Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

SEPTEMBER 3RD, 2020 DEVELOPMENT UPDATE

Tässä kuussa on tulossa päivitys. Pätsin sisältö vielä auki, mutta Asobo on julkaissut pitkän listan tunnetuista ongelmista (kts. linkki). Erittäin hyvältä näyttää kuinka siellä kuunnellaan ja tehdään töitä pelin parantamiseksi ripeästi.

Suurimmat ongelmat ja eniten toivotut fiitsat, joista näkee mitä ainakin on tuloillaan:

1599207489721.png
Omasta mielestäni nämä helikopterit ja gliderit saataisiin kyllä unohtaa siihen asti kunnes lentokoneet saadaan kuntoon, mutta muuten lista näyttää kyllä todella hyvältä.
 
SEPTEMBER 3RD, 2020 DEVELOPMENT UPDATE

Tässä kuussa on tulossa päivitys. Pätsin sisältö vielä auki, mutta Asobo on julkaissut pitkän listan tunnetuista ongelmista (kts. linkki). Erittäin hyvältä näyttää kuinka siellä kuunnellaan ja tehdään töitä pelin parantamiseksi ripeästi.

Suurimmat ongelmat ja eniten toivotut fiitsat, joista näkee mitä ainakin on tuloillaan:

1599207489721.png
Mitäköhän ne Around The World -asiat ovat? Toivottavasti maanpinnan korjaamista ym.
 
Omasta mielestäni nämä helikopterit ja gliderit saataisiin kyllä unohtaa siihen asti kunnes lentokoneet saadaan kuntoon, mutta muuten lista näyttää kyllä todella hyvältä.

Samaa mieltä. En lähtisi hämmentämään pakkaa ainakaan helikoptereilla ennen kuin perusjutut on kunnossa. Glider ehkä menee kun ei ihan erilaisesta lentomallista kuitenkaan ole kyse.
 
Onko muilla ollut tämmöistä ongelmaa, että joskus kun lentää sama manuaalisesti tai AP päällä ja käy active pausessa tai sitten ihan pause menussa, niin kun täältä palaa pelaamaan niin kone alkaa hakemaan koko ajan nokkaa ylös jyrkästi? Joutuu väkisin vain ohjaimella sitten painamaan nokkaa alaspäin ettei tule liika korkeutta tai kone sakkaa, eikä AP:ta ainakaan viimeksi saanut edes kytkettyä mitenkään päälle kun lähtee heti pois tuon nokan nousun takia.

En ymmärrä miksi noin tapahtuu, ja sen verran noviisi vielä tämän pelailussa että jääköhän minulla vain joku asia huomaamatta? Käytössä Xbox360 controlleri + näppäimistö ja hiiri pelatessa, ja missään muussa pelissä ei tuo ohjain ainakaan mitenkään oireile.
 
Antaako FS millaista palautetta lennosta? Minulla on X-Planessa FS Flying School joka antaa varsin hyvät palautteet lennon jälkeen kaiken muun ohessa.
Antaa se. Esim. lento loppuu popup-ruutuun: you overstressed your airplane (game over) ja muuta pikkutarkkaa dataa kuten laskuteline ylirasittui tms. Vai jokohan tuossa oli kaikki pelin mahdolliset ilmoitukset lennon päättyessä...

Ja vain silloin, kun kone hajoaa. Mitä sitä nyt onnistuneesta lennosta palautteella tekisi...
 
Onko muilla ollut tämmöistä ongelmaa, että joskus kun lentää sama manuaalisesti tai AP päällä ja käy active pausessa tai sitten ihan pause menussa, niin kun täältä palaa pelaamaan niin kone alkaa hakemaan koko ajan nokkaa ylös jyrkästi? Joutuu väkisin vain ohjaimella sitten painamaan nokkaa alaspäin ettei tule liika korkeutta tai kone sakkaa, eikä AP:ta ainakaan viimeksi saanut edes kytkettyä mitenkään päälle kun lähtee heti pois tuon nokan nousun takia.

En ymmärrä miksi noin tapahtuu, ja sen verran noviisi vielä tämän pelailussa että jääköhän minulla vain joku asia huomaamatta? Käytössä Xbox360 controlleri + näppäimistö ja hiiri pelatessa, ja missään muussa pelissä ei tuo ohjain ainakaan mitenkään oireile.

Saattaa olla niin että koneen automaattinen trimmi ei mene pauselle. Eli se trimmaa sen pausen aikana koneen asennon päin peetä, sitten kun vapautat pausen niin trimmi on ääriasennossa. Bugi se on, ei ole ohjaimissa vikaa.
 
Onko muilla ollut tämmöistä ongelmaa, että joskus kun lentää sama manuaalisesti tai AP päällä ja käy active pausessa tai sitten ihan pause menussa, niin kun täältä palaa pelaamaan niin kone alkaa hakemaan koko ajan nokkaa ylös jyrkästi? Joutuu väkisin vain ohjaimella sitten painamaan nokkaa alaspäin ettei tule liika korkeutta tai kone sakkaa, eikä AP:ta ainakaan viimeksi saanut edes kytkettyä mitenkään päälle kun lähtee heti pois tuon nokan nousun takia.

En ymmärrä miksi noin tapahtuu, ja sen verran noviisi vielä tämän pelailussa että jääköhän minulla vain joku asia huomaamatta? Käytössä Xbox360 controlleri + näppäimistö ja hiiri pelatessa, ja missään muussa pelissä ei tuo ohjain ainakaan mitenkään oireile.
Active pause on rikki. Se ei pysäytä lentokoneen parametreja vaan kun menet pauselta pois voi nopeus olla 0 knot, jolloin luonnollisesti AP alkaa nostaa keulaa.
 
Samaa mieltä. En lähtisi hämmentämään pakkaa ainakaan helikoptereilla ennen kuin perusjutut on kunnossa. Glider ehkä menee kun ei ihan erilaisesta lentomallista kuitenkaan ole kyse.
Purtsikalla on kriittistä termiikkien toimiva mallinnus. Onko kunnossa?
 
Mulla on paljon negatiivisia kokemuksia tuosta. Kone esim. hajoaa normilennon aikana kun käy active pausessa. Veikkaan siis että on aika buginen vielä.
Saattaa olla niin että koneen automaattinen trimmi ei mene pauselle. Eli se trimmaa sen pausen aikana koneen asennon päin peetä, sitten kun vapautat pausen niin trimmi on ääriasennossa. Bugi se on, ei ole ohjaimissa vikaa.
Active pause on rikki. Se ei pysäytä lentokoneen parametreja vaan kun menet pauselta pois voi nopeus olla 0 knot, jolloin luonnollisesti AP alkaa nostaa keulaa.

Hyviä ajatuksia. Pitääpä trimmiä ihmetellä seuraavan kerran kun ongelma ilmenee. Voi olla että muista väärin, että tuo sama ongelma tulisi pause menussa, kun kerran tuo active pause kuulostaa noin ongelmalliselta.
 
Antaa se. Esim. lento loppuu popup-ruutuun: you overstressed your airplane (game over) ja muuta pikkutarkkaa dataa kuten laskuteline ylirasittui tms. Vai jokohan tuossa oli kaikki pelin mahdolliset ilmoitukset lennon päättyessä...

Ja vain silloin, kun kone hajoaa. Mitä sitä nyt onnistuneesta lennosta palautteella tekisi...
Toi mun lisäpalikka (maksullinen) antaa taxingista, nousuista, laskuista ja lentämisestä arvion ja pisteytyksen. Viimeksi valitti että lensin liian kovaa matalalla, oli tullut valituksia. Antaa myös ilmoituksen onko matkustajien juomat läikkyneet ja onko lähestyminen ollut ok. Tuota ei vain voi käyttää jos ei lennä oikeaoppisesti ja rauhallisesti, taikka sitten en ole huomannut asetuksia. Tuntuu että enemmän tehty matkustajakoneita varten. Ikarus ei edes toimi siinä.
 
Omasta mielestäni nämä helikopterit ja gliderit saataisiin kyllä unohtaa siihen asti kunnes lentokoneet saadaan kuntoon, mutta muuten lista näyttää kyllä todella hyvältä.
Samaa mieltä. En lähtisi hämmentämään pakkaa ainakaan helikoptereilla ennen kuin perusjutut on kunnossa. Glider ehkä menee kun ei ihan erilaisesta lentomallista kuitenkaan ole kyse.
Eiköhän esim helikoptereita tee ihan eri tyypit/osasto. Saattaa jopa koko dlc:lle olla oma porukkansa tekemässä, bugien korjaukselle omansa jne. Ei noi toinen toisiaan kumoa tuollaisessa pelin kehityksessä.
Vaikka toinen osasto seisois tumput suorina, ei se toinen osasto korjaa yhtään nopeammin. Eikä niitä osastoja voi tuosta vaan ottaa lisäjoukoksi.
 
Eiköhän esim helikoptereita tee ihan eri tyypit/osasto. Saattaa jopa koko dlc:lle olla oma porukkansa tekemässä, bugien korjaukselle omansa jne. Ei noi toinen toisiaan kumoa tuollaisessa pelin kehityksessä.
Vaikka toinen osasto seisois tumput suorina, ei se toinen osasto korjaa yhtään nopeammin. Eikä niitä osastoja voi tuosta vaan ottaa lisäjoukoksi.
No tietääkseni osa joutuu kouluttautumaan helikopterilentäjiksi, mutta todennäköisesti samoja tyyppejä työskenteli aikaisemmin lentokoneiden parissa.
 
Sain eilen thrustmasterin airbus tikun. Aiemmin pelaillut xbox 360 padilla. Padilla onnistui laskeutumiset ihan ok, mutta eilen kun tuolla tikulla kokeilin niin ei tuntunut millään onnistuvan. En saanut edes tutoriaalin laskeutumista onnistumaan.. Ehkä se vaatii vain totuttelua.
 
Ehkä tyhmä kysymys mut mistä näkee onko simulaattori päivittynyt kun en ole huomannut et olisi missään välissä ladannut mitään? Steamin kautta pelaan.

edit.
ilmeisesti ei ole päivittynyt eikä suostu automaattisesti päivittämään kun ei pääse marketplace ja live ominaisuudet ei toimi. Eli uudelleen asennus huoh..........
 
Viimeksi muokattu:
Sain eilen thrustmasterin airbus tikun. Aiemmin pelaillut xbox 360 padilla. Padilla onnistui laskeutumiset ihan ok, mutta eilen kun tuolla tikulla kokeilin niin ei tuntunut millään onnistuvan. En saanut edes tutoriaalin laskeutumista onnistumaan.. Ehkä se vaatii vain totuttelua.

Tiputa herkkyyttä 25-50% ja aina pelin käynnistämisen jälkeen käytä joikkarin akselit ääriasennoissa. Elämä helpottuu. :)
 
Ehkä tyhmä kysymys mut mistä näkee onko simulaattori päivittynyt kun en ole huomannut et olisi missään välissä ladannut mitään? Steamin kautta pelaan.

edit.
ilmeisesti ei ole päivittynyt eikä suostu automaattisesti päivittämään kun ei pääse marketplace ja live ominaisuudet ei toimi. Eli uudelleen asennus huoh..........
Ootko kokeillut windows storesta hakee päivitystä launcheriin?

Versio numeron näkee ikkunan otsikko kun vaihdat windowed tilaan.
 
Ootko kokeillut windows storesta hakee päivitystä launcheriin?

Versio numeron näkee ikkunan otsikko kun vaihdat windowed tilaan.
En oo kokeillu win storesta. Oisko voinu sieltä onnistua ku peli steamin kautta, mut enää pysty kattoo ku uudelleen asennus menossa. Nyt lataus kun menossa näyttää versioo 1.7.14.0, en tie mikä oli ennen poistoo.
 
En oo kokeillu win storesta. Oisko voinu sieltä onnistua ku peli steamin kautta, mut enää pysty kattoo ku uudelleen asennus menossa. Nyt lataus kun menossa näyttää versioo 1.7.14.0, en tie mikä oli ennen poistoo.
Jos tosiaan steamistä niin sitten sitä kautta. Steamistähän voi myös tarkistaa eheyden niin ei tartte uusiks lataa kaikkea.
 
Tarkastin eheyden eikä valitellut mitään. No katsotaan lähteekö online toiminnot pelittään kunhan saa tän loputtoman asennuksen loppuun. Tuskasen hidas vaikka 100Mb kuitu.
 
Kolmisen lentoa nyt takana tuolla AirBus tikulla.

Todella paljon pädiä parempi.

Ois muutama kysymys tuosta mitä siellä päätekentällä minne juuri on laskeuduttu pitää tehdä että lento "virallisesti päättyy"?
Mulle lento on päättyny sillä hetkellä kun renkaat osuu maahan.
Saan koneen alas mutta mitä pitää vielä tehdä? En myöskään löydä mitään sanalla "Engine" pelin asetuksista että saisin moottorin sammumaan.
Kaikki komennot on defaultina eli jos joku vaan tietää mistä sammuu niin voi kertoa.
 
Kolmisen lentoa nyt takana tuolla AirBus tikulla.

Todella paljon pädiä parempi.

Ois muutama kysymys tuosta mitä siellä päätekentällä minne juuri on laskeuduttu pitää tehdä että lento "virallisesti päättyy"?
Mulle lento on päättyny sillä hetkellä kun renkaat osuu maahan.
Saan koneen alas mutta mitä pitää vielä tehdä? En myöskään löydä mitään sanalla "Engine" pelin asetuksista että saisin moottorin sammumaan.
Kaikki komennot on defaultina eli jos joku vaan tietää mistä sammuu niin voi kertoa.
Hokasitko että näppäinasetuksissa on oletuksena päällä filtteri joka näyttää vain näppäimet jotka on jo asetettu, muuta se kohtaan All. Joystickin kanssa tuo on arkipäivää kun yhtäkään näppäintä ei ole määritetty etukäteen.

Minullekin on mysteeri että miten peli hyväksyy onnistuneen laskeutumisen jälkeen lennon suoritetuksi. Vaikka teen aivan kaiken checklistin (shift+c) mukaan ei peli hyppää valikkoon kuin erittäin harvoin. Shift+c on oletusnäppäin checklistille jossa on järjestys jarruille, virtan sammuttamiselle, jne. Huomaa että checklist on konekohtainen ja joillain siellä on vain 3 kohtaa moottoreiden käynnistämiseen, kun taas joillain on 12 kohtaa jotka sisltää myös laskeutumisen jälkeiset toimet. Ainakin c172, da62, dr400, tb930 löytyy pidemmät listat.

Samanlainen mysteeri on se kun suunnittelen lentoreitin parkkipaikalta toisen kentän parkkipaikalle. Ensimmäinen waypoint osoittaa ensimmäiselle kiitoradalle, mutta se ei koskaan katoa eli siirry osoittamaan kohde kiitorataa. Lentoa ei saa myöskään virallisesti suoritettua.

Tässä kuvassa katson taaksepäin kenttää josta lähdin ja jossa näkyy wanha waypoint, se ei siirtynyt koskaan kohdekentälle. Miksi? Odottelin puoli minuuttia waypointin alla jarrut päällä jos se jotenkin triggeröityisi mutta ei. Radiota en ole koskaan käyttänyt, olisiko lentoon lähtö pitänyt kuitata jotenkin?

20200902215153_1.jpg
 
On nuo 4G liittymät kyllä kaikkien aikojen kusetus :D Tässäkin tapauksessa liittymän nopeus näkyy olevan murto-osa luvatusta 50 megasta...
Teoreettinen maksimi, käytännössä kusetus. Mutta eipä tänne mitään muuta saa, niin pakko mennä sillä. Mutta kohta pääsee kokeilee odottiko 20h turhaan:srofl:

EDIT: Ei siinä mennytkään ku 19h20min :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Samoin en keksinyt mitenkään TBM:ssä, kuinka voin säätää VOR2-radialia kun VOR1 on käytössä. En tiedä onko bugi vai enkä osaa. En edes tiedä, miten sen pitäisi toimia.
Ton kanssa on kaikkea tullut kokeiltua, en oo vielä keksinyt. Oikeassa laitteessa pitää käsittääkseni olla jossain tietyssä CDI-moodissa, että voi säätää radiaaleja. Tämä kai sitten puuttuu pelistä kokonaan.
 
Kolmisen lentoa nyt takana tuolla AirBus tikulla.

Todella paljon pädiä parempi.

Ois muutama kysymys tuosta mitä siellä päätekentällä minne juuri on laskeuduttu pitää tehdä että lento "virallisesti päättyy"?
Mulle lento on päättyny sillä hetkellä kun renkaat osuu maahan.
Saan koneen alas mutta mitä pitää vielä tehdä? En myöskään löydä mitään sanalla "Engine" pelin asetuksista että saisin moottorin sammumaan.
Kaikki komennot on defaultina eli jos joku vaan tietää mistä sammuu niin voi kertoa.
Ymmärtääkseni sieltä saa "shut down" check listin, joka highlightaa nappulat mitä pitää paina, vetää, siirtää yms, että kone on "parkissa".
Itse en nyt pysty testaamaan kun peli taas updaten jälkeen lakkasi käynnistymästä ja tällä kertaa (7. kerta) ei enää suostu uudestaan asentamaan.. pitänee varmaan asentaa Winukka uusiks :D
working as intended.
 
Montako legiä reissu kokonaisuudessaan sisältää? Vai päätätkö vasta reissun edetessä aina seuraavan kohteen.

Oon sen verran spontaani tyyppi että lukumäärää tai kestoa tai tiettyjä kenttiä ei ole tiedossa: pelkästään suuntaa antava arvio mitä kaikkia kolkkia haluaa käydä kiertämässä. On mulla (puoliksi täytetty) kartta Mapsissa mutta sekin päättyy tällä hetkellä johonkin Kalliovuorten kulmille, siihen tulee ja on tullu jo muutoksia ja siitä puuttuu puolet maailmasta vielä.

Tiedän vaan että seuraavina Islanti, Skotlanti, Irlanti ja britit lontoineen ja merenrantakallioineen. Siitä on sitten hyvä jatkaa kohti Alppeja, Andorraa, jne. etiäpäin. Tälläsen reissun kun oikeasti pääsis tekemään, kyllä kelpais...
 
Hokasitko että näppäinasetuksissa on oletuksena päällä filtteri joka näyttää vain näppäimet jotka on jo asetettu, muuta se kohtaan All. Joystickin kanssa tuo on arkipäivää kun yhtäkään näppäintä ei ole määritetty etukäteen.

Minullekin on mysteeri että miten peli hyväksyy onnistuneen laskeutumisen jälkeen lennon suoritetuksi. Vaikka teen aivan kaiken checklistin (shift+c) mukaan ei peli hyppää valikkoon kuin erittäin harvoin. Shift+c on oletusnäppäin checklistille jossa on järjestys jarruille, virtan sammuttamiselle, jne. Huomaa että checklist on konekohtainen ja joillain siellä on vain 3 kohtaa moottoreiden käynnistämiseen, kun taas joillain on 12 kohtaa jotka sisltää myös laskeutumisen jälkeiset toimet. Ainakin c172, da62, dr400, tb930 löytyy pidemmät listat.

Samanlainen mysteeri on se kun suunnittelen lentoreitin parkkipaikalta toisen kentän parkkipaikalle. Ensimmäinen waypoint osoittaa ensimmäiselle kiitoradalle, mutta se ei koskaan katoa eli siirry osoittamaan kohde kiitorataa. Lentoa ei saa myöskään virallisesti suoritettua.

Tässä kuvassa katson taaksepäin kenttää josta lähdin ja jossa näkyy wanha waypoint, se ei siirtynyt koskaan kohdekentälle. Miksi? Odottelin puoli minuuttia waypointin alla jarrut päällä jos se jotenkin triggeröityisi mutta ei. Radiota en ole koskaan käyttänyt, olisiko lentoon lähtö pitänyt kuitata jotenkin?

20200902215153_1.jpg

Mulla on ainakin lennon päättämiseen riittänyt joka kerta se että ajan koneen ATC:n määrittämään parkkiin ja sammutan koneen. Ei tarvitse edes sammuttaa sen oikeaoppisemmin eli senkun kytkee kriittisimmät painikkeet off.
 
Mulla on ainakin lennon päättämiseen riittänyt joka kerta se että ajan koneen ATC:n määrittämään parkkiin ja sammutan koneen. Ei tarvitse edes sammuttaa sen oikeaoppisemmin eli senkun kytkee kriittisimmät painikkeet off.
Kaikilla kentillä tuota äijää ei ole vastassa, toisilla kentillä se bugaa miten sattuu. Ite saan ehkä 20% lennoista päätettyä.
 
Mulla on ainakin lennon päättämiseen riittänyt joka kerta se että ajan koneen ATC:n määrittämään parkkiin ja sammutan koneen. Ei tarvitse edes sammuttaa sen oikeaoppisemmin eli senkun kytkee kriittisimmät painikkeet off.
No perkule! Mulla on toiminu kerran tai kaks tuolleen, ja olen laskeutunu n. 20-40 kertaa. Eli oikeastaan joka kerta pitää vain quit to mainmenu.

ATC:n määrittämä paikka = se sinisten nuolten osoittamaan paikka? Mulla on ne "siniset nuolet" päällä, mutta otin pois päältä joitain turhia ärsyttäviä huomautuksia ja mietin että jääköhän mulla jotain tekemättä.
 
Hyviä ajatuksia. Pitääpä trimmiä ihmetellä seuraavan kerran kun ongelma ilmenee. Voi olla että muista väärin, että tuo sama ongelma tulisi pause menussa, kun kerran tuo active pause kuulostaa noin ongelmalliselta.
Kävin äsken alpeilla lentelemässä ja ihan pause menussa kävin pyörähtämässä ja takaisin niin kone halusi lähteä taas nousemaan taivaita kohti. Trimmihän siellä oli ihan tapissa ylöspäin, eli siellä vika. Enpä tuota aiemmin hoksannut katsella, eli kiitoksia vaan kaikille neuvoista.
 
Mulla on ainakin lennon päättämiseen riittänyt joka kerta se että ajan koneen ATC:n määrittämään parkkiin ja sammutan koneen. Ei tarvitse edes sammuttaa sen oikeaoppisemmin eli senkun kytkee kriittisimmät painikkeet off.
Toimii noin valvotuilla kentillä ja itsellä aina heittänyt sen päättymisen kun valvomattomallakin noudattaa radio käytöstä oikein.
 
Noi Googlen 3D porttaukset näyttää todella hyvältä. Ja ilmesty muutamassa päivässä ladattavaksi, joten ei liene kovin mahdoton homma asiansa osaavalle.
Suomestakin kaikki edes vähän isommat kaupungit on 3D:nä ja isolta alueelta siitä ympäriltä. Ei paljoa kannata esim yksittäisiä kirkkoja tms väsäillä, kun vetäis koko kaupungin samal.

Tässä Birminghamistä vertailua Google mapsin satelliittikuvaan.
9FCD18E8-0CB6-44C8-87AE-F9FCD00DD313.jpeg
99FEBE4D-BD4F-4F2A-808C-4A02BCB06262.jpeg
6CDB6FD9-7293-4C28-ABBE-D1CE22ED19B1.jpeg
 
Discord-frendi kyseli että lennetäänkö tänään. Ei voinut vastustaa lentämästä pikkuhyppyä Hornafjörðuriin: tän takia halusin tulla Islantiin. Viikonloput kaikille! :kahvi:

9126f2ea5be78124eb679d941030916b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Suomestakin kaikki edes vähän isommat kaupungit on 3D:nä ja isolta alueelta siitä ympäriltä. Ei paljoa kannata esim yksittäisiä kirkkoja tms väsäillä, kun vetäis koko kaupungin samal.

Ei pysty tekemään noin. Googlesta vedetyt talomallit on suoraan jo kymmeniä tai satoja tuhansia verticejä ja kaupungin muutamat korttelit miljoonia ilman käsityötä. Suorituskyky kyykkää jo noilla yksittäisillä kirkoilla ja linnoillakin, kun niitä on muutama ja lennät kaupunkiin kaukaa kaikkien ollessa näkökentässä.
 
Ei pysty tekemään noin. Googlesta vedetyt talomallit on suoraan jo kymmeniä tai satoja tuhansia verticejä ja kaupungin muutamat korttelit miljoonia ilman käsityötä. Suorituskyky kyykkää jo noilla yksittäisillä kirkoilla ja linnoillakin, kun niitä on muutama ja lennät kaupunkiin kaukaa kaikkien ollessa näkökentässä.
Olisiko tässä kuitenkin kyse siitä ettei olla tiedetty aivan täysin mitä ollaan tekemässä? Kai noista voi ylimääräisen datan jotenkin suodattaa pois.
 
Olisiko tässä kuitenkin kyse siitä ettei olla tiedetty aivan täysin mitä ollaan tekemässä? Kai noista voi ylimääräisen datan jotenkin suodattaa pois.

Ei ja se suodatus on just käsityötä. Mikään automaattinen juttu ei pysty kokonaista kaupunkia tai edes kymmentä korttelia saattamaan pelikuntoiseksi ilman, että tuhoaa ulkoasun täysin.
 
Ei pysty tekemään noin. Googlesta vedetyt talomallit on suoraan jo kymmeniä tai satoja tuhansia verticejä ja kaupungin muutamat korttelit miljoonia ilman käsityötä. Suorituskyky kyykkää jo noilla yksittäisillä kirkoilla ja linnoillakin, kun niitä on muutama ja lennät kaupunkiin kaukaa kaikkien ollessa näkökentässä.
Sitä en tiedä miten nuo kaksi kaupunkia on tehty, mutta Googlesta ne on portattu, suorituskyky parempi kuin default 3D kaupungeissa.
Ja tosiaan alle viikossa ainakin Lyon jakoon ilmestyi pelin julkaisun jälkeen. Birmingham melkein heti perään. Toki voinut olla jo alphan ajoilta työnalla. Mutta varmasti nopeampaa kuin alkaa ite väsäämään.
 
En mä nyt enää muista missä ne on, kun on kymmenkunta sivua selaimessa mistä käyn päivittäin kaiken uuden läpi ja nuo on varmaan viikon ollu. Oon vaan unohtanut testaa aikaisemmin. :D
 
Noniin, nyt se on 5 päivän työstön jälkeen valmis. 10-sivuinen suomenkielinen ohje "Vasta-alkajien 3d-mallinnus (MFS 2020) – valmiiden 3d aineistojen importtaus" löytyy täältä: 3D_mallinnusohje_aloittelijoille_tekijänä_Corsten.pdf

Olen siis itse täysin vasta-alkaja tämän asian suhteen ja halusin tehdä tässä omien kokeilujeni varrella tällaisen ohjeen kaikille teille innokkaille, jotka haluatte ehkä kokeilla näitä juttuja. Itsekin vasta asensin Blenderin maanantaina ekaa kertaa koneelle. Tässä vaiheessa kuitenkin iso tärkeä huomio, näiden valmiiden 3d objektien importtaaminen peliin huonontaa isossa mittakaavassa FPS:ää, tulette tämän huomaamaan sitten siinä vaiheesa kun alueella on paljon näitä importti 3d objekteja. Importattu 3d malli ei nimittäin ole mitenkään suora ”box model”, vaan se voi sisältää monia kymmeniä tuhansia vertexejä ja vain muutamia kymmeniä tekstuureja. Se kertoo paljon, minkälainen sekava soppa tällainen 3d mallin importtausmalli voi olla. Joten kannattaa ensimmäisen onnistuneen 3d importtauksen jälkeen keskittyä jatkossa tuohon 3d mallin siivoukseen Blenderissä. Tänne voi mielellään joku kertoa siitä vinkkejä, jos tietää tapoja. Lisään niitä tuohon ohjeeseen, tuo linkki pysyy aina samana ja päivittyy sitä mukaan kun päivitän sitä.

Ja tätä hetkeä olen 5 päivää odottanut, lentämistä! Ja innolla odotan, mitä te muut aloittelijat saattekaan aikaan näillä ohjeilla. Ja niitä sitten jakoon tänne vaan ja käykää päivittämässä tänne "mitä olette tehnyt" ja latauslinkki: Suomen 3d importtaukset Laitoin sinne omani jo ekaksi :)
 
Noniin, nyt se on 5 päivän työstön jälkeen valmis. 10-sivuinen suomenkielinen ohje "Vasta-alkajien 3d-mallinnus (MFS 2020) – valmiiden 3d aineistojen importtaus" löytyy täältä: 3D_mallinnusohje_aloittelijoille_tekijänä_Corsten.pdf

Olen siis itse täysin vasta-alkaja tämän asian suhteen ja halusin tehdä tässä omien kokeilujeni varrella tällaisen ohjeen kaikille teille innokkaille, jotka haluatte ehkä kokeilla näitä juttuja. Itsekin vasta asensin Blenderin maanantaina ekaa kertaa koneelle. Tässä vaiheessa kuitenkin iso tärkeä huomio, näiden valmiiden 3d objektien importtaaminen peliin huonontaa isossa mittakaavassa FPS:ää, tulette tämän huomaamaan sitten siinä vaiheesa kun alueella on paljon näitä importti 3d objekteja. Importattu 3d malli ei nimittäin ole mitenkään suora ”box model”, vaan se voi sisältää monia kymmeniä tuhansia vertexejä ja vain muutamia kymmeniä tekstuureja. Se kertoo paljon, minkälainen sekava soppa tällainen 3d mallin importtausmalli voi olla. Joten kannattaa ensimmäisen onnistuneen 3d importtauksen jälkeen keskittyä jatkossa tuohon 3d mallin siivoukseen Blenderissä. Tänne voi mielellään joku kertoa siitä vinkkejä, jos tietää tapoja. Lisään niitä tuohon ohjeeseen, tuo linkki pysyy aina samana ja päivittyy sitä mukaan kun päivitän sitä.

Ja tätä hetkeä olen 5 päivää odottanut, lentämistä! Ja innolla odotan, mitä te muut aloittelijat saattekaan aikaan näillä ohjeilla. Ja niitä sitten jakoon tänne vaan ja käykää päivittämässä tänne "mitä olette tehnyt" ja latauslinkki: Suomen 3d importtaukset Laitoin sinne omani jo ekaksi :)
Hhmm pitää lukasta läpi jossain välissä. Ois kyllä kova sana jos saisi ne bugikukkulat pois kokonaan.
 
Hhmm pitää lukasta läpi jossain välissä. Ois kyllä kova sana jos saisi ne bugikukkulat pois kokonaan.
No siihen toi ohje ei anna mitään. Tuossa on vaan ohje 3d objektien importtaukseen. Mutta jostain luin joskus, että niitä kukkuloita tasoitellaan polygoneja tekemällä ja sit laitetaan sille ominaisuuksissa arvoja (en muista mitä). Jos joku kertoo, niin voin lisätä tuonne pdf:ään.
 
Noniin, nyt se on 5 päivän työstön jälkeen valmis. 10-sivuinen suomenkielinen ohje "Vasta-alkajien 3d-mallinnus (MFS 2020) – valmiiden 3d aineistojen importtaus" löytyy täältä: 3D_mallinnusohje_aloittelijoille_tekijänä_Corsten.pdf

Olen siis itse täysin vasta-alkaja tämän asian suhteen ja halusin tehdä tässä omien kokeilujeni varrella tällaisen ohjeen kaikille teille innokkaille, jotka haluatte ehkä kokeilla näitä juttuja. Itsekin vasta asensin Blenderin maanantaina ekaa kertaa koneelle. Tässä vaiheessa kuitenkin iso tärkeä huomio, näiden valmiiden 3d objektien importtaaminen peliin huonontaa isossa mittakaavassa FPS:ää, tulette tämän huomaamaan sitten siinä vaiheesa kun alueella on paljon näitä importti 3d objekteja. Importattu 3d malli ei nimittäin ole mitenkään suora ”box model”, vaan se voi sisältää monia kymmeniä tuhansia vertexejä ja vain muutamia kymmeniä tekstuureja. Se kertoo paljon, minkälainen sekava soppa tällainen 3d mallin importtausmalli voi olla. Joten kannattaa ensimmäisen onnistuneen 3d importtauksen jälkeen keskittyä jatkossa tuohon 3d mallin siivoukseen Blenderissä. Tänne voi mielellään joku kertoa siitä vinkkejä, jos tietää tapoja. Lisään niitä tuohon ohjeeseen, tuo linkki pysyy aina samana ja päivittyy sitä mukaan kun päivitän sitä.

Ja tätä hetkeä olen 5 päivää odottanut, lentämistä! Ja innolla odotan, mitä te muut aloittelijat saattekaan aikaan näillä ohjeilla. Ja niitä sitten jakoon tänne vaan ja käykää päivittämässä tänne "mitä olette tehnyt" ja latauslinkki: Suomen 3d importtaukset Laitoin sinne omani jo ekaksi :)
Hyvää työtä! En itsekään voinut vastustaa kiusausta ja kokeilla tuon helsingin 3d kartan importtausta simuun, ekana tietty piti kokeilla miltä Tuomiokirkko näyttäisi omalla paikallaan. Ihan hyvin se onnistui, mutta uskon myös että noiden tekeminen isommalla mittakaavalla tulee rasittamaan peliä todella paljon. En tiedä olenko niin taitava blenderin kanssa että mitään julkaisukelpoista saisi aikaiseksi.
unknown.png
 
Hyvää työtä! En itsekään voinut vastustaa kiusausta ja kokeilla tuon helsingin 3d kartan importtausta simuun, ekana tietty piti kokeilla miltä Tuomiokirkko näyttäisi omalla paikallaan. Ihan hyvin se onnistui, mutta uskon myös että noiden tekeminen isommalla mittakaavalla tulee rasittamaan peliä todella paljon. En tiedä olenko niin taitava blenderin kanssa että mitään julkaisukelpoista saisi aikaiseksi.
unknown.png
Kaukaa katsottuna nuo objektit näyttää hyvältä, mutta läheltä sit näkee miten kieroja noi seinät on. Muistakaa lisätä valoja sieltä objects valikosta. Tässä mun eka tuotos Goodison park iltavalaistuksessa.
goodison_yö.jpg
 
Sateinen sunnuntai, vapaapäivä. Hyvä aika jatkaa reissua. Tänään ajettiin ensin Pohjois-Islantiin tankille maisemia katellen, jonka jälkeen mukavaa matkalentoa pilvien yläpuolella Länsi-Grönlantiin.

Islanti on kyllä yks sellanen mesta missä pakko käydä joskus: seikkailemassa, maastopyöräilemässä, retkeilemässä. Aivan käsittämätön mesta. Kovin montaa kaupunkia ei näillä kulmilla näkyny.
67af8633b4c085cbbd0fe0c36c78c2ca.jpg


Näissä maisemissa myötätuuliosalla Akureyrin kiitotielle 01. Tankki täyteen ja jatkuu. Ei pahemmin voi valittaa.
413f1f9b55ab447054ee9f2db3d5cc1c.jpg


Ihan varmuuden vuoksi ettei dieseliä pistetä.
f1bfccda50ffe5b91cb11d3cfaabc73f.jpg


Ilulissatissa asuu nöppösen verran reilu 4 000 asukasta. Ilmesesti täällä on turistelua johonkin jäävuonolle, jonka lähettyvillä joku jäätikkö, josta irtoaa jopa 20 miljardia tonnia jäävuorta vuosittain. Aikamoinen peräkylä, mitähän ahventa täällä nostellaan. :hmm:
73ad5cbccab32512bb7ab0fad4a8e635.jpg


Tää härveli on kyllä osottautunu tällä reissulla oikein käteväksi vehjeeksi, mukavasti lentää. Tästä on ihan hyvä jatkaa. :smoke:
8fa174d3c6607dfd7d3ff95e477241a0.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom