten pimeitä periä.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Pitäisi vaan opetella käyttämään myös sitä sumuvalojen katkaisinta. Itselläni ainakin takasumuvalo jaksaa sulattaa nätin lampun muotoisen aukon vaikka perä olisi muuten paksusti lumessa.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Pilkunviilaus:

Ledpolttimo? Joko niitä saa käyttää tieliikenteessä? :hmm: (Tarkoittanet LED-ajovaloja.)
 
Taas sattui pakettiautolla nopeutena rajoitus +5 todellista vakkarilla oulu-rovaniemi välillä ajaessa semmoinen henkilöautokuski joka ei halunnut lumipöllyssä ajaa pakettiauton takana mutta ei sitten pakettiauton edessä uskaltanut ajaa rajoitusten mukaan.

Menin siitä sitten ohi aikani sitä 5-10 alle rajoituksen pumppaamista katsottuani ja sanoin valoshown kiitokseksi siitä.

Ihme hommaa taas. Isolla pakulla (Isokorinen 4x4 transitti) istuu todella paljon henkilöautoa korkeammalla ja näkee hyvin lumipölläkän yli. Tosi pitkiä henkilöautojonoja tuli ohiteltua täysin turvallisesti 2-kaistaisella osuudella.
 
Uusissa autoissa takavalotkin rupeaa ledejä olemaan. Toki normaaleitakin polttimoita vielä löytyy.
Ei niissä LED-ajovaloissa tietääkseni mitään "polttimoita" ole. "Polttimo" tarkoittaa perinteistä vaihdettavaa valonlähdettä ja "ledpolttimo" tarkoittaa vaikkapa H4-kantaan sopivaa hehkulampun tilalle vaihdettavissa olevaa "polttimoa".
 
Meinasitko, että Twingo III on edeltävää mallia huonompi ajaa motarilla?
En oo Twingo II:sta ajanut itse, joten en osaa siitä kovin hyvin sanoa. Mutta ylläolevan kuvauksen mukaan Twingo II:sta ja omien kokemusten Twingo III:sta perusteella sanoisin, että joo.
 
Tota kännissä ajoa vaikea käsittää. Itsellä ainakaan ei ikinä ole kännissä tullut mieleenkään lähteä ajamaan, ratissa olen toki joskus istuskellut ja jotain ropaillut mutta auto ei ikinä ole liikkunut ikinä metriäkään. On se senverran sekavaa se käytös jo parinkin kaljan jälkeen vaikka tulee suht usein juotuakin eli ei ihan sekaisin olla ihan heti.

Edit: onko se alkolukko normi henkilöautoon niin kallis oikeasti?
 
Edit: onko se alkolukko normi henkilöautoon niin kallis oikeasti?

Mitä tällä meinaat? Jos tarkoitat että rattijuoppoudesta kärynneille olisi liian kallis niin ei, se on ihan sama mitä maksaa kun itse on törttöillyt.

Sitten taas jos haluat joka autoon niin kyllä, jo sen takia että täysjärkiset ei sitä halua eikä tarvitse.
 
Ajelimpa justiinsa melkein koko maan läpi ja todella harva käytti takasumareita, vaikka on pimeää ja pöllyä. Etusumareita sitten oli vaikka kuinka, mutta nekin olivat kyllä hyödyksi. Eniten kummastutti että kaikkein eniten pöllyttävät rekat ei noita takasumareita käytä, parilla vain oli ne päällä. Vai eikö niissä kaikissa ole moisia?
 
Ajelimpa justiinsa melkein koko maan läpi ja todella harva käytti takasumareita, vaikka on pimeää ja pöllyä. Etusumareita sitten oli vaikka kuinka, mutta nekin olivat kyllä hyödyksi. Eniten kummastutti että kaikkein eniten pöllyttävät rekat ei noita takasumareita käytä, parilla vain oli ne päällä. Vai eikö niissä kaikissa ole moisia?

Tämä on jokatalvinen ärsytys, jopa täällä itärajalla missä asia pitäisi olla hallussa. Kerran marisin äidille samasta asiasta niin hetken päästä kävi ihmettelemään että mikä se takasumuvalo on :(.. Jotta kun tietoisuuden taso on tällainen niin eipä tuo ihme ole että niitä ei käytetä.
Takasumuvalo on pakollinen varuste, mutta etusumuvalo on ollut ainakin aiemmin valinnainen lisävaruste. En tiedä nykyisistä autoista ja säädöksistä.

Ja nyt kun talviajon ärsytykseen päästää niin ärsyttää ihmisten keskellä ajaminen. Kyllä sen huonolla tiellä ymmärtää vielä, mutta kun auratulla ja huippukuntoisella tiellä ajetaan liki vastaantulevaa kaistaa niin jossain on vikaa. Eihän nämä leveitä väyliä ole mutta siitä huolimatta pitäisi omalla kaistalla pysyä, ja hiljentää vaikka sitä tilannenopeutta jos ei muuten onnistu. Minusta vaikuttaa siltä että ihmisiltä puuttuu luotto siihen omaan autoon, vai puuttuuko nykyautoista tuntuma tiehen(vai sekäettä)? Tarvitaan se 1,5 metriä turvaväliä penkkaan vaikka vastaantulevien kustannuksella. Toki myös täällä väestön ikääntyminen vaikuttaa, selkeästi se hahmottamiskyky ei ole enää tallella.
 
Vaikka vähän OT, mutta sattui alla oleva video silmiin, ei ne ajat tosta niin hirveästi ole muuttuneet


Kohdassa 2:02
-kuvausauto keltasta sulkuviiva vasten ja ohitti vielä keskellä risteystä, mitäpä sitä ei kuvan eteen tekisi.
Kuka lie ratissa. Aikoinaan Karpo Ensio Itkosen kanssa meille liikkenneohjeita jakoi.
(Ei ilmeisesti sattunut ton videon kuvaus viimeisen jutun aiheen aikaan).

3-4min välinen sakkojuttukin oli aikaansa kuvaava. Miten lie tänä päivänä.
Taiteilija Kansakin oli aikoinaan suosittu :)
 
Vaikka vähän OT, mutta sattui alla oleva video silmiin, ei ne ajat tosta niin hirveästi ole muuttuneet


Kohdassa 2:02
-kuvausauto keltasta sulkuviiva vasten ja ohitti vielä keskellä risteystä, mitäpä sitä ei kuvan eteen tekisi.
Kuka lie ratissa. Aikoinaan Karpo Ensio Itkosen kanssa meille liikkenneohjeita jakoi.
(Ei ilmeisesti sattunut ton videon kuvaus viimeisen jutun aiheen aikaan).

3-4min välinen sakkojuttukin oli aikaansa kuvaava. Miten lie tänä päivänä.
Taiteilija Kansakin oli aikoinaan suosittu :)

Saattaa hyvinkin olla totta toi Tapsan vainoaminen, mua kanssa yksi komisario aikoinaan vainosi ja jahtasi siviiliautolla kunnes hetkellisesti ajoin ylinopeutta, ja tuolla sitten yritti työnantajaa kiristää. Kaikenlaisia niitäkin tosiaan on ollut, ei varmaan nykyään enää juurikan.
 

Huhhh vähän päähän sattuu, kun tällaisia lukee. Ja tuota kommenttiketjua. :D Ei siinä siis mitään, jos ohittaa hitaamman auton nopeusrajoituksia tarkasti noudattaen ja siirtyy hetimmiten takaisin, mutta välillä näistä jää se tunne, että jäädään ihan varmuuden vuoksi 80 km/h mittarissa sinne ohituskaistalle pidemmäksikin aikaa, jotta ei nyt kukaan vaan vahingossakaan aja tiellä itseään nopeammin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 025
Viestejä
4 649 793
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom