- Liittynyt
- 14.10.2022
- Viestejä
- 166
Ne kikkailee ilmeisesti ne Hollannin kautta, missä ne muuttuu EU:n sisäiseksi rahdiksi.kiinasta, miksiköhän näitä ei tarvitse tullata vaan tulevat suoraan matkahuoltoon aina?
Ne kikkailee ilmeisesti ne Hollannin kautta, missä ne muuttuu EU:n sisäiseksi rahdiksi.kiinasta, miksiköhän näitä ei tarvitse tullata vaan tulevat suoraan matkahuoltoon aina?
Pitäisi onnistua ihan windowsin asetuksista vaihtaa layout, kokeilin (ja voit itsekin kokeilla nykyisellä näppiksellä) lisätä saksan QWERTZ, niin Y:stä tulee Z ja päinvastoin kuten pitääkin ja suominäppiksellä sitten tietysti "oikein päin".Tämmöinen pisti silmään saksan amazonissa https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07W6J7FWL/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A8KICS1PHF7ZO&psc=1
Tuosta näyttäis saavan - 30% pois niin olisi passelin hintainen, mutta mitenkä on tuon näppäinasettelun laita. Onko tässä muuta eroa kuin y ja z eri paikoissa? Näppäinhattujen paikathan saa vaihdettua, mutta vaatiiko tuo vielä millaista säätöä että kirjaimet asettuvat kohdilleen?
Mulla ainakin QWERTZ-aseteltu Akko 3068b toimi muka suomenkielisenä ihan sellaisenaan. Windowsista kun on näppäimistökieli asentaessa laitettu suomeksi, se ei piittaa pätkääkään mitä näppäinhatut sanoo.Tämmöinen pisti silmään saksan amazonissa https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07W6J7FWL/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A8KICS1PHF7ZO&psc=1
Tuosta näyttäis saavan - 30% pois niin olisi passelin hintainen, mutta mitenkä on tuon näppäinasettelun laita. Onko tässä muuta eroa kuin y ja z eri paikoissa? Näppäinhattujen paikathan saa vaihdettua, mutta vaatiiko tuo vielä millaista säätöä että kirjaimet asettuvat kohdilleen?
Sepä niissä on just vähän se harmi kun niitä tarvitsee harvoin niin niitä ei sormet löydä ja osaksi ovat vieläpä dead key'tä. Kyllä siinä perkeleitä pääsee kun koittaa arvailla minkä näppäinyhdistelmän alla vaikkapa tilde on.Eipä minua ainakaan häiritsisi pari vähän käytettyä kirjainta eri paikoilla. Muutenkin lihasmuistista tulee painallukset. En edes aikaisemmin ollut tietoinen tuosta erosta. Tältä pohjalta voisi hyvin pitää saksa -hattuja vaihtoehtona.
"(laite) - Lightsync - Esiasetukset - Tehoste: Kiinteä" pitäisi toimia?mites G-hubista, miten saan muutettua näppiksen värit static coloriksi? toi cyan blue nyt vakiono, mut sininen/violetti ois mukava laittaa myös tonne M-näppäinten alle niin saa helposti vaihdetua.
Pitänee koittaa ettiä mistä tollaisen asetuksen täältä löytää kun harvassa on vaihtoehdot :/"(laite) - Lightsync - Esiasetukset - Tehoste: Kiinteä" pitäisi toimia?
Tai siis, tuosta pitäisi kaikkien näppäinten saada sama kiinteä väri.
Mutta minulla ei G512:ssa ole M-näppäimiä tai medianäppäimiä itsellä; jos jostain syystä ne ei vaihdu, niin sitten Vapaasta ainakin pitäisi saada valittua näppäinkohtaisesti joka näppäimelle oma kiinteä värinsä.
Onko sulla nyt langattomasti yhteydessä? Laita USB-johdolla kiinni ja koita aukeaako sitten erilainen näkymä ja uusia optioita.Pitänee koittaa ettiä mistä tollaisen asetuksen täältä löytää kun harvassa on vaihtoehdot :/
langattomasti, mutta löysin nuo asetukset, nyt tappelen miten saan muutaman erilaisen tallennettua sisäiseen muitstiin et voi noista M- näppäimistä vaihtaa kun kolmeen pystyy tallentaa erilaisen.Onko sulla nyt langattomasti yhteydessä? Laita USB-johdolla kiinni ja koita aukeaako sitten erilainen näkymä ja uusia optioita.
Tuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.Pitänee koittaa ettiä mistä tollaisen asetuksen täältä löytää kun harvassa on vaihtoehdot :/
Ok. Voi siltikin kannattaa ihan longshottina kytkeä langallisesti kun säätää asetuksia, ainakin joidenkin valmistajien softwaressa (ei välttis Logitech) toiminnaliisuuksia on rajoitettu langattomalle yhteydelle.langattomasti, mutta löysin nuo asetukset, nyt tappelen miten saan muutaman erilaisen tallennettua sisäiseen muitstiin et voi noista M- näppäimistä vaihtaa kun kolmeen pystyy tallentaa erilaisen.
asetin värit niinkuin halusin, tallensin profiilin, menin ottaa sisäisen muistin käyttöön, puff, sinne meni, ja vaikka valkkaan sen profiilin sieltä, niin sateenkaarta silti vetääTuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.
Nopeasti testattuna joutuu tekemään kolme profiilia (tai oletus + 2) > säädä valot ja muut asetukset haluamiisi > vaihda sisäisen muistin tilaan ja aseta eri profiilit M1/M2/M3 näppäimiin.
G Hub tilassa siis klikkaamalla aloitusruudusta itse näppistä eikä rattaan kuvaa pääsee säätämään valoja.
Kokeillaan.Ok. Voi siltikin kannattaa ihan longshottina kytkeä langallisesti kun säätää asetuksia, ainakin joidenkin valmistajien softwaressa (ei välttis Logitech) toiminnaliisuuksia on rajoitettu langattomalle yhteydelle.
Kyllä tuo ainakin itselläni toimii ja ihan siis langattomastikin:asetin värit niinkuin halusin, tallensin profiilin, menin ottaa sisäisen muistin käyttöön, puff, sinne meni, ja vaikka valkkaan sen profiilin sieltä, niin sateenkaarta silti vetää![]()
joo pitää kohta kokeilla, FN-näppäintö tässä edes ole, niin syön ainakin ekana. joku voisi joskus jonkun asian tehdä helpoksi mutta ei... Ilmeisesti pitäisi ekana saada jostain asetuksista laitettua fn päälle. meen tällä yhellä staattisella ilman tallennuksia nyt. Eilinen veti hermot jo niin riekaleille et tänään en stressaa mistään.Kyllä tuo ainakin itselläni toimii ja ihan siis langattomastikin:
0) Profiilit
1) Oletusprofiili sinisenä
2) Prof1 niminen profiili vihreänä
3) Sisäisen muistin tilassa M1=Oletus, M2=Prof1
4) FN+F1=Oletus, FN+M2=Prof1 ja valot vaihtuu oikein (edit: olikin normaalikokoinen G915, joten löytyy suoraan muistipainikkeet)
Ylipäänsä on erismerkillistä tää profiilien ja valaistuksen suhde. Razerin Synapsessa (ainakin Blackwidow Elitelle) on mielestäni niin että omia custom-valaistusasetuksia ei saa tallennettua laitemuistissa oleviin profiileihin. Ikäänkuin valmistajan puolelta olisi priorisoitu sitä, että jos käyttäjällä on useampi saman valmistajan RBG-laite niin nihin kaikkiin saa koneella olevan softan kautta sen yhtenäisen ja yhteen pelaavan valaistusefektin. Yksittäisen laitteen käyttäjä joka haluaisi yksilöidyt valot vaikka näppäimistöönsä on sitten selvästi lapsipuolen asemassa.Tuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.
Nopeasti testattuna joutuu tekemään kolme profiilia (tai oletus + 2) > säädä valot ja muut asetukset haluamiisi > vaihda sisäisen muistin tilaan ja aseta eri profiilit M1/M2/M3 näppäimiin.
G Hub tilassa siis klikkaamalla aloitusruudusta itse näppistä eikä rattaan kuvaa pääsee säätämään valoja.
Moiseen en ole kyllä useamman Logitechin hiiren otannalla törmännyt, mutta jossain toisessa ketjussa törmäsin tähän softaan, jolla voi säätää hiiren sisäisen muistin asetuksia, jos ei halua G Hubia asentaaSurkea tuo G Hub. Melko simppeli säätää hiiren asetukset, mutta sen ohjaamana hiiri pätki usein ja itse ohjelmakin jumittui vähintää päivityksiin.
Asetuksen hiiren muistiin ja softalle deleteä, niin toiminut sen jälkeen.
täällä ainakin toiminut ihan hyvin, Lukuunottammatta näppiksen muistiin noitten värien saanti.Surkea tuo G Hub. Melko simppeli säätää hiiren asetukset, mutta sen ohjaamana hiiri pätki usein ja itse ohjelmakin jumittui vähintää päivityksiin.
Asetuksen hiiren muistiin ja softalle deleteä, niin toiminut sen jälkeen.
Et tarvitse FN näppäintä, koska sinulla on tuo täysikokoinen G915, jossa on muistipaikoille omat painikkeet M1/M2/M3. TKL versiossa ne on FN+F1/F2/F3 takana.täällä ainakin toiminut ihan hyvin, Lukuunottammatta näppiksen muistiin noitten värien saanti.
Edit: Jos joku voi kertoa mistä saan FN näppäimen/ löydän sen tästä?![]()
Ahaaaaaa.... tulipas taas fiksu olo.Et tarvitse FN näppäintä, koska sinulla on tuo täysikokoinen G915, jossa on muistipaikoille omat painikkeet M1/M2/M3. TKL versiossa ne on FN+F1/F2/F3 takana.
Nämä Gamakayn kytkimet saapuivat tänään ja on kyllä kuin se kuuluisa nyrkki silmään kyllä itselleni nämä, todella hiljaiset jo vakiona ja tuntopiste on kirjoittamiseen käytännössä pakko olla (kirjoitustestin WPM nousi heti ensi yrittämällä parani toisella kokeilulla).Löysin erittäin hiljaisiksi kehutut Gamakay Pegasus tactile kytkimet varsin edullisesti, joten pistin tulemaan 70+35 paketit (koodilla DONTPAYFULL hieman alennusta, niin toimituksineen noin $40 koko läjä).
Onko sinulla kokemusta GMMK Prosta tai Keychron Q1:stä ja osaisit verrata miltä tämä tuntuu niihin verrattuna?Tuli vihdoin kasattua yli puoli vuotta kaapissa odottanut MonsGeek M1.
Specsit:
-kytkimet Akko V3 Cream Yellow Pro
-hatut KBnordic BoW
-stabit Durock V2 Holee -modilla
-Forcebreak -modi
Mukana tulleita stabeja en saanut millään kuulostamaan/tuntumaan hyviltä, niin päivitin stabit Durock V2:siin ja iskin Holee -modit. GMMK:n nupin vaihdoin myös alkuperäisen tilalle kun se otti pyöriessään koteloon kiinni.
![]()
Nopeasti katsottuna M1:ssä pyöreämmät reunat, neljä nav clusteria kolmen sijaan, sekä isoin asia... knobi on siististi kotelossa eikä mitään ylimääräistä silmään pistävää neliötä ympärilläTuo näyttää aivan samalta kun Keychron V1, liekö samalta tehtaalta.
"Räjäytetyt" 75% nupilla ovat varmaan aika samanlaisia, mutta näissä pitäisi olla aika paljon erojakin. Mm. toinen on alumiinia toinen muovia, toinen gasket toinen ei.Tuo näyttää aivan samalta kun Keychron V1, liekö samalta tehtaalta.
Ei ole valitettavasti kokemusta em. näppiksistä. Sen verta mukavaa touhua oli näpertää näppäimistöä kasaan, niin saattaa olla että Q1 lähtee tilaukseen Black Fridaynä.Onko sinulla kokemusta GMMK Prosta tai Keychron Q1:stä ja osaisit verrata miltä tämä tuntuu niihin verrattuna?
Tuo näyttää aivan samalta kun Keychron V1, liekö samalta tehtaalta.
Aivan kuten ylempänäkin mainittiin, niin M1:ssä on alumiininen runko, gasket mount ja runkoon upotettu knob vrt. V1:n ABS-muovinen runko, tray mount ja rungon tasoon asennettu knob. Pelkkä samankaltainen näppäin layout ei riitä todisteeksi sille että "sama näppäimistö". Omistan myös stock Keychron V1:n ja kyllä sekin on hyvä näppis, etenkin hintaansa nähden, en vain jaksanut alkaa V1:stä sen enempää modailemaan kun tuli heti hurahdettua DIY-näppis touhuihin ja tilasin M1:n korvaajaksi.Tosiaan, oikealla sivunäppäimiä enemmän. MIelenkiinnosta katsoin kun just rakentamani Keychron V1 on hyvin samanlainen ja vieläpä samoilla näppäinhatuilla. Tämä ainakin toimii erinomaisesti, kunhan vaihtaa ja rasvaa välilyönnin vakauttimen.
Työpöydällä ollut myös alumiinirunkoinen näppäimistö, jonka jälkeen rakentanut vain muoviseen runkoon. Kait sen pingauksen saa modaamalla veks, mutta ei ole mielenkiintoa alkaa modailemaan. Ihan riittävästi duunia kytkinten ja vakauttumien rasvaamisessa. Itsekin ostin Keychron V1:n ihan vain mielenkiinnosta, mutta runko olikin niin hyvä, että vaihdoin vanhasta kytkimet ja vakauttimet.Aivan kuten ylempänäkin mainittiin, niin M1:ssä on alumiininen runko, gasket mount ja runkoon upotettu knob vrt. V1:n ABS-muovinen runko, tray mount ja rungon tasoon asennettu knob. Pelkkä samankaltainen näppäin layout ei riitä todisteeksi sille että "sama näppäimistö". Omistan myös stock Keychron V1:n ja kyllä sekin on hyvä näppis, etenkin hintaansa nähden, en vain jaksanut alkaa V1:stä sen enempää modailemaan kun tuli heti hurahdettua DIY-näppis touhuihin ja tilasin M1:n korvaajaksi.
Maalarinteipistä kaksikerroksiset palat runkopuoliskojen väliin ruuvireikien ympärille aka Forcebreak, niin pääsee pingauksesta eroon.Työpöydällä ollut myös alumiinirunkoinen näppäimistö, jonka jälkeen rakentanut vain muoviseen runkoon. Kait sen pingauksen saa modaamalla veks, mutta ei ole mielenkiintoa alkaa modailemaan. Ihan riittävästi duunia kytkinten ja vakauttumien rasvaamisessa. Itsekin ostin Keychron V1:n ihan vain mielenkiinnosta, mutta runko olikin niin hyvä, että vaihdoin vanhasta kytkimet ja vakauttimet.
Juu, tämä ilmeisesti ns. tape mod? Molemmissa on omat hyvät puolensa. Ei pelkästään modaaminen, mutta liikuttelen näppistä työpöydällä sen verran paljon, että muovinen on aika paljon kevyempi.Maalarinteipistä kaksikerroksiset palat runkopuoliskojen väliin ruuvireikien ympärille aka Forcebreak, niin pääsee pingauksesta eroon.
Tape mod on että laitetaan maalarainteippiä PCB:n pohjaan, jolloin ääni ei kaiu takaisin kotelon pohjasta takaisin. Tämä on hyvä tapa parantaa joidenkin heikoimpien lautojen ääntä, mutta ei mikään oleellinen ellei etsi tiettyä ääniprofiilia. Tällä voit myös helposti tappaa jonkun kivan laudan ominaisäänenkin.Juu, tämä ilmeisesti ns. tape mod? Molemmissa on omat hyvät puolensa. Ei pelkästään modaaminen, mutta liikuttelen näppistä työpöydällä sen verran paljon, että muovinen on aika paljon kevyempi.
Mullakin on noita pari laatikkoa odottamassa käsittelyä, testin perusteella sanoisin että "kolisevat" hieman enemmän kuin muutamat muut silent kytkimet mutta kokeilin voidella parit (krytox 205 ja glorious g-llube) ja se vaikuttaa noihin varsin paljon. Pitäisi nyt jaksaa vielä kaikki voidella...Nämä Gamakayn kytkimet saapuivat tänään ja on kyllä kuin se kuuluisa nyrkki silmään kyllä itselleni nämä, todella hiljaiset jo vakiona ja tuntopiste on kirjoittamiseen käytännössä pakko olla (kirjoitustestin WPM nousi heti ensi yrittämällä parani toisella kokeilulla).
Videomuodossa äänitesti Asus NX Red vasemmalla ja Gamakay Pegasus oikealla, iPhonen nauhoittama ääni kuulostaa hieman voimakkaammalta ja korkeataajuisemmalta kuin se ehkä korvaan kuuluu, mutta ainakin Azothin omistajat saanevat jonkinlaisen kuvan.
Jos lähti vain socket irti niin sen voi kyllä juottaa takaisin kiinni.Voihan mähnä, nyt kävi tyhmästi. Matkahuolto toi Kaihl Box Pinkit ja niitähän sitten asentamaan XTRFY K5:een. Sattuipa kumminkin niin että enter-näppäimen hotswap socket lähti edeltä karkuun ja irtosi PCB:stä. Onko kokemusasiantuntijuutta kellään miten onnistuneesti tuollaiset saa korjattua ja tarvitseeko siinä oikeasti tehdä joillain videoilla esitettäviä jumper cable -ratkaisuja?
Itse en ole nähnyt tarvetta tai hyötyä käyttää ellei ole ongelmia saada stabi tasaisesti tiukasti PCB:tä vasten.Onko porukka laittanu ruuvattavien stabien ja piirilevyn väliin stab padejä tms, vai käyttänyt ilman? Miten esim. välilyönnin ääni muuttuu ja tuleeko painalluksesta muhjuinen? GMMK Pro:ssa oli vissiin alkujaan vakiona stab padit mutta stabit alkoi takertelemaan kun rasva pääsi padeihin, niin jättivät uusimmista eristä pois.
Siltä tuo nyt taitaa näyttää, että tinaus piti ja PCB:n tinausalustat lähti socketin mukana irti.Jos lähti vain socket irti niin sen voi kyllä juottaa takaisin kiinni.
Jos lähti socketin padi irti tai hajosi socket eikä ole varalla toista tai halua lähtee ostelemaan, niin voi toki aina myös juottaa kytkimen suoraan PCB:henkin.
Jos hotswap socket käyttö ei enää olisi mahdollista ja kytkimen pinnien kohdalla olevat padit olisi hajonnut, niin silloi menisi hypytys hommiin.
Tässä kuitenkin hyvä muistutus että aina kannattaa tukea joko kädellä tai muuta tukevaa vasten sockettia kun kytkimiä pistää kiinni lautaan. Varsinkin jos mahdollisuus että socketit on kiinnitetty hieman halvasti.
Näyttäisi kyllä nyt pahasti siltä että padit lähti irti.Siltä tuo nyt taitaa näyttää, että tinaus piti ja PCB:n tinausalustat lähti socketin mukana irti.
![]()
Kytkimeen homma ei onneksi kaadu, muutama käpisteltäväksi tilaamani 5-pinninen Box Summer on joutilaina käytettäväksi ja aika vastaavalta tuntuu ainakin omiin sormiini kuin Box Pink, joten hyvin menee enterin alla.Näyttäisi kyllä nyt pahasti siltä että padit lähti irti.
Ja mikä ikävintä, niin tässä näköjään vielä joku PCB missä säästetty pennejä, eikä taida olla mitään kontaktia kytkimen pinneille kuin nuo hotswap socketit eli hypytys hommiin näyttisi menevän ja mahdollisesti jotain purkkaviritystä että kytkimenkin saa pysymään tukevammin kiinni kun näköjään 3pin kytkimet ja tuo kolo kytkimen pinneille on järjetön.
Lista on sen verran pitkä että ei mitään järkeä alkaa erikseen listaamaan. Taitaa melkein jokaisella valmistajalla olla vähintään yksi malli missä hotswap mahdollisuus.kyselisin kenellä kaikilla valmistajilla olis näitä ite koottavia näppiksiä tarjolla? mihin voi vaihtaa kytkimet sun muut.