Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä.

2018-04-18 14.58.38.jpg
Kuvasin tollasta yhden naapurin toimesta. Ongelmana se, että auropaikkasäännöt velvoittavat parkkeeraamaan siihen ruudun sisään. Normaalilla pysäköintialueellahan noi ruudut on viitteellisiä, eikä siitä voi parkkisakkoa antaa jos pysäköi kusipäisesti. Taloyhtiön hallitus sen sijaan voi antaa huomautuksia ja varotuksia ja poistaa pysäköintioikeuden.
 
Periaatteessa siihen mahtuu helposti kaksi rinnakkain, mutta vasemmalle kääntyminen on kiellettyä. Sujuvuuden kannalta olisi parasta, että suoraan ajavat ryhmittyisivät vasemmalle ja oikealle kääntyvät oikealle, mutta jos meinaa ajaa suoraan, niin on ilmeisesti syyllinen, jos joku ajaa kylkeen oikealta.

Kyllähän tuollaisissa paikoissa säännönmukaisesti ajetaankin niin, että oikealle kääntyvät ryhmittyvät oikeaan reunaan ja suoraanmenevät vasempaan. Tästä kun puuttuu kokonaan se vasemmalle kääntyvien elementti, niin eihän siinä olisi mitään järkeä jäädä oikeaan reunaan odottamaan, että kääntyvä pääsee kulkemaan suojatien yli jos itse olet menossa suoraan ja vasen reuna on vapaana.

Niinkuin tässä aikaisemmin Tieliikennelain pykäliä pyöritellessä huomattiin, niin sitä oikealta suoraan ajamista risteyksessä ei varsinaisesti suoraan mainita pakottavassa lainsäädännössä. Siellä sanotaan, että vasemmalle kääntyvien pitää ryhmittyä kaistan vasempaan reunaan ja oikealle kääntyvien oikeaan reunaan (11 § Ryhmittyminen), ja että ajoneuvon paikka ajoradalla on mahdollisimman oikealla (9 § Ajoneuvon paikka ajoradalla). Laki ei siis sinänsä estä sinua ajamasta eteenpäin myös vasemmalta, etenkin kuvan kaltaisessa tilanteessa se on pelkästään järkevää sujuvan liikenteen kannalta, ja luultavasti liikennesuunnittelijakin on tuon juuri niin alun perin tarkoittanut. Parashan olisi, jos kaistat olisi ilmaistu merkein, mutta tuossa risteys taitaa olla niin kapea, ettei siihen mahdu erillistä kääntyvien kaistaa maalaamaan, mutta kun se on näin levennetty niin on luotettu autoilijoiden pelisilmään ja jätetty suoraan meneville tilaa ohittaa kääntyvät vasemmalta.
 
Voin samaistua tuohon että suoraan mennessä ei osata ajaa sitä oikeaa reunaa. Ja tätä tapahtuu ihan päivittäin.

Edes se ei tunnu auttavan, että risteyksen malli on sellainen että vasemmalta suoraan ajaessasi käytännössä törmäät valaisin pylvääseen, ellet koukkaa hieman takaisin oikealle.
 
Jonkun naapurin usein käyvä vieras.
Juu. Vetäisin itse vittuillakseni tohon auton sillein ettei tuo mahdu kömpimään kuskin paikalle ilman että kiertää apparin puolelta.

Ei tietenkään mitään kovin kallista autoa. Ja kuva kyljestä ennenkun lähtee johonkin.
 
Printtaa toi kuva sellaisenaan ja länttää tuulilasiin. Sitten jollain A3-kokoisella tulosteella teksti MIKÄ SIINÄ ON NIIN VITUN HANKALAA". En tiedä saatana, kyllä ottaisi aivoon tommoinen kun yleensä noi vierasparkit on aika kovassa käytössä muutenkin.
Tai screenshotti tästä keskustelusta mehevine kommentteineen mitä tuollaisista pysäköijistä yleisesti ajatellaan.
 
Joku sankari ohitti motarilla pitkää rekkaletkaa @105km/h, eikä niihin reiluihin rekkojen väleihinkään voinut mennä että nopeammat olisivat päässeet ohi. Oikealta kerkesin rajoituksen mukaista vauhtia tuosta ohi kahden rekan välissä olevasta raosta ilman mitään kiirettä, keräsi äkkiä melkoisen jonon peräänsä muuten oikein hyvin sujuvassa liikenteessä.
 
Ajelen kesäisin sellaisella vanhemmalla (-65) pakettiautolla, ei mikään raketti, mutta sen 80-90 oon koettanut saada vauhtia pidettyä. Ihmiset menee melkoisen helposti ohitse, mikä nyt on ihan ymmärrettävää, mutta mutta...miksi helvetissä niiden pitää palata kaistalle (ihan sama onko kaksi vai nelikaistainen) ihan nenän eteen? Vituttaa tollaisella vähän harvinaisemmalla keräillä niitä kiveniskeymiä tuulilasista. Stana!
 
Torvi pohjassa valuttaa hiljaa siihen ruutuun, se mökä on parkkihallissa niin jäätävä, että tuskin jäisivät kuuntelemaan..
 
Tollaseen sopis hyvin joku Toyota Supra ja 150db anti-lag, antais hetken peltorit päässä paukkua ni ois kiinalaiset sen jälkee kuuroja :D
Rupes itseä tuossa vituttamaan valoissa perseillyt prätkä joka koki olevansa niin kova jätkä ja paukutti autojen välissä limitteriä vasten joten löin ei Suprasta mutta Datsunista koneen limitteriin suoran rosteriputken kanssa. Ei muuten prätkäkuski enää vinguttanut nivusrakettiaan sen jälkeen seuraavissa valoissa :D. Reaktiosta päätellen jokseenkin kovat äänet autossa tms....
 
Rupes itseä tuossa vituttamaan valoissa perseillyt prätkä joka koki olevansa niin kova jätkä ja paukutti autojen välissä limitteriä vasten joten löin ei Suprasta mutta Datsunista koneen limitteriin suoran rosteriputken kanssa. Ei muuten prätkäkuski enää vinguttanut nivusrakettiaan sen jälkeen seuraavissa valoissa :D. Reaktiosta päätellen jokseenkin kovat äänet autossa tms....
Mikäs datsuni sulta löytyy? Itellä R32 lama
 
Saako suomessa parkkeerata jo tiensivuun liikennesuunnan vastasesti?

Tai siihen oli tulossa muutos, mutta onko se voimassa jo?
 
Voi vittu että olis hieman itellä keittänyt tuossa. Henkirikos ei olisi ollut kaukana.
Alkaisin hivuttamaan päälle hiljalleen siinä, eiköhän sitä tilaa tule kun alkaa puskemaan autolla päiten. Tai vielä parempi niin jättää puoliksi ruudun ulkopuolelle perän törröttämään ja lähtee asioille.
 
Molemmat on idiootteja, eipä siinä muuta.
Tiedä sitten mitä tuossa on ennen tapahtunut, mutta selvästi suurin kusipää oli autoilija. Toki edessä hidastelu on perseilyä, mutta tuolta kaistalta olisi voinut oikealle kääntymällä päästä just sinne minne se kusipää ajoi muutenkin. Sen sijaan hän päätti tahallaan ajaa päin mopoilijaa.

Kusipäitä olen täälläpäin toki nähnyt, mutten tuollaista Road-Ragea koskaan todistanut...
 
Minun liikenteenlukutaidon mukaan mopoilijan olisi tullut sitoutua väistämiseen siinä vaiheessa kun alkoi hidastaa auton varalta. Sen sijaan valutti kuitenkin pyöränsä kylkeen, ikään kuin tahalleen konfliktia hakien. Liikennevaloista lähtiessä taas tarkoituksellista provosointia, joten vaikkei mikään oikeuta (diipadaapa) ajamaan päälle niin kyllä tilanne oli itse aiheutettu. Autokuski valitsi lakiteknisesti huonoimman mahdollisen vaihtoehdon näpäyttää.

Kuten Jeppe totesi, kaksi idioottia kohtasi, mutta toinen pääsi rangaistuksetta. Toisaalta kommenteista bongattu kyseisen mopoilijan kommentti:

"Pasi973 viikkoa sitten
Joo, olihan tässäkin tilanteessa kusipäitä 2 kappaletta liikenteessä en sitä koita kiistää."


Tässä on pojalla ainakin hyvän tienkäyttäjän siemen. Melko harva pystyy minkäänlaiseen itsekritiikkiin mitä liikennekäyttäytymiseen tulee.
 
Tiedä sitten mitä tuossa on ennen tapahtunut, mutta selvästi suurin kusipää oli autoilija. Toki edessä hidastelu on perseilyä, mutta tuolta kaistalta olisi voinut oikealle kääntymällä päästä just sinne minne se kusipää ajoi muutenkin. Sen sijaan hän päätti tahallaan ajaa päin mopoilijaa.

Kusipäitä olen täälläpäin toki nähnyt, mutten tuollaista Road-Ragea koskaan todistanut...

Yksi on enemmän kusipää ja toinen hieman vähemmän kusipää, mutta kusipäitä kummatkin.

Edit. David ":DA" Imodium osas selittää asian satakertaa paremmin
 
Eipä tuossa youtubepätkässä ole mitään epäselvää. C5-kuski rikkoi lakia törkeästi ensin vaihtamalla kaistaa mopoilijan eteen ja sen jälkeen ajamalla mopoilijan päälle. En puolusta mopoilijaa missään nimessä, koska eihän hänkään selvästi ole riittävän kokenut liikenteessä ymmärtämään, että jos joku muu perseilee, niin ei kannata itse provosoitua.

Kyllä se pääsyyllinen on tuo typerä Citikkakuski, olisi kerennyt vaihtamaan kaistaa ainakin kaksi kertaa mopon eteen niin halutessaan, mutta kun ajotaito on heikko niin ajotaito on heikko. Toinen vaihtoehto olisi ollut odottaa kiltisti.

Mopojen kanssa aikuisen pitää olla varovaisempi ja tarkkana, koska mopoilijat ovat kokemattomia liikenteessä, eivätkä välttämättä ymmärrä. Aivan turhaan maalaatte mopon kuskia kusipääksi, kyseessä kuitenkin kokematon 19v lapsi ja hyvinhän se citikkakuskikin olisi kerennyt niistä valoista ajamalla vaan risteykseen vihreillä, jonka jälkeen olisi voinut ohittaa mopon ilman ongelmaa. Auto kuin auto kun kiihtyy mopoa kovempaa tuosta noin vain. Kokeneempi motoristi olisi ajanut menemään vaan tai selkeästi päästänyt citikan eteen.

Toivottavasti tämä mopoilijakin oppi jotain tästä, että ei provosoidu muiden virheistä liikenteessä, näin välttää helpommin konflikteja. Kaksipyöräisellä kun aina jää toiseksi autolle ja liikenteessä on nykyään kaikenlaisia hulluja.
 
Eipä tuossa youtubepätkässä ole mitään epäselvää. C5-kuski rikkoi lakia törkeästi ensin vaihtamalla kaistaa mopoilijan eteen ja sen jälkeen ajamalla mopoilijan päälle. En puolusta mopoilijaa missään nimessä, koska eihän hänkään selvästi ole riittävän kokenut liikenteessä ymmärtämään, että jos joku muu perseilee, niin ei kannata itse provosoitua.

Kyllä se pääsyyllinen on tuo typerä Citikkakuski, olisi kerennyt vaihtamaan kaistaa ainakin kaksi kertaa mopon eteen niin halutessaan, mutta kun ajotaito on heikko niin ajotaito on heikko. Toinen vaihtoehto olisi ollut odottaa kiltisti.

Mopojen kanssa aikuisen pitää olla varovaisempi ja tarkkana, koska mopoilijat ovat kokemattomia liikenteessä, eivätkä välttämättä ymmärrä. Aivan turhaan maalaatte mopon kuskia kusipääksi, kyseessä kuitenkin kokematon 19v lapsi ja hyvinhän se citikkakuskikin olisi kerennyt niistä valoista ajamalla vaan risteykseen vihreillä, jonka jälkeen olisi voinut ohittaa mopon ilman ongelmaa. Auto kuin auto kun kiihtyy mopoa kovempaa tuosta noin vain. Kokeneempi motoristi olisi ajanut menemään vaan tai selkeästi päästänyt citikan eteen.

Toivottavasti tämä mopoilijakin oppi jotain tästä, että ei provosoidu muiden virheistä liikenteessä, näin välttää helpommin konflikteja. Kaksipyöräisellä kun aina jää toiseksi autolle ja liikenteessä on nykyään kaikenlaisia hulluja.

Ei vittu tätä nykyaikaa. 19-vuotias on joittenkin mielestä lapsi. Pitäis sitten varmaan nostaa äänestysikärajaa ja kieltää alkoholi alle 25-vuotiailta, kun kerran lapsia ovat.

Olen itsekin ollut 19-vuotias ja olen silloin itsekin perseillyt. Persilyistä oppii. Silloin ei vaan kukaan silittänyt päätäni ja kutsunut minua lapsukaiseksi, vaan otin vastuun omista toilailuistani.
 
Ihan lapsi se minäkin olin 19v:nä. Ei 19v ole mikään aikuinen koskaan ollutkaan muuten kuin "lain" mielestä. Etenkään liikenteessä.
 
Ei tää nyt oo niin ihme että joutuu pidemmän kautta oppimaan, kun liikennekulttuurissa sääntöjen huomioiminen menee muiden huomioimisen edelle. Ajo-opetuksen pitäisi lähteä ihan päinvastaisesta lähtökohdasta. Opettaa ensin kunnioittamaan muita tienkäyttäjiä, ja esittää liikennesäännöt kunnioittamisen tärkeimpänä työvälineenä, eikä itsetarkoituksellisena tavoitteena kuten ainakin omaan autokouluaikaan vielä oli.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuossa youtubepätkässä ole mitään epäselvää. C5-kuski rikkoi lakia törkeästi ensin vaihtamalla kaistaa mopoilijan eteen ja sen jälkeen ajamalla mopoilijan päälle. En puolusta mopoilijaa missään nimessä, koska eihän hänkään selvästi ole riittävän kokenut liikenteessä ymmärtämään, että jos joku muu perseilee, niin ei kannata itse provosoitua.
Itse asiassa puhut paskaa. Mopo ajoi bussipysäkin läpi ja citikka lähti pysäkin jälkeen heti ryhmittymään, vilkku oli jo pysäkin kohdalla päällä. Jonnen olisi pitänyt väistää, kun tuli "pysäkiltä" (tai oikeastaan ajoi lainvastaisesti pysäkin läpi). Ja varsinkin, kun oli vilkutushetkellä vielä kaukana. Alkutapahtuman jälkeiset perseilyt toki on sitten ihan oma lukunsa ja citikkakuski sai varmasti oikean tuomion.

e:Bussipysäkki ryhmitys- tai hidastuskaistan alussa – oletko aina vaihtanut kaistaa väärin?
 
Kyllä tuossa on bussipysäkki, mutta se näyttäisi olevan ihan erillinen kaista millä se bussipysäkki vaan sattuu olemaan, josta mielestäni saa ajaa ihan normaalina kaistana. Siinä kun ei ole mitään merkintää, joka kieltäisi tuon kaistan käyttämistä, yleensä on merkitty.

Mutta ilmeisesti kuitenkin siitä ei saa ajaa, jotenka oikeassa olet ja pahoittelen.

Kuitenkin tietääkseni jokatapauksessa vaikka joku ajaisi väärin, on kaistanvaihtaja silti väistämisvelvollinen.
 
Itse asiassa puhut paskaa. Mopo ajoi bussipysäkin läpi ja citikka lähti pysäkin jälkeen heti ryhmittymään, vilkku oli jo pysäkin kohdalla päällä. Jonnen olisi pitänyt väistää, kun tuli "pysäkiltä" (tai oikeastaan ajoi lainvastaisesti pysäkin läpi). Ja varsinkin, kun oli vilkutushetkellä vielä kaukana. Alkutapahtuman jälkeiset perseilyt toki on sitten ihan oma lukunsa ja citikkakuski sai varmasti oikean tuomion.

e:Bussipysäkki ryhmitys- tai hidastuskaistan alussa – oletko aina vaihtanut kaistaa väärin?
Se on selvää että bussipysäkkiä ei pykälien mukaan saisi käyttää edes noin typerästi suunnitellussa ja merkityssä kohdassa, mutta ei se siltikään anna oikeutta kiilata viereiseltä kaistalta päälle.

Tässä vielä tuosta omasta linkityksestäsi:
Toisaalta tieliikennelain 21 § sanoo ajoneuvon siirtämisestä sivusuunnassa, että kuljettaja saa siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Näin ollen on myös mahdollista, että oikeaa ajolinjaa käyttänyt auto B katsotaan syylliseksi - ainakin osittain.

Toisin sanoen, päälleajo-oikeutta ei auton A liikennesääntöjen vastainen ajo tuo autolle B.

Sen pysäkin jälkeen molemmat alkavat joka tapauksessa perseilemään vuorotellen kilpaa, joten siinä mielessä olisi voinut sakottaa reilulla kädellä molempia.
 
Se on selvää että bussipysäkkiä ei pykälien mukaan saisi käyttää edes noin typerästi suunnitellussa ja merkityssä kohdassa, mutta ei se siltikään anna oikeutta kiilata viereiseltä kaistalta päälle.

Ei kai kukaan ole väittänytkään että saa kiilata päälle?
 
Se on selvää että bussipysäkkiä ei pykälien mukaan saisi käyttää edes noin typerästi suunnitellussa ja merkityssä kohdassa, mutta ei se siltikään anna oikeutta kiilata viereiseltä kaistalta päälle.
Pysäkkiä saa käyttää samalla tavalla kuin bussikaistaakin jos se on tuolla tavalla osa katua; ryhmittymiseen oikealle käännyttäessä.

Ehkä se mopoilija oli kääntymässä ja vain hidasteli perseilläkseen (ainakin vasemmalta mahtui C5:lla hyvin ohi) - mieli vaan muuttui kun joku ajoi tahallaan perään.
 
Huomatessaan laittomasti ajavan. Kielletyn ajoradan käyttö ei kuulu sellaisiin tekijöihin joita pitäisi osata ennakoida. Tapauskohtaista tosin tämäkin.

Aina kaistanvaihtoa suunniteltaessa pitää tarkistaa, että niin voi tehdä vaaraa aiheuttamatta. Ihan sama mikä tilanne. Tämän pitäisi olla itsestään selvää. Aivan sama kuinka tyhjä tie on, silti pitää tarkistaa kaistaa vaihtaessa, että voihan sitä vaihtaa. 13 vuotta kun taksia ajanut, on useamman kerran pelastanut vahingolta se, että olen varmistanut juuri ennen kaistanvaihtoa, että voin näin tehdä vaaratta, vaikka kuinka on ollut sellainen tilanne, että eihän siellä voi ketään olla.

Sitä saa aina kuvitella, että joo eihän tuossa saisi ketään olla tai voi olla tässä ja tässä liikennetilanteessa, mutta kun siellä joku saattaa olla silti.
 
Bussikaistaa saa käyttää, pysäkkiä ei. Lue se aiemmin linkitetty artikkeli.
Kohdassa ei ole ramppia, eli tie ei jatku suoraan (jolloin ei saisi käyttää). Eli *käännyttäessä* saa käyttää bussikaistaa ja tiellä olevaa pysäkkiä.

Tämän tarkistin itse toisesta artikkelista (IL/Esko). Paikka ei siis ole tuon mtvn artikkelin kaltainen.
 
Kohdassa ei ole ramppia, eli tie ei jatku suoraan (jolloin ei saisi käyttää). Eli *käännyttäessä* saa käyttää bussikaistaa ja tiellä olevaa pysäkkiä.

Tämän tarkistin itse toisesta artikkelista (IL/Esko). Paikka ei siis ole tuon mtvn artikkelin kaltainen.
Tämä on hieman sekava tilanne, mutta tarkemmin ajateltuna näin se varmaankin on, sillä tiedän parikin paikkaa, joissa eteneminen kapealla ajoradalla loppuisi kokonaan, jos bussipysäkin läpi ei saisi ajaa missään tilanteessa.
 
Kohdassa ei ole ramppia, eli tie ei jatku suoraan (jolloin ei saisi käyttää). Eli *käännyttäessä* saa käyttää bussikaistaa ja tiellä olevaa pysäkkiä.

Tämän tarkistin itse toisesta artikkelista (IL/Esko). Paikka ei siis ole tuon mtvn artikkelin kaltainen.

Jes, kiitos! Aina tästä risteyksestä Variston suuntaan kääntyessä olenkin miettinyt että miten lain mukaan saa/pitäisi kääntyä. Olen kyllä olettanutkin että siitä saa pysäkin läpi ajaa kun siihen ei varsinaisesti ole rajattu sitä pysäkkiä. Google Maps
 
Ei kait tuolla ”rajauksella” tai sen puuttumisella ole mitään merkitystä? Ilman rajauksia pysäkki on +-12m pysäkkimerkistä ja rajauksella rajan kokoinen...

Mielenkiintoisesti mtv:n artikkelissa ei ole ensimmäistäkään lakiviitettä tuolle tulkinnalle.

Pysäkki on ajoradasta erotettu osa, mutta ei missään lue etteikö se silti ajorataan kuuluisi. Jos pysäkille ei saa ajaa niin tällöin sille ei kaiketi voi jättää tai noutaakaan ihmisiä henkilöautolla. Ja jos siihen voi ajaa niin kaiken järjen mukaan siitä voi ajaa myös läpi.

Käytiinköhän sitä keskustelua täällä vai murossa, mutta oikeasti rajaustakaan et käytännössä näe erityisesti hämärässä ja vesisateessa että onko siellä pysäkin etupäässä 12-20m päässä pysäkin päättävää ”vino rajausta” vai eikö ole. Eli toisin sanoen monessa paikassa et voisi tuolla tulkinnalla että ”rajaamattomattoman läpi saa ajaa” tietää ennen pysäkin ohittamista että saiko sen läpi ajaa vai eikö saanut - täysin nurinkurinen tilanne...
 
Hyvä pointti. Voi olla että juuri tuosta aiemmasta keskustelusta tai jostain muualta jäänyt jotain "hämärästi" mieleen ja se aiheuttanut "hämmennystä" :D
 
Perinteinen suomalainen jonotusmentaliteetti, varsinainen vetoketjuliikenteen esimerkki :tup:
Kyllä taas hymyilytti ajella vastaan tuota letkaa :D:D

9-tie_Juhannus.png


Kamera kuvaa siis 9-tien päältä liikennettä molempiin suuntiin, yläkuvassa tullaan etelän suunnasta ja alakuvassa letka menossa kohti Orivettä pohjoiseen. Joka vuosi sama juttu :D
 
Tuossa videossa on ihan normaali ajoratapysäkki, joka nyt vain on hieman hämäävästi uuden kaistan alussa. Pysäkin jälkeen ei kuitenkaan ole kaistaviivaa, joten kaistalle myöhemmin vaihtavat ovat väistämisvelvollisia. MTV:n uutisessa taas pysäkki on erotettu omalla kaistaviivallaan, joten pysäkiltä poistuminen on kaistanvaihto ja aiheuttaa väistämisvelvollisuuden pysäkkiä pitkin ajavalle.

Bussipysäkkiä koskee ainoastaan pysähtymis- ja pysäköintikielto 12 metriä merkin molemmin puolin. Pysähtyä tosin saa ajoneuvosta poistumista ja sinne nousemista varten. Mitään pysäkkiä koskevia ajokieltoja ei ole olemassa, ja se olisikin vähän hankalaa, kun tuollaisia ajoradalla olevia pysäkkejä on kaupungit täynnä. Ryhmittymissääntökin koskee vain bussikaistaa, jolle on ihan oma merkkinsä.

Autolla oli siis selvästi väistämisvelvollisuus, mutta mopojonnea koskee tietenkin velvollisuus huolellisuuteen ja varovaisuuteen, eikä kaistanvaihtajan blokkaaminen väkisin ihan täytä näitä velvoitteita.
 
Perinteinen suomalainen jonotusmentaliteetti, varsinainen vetoketjuliikenteen esimerkki :tup:
Kyllä taas hymyilytti ajella vastaan tuota letkaa :D:D

Kamera kuvaa siis 9-tien päältä liikennettä molempiin suuntiin, yläkuvassa tullaan etelän suunnasta ja alakuvassa letka menossa kohti Orivettä pohjoiseen. Joka vuosi sama juttu :D

Laitetaanpa vielä toinen kuva ennen Lahdentien ramppia jotta ruuhkan laajuus selviää...Siellä on jo muutama rohkea vasemmalla kaistalla :D

9-tie_Juhannus2.png

Koskahan sitä lisärahaa heltiäisi kaksikaistaistamiseksi edes Aitolahteen / Ruutanaan asti, kun tuosta lähtien liikenne sujuu jo edes vähän paremmin... :vihellys:
 
meinas laittaa kiehuu prisman parkkiksella on 2 kaistaista yksisuuntaista läpi alueen, edessä ajo nainen keskellä kaistoja etanavauhtia ja siirtyi oikeaanlaitaan itse vasentalaitaa kun tähystin ruutuja vasemmalta puolelta, no tämä mersu päätti löydä vilkkua vasemmalle ja ruveta kaartaa kylkeen kun keulani oli hänen etuovenkohdilla ja huitoo käsillään et miks vitussa oon siinä eessää :facepalm:, ei ilmeisesti älynny et ollaan yksisuuntaisella
 
Mielenkiintoisesti mtv:n artikkelissa ei ole ensimmäistäkään lakiviitettä tuolle tulkinnalle.
Tuo maikkarin liikennekommentaattori Teppo Vesalainen on muutenkin ollut juttuineen monesti vähän kyseenalainen tapaus, vaikka liikenneopettaja ja autoliiton koulutuspäällikkö onkin.
 
8-tiellä taas pienennetty juhannusloton lukemia, itsekkin mökkimatkalla huomasin enemmänkin puskiin piiloutuneita mp poliiseja ohituskaistojen loppupätkillä ja muissa onnettomussaltteissa kohdissa. Tuntui aika hyvin rauhoittavan liikennettä. Osaisipa kaikki ajaa aina niin kun ajavat kun tien reunat on täynnä sinivuokkoja.

Kortteja lähtenyt aika hyvin taas kiireisiltä.
 
Pysäkin jälkeen ei kuitenkaan ole kaistaviivaa, joten kaistalle myöhemmin vaihtavat ovat väistämisvelvollisia. MTV:n uutisessa taas pysäkki on erotettu omalla kaistaviivallaan, joten pysäkiltä poistuminen on kaistanvaihto ja aiheuttaa väistämisvelvollisuuden pysäkkiä pitkin ajavalle.
Tällä tulkinnalla viivallisenkin pysäkin läpi saisi ajaa käytännössä aina tai enintään 50% korvausvelvollisena jos mälli sattuu tapahtumaan just pysäkin loppuessa niin molemmat vaihtavat kaistaa yhtä aikaa... Jos kolari sattuu 5m pysäkin jälkeen niin läpiajaja on jo kaistanvaihtonsa tehnyt. Eli läpiajajan vastuu mällistä pitäisi olla 50%-0% etäisyys kylkikosketuksessa ollen 0-5m pysäkin reunasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom