Ehdin tässä taas kirjoittelemaan vihdoin. Luin keskustelua, suhteellisen oikolukien, kutenkin samat henkilöt ilmeisesti edelleen vinkuu, väittäen minun valehtelevan.
Yllättäen kuitenkaan itse oltu kyetty omaakaan näkemystään osoittamaan. Olisi esim. hauska kuulla millä oikealla perusteella pyöräilijän suuntamerkki merkitsisi tälläisessä tilanteessä väistämisvelvollisuutta, täysin sen vastaisesti mitä suuntamerkistä on muuten säädetty. Mutta ei siinä mitää, vaatikaa te ennakkotapauksia ja lakitekstiä muilta, nojaamatta itse mihinkään, se onkin niin älyllliseti rehellistä. Kuitenkin, palasin ketjuun koska selvitin asiaa.
Näin tässä autokoulun opettajani ja menin puheisiin. Kysyin esittämästäni tilanteesta, jossa autoilija kääntyy oikealle ja pyöräilijä kääntyy autoilijaan suhteessa risteävältä pyörätieltä autolijan suhteen samansuuntaiselle jatkeelle. Opettajan vastaus oli että autoilija ei ole vastuussa tälläisessä kolarissa, mutta he opettavat silti sitä väistämään, koska:
1. Opettavat muissakin tapauksissa, että epäselvässä tapauksessa aina väistetään.
2. Pyöräilijä ei yleensä vastaa tai pysty vastaamaan vahingoista edes syyllisenä osapuolena, saati sitten epäselvänä.
3. Inssissä tätä voidaan vaatia, eikä se mene läpi jos joutuu vastaavaan vaaratilanteeseen.
4. Yleinen turvallisuus, kun pyöräilijät eivät välttämättä tiedä säännöistä senkään vertaa.
Nyt kun palasin tämän ketjun pariin, niin vituttaa että en muistanut erikseen kysyä samalla tuosta kolmiosta. Vaan olettaisin, että samoilla säännöillä mennään, autoilijan olisi parempi väistää jos siihen pystyy, vaikka teknisesti olisikin oikeassa. Se mitä tämä opettaa pyöräilijänä on kutenkin yhtä tärkeää ja ajatus palaa siihen mitä jo aikaisemmin kirjoittelin:
Onnettomuus on lähimpänä silloin, kun useita urpoja osuu samaan tilanteeseen. Osaava autoilija varoo tässä tilanteessa vähintään omaa puskuriaan ja osaava pyöräilijä ei käänny vauhdilla jatkeelle auton alle, vaan tietää tilanteen, hidastaa ja varmistuu ensin että tilaa tehdään. Jos edes toinen osaa ajaa, ei kolaria synny. Tosiaan kun ajattelu suoritetaan päällä alapään sijaan, selkenee että se ei ole tärkeää että kumpi urpoista menee ensin, vaan se ettei itse ole urpo.