Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Lentomallinnos herättää edelleen kysymysmerkkejä, niinkuin jo tuossa aiemmin mainitsin. Edelleenkin, olen pelkkien videoiden varassa, mutta ohjaaminen näyttää todella herkältä. Pienikin ohjausliike tuottaa suuren vasteen. Tätä näyttää tapahtuvan varsinkin poikkiakselin ympäri eli kone nyökkii, vaikka ohjain hädin tuskin liikkuu. Tuntuu, että koneilta puuttuu massa ja inertia täysin. Ja sama on nähtävissä useilla videoilla eri konetyypeillä.
Inertiaa ollaan juuri itseasiassa lisäämässä tuleviin versioihin joihinkin koneisiin. Toinen vaikuttavat tekijä on varmaan se, miten ohjaimen herkkyys on säädetty. Eli ehkä herkkyyskäyrä on yhä pielessä.

Ainakin yhdessä videossa - tai sen kommenttikentässä - todettiin että Cessna 152:n sakkaus toimii öbaut kuten oikeastikin laipoilla ja ilman. Mutta varmaan menee tovi että pahimmat bugit saadaan siloteltua ja voidaan arvioida, miten tämän lentomallinnus vertautuu XPlaneen.

Kuuntelin hiukan hämmentyneenä XPlanen kehittäjän haastattelua, jossa hän teki kaikkensa vähätelläkseen Flight Simulatorin saavutuksia ja merkitystä ja korostaakseen omaa tuotettaa. Terve itsetunto on hyvä asia, mutta vähättely oletusten pohjalta oli kyllä aika karua kuunneltavaa. Perusnarratiivi tuossa oli, että FS näyttää kauniilta, mutta siinäpä se. Hänen mukaansa sateliittikuvia ei oikein voi käyttää simuissa, sillä varjot ja autot jne. Vaikka FS on juuri tekoälyllä tehnyt satelliittikuvista uskottavan mallin ja poistanut artifaktit. Hänen mukaansa reaaliaikainen lentomallin säätö ei voi toimia, koska FS:ssä kuitenkin huijataan lentomallin parametrejä, eikä mallinneta oikeasti koneen muodon ja massan perusteella. Tämäkin tuntui perustuvan puhtaaseen mutuun.

Ymmärrän, että paniikki on kova, mutta musta ranskalaistiimi ansaitsee jo nyt kaiken kehun pelkästään immersion luomisen perusteella. Mielenkiintoinen kohta alkaa merkatusta paikasta:


Kaikenkaikkiaan ihan kiinnostava haastattelu, vaikka tuo tyyli itseäni tökkii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Lentomallinnos herättää edelleen kysymysmerkkejä, niinkuin jo tuossa aiemmin mainitsin. Edelleenkin, olen pelkkien videoiden varassa, mutta ohjaaminen näyttää todella herkältä. Pienikin ohjausliike tuottaa suuren vasteen. Tätä näyttää tapahtuvan varsinkin poikkiakselin ympäri eli kone nyökkii, vaikka ohjain hädin tuskin liikkuu. Tuntuu, että koneilta puuttuu massa ja inertia täysin. Ja sama on nähtävissä useilla videoilla eri konetyypeillä.

Noh, katsokaa itse 10:30 kohdasta. Ja sama laskussa 44:30 alkaen. Tuolla n. 60 solmun nopeudella C172 on melko laiska ohjattava eli rattia saa vääntää ihan reippaasti, että saadaan haluttu liike aikaiseksi. Ja se on vakaa kuin mikä, eikä käyttäydy noin ilmassa.
Tässä lentänyt muutamaan päivään FSX:ää 172:lla noin 20h ja väitän et johtuu todella pitkälti ohjaimesta. Ratilla tuo olisi jo lähtökohtaisesti paljon tarkempaa, mutta 50e t-Flight joystickillä deadzone on jo iso ja kun en ole säätänyt lineaarisuutta, niin deadzonen jälkeen kone tekee jo todella ison liikkeen, on tikun jäykkyys ruuvattu ihan mihin vain.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
323
Jokunen tunti on tullut lennettyä oikeassa maailmassa ja puhtaasti videoita katsomalla täytyy sanoa, että immersio on aika vahva ohjaamonäkymästä. Varsinkin alemmilla korkeuksilla maiseman viliseminen ja valaistus on varsin realistisen näköistä. Olen kokeillut X-Planea, FSX:ää ja P3D:tä, eikä nämä pääse lähellekään sitä fiilistä ja "siellä olemisen tuntua", ei edes payware maisemilla tai koneilla.

Lentomallinnos herättää edelleen kysymysmerkkejä, niinkuin jo tuossa aiemmin mainitsin. Edelleenkin, olen pelkkien videoiden varassa, mutta ohjaaminen näyttää todella herkältä. Pienikin ohjausliike tuottaa suuren vasteen. Tätä näyttää tapahtuvan varsinkin poikkiakselin ympäri eli kone nyökkii, vaikka ohjain hädin tuskin liikkuu. Tuntuu, että koneilta puuttuu massa ja inertia täysin. Ja sama on nähtävissä useilla videoilla eri konetyypeillä.

Noh, katsokaa itse 10:30 kohdasta. Ja sama laskussa 44:30 alkaen. Tuolla n. 60 solmun nopeudella C172 on melko laiska ohjattava eli rattia saa vääntää ihan reippaasti, että saadaan haluttu liike aikaiseksi. Ja se on vakaa kuin mikä, eikä käyttäydy noin ilmassa.
Mielenkiinnolla odotan etenkin miten C152 käyttäytyy ilmassa ja maassa. Videoiden perusteella kone on hyvin herkkä, mutta vaikea sanoa millaisia liikkeitä pelaajat tekevät: ovatko he tottuneet vanhaan fsx:ään jossa sai veivata ihan eritavalla kuin taas realistisimmissa, joissa peliohjaimilla yritetään korvata oikeassa elämässä suuremmat liikeradat tekevä yoke/stick. Tavallaan herkkyys on hyvä merkki mutta toivon ettei olla menty liiallisuuksiin, esim C152:sta pitäisi pystyä ohjaamaan hyvällä perustikulla ilman mitään ongelmia eikä kieli keskellä suuta. Toinen on peräsin, videoilla usein näyttää, tai ainakin syntyy itselle vaikutelma että pieni jalan anto heilauttaa konetta voimakkaasti, kun oikeassa mopocessnassa polkimet ovat aika tehottomat ja niitä saa poljeskella jonku verran että mitään suurempaa tapahtuu. (Edit: siis puhun nyt maassa ohjaamisesta)

Yhtäkaikki, vaikka toivon että FS2020:n koneet olisi jo hyviä out of the box, simulaattorin tärkein funktio (itselleni) on tarjota hyvin pyörivä moderni kaunis realistinen maailma säineen, ja alusta kehittäjille joilta tulee sitten oikeasti ne hyvät koneet. Toivottavasti myös optio ulkopuoliselle lentomallille on olemassa, jos kehittäjä kokee ettei FS2020:n oma lentomalli riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2020
Viestejä
17
Ainakin se 152:n sakkaus on saatu suht oikeaksi, johon tuossa ylempänäkin viitattiin. Kai näillä testaajilla on mahdollisuus säätää asetuksia, vai lentääkö kaikki defaulttina yliherkillä säädöillä? Ja joo, ei ole koko peliä vielä julkaistu ja varmasti paranee tuosta, mutta sitä aerodynamiikkaa kovasti hehkutettiin siinä yhdellä preview videolla, joka ainakin itsellä sai odotukset nousemaan.

Onko missään videolla näkynyt realismiasetuksista kuvaa?
 
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
158
Alkaa olemaan yksityiskohdat sitä luokkaa ettei muilla ole mitään mahdollisuuksia painia samassa sarjassa

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Alkaa olemaan yksityiskohdat sitä luokkaa ettei muilla ole mitään mahdollisuuksia painia samassa sarjassa

Austin vain naureskelee ja mielestäni aliarvioi nyt aika pahasti miten tämä tulee laajenemaan. Hänen mielestään myös satelliittikuviin perustuva maailma ei toimi ja tässäkin hänen mukaansa vain muutama kaupunki.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Onko missään videolla näkynyt realismiasetuksista kuvaa?
Kyllä siellä valinnanvaraa on vaikka miten paljon. Useammalla videolla kyllä myös mainittu miten aerodynamiikka toimii kuten kuuluukin. 99% videoista vaan on tehty puhtaasti maisemia ajatellen, eikä realismi lentelelyyn.

 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
323
Tuli noista elukoista mieleen, että eikös x-planessa ainakin ennen ollut peura joka saattoi juosta kiitotien poikki laskussa? Tuollainen olisi hieno lisä fs2020:een, kunhan se tapahtuisi riittävän harvoin ja olisi animoitu hyvin sekä käytös ei olisi aina samanlaista vaan randomoitua. Pitäisi varpaillaan! Muutenkin simuissa pitäisi ainakin optiona olla kunnon vaaratilannemallinukset, enkä tarkoita mitään "laita rukseja", vaan vaikka slideri että 0.1-100% todennäköisyys että jotain hajoaa koneesta lennonaikana. Se, että triggeröi random eventin ei ole sama asia, koska olet kokoajan varpaillasi ja odotat että jotain tapahtuu.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
626
Kattellu nyt noita videoita tästä ja vaikuttaa todella hyvältä tuo check list, kun se näyttää missä tarvittava vipstaaki on. Saattaa siis ihan nyyppäkin saada sen koneen ilmaan.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Kattellu nyt noita videoita tästä ja vaikuttaa todella hyvältä tuo check list, kun se näyttää missä tarvittava vipstaaki on. Saattaa siis ihan nyyppäkin saada sen koneen ilmaan.
Mul on vähän veikkaus, että koko pelin pohjalla on FSW (Flight Sim World, jota Dovetail games kehitti Early accesissa kunnes pisti pelin osalta pillit pussiin ennen julkaisua, sama firma tehnyt FSX Steam Editionin.), joka taas on täysin rakennettu FSX:n pohjilta.

Käyttöliittymä on todella samanlainen kuin FSW:ssä, mutta juurikin Checklist on värejä myöden täysin identtinen FS:n kanssa. Pitkästä aikaa tänään FSW:n käynnistelin ja huomasin tuon yhteneväisyyden.

Samalla tajusin, että jo FSW on ollut graafisesti lopulta ihan hyvällä mallilla Early accesissa, joten eiköhän MS vain napannut koodin takaisin itselleen ja kehitti siit FS:n. Voin olla väärässä, mutta hyvin samalta monet asiat tuntuu ja näyttää.

Vähän offtopicina, mutta tässä pari vertailukuvaa FSX ja FSW välillä:
9BFCCDCE-83DC-428E-BFE3-CA140E45BFA2.jpeg
FE608EED-266C-4901-AA2A-02C84C8F0DD2.jpeg
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
323
Itse toivon että tuolla fs2020 ei olisi mitään tekemistä fsx, p3d:n tai fsw:n kanssa. tietysti lopputulos ratkaisee mutta nuo stutterit ja framemäärät pelottaa, pahin skenaario itselle on että ei vieläkään saada aidosti sujuvaa siviilisimua, vaan 30fps mikrostuttershown :( Onneksi sentään jotain videoita ollut missä suorituskyky on melko moitteeton. Toki tehokkaalla raudalla mutta edes sillä. FSX ei pyöri vieläkään ilman stuttereita vaikka fps:iä saakin oli rauta mikä tahansa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
722
Ennakkotilaaja ei tainnut hyötyä ennakkotilauksesta yhtään mitenkään, edes hinnassa?
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
323
Miksi ennakkotilaajan pitäisi hyötyä ennakkotilauksesta yhtään mitenkään?
Miksi ei pitäisi hyötyä? Eihän tietysti kukaan pakota ennakkotilaamaan, mutta en kyllä ymmärrä nykyajan meininkiä missä digitaalinen tuote ennakkotilataan jopa vuosi etupeltoon ilman mitään hyvää ja hyötyä. Onneksi esim Eagle Dynamics antaa uutuustuotteille ennakkotilaajille alennusta. Ymmärrän toki että tuote ennakkotilataan hieman ennen julkaisua, jossen saa ladata itselleen valmiiksi. Kukin tietysti tyylillään mutta itse ainakin koitan välttää ennakkotilaamasta ainakaan viikkoa kahta aiemmin mitään ellei siitä saa jotain hyötyä. Moni peli on vielä paljastunut melko sudeksi releasessa joten tarpeeton riski yleensä ennakkotilata mitään ilman hyötyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Itse toivon että tuolla fs2020 ei olisi mitään tekemistä fsx, p3d:n tai fsw:n kanssa. tietysti lopputulos ratkaisee mutta nuo stutterit ja framemäärät pelottaa, pahin skenaario itselle on että ei vieläkään saada aidosti sujuvaa siviilisimua, vaan 30fps mikrostuttershown :( Onneksi sentään jotain videoita ollut missä suorituskyky on melko moitteeton. Toki tehokkaalla raudalla mutta edes sillä. FSX ei pyöri vieläkään ilman stuttereita vaikka fps:iä saakin oli rauta mikä tahansa
Eikä sillä taida kovin paljon ollakaan mitää tekemistä kun on kolmansien osapuolten kehittäjien juttuja lueskellut.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Itse toivon että tuolla fs2020 ei olisi mitään tekemistä fsx, p3d:n tai fsw:n kanssa. tietysti lopputulos ratkaisee mutta nuo stutterit ja framemäärät pelottaa, pahin skenaario itselle on että ei vieläkään saada aidosti sujuvaa siviilisimua, vaan 30fps mikrostuttershown :( Onneksi sentään jotain videoita ollut missä suorituskyky on melko moitteeton. Toki tehokkaalla raudalla mutta edes sillä. FSX ei pyöri vieläkään ilman stuttereita vaikka fps:iä saakin oli rauta mikä tahansa
Eiköhän siellä täysin eri pelimoottori jne tekniikat ole taustalla. Mutta luulen, että esim tekoälyn rakennusten luonnin pohja saattaa olla FSW:ssä josta tehty iso evoluutio eteenpäin. Sama juttu käyttöliittymässä. Ja checklisti sit kopsattu 1:1 käytännössä fsw:stä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
897
Austin vain naureskelee ja mielestäni aliarvioi nyt aika pahasti miten tämä tulee laajenemaan. Hänen mielestään myös satelliittikuviin perustuva maailma ei toimi ja tässäkin hänen mukaansa vain muutama kaupunki.
Kuulemma jos vesitasolla käy Aake Kallialan mökillä ihailemassa puoliksi syötyä laituria, niin voi nähdä piisameita.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa Kopteeni

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
181
Itse toivon että tuolla fs2020 ei olisi mitään tekemistä fsx, p3d:n tai fsw:n kanssa. tietysti lopputulos ratkaisee mutta nuo stutterit ja framemäärät pelottaa, pahin skenaario itselle on että ei vieläkään saada aidosti sujuvaa siviilisimua, vaan 30fps mikrostuttershown :( Onneksi sentään jotain videoita ollut missä suorituskyky on melko moitteeton. Toki tehokkaalla raudalla mutta edes sillä. FSX ei pyöri vieläkään ilman stuttereita vaikka fps:iä saakin oli rauta mikä tahansa
FSX koodattiin aikoinaan tilanteessa, jossa prosessorin kellot nousi Mooren lain mukaan. Sen takia tuosta pelistä ei edelleenkään saa sulavaa kokemusta. MSFS käsittääkseni hyödyntää todella tehokkaasti näytönohjainta, niin se ainakin tulee lähitulevaisuudessa nauttimaan uuden raudan kehityksestä, kun näytönohjaimet kehittyy tällä hetkellä ainakin hyvällä tahdilla. Ihan mielenkiintoista nähdä, miten hyvin tuleva RTX3000-sarjalainen pyörittää MSFSää.

MSFS myös ilmeisesti ihan monipuoliset graffa-asetukset, joita vääntämällä varmaan löytyy koneelle kuin koneelle sellaiset asetukset, millä se pyörii käyttäjän odotusten mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Vaikuttaa ihan kohtuullisen lupaavalta tuo ruudunpäivitysnopeus. Tässä mennään Ultra-asetuksilla 3840x1080-resolla 2080Ti:llä Ateenassa, ja piirrettävää on niin perkeleesti kuin vain voi olla. Silti ollaan >40 FPS. Ja tämä on kuitenkin beta-versio ja worst-case-scenario. Eli pienellä tinkimisellä isoimmissa kaupungeissa päästään lähelle 60FPS:ää ja muualla varmaan helposti - ellei sitten ole 4K käytössä. Optimoinnit päälle, niin hyvä tuosta tulee:

 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
247
Orbx:lta ensimmäiset add-onit julkaistu.

Hienoa tämä uusi hinnoittelu, että tuotteet alle 20 dollaria. Lopultakin ainakin joku lopettaa sen törkeän rahastamisen. 30-40 tai ylikin euroa yhdestä lentokentästä alkaa olla jo naurettavaa FSX/P3D-maailmassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Hienoa tämä uusi hinnoittelu, että tuotteet alle 20 dollaria. Lopultakin ainakin joku lopettaa sen törkeän rahastamisen. 30-40 tai ylikin euroa yhdestä lentokentästä alkaa olla jo naurettavaa FSX/P3D-maailmassa.
Mitä ihmettä on "törkeä rahastaminen"? Meinaatko, että sä tiedät paremmin kuin Orbx, millä hinnalla tuotteita kannattaa myydä, että viivan alle jää jotain - oli se sitten $20 tai $40/laaki? Millä tavalla se on rahastamista, jos voit jättää sen tuotteen ihan vapaasti ostamatta ja silti nauttia MSFS:n pelaamisesta?

Orbx:n tehtävä on tehdä rahaa. Liian korkea yksikköhinta laskee kokonaistuottoja. Liian matala yksikköhinta laskee kokonaistuottoja. Ja se tavoite on maksimoida kokonaistuotot. Kyllä kai he sen hinnan parhaiten osaavat asettaa sopivalle tasolle. Ei tuotteen myymisessä ole mitään törkeää rahastamista. Jätä hyllyyn, jos vituttaa hinta.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
247
Mitä ihmettä on "törkeä rahastaminen"? Meinaatko, että sä tiedät paremmin kuin Orbx, millä hinnalla tuotteita kannattaa myydä, että viivan alle jää jotain - oli se sitten $20 tai $40/laaki? Millä tavalla se on rahastamista, jos voit jättää sen tuotteen ihan vapaasti ostamatta ja silti nauttia MSFS:n pelaamisesta?

Orbx:n tehtävä on tehdä rahaa. Liian korkea yksikköhinta laskee kokonaistuottoja. Liian matala yksikköhinta laskee kokonaistuottoja. Ja se tavoite on maksimoida kokonaistuotot. Kyllä kai he sen hinnan parhaiten osaavat asettaa sopivalle tasolle. Ei tuotteen myymisessä ole mitään törkeää rahastamista. Jätä hyllyyn, jos vituttaa hinta.
Huoh. Ymmärrät pointin siinä vaiheessa, kun simuilet paljon ja tekisi mieli ostaa enemmänkin lentokenttiä kuin vain se yksi tai kaksi. Mene niistä tuotoistasi jauhamaan johonkin toiseen ketjuun.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
4 200
Hienoa tämä uusi hinnoittelu, että tuotteet alle 20 dollaria. Lopultakin ainakin joku lopettaa sen törkeän rahastamisen. 30-40 tai ylikin euroa yhdestä lentokentästä alkaa olla jo naurettavaa FSX/P3D-maailmassa.
Lisää ainakin ostamista eikä välttämättä tarvitse odottaa että tulee puoleen hintaan. Orbx:llä onneksi ollut hyvin noita alennuksia.
 

Sampsa Kopteeni

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
181
Uuden simun myötä alkaa olemaan default maisemat ja kentät jo tarpeeksi laadukkaita, niin ei varmasti menisi enää samallalailla kaupaksi vanhoilla hinnoilla.
Maisemat kyllä näyttäisi olevan kunnossa tosiaan. Kentät kyllä näyttää olevan vielä vähän hit or miss. Joku XPlanen tyyppinen Scenery gateway olisi hyvä systeemi tähänkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Huoh. Ymmärrät pointin siinä vaiheessa, kun simuilet paljon ja tekisi mieli ostaa enemmänkin lentokenttiä kuin vain se yksi tai kaksi. Mene niistä tuotoistasi jauhamaan johonkin toiseen ketjuun.
Ei, kyllä mä puhun MSFSn lisureiden hinnoista tässä ketjussa. Ikävää, jos joku on pakottanut ostamaan niitä aivan liian kovalla hinnalla :facepalm:
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
247
Ei, kyllä mä puhun MSFSn lisureiden hinnoista tässä ketjussa. Ikävää, jos joku on pakottanut ostamaan niitä aivan liian kovalla hinnalla :facepalm:
Ja hienoa, että hinnat on alle 20 dollaria. Se on paljon vähemmän kuin vaikkapa 40 euroa. Sama rahastus, mihin FSX/P3D-maailmassa on totuttu, voisi hyvin jatkua FS2020:ssa.
 

Sampsa Kopteeni

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
181
Luulis kyllä, että kenttien hinnat putoaa MSFS:ssä. Taitaa olla vähän mehukkaaman kokoiset markkinat tarjolla tällä kertaa ja varmaan parempaan tuottoon pääsee, kun hinnoittelee siten, että vähän vähemmän hardcore-simuharrastajakin kokee rahan arvoiseksi. 5€ pikkukentästä ja 10-15€ isommasta olisi sellainen, että kehtaisi ostella runsaasti kenttiä ympäri maailman.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Luulis kyllä, että kenttien hinnat putoaa MSFS:ssä. Taitaa olla vähän mehukkaaman kokoiset markkinat tarjolla tällä kertaa ja varmaan parempaan tuottoon pääsee, kun hinnoittelee siten, että vähän vähemmän hardcore-simuharrastajakin kokee rahan arvoiseksi. 5€ pikkukentästä ja 10-15€ isommasta olisi sellainen, että kehtaisi ostella runsaasti kenttiä ympäri maailman.
Juurikin näin. 40-50e/kenttä -> en ostaisi ainuttakaan, ellei joku nyt jotain Turkua tekis.
5e pikkukenttä, 15e iso -> ostelisin 2-3kuukaudessa.

ite kattelin just Saitekin FIP näyttöön mittareita kun myyvät. 5 dollaria/kpl. Ensin ajattelin et ihan ok kun saattoi tulla vaikka 15 eri välilehteä jne yhdessä paketissa. Mut sit analoginen kello..5dollaria, fps mittari 5dollaria ni meni maku täysin. Pitäkööt, jos siitä et näen fps:n ”mittarina” maksaa 5 dollaria jonka tekemiseen on mennyt 5min, ni ryöstöä on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
277
Toivottavasti tähän tulee arduino "tuki" ja joku Simvimin tms. tapainen systeemi. Kädet syyhyää päästä rakentamaan G1000 ohjaamoa alusta loppuun asti itse. Tässä tein laskelmia ja kulut on siellä 200-300€ välissä /kpl kun itse tekee alusta loppuun asti verrattuna siihen että jos kaupasta ostaa niin se on noin 1000€/kpl.

Ja esimerkkinä jos tekee esim TBM900 koneen ohjaamoa joka on oma lempikone niin se 15" MFD maksaa vielä vähemmän kun nappuloita ei ole juuri lainkaan. Vielä kun jotenkin saisi rakennettua sen TBM:n kaasukahvan :)
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Toivottavasti tähän tulee arduino "tuki" ja joku Simvimin tms. tapainen systeemi. Kädet syyhyää päästä rakentamaan G1000 ohjaamoa alusta loppuun asti itse. Tässä tein laskelmia ja kulut on siellä 200-300€ välissä /kpl kun itse tekee alusta loppuun asti verrattuna siihen että jos kaupasta ostaa niin se on noin 1000€/kpl.

Ja esimerkkinä jos tekee esim TBM900 koneen ohjaamoa joka on oma lempikone niin se 15" MFD maksaa vielä vähemmän kun nappuloita ei ole juuri lainkaan. Vielä kun jotenkin saisi rakennettua sen TBM:n kaasukahvan :)
Käsittääkseni pitäisi olla käytännössä täysin yhteensopiva vanhojen protokollien kanssa, joskun joitain muutoksia täytyy tehdä, mutta pääpiirteittäin. Joten eiköhän toimi.



Itse säädin koko illan noita järjestelmiäni kuntoon... ja mitä katselin valmiita MSFS2020 profiileja, niin samoilla komennoilla hoituu asiat edelleen.
Mutta nyt Joystickilla, kaasukahvalla, stream deckillä ja noilla kahdella uudella paneelilla pystyn Cessna 172:ssa säätämään jokaikistä nuppia ilman hiirtä ja näppistä.

Lisäksi paljon paljon eri pikatoimintoja jotka nopeuttaa meininkiä paljon, kun voi esim headingia muuttaa 90 astetta kerrallaan, eikä tarvi pyöritellä yksitellen isoissa käännöksissä. Sama autopilotin korkeus vaikka 500/1000 kerrallaan.

Muutin myös niin, että radiossa on vain yhdet valinnan noille orginaaleille jutuille, kun oletuksena ylemmässä ja alemmassa on samat tarjolla. Eli nää COM1&2, NAV1&2, ADF jne.

Lisäilin sinne niiden tilalle esimerkiksi näytön polttoaineen määrästä, hetkellisestä kulutuksesta, sekä prosentit siitä, missä asennossa mixture nuppi on. Ja sillä radion taajuussäätimellä voin mixturea sit säätää nopeasti.

Sit löytyy korkeuden lisäksi todellinen korkeus maan pinnasta, flapsien asento prosentteina ja astemäärä mikä kertoo miten oikeassa linjassa olen ADF:n radioasemaan nähden.

Ja koska lentelen paljon pienille omatoimi kentille niin lisäsin tiedot tuulen voimakkuudesta ja suunnasta. Helpompi laskeutua oikealle kiitotielle vastatuuleen.

Löytyypä sieltä vähän turhempaakin infoa, kuten oikean elämän kellonaika, moottorin rpm ja VOR/DME etäisyyden muutin näyttämään kilometrejä, jotta hahmotan paremmin miten pitkä matka jonnekin on.

Tähän asti olen korkeusmittaria synkannut ”huijaamalla”. Eli jos on väärät arvot mittarissa, niin peli pistää automaattisesti oikeaksi. Kun esim Turun säätutka kertoo radion kautta arvoksi 1022 Hpa ja Cessnassa on mittaristossa InHg muodossa, eli oikea arvo mittariin olisi tuolla 1022:lla 30.18, enkä sellaista osaa laskea lennon aikana.
Noh, nyt mulla on radiossa yhdellä valinnalla näkyvissä tuolla hpa arvolla se koneen mittari. Eli säädän siitä 1022, niin on oikeassa arvossaan. Minkä lisäksi laitoin viereiseen näyttöön todellisen arvon InHg muodossa, jolloin korkealla ilmassa voin säätää todellisen arvon mukaan suoraan mittariin oikeat lukemat.

Ja jos kone sakkaa, tai menee ylinopeutta, alkaa kaikki autopilotin napit vilkkumaan.

Täytynee tehdä tästäkin joskus videota, mutta käytännössä et voi keksiä asiaa koneesta, mitä et pystyisi noihin toteuttamaan. Ja tosiaan kun saat säädettyä pitkät, lyhyet painallukset ja eri säännöt. Eli saat samasta napista vaikka eri toiminnot maassa, kuin ilmassa. Huikeat laitteet.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
277
Eiköhän tuo tule Navigraphin tyyliin erillisenä softana ja kuukausimaksulla. Jos siis haluaa sen ”täydellisen” paketin navigointiin.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Eiköhän tuo tule Navigraphin tyyliin erillisenä softana ja kuukausimaksulla. Jos siis haluaa sen ”täydellisen” paketin navigointiin.
Ei tossa ainakaan siihen käsitykseen jäänyt. Eikä siinä, iso osa on jo nyt kk maksullisia, mutta jos se olisi pelin sisällä, niin olisihan se lottovoitto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
277
Itse olen tuosta Navigraphin softasta iPadilla tykännyt kovasti. Aivan ehdoton varsinkin kun halua realistisesti lentää ja VATSim verkossa.

lopetin nyt tilauksen kun ei ole mitään hajua miten tämän uuden simun kanssa tulee käymään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
277
Ja itse itselleni vastaten, Simvim on tulossa tähän simuun.


Pitää laittaa viikonloppuna ensimmäinen G1000 bezeli tulostumaan ☺
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
722
Hittolainen. Onkohan tässä nyt sit omalla kohdalla ensimmäinen peli missä oikeasti 32GB olisi suositus keskusmuistiksi. Onko kellään tullut vastaan betatestaajien kommentteja suorituskykyyn liittyen, vai onko se vielä NDA:n alaista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Hittolainen. Onkohan tässä nyt sit omalla kohdalla ensimmäinen peli missä oikeasti 32GB olisi suositus keskusmuistiksi. Onko kellään tullut vastaan betatestaajien kommentteja suorituskykyyn liittyen, vai onko se vielä NDA:n alaista?
Kyllä se suositus on yhä 16GB. 32GB on sitten varmaan taso, jonka yli ei ole ikinä tarvetta mennä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Kyllä se suositus on yhä 16GB. 32GB on sitten varmaan taso, jonka yli ei ole ikinä tarvetta mennä.
Kyllä tämä yli 16GB välillä käyttää. Ja siihen vielä kolmannen osapuolten juttuja lisäksi, niin 32GB ei ole kaukaa haettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Kyllä tämä yli 16GB välillä käyttää
Ja jos sulla on 16GB muisti, niin ei käytä. Suositus on sellainen muistimäärä, jonka kanssa pärjää mainiosti. 32GB on sitten kiva extra, mutta kaikkea muuta kuin välttämätön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Ja jos sulla on 16GB muisti, niin ei käytä. Suositus on sellainen muistimäärä, jonka kanssa pärjää mainiosti. 32GB on sitten kiva extra, mutta kaikkea muuta kuin välttämätön.
sanoin vain, että itsellä käyttää melkein 20GB isompien kaupunkien päällä cessnalla, että todennäköisesti monimutkaisella koneella enemmän.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 912
Niin siis mikkisofti ilmoitti minimi, suositus ja ideaali kokoonpanot. Ideaalikokoonpanossa oli 32gb. Itse ostin vain tämän pelin takia 32:n ja ilen jo muissa peleissä huomannut isoakin eroa kun on rajut määrät modeja. Esim ETS2.

A90BBC81-0631-4FA0-AEC4-4B882EB0D025.png
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
313
Oliko nyt niin että VR support on aluksi vain Reverb G2 laseilla, onko tietoa onko pelituki tulossa muillekin laseille myöhemmin vai mikä homman nimi? Index laseilla olisi kiva päästä kokeilemaan, en ole lentosimuja ennen kokeillutkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Oliko nyt niin että VR support on aluksi vain Reverb G2 laseilla, onko tietoa onko pelituki tulossa muillekin laseille myöhemmin vai mikä homman nimi? Index laseilla olisi kiva päästä kokeilemaan, en ole lentosimuja ennen kokeillutkaan.
Uskoisin kyllä, että Indexillä toimii yhtälailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 595
Ideaalikokoonpanossa oli 32gb. Itse ostin vain tämän pelin takia 32:n ja ilen jo muissa peleissä huomannut isoakin eroa kun on rajut määrät modeja. Esim ETS2.
Ei siinä mitään. Mun milestäni ei siis ole mitään syytä latoa rahaa tiskiin ennen kuin tiedetään, mikä se todellinen hyöty on. Veikkaan, että 16GB:llä pärjää mainiosti, vaikka muisti ei juuri enää maksakaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
100 274
Viestejä
2 011 436
Jäsenet
41 676
Uusin jäsen
Tambapay

Hinta.fi

Ylös Bottom