Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
Odoteltavien puolella olisi Bigscreen Beyond myös, mutta niilläkin on hintaa ja kuten Varjon kanssa niin pelkkien lasien ostaminen ei riitä vaan pitää hommata SteamVR-majakat (simukäytössä voisi yksikin riittää) vähintään kaveriksi. HP:n kanssa tuon haittaa että mahdollisesti luopuvat vähentää se, että lasit on ihan Microsoftin WMR-pohjaiset. Tosin eipä se Microsoftkaan kovin paljon VR:n kanssa ole viimeaikoina tehnyt.
Jesh, itsekkin ajattelin ensin että ei sillä oikeastaan ole merkitystä, mutta voihan olla että jotain sellaista päivitettävää tulee FS2020 päivitysten myötä että WMR tai HP:n oma app ei tue parhaalla tavalla. Ja tokihan FS2020 on myös MS pohjainen. Ainakin hyvä tiedostaa että väitetään HP:n poistuvan VR busineksestä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Kiinnostelis hirveesti vr lasit simuun, mutta oon aivan ummikko kyseisten laitteiden kanssa eikä mitään hajua minkälaisia on tarjolla ja mitkä kannattaa ostaa ja onko jengillä pahoinvointia havaittavissa vieläkin vr lasien kanssa?

Oma setuppi:

Intel i9 13900K
RTX 4090
32GB DDR5
Pahoinvointi riippuu henkilöstä, MSFS on kuitenkin aika anteeksiantava sen suhteen kun lennetään istualtaan.

Minulla ollut Reverb sekä Quest2, simukäytössä Reverb oli parempi. Quest2 yleiskäyttöisenä parempi kun pelaan myös huonepelejä. Reverbin johto ei kestänyt niitä, varsinkin poika sai johdon mutkalle. Questilla simuilen johdon kanssa ja muuten käytän langattomasti. Varjo lienee olisi huippua mutta jos VR on uusi asia niin ehkä kannattaa aloittaa halvemmasta.

Suositan ostamaan paikasta jossa on kuukauden koekäyttöaika (esim gigantti ja verkkis). Jos tulee pahoinvointia niin voi palauttaa. Pupillien välinen etäisyys voi kanssa vaikuttaa jos sattuu omaamaan suuremman pään. Silloin on hankala löytää sopivaa silmikkoa.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Kiinnostelis hirveesti vr lasit simuun, mutta oon aivan ummikko kyseisten laitteiden kanssa eikä mitään hajua minkälaisia on tarjolla ja mitkä kannattaa ostaa ja onko jengillä pahoinvointia havaittavissa vieläkin vr lasien kanssa?

Oma setuppi:

Intel i9 13900K
RTX 4090
32GB DDR5
Ilman muuta kannattaa hankkia VR-lasit jo siksikin, että sulla on 4090, joka pyörittää MSFS sulavasti jopa ilman DLSS ja Motion Re-projektionia. VR-tila tuo yllättävänkin immersiivisen kokemuksen vaikka kehoon ei liikettä tulekaan. En itse voisi enää kuvitella harrastavani lentosimuja ilman VR-laseja. Lähestymiset ja laskeutumiset ovat mielestäni paljon helpompia tehdä VR-tilassa, kun sinulla on realistinen kolmiulotteinen näkymä ympäristöön, mikä auttaa paremmin hahmottamaan etäisyyksiä ja tarvittavia ohjausliikkeitä. En enää tee näytönvaraisesti kuin ohjaamon esivalmistelut ja lennonhallintatietokoneen ohjelmoinnin lentoa varten. Toki matkalennon aikana tulee usein vaihdettua pelkän näytön varaan.

Toki näytöllä parhainkin grafiikka on terävämpää. MSFS:ssä varsinkin maisemat näyttää vähän paremmalta näytöllä, mutta ei ollenkaan huonolta VR-tilassakaan. Laseja hankkiessa kannattaa panostaa isompaan resoluutioon. Korkean resoluution lasit auttavat mittareiden lukemisessa, mikä on oleellinen asia lentosimuissa. Itselläni on myös harrastajien yleisesti käyttämä HP Reverb G2 setti. Siinä on yhä ylivoimainen hintalaatusuhde. Valitettavasti HP on juuri ilmoittanut vetäytyvänsä yhä varsin pieniltä VR-laitemarkkinoilta, mutta jos jostain löytyy hyvään hintaan niin hyvä ostos on. Tässä on itse kullakin sitten mietittävänä jatkon kannalta, että mitkä lasit seuraavaksi. Pelkona on, että jatkossa joutuu hankkimaan vaan kalliita top tier vehkeitä, jos haluaa vartavasten PC:lle tehdyt korkean resoluution VR-lasit. Mutta se on huomisen ongelma se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Ilman muuta kannattaa hankkia VR-lasit jo siksikin, että sulla on 4090, joka pyörittää MSFS sulavasti jopa ilman DLSS ja Motion Re-projektionia. VR-tila tuo yllättävänkin immersiivisen kokemuksen vaikka kehoon ei liikettä tulekaan. En itse voisi enää kuvitella harrastavani lentosimuja ilman VR-laseja. Lähestymiset ja laskeutumiset ovat mielestäni paljon helpompia tehdä VR-tilassa, kun sinulla on realistinen kolmiulotteinen näkymä ympäristöön, mikä auttaa paremmin hahmottamaan etäisyyksiä ja tarvittavia ohjausliikkeitä. En enää tee näytönvaraisesti kuin ohjaamon esivalmistelut ja lennonhallintatietokoneen ohjelmoinnin lentoa varten. Toki matkalennon aikana tulee usein vaihdettua pelkän näytön varaan.
No toi että edes 4090 pyörittäisi ihan noin hyvin eli jotain tyyliin vakaana 90 FPS ilman mitään dippejä kuulostaa jo liioittelulta ja liiallisten odotusten antamiselta, mihin perustat sen?

Senkin puolesta kiinnostaa kun VR-benchmarkkeja 4090 ja vaikkapa 7950X3D:n kanssa tämä peli todella kaipaisi mutta en ole yhtäkään kunnollista nähnyt, pari tubettajaa on tainnut jotain yrittää mutta eivät oikein osaa benchata ja se näkyy.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
No toi että edes 4090 pyörittäisi ihan noin hyvin eli jotain tyyliin vakaana 90 FPS ilman mitään dippejä kuulostaa jo liioittelulta ja liiallisten odotusten antamiselta, mihin perustat sen?

Senkin puolesta kiinnostaa kun VR-benchmarkkeja 4090 ja vaikkapa 7950X3D:n kanssa tämä peli todella kaipaisi mutta en ole yhtäkään kunnollista nähnyt, pari tubettajaa on tainnut jotain yrittää mutta eivät oikein osaa benchata ja se näkyy.
No sanotaanko sitten riittävän sulavasti. En sanonut, että 90 FPS nakuttaisi jatkuvasti. En mä edes osannut ajatella sellaista tilannetta, missä ei mitään dippejä tai micro struttereita sattuisi jossain tilanteissa. Sellainen tuskin toteutuu edes RTX 5090 aikana jos koskaan, varsinkaan kun nettiyhteydellä, runkoverkolla ja servereiden toiminnalla on vaikutusta siihen millaisena lopullinen suorituskyky näyttäytyy.

Mulla on 3080ti (+8700K @5ghz). Ilman DLSS ja Motion reprojektionia tökkisi vielä melkoisesti. DLSS ja MR on magic button ja voi olla suhteellisen tyytyväinen ellei suhteellisen huomaamattomat artifaktit ja ajoittaiset nykimiset haittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
No sanotaanko sitten riittävän sulavasti. En sanonut, että 90 FPS nakuttaisi jatkuvasti. En mä edes osannut ajatella sellaista tilannetta, missä ei mitään dippejä tai micro struttereita sattuisi jossain tilanteissa. Sellainen tuskin toteutuu edes RTX 5090 aikana jos koskaan, varsinkaan kun nettiyhteydellä, runkoverkolla ja servereiden toiminnalla on vaikutusta siihen millaisena lopullinen suorituskyky näyttäytyy.

Mulla on 3080ti (+8700K @5ghz). Ilman DLSS ja Motion reprojektionia tökkisi vielä melkoisesti. DLSS ja MR on magic button ja voi olla suhteellisen tyytyväinen ellei suhteellisen huomaamattomat artifaktit ja ajoittaiset nykimiset haittaa.
Joo, mulla on 5800X ja 3080, isoin yksittäinen asia joka taas itselläni sai pelin pyörimään niin että kuvaa voi sanoa jopa nätiksi ja frametimet sentään siedettäväksi Vive Pro 2:n kanssa oli OpenXR Toolkitin kautta kun pääsi säätämään FSR/NIS skaalausta. Hyvin kaukana kyllä mistään 90 framea sekunnissa ollaan, mutta mä taas koen ihan pelattavaksi kun ollaan jossain 45 lähellä edes enimmäkseen ja reprojectionin tyyppiset pidän itse mieluummin poissa käytöstä niin ei tarvi katsella kuvavääristymiä..
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Juu ei tarvii unelmoida VR:ssä 90fps ruudunpäivityksestä edes 4090 kanssa, nopeinkaan nykyinen prossu ei vaan jaksa tätä peliä niin hyvin pyörittää vaikka olisi ihan perunagrafiikat. Mutta toisaalta Motion Reprojectionin kanssa 4090 kortilla saa käytettyä jo varsin hyviä asetuksia ja resoluutiota, jolloin HP:n laseilla saa niin terävän kuvan että kaikkien mittareiden lukeminen onnistuu ilman että tarvitsee kumartua lähemmäs niitä tiirailemaan.
Itsellä on RTX4090 ja prossuna i9-10900K, tässä tapauksessa prossu on se mikä yleensä enemmän rajoittaa näissä kahdessa lentosimussa mitä tulee pelattua (MSFS ja DCS).

Alkuun menee paljon aikaa sopivien asetusten löytymiseen ja yleiseen säätämiseen lasien kanssa, mutta joka tapauksessa vahva suositus VR:n käyttöön lentosimuissa jos vaan riittävän hyvä kone ja lasit löytyy. Eipä ole omalla kohdalla ollut enää palaamista näytöltä pelaamiseen.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Joo, mulla on 5800X ja 3080, isoin yksittäinen asia joka taas itselläni sai pelin pyörimään niin että kuvaa voi sanoa jopa nätiksi ja frametimet sentään siedettäväksi Vive Pro 2:n kanssa oli OpenXR Toolkitin kautta kun pääsi säätämään FSR/NIS skaalausta. Hyvin kaukana kyllä mistään 90 framea sekunnissa ollaan, mutta mä taas koen ihan pelattavaksi kun ollaan jossain 45 lähellä edes enimmäkseen ja reprojectionin tyyppiset pidän itse mieluummin poissa käytöstä niin ei tarvi katsella kuvavääristymiä..
Ajan kanssa löytää ne omaan kokoonpanoon parhaimmat asetukset. Sen tuunaamisvaiheen se melkein aina vaatii ja kaikenmaailman tutoriaarit on sinänsä "turhia", kun myös henkilökohtaiset vaatimukset "sulavalle menolle" vaihtelee. Munkin mielestä 45 fps on jo riittävä ellei harrasta matalalentoa. Reprojektionista siitäkin porukka on kahta mieltä. En ole itselläni havainnut sellaisia kuvanvääristymiä, jotka jotenkin haittaisivat simulaatiokokemusta. Ainoa on sellainen seitinohut musta pikseliviiva maassa lentokentillä. Se on kuitenkin oman silmääni niin huomaamaton ettei ole haitannut. Mitään muita vääristymiä en ole havainnut. Lisää sulavuutta MR on sen sijaan tuonut lisää senkin edestä.

Mutta onhan tuossa suorituskyvyssä yhä toivomisenvaraa. DX12 ei taida sekään auttaa mitään, kun lähtökohtaisesti ohjelmakoodi ei taida kyetä jakamaan laskutehtäviä kovinkaan monelle ytimelle. Sitä päivää odotan kun tämä toivottavasti tapahtuu.

E: Linkatkaahan muuten ihmiset tänne niitä X3D-prossujen benchmarkeja MSFS:ssä sitä mukaa kun löytyy.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Ajan kanssa löytää ne omaan kokoonpanoon parhaimmat asetukset. Sen tuunaamisvaiheen se melkein aina vaatii ja kaikenmaailman tutoriaarit on sinänsä "turhia", kun myös henkilökohtaiset vaatimukset "sulavalle menolle" vaihtelee. Munkin mielestä 45 fps on jo riittävä ellei harrasta matalalentoa. Reprojektionista siitäkin porukka on kahta mieltä. En ole itselläni havainnut sellaisia kuvanvääristymiä, jotka jotenkin haittaisivat simulaatiokokemusta. Ainoa on sellainen seitinohut musta pikseliviiva maassa lentokentillä. Se on kuitenkin oman silmääni niin huomaamaton ettei ole haitannut. Mitään muita vääristymiä en ole havainnut. Lisää sulavuutta MR on sen sijaan tuonut lisää senkin edestä.

Mutta onhan tuossa suorituskyvyssä yhä toivomisenvaraa. DX12 ei taida sekään auttaa mitään, kun lähtökohtaisesti ohjelmakoodi ei taida kyetä jakamaan laskutehtäviä kovinkaan monelle ytimelle. Sitä päivää odotan kun tämä toivottavasti tapahtuu.

E: Linkatkaahan muuten ihmiset tänne niitä X3D-prossujen benchmarkeja MSFS:ssä sitä mukaa kun löytyy.
Minulla on lähempänä 30 niin tässä kuin kilpailijan (XP12) simussa. Se riittää kunhan ei droppaa alle. 5800X+3080+32GB+Quest2. Tasapaino sulavuuden ja grafiikan hienouden kanssa täytyy jokaisen itse löytää.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Aivan sama vaikka framerate ei VR:ssä (tai edes näytöltä) ole kovin iso. Mulle ongelma on FS2020 surkea VR-käytettävyys, mm. hiiri hyppii miten sattuu katsetta kääntäessä, eikä ohjaamon nappien paineluun ole juuri vaihtoehtoja. VR-lentelyyn Digital Combat Simulator on paljon parempi ja siinä on jopa ihan oikeaa tekemistä, vaikka sotiminen ei kiinnostaisi. Graafisesti koneet on yhtä hienoja, mutta maisemat jää paljon, eikä pysty lentämään kuin tietyissä maissa (kartoissa).
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
153
Aivan sama vaikka framerate ei VR:ssä (tai edes näytöltä) ole kovin iso. Mulle ongelma on FS2020 surkea VR-käytettävyys, mm. hiiri hyppii miten sattuu katsetta kääntäessä, eikä ohjaamon nappien paineluun ole juuri vaihtoehtoja. VR-lentelyyn Digital Combat Simulator on paljon parempi ja siinä on jopa ihan oikeaa tekemistä, vaikka sotiminen ei kiinnostaisi. Graafisesti koneet on yhtä hienoja, mutta maisemat jää paljon, eikä pysty lentämään kuin tietyissä maissa (kartoissa).
Onko kellään kokemusta X-plane 12? Ilmeisesti maisemat jää siinäkin fs2020:stä, mutta lentäminen realistisempaa?
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
718
Tässä olisi hyvä tietää millaista lentelyä haluaa VR-laseilla puuhailla? Hassuttelua erilaisissa maisemissa vai todellisen matkalennon simulointia ja mahd. realistisesti lentämistä proseduurien mukaisesti?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Onko kellään kokemusta X-plane 12? Ilmeisesti maisemat jää siinäkin fs2020:stä, mutta lentäminen realistisempaa?
Minulla molemmat. Maisemat pääsevät parhaillaan lähelle maksullisilla lisäosilla ja jopa XEurope auttaa paljon orthoihin yhdistettynä. Lentomallissa ei ole niin isoa eroa kuin luulisi. En tosin lennä airlinereilla. Lennän molemmilla riippuen fiiliksistä. Jos vain toinen pitäisi valita niin MSFS.

Kannattaa kokeilla demoa ensin. XP12 sisältää vielä hieman bugeja kuten talvinen sää ei sisällä lunta vaan sade tulee jäätävänä vetenä. VR sisältää välkyntää/värinää johon tottuu.

Edit: en itse ottaisi jos ei ole xp11 lisäosia pohjalla ja haluaa siihen päivityksen taikka haluaa juuri tietyn maksullisen koneen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Onko kellään kokemusta X-plane 12? Ilmeisesti maisemat jää siinäkin fs2020:stä, mutta lentäminen realistisempaa?
XP11:sta on ainakin runsaasti kokemusta ennen kuin siirrying MSFS:ään. X-Planelle on itse ladattavissa mm. OrthoX-satelliittikarttoja generoidun maisemagrafiikan tueksi, mutta se on tuntien työ ja vaatii tolkuttomasti tallennustilaa koneelta. Muutenkin X-Plane raakaversiona on melko koruton verrattuna MSFS:ään, mutta harrastajien tuottamilla ja muilla maksullisilla lisäosilla sen saa kyllä ihan kivaksi myös visuaalisesti. Mutta se vaatii tosiaan enemmän aikaa, vaivaa ja perehtyneisyyttä.

Kyllä molemmat simulaattorit ovat "as real as it gets" jos mietitään, että se on lopulta vain desktop-simulaattori. Kuitenkin sillä voidaan oppia ja harjoitella lentämisen periaatteita, navigointia, järjestelmiä, vikatilanteita jne. Todellinen realismi löytyy vain todellisesta ympäristöstä. Mutta mukava harrastus tämäkin, kun voi oppia lentämisestä ja haastaa itseään. On totta, että X-Plane on tunnettu realistisesta "fysiikkamoottorista", mutta monissa viimeisimmissä testeissä on havaittu, että kyllä MSFS:ssä kone käyttäytyy ihan samalla tavoin. Flight Simulatorin huono maine aerodynamiikan suhteen on FSX:n ajoista kumpuavia ennakkoluuloja. FSX:ssa aerodynamiikka oli toteutettu laiskaisti siten, että voimat osuivat aina tasaisesti koko koneen runkoon, kun X-Planen luojat ymmärsivät, että luonnovoimien vaikutukset on jaettava ja simuloitava lukuisiin pieniin osiin kun ne vaikuttavat koneen runkoon. Vaikka MSFS perustuu FSX:n koodiin, niin sen aerodynamiikka on rakennettu täysin uusiksi vastaamaan X-Planea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Mulle ongelma on FS2020 surkea VR-käytettävyys, mm. hiiri hyppii miten sattuu katsetta kääntäessä, eikä ohjaamon nappien paineluun ole juuri vaihtoehtoja. VR-lentelyyn Digital Combat Simulator on paljon parempi ja siinä on jopa ihan oikeaa tekemistä, vaikka sotiminen ei kiinnostaisi. Graafisesti koneet on yhtä hienoja, mutta maisemat jää paljon, eikä pysty lentämään kuin tietyissä maissa (kartoissa).
Jännä, kun itellä taas toisinpäin eli DCS:ssä tuntuu tuo hiiri homma olevan aivan karmea ja MSFS:ssa taas just hyvä. En siis tykkää tuosta DCS toteutuksesta, jossa hiiri seuraa katsetta, toki se namiskojen painelu ja niihin tarttuminen on toteutettu DCS:ssä paremmin.

Kiinnostelis hirveesti vr lasit simuun, mutta oon aivan ummikko kyseisten laitteiden kanssa eikä mitään hajua minkälaisia on tarjolla ja mitkä kannattaa ostaa ja onko jengillä pahoinvointia havaittavissa vieläkin vr lasien kanssa?

Oma setuppi:

Intel i9 13900K
RTX 4090
32GB DDR5
Mulla ei ole koskaan tehnyt pahaa VR-lasien kanssa. Varmaan suht yksilöllistä tekeekö pahaa vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
X-Planessa pitää myös huomata että sitä käytetään ihan oikeassa simulaattori koulutuksessa. Msfs enemmän "peli"
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
X-Planessa pitää myös huomata että sitä käytetään ihan oikeassa simulaattori koulutuksessa. Msfs enemmän "peli"
Nää pelijutut nyt on näitä toksisten X-Plane fanipoikien juttuja. (En väitä sinun olevan sellainen).

Molemmat ovat sekä pelejä että hyödyllisiä simulaattoreita, hieman käyttötarkoituksesta riippuen. MSFS luonnollisesti puhuttelee laajempaa yleisöä myös pelinä, koska se löytyy myös Xboksille jne. Molemmilla tuotteilla voidaan siitä huolimatta saavuttaa ihan sama lisäarvo myös ammattimaisemman harrastamisen apuvälineenä. X-Planen takana olevan Laminar Researchin perustaja on itse lentäjä, joten on luonnollista että hänen tuotteensa on aikojen saatossa saanut laajempaa huomiota "piireissä" ja valikoitunut lento-opistojen käytöön. Samaan hengenvetoon kannattaa kuitenkin huomioida, että MSFS:ää moninverroin paskempi ja "epärealistisempi" FSX:n päivitysversio Prepard3d:n osti aikoinaan simulaatiokäyttöön Lockheed Martin.

Molemmat simulaattorit ovat tämän hetkisen osaamisen aatelia. Korkea aika lopettaa virtuaalimunan venyttely jommankumman puolesta. Kukin voi käyttää kumpaa miellyttää tai vaikka molempia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Totta joka sana ja sillä just viittasinkin simulaattoriin. Käsittääkseni x-planea käytetään ihan jenkkien lentokoulutuksessa ja se on sertifioitu kyseiseen toimintaan. En siis tarkoittanut mitenkään väheksyä tätä msfsää. Itseltäni löytyy kyllä kaikki simut tällä hetkellä olevista paitsi se x-plane12 vain demona.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
153
Jouduin formatoimaan koko koneen ja tätä peliä asentaessa ei antanut asentaa kuin aiemmin ostetun standard editionin. Tästä on tullut kumminkin game of the year ja 40th anniversary editionit. Kuuluuko nämä tähän standard editioniin? Eli edelleen ostettavia versiota olisi 3, Standard/deluxe/premium deluxe, vai onko niitä nyt enemmän? Erikseen en noita voinut ladata.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 027
Jouduin formatoimaan koko koneen ja tätä peliä asentaessa ei antanut asentaa kuin aiemmin ostetun standard editionin. Tästä on tullut kumminkin game of the year ja 40th anniversary editionit. Kuuluuko nämä tähän standard editioniin? Eli edelleen ostettavia versiota olisi 3, Standard/deluxe/premium deluxe, vai onko niitä nyt enemmän? Erikseen en noita voinut ladata.
Kuuluu, peli päivittyy kyllä noihin jahka alkuun asentaa jotain muuta. Deluxe ja Premium ei nyt muutamia koneita ja käsintehtyjä kenttiä lukuunottamatta ole erikoisempia.
 
Liittynyt
13.05.2019
Viestejä
281
Graffat 1920x1080. Kone 3900X, 2080TI ja muistia 32gb.
Peli jumahtaa välillä paikoilleen eikä pyöri kyllä muutenkaan kovin hyvin.
Normaalia vai onko jotain kikkoja joilla pyörisi paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Graffat 1920x1080. Kone 3900X, 2080TI ja muistia 32gb.
Peli jumahtaa välillä paikoilleen eikä pyöri kyllä muutenkaan kovin hyvin.
Normaalia vai onko jotain kikkoja joilla pyörisi paremmin.
Ootko kokeillut nappaa sen netistä streamauksen pois, jos se aiheuttaa noita epävakaan yhteyden takia? Myös hidas kovo saattaa olla syyllinen.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Osaisikohan joku täältä auttaa? Poika tykkää pelata tätä, mutta peli alkoi jokin aika sitten kaatumaan aina ennen kuin pääsee edes pelaamaan.

Olen kokeillut päivittää suurin piirtein kaiken, mitä nyt ylipäätään päivittämään pystyy (emolevyn BIOS, emolevyn piirisarjan, äänipiirin ja verkkokortin yms. ajurit, näytönohjaimen ajurit, Windows 10:n kaikki päivitykset yms.) mutta ei vaan toimi.

Lisäksi olen koittanut googlettaa tuota ongelmaa ja ratkaisuksi on tarjottu mm. Windowsin virtuaalimuistin konffin muuttamista, administraattorina käynnistämistä yms. mutta ei vaan s**tana toimi noidenkaan avulla :mad:.

Kokeilinpa myös poistaa koko pelin ja asentaa uudelleen, mutta ei. Kaatuu edelleen ennen kuin pääsee pelaamaan. Viimeisenä oljenkortena kokeilin asentaa pelin Steamista myös oman käyttäjätilini alle, mutta tekee samaa sielläkin.

VR lasit kyllä on, mutta ihan näytöltä on poika tätä pelannut. Hardis: MSI X570 Unify, Ryzen 5800X3D, 32GB (4x8GB) ja RTX 4090. Ohjaimena Thrustmasterin joystick.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Osaisikohan joku täältä auttaa? Poika tykkää pelata tätä, mutta peli alkoi jokin aika sitten kaatumaan aina ennen kuin pääsee edes pelaamaan.

Olen kokeillut päivittää suurin piirtein kaiken, mitä nyt ylipäätään päivittämään pystyy (emolevyn BIOS, emolevyn piirisarjan, äänipiirin ja verkkokortin yms. ajurit, näytönohjaimen ajurit, Windows 10:n kaikki päivitykset yms.) mutta ei vaan toimi.

Lisäksi olen koittanut googlettaa tuota ongelmaa ja ratkaisuksi on tarjottu mm. Windowsin virtuaalimuistin konffin muuttamista, administraattorina käynnistämistä yms. mutta ei vaan s**tana toimi noidenkaan avulla :mad:.

Kokeilinpa myös poistaa koko pelin ja asentaa uudelleen, mutta ei. Kaatuu edelleen ennen kuin pääsee pelaamaan. Viimeisenä oljenkortena kokeilin asentaa pelin Steamista myös oman käyttäjätilini alle, mutta tekee samaa sielläkin.

VR lasit kyllä on, mutta ihan näytöltä on poika tätä pelannut. Hardis: MSI X570 Unify, Ryzen 5800X3D, 32GB (4x8GB) ja RTX 4090. Ohjaimena Thrustmasterin joystick.
En valitettavasti satavarmasti osaa sanoa, mutta se mikä mieleen tulee on että onko pelin asetusten CONTECT MANAGERissa päivitetty kaikki pelin osatiedostot? Lähtisin tästä seuraavaksi kokeilemaan.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Osaisikohan joku täältä auttaa? Poika tykkää pelata tätä, mutta peli alkoi jokin aika sitten kaatumaan aina ennen kuin pääsee edes pelaamaan.

Olen kokeillut päivittää suurin piirtein kaiken, mitä nyt ylipäätään päivittämään pystyy (emolevyn BIOS, emolevyn piirisarjan, äänipiirin ja verkkokortin yms. ajurit, näytönohjaimen ajurit, Windows 10:n kaikki päivitykset yms.) mutta ei vaan toimi.

Lisäksi olen koittanut googlettaa tuota ongelmaa ja ratkaisuksi on tarjottu mm. Windowsin virtuaalimuistin konffin muuttamista, administraattorina käynnistämistä yms. mutta ei vaan s**tana toimi noidenkaan avulla :mad:.

Kokeilinpa myös poistaa koko pelin ja asentaa uudelleen, mutta ei. Kaatuu edelleen ennen kuin pääsee pelaamaan. Viimeisenä oljenkortena kokeilin asentaa pelin Steamista myös oman käyttäjätilini alle, mutta tekee samaa sielläkin.

VR lasit kyllä on, mutta ihan näytöltä on poika tätä pelannut. Hardis: MSI X570 Unify, Ryzen 5800X3D, 32GB (4x8GB) ja RTX 4090. Ohjaimena Thrustmasterin joystick.
Ootko koittanu ilman että ois joystick kiinni? Ja onko muita lisälaitteita joystickin lisäksi, gamepad tai rattipoljin-yhdistelmä? Tuli vain mieleen kun alkuaikoina muistaakseni kaatui kun laittoi ohjaimen kiinni kun peli oli käynnissä, että jos jotenki liittyis siihen.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
En valitettavasti satavarmasti osaa sanoa, mutta se mikä mieleen tulee on että onko pelin asetusten CONTECT MANAGERissa päivitetty kaikki pelin osatiedostot? Lähtisin tästä seuraavaksi kokeilemaan.
Vaikee sanoa, kun ei edes pääse sinne asti, vaan kaatuu käynnistyksessä :(.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Ootko koittanu ilman että ois joystick kiinni? Ja onko muita lisälaitteita joystickin lisäksi, gamepad tai rattipoljin-yhdistelmä? Tuli vain mieleen kun alkuaikoina muistaakseni kaatui kun laittoi ohjaimen kiinni kun peli oli käynnissä, että jos jotenki liittyis siihen.
Ei taida olla kokeiltu ilman joystickiä. Lisälaitteita on kyllä muitakin melkoisesti. Simucuben DD-base, Fanatecin polkimet, shifteri ja käsijarru, sekä 3 kpl StreamDeckejä. Nuo kiinni kahdessa lisävirrallisessa USB-hubissa. Ja tietty vielä VR lasit. 2 näyttöä koneessa. Pitää varmaan kokeilla ottaa nuo USB-hubit kokonaan irti ja testata sitten.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Ei taida olla kokeiltu ilman joystickiä. Lisälaitteita on kyllä muitakin melkoisesti. Simucuben DD-base, Fanatecin polkimet, shifteri ja käsijarru, sekä 3 kpl StreamDeckejä. Nuo kiinni kahdessa lisävirrallisessa USB-hubissa. Ja tietty vielä VR lasit. 2 näyttöä koneessa. Pitää varmaan kokeilla ottaa nuo USB-hubit kokonaan irti ja testata sitten.
Vois tosiaan viitata johonkin laitepuolen ongelmaan, kun kerroit että kaatuu myös omassa käyttäjäprofiilissasi. Epätodennäköisempää siis, että johtuisi esimerkiksi jonkun toisen myöhemmin asennetun ohjelman koodista.

Tarkistaisin vielä Windowsin tapahtumalokista kaatumisen syyn yhteydessä mahdollisesti mainitun vikakoodin. Sen avulla hyvässä lykyssä pääsee jäljille kun sitten googlettelee.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Osaisikohan joku täältä auttaa? Poika tykkää pelata tätä, mutta peli alkoi jokin aika sitten kaatumaan aina ennen kuin pääsee edes pelaamaan.

Olen kokeillut päivittää suurin piirtein kaiken, mitä nyt ylipäätään päivittämään pystyy (emolevyn BIOS, emolevyn piirisarjan, äänipiirin ja verkkokortin yms. ajurit, näytönohjaimen ajurit, Windows 10:n kaikki päivitykset yms.) mutta ei vaan toimi.

Lisäksi olen koittanut googlettaa tuota ongelmaa ja ratkaisuksi on tarjottu mm. Windowsin virtuaalimuistin konffin muuttamista, administraattorina käynnistämistä yms. mutta ei vaan s**tana toimi noidenkaan avulla :mad:.

Kokeilinpa myös poistaa koko pelin ja asentaa uudelleen, mutta ei. Kaatuu edelleen ennen kuin pääsee pelaamaan. Viimeisenä oljenkortena kokeilin asentaa pelin Steamista myös oman käyttäjätilini alle, mutta tekee samaa sielläkin.

VR lasit kyllä on, mutta ihan näytöltä on poika tätä pelannut. Hardis: MSI X570 Unify, Ryzen 5800X3D, 32GB (4x8GB) ja RTX 4090. Ohjaimena Thrustmasterin joystick.
Asenna kolmanneksi uusimmat nvidia ajurit. Kahdella uusimmilla ollut tuota kaatumisongelmaa.
 
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
Käynnistelin pitkästä aikaa taas tätäkin ja jotenkin ongelmat jatkuu vaikka mitä tekisi. FPS on välillä 15-30 kokoajan, lähempänä 20.

Silti kaikkien käyttö näyttää tältä. Mikä mättää? Näytönohjain RTX 3090 joka täysin tyhjäkäynnillä
1682960188100.png
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Nyt lähti toimimaan. Asennus omalla tunnuksella ei mennyt edes loppuun saakka, vaan jämähti totaalisesti ja jätettiin homma siihen. Tänään poika sitten kokeili omalla tunnuksellaan pelata ja ihme kyllä peli käynnistyi normaalisti. Kai siellä jokin poikittain ollut bitti sitten oikeni.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 068
Ajattelin itekin asennella tämän taas, olis hyllyssä ylimääräinen 240gb m.2 SSD, mietin vaan että onko tuo sitten liian pieni tälle kuitenkin? Muistelisin että perusasennus vie jotain 130gb, vai onko koko kasvanu päivitysten myötä?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Ajattelin itekin asennella tämän taas, olis hyllyssä ylimääräinen 240gb m.2 SSD, mietin vaan että onko tuo sitten liian pieni tälle kuitenkin? Muistelisin että perusasennus vie jotain 130gb, vai onko koko kasvanu päivitysten myötä?
Mahtunee jos ei asentele mitään World Updateja yms, itsellä on muistikuva, että oma asennus olisi lähemmäs 300 gigaa nykyään kun nuo kaikki on asennettuna sekä muu ”ilmainen official” sisältö.
Voin toki ihan väärinkin muistella, enkä pääse nyt tarkastamaankaan, mutta 1TB levyä tälle pohdin, että saisi 3rd party sisältöäkin asenneltua runsaammin.
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
128
miten tämä peli osaa hyödyntää muistin lisäyksen 16Gt -> 32Gt? Ja onko järkevää päivittää prossu 5600x -> 5800X3D tasaisemman FPS toivossa?
Näyttiksenä nvidia 3070 ja 1440p resolla pelaan.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
153
Käynnistelin pitkästä aikaa taas tätäkin ja jotenkin ongelmat jatkuu vaikka mitä tekisi. FPS on välillä 15-30 kokoajan, lähempänä 20.

Silti kaikkien käyttö näyttää tältä. Mikä mättää? Näytönohjain RTX 3090 joka täysin tyhjäkäynnillä
Itsellänikin 4090 tuntuu käyvän tyhjäkäynnillä pelatessa msft, varsinkin suurempien kaupunkien päällä lentely on varsin nykivää. Mikähän mättää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Itsellänikin 4090 tuntuu käyvän tyhjäkäynnillä pelatessa msft, varsinkin suurempien kaupunkien päällä lentely on varsin nykivää. Mikähän mättää?
Yksi ratkaisu voi olla poistaa generoitu ja online liikenne. Muutenhan se on kyllä ollut aika pitkälle jo tiedostettu, että tämä peli on vaan perseelleen optimoitu.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Tuntuu monta kertaa olevan että suorituskyky on ihan mitä sattuu ja monesti auttaa että poistuu pelistä valikkoon ja lataa saman paikan uudelleen. Hemmetin hankalaa saada säädettyä grafiikka-asetuksia kohdilleen kun ikinä ei tiedä onko tämä nyt jotain satunnaista nykimistä vai asetuksista kiinni. Jokaisen päivityksen jälkeen on myös aina grafiikka-asetukset persellään ja pitää käydä korjaamassa takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Itsellänikin 4090 tuntuu käyvän tyhjäkäynnillä pelatessa msft, varsinkin suurempien kaupunkien päällä lentely on varsin nykivää. Mikähän mättää?
Pelihän tunnetaan varsin CPU-rajoitteisena joten hyvin voi joutua tuohon tilanteeseen ettei 4090 työskentele kun pullonkaula sillä puolella. DLSS3 yksi demopelihän oli kyllä juuri MSFS ja sen frame generationilla voi saada lisää frameja mutta ei sekään ihmeitä tee silloin jos prossu ei vaan ehdi tehdä hommiaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021


Videolla vertailtu 5800x3D ja 7950x3D prossuja VR:llä. Näyttäisi että hyöty on merkittävä. Reverb G2 ja RTX4090 käytössä joten huonommalla näytönohjaimella hyöty voi olla ja todennäköisesti on pienempi. Omalla RTX3080:llä hyöty tuskin noin suuri.

Huomasin että ainakin sää on erilainen, 5800x3D testissä on pilviä
1684492416810.png
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142


Videolla vertailtu 5800x3D ja 7950x3D prossuja VR:llä. Näyttäisi että hyöty on merkittävä. Reverb G2 ja RTX4090 käytössä joten huonommalla näytönohjaimella hyöty voi olla ja todennäköisesti on pienempi. Omalla RTX3080:llä hyöty tuskin noin suuri.

Huomasin että ainakin sää on erilainen, 5800x3D testissä on pilviä
Kuvassa näyttää myös olevan Glasscockpit toisessa ja toinen on ilman, tekee parhaimmillaan yksinään jo merkittävän eron riippuen asetuksista.
TLDR: Aika turha testi tuolla muuttujien määrällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kuvassa näyttää myös olevan Glasscockpit toisessa ja toinen on ilman, tekee parhaimmillaan yksinään jo merkittävän eron riippuen asetuksista.
TLDR: Aika turha testi tuolla muuttujien määrällä.
Näin on. Mikään itseään kunnioittava benchaus tehdään täysin identtisesti eikä vaihdella konetta/mittaristoa välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Eipä nämä VR-tubettajat oikein osaa benchmarkkailla... Aikasemmin samankin kanavan kanssa ollut sama juttu että periaatteessa kiinnostava testi mutta tuloksista ei ota mitään selvää. On kyllä todella vaikeaa saada hyvää tietoa siitä millaisia vaikutuksia rautapäivityksille voisi MSFS2020:n kanssa olla odotettavissa kun mikään taho ei tuota nykyisellään testaa ammattimaisesti. BabelTechReviewsillä on ollut vaikeuksia saada FCAT-VR toimimaan niin hekään eivät ole tarjonneet Flight Simulatorin osalta tuloksia ja lisäksi VR:n parissa siellä pääasiassa töitä tehnyt toimittaja jäi kai tossa viime vuoden jälkeen eläkkeelle niin taitaa muutenkin olla aika hiljaista VR-benchmarkien suhteen siellä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
86
Hyvän näköinen PMDG 737 Xbox versionakin. En ole kyllä ikinä mieltänyt noita pelikoneita simulaattorilentelyyn. Aika muuttuu. Me boomerit jäädään varjoon.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 064
Viestejä
4 194 271
Jäsenet
70 845
Uusin jäsen
sami01

Hinta.fi

Ylös Bottom