Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tieliikenneasetus vaatii oikealta ohittamiseen kyllä nimenomaan jonossa ajamista, eli yksi auto ei riitä.
Riippuu kyllä varmaan aika pitkälti tilanteesta. Jos ajan motaria ja vasemmalla kaistalla on auto edessä, vaihdan kaistaa oikealle, ajan ohi ja takaisin vasemmalle seuraavaa oikealla kaistalla ajavaa ohittamaan on kyseessä tottakai ohittaminen oikealta. Jos ajaisin vaikkapa yöaikaan tyhjää motaria oikeaa kaistaa useita kilometrejä ja jostain syystä vasemmalla kaistalla ajaisi alinopeutta auto, joka ei vaihtaisi kaistaa oikealle ohitustani varten ei siitä varmaan voisi sakkoja oikealta ohittamisestakaan kirjoittaa sillä kaistat etenisivät eri tahtia. Aika selkeää sen kuitenkin ohi aikovalle yleensä luulisi olevan, onko kyseessä ohitus oikealta vai normaali kaistojen välinen nopeusero josta syystä oikealta mennään ohi.. Halusimpa vaan ottaa esimerkin vuoksi tilanteen, jolloin jonossa ei ajettaisi.

Muutenhan tuo oikealta ohittaminen dilemma tulee nykyään esille lähinä siinä, kun motareilla ei osata ajaa lähtökohtaisesti sitä oikeaa kaistaa vaan roikutaan siinä vasemmalla kaistalla tarpeettomasti sillä mentaliteetilla, että horisontissa siintää taas joku ohitettava ajoneuvo, jonka takia edes väliaikaisesti ei mennä oikealle kaistalle ja anneta tilaa nopeammille takanatulijoille. Tuon kieltäminenhän johtuu siitä, että motarinopeuksissa oikealta ohittaminen vähentää liikenteen ennalta-arvattavuuden luonnetta ja lisää onnettomuusriskiä, mutta jos vasemmalla kaistalla ajaa joku peileistä tietämätön tampio niin ohitan ainakin harkintaa käyttäen tuollaisen ajoneuvon oikealta aivan surutta.

On kyllä käsittämätöntä miten heikko keskimääräinen ajotaito ja liikenneosaaminen suomalaisilla nykyään tuntuu olevan tai ainakaan muuta liikennettä ei seurata lainkaan tarpeeksi. Miten vaikeaa se on antaa motarilla takaatulevalle tilaa? Ei kovin, mutta jos ei katsota peileihin tai keskitytä liikenteeseen ei takaatulevia edes huomata.
 
Tuossa yhtenä päivänä kävin viskaamassa emännän töihin ja kotiin tullessa rampilla eteen sattui vanhempi mies jonka auto ei rampilla kiihtyny mitenkään kuin 60:een (80 rajoitus). Siihen se jäi liittymiskaistalle nynnyttelemään. Arvelin ettei se nyt sitten haluakkaan ko. kaistalta pois vaan on jatkamassa seuraavasta rampista pois. Kylkeen meinas kehveli tulla ja vilkkukaan ei vissiin toiminu. Liikenteen havainnointi ja nopeusrajoitukset on ilmeisesti joillekki vaan liian vaikeita.
 
Jos tieliikenneasetuksen 7§ tarkoitat, niin eikö siinä vaiheessa jo lähtökohtaisesti vasemmalla kaistalla oleva aja väärää kaistaa?
Ajaa, mutta tietysti lähtökohtaisesti yksi rike ei oikeuta toista.
Ja eihän kyseessä ole edes ohitus, jos ei palaa toisen eteen, samalle kaistalle takaisin?
Tuo tieliikenneasetus on vähän sekava, kun se puhuu ohittamisesta ja ohi-ajamisesta toisaalta erikseen ja toisaalta kuin ne olisivat sama asia.

Noh, enpä aio omaa päättäni asialla sen enempää vaivata, vaan käytän maalaisjärkeä. Viimeksi tänään tuli melkein ajeltua oikealta yhden hidastelijan ohi, olin itse oikealla kaistalla jo valmiiksi ja jatkoin vakionopeudensäädin päällä saavuttaen tämän hidastelijan. Tosin siinä vaiheessa kun aloin olla rinnalla niin tämä lähti sitten kiihdyttämään.
Jos taas olen itse vasemmalla ja joku tukkii tyhjällä tiellä kaistan, niin vaihdan oikealle (niinkuin lain mukaan on pakko) ja odottelen siinä jonkin aikaa ennen kuin sitten nostan nopeuden siihen normaaliin matkanopeuteen. Eipä ole sakkoja tullut tästä.

Tuo oikealta ohi meneminen motarilla (silloin kun kyseessä ei ole ohitus-koukkaus oikealta, mikä on täysin yksiselitteisesti kielletty) on vähän niitä asioita, että tähän ei saa oikein ikinä suoraa vastausta poliisilta tai ns. asiantuntijoilta. Aina kun tuota mediassa käsitellään niin vastaus on ympäripyöreä lainaus tieliikennelaista ja- asetuksesta ottamatta kantaa itse kysymykseen. Veikkaan että tuota ei vaan oikein kukaan tiedä, kun asetus on pöljästi laadittu. Ehkäpä vielä 1990-luvulla oltiin siinä virheellisessä käsityksessä, että maalaisjärjen käyttö olisi sallittua, ja ei muistettu erikseen sanoa, että ei tarvitse jarruttaa jos ajat oikeaa kaistaa ja joku tulee perä edellä vasenta kaistaa vastaan.

Vähän samalla tavalla, kun ei lakeja laadittaessa muistettu erikseen sanoa, että opettaja saa ottaa 10-vuotiaalta viinapullon tai puukon pois, kun ei tullut kenellekään pieneen mieleen, että joku tämän itsestäänselvyyden myöhemmin kyseenalaistaisi.
 
Ei ole pakko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa. Jos olet omalla kaistallasi ja jatkat sallittua ajonopeutta ei pitäisi tuollaista tilannetta syntyä. Sille et mahda mitään onko siinä yksi vai kaksi tai sata autoa tukkona vasemmalla kaistalla, saat jatkaa omaa ajoasi oikealla. Jos nyt sitten hetken kuluttua päätät vaihtaa kaistan vasemmalle - niin siinähän teet.
 
Jos tieliikenneasetuksen 7§ tarkoitat, niin eikö siinä vaiheessa jo lähtökohtaisesti vasemmalla kaistalla oleva aja väärää kaistaa?
Ei välttämättä, sillä motarilla pitää ajaa eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla, eli kai voisi ajatella, että se kaista ei ole vapaa, jos on kovasti jonoa.

Ja eihän kyseessä ole edes ohitus, jos ei palaa toisen eteen, samalle kaistalle takaisin?
Vaikea sanoa, kun laissa ei ole ohitusta määritelty. Tuon 7 pykälän 3 momentti kuitenkin puhuu ohi ajamisen yhteydessä ohittavasta ajoneuvosta, mikä ehkä viittaisi siihen, että ohi ajaminen on ohittamista.

Ei ole pakko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa. Jos olet omalla kaistallasi ja jatkat sallittua ajonopeutta ei pitäisi tuollaista tilannetta syntyä. Sille et mahda mitään onko siinä yksi vai kaksi tai sata autoa tukkona vasemmalla kaistalla, saat jatkaa omaa ajoasi oikealla. Jos nyt sitten hetken kuluttua päätät vaihtaa kaistan vasemmalle - niin siinähän teet.
Et saa. Ohi ajaminen oikealta on sallittua, jos ajoneuvot ajavat jonossa, käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja kaistoja tai jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.
 
Ei välttämättä, sillä motarilla pitää ajaa eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla, eli kai voisi ajatella, että se kaista ei ole vapaa, jos on kovasti jonoa.


Vaikea sanoa, kun laissa ei ole ohitusta määritelty. Tuon 7 pykälän 3 momentti kuitenkin puhuu ohi ajamisen yhteydessä ohittavasta ajoneuvosta, mikä ehkä viittaisi siihen, että ohi ajaminen on ohittamista.


Et saa. Ohi ajaminen oikealta on sallittua, jos ajoneuvot ajavat jonossa, käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja kaistoja tai jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.
Kiinnostaisi kuulla jotain lähteitä muutakin kuin oma tulkintasi tieliikennelaista. Laki kun riippuu lukijasta ja tällaisessa tapauksessa etenkin voidaan tulkita suuntaan jos toiseen niin laitapa vaikka jotain ennakkotapauksia väitteidesi tueksi. Minä meinaan väitän, että ajaessani vaikkapa 120 oikeaa kaistaa en riko lakia, jos ihitan vasemmalla kaistalla 110km/h ajavan eikä hän vaihda oikealle kaistalle, jotta voisin vasemmalta ohittaa. Veikkaan, ettei näin tulkitsisi välttämättä oikeuskaan. Pointti oli se, että laki ei vastaavissa keisseissä ole mustavalkoinen ja on vähän tilanteesta riippuvaa, miltä tuo käyttäytyminen näyttää. Oikeaa kaistaa nopeammin ajava voinee kuitenkin ajaa nopeuttaan muuttamatta omalla kaistallaan riippumatta siitä miten vasemmalla kaistalla ajetaan, mikäli oikeaa kaistaa ajetaan maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan.
 
Kiinnostaisi kuulla jotain lähteitä muutakin kuin oma tulkintasi tieliikennelaista. Laki kun riippuu lukijasta ja tällaisessa tapauksessa etenkin voidaan tulkita suuntaan jos toiseen niin laitapa vaikka jotain ennakkotapauksia väitteidesi tueksi. Minä meinaan väitän, että ajaessani vaikkapa 120 oikeaa kaistaa en riko lakia, jos ihitan vasemmalla kaistalla 110km/h ajavan eikä hän vaihda oikealle kaistalle, jotta voisin vasemmalta ohittaa. Veikkaan, ettei näin tulkitsisi välttämättä oikeuskaan. Pointti oli se, että laki ei vastaavissa keisseissä ole mustavalkoinen ja on vähän tilanteesta riippuvaa, miltä tuo käyttäytyminen näyttää. Oikeaa kaistaa nopeammin ajava voinee kuitenkin ajaa nopeuttaan muuttamatta omalla kaistallaan riippumatta siitä miten vasemmalla kaistalla ajetaan, mikäli oikeaa kaistaa ajetaan maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan.
No minulla on ihan omakohtaista kokemusta ja käräjäoikeuden päätös. Ei ollut rike ajaa siviilipoliisiautosta ohi oikealta kaistalta ja taisin vielä kysyä "että mitä vittua se hinas siinä vasemmalla kaistalla kun kerran ei aja edes sallittua nopeutta". Sakot tosin tuli siitä, että katosin tämän jälkeen maisemista "150 ja pakenee" perjaatteella sen jälkeen kun kyseinen volvo alkoi hinaamaan rinkassa kiinni. Kyseinen kusipää volvossa siis hinasi motarilla turkuun kehä kolmoselta veikkolan kohdalle vasenta kaistaa 110kmh, jonka jälkeen alkoi oma paistomittari olla riittävän punaisella. Tuossa on kuitenkin 13km matkaa ja hyvin oli tilaa hinata sinne toiselle kaistalle jos siellä on kerran hyvin tilaa ajaa ohikin. Oma nopeus aina se 126 gdps ja ei kyllä oma apippeli pienen jos joku haluaa mennä ohi. Niitä siihen takakulmaan hinkkaamaan jääviä saatan kyllä säikäyttää.
 
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Eikös tuo boldattu määritelmä täyty vaikka opasteiden mukaan kaistat menisi samaan suuntaan? Ja kuinka pitkään opaste on voimassa? Esim jos turun päässä on molempien kaistojen yläpuolella opaste helsinkiin päin niin kai se määritelmä pysyy niin kauan kunnes kaista erkanee johonkin muualle? Tällä perusteella tuo kohta täyttyy about kaikkialla moottoriteillä.
 
No minulla on ihan omakohtaista kokemusta ja käräjäoikeuden päätös. Ei ollut rike ajaa siviilipoliisiautosta ohi oikealta kaistalta ja taisin vielä kysyä "että mitä vittua se hinas siinä vasemmalla kaistalla kun kerran ei aja edes sallittua nopeutta". Sakot tosin tuli siitä, että katosin tämän jälkeen maisemista "150 ja pakenee" perjaatteella sen jälkeen kun kyseinen volvo alkoi hinaamaan rinkassa kiinni. Kyseinen kusipää volvossa siis hinasi motarilla turkuun kehä kolmoselta veikkolan kohdalle vasenta kaistaa 110kmh, jonka jälkeen alkoi oma paistomittari olla riittävän punaisella. Tuossa on kuitenkin 13km matkaa ja hyvin oli tilaa hinata sinne toiselle kaistalle jos siellä on kerran hyvin tilaa ajaa ohikin. Oma nopeus aina se 126 gdps ja ei kyllä oma apippeli pienen jos joku haluaa mennä ohi. Niitä siihen takakulmaan hinkkaamaan jääviä saatan kyllä säikäyttää.
eli et saanut sakkoa siitä, että ajoit oikealta ohi, eikä tilanne ollut muutenkaan sellainen, että ajat omaa kaistaasi ja toinen omaansa ja teidän nopeudet on erilaiset
 
Eli koska vasemmalla kaistalla ajanut siviilipoliisi ei vaihtanut kaistaa oikealle ja tokaisin, etten nähnyt syytä jatkaa vasenta kaistaa ja vaihdoin "kuten laki velvoittaa" kaistan oikealle ja jatkoin omaa nopeuttani. En siis ohittanut vaan ajoin ohi oikealta koska vasemmalla kaistalla yhden auton jono kulki hitaammin tuntemattomasta syystä. Kun koin tarpeen ohittaa seuraavan ajoneuvon katsoin onko vasemmalla kaistalla tilaa ja ryhmityin uudelleen vasemmalle kaistalle ja ohitin seuraavan rekan. Tähän saakka sekä poliisin tallenne, että kuva oli tuomarille ihan fine - ei rikettä.

Rike tuli siitä, että kun olin rekasta päässyt ohi - ja vaihdoin taas takaisin vasemmalle kaistalle tämä persläpi, jota myös poliisiksi kutsutaan kiihdytti huomattavasti nopeutta ja tuli takakulmaan nitkuttamaan...
 
Eli koska vasemmalla kaistalla ajanut siviilipoliisi ei vaihtanut kaistaa oikealle ja tokaisin, etten nähnyt syytä jatkaa vasenta kaistaa ja vaihdoin "kuten laki velvoittaa" kaistan oikealle ja jatkoin omaa nopeuttani. En siis ohittanut vaan ajoin ohi oikealta koska vasemmalla kaistalla yhden auton jono kulki hitaammin tuntemattomasta syystä. Kun koin tarpeen ohittaa seuraavan ajoneuvon katsoin onko vasemmalla kaistalla tilaa ja ryhmityin uudelleen vasemmalle kaistalle ja ohitin seuraavan rekan. Tähän saakka sekä poliisin tallenne, että kuva oli tuomarille ihan fine - ei rikettä.

Rike tuli siitä, että kun olin rekasta päässyt ohi - ja vaihdoin taas takaisin vasemmalle kaistalle tämä persläpi, jota myös poliisiksi kutsutaan kiihdytti huomattavasti nopeutta ja tuli takakulmaan nitkuttamaan...
Katos joo, sähän et ollut se kenelle alunperin vastasin. Pääasia on se, että tuo kuvatunlainen skenaario on täysin ok, kunhan sen toteuttaa asiallisesti. Poliisilta lähinä kusipäistä touhua. Itse kyllä motarilla aivan ensin vilautan valoja vasemmalla kaistalla tukkeena olevalle, jos tällä kaistantukkeella on tilaa vaihtaa oikealle, koska monasti vasemmalla kaistalla hinaava ei välttämättä aktiivisesti peilejä seuraa -> saan ehkä huomion ja tämän hinurin antamaan asiallisesti tilaa.
 
Katos joo, sähän et ollut se kenelle alunperin vastasin. Pääasia on se, että tuo kuvatunlainen skenaario on täysin ok, kunhan sen toteuttaa asiallisesti. Poliisilta lähinä kusipäistä touhua. Itse kyllä motarilla aivan ensin vilautan valoja vasemmalla kaistalla tukkeena olevalle, jos tällä kaistantukkeella on tilaa vaihtaa oikealle, koska monasti vasemmalla kaistalla hinaava ei välttämättä aktiivisesti peilejä seuraa -> saan ehkä huomion ja tämän hinurin antamaan asiallisesti tilaa.

Näin tein, sen ensimmäisen 10km jälkeen. Sen jälkeen pidin myös pitkät päällä ja ajoin perseessä kiinni torvi pohjassa sekä näytin keskisormea, eli lähes kaikki kortit tuli käytettyä tuossa 10km jälkeen. Muistin myös mainita tuon oikeudessa ja taisi tulla myös sanottua, että luulin, että volvoa kuljetti _joku ihmisiä kiusaava kusipää, mutta paljastuikin olevan myös siviilipoliisi_. Tuohon tuomari naurahti - todistamassa ollut poliisi ei :D

Surkuhupaisaksi tuon keissin teki se, että jos olisin saanut sakot heti ja ei olisi törkeäksi mennyt, niin olisin maksanut aika perse hellänä 60pv:sakkoa tms. Nyt kun case meni törkeäksi eikä oikein kiistämisen mahdollisuutta ollut, ja myönsin olleeni aivan "vitun vihainen" ja menettäneeni maltin (huomautti kielenkäytöstä) ja tuomari totesi, että 30pv sakkoa sekä 4kk kortti kuivumaan ja ihmetteli miksei syyttäjä hakenut 6kk korttia kuivumaan kun kerran se on minimi. Totesi vain että selvä 30 + 4kk ok jonka jälkeen kysyi onko lisättävää, johon muistin todeta, että elämäntilanne muuttunut ja olen työtön opiskelija joka ei saa mistään mitään, joten sakoksi määrättiin minimi, oliko se se 7€?
Seuraavalla viikolla kävin kirjoittamassa työsopparin ja matkasin 3kk ajaksi ulkomaille taas töihin :kippis: Ei onneksi puraissut tuo rangaistus kovin pahasti :D
 
Näin tein, sen ensimmäisen 10km jälkeen. Sen jälkeen pidin myös pitkät päällä ja ajoin perseessä kiinni torvi pohjassa sekä näytin keskisormea, eli lähes kaikki kortit tuli käytettyä tuossa 10km jälkeen. Muistin myös mainita tuon oikeudessa ja taisi tulla myös sanottua, että luulin, että volvoa kuljetti _joku ihmisiä kiusaava kusipää, mutta paljastuikin olevan myös siviilipoliisi_. Tuohon tuomari naurahti - todistamassa ollut poliisi ei :D

Surkuhupaisaksi tuon keissin teki se, että jos olisin saanut sakot heti ja ei olisi törkeäksi mennyt, niin olisin maksanut aika perse hellänä 60pv:sakkoa tms. Nyt kun case meni törkeäksi eikä oikein kiistämisen mahdollisuutta ollut, ja myönsin olleeni aivan "vitun vihainen" ja menettäneeni maltin (huomautti kielenkäytöstä) ja tuomari totesi, että 30pv sakkoa sekä 4kk kortti kuivumaan ja ihmetteli miksei syyttäjä hakenut 6kk korttia kuivumaan kun kerran se on minimi. Totesi vain että selvä 30 + 4kk ok jonka jälkeen kysyi onko lisättävää, johon muistin todeta, että elämäntilanne muuttunut ja olen työtön opiskelija joka ei saa mistään mitään, joten sakoksi määrättiin minimi, oliko se se 7€?
Seuraavalla viikolla kävin kirjoittamassa työsopparin ja matkasin 3kk ajaksi ulkomaille taas töihin :kippis: Ei onneksi puraissut tuo rangaistus kovin pahasti :D
No karma oli siis puolella kerrankin :D

Itsehän ajoin lähikaupan parkkikselle päiväaikaan ja parkkis oli tyhjä mun autoa lukuunottamatta. Poliisi oli toki kokenut tarpeelliseksi jättää prätkän siihen kaupan oven edustalle kevyen liikenteen kulkuväylälle eikä esim siihen lähimpään parkkiruutuun, josta ovelle olisi ollut ehkä 2m pidempi matka. Ajattelin, että annetaan virkavallalle mahdollisuus, jos siellä vaikka selvitellään jotain näpistystä, mutta poliisihan oli kassalla mun edessä kun siihen tulin. Kyttä meni pukemaan kypärää prätkälle niin totesin, että tossa olis parkkipaikkakin kyllä.. Katteli vihasesti, mut en viitsinyt siinä enempää provosoida kun tollasella vähän viritellyllä tuontisportilla olin parkissa enkä halunnut jotain mulkkukytän keksittyä rikettä siinä selvitellä.. Että noilla poliiseilla on välillä vähän kusi niinsanotusti hatussa.
 
No karma oli siis puolella kerrankin :D

Itsehän ajoin lähikaupan parkkikselle päiväaikaan ja parkkis oli tyhjä mun autoa lukuunottamatta. Poliisi oli toki kokenut tarpeelliseksi jättää prätkän siihen kaupan oven edustalle kevyen liikenteen kulkuväylälle eikä esim siihen lähimpään parkkiruutuun, josta ovelle olisi ollut ehkä 2m pidempi matka. Ajattelin, että annetaan virkavallalle mahdollisuus, jos siellä vaikka selvitellään jotain näpistystä, mutta poliisihan oli kassalla mun edessä kun siihen tulin. Kyttä meni pukemaan kypärää prätkälle niin totesin, että tossa olis parkkipaikkakin kyllä.. Katteli vihasesti, mut en viitsinyt siinä enempää provosoida kun tollasella vähän viritellyllä tuontisportilla olin parkissa enkä halunnut jotain mulkkukytän keksittyä rikettä siinä selvitellä.. Että noilla poliiseilla on välillä vähän kusi niinsanotusti hatussa.
Tuolla ainakin oli. Todistamassa kun oli, niin tuomari "joutui vain toteamaan, että me ei valitettavasti olla puimassa poliisin käyttäytymistä täällä, joten joudutaan vain paneutumaan ilmoitettuun rikkeeseen, mutta vaikuttakoot nyt kokonaisuuteen."

Poliisin todistaessa mm nopeudesta sanoi vain, että pakko sillä oli olla kolmatta sataa kun meillä oli 150 ja hän vain pakeni. "volvon mittari on tarkka, tiedäthän". Tuomari totesi vain, että "en tiedä, minulla on volkkari". Pääsee vieläkin tuhahdus nenästä ja tippa silmistä kun mietin sen poliisin ilmettä :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ajeltua Tampereelta Helsinkiin ja takaisin ja tuntuipas olevan kovasti hankalaa monelle päästä hitaammasta ohi moottoritiellä.

Lähes jokaisessa ohituksessa näkyi vähintään yksi, joka ajoi ohitettavaan aivan kiinni, hidasti hetkeksi tämän nopeuteen ja sitten hyökkäsi uudelleen kiihdyttäen vasemmalle. Näin, vaikka tiellä oli näkyvissä kolme autoa: ohittava, ohitettava ja minä jossain satojen metrien päässä.

Sitten oli pari sankaria, jotka roikkuivat molemmat varmaan 20 km vasemmalla takanani, kunhan välillä väistivät jotain nopeampaa oikealle. Jostain syystä nopeutta riitti tulla lähes rinnalle, mutta ohi ei meinannut päästä millään. Kumpikin pääsi ohi kun lopulta roikkumiseen kyllästyneenä autoin hidastamalla hieman. Sitten taas nopeutta alkoi löytymään sen verran, että katosivat pian näkyvistä kokokaan.

Kolmas ihmetyttävä asia on jonossa ajaminen lähes tyhjällä tiellä. Siis esimerkiksi kolmen auton letka, jotka ajavat alle rajoituksen muutaman autonmitan päässä toisistaan. Ehkä joillekin ei vain ole minkäänlaista tuntumaa sopivasta turvaetäisyydestä.

Tietysti matkalle mahtui myös rekka ohittamassa rekkaa 0,01 km/h nopeuserolla ja vieläpä molempiin suuntiin. Toiseen suuntaan ohittaja oli kolmantena neljän rekan jonossa ja pääsi ohituksellaan toiseksi. Pari metriä jäi eteen ja taakse tilaa auton palattua jonoon. Luulisi raskaampien ajoneuvojen viitsivän pitää rakoa ja antavan tilaa, niin hankalaa oli monen yhdistelmän liittyminen lyhyillä väleillä ajelleisiin jonoihin.
 
Noi rekka vs rekka ohitukset on kyllä yleinsä aika tarkkaan harkittuja vaikka ne henkilöautosta tuntuu turhilta. Jos rekoilla on kuitenkin yhteistä matkaa 300km alkaa toi jo yhden tauon verran painamaan. Enemmän minua vituttaa se, kun rekka joutuu ohittamaan henkilöauton - varsinkin sillä, että se toinen henkilöauto hinaa just sitä vitun 90 eikä esim 80 tai 70.

Pakko myöntää, että yleinsä noihin kulmarunkkareihin saa tilaa kun vähän lämmittää kumeja omalla kaistalla :D
 
Noi rekka vs rekka ohitukset on kyllä yleinsä aika tarkkaan harkittuja vaikka ne henkilöautosta tuntuu turhilta. Jos rekoilla on kuitenkin yhteistä matkaa 300km alkaa toi jo yhden tauon verran painamaan. Enemmän minua vituttaa se, kun rekka joutuu ohittamaan henkilöauton - varsinkin sillä, että se toinen henkilöauto hinaa just sitä vitun 90 eikä esim 80 tai 70.

Pakko myöntää, että yleinsä noihin kulmarunkkareihin saa tilaa kun vähän lämmittää kumeja omalla kaistalla :D

On todella harkittuja, ajoin helsinki tampere motaria sellaisessa harvassa jonossa viimeisenä, no juuri kun olin tulossa rekan kohdalle niin laitto se vilkun päälle ja pomppas eteen ja lähti ohittamaan toista rekkaa. Ilmoitin kusipäisestä tempusta (olisi odottanut 10s niin olisin mennyt ohi ja kukaan ei ollut enää takana) valoin ja torvella niin arvatkaa mitä tämä mulkku teki, meni ajamaan sinne pientareelle niin että kivet lensi ja koko motari peittyi pölyyn estäen kaiken näkyvyyden!:facepalm: Oikea ammattikuskin esimerkki.
 
On todella harkittuja, ajoin helsinki tampere motaria sellaisessa harvassa jonossa viimeisenä, no juuri kun olin tulossa rekan kohdalle niin laitto se vilkun päälle ja pomppas eteen ja lähti ohittamaan toista rekkaa. Ilmoitin kusipäisestä tempusta (olisi odottanut 10s niin olisin mennyt ohi ja kukaan ei ollut enää takana) valoin ja torvella niin arvatkaa mitä tämä mulkku teki, meni ajamaan sinne pientareelle niin että kivet lensi ja koko motari peittyi pölyyn estäen kaiken näkyvyyden!:facepalm: Oikea ammattikuskin esimerkki.
No yhtälailla niitä kusimulkkuja mahtuu ammattiliikenteeseen kuin siviiliautoihinkin.
Itse todennut että 99% näistä tötöilevistä rekoista löytyy perseestä baltian/rysslandian kilpi...vaihtoehtoisesti voi olla suomen kilvissäkin, mutta yleensä auton kyljestä löytyy sellaiset logot jotka takaa että ratin ääressä istuu ehta ryssä.
 
Ajoin tässä äskettäin noin tuhat kilometriä useamman Euroopan maan läpi, ja noita rekkojen kusipäisiä ohituksia tuli todistettua tämän tästä. 1-3 km/h nopeuserolla puikataan vasemmalle niin, että henkilöautolla saa äkkijarruttaa 130 km/h nopeudesta siihen vähän alle yhdeksäänkymppiin. Sitten perään kertyvä autoletka odottaa minuutin verran, että rekkapena saa ohituksensa suoritettua, ja sama toistuu vähän väliä. Kolmikaistaisilla osuuksilla tuo ei vielä tuki koko moottoritietä, mutta silloinkin se pakottaa kahden kaistan liikenteen yhdelle kaistalle vain, jotta pena on 4 min aiemmin perillä.
 
Itse olen tullut siihen tulokseen, että 96-99% ihmisistä on ylipäänsä vitun tyhmiä ja mulkkuja.
Kuinkahan viisaita ovat tuollaisten lausuntojen antajat?
Ajoin tässä äskettäin noin tuhat kilometriä useamman Euroopan maan läpi, ja noita rekkojen kusipäisiä ohituksia tuli todistettua tämän tästä. 1-3 km/h nopeuserolla puikataan vasemmalle niin, että henkilöautolla saa äkkijarruttaa 130 km/h nopeudesta siihen vähän alle yhdeksäänkymppiin. Sitten perään kertyvä autoletka odottaa minuutin verran, että rekkapena saa ohituksensa suoritettua, ja sama toistuu vähän väliä. Kolmikaistaisilla osuuksilla tuo ei vielä tuki koko moottoritietä, mutta silloinkin se pakottaa kahden kaistan liikenteen yhdelle kaistalle vain, jotta pena on 4 min aiemmin perillä.
Rahtareilla on monesti aika tiukat aikataulut ja ajoaika on lailla säädeltyä. Pitkällä matkalla keskinopeudella alkaa olemaan merkitystä ja ne "muutamat minuutit" vaikuttaa taukojen pitämiseen ja vastaanottajalla voi olla määrätty aikaikkuna, jonka sisällä ottavat kuorman vastaan yms.
 
Ei pidä myydä sellaista mitä ei voi toimittaa.
Tuossa on se ongelma että kuski ei ole se joka myy, mutta on se joka ottaa sakot jos firma myy. Ja se firma joka myy halvimmalla voittaa kilpailutuksen.

Itselle tuttua hommaa kun parissa työpaikassa oli aikataulut joissa ei pysynyt rajoituksien mukaan ajamalla ja ajoaikojen puolesta lakia rikkomatta. Ajoin silti pilkulleen lain mukaan ja poliisitkin ihmettelivät kun piirturi näytti maksiminopeudeksi tasan 80km/h ja digipiirturin tallenteissa ei ollut yhtään rikkomusta. (Päiväsakot tuli sitten kun ei ollut tarpeeksi montaa tulostus rullaa mukana). YT neuvotteluissa sitten pääsikin vaihtamaan työpaikkaa kun en pysynyt aina aikatauluissa. Toki ne korvaukset jotka hain pisti firman melkein nurin lopulta.

Iso osa ammattikuskeista pelkää juuri töiden loppumista, ellei mennä sen firman myymän aikataulun mukaan.
 
Tulipa todistettua erään suomalaisen kuljetusfirman rekka-auton ohitus 100km/h nopeudella 50km/h tietyö alueella Mikkelissä, toivottavasti on ylpeä ammatistaan. En viitsinyt tehdä ilmoitusta sillä kuskilla oli selkeästi reikä päässä, eikä kortin pois ottaminen kuskilta hidasta menoa kuitenkaan. Enemmän ihmetytti miten se kuorma-auto kulki 110km/h:think: ja mitenkä sen pystyy pyyhkimään sähköisestä kortista pois.
 
Sitä voi itse kukin kuski miettiä onko tärkeämpää tehdä just tässä paskafirmassa töitä vai törttöillä ja aiheuttaa uusia vaaratilanteita joka päivä. Vaatii selvästi tietynlaisen mulkun luonteen.
Luonnollisesti noilla rekkakuskeilla tosiaan on oma valinta mennä kortistoon tai tehdä töitä. Vaikuttamismahdollisuuksia tunnetusti on suurimpirtein yhtä paljon kuin Rommelilla konsanaan..
 
Sitä voi itse kukin kuski miettiä onko tärkeämpää tehdä just tässä paskafirmassa töitä vai törttöillä ja aiheuttaa uusia vaaratilanteita joka päivä. Vaatii selvästi tietynlaisen mulkun luonteen.
Eiköhän niitä törttöjä ole joka osastossa:

- Firmoissa jotka aikatauluttavat ja myyvät epärealistisesti.
- Ammattikuskeissa, jotka törttöilyllään häiritsevät liikennettä.
- Yksityiskuskeissa, jotka purnaavat kun törkeä rekkapena pidentää heidän ajoaikaa kohtuuttoman pitkällä 30 sekunnilla ohituksellaan, ainoastaan säästäkseen merkityksettömän lyhyet 5 minuuttia ajoaikaa.
- Kuljetusten vastaanottajissa, joiden maailma kaatuu jos kuljetus on päivällä myöhässä (menkää katsomaan minkä tahansa kuljetusfirman saamia palautteita/arvosteluja Googlessa/Facessa/foorumeilla/muualla netissä, niin aina siellä on joku joka kertoo firman olevan pahempi kuin syöpä, koska hänen kuljetuksensa myöhästyi päivällä).

Toki sitten kaikissa näissä on myös niitä fiksumpia, mutta kakka nousee pintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatkalla tarvitse enää katsella rekkapenoja tai onnibusseja. Uutena viihtenä nämä kaupan pihasta liittyvät 50km/h tielle. Siellä mietitään pitkään mennäänkö vai ei ja sitten hiljaa valutellaan nokan eteen.
 
Minä puhuin tässä nyt niistä, jotka peileihin katsomatta vaihtaa kaistaa ja saa tosissaan seistä jarrun päällä ettei kolise. Mulle on ihan sama jos se rekkapena ohittaa toista, jos se ohittaa turvallisesti. Mutta kun näin ei aina tapahdu.

Jos tuon manööverin perustelee sillä, että firman aikataulutus ja nönnönnöö, niin kyllä se kuski on silloin ihan saatanan mulkku ihminen.

Niin, no itse olen harrastusten puolesta ajanut mm hevosenkuljetusautoa (kuorma-auto) sekä saman kokoista ralliauton kuljetuskalustoa. Molemmille on yhteistä, että tehoa on se, että lasti on kevyt ja autossa on silti hyvin tehoa - suunnilleen saman verran kun siinä tukkiskanjassa joka tulee sillä 60 yhdistelmällä sitä alamäkeä ihan yhtä lujaa (90), mutta siinä ylämäessä sitten itse pystyy taloudellisesti jatkamaan vakkarilla sitä rajotinta vasten raiskaamista kun yhdistelmä hyytyy pahimmillaan 60kmh. Tuota ei perus audikuskit taida tajuta? Kyllä niitä kusipäitä löytyy ihan molemmista koulukunnista ja tietenkään sinun "tapauksesta" on ihan mahdoton sanoa, kun en mitenkään voi olla varma mitä on tapahtunut ja kuinka polkimella sitä on saanut seistä.

Just saying. Jos et ole raskasta kalustoa ajanut edes sitä vähää, niin en ole ihan varma oletko kuinka oikeutettu kertomaan miten arvokkaita ovat heidän taukonsa tai kuinka helppoa heidän on kilpailuttaa rahtinsa..

En siltikään - edelleenkään - syyttäisi kuskia vaan esim dikikiekon ehdottomuutta, paskoja työehtoja vaikkakin suomalaisilla rekkapenoilla on hyvät palkat, ihan hitosti liian kovat verrattuna moneen muuhun vaativampaan ammattiin.
 
Toinen noista eteeni osuneista rekkareinoista tosiaan tuikkasi eteeni sen kummempia katselematta. Vastasi valojen vilkutteluuni hätävilkuilla, en osannut tulkita mitä meinasi. Toinen ohitus alkoi jo kauempaa, siitä selvittiin ilman kuskin toimia kun vakkari adaptoitui onnistuneesti.

En kyllä ymmärrä lainkaan tuota selitystä, että aikataulujen takia pitäisi säästää minuutti ohittamalla. Jos työnantaja vaatii rikkomaan lakia, tarvii olla melkoinen lammas jos ei pysty siitä sanomaan. Omassa työpaikassa päinvastoin runtua tulee, jos ei sano, vaikka tiesi joutuvansa toimimaan virheellisesti.
 
Toinen noista eteeni osuneista rekkareinoista tosiaan tuikkasi eteeni sen kummempia katselematta. Vastasi valojen vilkutteluuni hätävilkuilla, en osannut tulkita mitä meinasi. Toinen ohitus alkoi jo kauempaa, siitä selvittiin ilman kuskin toimia kun vakkari adaptoitui onnistuneesti.

En kyllä ymmärrä lainkaan tuota selitystä, että aikataulujen takia pitäisi säästää minuutti ohittamalla. Jos työnantaja vaatii rikkomaan lakia, tarvii olla melkoinen lammas jos ei pysty siitä sanomaan. Omassa työpaikassa päinvastoin runtua tulee, jos ei sano, vaikka tiesi joutuvansa toimimaan virheellisesti.

Työnantaja vaatii ja velvoittaa noudattamaan lakia. Laki taas määrittää mm lepoajat. Lepoajat ovat minuuteista kiinni eikä niistä saa tai pysty joustamaan. Vastuu on ihan kuskilla ei työnantajalla. Mene itse kokeilemaan jos homma on niin hohdokasta? Kyllä tuolla raskaan ratissa on enemmän vituttanut ne henkilöautot jotka eivät osaa pitää sitä nopeuttaan yli 90 edes vaikka olisi satasen alue... Onhan tässä maailmassa aika paljon paskoja työnantajia - siis huomattavasti enemmän kun hyviä.

Mitä virheellistä on esim ohittamisessa? Toki jos ohittaa törkeästi eteen tuuppaamalla niin rikkoo lakia (koska pitää antaa ohittaa jos toinen on kaistalla jne).
 
Työnantaja vaatii ja velvoittaa noudattamaan lakia. Laki taas määrittää mm lepoajat. Lepoajat ovat minuuteista kiinni eikä niistä saa tai pysty joustamaan. Vastuu on ihan kuskilla ei työnantajalla.
Höpsis. Työnantaja on myös vastuussa työntekijöiden lepoaikojen noudattamisesta. Tähän kuuluu myös aikataulujen suunnittelu siten, että lepoaikoja ja nopeusrajoituksia on kumpiakin ylipäätään mahdollista noudattaa. Vaikka työnantaja ei edes suoraan laatisi aikatauluja, vaan sen tekee joku muu työntekijä, työnantaja on siltikin vastuussa. Työturvallisuuslaki on melko ankara työnantajan vastuun suhteen.

Ja ei, lepoajat eivät ole minuuteista kiinni. Korkeintaan 4,5 tunnin jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko tai aiemmin 15 ja viimeistään 4,5 tunnin kohdalla 30 minuuttia. Se ei tarkoita, että esimerkiksi 4 tunnin kohdalla ei saisi aloittaa taukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatkalla tarvitse enää katsella rekkapenoja tai onnibusseja. Uutena viihtenä nämä kaupan pihasta liittyvät 50km/h tielle. Siellä mietitään pitkään mennäänkö vai ei ja sitten hiljaa valutellaan nokan eteen.
Minulla oli tilanne viime viikolla, kun lähdin erään kadun päästä kääntymään vasemmalle, tien reunassa on risteykseen saakka aitoja ollut kaventamassa toista kaistaa ja siinä on 30km/h rajoitus. Tietyön aidat peittää kaikki hieman normaalia matalammat autot näkyvistä ja näkysyys on normaalistikin jo huono, piti polkasta kesken risteyksen kaasu pohjaan ykkösvaihteella, että kerkesin alta pois, vaikka rajoitus on alhainen. Keulaa pitää valuttaa tielle, eikä vieläkään mitään nää, kyllähän tuo kyrsii, kun mikään ei edisty ja minä joudun tuohon aina liikkeelle lähtiessä.
 
Taisin juuri tajuta miksi 5 viikkoon en ole nähnyt yhtään poliisia missään, vaikka on tullut käytyä Mikkelissä,Helsingissä,Tampereella,Forssassa,Lahdessa ja Hollolassa.
Ne on kaikki harjoittelemassa/kokous tilaisuuksissa Trumpin ja Putinin tulon takia.
 
Tätä ketjua lukiessa ei voi kyllä kuin ihmetellä mistä kaikesta jotkut voivat loukkaantua.
Ajan noin 35tkm / vuosi tällä hetkellä. Aiemmin ajanut 50tkm / vuosi. En ole ammattikuljettaja, suurin osa on työmatkaa / mökkimatkaa ja sitten satunnaista palvereissa yms. juoksemista lähinnä Etelä-Suomen alueella.

Kyllä täytyy peiliinkin osata katsoa jos lähes joka päivä / viikko saa jotain ulistavaa joko jonkun muun tekemisistä tai jostain pienistä ylinopeuksista yms.

Onhan paljon asioita jotka liikenteessä häiritsevät, mutta hyvin pieniä on ongelmat koto-suomessa ja liikenne sujuu mielestäni oikeinkin hyvin. Taidan olla vähemmistössä kun näin sanon, mutta suhteellisen harvoin otsasuoni pullottaa.

Ehkä olisikin parempi että ne kovasti hermoilevat (mahdollisesti vähän epävarmat ja kiukuttelemalla sitä peittelevät?) kuskit pysyisivät liikenteestä pois.
 
Tätä ketjua lukiessa ei voi kyllä kuin ihmetellä mistä kaikesta jotkut voivat loukkaantua.
Ajan noin 35tkm / vuosi tällä hetkellä. Aiemmin ajanut 50tkm / vuosi. En ole ammattikuljettaja, suurin osa on työmatkaa / mökkimatkaa ja sitten satunnaista palvereissa yms. juoksemista lähinnä Etelä-Suomen alueella.

Kyllä täytyy peiliinkin osata katsoa jos lähes joka päivä / viikko saa jotain ulistavaa joko jonkun muun tekemisistä tai jostain pienistä ylinopeuksista yms.

Onhan paljon asioita jotka liikenteessä häiritsevät, mutta hyvin pieniä on ongelmat koto-suomessa ja liikenne sujuu mielestäni oikeinkin hyvin. Taidan olla vähemmistössä kun näin sanon, mutta suhteellisen harvoin otsasuoni pullottaa.

Ehkä olisikin parempi että ne kovasti hermoilevat (mahdollisesti vähän epävarmat ja kiukuttelemalla sitä peittelevät?) kuskit pysyisivät liikenteestä pois.
Mä oon esim kesän aikana varmaan 20 päivänä tallentanut kojelautakameraan suojatiegiljotiinin joko itseni vierestä tai edelläajavan vierestä. Saako toi ärsyttää?
 
Meneppä katsomaan johonkin muutaman kilsan 30-50km/h tietyöpätkälle pieniä ylinopeuksia, kun tie olisi oikeasti 80 tai 100 aluetta. Ilmeisesti tietyörajoitus on suositus...Se sama 20-30 ylinopeus ei toki jatku, kun on se "oikea" 80 tai 100-alue vaan tullaan selkä edellä vastaan. Oman kokemuksen mukaan max 5km/h ylinopeutta malttaa ajaa n. 2% tiellä sompailijoista tietyöalueilla. Muut menee tai haluaisi mennä paljon lujempaa.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän osaamattomuus.
Tulin kuvan mukaan oikeaa kaistaa aikomuksena jatkaa suoraan. Auto tulee vasemmalta sisempää kaistaa eli kaistan mukaan hän on jatkamassa myöskin moottoritielle minne minä. Eli minä voin liittyä ympyrään. Kunnes auto vaihtaakin kaistaa kun olen hänen rinnalla ja vetää kaistan yli kuvasta katsottuna seuraavaan erkaantumiskaistaan.
Autoilijan olisi pitänyt vaihtaa kaistaa ennen risteystä mistä minä olin liittymässä.

Tuhannen kertaa näitä läheltäpitihommia ollu tässä ympyrässä autolla mutta nyt oli eka oikeasti liki moottoripyörällä....

Joku keski-ikäinen nainen oli pösönsä ratissa. Kulkis vittu taksilla.

983c79d2721ce5beb721924887aa1ea3.jpg
 
Autoilijan olisi pitänyt vaihtaa kaistaa ennen risteystä mistä minä olin liittymässä.
983c79d2721ce5beb721924887aa1ea3.jpg
Millä perusteella? Ei tuossa ole sulkuviivaa tai muutakaan mikä estäisi myöhemmän kaistanvaihdon. Kolmio määrää ja sen takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo oleviin nähden.
 
Millä perusteella? Ei tuossa ole sulkuviivaa tai muutakaan mikä estäisi myöhemmän kaistanvaihdon. Kolmio määrää ja sen takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo oleviin nähden.
Saako yhdeltä kaistalta vaihtaa kolmannelle toisen yli?
 
Millä perusteella? Ei tuossa ole sulkuviivaa tai muutakaan mikä estäisi myöhemmän kaistanvaihdon. Kolmio määrää ja sen takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo oleviin nähden.
Pakollinen ajosuunta -merkin vaikutusalueella ei saa vaihtaa kaistaa.
 
Millä perusteella? Ei tuossa ole sulkuviivaa tai muutakaan mikä estäisi myöhemmän kaistanvaihdon. Kolmio määrää ja sen takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo oleviin nähden.
Kuvatussa tilanteessa molemmat olivat jo ympyrässä ja silloin väistämisvelvollisuus on kaistan vaihtajalla.
 
Liityin ympyrään ~samaan aikaan kuin hän on autollansa minun kohdalla. Kunnes yhtäkkiä rinnallani jarruttaa ja kääntyy kaistani yli oikealle suuntaan Kromitie jolloin joudun jarruttamaan voimakkaasti.
 
Aika moni autoilija tuntuu kuvittelevan että rullaluistelija on pyöräilijä. Näinhän ei ole, vaan rullaluistelija rinnastetaan jalankulkijaan ja sitä sillä on etuoikeus risteyksissä.
 
Tuo ympyrä on kyllä minusta huonoa liikennesuunnitelua (tuo rekkahan ajaa täsmälleen samalla tavalla muuten kuin kuvattu pösöisti). Siinähän käytännössä pakotetaaan vaihtamaan kaistaa myöhään, kun kuvaasta katsoen ensimmäisestä poistuvien on pakko vaihtaa kaistaa ja kaista alkaa vasta risteyksen kohdalla.
Joko pitäisi olla kaksi kaistaa ohi edellisen liittymän (jolloin seuraavasta poistuvat voivat tulla ulompaa valmiiksi) tyyliin näin (seuraavassa voisi toki silti olla vain yksi poistuva):
Capture.PNG
tai sitten pitäisi ohjata tuo ainoa kaista ulommalle, jolloin on selvää kuka väistää tyyliin näin:
Capture.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni autoilija tuntuu kuvittelevan että rullaluistelija on pyöräilijä. Näinhän ei ole, vaan rullaluistelija rinnastetaan jalankulkijaan ja sitä sillä on etuoikeus risteyksissä.
Korjataan sen verran, että jalankulkijalla on risteyksessä ja aina muutoinkin ajorataa ylittäessä väistämisvelvollisuus. Vain suojatiellä ajoneuvot väistävät. :geek: :comp:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom