Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Samaa katselin että ryhmittyminen on vaihtunut pelikuvaksi siitä mitä sen pitäisi olla.
Käännös oikealle - ryhmity keskiviivan yli vasemmalle.
Käännös vasemmalle - ryhmity ajourien oikeaan reumaan.
Tähän vielä se, että vilkku löytyy vasta kun ratti on jo kääntymässä - eipä näistä voi tietää mihin ovat menossa.
Vastaantulijan kaistan käyttö on myös kesäisin ollut samaa sekoilua. En anna häiritä omaa kaistalla ajoa ja ryhmittymistä. Oikojaa saattaa häiritä.
 
Minun Mummolla on Renault Twingo vuosimallia 2011 ja olen sillä useamman kerran paahtanut moottoritiellä melkein 120km/h lasissa, eikä se tunnu millään lailla epävakaalta, saatikka epämukavalta. Toki sitä 1.2-litraista 75hv vaparikonetta saa vinguttaa, mutta hyvin se kulukee suoraan ilman ongelmia.

Niin ja just äskön ajoin kotia pohjantiellä 112km/h mittarissa, vaikka siellä lukee 80km/h muuttuva nopeusrajoitus ja "HUONO AJOKELI" kun vasemmalla kaistalla on 10 senttiä lunta ja oikea kaista on peilijäällä. Ei siinä, ohittelin menemään muut, kun oon helvetin vaarallinen kusipää kuljettaja (enkä perkele rupea hidastelemaan keskellä yötä normaalin talvikelin takia, viimeiset 17 vuotta on samalla kelillä aina ajettu samaa vauhtia ilman ongelmia). Niin kauan kun se rajoitus ei jousta sinne 120km/h kesällä vähäisen liikenteen ja hyvän sään aikana, en varmasti rupea köröttelemään 80km/h normaalilla talvikelillä keskellä yötä kun ei liikennettäkään juuri ole. Tuo on täyttä vittuilua vaan tuo muuttuva nopeusrajoitus, kun ennen sai ajella satasta kelillä kuin kelillä, kunhan näkyvyys vain oli kunnossa.

Eikä muuten ollut mikään ongelma ajaa siellä 10 sentin lumessakaan samaa vauhtia, kun alla on Hakkapeliitta 8:t renkaina. Ei se auto siinä lumessakaan mihinkään karkaa tai leiju kunhan kuski painaa kaasua ja pitää ratista kiinni, eikä aja liikaa kaistan ulkoreunalle mihin lumi tahtoo "paakkuuntua" tuulisella säällä. Siellä reunallakaan se auto ei mihinkään karkaa kunhan vain pitää ratista kiinni (eikä panikoi ja väännä rattia niinku pöljä) ja painaa sitä kaasua. Vauhti vaan saattaa hidastua.

Kaistaa vaihdettaessa pidetään sopiva määrä kaasua ja näytetään autolle suuntaa toiselle kaistalle, niin kyllä se kaistaa vaihtaa ongelmitta myös isommankin vallin ylitse rengas kerrallaan kun liikkeet on määrätietoiset, eikä kuljettaja panikoi.
Varmaan on niitä tilanteita, joissa noi muuttuvat rajoitukset reagoi turhan herkästi, mutta on niitä toisaalta jo tähän talveen mahtunut tilanteita, joissa on ollut oikeasti liukasta ja väki on paahtanut tavallisten nopeusrajoitusten yli. Ja niitä kolareita ja ulosajoja mahtuikin sitten muutama viikko sitten parille päivälle useampikin johtuen siitä, että oli todella liukasta. Sittemmin on esimerkiksi kyseisellä tiellä käytetty muuttuvia rajoituksia aiempaa paremmin, eikä se kyllä tässä tilanteessa näihin keleihin suhteutettuna tunnu miltään vittuilulta. Eli toisinaan on niillekin paikkansa.

Eikä mua siis edelleenkään haittaa, jos joku haluaa mennä ohi nopeammin, kun sen vaan tekee muita häiritsemättä. Ei ole tapana jäädä ihmettelemään, ja varsinkin kun omassa tapauksessasi ilmeisesti on tosiaan ollut normaali talvikeli eikä erityisen liukasta.
 
Tampereella sai pe ajella satasta ohitustiellä vaikka kiihdytys 0-100 kesti varmaan puoli minuuttia etuvedolla ja hakka9seillä kun ei ollut mitään pitoja eikä jarrujakaan. Ei siellä ihan satkua uskaltanut jokapaikassa ajaa vaikka pääosin ajelinkin satasta.

Mutta kyllä sitten herranjumala kun sataa 2 hiutaletta lunta niin pitää olla 80kmh vaikka siellä voisi ajaa 150kmh tienkunnon puolesta. Tai jos on "ruuhka". Tai jos poliisi päättää. Tai vihreät.

Joskus ideaparkin jälkeen oli 100kmh talvella ja mulla vakkarissa sen 130kmh kun kelit oli jo 10c plussalla keskellä yötä, vähän kuumotti kun poliisit laskeutui rampista siihen 100m eteen, ei muutakun vakkari pois vähin äänin. :think:
 
Nyt on kyllä parina päivänä huomannut, että ei tosiaan porukka ymmärrä tai osaa käyttää autojen valokatkaisijaa. Lunta kun on tullut niin aika reilusti pöllyää auton takana niin ei paljon noista pimeistä peristä näy. Kun ei hirveästi näy vaikka olisi valot päälläkin... Ja aikalailla joka merkin autoissa näkyi samaa ongelmaa, ei taida saada automatiikkaa tajuamaan tällaisia kelejä, kun edessä on kuitenkin kirkasta ja selkeää. Täysin kesäkeleille suunniteltu ominaisuus tuo pimeä perä, ennen pidin jopa järkevänä tuota kun erottaa paremmin ainakin huonosti suunnitellut vilkut autoista.

Ja samalla ärsyttääkin oman auton ominaisuus, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumuvaloja. Pitäisi olla ehdottomasti juuri toisinpäin, kun aika harvinaisia kelejä pitäisi olla että etusumareita tarvitsisi ennen takasumaria. Takasumarille sentään on joskus käyttöäkin.
 
Nyt on kyllä parina päivänä huomannut, että ei tosiaan porukka ymmärrä tai osaa käyttää autojen valokatkaisijaa. Lunta kun on tullut niin aika reilusti pöllyää auton takana niin ei paljon noista pimeistä peristä näy. Kun ei hirveästi näy vaikka olisi valot päälläkin... Ja aikalailla joka merkin autoissa näkyi samaa ongelmaa, ei taida saada automatiikkaa tajuamaan tällaisia kelejä, kun edessä on kuitenkin kirkasta ja selkeää. Täysin kesäkeleille suunniteltu ominaisuus tuo pimeä perä, ennen pidin jopa järkevänä tuota kun erottaa paremmin ainakin huonosti suunnitellut vilkut autoista.

Ja samalla ärsyttääkin oman auton ominaisuus, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumuvaloja. Pitäisi olla ehdottomasti juuri toisinpäin, kun aika harvinaisia kelejä pitäisi olla että etusumareita tarvitsisi ennen takasumaria. Takasumarille sentään on joskus käyttöäkin.
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.

Se olisi kyllä ihan hyvä jos vaikka talvirengaskaudella olisi aina valot päällä. Tämäkin on tosin niin alueriippuvainen ja kaikkialla moista ei edes ole. Jos ei lakeja muuteta niin aika nihkeästi valmistajat itse tälläiseen ryhtyvät.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Tuo on vielä ongelma erikseen, kun moni ei kehtaa esim. kaupasta lähtiessään puhdistaa perää. Tai jos pitempää matkaa ajaa niin ainakin itse olen joutunut erikseen pysähtymään ihan vaan putsatakseni takavalojen umpiot. Mutta enemmän näkyi ainakin meillä päin ihan noita muuten pimeitä periä.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Pitäisi vaan opetella käyttämään myös sitä sumuvalojen katkaisinta. Itselläni ainakin takasumuvalo jaksaa sulattaa nätin lampun muotoisen aukon vaikka perä olisi muuten paksusti lumessa.
 
Taitaa vaan olla niin että takana ledpolttimot on tälläisillä keleillä huonot kun eivät tuota tarpeeksi lämpöä jotta takaumpion lasi sulaisi edes jotenkuten mutta toki kyllä hehkulankapolttimonkin sulattavalle vaikutukselle tulee raja jossain kohtaa. Tälläisenä ajatuksena tuohon päiväajovalo probleeman voisi ratkaisuna olla auton sisäiseen kalenteriin voisi laittaa esim kuukaudet / kellonajat jolloin päiväajovalojen sijaan aina syttyisi ajovalot edessä ja takana jolloin ei automatiikka tai sen puute aiheuttaisi yhtäpaljon tätä vajaavaloisuutta.
Pilkunviilaus:

Ledpolttimo? Joko niitä saa käyttää tieliikenteessä? :hmm: (Tarkoittanet LED-ajovaloja.)
 
Taas sattui pakettiautolla nopeutena rajoitus +5 todellista vakkarilla oulu-rovaniemi välillä ajaessa semmoinen henkilöautokuski joka ei halunnut lumipöllyssä ajaa pakettiauton takana mutta ei sitten pakettiauton edessä uskaltanut ajaa rajoitusten mukaan.

Menin siitä sitten ohi aikani sitä 5-10 alle rajoituksen pumppaamista katsottuani ja sanoin valoshown kiitokseksi siitä.

Ihme hommaa taas. Isolla pakulla (Isokorinen 4x4 transitti) istuu todella paljon henkilöautoa korkeammalla ja näkee hyvin lumipölläkän yli. Tosi pitkiä henkilöautojonoja tuli ohiteltua täysin turvallisesti 2-kaistaisella osuudella.
 
Uusissa autoissa takavalotkin rupeaa ledejä olemaan. Toki normaaleitakin polttimoita vielä löytyy.
Ei niissä LED-ajovaloissa tietääkseni mitään "polttimoita" ole. "Polttimo" tarkoittaa perinteistä vaihdettavaa valonlähdettä ja "ledpolttimo" tarkoittaa vaikkapa H4-kantaan sopivaa hehkulampun tilalle vaihdettavissa olevaa "polttimoa".
 
Meinasitko, että Twingo III on edeltävää mallia huonompi ajaa motarilla?
En oo Twingo II:sta ajanut itse, joten en osaa siitä kovin hyvin sanoa. Mutta ylläolevan kuvauksen mukaan Twingo II:sta ja omien kokemusten Twingo III:sta perusteella sanoisin, että joo.
 
Tota kännissä ajoa vaikea käsittää. Itsellä ainakaan ei ikinä ole kännissä tullut mieleenkään lähteä ajamaan, ratissa olen toki joskus istuskellut ja jotain ropaillut mutta auto ei ikinä ole liikkunut ikinä metriäkään. On se senverran sekavaa se käytös jo parinkin kaljan jälkeen vaikka tulee suht usein juotuakin eli ei ihan sekaisin olla ihan heti.

Edit: onko se alkolukko normi henkilöautoon niin kallis oikeasti?
 
Edit: onko se alkolukko normi henkilöautoon niin kallis oikeasti?

Mitä tällä meinaat? Jos tarkoitat että rattijuoppoudesta kärynneille olisi liian kallis niin ei, se on ihan sama mitä maksaa kun itse on törttöillyt.

Sitten taas jos haluat joka autoon niin kyllä, jo sen takia että täysjärkiset ei sitä halua eikä tarvitse.
 
Ajelimpa justiinsa melkein koko maan läpi ja todella harva käytti takasumareita, vaikka on pimeää ja pöllyä. Etusumareita sitten oli vaikka kuinka, mutta nekin olivat kyllä hyödyksi. Eniten kummastutti että kaikkein eniten pöllyttävät rekat ei noita takasumareita käytä, parilla vain oli ne päällä. Vai eikö niissä kaikissa ole moisia?
 
Ajelimpa justiinsa melkein koko maan läpi ja todella harva käytti takasumareita, vaikka on pimeää ja pöllyä. Etusumareita sitten oli vaikka kuinka, mutta nekin olivat kyllä hyödyksi. Eniten kummastutti että kaikkein eniten pöllyttävät rekat ei noita takasumareita käytä, parilla vain oli ne päällä. Vai eikö niissä kaikissa ole moisia?

Tämä on jokatalvinen ärsytys, jopa täällä itärajalla missä asia pitäisi olla hallussa. Kerran marisin äidille samasta asiasta niin hetken päästä kävi ihmettelemään että mikä se takasumuvalo on :(.. Jotta kun tietoisuuden taso on tällainen niin eipä tuo ihme ole että niitä ei käytetä.
Takasumuvalo on pakollinen varuste, mutta etusumuvalo on ollut ainakin aiemmin valinnainen lisävaruste. En tiedä nykyisistä autoista ja säädöksistä.

Ja nyt kun talviajon ärsytykseen päästää niin ärsyttää ihmisten keskellä ajaminen. Kyllä sen huonolla tiellä ymmärtää vielä, mutta kun auratulla ja huippukuntoisella tiellä ajetaan liki vastaantulevaa kaistaa niin jossain on vikaa. Eihän nämä leveitä väyliä ole mutta siitä huolimatta pitäisi omalla kaistalla pysyä, ja hiljentää vaikka sitä tilannenopeutta jos ei muuten onnistu. Minusta vaikuttaa siltä että ihmisiltä puuttuu luotto siihen omaan autoon, vai puuttuuko nykyautoista tuntuma tiehen(vai sekäettä)? Tarvitaan se 1,5 metriä turvaväliä penkkaan vaikka vastaantulevien kustannuksella. Toki myös täällä väestön ikääntyminen vaikuttaa, selkeästi se hahmottamiskyky ei ole enää tallella.
 
Vaikka vähän OT, mutta sattui alla oleva video silmiin, ei ne ajat tosta niin hirveästi ole muuttuneet


Kohdassa 2:02
-kuvausauto keltasta sulkuviiva vasten ja ohitti vielä keskellä risteystä, mitäpä sitä ei kuvan eteen tekisi.
Kuka lie ratissa. Aikoinaan Karpo Ensio Itkosen kanssa meille liikkenneohjeita jakoi.
(Ei ilmeisesti sattunut ton videon kuvaus viimeisen jutun aiheen aikaan).

3-4min välinen sakkojuttukin oli aikaansa kuvaava. Miten lie tänä päivänä.
Taiteilija Kansakin oli aikoinaan suosittu :)
 
Vaikka vähän OT, mutta sattui alla oleva video silmiin, ei ne ajat tosta niin hirveästi ole muuttuneet


Kohdassa 2:02
-kuvausauto keltasta sulkuviiva vasten ja ohitti vielä keskellä risteystä, mitäpä sitä ei kuvan eteen tekisi.
Kuka lie ratissa. Aikoinaan Karpo Ensio Itkosen kanssa meille liikkenneohjeita jakoi.
(Ei ilmeisesti sattunut ton videon kuvaus viimeisen jutun aiheen aikaan).

3-4min välinen sakkojuttukin oli aikaansa kuvaava. Miten lie tänä päivänä.
Taiteilija Kansakin oli aikoinaan suosittu :)

Saattaa hyvinkin olla totta toi Tapsan vainoaminen, mua kanssa yksi komisario aikoinaan vainosi ja jahtasi siviiliautolla kunnes hetkellisesti ajoin ylinopeutta, ja tuolla sitten yritti työnantajaa kiristää. Kaikenlaisia niitäkin tosiaan on ollut, ei varmaan nykyään enää juurikan.
 

Huhhh vähän päähän sattuu, kun tällaisia lukee. Ja tuota kommenttiketjua. :D Ei siinä siis mitään, jos ohittaa hitaamman auton nopeusrajoituksia tarkasti noudattaen ja siirtyy hetimmiten takaisin, mutta välillä näistä jää se tunne, että jäädään ihan varmuuden vuoksi 80 km/h mittarissa sinne ohituskaistalle pidemmäksikin aikaa, jotta ei nyt kukaan vaan vahingossakaan aja tiellä itseään nopeammin.
 

Huhhh vähän päähän sattuu, kun tällaisia lukee. Ja tuota kommenttiketjua. :D Ei siinä siis mitään, jos ohittaa hitaamman auton nopeusrajoituksia tarkasti noudattaen ja siirtyy hetimmiten takaisin, mutta välillä näistä jää se tunne, että jäädään ihan varmuuden vuoksi 80 km/h mittarissa sinne ohituskaistalle pidemmäksikin aikaa, jotta ei nyt kukaan vaan vahingossakaan aja tiellä itseään nopeammin.
Iskikö kognitiivinen dissonanssi, vai mikä pääkivun aiheutti? Jokaiselle pitäisi olla täysin itsestään selvää, ettei ylinopeutta ajamalla saa etuajo-oikeutta. Jos vasemmalla ajaa joku hitaasti ja oikealla olisi tilaa, niin mene itse sieltä oikealta ohi. Se ei aiheuta vaaraa, toisin kuin perässä roikkuminen.
 
Kevyen pääkivun aiheutti ainoastaan ajatus ihmisistä, jotka jäävät sinne ohituskaistalle pidemmäksi aikaa kuin on tarpeen. Luulin viestistäni saavan sen kuvan, etten siis paheksu rajoitusten mukaan ajavia, enkä kuvittele että ylinopeudella saa tulla puskuriin häiritsemään. En häiritse ohituskaistalla pidempään hitaammin ajavaa autoa, vaan siirryn oikealle kaistalle ja odotan, kunnes se hitaammin ajava on ymmärtänyt siirtyä ohituskaistalta pois.

Olen siis suoraan kuullut ihmisten sanovan, että "minustahan ette ohi pääse, ajan tässä vaikka loppumatkan tasan 80 km/h kunhan kukaan ei täällä aja ylinopeutta". Ja usein kyse ei edes ole ylinopeudesta, vaan siitä, että toiset huomioi mittarivirheen ja toiset ei. Eikä sitä ole pakko huomioida, eikä ole pakko ajaa 80 km/h, mutta varmaan tässä tuli jo asia selväksi.

Jos liikennevirran mukana lievää ylinopeutta ohituskaistalla ajaminen olisi niin järkyttävän rangaistava teko, kuten tuolla TM:n keskustelussa osa tuntuu ajattelevan, pystyn jo viimeisen parin viikon ajalta löytämään muutamankin tapauksen, jossa ihan itse virkavalta lipuu 90 km/h tollasella 80:n alueella ohituskaistalla sulassa sovussa muiden ylinopeutta ajavien seassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti se tojota mittarin 80km/h (72 todellista) kanssa kotipoliisina toimiminen sattuu päästä. Ja syystäkin. Näillä veijareilla kun on ensimmäinen ajatus päässä "Mitä!? Meneekö se minusta ohi!?". Joku Jarkko nimimerkki tuolla jo näytti hakeutuvan tähän stereotypiaan.
 
Miks aina jonon ensimmäiselle sattuu ikävät autoilijat taakse? Pitkästä aikaa ajoin taas 8-tietä ja hienoa menoa oli. 65 lasissa kameran kohdalla, muuten 75, ohituskaistoilla 115 km/h. Toinen sankari veti vakkari päällä 85 km/h, myös keskikaiteelliset 100 km/h osuudet.
 
Tuossa ylempänä kun haukuttiin Octavioita, niin pitää sanoa omasta kokemuksestani että ainakin kakkos koppa Octavia oli todella nirso renkaitten suhteen.
Itse 2005 ostin uutena kakkos koppa Octavian 1.6l bensa koneella ja sen vakio kumit olivat michelin energy saverit.
Niillä se oli täysin suuntavakaa jopa 195km/h (GPS nopeus) vauhdilla, kun saksan reissulla vuonna 2006 piti baanalla kokeilla paljon se kulkee.

Mutta sitten Energy Saver 2:lla se vaelsi kuin mikäkin ja oli todella ärsyttävä ajettava kun kokoajan piti ohjastaa. Ja en nyt muista mitkä yhdet toiset kumit olivat joilla se oli ihan suuntavakaa.
Sittemmin vaihdoin tuo VW Passattiin mikä Octaviaan verrattuna meni kuin juna isoilla teillä, mutta teknisesti Passatti oli kasa paskaa (ongelmia oli aivan liikaa 1.8TSI koneen kuin myös korin ruostumisen kanssa).
Mutta mitä porukoitten kolmos koppa Octavialla olen ajellut, niin se on myös suuntavakaa ja muutenkin oikein mukava ajella. Mutta tuossa on vieläkin se hemmetin ärsyttävä ja tyhmä vilkkuviiksessä oleva vakkari.
Ja mitä nyt olen tuosta uudesta nelos koppa Octaviasta kuullut/lukenut juttua, niin sen alusta on täysin epäonnistunut. Varsinkin takapää kuulemma aivan liian löysä.

Ja vielä renkaista että ne vaikuttavan siihen ohjaukseenkin aivan älyttömästi, kun Passatti viimekeväänä vaihtui Opel Astra K:n jossa 18" kesäkumit vakiona. Ja kehui koeajo videossanikin kun on suorastaan hauska ajettava ja ohjaus todella tunnokas.
Mutta sitten talvi 16" Hakka 9:lla ohjaus on täysin tunnoton, mikä korostuu lumella ajettaessa kun ei hajuakaan mitä eturenkaat tekevät. Tosin pitoa tuntuu piisaavan kun yliohjautumaan tuota ei meinaa saada vaikka ajais mutkaan liian nopeasti, toisin kun Passatti yliohjautu yllättävän herkästi. Minkä tosin ajonvakautus "korjasi" jos liikaa lähti luistelemaan. Kun taas Opel Astralla en ole saanut ajonvakautusta edes aktivoitumaan koko talvena kertaakaan.

Mitä tulee nopeusrajoituksiin niin jos muutettaisiin 120->140km/h niin sitten nämä ketkä nyt ajavat jo 140km/h ajavat sitten 160-180km/h, että ei se turvallisuus tai mikään paranisi pätkän vertaa.
Minun puolestani voitais vaikka pitää tuota 100km/h talvinopeus rajoituksia motarilla kesälläkin, kun polttoaine kulut ovat tuolla vauhdilla huomattavasti pienemmät kuin 120km/h (4.5l/100km vs 6.5l/100km) ja perille saapumis aikaan tuo ei kuitenkaan montaa minuuttia vaikuta loppujen lopuksi.
 
Mitä tulee nopeusrajoituksiin niin jos muutettaisiin 120->140km/h niin sitten nämä ketkä nyt ajavat jo 140km/h ajavat sitten 160-180km/h, että ei se turvallisuus tai mikään paranisi pätkän vertaa.
Minun puolestani voitais vaikka pitää tuota 100km/h talvinopeus rajoituksia motarilla kesälläkin, kun polttoaine kulut ovat tuolla vauhdilla huomattavasti pienemmät kuin 120km/h (4.5l/100km vs 6.5l/100km) ja perille saapumis aikaan tuo ei kuitenkaan montaa minuuttia vaikuta loppujen lopuksi.

Tuo nyt on aivan höpöhöpöä esimerkiksi Helsinki-Tampere-Helsinki tai Helsinki-Turku-Helsinki matka-ajassa kesärajoituksilla säästää noin puoli tuntia. Eikä 120 tikkareidenkaan aikaan ole pakko ajaa suurinta sallittua siellä kulkee mm. raskas liikenne jonka tahdissa voi kulkea jos haluaa polttoainetta säästää.
 
Mutta sitten talvi 16" Hakka 9:lla ohjaus on täysin tunnoton, mikä korostuu lumella ajettaessa kun ei hajuakaan mitä eturenkaat tekevät.

Laita niihin talvirenkaisiin enemmän ilmaa. 2.8 bar oli meillä vastaavassa autossa samoilla renkailla, eikä voi valittaa ohjauksesta, huomattavasti tunnokkaampi oli Astrassa kuin nykysessä neloskoppasessa Octavian paskassa.
 
Iskikö kognitiivinen dissonanssi, vai mikä pääkivun aiheutti? Jokaiselle pitäisi olla täysin itsestään selvää, ettei ylinopeutta ajamalla saa etuajo-oikeutta. Jos vasemmalla ajaa joku hitaasti ja oikealla olisi tilaa, niin mene itse sieltä oikealta ohi. Se ei aiheuta vaaraa, toisin kuin perässä roikkuminen.
Moni menee tollasista tosiaan oikealta ohi, mutta siinä on hyvä olla varovainen... kun ei tiedä mitä se vasemmalla kaistalla oleva on ohituksesta mieltä. En kyllä pidä isona ongelmana, että minua nopeampi on ohituskaistalla lähellä perääni. Kyllä peilistä näkee, että takaa on tulossa kiireisempi. Suoritan ohitukseni loppuun ja päästän hänet mielelläni ohi, ei tollaset siihen eteen jää.

Pahempi tilanne tullee, jos ohituskaistan loppumisen jälkeen jäävät peräkkäin ajamaan rajoituksen mukaista mittarinopeutta (eli mittarivirheen verran alinopeutta) lyhyellä turvavälillä. Tekevät oman ohittamisensa tarpeettoman vaaralliseksi. Joskus tuntuu, etteivät mieti loppuun asti.... Siinä voi käydä niinkin, että takana ohittamaan lähtevä tekee virhearvion ja "poliisina" toimiva joutuukin itse mukaan kolariin, kun ohittaja palaakin kylkeen (harva ajaa vapaaehtoisesti nokkakolaria) kun tilaa ei olekaan.
 
Tuo nyt on aivan höpöhöpöä esimerkiksi Helsinki-Tampere-Helsinki tai Helsinki-Turku-Helsinki matka-ajassa kesärajoituksilla säästää noin puoli tuntia. Eikä 120 tikkareidenkaan aikaan ole pakko ajaa suurinta sallittua siellä kulkee mm. raskas liikenne jonka tahdissa voi kulkea jos haluaa polttoainetta säästää.
Mutta kun sen puolituntisen säästää kahdessa eri pätkässä, niin sitä ei voi hyödyntää kovinkaan tehokkaasti mihinkään.
 

Huhhh vähän päähän sattuu, kun tällaisia lukee. Ja tuota kommenttiketjua. :D Ei siinä siis mitään, jos ohittaa hitaamman auton nopeusrajoituksia tarkasti noudattaen ja siirtyy hetimmiten takaisin, mutta välillä näistä jää se tunne, että jäädään ihan varmuuden vuoksi 80 km/h mittarissa sinne ohituskaistalle pidemmäksikin aikaa, jotta ei nyt kukaan vaan vahingossakaan aja tiellä itseään nopeammin.

Joka päivä Tuusulan moottoritiellä joku vetää letkaa alle 100 mittarissa, eli todellinen 90-95km/h

Sitten kun tälläiselle vilkutat valoja lyödään jarrut pohjaan!
 
Laita niihin talvirenkaisiin enemmän ilmaa. 2.8 bar oli meillä vastaavassa autossa samoilla renkailla, eikä voi valittaa ohjauksesta, huomattavasti tunnokkaampi oli Astrassa kuin nykysessä neloskoppasessa Octavian paskassa.

2.6 bar olen pitänyt noissa ja 18" kesäkumeissa sitten 2.8 bar.
 
Mutta kun sen puolituntisen säästää kahdessa eri pätkässä, niin sitä ei voi hyödyntää kovinkaan tehokkaasti mihinkään.
Lähtee vartin myöhemmin ja on vartin aiemmin kotona. Mun pre-korona-ajoilla tuollainen nopeusero olisi sen 10 h/kk. Mut eihän sillä niin väliä ole kun vaan vartin kerrallaan, eh?

e: 140-100 nopeuserolla muuten tulee hyvää melkein tunnin päivässä...
 
Eikös valojen vilkuttelu ole turhaa? Miksi siinä pitää verenpainettaan nostaa, menee ohi kun tilanne sen sallii.
Koska hidastelija ei ymmärrä että tekee mitään väärää vaan ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa. Moottoritiellä vasemmalla kaistalla ohitetaan, ei jäädä asumaan :facepalm:
 
Koska hidastelija ei ymmärrä että tekee mitään väärää vaan ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa. Moottoritiellä vasemmalla kaistalla ohitetaan, ei jäädä asumaan :facepalm:
Jos se törppö kykenisi ymmärtämään, niin ei se hautois siellä vasurilla. Elämäntapa-mulkkuja.
 
Koska hidastelija ei ymmärrä että tekee mitään väärää vaan ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa. Moottoritiellä vasemmalla kaistalla ohitetaan, ei jäädä asumaan :facepalm:
Ymmärrän kyllä kantasi :) , mutta ei siitä valojen vilkuttamisesta mitään hyötyä yleensä ole. Hakee radiosta hyvää musaa ja painaa paikan tullen ohi.
 
Varmaan täydellisessä tilanteessa valojen vilkuttelu saa autoilijan tarkastelemaan omia ajotapojaan, vähän niin kuin valojen väläyttely voi saada pimeänä ajavan autoilijan kytkemään ajovalot päälle, mutta siis verenpainettaan on parempi liikenteessä koittaa pitää aina mahdollisimman matalalla. Ja tosiaan useimmiten varmaan se valojen näyttäminen jää sille hitaammin ajavalle mysteeriksi.

Ohituskaistalla ehtii kyllä hyvissä ajoin nähdä, jos takaa on joku tulossa huomattavasti nopeammin, ja ainakin itse silloin tilanteesta vähän riippuen nostan omaa nopeuttani hetkeksi ja liityn takaisin oikealle kaistalle heti, kun voin sen tehdä änkeämättä kenenkään väliin.
 
Miks aina jonon ensimmäiselle sattuu ikävät autoilijat taakse? Pitkästä aikaa ajoin taas 8-tietä ja hienoa menoa oli. 65 lasissa kameran kohdalla, muuten 75, ohituskaistoilla 115 km/h. Toinen sankari veti vakkari päällä 85 km/h, myös keskikaiteelliset 100 km/h osuudet.

Iha perus settiä 8-tiellä. Itellä perjantaina veti letkaa rekka hätävilkut päällä 60-70 ja ei voinut vetää sivuun.
 
Liikennesäännöt ja niiden tunteminen. Olipa taas sekoilua edellä ajavan Mondeon osalta.

Edit: video poistettu ettei kukaan valopää lähde tekemään mitään aiheettomia ilmoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennesäännöt ja niiden tunteminen. Olipa taas sekoilua edellä ajavan Mondeon osalta.
katso liitettä 556796

Eikös toi kohtuu asallista toimintaa ollut?
Alussa oli menossa väärälle kaistalle (mikä nyklyään on sallittu noinkin) ja vilkun kanssa palasi oikealle
Jarrutti selkeästi suojatien eteen ja jatkoi matkaansa ("sujuvan liikenteen nimissä") kun näki, että jalankulkijat pysähtuivät.
 
Eikös toi kohtuu asallista toimintaa ollut?
Alussa oli menossa väärälle kaistalle (mikä nyklyään on sallittu noinkin) ja vilkun kanssa palasi oikealle
Jarrutti selkeästi suojatien eteen ja jatkoi matkaansa ("sujuvan liikenteen nimissä") kun näki, että jalankulkijat pysähtuivät.
Höpö höpö. Ei jalankulkijoiden tarvitse väistää tai pysähtyä jo ollessaan suojatiellä eikä Mondeo pysähtynyt rinnalla olevan auton viereen, teki ns. suojatiegiljotiinit. Kukaan jalankulkija ei tuossa tilanteessa yritä väkisin alle kun toinen vain jatkaa matkaa eikä tee selkeää elettä väistämisaikeista.
 
Eikös toi kohtuu asallista toimintaa ollut?
Alussa oli menossa väärälle kaistalle (mikä nyklyään on sallittu noinkin) ja vilkun kanssa palasi oikealle
Jarrutti selkeästi suojatien eteen ja jatkoi matkaansa ("sujuvan liikenteen nimissä") kun näki, että jalankulkijat pysähtuivät.
Kannattaa kerrata liikennesäännöt:
27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
 
Toi ensimmäinen "moka" lähinnä kertonee siitä, että Mondeolle ei ehkä tuo kohta ollut entuudestaan tuttu eikä osannut ennakoida oikeaa kaistaa heti kääntyessä, mutta olisihan tossa suojatien tapauksessa pitänyt jäädä päästämään jalankulkija tien yli. Ei kai toi tosta jatkaminen antamatta jalankulkijalle tietä mitenkään liikennettä sujuvaksi tehnyt?
 
Eikös toi kohtuu asallista toimintaa ollut?
Alussa oli menossa väärälle kaistalle (mikä nyklyään on sallittu noinkin) ja vilkun kanssa palasi oikealle
Jarrutti selkeästi suojatien eteen ja jatkoi matkaansa ("sujuvan liikenteen nimissä") kun näki, että jalankulkijat pysähtuivät.
Aivan päin honkia. Jalankulkija rattaineen oli jo ylittämässä tietä ja jos ei olisi pysähtynyt, olisi Mondeo ajanut päälle.
 
Höpö höpö. Ei jalankulkijoiden tarvitse väistää tai pysähtyä jo ollessaan suojatiellä eikä Mondeo pysähtynyt rinnalla olevan auton viereen, teki ns. suojatiegiljotiinit.
Voihan ton noinkin nähdä, mutta reaalimaailmassa noin tossa useimmat ajaa ja jalankulkijatkin toimivat siinä asiallisesti. JOS jotain sattuu, niin sitten luetaan niitä pykäliä tarkemmin.
 
Voihan ton noinkin nähdä, mutta reaalimaailmassa noin tossa useimmat ajaa ja jalankulkijatkin toimivat siinä asiallisesti. JOS jotain sattuu, niin sitten luetaan niitä pykäliä tarkemmin.
Ei väärää toimintaa voi perustella sillä että ei siinä vielä ole sattunut vahinkoja :rolleyes: Liikennesäännöt on sääntöjä paikasta riippumatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom