Jokunen tunti on tullut lennettyä oikeassa maailmassa ja puhtaasti videoita katsomalla täytyy sanoa, että immersio on aika vahva ohjaamonäkymästä. Varsinkin alemmilla korkeuksilla maiseman viliseminen ja valaistus on varsin realistisen näköistä. Olen kokeillut X-Planea, FSX:ää ja P3D:tä, eikä nämä pääse lähellekään sitä fiilistä ja "siellä olemisen tuntua", ei edes payware maisemilla tai koneilla.
Lentomallinnos herättää edelleen kysymysmerkkejä, niinkuin jo tuossa aiemmin mainitsin. Edelleenkin, olen pelkkien videoiden varassa, mutta ohjaaminen näyttää todella herkältä. Pienikin ohjausliike tuottaa suuren vasteen. Tätä näyttää tapahtuvan varsinkin poikkiakselin ympäri eli kone nyökkii, vaikka ohjain hädin tuskin liikkuu. Tuntuu, että koneilta puuttuu massa ja inertia täysin. Ja sama on nähtävissä useilla videoilla eri konetyypeillä.
Noh, katsokaa itse 10:30 kohdasta. Ja sama laskussa 44:30 alkaen. Tuolla n. 60 solmun nopeudella C172 on melko laiska ohjattava eli rattia saa vääntää ihan reippaasti, että saadaan haluttu liike aikaiseksi. Ja se on vakaa kuin mikä, eikä käyttäydy noin ilmassa.