Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yksi keino on myös se, että hidastaa nopeutta vaikka naurettavuuksiin. Yleensä silloin roikkuva tajuaa joko ohittaa tai jättää rakoa.

Tämä toki vain silloin kun takana ei ole enempää liikennettä.
Muutaman kerran pari eri tuttua törmänneet sellaisiin jotka ovat menneet ohi 100km/h alueella ja sitten hiukan ajan päästä itse pudottaneet siinä edessä nopeuden alle viiteenkymppiin.

Sitten kun se ensin ohitettu on mennyt siitä 40:iä matelevasta ohi, on taas tultu puskuriin roikkumaan ja hetken päästä ohi, ja taas eteen ajamaan alle viittäkymppiä.

Joskus tuolla vain yksinkertaisesti törmää sairaisiin ihmisiin joilla ei pitäisi olla korttia, saatika autoa...
 
Tuli ajeltua kesäkuun aikana Espanjan liikenteessä reilu 5000 km. Ei jäänyt mikään harmittamaan kanssa-autoilijoissa. Sujuvaa, muut huomioivaa, joustavaa ruuhkissakin. Taas palattua Suomeen, onpa kohtalaista eroa ajokulttuurissa.
 
Tänään käväisin motarilla n. 10-15km matkan pitkästä aikaa pakulla, ja kohtasin jopati kaksi "pakettiauto-ei-kulje-kovempaa" autoilijaa, peräkkäin.

Ensimmäisen ohitettuani (100 alueella 110) meni noin 30s, kunnes tämä tuli ohi minusta, ja melkein etukulmaan vaihtoi kaistaa vilkutta. Pitkien vilautuksella lisäsi nopeutta sen verran että pääsi jaloista pois, mutta jäi kuitenkin jurnuttamaan eteen.

Toisen sankarin kanssa sama homma, mutta jäi jurnuttamaan vasemmalle kaistalle. Näin tilaisuuteni tulleen kun nämä urpoilijat ajoivat edessäni ~samaa nopeutta, mutta siis huomattavasti kovempaa kuin ennen kuin heidät ohitin, ja toinen edessäni oikealla kaistalla ja toinen vasemmalla. Eivät kuitenkaan rinnakkain vaan ehkä 50m välillä.

Aloin testimielessä pikkuhiljaa nostaa nopeutta, ja mitä tapahtuu? En saavuta kumpaakaan. Kun todellista oli 130/100-alueella, ensimmäinen urpo vaihtaa vasemmalle kaistalle 2.urpon eteen. Herkullista, lyön lämän tiskiin, ja totean 160 nopeudessa että kyllä, näillä on selvästi jotain mielenvikaa että pakettiauto ei saa tulla ohi, tai jos tulee, se on ohitettava eikä sama saa enää toistua :D
 
Tänään käväisin motarilla n. 10-15km matkan pitkästä aikaa pakulla, ja kohtasin jopati kaksi "pakettiauto-ei-kulje-kovempaa" autoilijaa, peräkkäin.

Ensimmäisen ohitettuani (100 alueella 110) meni noin 30s, kunnes tämä tuli ohi minusta, ja melkein etukulmaan vaihtoi kaistaa vilkutta. Pitkien vilautuksella lisäsi nopeutta sen verran että pääsi jaloista pois, mutta jäi kuitenkin jurnuttamaan eteen.

Toisen sankarin kanssa sama homma, mutta jäi jurnuttamaan vasemmalle kaistalle. Näin tilaisuuteni tulleen kun nämä urpoilijat ajoivat edessäni ~samaa nopeutta, mutta siis huomattavasti kovempaa kuin ennen kuin heidät ohitin, ja toinen edessäni oikealla kaistalla ja toinen vasemmalla. Eivät kuitenkaan rinnakkain vaan ehkä 50m välillä.

Aloin testimielessä pikkuhiljaa nostaa nopeutta, ja mitä tapahtuu? En saavuta kumpaakaan. Kun todellista oli 130/100-alueella, ensimmäinen urpo vaihtaa vasemmalle kaistalle 2.urpon eteen. Herkullista, lyön lämän tiskiin, ja totean 160 nopeudessa että kyllä, näillä on selvästi jotain mielenvikaa että pakettiauto ei saa tulla ohi, tai jos tulee, se on ohitettava eikä sama saa enää toistua :D

Viime kesänä melkein vastaava tilanne, ensin ajetaan 80alueella 60-70km/h mutta kun ohi yrittää niin joku 150km/h siihen tarvittiin. Tuli hermannille yllätyksenä että Toyota Land Cruiserissa oli vetoja selvästi enemmän kuin vakiona niin ei paljoa kärry hidastanut matkaa.
 
Viime kesänä melkein vastaava tilanne, ensin ajetaan 80alueella 60-70km/h mutta kun ohi yrittää niin joku 150km/h siihen tarvittiin. Tuli hermannille yllätyksenä että Toyota Land Cruiserissa oli vetoja selvästi enemmän kuin vakiona niin ei paljoa kärry hidastanut matkaa.

Pakulla kärry perässä 150km/h ja tulee tänne vielä elvisteleen... Ei saatana, mikä urpo :facepalm:! Ihan vaan tiedoksi, kärry perässä saa ajaa maks. 80km/h.
 
Pakulla kärry perässä 150km/h ja tulee tänne vielä elvisteleen... Ei saatana, mikä urpo :facepalm:! Ihan vaan tiedoksi, kärry perässä saa ajaa maks. 80km/h.

Ei ollut pakettiauto vaan ihan henkilöauto, kyllä kärryllä saa mennä 80, mutta jos olen rinnalla kun urpo lyö kaasun pohjaan niin ei siinä tilanteessa tullut mieleen ekana lyödä liinoja kiinni.
 
Tampereella yritti kanssa yaris naiset hanakasti ohi, lähettiin valoista motarille ja olin vasemmalla, 140km/h sai ajaa että pääsi liittymään oikealle kaistalle. Tän jälkeen tultiin tottakai vasemmalta ohi.
 
Vitun sankarit tyhjällä Kehä 1:llä. Vasemmalla ja oikealla kaistalla vanha 2000-luvun pösö ja opel ajaen molemmat GPS:n mukaan noin 45kmh 60kmh rajoituksella rinnakkain. Valojen väläytys ei auta, töötillä toinen sankari päättää vetää liinoja kiinni vasemmalla kaistalla. Siis jos ei ole pokkaa ajaa rajoitusten mukaan niin painuisi vittu oikealle kaistalle. Kameran kohdalla tietty molemmat vetää liinoja kiinni. Onneksi toinen sankari hidasti enemän ja pääsin ampumaan ohi huimaavaan 60kmh GPS nopeuteen. Ei muuten mutta lyö valojen rytmitykset vitulleen yms kun hinaa moisia alinopeuksia ja kuitenkin täysin tyhjä kehä eikä perusteita moiselle perseilylle. Ei vaan pysty ymmärtämään.
 
Eilen hiukan vajaa 600 kilometriä autolla, ja kohtuullisen hyvin sujui. Viitostiellä Kuopion eteläpuolella meinasi hermo mennä, kun pari nohevaa autoilijaa ajeli 100:n alueella 82 km/h, ja kameroiden kohdalla hidastivat vielä alle kahdeksankympin... Tolppaselfietä ei olisi saanut noilla nopeuksilla edes sillä 80:n alueella, mutta ilmeisesti liikenteen ja nopeusrajoitusten seuraaminen on joillekin liian vaikeaa. Onneksi kesti vain reilut kymmenen kilometriä, niin pääsi ohi.

Leppävirran eteläpuolella siviiliskoda parkissa, ja miekkahiha seisoi tutkan kanssa tien vierellä. Puolen kilometrin päässä oli sitten - ei niin yllättäen - audikuski päässyt tutustumaan maijan sakotustilaan. Ristiriitaiset fiilikset, kun ennemmin sen ylinopeuksien sijaan muistutusta olisivat kaivanneet ne köröttelijät ja jarruttelijat, jotka jonoutumista ja haitariliikennettä aiheuttivat.
 
Eilen hiukan vajaa 600 kilometriä autolla, ja kohtuullisen hyvin sujui. Viitostiellä Kuopion eteläpuolella meinasi hermo mennä, kun pari nohevaa autoilijaa ajeli 100:n alueella 82 km/h, ja kameroiden kohdalla hidastivat vielä alle kahdeksankympin... Tolppaselfietä ei olisi saanut noilla nopeuksilla edes sillä 80:n alueella, mutta ilmeisesti liikenteen ja nopeusrajoitusten seuraaminen on joillekin liian vaikeaa. Onneksi kesti vain reilut kymmenen kilometriä, niin pääsi ohi.

Leppävirran eteläpuolella siviiliskoda parkissa, ja miekkahiha seisoi tutkan kanssa tien vierellä. Puolen kilometrin päässä oli sitten - ei niin yllättäen - audikuski päässyt tutustumaan maijan sakotustilaan. Ristiriitaiset fiilikset, kun ennemmin sen ylinopeuksien sijaan muistutusta olisivat kaivanneet ne köröttelijät ja jarruttelijat, jotka jonoutumista ja haitariliikennettä aiheuttivat.
Liikenteessä on joka tapauksessa paljon 80km/h liikkuvia kuten rekat, pakut, asuntovaunut, jne ettei niistä mielestäni kannata ottaa stressä.

Autot on kutenkin helpompi ohittaa tehottomammallakin klustolla, kuin esim. jatkoperät...
 
Liikenteessä on joka tapauksessa paljon 80km/h liikkuvia kuten rekat, pakut, asuntovaunut, jne ettei niistä mielestäni kannata ottaa stressä.

Autot on kutenkin helpompi ohittaa tehottomammallakin klustolla, kuin esim. jatkoperät..-
Tuossa tapauksessa tuskin oli mitään järkevää syytä mutta joskus niinkin on. Esim itsellä oli vanha Audi 80 jossa välitykset olivat niin lyhyet että 100kmh+ vauhdeissa melu ja kierrokset olivat jotain aivan jäätävää samoin kuin kulutus joten tuolla oli matka-ajossa melkein pakko ajaa 80kmh. Samoin nyt on jo toinen harraste missä on pakko välitysten takia pitää vauhti 80kmh ettei moottori sano sopimusta irti kierrosten takia. Ei tee mieli jollain 60-70-luvun koneilla vetää kierrokset tapissa monta sataa kilometriä. Noilla kyllä tulee valittua niin usein kuin mahdollista motarin sijaan se motarin viereinen tie. Ja ei noissakaan ongelmaa ole niin kauan jengillä kunhan tajuavat että ohi pääsee kun menee. Auto kun on varsin helppo ohittaa kuten sanoitkin mutta aina välillä löytyy niitäkin sankareita jotka roikkuvat kontissa kilometri toisensa jälkeen vaikka paikkoja olisi ja ajan tasanopeutta ja annan jopa tarvittaessa vilkutukset että paina ohi ja ei vaan mennä. Vittumaisia kun monesti noiden harrasteiden tunnearvo ja muut ominaisuudet ylittävät vakuutusarvon varsin railakkaasti joten korvauksillakaan ei noita korvata jos jotain sattuu kun sankari ajaa perään saati sitten oma turvallisuus jossain tuon ajan kipossa.
 
Ihan normaaleja henkilöautoja ne olivat, ja kulkivat tarvittaessa ihan ok. Kuten esim. ohituskaistoituksella. Ehkä ylivarovaisia kuljettajia tai facebook auki kännyssä, mutta aivan ponnetonta ajamista, joka aiheutti n. 50 auton letkaa ja jatkuvaa haitariliikennettä.
Rekat, perävaunujen kanssa liikkuvat ja muut hitaammiksi pakotetut ajoneuvot eivät yleensä ole ongelma, koska eivät turhia jarruttele kameroihin ainakaan silloin, kun ajavat jo muutenkin parikymppiä alle rajoituksen.
Sunnuntain paluuliikenne vitostiellä ei antanut armoa ohittamiselle, vastaantuleva liikenne oli lähes jatkuvaa. Yhden rekan ohitin, muuten ne hidastelijat olivat tosiaan ihan normiautoja.
 
Jep, kultakala on ihan oikeassa. Jos oikealla liikennevirta menee nopeammin, ei laki estä menemestä siltä puolelta vasemmalla olevan auton ohi.
 
Mielenkiintoisia kevarikuskeja tuli vastaan.

Syrjäisellä maantiellä katselin, että kaksi mopoa ajaa noin 45 km/h. Turvallista ohituspaikkaa ei tullut ja ajelin perässä hetken. Kun sopiva suora löytyi ja lähdin ohittamaan ja pääsin rinnalle, niin nämähän lähtivät kiihdyttämään oikein kunnolla. Ei siinä, pääsin kyllä ongelmitta ohi, mutta hetken kuluttua tuli skootteri perä edellä vastaan ja taaskaan ei heti ollut ohituspaikkaa. Kevarikuskit tulivat aivan puskuriin kiinni ja kyttäsivät ohitusta ja kun itselleni tuli ohituspaikka, niin lähtivät perään ajamaan. Maantienopeuksissa ei kyllä kauaa pysynyt kevarit perässä.

Ilmeisesti esittivät mopoilijoita ja tarkoituksena oli lähteä kisaamaan ohittavan auton kanssa (huonolla menestyksellä). Sen verran puusilmä olen, ettei takana ajellessa tullut edes mieleen, että olivat mopojen sijaan kevareita. Helvetin typeräähän tuo on, kun jos valitsee ohituspaikan, jolla ehtii turvallisesti ohittamaan mopon, niin se ei välttämättä enää riitäkään täysiä kiihdyttävän kevarin ohitukseen.
 
Kevarilla ohituksen estäminen on aika hasardihommaa. Autoilijahan tulee takaisin kaistalle jos haluaa...
 
Mikä joitakin oikein vaivaa, kun pitää kohta 60:n merkin jälkeen vauhti tiputtaa alle viidenkympin ja löytää sen jälkeen hieman lisää vauhtia, mutta reilusti alle rajoituksen vieläkin. Toisen kaistan ilmaannuttua sitten ohitin oikealta niin auto oli ihan keskiviivassa kiinni, pelkkää perseilyä taas kerran. Joiltakin taas puuttuu tilannetaju, kun himmaillaan kyllä rajoituksien tuntumassa, mutta kaikkien välitykset ei sovi siihen, piti jättää myös reilusti väliä liikenneympyrän kohdalla, että sen voisi edes ajaa kolmosella ja valoihin ei ollut mikään kiire, tyhjässä risteyksessä ne ei tunnetusti itsekseen vaihdu. Valoista sentään pääsi jotenkin liikkeelle, mutta itse vaihtelin alle 3000rpm, että tulee reilummin väliä, eikä miullakaan auto ole "koneella" varustettu.
 
Sinulla ei ilmeisesti ole. Oikeaa pitkin saa mennä ohi.
Tähän liittyen sattui jokunen aika sitten, että joku hätähousu liittyi ohitusta viimeistellessäni rinnalleni oikealle kaistalle kaksikaistaisella tiellä, joka ei ollut moottoritie. Koska veikkonen oli tullut selvästi minua lujempaa liittymästä, aloin hieman hidastamaan päästäkseni vaihtamaan takaisin oikealle tämän taakse. Ei onnistunut, vaan oikealla hidastettiin myös, ettei suinkaan olisi lipsahdettu ohitseni. Useamman sadan metrin ihmettelyn jälkeen kiihdytin edelle, jonka jälkeen toveri vaihtoi vasemmalle ja paineli sentteri pystyssä ohi. Mistä lie karannut. :bored:

Eilen Tampereelle ajellessa taas oli usean kilometrin pituista letkaa vetämässä kaksi autotraileria ja ilmeisesti samaa sakkia ollut autorassaamon mainostarroin varustettu paku. Ajelivat aivan tappituntumalla ja vauhti heitteli täysin rajoituksista riippumatta 70 ja 100 km/h väliä. Etenkin ohituskaistojen kohdalla näytti vauhtia löytyvän. Pääsi niistä lopulta ohi, mutta ilman adaptiivista vakkaria olisi saattanut alkaa ärsyttämään.
 
Tähän liittyen sattui jokunen aika sitten, että joku hätähousu liittyi ohitusta viimeistellessäni rinnalleni oikealle kaistalle kaksikaistaisella tiellä, joka ei ollut moottoritie. Koska veikkonen oli tullut selvästi minua lujempaa liittymästä, aloin hieman hidastamaan päästäkseni vaihtamaan takaisin oikealle tämän taakse. Ei onnistunut, vaan oikealla hidastettiin myös, ettei suinkaan olisi lipsahdettu ohitseni. Useamman sadan metrin ihmettelyn jälkeen kiihdytin edelle, jonka jälkeen toveri vaihtoi vasemmalle ja paineli sentteri pystyssä ohi. Mistä lie karannut. :bored:

Eilen Tampereelle ajellessa taas oli usean kilometrin pituista letkaa vetämässä kaksi autotraileria ja ilmeisesti samaa sakkia ollut autorassaamon mainostarroin varustettu paku. Ajelivat aivan tappituntumalla ja vauhti heitteli täysin rajoituksista riippumatta 70 ja 100 km/h väliä. Etenkin ohituskaistojen kohdalla näytti vauhtia löytyvän. Pääsi niistä lopulta ohi, mutta ilman adaptiivista vakkaria olisi saattanut alkaa ärsyttämään.

Toi turvavälin noudattajättämine tuntuu nykysin olevan enemmän sääntö ku poikkeus, valitettavasti. Vittumaisin mitä oon nähny oli kolme täys pitkää rekkaa noin henkilöauton mittan välein toisistaan. Onneks oli ohituskaistaa niin pääsi hyvin ohi...
 
Eilen hiukan vajaa 600 kilometriä autolla, ja kohtuullisen hyvin sujui. Viitostiellä Kuopion eteläpuolella meinasi hermo mennä, kun pari nohevaa autoilijaa ajeli 100:n alueella 82 km/h, ja kameroiden kohdalla hidastivat vielä alle kahdeksankympin... Tolppaselfietä ei olisi saanut noilla nopeuksilla edes sillä 80:n alueella, mutta ilmeisesti liikenteen ja nopeusrajoitusten seuraaminen on joillekin liian vaikeaa. Onneksi kesti vain reilut kymmenen kilometriä, niin pääsi ohi.

Leppävirran eteläpuolella siviiliskoda parkissa, ja miekkahiha seisoi tutkan kanssa tien vierellä. Puolen kilometrin päässä oli sitten - ei niin yllättäen - audikuski päässyt tutustumaan maijan sakotustilaan. Ristiriitaiset fiilikset, kun ennemmin sen ylinopeuksien sijaan muistutusta olisivat kaivanneet ne köröttelijät ja jarruttelijat, jotka jonoutumista ja haitariliikennettä aiheuttivat.

Leppävirta - Mikkeli välillä törmää aika usein tutkiin. Tuolla välillä ohituskaistat päättyvät yleensä mäen nyppylöille, joihin poliisi pystyttää valvonnan siten, että tuka-auton näkee vasta aivan ohituskaistan lopussa. Näissä kohdissa porukka saattaa sitten vedellä kaasu pohjassa, että pääsisivät vielä muutamasta autosta ohi.
 
Mahtaakohan löytyä tällä vuosituhannella valmistettua autoa, jolla todellinen nopeus jäisi alle 80:n, jos vakkarissa on 90 ja ei ole vaihdettu alle jotain huuhaa-rengaskokoa?
Kaverin 4 v vanhassa avensiksessa on 12 kmh mittarivirhe satasen nopeudessa eli saattaisi osua haluttuun ryhmään. Rengaskoko on vakio.
 
Useassa Tojotassa on aivan järkyttävä mittarivirhe. Esim. Eräässä Corolla Versossa joka oli vielä se 177hv/400nm diiseliversio, oli mittarivirhe juuri luokkaa 12km/h.

Samoiten tuntuu olevan myös nissaneissa...
 
Paitsi, jos ohittaja on jo oikealla kaistalla saa hän ohittaa vasemmalla kaistalla olevan.

Eli, onko se niin vaikeaa hellittää sitä kaasua?
En nyt ala ohituskaistalla jarruttamaan jos takakulman kohdalla roikkuu joku? Ohituskaista se edelleen on.

Kuten mainittu liikennevirran mukana saa mennä ohi oikealta, mutta tällä kertaa ei mitään jonotilannetta ollut.

Jep, kultakala on ihan oikeassa. Jos oikealla liikennevirta menee nopeammin, ei laki estä menemestä siltä puolelta vasemmalla olevan auton ohi.
Siellä ei ollut mitään liikennevirtaa. Auto per kaista.

@Bapsu Tosin liikennedorkille se on varmasti mahdotonta...
En viitti näin lapselliseen kommenttiin vastata niinkuin kuuluisi.
 
Useassa Tojotassa on aivan järkyttävä mittarivirhe. Esim. Eräässä Corolla Versossa joka oli vielä se 177hv/400nm diiseliversio, oli mittarivirhe juuri luokkaa 12km/h.

Samoiten tuntuu olevan myös nissaneissa...
Aikaisemmin kirjoittanutkin tästä tänne. Firman tojotalla (Avensis -14) ajaessa vakkariin 90kmh huomasin rekan saavuttavan melko vauhdilla. Gepsistä tarkistin todellisen nopeuden joka oli 78kmh. Rengaskoko vakio.
Miten onkin mahdollista että uuteen japanilaiseen ei saada tarkkaa mittaria kun omassa -97 volvossa vakiokoon renkailla mittari valehtelee 2kmh.
 
En nyt ala ohituskaistalla jarruttamaan jos takakulman kohdalla roikkuu joku? Ohituskaista se edelleen on.

Kuten mainittu liikennevirran mukana saa mennä ohi oikealta, mutta tällä kertaa ei mitään jonotilannetta ollut.

Siellä ei ollut mitään liikennevirtaa. Auto per kaista.

En viitti näin lapselliseen kommenttiin vastata niinkuin kuuluisi.

Liikennevirtaa se yhden autonkin liikenne on. Ohi saa ajaa oikealta oli siellä sitten 1 tai 100 autoa. Ohi ajaminen ≠ ohitus.
 
Eli ymmärränkö nyt oikein. Mikäli kyseisessä tilanteessa oikealla kaistalla oleva painaa kaasun pohjaan ja ajaa vaikka sataayhdeksääkymppiä, sinä painat ohi kahtasataa koska perkele! minua ei ohiteta oikealta!

Joku toinen himmaisi kaasua, jättäisi väliä ja siirtyisi oikealle rauhassa.
 
Noin railakkaa heittoa vielä tänäkin päivänä, mitä hittoa Japanin tyyppikatsastuksessa vaaditaan? Täälläkin Euvostolandiassa tietääkseni kelpaa se, että nopeusmittari ei ainakaan näytä liian alhaista lukemaa.

Useassa Tojotassa on aivan järkyttävä mittarivirhe. Esim. Eräässä Corolla Versossa joka oli vielä se 177hv/400nm diiseliversio, oli mittarivirhe juuri luokkaa 12km/h.

Samoiten tuntuu olevan myös nissaneissa...

Tuo saattaakin selittää sen miksi 120 alueella motarilla saa vihjailla edessä ajavalle että voisit vaihtaa sinne oikealle kaistalle (koska siinä on melko iso väli johon voisi väistää että takana tuleva jono pääsisi ohi) jos haluat ajella 20 kmh alinopeutta, kun eivät millään tunnu tajuavan. Ehkä ne kuvittelee että se mittari näyttää oikein. Juurikin Avensis tuntuisi olevan yleisin vasemman kaistan tuke.

Sitten Avensis kuskilla on naama norsunvllä ja keskari tai nyrkki heiluu ohittajalle kun kuvittelevat ajavansa oikeaa nopeutta :facepalm:
 
Eli ymmärränkö nyt oikein. Mikäli kyseisessä tilanteessa oikealla kaistalla oleva painaa kaasun pohjaan ja ajaa vaikka sataayhdeksääkymppiä, sinä painat ohi kahtasataa koska perkele! minua ei ohiteta oikealta!

Joku toinen himmaisi kaasua, jättäisi väliä ja siirtyisi oikealle rauhassa.
Yritä siinä liittyä kun toinen tukkii kaistan siitä. Jarruttamaan en ala turhan takia, se on periaatekysymys.

Mun puolesta tämä asia on tältä erää käsitelty, selkeästi minkäänlaista tajua sujuvasta liikenteestä ei löydy tietyiltä ihmisiltä täällä.
 
Yritä siinä liittyä kun toinen tukkii kaistan siitä. Jarruttamaan en ala turhan takia, se on periaatekysymys.

Periaate vaarantaa liikennettä ja rikkoa liikennesääntöjä pelkän egon takia on todella typerä periaate.

Mun puolesta tämä asia on tältä erää käsitelty, selkeästi minkäänlaista tajua sujuvasta liikenteestä ei löydy tietyiltä ihmisiltä täällä.

Kyllä, ja tiedetään hyvin, kuka se täällä on.

Sujuvaa liikennettä tajuava ihminen olisi hellittänyt siltä kaasulta ja vaihtanut kaistaa sen toisen auton taakse. Lain mukaan kaistanvaihtajalla on väistämisvelvollisuus.

Eli tapauksessa oli lähinnä kyse siitä että sinulla oli

1) ego-ongelma, ehkä myös
2) virheellinen käsitys liikennesäännöistä.


Ja niin, yleensä sitä liikenteen sujuvuuden haittaamista perustellaan nimenomaan periaatesyillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverin 4 v vanhassa avensiksessa on 12 kmh mittarivirhe satasen nopeudessa eli saattaisi osua haluttuun ryhmään. Rengaskoko on vakio.

Noniin, aika hurja on mittarivirhe noinkin uudessa autossa. Jos 80-alueella laittaa mittariin 100 km/h, niin ollaan vasta sakkorajalla.
 
Periaate vaarantaa liikennettä ja rikkoa liikennesääntöjä pelkän egon takia on todella typerä periaate.



Kyllä, ja tiedetään hyvin, kuka se täällä on.

Sujuvaa liikennettä tajuava ihminen olisi hellittänyt siltä kaasulta ja vaihtanut kaistaa sen toisen auton taakse. Lain mukaan kaistanvaihtajalla on väistämisvelvollisuus.

Eli tapauksessa oli lähinnä kyse siitä että sinulla oli

1) ego-ongelma, ehkä myös
2) virheellinen käsitys liikennesäännöistä.


Ja niin, yleensä sitä liikenteen sujuvuuden haittaamista perustellaan nimenomaan periaatesyillä.
Se on myös laitonta ja liikenteen vaarannusta, että toinen koettaa estää takaisin omalle kaistalle pääsyn. En muista miten aiemmin kuvailin tapahtuman täällä, mutta siinä oli Yariksella kyllä ihme temmontaa vauhdin kanssa kun koitin 110km/h vauhdissa hellittää kaasua niin pysyi siinä perän kohdalla ja kun koitin sitten lisää kaasua painaa niin edelleen roikkuu siinä. Mun logiikalla mun olisi tullut tippua yariksen taakse himmatessa jos siellä olisi kokoajan runnottu kaasu pohjassa.

Joo rikoin liikennesääntöjä ajamalla lievää ylinopeutta, samalla kuitenkin oli liikennesääntöjen noudattaminen eli oikealle kaistalle palaaminen oli tavoitteena, joskaan takana ei ketään ollut eli sikäli se ja sama.


Noniin, aika hurja on mittarivirhe noinkin uudessa autossa. Jos 80-alueella laittaa mittariin 100 km/h, niin ollaan vasta sakkorajalla.
Meillä oli Avensis -05 aikanaan ja sama peli.
 
Mulla on ollu neljä tojotaa, 01 ja 11 avesikset, 94 celica ja 97 caldina, kaikissa oli mittarivirhe luokkaa 5-8kmh renkaista riippuen.
 
Se on myös laitonta ja liikenteen vaarannusta, että toinen koettaa estää takaisin omalle kaistalle pääsyn.

Mistä nuo "takaisin" ja "omalle" kaistalle tuohon ilmestyivät/mitä ne ovat tarkoittavinaan?

Ensinnäkin: Kun selostit tilannetta, kerroit tilanteen alussa olleesi vasemmalla kaistalla liikennevaloissa.

Bapsu sanoi:
Tampereella yritti kanssa yaris naiset hanakasti ohi, lähettiin valoista motarille ja olin vasemmalla, 140km/h sai ajaa että pääsi liittymään oikealle kaistalle. Tän jälkeen tultiin tottakai vasemmalta ohi.

Toisekseen: Jos kyseessä on nelikaistainen tie, on niitä "omia" kaistoja kaksi kappaletta, ja enemmän se kaista oli sen toisen kuin sinun "omasi", koska se toinen oli sillä kaistalla alunperinkin.

Väistämisvelvollisuus on kaistanvaihtajalla, ja jos kyseessä on moottoritie, sillä oikealla kaistalla ajamisella ei ole mitään velvollisuutta alkaa tekemään tilaa autolle joka sitä kaistaa haluaa vaihtaa.

Argumentit tuosta estämisestä pätee silloin jos estämistä todella tapahtuu ja sitä vasempaa kaistaa ei saa tai voi ajaa.

bapsu sanoi:
En muista miten aiemmin kuvailin tapahtuman täällä, mutta siinä oli Yariksella kyllä ihme temmontaa vauhdin kanssa kun koitin 110km/h vauhdissa hellittää kaasua niin pysyi siinä perän kohdalla ja kun koitin sitten lisää kaasua painaa niin edelleen roikkuu siinä. Mun logiikalla mun olisi tullut tippua yariksen taakse himmatessa jos siellä olisi kokoajan runnottu kaasu pohjassa.

Kummasti tarina muuttuu jatkuvasti.

Pari viestiä takaperin vielä sanoit, että "periaatesyistä" et suostunut jättäytymään sen taakse, nyt tarina on, että yritit sitä muttei onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä nuo "takaisin" ja "omalle" kaistalle tuohon ilmestyivät/mitä ne ovat tarkoittavinaan?

Ensinnäkin: Kun selostit tilannetta, kerroit tilanteen alussa olleesi vasemmalla kaistalla liikennevaloissa.



Toisekseen: Jos kyseessä on nelikaistainen tie, on niitä "omia" kaistoja kaksi kappaletta, ja enemmän se kaista oli sen toisen kuin sinun "omasi", koska se toinen oli sillä kaistalla alunperinkin.

Väistämisvelvollisuus on kaistanvaihtajalla, ja jos kyseessä on moottoritie, sillä oikealla kaistalla ajamisella ei ole mitään velvollisuutta alkaa tekemään tilaa autolle joka sitä kaistaa haluaa vaihtaa.

Argumentit tuosta estämisestä pätee silloin jos estämistä todella tapahtuu ja sitä vasempaa kaistaa ei saa tai voi ajaa.



Kummasti tarina muuttuu jatkuvasti.

Pari viestiä takaperin vielä sanoit, että "periaatesyistä" et suostunut jättäytymään sen taakse, nyt tarina on, että yritit sitä muttei onnistunut.
Sanoin, että periaatesyistä en paina jarrua turhaan.

Moottoritiellä oltiin. Sanoin myös edellisessä viestissä, että en tarkalleen muista mitä kaikkea alkuperäisessä viestissä (jonka kaivoit esiin) kirjoitin, eli tarina ei ole muuttunut mihinkään. Ajattelin tuon viestin olevan jo tarpeeksi itsestäänselvä ilmaisemaan tapahtuneen, joskin jotkut saaneet kuvan, että yritin pitää yarista väkisin takana. Yritin myös päästää edelle ilman tulosta, joten menin itse edelle.

Ja kuten sanoin, en päässyt liittymään oikealle kaistalle, koska siellä jostain syystä hidastettiin ja painettiin kaasua samaan tahtiin kuin mitä itse tein. Eli siellä tapahtui mainitsemaasi estämistä. Et sinäkään varmaan motarilla paina kaasua kun toinen on liittymässä eteen ja paina jarrua kun toinen hidastaa etukulman kohdalla.

"Oma kaista" käsitteellä nyt ei ole mitään väliä, vaihdoit kaistaa mihin vain olet väistämisvelvollinen. Omalla kaistalla meinasin tuossa oikeata kaistaa, jolla kuuluisi ajaa. Vasemmalle menin siitä syystä, että n.90% pikkukopperoilla ajelijoista kiihdytys 0-100 kestää noin puoli kilometriä.
 
Sanoin, että periaatesyistä en paina jarrua turhaan.

... vastauksena siihen, kun sinulle oli ehdotettu kaasun himmaamista, ei jarruttamista jarrulla.

sonic empire sanoi:
Joku toinen himmaisi kaasua, jättäisi väliä ja siirtyisi oikealle rauhassa.

bapsu sanoi:
Yritä siinä liittyä kun toinen tukkii kaistan siitä. Jarruttamaan en ala turhan takia, se on periaatekysymys.

Jos kyse oli etelään lähtemisestä, niin siinä moottoritiellä on n. 160km matkaa siihen kaasun himmaamiseen ennen kuin Vantaalla moottoritie loppuu, tai n. 180km ennen kuin helsingissä se kaista loppuu.

Ei tarvi painaa jarrua, jalka pois kaasulta riittää oikein hyvin siihen, että auton vauhti hidastuu ja voi vaihtaa kaistaa sen toisella kaistalla olijan taakse, jos sille kaistalle välttämättä haluaa nopeasti päästä.

Toki, jos oli kääntymässä Jyväskylän tai Vaasan suuntaan, sitten on vain 1.5km matkaa saada se kaista vaihdettua.
 
... vastauksena siihen, kun sinulle oli ehdotettu kaasun himmaamista, ei jarruttamista jarrulla.





Jos kyse oli etelään lähtemisestä, niin siinä moottoritiellä on n. 160km matkaa siihen kaasun himmaamiseen ennen kuin Vantaalla moottoritie loppuu, tai n. 180km ennen kuin helsingissä se kaista loppuu.

Ei tarvi painaa jarrua, jalka pois kaasulta riittää oikein hyvin siihen, että auton vauhti hidastuu ja voi vaihtaa kaistaa sen toisella kaistalla olijan taakse, jos sille kaistalle välttämättä haluaa nopeasti päästä.

Toki, jos oli kääntymässä Jyväskylän tai Vaasan suuntaan, sitten on vain 1.5km matkaa saada se kaista vaihdettua.
Mites kun toinen himmailee samaan tahtiin jostain syystä?

En odottele loppupäivää jotain kaistanvaihtoa vaan jos taakse ei pääse niin menen eteen.
 
Mites kun toinen himmailee samaan tahtiin jostain syystä?

En odottele loppupäivää jotain kaistanvaihtoa vaan jos taakse ei pääse niin menen eteen.

Ota tiukka katsekontakti (käytä torvea jos et muuten saa) ja näytä keskaria, tuijota vielä hetki perään, varmasti pääset taakse :)
 
Liikennevirtaa se yhden autonkin liikenne on. Ohi saa ajaa oikealta oli siellä sitten 1 tai 100 autoa. Ohi ajaminen ≠ ohitus.
Tieliikenneasetus vaatii oikealta ohittamiseen kyllä nimenomaan jonossa ajamista, eli yksi auto ei riitä.
 
Tieliikenneasetus vaatii oikealta ohittamiseen kyllä nimenomaan jonossa ajamista, eli yksi auto ei riitä.

Jos tieliikenneasetuksen 7§ tarkoitat, niin eikö siinä vaiheessa jo lähtökohtaisesti vasemmalla kaistalla oleva aja väärää kaistaa?

tieliikenneasetus sanoi:
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.


Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Ja eihän kyseessä ole edes ohitus, jos ei palaa toisen eteen, samalle kaistalle takaisin?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 227
Viestejä
4 501 306
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom