Toivottavasti tähän tulee arduino "tuki" ja joku Simvimin tms. tapainen systeemi. Kädet syyhyää päästä rakentamaan G1000 ohjaamoa alusta loppuun asti itse. Tässä tein laskelmia ja kulut on siellä 200-300€ välissä /kpl kun itse tekee alusta loppuun asti verrattuna siihen että jos kaupasta ostaa niin se on noin 1000€/kpl.
Ja esimerkkinä jos tekee esim TBM900 koneen ohjaamoa joka on oma lempikone niin se 15" MFD maksaa vielä vähemmän kun nappuloita ei ole juuri lainkaan. Vielä kun jotenkin saisi rakennettua sen TBM:n kaasukahvan
Käsittääkseni pitäisi olla käytännössä täysin yhteensopiva vanhojen protokollien kanssa, joskun joitain muutoksia täytyy tehdä, mutta pääpiirteittäin. Joten eiköhän toimi.
Itse säädin koko illan noita järjestelmiäni kuntoon... ja mitä katselin valmiita MSFS2020 profiileja, niin samoilla komennoilla hoituu asiat edelleen.
Mutta nyt Joystickilla, kaasukahvalla, stream deckillä ja noilla kahdella uudella paneelilla pystyn Cessna 172:ssa säätämään jokaikistä nuppia ilman hiirtä ja näppistä.
Lisäksi paljon paljon eri pikatoimintoja jotka nopeuttaa meininkiä paljon, kun voi esim headingia muuttaa 90 astetta kerrallaan, eikä tarvi pyöritellä yksitellen isoissa käännöksissä. Sama autopilotin korkeus vaikka 500/1000 kerrallaan.
Muutin myös niin, että radiossa on vain yhdet valinnan noille orginaaleille jutuille, kun oletuksena ylemmässä ja alemmassa on samat tarjolla. Eli nää COM1&2, NAV1&2, ADF jne.
Lisäilin sinne niiden tilalle esimerkiksi näytön polttoaineen määrästä, hetkellisestä kulutuksesta, sekä prosentit siitä, missä asennossa mixture nuppi on. Ja sillä radion taajuussäätimellä voin mixturea sit säätää nopeasti.
Sit löytyy korkeuden lisäksi todellinen korkeus maan pinnasta, flapsien asento prosentteina ja astemäärä mikä kertoo miten oikeassa linjassa olen ADF:n radioasemaan nähden.
Ja koska lentelen paljon pienille omatoimi kentille niin lisäsin tiedot tuulen voimakkuudesta ja suunnasta. Helpompi laskeutua oikealle kiitotielle vastatuuleen.
Löytyypä sieltä vähän turhempaakin infoa, kuten oikean elämän kellonaika, moottorin rpm ja VOR/DME etäisyyden muutin näyttämään kilometrejä, jotta hahmotan paremmin miten pitkä matka jonnekin on.
Tähän asti olen korkeusmittaria synkannut ”huijaamalla”. Eli jos on väärät arvot mittarissa, niin peli pistää automaattisesti oikeaksi. Kun esim Turun säätutka kertoo radion kautta arvoksi 1022 Hpa ja Cessnassa on mittaristossa InHg muodossa, eli oikea arvo mittariin olisi tuolla 1022:lla 30.18, enkä sellaista osaa laskea lennon aikana.
Noh, nyt mulla on radiossa yhdellä valinnalla näkyvissä tuolla hpa arvolla se koneen mittari. Eli säädän siitä 1022, niin on oikeassa arvossaan. Minkä lisäksi laitoin viereiseen näyttöön todellisen arvon InHg muodossa, jolloin korkealla ilmassa voin säätää todellisen arvon mukaan suoraan mittariin oikeat lukemat.
Ja jos kone sakkaa, tai menee ylinopeutta, alkaa kaikki autopilotin napit vilkkumaan.
Täytynee tehdä tästäkin joskus videota, mutta käytännössä et voi keksiä asiaa koneesta, mitä et pystyisi noihin toteuttamaan. Ja tosiaan kun saat säädettyä pitkät, lyhyet painallukset ja eri säännöt. Eli saat samasta napista vaikka eri toiminnot maassa, kuin ilmassa. Huikeat laitteet.