- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 867
Riippuu kyllä varmaan aika pitkälti tilanteesta. Jos ajan motaria ja vasemmalla kaistalla on auto edessä, vaihdan kaistaa oikealle, ajan ohi ja takaisin vasemmalle seuraavaa oikealla kaistalla ajavaa ohittamaan on kyseessä tottakai ohittaminen oikealta. Jos ajaisin vaikkapa yöaikaan tyhjää motaria oikeaa kaistaa useita kilometrejä ja jostain syystä vasemmalla kaistalla ajaisi alinopeutta auto, joka ei vaihtaisi kaistaa oikealle ohitustani varten ei siitä varmaan voisi sakkoja oikealta ohittamisestakaan kirjoittaa sillä kaistat etenisivät eri tahtia. Aika selkeää sen kuitenkin ohi aikovalle yleensä luulisi olevan, onko kyseessä ohitus oikealta vai normaali kaistojen välinen nopeusero josta syystä oikealta mennään ohi.. Halusimpa vaan ottaa esimerkin vuoksi tilanteen, jolloin jonossa ei ajettaisi.Tieliikenneasetus vaatii oikealta ohittamiseen kyllä nimenomaan jonossa ajamista, eli yksi auto ei riitä.
Muutenhan tuo oikealta ohittaminen dilemma tulee nykyään esille lähinä siinä, kun motareilla ei osata ajaa lähtökohtaisesti sitä oikeaa kaistaa vaan roikutaan siinä vasemmalla kaistalla tarpeettomasti sillä mentaliteetilla, että horisontissa siintää taas joku ohitettava ajoneuvo, jonka takia edes väliaikaisesti ei mennä oikealle kaistalle ja anneta tilaa nopeammille takanatulijoille. Tuon kieltäminenhän johtuu siitä, että motarinopeuksissa oikealta ohittaminen vähentää liikenteen ennalta-arvattavuuden luonnetta ja lisää onnettomuusriskiä, mutta jos vasemmalla kaistalla ajaa joku peileistä tietämätön tampio niin ohitan ainakin harkintaa käyttäen tuollaisen ajoneuvon oikealta aivan surutta.
On kyllä käsittämätöntä miten heikko keskimääräinen ajotaito ja liikenneosaaminen suomalaisilla nykyään tuntuu olevan tai ainakaan muuta liikennettä ei seurata lainkaan tarpeeksi. Miten vaikeaa se on antaa motarilla takaatulevalle tilaa? Ei kovin, mutta jos ei katsota peileihin tai keskitytä liikenteeseen ei takaatulevia edes huomata.