Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

autoon oli varmaan ~50 metriä matkaa.
Motarista muut kirjoittelee.

Muualla kaistojen vaihto ei niin haitallista.
Nimenomaan. Ihannetilanteessa kaikki sujuu niin kuin dot1q toi esiin, mutta valitettavasti ei aina.

Hänelle ja muillakkin varmaan ajatuksena että jos ajetaan tasaisesti niin ainakin annetaan se mahdollisuus.

No varovainen pitää olla, jos ei voi olla ihan varma että se vierellä oleva tosiaan minut näkee. Oma näkyvyyttä voi yrittää pitää hyvänä.

Jos rampilta valuu hitaampi letka, niin se taitaa olla ohittamisen paikkan. Letka sana kuullostaa jo muutekin tulevalta hässäkältä kun ne tunkeen sinne väliin.
 
Just, kannattaa joskus kokeilla niin ei tarvi mutuilla. Logiikallasi Saksassa olisi motarin pientareet täynnä romua...
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.
 
Eli et ole kokeilut, joku -89 korollakin (joku 155-175/ 13" tai 14" rengas) meni ihan kohtuullisesti sen minkä kulki eli about 170km/h ihan normaalilla valtatiellä. -93 camry 2.2 koneella (väittäisin että oli 205 15" renkaat) kulki ilman ongelmia ~205km/h nokia-tampere motaria, 3-tietä ja pienempiä valtateitä samoin. 2007 530d meni saksassa sen mitä koneesta sai irti eli joku 230, suomessa en ole ajanut kuin vähän päälle 200. Tohon päälle on aika monella muullakin vehkellä tullut ajettua 150-200 välistä pitkääkin pätkää tuolla muun liikenteen seassa eli ihan samalla tiellä ja samanlaisia renkailla kuin muutkin.

toistan: et selvästikään tiedä mistä puhut, eikä sitä tehoa noin paljon tarvita, 130hv pintaan riittää 200 puhkaisuun ja paljon pienemmälle menee sitten jo 160-170... Newsflash: kyllä nuo autot on ihan tehty ajettavaksi ihan sinne maksiminopeuteen asti...
 
Tänään joku nainen yritti motarille liittyä ja se oli kovin sitä mieltä, että motarilla ajavalla rekalla on väistämisvelvollisuus ja yritti kiilata sen kopin kylkeen. Rekka sitten joutui väistämään, tööttiä kyllä huudatti pitkään. Eipä kyllä ole darwinikaan tuosta kaukana :P
 
Tänään joku nainen yritti motarille liittyä ja se oli kovin sitä mieltä, että motarilla ajavalla rekalla on väistämisvelvollisuus ja yritti kiilata sen kopin kylkeen. Rekka sitten joutui väistämään, tööttiä kyllä huudatti pitkään. Eipä kyllä ole darwinikaan tuosta kaukana :p

Kyllä noissa tapauksissa jos osuma tulee pitäisi liittyjältä ottaa kortti pois. Kyllähän tuo on selvää piittaamattomuutta liikennesäännöistä.
 
Eli et ole kokeilut, joku -89 korollakin
. -93 camry ...
Ilman elektroniikkaa , en usko :)

Mutta joo, eihän siinä ehjällä autolla taitoa vaadi, jos vain kanttia, tai nuoruutta. pistää talla pohjaan ja katse kaukaisuuteen, tyhnumpi tarvii vähän alamäkeä.

Kyllä noissa tapauksissa jos osuma tulee pitäisi liittyjältä ottaa kortti pois. Kyllähän tuo on selvää piittaamattomuutta liikennesäännöistä.
Ihmiset tekee virheitä, jotkut vähän useammin. Ne tahallaan söhläävät on sitten oma lukunsa. (oletan että tässä kertomuksessa ei todellisuudessa ei olettanut että rekka väistää), Edit jos osuma saati henkillö vahinkoja niin onhan siinä selittelemistä.

No jos autokoulun käynyt niin opetettu miten katsellaan ympärille.
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmänkin riittää. Esim. 106 GTI, 118 heppaa ja kulkee 210 (GPS)
Tai sitten Ranskalaiset hevoset on isompia :D
Ei oo isompia mutta tuo auto on ihan saatanan pieni :). Tottakai joo auto itsessään (ilmanvastus) vaikuttaa mutta tuo 130 nyt oli sellainen ~vakio että sillä about mikä tahansa perhekinneri menee 200 ja toisaalta vaikka vähän vähemmällä pääsi tonne asti niin ylimääräisillä hepoilla ei paljoa lisää vauhtia saa. Kakkosautolleni (ibiza)110hv tehdas lupaa 197km/h ja 95hv versiolle 187km/h ja 75hv 172km/h niin tuosta saa vähän perspektiiviä tehon tarpeesta vauhdin kasvaessa, toisin sanoen 130hv:llä ibiza tuskin edes saavuttaisi 207km/h....
 
"GPS + 21km/h" on uusi "rajoitus +10".


Saa olla tarkkana ettei vahingossa aja mittaukseen alle 21km/h ylinopeudella, tai tulee sanktiota.

Keskisuomalaisen tietojen mukaan käräjäoikeuden vaakakupissa on painanut myös se, että kyseessä oleva ylinopeutta ajanut 53-vuotias kuljettaja on poliisi sekä poliisin pitkäaikainen ajokouluttaja. Myös vastaaja itse katsoi ammattinsa ajokouluttajana lieventäneen tekonsa aiheuttamaa vaaraa. Teko tapahtui vapaa-ajalla.

Ihan sattumalta varmaan ko. poka on valikoitunut lain koeponnistajaksi :rofl2: :whistling:
 
Audi ja bemarikuskit jakautuu aika hyvin kahteen kastiin, toiset on kusipäitä mutta osaavat periaatteessa ajaa, tosin oma tai muiden henki harvoin kiinnostaa.

Toinen kasti on sitten nämä jotka eivät osaa ajaa sitä omistamaansa autoa lainkaan.

Taitaa olla niin että kun näitä tilityksiä täältä päivät päästään lukee, niin mahtaako olla kuitenkin niin että ne jotka ostaa "kunnon" autoja, osaa ajaa koska kiinnostusta autoiluun riittää. Ujot pösö ja nissanikuskit sitten pelkää näitä kun eivät tajua miten se auto käyttäytyy. Tarkoitan yleisellä tasolla, en nyt ketään tiettyä käyttäjää.

Ps. en omista bemaria enkä audia joten ei ole siitäkään kiinni. Yleensä näyttää vain siltä että ne paskimmat ja ujoimmat kuskit ajelee juuri niillä epäautoilla kun taas "paremmilla" autoilla ajavat toimii useimmiten ihan loogisesti ja ripeästi vaikeammissakin tilanteissa.


En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.

Öö, ootko käynyt Saksassa? Oon työni puolesta tossa 5-10v takaperin ajellut siellä kymmeniä kertoja ja joka kerta jokusen tuhat km. Ne vapaan rajoituksen baanat ei suurimmalta osin ole yhtään sen kummoisempia kun Suomalaiset motarit. Heittoa, uraa, töyssyä yms. löytyy. Sen jälkeenkin muutamia kertoja käynyt eikä ne tiet mielestäni ole yhtään siellä ainakaan parantuneet. Suomalaisella motarilla voit ajella ihan yhtä lujaa sen tien kunnon puolesta.

Melkein mikä tahansa perusauto menee sen 200kmh melko eleettömästi. En muista yhdelläkään omalla autollani että olisi ollut mitään ongelmaa vetää se 200 lasissa jos auto sen verran kulki. Perusauto ei ole joku 88 vuosimallin 1,3 pierburg Golffi, eikä nykypäivänä perusautossa kyllä ole mitään 195/65-15 renkaita, nämä on jotain 90-luvulta jääneitä juttuja. Kyllä siellä on jotain pahasti vialla jos sitä joutuu oikein toden teolla "ajamaan" noissa vauhdeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset tekee virheitä, jotkut vähän useammin. Ne tahallaan söhläävät on sitten oma lukunsa. (oletan että tässä kertomuksessa ei todellisuudessa ei olettanut että rekka väistää), Edit jos osuma saati henkillö vahinkoja niin onhan siinä selittelemistä.

No jos autokoulun käynyt niin opetettu miten katsellaan ympärille.

Tämä on aivan totta mutta osa virheistä on sellaisia mistä sietäisi rangaista ehkä oppi menisi perille. Yhtälailla monista muistakin liikennemerkkien huomaamattomuuksista/välittämättömyydestä rankaistaan. Nopea väistöliike maantienopeudessa on sekä henkilöautolla että varsinkin raskaalla liikenteellä todellinen vaaratilanne.
 



Ihan sattumalta varmaan ko. poka on valikoitunut lain koeponnistajaksi :rofl2: :whistling:
juu ei se mitään vaikuta...
Taitaa olla niin että kun näitä tilityksiä täältä päivät päästään lukee, niin mahtaako olla kuitenkin niin että ne jotka ostaa "kunnon" autoja, osaa ajaa koska kiinnostusta autoiluun riittää. Ujot pösö ja nissanikuskit sitten pelkää näitä kun eivät tajua miten se auto käyttäytyy. Tarkoitan yleisellä tasolla, en nyt ketään tiettyä käyttäjää.

Ps. en omista bemaria enkä audia joten ei ole siitäkään kiinni. Yleensä näyttää vain siltä että ne paskimmat ja ujoimmat kuskit ajelee juuri niillä epäautoilla kun taas "paremmilla" autoilla ajavat toimii useimmiten ihan loogisesti ja ripeästi vaikeammissakin tilanteissa.




Öö, ootko käynyt Saksassa? Oon työni puolesta tossa 5-10v takaperin ajellut siellä kymmeniä kertoja ja joka kerta jokusen tuhat km. Ne vapaan rajoituksen baanat ei suurimmalta osin ole yhtään sen kummoisempia kun Suomalaiset motarit. Heittoa, uraa, töyssyä yms. löytyy. Sen jälkeenkin muutamia kertoja käynyt eikä ne tiet mielestäni ole yhtään siellä ainakaan parantuneet. Suomalaisella motarilla voit ajella ihan yhtä lujaa sen tien kunnon puolesta.

Melkein mikä tahansa perusauto menee sen 200kmh melko eleettömästi. En muista yhdelläkään omalla autollani että olisi ollut mitään ongelmaa vetää se 200 lasissa jos auto sen verran kulki. Perusauto ei ole joku 88 vuosimallin 1,3 pierburg Golffi, eikä nykypäivänä perusautossa kyllä ole mitään 195/65-15 renkaita, nämä on jotain 90-luvulta jääneitä juttuja. Kyllä siellä on jotain pahasti vialla jos sitä joutuu oikein toden teolla "ajamaan" noissa vauhdeissa.


Hyvä pointti. On ihan totta että audi ja bemmikuskien keskuudesta löytyy keskimääräistä enemmän niitä jotka osaa oikeasti ajaa.

Mutta moni myöskään ei osaa, viimeksi tänään bemmillä joku kiskoi ympyrään suoraan jonkun eteen kun ei tajunnut siinä olevan liikenneympyrä.

Saksassa en ole ajanut tai istunut kyydissä. Ajattelin että paremassa kunnossa olisi tiet siellä. Etuveto vetelee jo yksistään vetarien eri pituudesta johtuen, tosin vain kiihdyttäessä. Silti näkisin vähän riskaabelina kiskoa 200kmh ohi kaverista joka ajaa 100kmh. Ei se ohjaus kuitenkaan ole enää 100kmh tasolla, puhumattakaan jos kaveri panikoi rinnalla. Olen suomen teillä ajanut yli 240kmh eli tiedossa on kyllä olosuhteet ja auton käytös. Ainakaan oman auton alustassa tai ohjauskulmissa ei ole vikaa, mutta ei se hallinta silti miellyttävää ole enää 200kmh+, 180 asti menee aika mukavasti.

Oma auto on 2000 luvun taitteesta ja 195/65/15 on mulla kaikissa autoissa alla yleisen maantiemukavuuden vuoksi. Joku 220/45/17 kyllä menee vakaammin 200kmh sitä en kiistä.
 
Joillekin äärirajoilla ajaminen tulee vastaan nopeusrajoitusta noudattaessa. Joillekin vasta LasPalmasissa 70km/h kohdalla kun kumien sivuttaispito pettää ennen apexia. (Ja sekin on vasta renkaiden suorituskyvyn ääriraja..)
 
Joo ei se ole mitenkään mukavaa ajaa 200+ vauhtia. Kerran tuli testattua onko autossani 250km/h herrasmiesrajoitinta. Ei ollut :lol:
 
Saksassa monet kerrat ajanut kaikki vapaat pätkät niin paljon kuin haettavat autot on kulkeneet, eli siis 250km/h rajoitinta vasten. Ei mitään ongelmaa. Vakionopeuden säädin päällä matkaa tekee reipasta vauhtiakin jos on kiire hetken aikaa, mutta ei tuntitolkulla. Silloin saa olla kokoajan tankkaamassa ja tarkkaavaisuuden takia väsymys iskee nopeasti. Paras matkavauhti tosin on joku 160-170 joka voisi ihan hyvin olla Suomen motareillakin vallitseva matkavauhti henkilöautoilla. Saksassa toki liikennekulttuuri on siinä mielessä erilainen että lujaa ajavana voit luottaa siihen että muut katselee peiliin ja eteen ei jäädä munimaan. Rekat ei siellä ohittele toisiaan kilometritolkulla. Vastaavasti itse pitää tiedostaa että sieltä takaa voi joku tulla sitten vaikka 100km/h kovampaa vauhtia vaikka itse vetäisit 200 lasissa. Eli sokkona ei ajella, ei ohitella väärältä puolelta eikä muutenkaan sikailla.

Suomessa lähdetään ohittamaan sitä horisontissa olevaa rekkaa ja junnataan kilometritolkulla sillä vitun corsalla edessä ohituskaistalla ja ei vaan päästä ohi.

Suurimmat "oho" elämykset itselle on ainakin ne tietyömaat Sakuissa. Suomessa rajoitukset muuttuu miljoona kilometriä ennen naurettavan pieniksi, Saksassa saattaa olla 220km lasissa ja yhtäkkiä tulee 80km/h rajoitus, betoniporsailla kavennetaan saman tien 3-kaistainen tie 1,5 kaistaiseksi ja 1,5 kaistaisella tarkoitan sellaista että henkilöauto ja rekka mahtuu ajamaan vierekkäin niin että peileistä rekan renkaisiin ei ylimääräistä tilaa juuri jää. Jokusen kerran puoliunessa tullut vähän "tilanteita" kun vauhtieroa on paljon ja yhtäkkiä pitäisi survoa se sen hetkinen liikennemäärä tollaiseen kapeaan ränniin.

Yleisesti taas esim Italiassa, Puolassa (Nämä EU tuella rakennetut tyhjät motarit) ja Espanjassa on huomattavasti parempikuntoisen tuntuiset motarit kuin Saksassa vaikka Saksassa on vapaat rajoitukset. Ainakin niillä alueilla missä itse olen ajellut.
 
En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.

Valitettavasti vakuttaa pahasti, että mutuilet. Kokeile ihan vaan ajaa noita nopeuksia tavallisella autolla niin huomaat missä uskomukset menee metsään. Auto muuttuu ~200 nopeuksissa todella vakaaksi, suuntavakavuus kasvaa huomattavasti jos verrataan vaikka 100 km/h:n vauhtiin. Kyse ei itse asiassa ole enää mitenkään renkaista, vaan suurin vaikutus tulee siitä että autossa on noissa nopeuksissa aivan hillitön vastus ja auton kolaama ilmapatja on jo autoa suurempi. Tämä tekee auton kulusta stabiilimpaa jo pelkästään aerodynamiikan vuoksi. Renkaita siis yhtään väheksymättä, mutta jos auto on unnossa on sen ajaminen noissa nopeuksissa junamaista ja vakaata oli mitkä renkaat alla tahansa. Ohjattavuus ja väistöliikkeet toki heikkenee jos autoa, alustaa ja renkaita ei ole tehty noille nopeuksille.

Olen ajanut Saksassa motareilla sekä 90-luvun riisikupilla (~150-160 km/h keskinopeutta) että halvoilla 3-5 vuotta vanhoilla 1.0 litran perheutolla käytännössä aina vakionopeudensäädin 175 km/h. Ajomatat kymmenissä tuhansissa kilometreissä. Autoillessani ohi ajavat ihan notmaalin liikennevirran mukana ~200 -220 vauhdilla aivan tavalliset autot, niin pitsataksit pikkukopeillaan, ruosteiset ooppelit kuin tavalliset perheautot. Lukumäärällisesti eniten kaiken ikäiset pikkugolffit.
 
Täällä Helsingissä ja noh. Pääkaupunkiseudulla autoillessa eniten ärsyttää vilkun käyttämättömyys, siellä kun sitä tarvittais. Eli kertoa mulle mitä olet tekemässä siellä liikenneympyrässä ja liittymisrampeissa kehäteille. Olen 20-vuotta ajanut joka päivä töihini kehä yhdelle ja nykyään kolmoselle paikoista, missä mennen tullen liityn kohdasta, missä mun kiihdytysramppi, on myös päätieltä poistuvien, poistumisramppi.

Näissä paikoissa se hemmetin vilkun käyttö, hyvissä ajoin, sekä puolin ja toisin sujuvoittais pirusti sitä itse kunkin ajamista.

Enemmän kyse on sieltä kehältä poistuvilta. Pankaa se vilkku hyvissä ajoin merkiksi, että ootte tulossa mun eteen poistuaksenne, niin mä osaan kyllä tehdä tilaa liittyessäni!

Toinen on sitte tietenkin nää alinopeutta liittyvät. Hemmetti soikoon sitä kiihdytellään siinä siihen tarkoitetulla pätkällä, eikä madella kurkiten vasemmalle, kiihdytetäkseen vasta siellä liittymisen jälkeen!
 
Valitettavasti vakuttaa pahasti, että mutuilet. Kokeile ihan vaan ajaa noita nopeuksia tavallisella autolla niin huomaat missä uskomukset menee metsään. Auto muuttuu ~200 nopeuksissa todella vakaaksi, suuntavakavuus kasvaa huomattavasti jos verrataan vaikka 100 km/h:n vauhtiin. Kyse ei itse asiassa ole enää mitenkään renkaista, vaan suurin vaikutus tulee siitä että autossa on noissa nopeuksissa aivan hillitön vastus ja auton kolaama ilmapatja on jo autoa suurempi. Tämä tekee auton kulusta stabiilimpaa jo pelkästään aerodynamiikan vuoksi. Renkaita siis yhtään väheksymättä, mutta jos auto on unnossa on sen ajaminen noissa nopeuksissa junamaista ja vakaata oli mitkä renkaat alla tahansa. Ohjattavuus ja väistöliikkeet toki heikkenee jos autoa, alustaa ja renkaita ei ole tehty noille nopeuksille.

Olen ajanut Saksassa motareilla sekä 90-luvun riisikupilla (~150-160 km/h keskinopeutta) että halvoilla 3-5 vuotta vanhoilla 1.0 litran perheutolla käytännössä aina vakionopeudensäädin 175 km/h. Ajomatat kymmenissä tuhansissa kilometreissä. Autoillessani ohi ajavat ihan notmaalin liikennevirran mukana ~200 -220 vauhdilla aivan tavalliset autot, niin pitsataksit pikkukopeillaan, ruosteiset ooppelit kuin tavalliset perheautot. Lukumäärällisesti eniten kaiken ikäiset pikkugolffit.
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.
 
200 nopeuksissa tai sen yli suoralla muutoin tasaisella tiellä alkaa jo tulla hyppyreitä, mitä ei muutoin normaalisti huomaisi. Ohjattavuus katoaa suuresta osasta autoista kun niitä ei ole suunniteltu yli 200 vauhteihin. Suuntavakaus == ohjattavuus kadotettu. Perusrenkaatkin alkaa olla suorituskyvyn ylärajoilla.
 
Vähän oudolta kuulostaa jos millä tahansa autolla ihan vaeltelematta pääsee 200 km/h, ellei olosuhteet ole sään ja tien kunnon puolesta täysin optimaaliset. Jotkut autot liimautuvat vauhdin kasvaessa aina vaan paremmin tietä vasten, jolloin ajo-ominaisuudet todella parantuvat, mutta on niitä autoja, joissa se vaeltelevuus ja levottomuus vaan lisääntyy vauhdin kasvaessa. Kyllä niilläkin ajaa pystyy, muttei se pitkällä matkalla niin mukavaa ole.

Tietty jos vakiosti ajaa tietyllä autolla noita nopeuksia, niin kaikkeen sopeutuu ja sellaiseen levottomammankin auton ohjailuun tottuu. Mut siis ihan jo tuulisissakin olosuhteissa Suomen rajoituksilla on välillä autossa pitelemistä.
 
Tielle liittyjistä ollut puhetta, niin laitanpa oman kortenikin kekoon. Jonkinlainen vastuu on myös sillä päätietä ajavalla: noudattamalla liikennesääntöjä kuten nopeusrajoitus ja turvaväli, ei liittyjällä pitäisi olla ongelmia. Jos nämä toteutuvat ja siltikin liittyjä tuskailee, vika on yksiselitteisesti kolmion takaa tulevalla.

Tämä pieni alustus, kun joudun joka arkipäivä liittymään moottoritielle, jonka liittymiskaistan päästä alkaa tietyö (Oulu, Kuusamontieltä etelään Oulujoen silloille). Moottoritiellä vaihtuu rajoitus jo aikoja 100 -> 80 -> 60 -> 50 mutta osalla siellä ajavista on vielä reippaasti yli 80 vauhtia, kun alkaa betoniporsaikko lähestymään. Vauhdin arvioin siitä, että itse kiihdytän liittymässä n. 55-60 oikeaa nopeutta, eikä sillä vauhdilla ole aina mitään asiaa tielle (nopeusrajoitus siis 50 km/h). Kovempaakaan ei uskalla ajaa, koska hyvin harvoin olen ensimmäisenä liittymässä, ja edessä käytännössä joka päivä vilkkuu jarruvalot jonossa.

Ongelma tulee, kun ainakin nyt talvella nämä moottoritietä ajavat teidemme rosbergit eivät uskallakaan siihen työmaalle ajaa sitä kahdeksaakymppiä, vaan vauhti lasketaan muutaman kymmenen metrin matkalla rajoitukseen tai jopa alle, ja liikenne sumppuuntuu. Siinä vaiheessa sitten livutaan tappituntumalla, ja liittyminen vaikeutuu huomattavasti verrattuna jos vauhti olisi laskettu jo satoja metrejä aiemmin ainakin sinne 60:n.

Kiitosta sille, että poikkeuksena paikalliseen liikennekulttuuriin vilkulla saa tilaa kohtuullisen hyvin siinä sumpussakin, jos se menee tarpeeksi hitaasti. Pari kertaa on joku vetänyt aivan edellä ajavaan kiinni tahallaan, onneksi ovat harvinaisuuksia. Molemmat nuoria naisia btw.
 
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.

MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
 
Joo ei tuossa yksityiskohdat täsmää, alunperinhän juttu lähti tästä väitteestä.
"Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa."
Tota nyt voi tulkita semilaveasti, mutta sanoisin että tuossa tarkoitetaan sitä että se oma kaista ei edes (aina) riitä...

Kannattaa kyllä jättää auto kotiin jos sitä ei pysty kaistalla pitämään noissa vauhdeissa. Se on kyllä totta että "raskasta" se lujaa ajaminen on muun liikenteen seassa, tyhjäksi tiedetyllä tiellä tommonen 200 nyt ei ole vielä mikään erikoinen vauhti. Mielestäni saksassa 170-180 meni vielä todella mukavasti vakkari päällä, 160 sitten jo ihan autopilotilla, mutta kun vauhti nousee yli 200 niin ajamisesta tuollakin muun liikenteen seassa tulee jatkuvasti aktiivisia toimia vaativaa. Vähän väliä saa nostaa kaasulta ja välillä hypätä jarrulle kun joku lähtee keskikaistalta 140-160 lasissa ohittamaan hitaampaa ja itse tulet lujempaa takaa. Jos vähänkin kauempana vilahtaa jarruvalot niin kaasulta on melkein parempi nostaa jalka heti, pahimmillaan siellä on vauhtia 40-50 tai täys stoppi kun saavut paikalle. Kuitenkin noissa 230->140 tai jopa -> 50 hidastuksissa saa vähän eri tavalla runnoa sitä jarrua kuin suomessa 140->110 pudotuksissa. Kaippa tuohonkin silti oikeasti todella paljon paremmin vielä sopeutuisi, itsessä ei ole kuin noin 1000km kokemusta baanalta eli joku 6-7h...
 
Joo kyllä Saksassa ajellessa keskikaistalla ~160kmh useasti sujahti aivan posketonta vauhtia astetta sporttisempia autoja ohitse ilman mitään sen kummempia ongelmia.
 
MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
Ei niissä mitään vikaa ole, joskin ovat 20v vanhoja. Tervetuloa koittamaan noilla vakiokoon 195/65/15 renkailla. Kerran ajellut 18" pyörillä niillä ei tosiaan 200 tuntunut oikein missään.
Joo ei tuossa yksityiskohdat täsmää, alunperinhän juttu lähti tästä väitteestä.

Tota nyt voi tulkita semilaveasti, mutta sanoisin että tuossa tarkoitetaan sitä että se oma kaista ei edes (aina) riitä...

Kannattaa kyllä jättää auto kotiin jos sitä ei pysty kaistalla pitämään noissa vauhdeissa. Se on kyllä totta että "raskasta" se lujaa ajaminen on muun liikenteen seassa, tyhjäksi tiedetyllä tiellä tommonen 200 nyt ei ole vielä mikään erikoinen vauhti. Mielestäni saksassa 170-180 meni vielä todella mukavasti vakkari päällä, 160 sitten jo ihan autopilotilla, mutta kun vauhti nousee yli 200 niin ajamisesta tuollakin muun liikenteen seassa tulee jatkuvasti aktiivisia toimia vaativaa. Vähän väliä saa nostaa kaasulta ja välillä hypätä jarrulle kun joku lähtee keskikaistalta 140-160 lasissa ohittamaan hitaampaa ja itse tulet lujempaa takaa. Jos vähänkin kauempana vilahtaa jarruvalot niin kaasulta on melkein parempi nostaa jalka heti, pahimmillaan siellä on vauhtia 40-50 tai täys stoppi kun saavut paikalle. Kuitenkin noissa 230->140 tai jopa -> 50 hidastuksissa saa vähän eri tavalla runnoa sitä jarrua kuin suomessa 140->110 pudotuksissa. Kaippa tuohonkin silti oikeasti todella paljon paremmin vielä sopeutuisi, itsessä ei ole kuin noin 1000km kokemusta baanalta eli joku 6-7h...
Kyllä se enempi vähempi alkaa urat ja muut tuossa vauhdissa johtamaan siihen että tarkka saa olla kaistan pidossa. Ja ei siinä mitään mutta jos kaveri on rinnalla niin kovin montaa senttiä siinä ei ole välissä enää.
 
Kyllä sitä väliä on ihan yhtä paljon kuin hitaampaakin ajaessa. Väittämäsi johtuu näköharhasta, vauhdin kasvaessa näkökenttä supistuu. Ei mulla ainakaan autot ole mihinkään hakeneet/siirtyneet/hyppineet, sinne ne menee mihin ohjauspyörällä näyttää. Sivutuulikin vaikuttaa pahemmin hitaasti ajaessa kun toisen vektorin voima on pienempi niin auto menee enemmän tuulen suuntaan...
 
MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
Vanhemmilla autoilla kun huiput ei paljoa laske kilometrien myötä niin kannattaa muistaa että huoltamattomien jarrujen teho laskee senkin edestä. Oma kylmäävin opetus tästä oli muutama vuosi takaperin kun vedin +200 vauhdista poistuvalle rampille ja hidastuvuus loppui jossain 140-120 km/h paikkeilla jarrupalojen takia... Auto säilyi ehjänä ja uusilla jarrupaloilla eteen ja jarrunesteen vaihdolla kesti vastaavia tyhmyyksiä niinkuin pitääkin.

Toivottavasti kanssa-autoilijat muistavat vanhemmissa autoissa myös jarrujen ja alustan kunnon merkityksen turvallisuuteen, katsastuksen dyno testin läpäisy ei välttämättä anna oikeaa kuvaa mitä tapahtuu isompaa kovaa ajettaessa.
 
Ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että osa jengistä kuvittelee tietävänsä autojen ajettavuudesta jotain ihan vaan ajamalla 200km/h suoralla tiellä. Jotkut jopa kuvittelee sen olevan turvallista.
Toi perseily kuuluu Saksaan tai moottoriradoille.
 
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.

Ehkäpä uskomuksesi johtuu juuri siitä, että olet kokeillut vain muutaman kerran laittomasti Suomen öisillä motareilla mikä on tehnyt touhusta jännittävää ja luonut riitävän "jännä jännä"-tunteen. Varsinkin kun peliin laitetaan jotain ihme rengasvertailuja ja muita uskomuksia. Toiset kuitenkin ajaa päivästä toiseen noilla nopeuksilla työmatkaa ihan tavallisilla, halvoilla ja vanhoilla autoilla. Keskimääräinen autoilija ei tiedä tuon taivaallista mikä rengas siellä pyörii tai tuleeko "iskari vastaan". Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)

Noista Corsamummoista sen verran, että kun ajat ekan kerran vuokra-autolla autobaanalla nenä ratissa jännittäen ja rystyset valkeana rattia puristaen 140 vauhdissa hidasta kaistaa, tulet yllättyymään kun se Corsamummo ihan kirjaimellisesti pyyhkäisee sinusta ohi keskikaistalla 170 vauhdilla. Eivät nekää "lullaa"...


Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
 
Liian moni sieltä rampista liittyy 5-vaihteella 60-80 ajaen ja rampin lopussa vasta taakseen pälyillen. Vasta kun näkee että olisi tilaa, löytyy kaasu poljin. Talvella tämä on helppo nähdä pakoputken sauhuttelusta. Eikä se 5-vaihteella mihinkään kiihdy. Sitten hypätään siihen väliin mikä oli siellä tarjolla max 90 km/h mittarissa. Ja taakse jääneestä 100 tai 120km/h lapusta onkin jo kilometri matkaa.
Kilometri jonka aikana olisi jo alunperin pitänyt seurata missä kohtaa se väli on ja nostaa nopeus satasen tai 120 että voi sujuvasti liittyä moottoritielle.
Jos pää ei käänny havainnointia varten tarpeeksi siellä rampin aikana/alussa, on perusteltua ehdottaa ajokortin vaihtoa taksikorttiin.

Suomessa ei juurikin yllä keskusteltujen syiden vuoksi voi ajaa liittymien kohdalla kuin 150 vauhtia, vaikka muut välit ajeleekin 200 mittarissa. Täytyy sen verran osata ennakoida. Sieltä tulee niitä sekoilijoita joukkoon aiheuttamaan jo arki nopeudella vaaratilanteita, että kovemmalla nopeudella ne tilanteet on tilastomerkintöjä joihin kuului tieliikenneonnettomuus ja kuolemantapaus tai useampi.
 
Ehkäpä uskomuksesi johtuu juuri siitä, että olet kokeillut vain muutaman kerran laittomasti Suomen öisillä motareilla mikä on tehnyt touhusta jännittävää ja luonut riitävän "jännä jännä"-tunteen. Varsinkin kun peliin laitetaan jotain ihme rengasvertailuja ja muita uskomuksia. Toiset kuitenkin ajaa päivästä toiseen noilla nopeuksilla työmatkaa ihan tavallisilla, halvoilla ja vanhoilla autoilla. Keskimääräinen autoilija ei tiedä tuon taivaallista mikä rengas siellä pyörii tai tuleeko "iskari vastaan". Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)

Noista Corsamummoista sen verran, että kun ajat ekan kerran vuokra-autolla autobaanalla nenä ratissa jännittäen ja rystyset valkeana rattia puristaen 140 vauhdissa hidasta kaistaa, tulet yllättyymään kun se Corsamummo ihan kirjaimellisesti pyyhkäisee sinusta ohi keskikaistalla 170 vauhdilla. Eivät nekää "lullaa"...


Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
Toi perusmallin corsa ei kulje läheskään 200. Työkaverilla oli semmonen ja se 170 nyt on vähän eri kun 200+.

Alkaa menemään vähän ot:ksi tämä, mun puolesta ainakin saa vänkäys riittää.
 
Oikeesti, jos haluaa tuntea auton vakautuvan riittävässä vauhissa riittää, että ajaa riittävästi. Ei tarvitse kieltää faktoja luuloillan, siis jos ei halua opiskella aerodynamiikkaa ja tutustua keskimääräisen autoprofiilin vastuskäyttäytymiseen ;)
Moni auto tuntuu vakaalta kun ajetaan isoa lujaa. Ilmanvastus pitää voittaa, joten tiehen pitää jatkuvasti välittää reilusti tehoa. Vetävien pyörien tuentaan kohdistuu jatkuva vääntö. Puslat joustaa ja lähes poikkeuksetta aurauskulma hieman kasvaa. Tämä yleensä vakauttaa menoa, vähentää vaeltelua tien kallistuksissa ja tekee alustasta monella tapaa tunnottomamman. Sitten kun otetaan vielä nopeuden neliössä kasvava korin liike-energia, ei ihan pikkukivet enää muuta sen suuntaa ja meno on mukavampaa.

Sitten todellisuus on kuitenkin teoriatasolla ikävä. Keskivertoautossa ei ole downforcea vaan siihen kohdistuu pientä nostetta vauhdin kasvaessa. Pitoa on siis vähemmän. Suunnanmuutosten ja hidastamisen vaatima tila nopeuden noustessa kasvaa eksponentiaalisesti. Pelkän reaktioajan aikana kuljettu pidempi matka tähän lisäksi. Alustan ja voimansiirron rasitukset kasvavat, vikaherkkyys kasvaa ja ajossa tulevien vikojen seuraukset pahenevat.

Mutta joo, liittymissä suuri nopeusero aiheuttaa vaaratilanteita. Riippuu vaan tilanteesta, kuka aiheuttaa nopeuseron.
 
Meneekö jokin Corsa yli 200? Meillä toisena autona Corsa, ei mitään kyllä valitettavaa siinä autossa.

Jos nyt halutaan oikeasti joku ääriesimerkki autosta, jonka kulku on epävakaata, niin vaikka Nissan Note. Vuokra-autona viikon ja siinä oli auto, joka muuttui epävakaaksi jo 100km/h vauhdin jälkeen. Tuolloisella omalla 2000 luvun autolla pystyi kulkemaan 180-200 huomaamatta paljoa eroa vaikkapa 120 vauhtiin.

Tuo Note taasen oli tuolloin pari vuotta sitten pakasta vedetty yksilö. Tällä autolla ei taida kovin paljon nopeampaa päästäkään, ei käynyt edes mielessäkään kun pienikin tuulen puhallus kallisteli autoa. Omaa autoa kun hain huollosta takaisin, niin tuli rankkasade matkalla. Muilla autoilla, mitä ukkosmyrskyissä ajellut, niin ei pahemmin ongelmia ole ollut, mutta Notessa lähes katosi ohjaus 80 vauhdissa. En yhtään ihmettele, jos mummommat kuskit ajelee hiljaa noilla koppimopoilla.
 
Meneekö jokin Corsa yli 200? Meillä toisena autona Corsa, ei mitään kyllä valitettavaa siinä autossa.

Meneehän nuo corsat, saahan sitä e-koppasta perusversiotakin 150hp padalla. 90hp kulikoneella olevakin speksien mukaan 175kmh.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olen Ellin kanssa samaa mieltä, että kaikki yli 140 nopeudet kuuluu nykyisellään Sakaan tai radalle. Ehkä tulevaisuudessa Suomeen, mutta esimerkiksi niin kauan kuin nykyisiltä rampeilta ei keskimäärin osata turvallisesti liittyä, ei 120 rajoituksia kertakaikkiaan vain pystytä yht'äkkiä nostamaan.
Rajoitusten nostaminen vaatisi oikeastaan, että olisi kolme kaistaa suuntaansa kuten Saksan autobahneillakin. Kahdella kaistalla kun sillä kaistalla johon liitytään ajettaisiin myös noita suurempia vauhteja ja liittyminen ei olisi turvallista. Kolmella kaistalla voidaan se yksi kaista rajata hitaampien käyttöön, jotka eivät pysty tai halua ajaa kovaa, ja siten tiellä on kaista johon voi liittyä kohtuullisella nopeudella ja turvallisesti. Vasta sitten kun sitä vauhtia on voi vaihtaa sille keskimmäiselle kaistalle ja sitten vielä jää se yksi kaista ohittamista varten.

Sitä paitsi minusta jos 120 nostetaan rajoitusta, niin sen jälkeen turvallisin olisi suoraan poistaa rajoitus kokonaan. Tollanen esim. 140 rajoitus asettaisi liikaa paineita ajaa sitä vauhtia vaikka monella autolla (uudellakaan) ei voi turvallisesti ajaa tuollaisia vauhteja ja eikä se olisi mukavaakaan. Sen sijaan jos rajoituksia ei olisi se olisi kaikille selvempää, että jokainen voi valita sen itselle sopivan vauhdin.
 
Kyllä vanaha 1993 F-mallin Astra oli ihan ok ajaa niin lujaa kuin se kulki (noin 190km/h, 205km/h mittarissa, sitten loppui kulku) joskus 18-vuotiaana hurjapäänä. Vaikka autolla oli ajettu yli 270 000 kilometriä, niin ihan turvallisen tuntuisesti se kulki menemään tuossa pohjantiellä. On toki tullut joskus myöhemmässäkin iässä ajettua pohjantiellä yli 200km/h, enintään 240km/h, mutta alla on ollut silloin uusi BMW tai Audi, eikä niillä ainakaan mitään heikkoa kovassakaan vauhdissa tuntunut, eikä pelottanut. Ei pelottanut 2002 Type R Civicilläkään talvikelillä yli 200km/h vauhdista sutiminen.

Tuolla nykyisellä Octavialla ihan pelkästään 100km/h vauhti talvirenkailla on jo melekoista leijumista, on kyllä niin paska alusta autossa kuin olla ja voi. Onneksi tiedän tarkalleen Hakkapeliitta 8 ominaisuudet, kun kilometrejä kyseisillä renkailla on tullut ajettua varmaan yli 100 000km. Muutenkin sellainen romukasa tollanen uusi Octavia, että miksi suomalaiset idiootit noita edes ostaa kun mikään ei toimi uudessa autossa (lähivalot ei toimineet uutena, peräkontti kolisee, takana natisee puslat uutena jo, auton tietokone on hidas paska joka ei kertakaikkiaan toimi mitenkään päin jne.).
 
Sanotaan nyt positiivisena asiana, että on siinä ainakin tehokas lämmityslaite. Ei tarvi iglulla ajella, niinkuin aina välillä tuolla liikenteessä näkee. Nuo ruokalähettikuskit on vaarallisia kyllä. Ajelevat ikkunat jäässä ja näkyvyys on varmasti aika heikko monella.
 
Sanotaan nyt positiivisena asiana, että on siinä ainakin tehokas lämmityslaite. Ei tarvi iglulla ajella, niinkuin aina välillä tuolla liikenteessä näkee. Nuo ruokalähettikuskit on vaarallisia kyllä. Ajelevat ikkunat jäässä ja näkyvyys on varmasti aika heikko monella.

Eipä niistä ikkunoista tarvitse mitään nähdä kun katse on puhelimessa olevissa tilauksissa.
 
Liian moni sieltä rampista liittyy 5-vaihteella 60-80 ajaen ja rampin lopussa vasta taakseen pälyillen. Vasta kun näkee että olisi tilaa, löytyy kaasu poljin. Talvella tämä on helppo nähdä pakoputken sauhuttelusta. Eikä se 5-vaihteella mihinkään kiihdy. Sitten hypätään siihen väliin mikä oli siellä tarjolla max 90 km/h mittarissa. Ja taakse jääneestä 100 tai 120km/h lapusta onkin jo kilometri matkaa.
Kilometri jonka aikana olisi jo alunperin pitänyt seurata missä kohtaa se väli on ja nostaa nopeus satasen tai 120 että voi sujuvasti liittyä moottoritielle.
Jos pää ei käänny havainnointia varten tarpeeksi siellä rampin aikana/alussa, on perusteltua ehdottaa ajokortin vaihtoa taksikorttiin.

Suomessa ei juurikin yllä keskusteltujen syiden vuoksi voi ajaa liittymien kohdalla kuin 150 vauhtia, vaikka muut välit ajeleekin 200 mittarissa. Täytyy sen verran osata ennakoida. Sieltä tulee niitä sekoilijoita joukkoon aiheuttamaan jo arki nopeudella vaaratilanteita, että kovemmalla nopeudella ne tilanteet on tilastomerkintöjä joihin kuului tieliikenneonnettomuus ja kuolemantapaus tai useampi.

Paras on myös nämä jotka väistää rampilta tulijaa, itse kun ajan prätkällä rampissa ihan rauhassa ja sitten se hermanni väistää mua, prätkää joka ottaa muutamassa sekunnissa 60->150km/h :facepalm:
 
Sitä paitsi minusta jos 120 nostetaan rajoitusta, niin sen jälkeen turvallisin olisi suoraan poistaa rajoitus kokonaan. Tollanen esim. 140 rajoitus asettaisi liikaa paineita ajaa sitä vauhtia vaikka monella autolla (uudellakaan) ei voi turvallisesti ajaa tuollaisia vauhteja ja eikä se olisi mukavaakaan. Sen sijaan jos rajoituksia ei olisi se olisi kaikille selvempää, että jokainen voi valita sen itselle sopivan vauhdin.

Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista... Vai oliko tämä nyt jotain sarkasmia mitä en tajunnut?

Ps. Saksassa ei kaikki vapaan rajoituksen baanat ole kolmekaistaisia @tuoppi´
 
Viimeksi muokattu:
Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista...
Aika moni tuntuu jo ajavankin sen 140 lasissa tai ainakin hyvin likelle sitä.
 
Paras on myös nämä jotka väistää rampilta tulijaa, itse kun ajan prätkällä rampissa ihan rauhassa ja sitten se hermanni väistää mua, prätkää joka ottaa muutamassa sekunnissa 60->150km/h :facepalm:
Ei keskivertoautoilia ymmärrä mitään prätkistä ja niiden kiihtyvyydestä, tullaan haastamaan ihan naurettavissa paikoissa sun muuta. Tälläkin foorumilla joku luuli että e-up jättää prätkän 0-50km/h. Prätkällä ajelu muutenkin on sellaista että jokainen auto on mahdollinen vaara ja pitää olettaa olevansa näkymätön.

Itse olen myös ilmeisesti ärsyttänyt monta autoilijaa itäväylällä länteen ajaessa kun lähdetään Kehä I:n valoista. Jos on oikealla kaistalla prätkällä niin siihen tulee lähes aina vasemmalle joku. Kiihdyttää siihen +5 rajoitukseen reippaasti niin autoilija jää jonnekkin kauas taakse. 1-3km myöhemmin yleensä auto pääsee änkeemään eteen ajamaan tasan rajoitusta :rage: Takanahan on aina reippaasti tilaa kun 2. sijalla ollut autoilija jäi kanssa jonnekkin matelemaan.
 
Monella? Jos ajat vaikka 1000km suomen teitä niin montako oikeaa henkilöautoa tulee vastaan joilla ei olisi turvallista ajaa 140km/h? Oletetaan että puhutaan katsastetuista ajokuntoisista autoista... Vai oliko tämä nyt jotain sarkasmia mitä en tajunnut?
Puhutaan katsastetuista, mutta en oo laskenut. No, ehkä niillä on "turvallista" ajaa, mutta ei ainakaan mukavaa.

Esimerkkinä Twingo III on sellanen mistä on itellä kokemusta, sellanen heijaa jo 100km/h vauhdeissa aika reilusti. Ja oli uusi auto, kun sellainen itsellä oli vuonna 2016. Ja tuolla ylempänä mainittiin Nissanin Note ja Skodan Octavia. Luulen myös, että näitä on muitakin, jotka on lähinnä tarkoitettu kaupungissa ajeluun ja eivät sitten ole enää parhaimmillaan yli 100km/h vauhdeissa.

Joka tapauksessa pitäisin turvallisempana että rajoitukset otetaan kokonaan pois verrattuna niiden nostamista esim. 140km/h. Siinä sitten olisi sallittua osan ajaa vaikka satasta ja ne joilla on parempi auto voisivat ajaa kovempaa ja asia olisi kaikille tien käyttäjille selvä. Jos olet sitä mieltä, että 140km/h rajoitus olisi parempi, niin voit esittää perustelut tälle.
Ps. Saksassa ei kaikki vapaan rajoituksen baanat ole kolmekaistaisia @tuoppi´
OK @taski
 
Ok, no sanotaan näin että melkeinpä millä tahansa octavialla ajan ennemmin 140kmh motaria kuin 120kmh vaikka se olisikin hieman "epämiellyttävää". Ei se Octavia siitä mihinkään ojaan hyppää. Ihmisillä tuntuu olevan kummia mystisiä käsityksiä että autot tekisivät jotain omia peliliikkeitä ja lähtevät käsistä ihan yhtäkkiä tavallisella maantiellä. Eihän nyt tietenkään lumipyryssä ruuhkan keskellä pimeässä ole pakko ajaa 140kmh, tokkopa edes järkevää. Mutta jos keliolosuhteet sallivat niin ei sellaista octaviaa olekaan joka ei ehjänä suoriutuisi vaikka 1000km pätkästä 140kmh lasissa.

Poislukien ehkä niin laiskat versiot joilla ei tahdo päästä 140kmh. Mulla oli joskus neloskoppainen SDI Golffi ja sillä sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa kaikki motarit kun ei se vaan tahtonut kulkea kun sen 140 mittariin vaikka kuinka yritti.

Joku Octaviakin on kuitenkin alun alkaen tehty ihan Eurooppalaisia varten, ei pelkästään Suomalaisia. Puolalaiset noita tykkää ostella ja siellä on ihan normia ajaa motarilla sen 160-170 vaikka rajoitus olisi 100. Italiassa ei ehkä ihan niin räikeästi, mutta ei siellä stradalla ketään kiinnosta jos ajelet 160 lasissa.
 
Ok, no sanotaan näin että melkeinpä millä tahansa octavialla ajan ennemmin 140kmh motaria kuin 120kmh vaikka se olisikin hieman "epämiellyttävää". Ei se Octavia siitä mihinkään ojaan hyppää. Ihmisillä tuntuu olevan kummia mystisiä käsityksiä että autot tekisivät jotain omia peliliikkeitä ja lähtevät käsistä ihan yhtäkkiä tavallisella maantiellä. Eihän nyt tietenkään lumipyryssä ruuhkan keskellä pimeässä ole pakko ajaa 140kmh, tokkopa edes järkevää. Mutta jos keliolosuhteet sallivat niin ei sellaista octaviaa olekaan joka ei ehjänä suoriutuisi vaikka 1000km pätkästä 140kmh lasissa.

Poislukien ehkä niin laiskat versiot joilla ei tahdo päästä 140kmh. Mulla oli joskus neloskoppainen SDI Golffi ja sillä sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa kaikki motarit kun ei se vaan tahtonut kulkea kun sen 140 mittariin vaikka kuinka yritti.
Joo, tuo Octavia kyllä kieltämättä tuntuu vähän oudolta minustakin. Mutta se oli tuolla mainittu aiemmin.

Oletko koskaan tota Twingo III:sta ajanut? Se on ainakin yksi millä tuo efekti mistä puhun selviää hyvin. Tosiaan heijaus on aikamoista yli satasen vauhdissa. Kyllä mä sillä taisin parhaimmillaan 130 ajaa, mutta ei se nyt oikein järkevältä tuntunut. Paljon kovempaahan se ei olisi edes kulkenutkaan.
Vaikka tuossa autossa on ehkä rakenteellisia seikkojakin, mikä tekee siitä epävakaan, niin luulen että tuo ei ole ainoa epävakaa auto suurissa nopeuksissa.

Pakkohan tuota 140km/h ei tosiaan olisi ajaa. Mutta sehän olisi varma valituksen aihe kun joku ei sitä ajaisi. Valitetaanhan tässäkin threadissä vähän väliä alinopeuksista. Edes rajoituksen mukaan ajaminen ei usein riitä, vaan pitäisi ajaa vähän yli. Nopeus itsessään ei useinkaan ole se ongelma vaan nopeuserot ja se, jos nopeuseroihin ei varauduta.
Kun rajoituksia ei olisi niin tuollainen alinopeus konseptina katoaisi kokonaan, kun ali- tai ylinopeutta ei olisi ollenkaan ja jokainen tienkäyttäjä osaisi varautua että tiellä ajetaan eri nopeuksia.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.

Niin ja just äskön ajoin kotia pohjantiellä 112km/h mittarissa, vaikka siellä lukee 80km/h muuttuva nopeusrajoitus ja "HUONO AJOKELI" kun vasemmalla kaistalla on 10 senttiä lunta ja oikea kaista on peilijäällä. Ei siinä, ohittelin menemään muut, kun oon helvetin vaarallinen kusipää kuljettaja (enkä perkele rupea hidastelemaan keskellä yötä normaalin talvikelin takia, viimeiset 17 vuotta on samalla kelillä aina ajettu samaa vauhtia ilman ongelmia). Niin kauan kun se rajoitus ei jousta sinne 120km/h kesällä vähäisen liikenteen ja hyvän sään aikana, en varmasti rupea köröttelemään 80km/h normaalilla talvikelillä keskellä yötä kun ei liikennettäkään juuri ole. Tuo on täyttä vittuilua vaan tuo muuttuva nopeusrajoitus, kun ennen sai ajella satasta kelillä kuin kelillä, kunhan näkyvyys vain oli kunnossa.

Eikä muuten ollut mikään ongelma ajaa siellä 10 sentin lumessakaan samaa vauhtia, kun alla on Hakkapeliitta 8:t renkaina. Ei se auto siinä lumessakaan mihinkään karkaa tai leiju kunhan kuski painaa kaasua ja pitää ratista kiinni, eikä aja liikaa kaistan ulkoreunalle mihin lumi tahtoo "paakkuuntua" tuulisella säällä. Siellä reunallakaan se auto ei mihinkään karkaa kunhan vain pitää ratista kiinni (eikä panikoi ja väännä rattia niinku pöljä) ja painaa sitä kaasua. Vauhti vaan saattaa hidastua.

Kaistaa vaihdettaessa pidetään sopiva määrä kaasua ja näytetään autolle suuntaa toiselle kaistalle, niin kyllä se kaistaa vaihtaa ongelmitta myös isommankin vallin ylitse rengas kerrallaan kun liikkeet on määrätietoiset, eikä kuljettaja panikoi.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.
2011 on Twingo II. Twingo III tuli vasta 2014 ja on ihan eri auto.
 
Risteykset on täällä aurattu täyteen lunta ja kanssa-autoilijoiden vaikeudet suorittaa 90 asteen käännös ovat muuttuneet huvittavista häiritseviksi. Melkein jokainen auto suorittaa koukkauksen vastaantulijoiden kaistan puolelta oikealle kääntyessään, ja vasemmallä kääntyessä kääntyvät loivasti vastaantulijoiden kaistan läpi.

Ei voi olla niin vaikeaa ajaa auto riittävän pitkälle risteykseen ja kääntää sitä rattia vasta sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 901
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom