ID80 ja Kbd75 ovat varmaan ainoat tuossa hintaluokassa olevat vaihtoehdot.Osaisiko kukaan sanoa aloittelijalle TKL customia. Pitäisi tosiaan olla 80% eli nuolinäppäimet, F-keyt ja nuo insert, home yms.
Pitäisi olla hotswappable johon menisi ainakin cherry-tyyliset kytkimet.
Olen vähän katsonut mm. GMMK:ta, mutta olen kuullut että tuntuma ei ole kovin hyvä mahdollisesti sen muovisen rakenteen takia.
CU80 olisi ollut täydellinen omaan käyttöön, mutta niitä on näköjään ollut vain rajallisen ajan myynnissä. Mahdollisesti 75% lauta käy myös, mutta mielellään 80%. Sitä suuremmat käy myös, mutta budjetti joutunee hieman nousta täyskokosille.
Luulisin myös, että näillä pitäisi pystyä lubeemaan noita kytkimiä ja stabilizereita, joten se on myös kriteeri.
ISO layout pitää myös olla, ellet pysty puhumaan minua ympäri ANSI layoutille. (Olen tottunut suurempi tai pienempi merkin olevan vasemmanpuolisen shiftin vieressä).
Budjettia pelkästään laudalle olis 150-200€, näppäinhatut ja kytkimet POIS luettuna.
Oma mielipiteeni on, että porukka liikaa pelkää layoytin vaihtamista pois tutusta ja turvallisesta. QMK:lla saa juuri mieleisen ja totuttelu on vain viikkojen kysymys. Esim. koodaaminen on älytöntä sormijumppaa perus ISO-layoutilla.