Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tällainen tapaus tuli vastaan Youtubessa

Voi helvetti ku alko pulssi nousemaan pelkästä katsomisesta :facepalm:
Dashcamin video poliisille tutkintapyynnön kanssa, eiköhän tosta jonku liikenteenvaarantamissyytteen sais aikaseks, tai ainakin huomautuksen, ettei yksittäisillä kansalaisilla ole asiaa leikkiä sheriffiä liikenteessä...
 
Kun näin että jengi menee puhelemaan tolle, niin ootin koko ajan millon joku niputtaa sen siihen ja ajaa auton vittuun tieltä. Tosin oon varmaan kattonu liikaa jotain "russia" videoita jewtubesta.

Edit: Ja ei, en väitä että se olisi ollut oikea tapa toimia tilanteessa.
 
Tällainen tapaus tuli vastaan Youtubessa:



Monihan on tässäkin ketjussa erikseen kehunut kun on nähnyt vaikka jonkun rekkakuskin tukkivan sen toisen kaistan kilometri ennen tietyömaata. Tuo ei tietenkään täysin sitä tilannetta vastaa kun edessä ei edes ole mitään tientukkoa. Miksi tulppien edessä olevat eivät toisaalta vaihtaneet vapaalle kaistalle?
 
Monihan on tässäkin ketjussa erikseen kehunut kun on nähnyt vaikka jonkun rekkakuskin tukkivan sen toisen kaistan kilometri ennen tietyömaata. Tuo ei tietenkään täysin sitä tilannetta vastaa kun edessä ei edes ole mitään tientukkoa.
Tämä olikin minulle uusi skenaario, milloin sellaisesta on ollut puhetta?

Miksi tulppien edessä olevat eivät toisaalta vaihtaneet vapaalle kaistalle?
En tiedä, mutta jos pitäisi arvata, niin sanoisin että odottavat jotain tulossa olevaa liittymää, jonne ei sieltä reunakaistalta välttämättä niin vain enää pääsekään.
 
Tämä olikin minulle uusi skenaario, milloin sellaisesta on ollut puhetta?


En tiedä, mutta jos pitäisi arvata, niin sanoisin että odottavat jotain tulossa olevaa liittymää, jonne ei sieltä reunakaistalta välttämättä niin vain enää pääsekään.

Enemmän näitä ehdittiin käydä läpi muron ketjussa aikoinaan, mutta täälläkin on ollut näitä keskusteluja joissa monien mielestä kaikkien pitää pysyä yhdessä tuplapitkässä jonossa ennen toisen kaistan tukkivaa estettä.
 
Google Maps

Suht usein tulee tässä risteyksessä käännyttyä vasemmalle. 95% kerroista olen ainut tai lähes ainut vasemmalla kaistalla. Sillä ei ole merkitystä minne on jatkamassa niin suurin osa autoilijoista tukkii tuon oikean kaistan niin pitkälle, ettei joissain tapauksissa vasemmalle pääse yksikään. Nuo valot ei ole vihreinä kuitenkaan kovin pitkään niin normaalilla paikallisella tahdilla (eli vitun hitaalla) kerkeää juuri tuon kaksikaistaisen verran mennä porukkaa. Tänään tuo oli niin tukossa (0 oikealla kaistalla), ettei edeltävistä liikennevaloista mahtunut kuin yksi auto menemään... Sama asia toistuu aika monessa muussakin vastaavassa risteyksessä täällä ja siksi otankin yleensä vaseman kaistan vaikka olisinkin kääntymässä seuraavaksi oikealle, yleensähän kerkeää kääntymään jo seuraavasta risteyksestä kun huomaa peilissä ensimmäisen tojotan vasta päässen ulos tuosta ekasta.
 
Aivan sama vaikka kaista olisi sulki, on aika typerää tukkia muiden meno ja rampit sen takia että lammasjonossa on niin kivaa istuskella.

Usein tulee vastaan noita että liikenne jostain syystä jonoutuu, no jonoutukoot. Sitten ajelet sen 5 kilsaa kaikkien ohitte ja tulee vastaan joku pieni kavennus tietyön takia. Liityt sujuvasti vetoketjulla jonoon ja jatkat matkaasi.

Samaan aikaan 4-5 kilsan päässä jengillä paisuu verisuonet otsassa kun "noi mulkut ajaa ohi saatana" ja itse kyhjöttävät paikallaan haitarilammasjonossa. Ja tukkivat joka hemmetin rampin siinä samalla.
Samaa mieltä diazin kanssa. Ajan kovin mieluusti sitä tyhjää kaistaa kunnes päättyy. Hajotkoon muut jonoissa siihen. Oppivatpahan kenties tulevaisuudessa hyödyntämään vapaata kaistaa.
 
Aivan sama vaikka kaista olisi sulki, on aika typerää tukkia muiden meno ja rampit sen takia että lammasjonossa on niin kivaa istuskella.

Usein tulee vastaan noita että liikenne jostain syystä jonoutuu, no jonoutukoot. Sitten ajelet sen 5 kilsaa kaikkien ohitte ja tulee vastaan joku pieni kavennus tietyön takia. Liityt sujuvasti vetoketjulla jonoon ja jatkat matkaasi.

Samaan aikaan 4-5 kilsan päässä jengillä paisuu verisuonet otsassa kun "noi mulkut ajaa ohi saatana" ja itse kyhjöttävät paikallaan haitarilammasjonossa. Ja tukkivat joka hemmetin rampin siinä samalla.

Toimisikin tuo vetoketju, mutta kun ei vaan toimi. Jotkut välillä ymmärtää pelin hengen, mutta sitten kaikki menee perseelleen joko siksi, että minäminä tai on ihmeellinen käsitys siitä, että yritetään aina tyhjentää koko jono jostain kaistasta ja sitten toisen kaistan vuoro.
 
Toimisikin tuo vetoketju, mutta kun ei vaan toimi. Jotkut välillä ymmärtää pelin hengen, mutta sitten kaikki menee perseelleen joko siksi, että minäminä tai on ihmeellinen käsitys siitä, että yritetään aina tyhjentää koko jono jostain kaistasta ja sitten toisen kaistan vuoro.

Vetoketju on näillä näkymin tulossa uuteen tieliikennelakiin.
 
Usein tulee vastaan noita että liikenne jostain syystä jonoutuu, no jonoutukoot. Sitten ajelet sen 5 kilsaa kaikkien ohitte ja tulee vastaan joku pieni kavennus tietyön takia. Liityt sujuvasti vetoketjulla jonoon ja jatkat matkaasi.

Samaan aikaan 4-5 kilsan päässä jengillä paisuu verisuonet otsassa kun "noi mulkut ajaa ohi saatana" ja itse kyhjöttävät paikallaan haitarilammasjonossa. Ja tukkivat joka hemmetin rampin siinä samalla.
Ne täysin mystiset jonot esim Tampereelta pohjoiseen lähtiessä usein syntyvät suurelti siitä että 5-10% autoista menee vasemmalta ja sitten väkisin kiilaa siihen täyteen jonoon, aiheuttaen sen pysähtymisen.

Toki tälle yhdelle se on mukavaa.

Ihan sama kuin etelään juhannuksena; jos Orivedeltä on käytännössä kiinteä jono TRE:lle niin ohittelu, jopa ohituskaistoilla, ei aiheuta muuta kuin pumppausta. (Ja sitten on näitä täyskusipäitä kuten viimevuonna; Viron kilvissä Land Roverilla ensin keltaista viivaa sillan alle ja sitten oikealta ohi liittymiskaistaa jonon ”ohi”.)

Faktahan on, että se jono liikkuu sinne yksikaistaiselle ihan yhtä nopeasti, tai itseasiassa nopeamminkin, yhtä kaistaa pitkin kuin kahden kaistan ”vetoketjulla” jossa varotaan sitä toista autoa ja kytätään kaistanvaihtoa tai kaistaa vaihtavaa.

Hommaan parempi ratkaisu ehkä olisi viimeisen poistumisrampin kohdalla loppuva oikea kaista josta varoitetaan ihan hiton ajoissa. Näin se yleensä tehdään ”isossa maailmassa”; jo kilsojen päässä on merkitty selvästi että tältä kaistalta ei pääse enää suoraan. Sitten jossain vaiheessa sulkuviivaa ja betoniporsaita kehiin...
 
Ne täysin mystiset jonot esim Tampereelta pohjoiseen lähtiessä usein syntyvät suurelti siitä että 5-10% autoista menee vasemmalta ja sitten väkisin kiilaa siihen täyteen jonoon, aiheuttaen sen pysähtymisen.

Toki tälle yhdelle se on mukavaa.

Ihan sama kuin etelään juhannuksena; jos Orivedeltä on käytännössä kiinteä jono TRE:lle niin ohittelu, jopa ohituskaistoilla, ei aiheuta muuta kuin pumppausta. (Ja sitten on näitä täyskusipäitä kuten viimevuonna; Viron kilvissä Land Roverilla ensin keltaista viivaa sillan alle ja sitten oikealta ohi liittymiskaistaa jonon ”ohi”.)

Faktahan on, että se jono liikkuu sinne yksikaistaiselle ihan yhtä nopeasti, tai itseasiassa nopeamminkin, yhtä kaistaa pitkin kuin kahden kaistan ”vetoketjulla” jossa varotaan sitä toista autoa ja kytätään kaistanvaihtoa tai kaistaa vaihtavaa.

Hommaan parempi ratkaisu ehkä olisi viimeisen poistumisrampin kohdalla loppuva oikea kaista josta varoitetaan ihan hiton ajoissa. Näin se yleensä tehdään ”isossa maailmassa”; jo kilsojen päässä on merkitty selvästi että tältä kaistalta ei pääse enää suoraan. Sitten jossain vaiheessa sulkuviivaa ja betoniporsaita kehiin...
Näinhän se on tosiaan. En tiedä miksi tästä on aina niin paljon polemiikkia.

Yhtään enempää autoja siitä sumppukohdasta ei pääse kulkemaan, vaikka jonoja olisi kuinka monta rinnakkain. Ainoa etu useammasta jonosta on siinä, että jonon pituus lyhenee.

Vetoketju jonojen yhdistymisvaiheessa ei taas toimi, kun autot ajavat puskuri puskurissa, eivätkä autoilijat suomessa halua oikein muutenkaan antaa toisten tulla eteen ja jos antavatkin, niin se aiheuttaa olemattomien turvavälien vuoksi hillitöntä pumppausta myöhempänä jonossa. Kansakunnanlaajuinen asennevamma vissiin noilta osin. En jaksa uskoa, että tuota saadaan lisättyä uuteen lakiinkaan sellaisessa muodossa, että sillä olisi merkittävää vaikutusta käytännössä.

Tämän sanottuakin, kyllä minäkin ajan sitä tyhjää kaistaa niin pitkälle kuin vain pääsee, koska tyhmäähän se olisi jäädä odottamaan että muut tekevät niin.
 
Välityskyky yhdeltä kaistalta ei muutu mihinkään, oli sitten yksi jono tai vetoketju. Joka tapauksessahan ne kaistat yhdistyvät niin järkevintä olisi vetoketjulla siellä päässä eikä niin, että Pentti perusautoilija tajuaa kaistan loppuvan 500m päässä niin vaihtaa randomilla "kiitosvilkulla" (vilkku vasta kun kaista vaihtunut) johonkin väliin. Enemmänhän siinä joutuu jono jarrutella kuin selkeällä vetoketjulla. Mielummin se liikenne kerätään lähemmäs sitä solmua niin ei haitata esim kehä1 mahdollisesti muita liittymäkaistoja jne.
 
Välityskyky yhdeltä kaistalta ei muutu mihinkään, oli sitten yksi jono tai vetoketju. Joka tapauksessahan ne kaistat yhdistyvät niin järkevintä olisi vetoketjulla siellä päässä eikä niin, että Pentti perusautoilija tajuaa kaistan loppuvan 500m päässä niin vaihtaa randomilla "kiitosvilkulla" (vilkku vasta kun kaista vaihtunut) johonkin väliin. Enemmänhän siinä joutuu jono jarrutella kuin selkeällä vetoketjulla. Mielummin se liikenne kerätään lähemmäs sitä solmua niin ei haitata esim kehä1 mahdollisesti muita liittymäkaistoja jne.
Niin, mutta kun se vetoketju ei toimi, koska urpot autoilijat, joten kaikkia vituttaa ja jono pumppaa.
 
Kyllä mä oon aina päässyt sinne jonoon kun vaan vilkun laittanut päälle.. Jos se toinenkin kaista ois täynnä autoja niin toimis varmaan paremminkin.
Toki sinne on aina ennemmin tai myöhemmin päässyt, mutta ei vetoketju kuitenkaan tarkoita sitä että toinen kaista joutuu pysähtymään, jotta toiselta kaistalta pääsee tunkemaan sinne väliin. Ja jos se tilaa antava auto ei joudu pysähtymään, niin pumppausliikkeen kertautuessa tilanne voi olla jotain ihan muuta siellä 100m päässä.
 
Vilkun käyttö (tai oikeastaan sen puute) ja samaan aikaan ryhmittymistaidon puute.

Tällä kertaa tilanne oli sellainen, että edessäni ajava auto eteni yksisuuntaista katua noin 10km/h alinopeutta (20km/h 30 alueella), hidasti tästä vielä hieman lisää, siirtyi aivan tien vasempaan laitaan ja koukkasi ilman vilkkua oikealle pihaan. En ajanut perseessä kiinni enkä olisi mahtunut muutenkaan oikealta ohi, joten läheltäpititilanteita ei syntynyt, mutta sen verran tämä pisti ärsyttämään että painoin tilanteessa tööttiä.
 
Vilkun käyttö (tai oikeastaan sen puute) ja samaan aikaan ryhmittymistaidon puute.

Tällä kertaa tilanne oli sellainen, että edessäni ajava auto eteni yksisuuntaista katua noin 10km/h alinopeutta (20km/h 30 alueella), hidasti tästä vielä hieman lisää, siirtyi aivan tien vasempaan laitaan ja koukkasi ilman vilkkua oikealle pihaan. En ajanut perseessä kiinni enkä olisi mahtunut muutenkaan oikealta ohi, joten läheltäpititilanteita ei syntynyt, mutta sen verran tämä pisti ärsyttämään että painoin tilanteessa tööttiä.
Tuota näkee aika-ajoin että ennen kääntymistä kaistalla ryhmitytään just päinvastaiselle puolelle kääntymiseen nähden.
 
Moottoripyöräilijä on ajanut aivan liian kovaa tuohon kaarteeseen. 60 km/h saisi olla vauhtia.

https://goo.gl/maps/R5HGrfPyDrA2

Ei ole muistaakseni edes ensimmäinen kerta, kun tuohon sillankaiteeseen on ajettu. Mutta edellinen mahtoi olla rattijuoppo.
Vakava liikenneonnettomuus Alajärvellä: Moottoripyöräilijä kuoli, toinen loukkaantui vakavasti

Screenshot_2018-06-28-12-30-15-372_com.google.android.apps.maps.png
 
Kaivinkoneiden ynnä muiden kuljettajat.
Tuleevat köröttelemään alle neljääkymppiä perakanaa mutkaiselle tielle ensin kaivinkone ja sen perässä kuorma-auto. Jono takana kasvaa kolmen kymmenen auton mittaiseksi, mutta ei voi ajaa minutiksi bussipysäkille tai jonnekkin että jono pääsis ohi. Mutta ei. Siinä körötellään hirvee letka eikä kukaan pysty ohittamaan ja kaivurikuljettaja ei tajuu mitään.

Kiitti vitusti että meni melkein 50min alta puolen tunnin työmatkaan yhden kaivurikuskimulkun takia.
 
Tohon jatkaen myös ne ketkä lähtee työmatka liikenteen aikaan kaivurilla valtatielle vaikka vieressä menee vanha kantatie.......
 
Ei kyllä olisi oma kasetti kestänyt moista ja varmasti olisi tullut tehtyä jotain enemmän tai vähemmän - luultavasti vielä enemmän - hölmöä.
1. Ovi auki
2. Kontti auki
3. Sieltä jatkovarsi tms. sopiva väline
4. Kävelee kaverin auton viereen
5. Lyö ikkunan sisään
6. Ilmottaa että se kärry alkaa liikkumaan tai seuraavaksi kolahtaa jossain muualla.
 
Tohon jatkaen myös ne ketkä lähtee työmatka liikenteen aikaan kaivurilla valtatielle vaikka vieressä menee vanha kantatie.......

Ei helvetti, tämä tapahtui tänään työmatkalla. Jono oli jo ennen liittymää kaivurin takana aika eeppinen, niin eiköhän tämä dorka ohita jokaisen bussipysäkin jollain työmiehen "minulla on oikeus" -logiikallaan ja jatkaa suoraan 100km/h valtatielle. Oli kyllä hienoa.
 
Äsken otti jälleen pannuun kaistanvaihtajat, tai siis sellaiset ketkä tupeksii siinä.

Itsellä väliä edelläolevaan on vähintäänkin riittävästi, viereisellä kaistalla oleva aloittaa vilkuttamisen, ollen tällöin about autonmitan edelläni. No, mitä tekee vilkuttaja? Ei uskalla ajaa siihen koloon vaan pitää vilkkua päällä kymmenen sekuntia ja kun kaistat alkavat erkanemaan tunkee väkisin lähes etukulman kautta sisään ja allekirjoittanut polkeekin jarrua. Olisi varmaan pitänyt pysähtyä heti vilkun nähtyäni jotta naapurikaistan vilkuttaja saa Micransa (tai joku pikkukippo se oli) siirtymään sivuttain. Ilmeisesti nopeuden pitäminen samana ja ratin kääntäminen yhtäaikaa on liian tekninen temppu, jalka tai käsi siis vain käytössä kerralla.

Hidastan (löysään kaasua) silloin kun oikeasti on ahdasta mutta että pitää näköjään ruveta pysäköimään tästä lähtien.
 
@Thug ja @Mikkos Samanlainen oikeus sillä kaivinkoneen kuljettajalla on kuin teillä liikkua sillä tiellä. Ei ne siellä tiellä huvikseen ajele, vaan heilläkin on yleensä sovittu aikataulu, jota noudatetaan. Mikäli sitä konetta ei siirrettäisi, ei myöskään palkkaa tulisi.
 
@Thug ja @Mikkos Samanlainen oikeus sillä kaivinkoneen kuljettajalla on kuin teillä liikkua sillä tiellä. Ei ne siellä tiellä huvikseen ajele, vaan heilläkin on yleensä sovittu aikataulu, jota noudatetaan. Mikäli sitä konetta ei siirrettäisi, ei myöskään palkkaa tulisi.
Koneen kuljettajalla on velvollisuus päästää muut ohi, on aikataulua tai ei.
 
@Thug ja @Mikkos Samanlainen oikeus sillä kaivinkoneen kuljettajalla on kuin teillä liikkua sillä tiellä. Ei ne siellä tiellä huvikseen ajele, vaan heilläkin on yleensä sovittu aikataulu, jota noudatetaan. Mikäli sitä konetta ei siirrettäisi, ei myöskään palkkaa tulisi.
Merinaat että se kaivurin kuljettajan työaika on minutista kiinni, mutta ne kolmekymmentä muuta autoa jonossa ei merkkaa mitään?
 
Merinaat että se kaivurin kuljettajan työaika on minutista kiinni, mutta ne kolmekymmentä muuta autoa jonossa ei merkkaa mitään?

Sinne kertyisi todennäköisesti taas uusi jono, joka pitäisi taas päästää edelle ja sama homma jatkuisi koko ajan. Ei ne autot lopu siihen jonoon jossa sä satut olemaan...

@petepeluri Mikä v:n velvollisuus? Nyt on jo paksua paska puhetta.
 
Sinne kertyisi todennäköisesti taas uusi jono, joka pitäisi taas päästää edelle ja sama homma jatkuisi koko ajan. Ei ne autot lopu siihen jonoon jossa sä satut olemaan...

@petepeluri Mikä v:n velvollisuus? Nyt on jo paksua paska puhetta.
Jollon kaivurikuski myöhästystyisi mahdollisesti viisi minuttia mutta 50 muuta autoilijaa pääsis perille ajoissa. Järki käteen.
 
Voi sitä onnen määrää, jos Oululaiset oppis joskus käyttämään vilikkua. :bored:
 
Perässä roikkuminen alkoi taas vähän tympiä. Yhden sankarin oli tietysti pakko hinkata muutaman metrin päässä takapuskurista perästä peuravaara-alueella, vaikka ajoin itse mittarilta kymmenen päälle rajoituksen (hyi minä). Ohi ei voi mennä, ei vaikka suoraa on kuinka ja selvästi hidastan ja vedän reunaan. Väliä kasvattaa hetkellisesti kun vilkuttaa jarruvaloja, mutta muutaman sekunnin jälkeen heti taas perään kiinni. Ja saman toistaa pari kertaa oikeasti jarruttaen mutta ei vieläkään ymmärrä yskää vaan kiihdyttää taas heti ihan perään.
Lopuksi sitten piti vetää bussipysäkille, että sai pakotettua kaverin menemään ohi.

Välillä ihmettelee, että voiko joku oikeasti olla noin urvelo, vai onko tämä joku "hauska juttu" ärsyttää muita?

Voi sitä onnen määrää, jos Oululaiset oppis joskus käyttämään vilikkua. :bored:
On se kyllä muuallakin Suomessa havaintojeni perusteella monessa automallista nähtävästi lisävaruste, jota ei ole raaksittu ruksia.
 
No yleensähän ne ajaa hiljaa ohittamisen helpottamiseksi ja vielä oikeessa laidassa. Ei nyt helvetti jokasen auton takia vedetä dösärille vaan koska perässähiihtäjät ei uskalla ohittaa :cigar2:
 
No yleensähän ne ajaa hiljaa ohittamisen helpottamiseksi ja vielä oikeessa laidassa. Ei nyt helvetti jokasen auton takia vedetä dösärille vaan koska perässähiihtäjät ei uskalla ohittaa :cigar2:

Ei kai täällä kukaan pyytänytkään erikseen jokaisen auton takia vetämään pysäkille, mutta siinä vaiheessa kun aamulla tai iltapäivällä työmatkaliikenteessä pörrää tattorin kanssa liikenteessä, jossa ohittaminen on mahdotonta tai erittäin hankalaa, niin voisi välillä käväistä pysäkillä ja päästää sen parin-kolmenkymmenen auton letkan pois takaataan jos taitettavana on enemmänkin matkaa...
 
Täällä Helsingissä on pistänyt silmään se että liikenneympyrään/ kiertoliittymään ajetaan urku auki, muut väistää.
Kenellä on ekana keula siellä menee ensin ja sillä selvä! :eek:
Myöskään vilkkua ei tarvitse käyttää täälläpäin, muut kyllä tietää mistä poistut kiertoliittymästä ja jos eivät tiedä niin siinähän odottavat!
 
Täällä Helsingissä on pistänyt silmään se että liikenneympyrään/ kiertoliittymään ajetaan urku auki, muut väistää.
Kenellä on ekana keula siellä menee ensin ja sillä selvä! :eek:
Myöskään vilkkua ei tarvitse käyttää täälläpäin, muut kyllä tietää mistä poistut kiertoliittymästä ja jos eivät tiedä niin siinähän odottavat!
Pitäs kesäsin kai ajella kokoajan ikkuna auki ja keskaria pystyyn kun joku poistuu ympyrästä ilman vilkkua.
 
Täällä Helsingissä on pistänyt silmään se että liikenneympyrään/ kiertoliittymään ajetaan urku auki, muut väistää.
Kenellä on ekana keula siellä menee ensin ja sillä selvä! :eek:
Myöskään vilkkua ei tarvitse käyttää täälläpäin, muut kyllä tietää mistä poistut kiertoliittymästä ja jos eivät tiedä niin siinähän odottavat!
Täh, sinnehän on jossain välissä kopsattu Oululainen tapa toimia liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. Viis sujuvuudesta, minä ekaksi.
 
Avensiksella saa ajella käytännössä sen 120 maantiellä että gps näyttäisi reipasta satasta, ihan vakiokokoisilla nakeilla.

Saabissa erot onkin jo pienemmät sitten.
Noin railakkaa heittoa vielä tänäkin päivänä, mitä hittoa Japanin tyyppikatsastuksessa vaaditaan? Täälläkin Euvostolandiassa tietääkseni kelpaa se, että nopeusmittari ei ainakaan näytä liian alhaista lukemaa.
 
Täällä Helsingissä on pistänyt silmään se että liikenneympyrään/ kiertoliittymään ajetaan urku auki, muut väistää.
Kenellä on ekana keula siellä menee ensin ja sillä selvä! :eek:
Myöskään vilkkua ei tarvitse käyttää täälläpäin, muut kyllä tietää mistä poistut kiertoliittymästä ja jos eivät tiedä niin siinähän odottavat!
Outoa,onkos siellä Helsingissä liikennekulttuuri muuttunut,viimeksi kun siellä olen ajellut niin hyvin porukka vilkkua käytti,4:n ruuhkassa keskustan tienoilla kun autoo oli katujen täydeltä silminkantamattomiin niin vilkkua kun näytti että kaistaa haluaa vaihtaa niin heti tuli kolo siihen,saman itekin tein että jos joku vinkkarin laitto niin heti vähä jarrua ja kolo että siihen pääsee,hyvin näytti sillon liikenne toimivan.
Ja muutenkin ihan huomaavaista porukkaa liikenteessä sillon kun Hesassa ajelin,onhan tästä toki aikaa,yli 10v kun viimeksi oon Helsingissä ajellu,tämmöstä vähän maalaispoikaa niin kovasti ahistaa se liikennepaljous ja ruuhka joten yritän viimesen asti välttää Helsinkiä.
Se vielä että vähän huvitti ja kanssa hirvitti kovasti sillon kun ajelin kohtalaisessa ruuhkassa Pasilan poliiisilaitoksen tienoilla niin porukka ajeli jonossa kylmästi liki 20km/h ylinopeutta ja minä siinä siinä jonon mukana samaa vauhtia vaikka pelotti,ja poliisiautot samaa vauhtia muun porukan seassa.
 
Käväsin reissun päällä ja tuhannen kilometrin matkalla kaks kertaa meinattiin tulla keulaan. Ekasta selvisi kun vähän jarruttelin, toisen kanssa piti vetästä jarrut pohjaan ja väistää sopivasti kohilla olleelle p-paikalle.
 
Perässä roikkuminen alkoi taas vähän tympiä. Yhden sankarin oli tietysti pakko hinkata muutaman metrin päässä takapuskurista perästä peuravaara-alueella, vaikka ajoin itse mittarilta kymmenen päälle rajoituksen (hyi minä). Ohi ei voi mennä, ei vaikka suoraa on kuinka ja selvästi hidastan ja vedän reunaan. Väliä kasvattaa hetkellisesti kun vilkuttaa jarruvaloja, mutta muutaman sekunnin jälkeen heti taas perään kiinni. Ja saman toistaa pari kertaa oikeasti jarruttaen mutta ei vieläkään ymmärrä yskää vaan kiihdyttää taas heti ihan perään.
Lopuksi sitten piti vetää bussipysäkille, että sai pakotettua kaverin menemään ohi.

Välillä ihmettelee, että voiko joku oikeasti olla noin urvelo, vai onko tämä joku "hauska juttu" ärsyttää muita?


On se kyllä muuallakin Suomessa havaintojeni perusteella monessa automallista nähtävästi lisävaruste, jota ei ole raaksittu ruksia.


Välillä kun kohtaan perässäroikkujan niin lataan kerralla sen verran vauhtia, että häviää perästä. Tämän jälkeen saa ajella rauhassa, koska sitä perässäroikkujan kiihoketta ei ole enää näkökentässä. Tämä siis tyhjällä tieosuudella.

Jos ja kun muuta liikennettä niin en anna siinä tilanteessa asian itseäni vaivata. Siinähän roikkuu.
 
Lidlin parkkipaikalla nähtyä: joku sompaa BMW 523i kanssa, eikä pääse oikein eteen eikä taakse ruudustaan mihin on ajanut. Sitten joku muu parkkiksella odottelija nousi autostaan ja näytti käsimerkeillä mihin suuntaan ja mihin jarruttaa yms. sekavaa:tup: Sitten huomasin että C5 Citroënin hätävalot vilkkui, ääntä ei kuulunut joten ei ehkä hälytin, vai oliko saanut osumaa - en nähnyt koko suoritusta alusta alkaen.

Sitten kun päästiin pois parkkikselta, niin samainen BMW oli viereisellä kaistalla liikennevaloissa, noin parikymppinen jonne. Ajotavasta luulin että mummo.:facepalm:
 
Jos ja kun muuta liikennettä niin en anna siinä tilanteessa asian itseäni vaivata. Siinähän roikkuu.
Yleensä noista jaksakaan stressata, mutta kun kyseisellä pätkällä on säännöllisesti joutunut vetämään liinoja kiinni peurojen takia, niin tässä tapauksessa olisi varma peräänajo.

Ja lisäksi tämä sankari ei ollut siis vain vähän turhan lähellä suosituksiin nähden, vaan liioittelematta muutaman metrin päässä. Tosi harvoin noin kiihkeitä perskärpäsiä näkee (...ja nekin yleensä joko menee ohi tai ymmärtää yskän kun näyttää jarruvaloja).
 
Yksi keino on myös se, että hidastaa nopeutta vaikka naurettavuuksiin. Yleensä silloin roikkuva tajuaa joko ohittaa tai jättää rakoa.

Tämä toki vain silloin kun takana ei ole enempää liikennettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 229
Viestejä
4 501 368
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom