Viitisen vuotta sitten, kasasin pitkästä aikaa(ainakin 15 vuotta) koneen itselleni. Samassa yhteydessä tuli napattua hyllystä matkaan summamutikassa näppäimistö, joka merkiltään oli minulle tuttu menneiltä vuosikymmeniltä. Kaikkihan ne on samanlaisia...
Nyt noin viisi vuotta tuota logitech G413 näppäimistöä käyttäneenä täytyy sanoa, että olen ollut tyytyväinen. Vai johtuneeko siitä, ettei tiedä paremmasta. Samalla on kuitenkin muodostunut visio, mitä seuraavalta näppäimistöltä haluan.
Virheekseni, menin etukäteen tutustumaan tarjontaan nettikauppojen sivuilla ja hommahan meni paljon vaikeammaksi kuin viime kerralla. Kaiken maailman kytkintä on pilvin pimein. Oletetaanko oikeasti tänä päivänä, että kuluttaja tietää kauppaan mennessään, mitä sieltä haluaa?
No ongelma varmaan selvisi yllä, mutta osaisiko joku genren aallon harjalta suositella minulle näppäimistöä seuraavin toivein:
G413 on jotkin romer-g kytkimet ja haluaisin ehdottomasti saman kaltaiset. Eli ei naksuvat, klikkaavat tai muutakaan tarkoitettua ääntä, mutta jonkinlainen tuntuma näissä on. Ei mene pohjaan lineaarisesti.
TKL koko, huomaan osuvani hiirellä num padiin tuon tuosta.
Yleis vaikutelmaltaan vähän jämäkämpi ja laadukkaampi tuntuma. Eli kaikkea vähän vähemmän. Näppäinten väljyyttä, ääntä sun muuta.
Sitten tois arvoisena, painalluksen pituus voisi olla vähän vähemmän, kuin G413. En tiedä onko edes mahdollista, mutta positiivinen extra, jos mahdollista. Sellainen "harppomisen" tunne vaan välillä tulee, etenkin kirjoittaessa. Se voi myös johtua siitä, että aika väljä tuntuma noissa näppäimissä on.
Mitään valo helvettiä en arvosta, mutta näppäimet pitäisi pystyä hillitysti valaisemaan, kuten nykyisissäkin. G413 ei näppäinten taustalta tule valoa ollenkaan, vaan valaistuna on ainoastaan se, mitä näppäimeen on merkitty.
Olisihan se kiva, jos raameihin mahtuva malli löytyisi logitech:ilta. Minulla on jo valmistajan hiiri käytössä. Tuntuu vasten mieliseltä asennella joka laitteelle oma sovelluksena. Tästäkin olen valmis joustamaan, jos muuten specksit kohdallaan.
Hinta ei ole tässä määräävä tekijä, kunhan sen saan itselleni perusteltua. Olettaisin, että löytyisi 80-150e luokasta, eihän tässä kuuta taivaalta pyydetä.
Varmaanhan tässä alan ihmisten mielestä kysellään ihan typeriä, mutta kiitokset jo etukäteen, jos joku viitsii vaivautua.
Onneksi foorumilla ollaan anonyymejä
Edit. Linkki vielä nykyiseen helmeen
logitech G413 - Jimms