Mekaaniset näppäimistöt

"(laite) - Lightsync - Esiasetukset - Tehoste: Kiinteä" pitäisi toimia?

Tai siis, tuosta pitäisi kaikkien näppäinten saada sama kiinteä väri.

lg512-ghub-a.jpg


Mutta minulla ei G512:ssa ole M-näppäimiä tai medianäppäimiä itsellä; jos jostain syystä ne ei vaihdu, niin sitten Vapaasta ainakin pitäisi saada valittua näppäinkohtaisesti joka näppäimelle oma kiinteä värinsä.

lo-512-ghub-b.jpg

Pitänee koittaa ettiä mistä tollaisen asetuksen täältä löytää kun harvassa on vaihtoehdot :/

E: löyty, mut en jostain saa tallennettua sisäiseen muistiin niitä :/
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-09-08 114557.png
    Näyttökuva 2023-09-08 114557.png
    153,5 KB · Luettu: 19
  • Näyttökuva 2023-09-08 114617.png
    Näyttökuva 2023-09-08 114617.png
    148,5 KB · Luettu: 19
Viimeksi muokattu:
Onko sulla nyt langattomasti yhteydessä? Laita USB-johdolla kiinni ja koita aukeaako sitten erilainen näkymä ja uusia optioita.

langattomasti, mutta löysin nuo asetukset, nyt tappelen miten saan muutaman erilaisen tallennettua sisäiseen muitstiin et voi noista M- näppäimistä vaihtaa kun kolmeen pystyy tallentaa erilaisen.
 
Pitänee koittaa ettiä mistä tollaisen asetuksen täältä löytää kun harvassa on vaihtoehdot :/
Tuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.
Nopeasti testattuna joutuu tekemään kolme profiilia (tai oletus + 2) > säädä valot ja muut asetukset haluamiisi > vaihda sisäisen muistin tilaan ja aseta eri profiilit M1/M2/M3 näppäimiin.

G Hub tilassa siis klikkaamalla aloitusruudusta itse näppistä eikä rattaan kuvaa pääsee säätämään valoja.
 
langattomasti, mutta löysin nuo asetukset, nyt tappelen miten saan muutaman erilaisen tallennettua sisäiseen muitstiin et voi noista M- näppäimistä vaihtaa kun kolmeen pystyy tallentaa erilaisen.
Ok. Voi siltikin kannattaa ihan longshottina kytkeä langallisesti kun säätää asetuksia, ainakin joidenkin valmistajien softwaressa (ei välttis Logitech) toiminnaliisuuksia on rajoitettu langattomalle yhteydelle.
 
Tuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.
Nopeasti testattuna joutuu tekemään kolme profiilia (tai oletus + 2) > säädä valot ja muut asetukset haluamiisi > vaihda sisäisen muistin tilaan ja aseta eri profiilit M1/M2/M3 näppäimiin.

G Hub tilassa siis klikkaamalla aloitusruudusta itse näppistä eikä rattaan kuvaa pääsee säätämään valoja.
asetin värit niinkuin halusin, tallensin profiilin, menin ottaa sisäisen muistin käyttöön, puff, sinne meni, ja vaikka valkkaan sen profiilin sieltä, niin sateenkaarta silti vetää :redface:

Ok. Voi siltikin kannattaa ihan longshottina kytkeä langallisesti kun säätää asetuksia, ainakin joidenkin valmistajien softwaressa (ei välttis Logitech) toiminnaliisuuksia on rajoitettu langattomalle yhteydelle.

Kokeillaan.
 
asetin värit niinkuin halusin, tallensin profiilin, menin ottaa sisäisen muistin käyttöön, puff, sinne meni, ja vaikka valkkaan sen profiilin sieltä, niin sateenkaarta silti vetää :redface:
Kyllä tuo ainakin itselläni toimii ja ihan siis langattomastikin:
0) Profiilit
1694164823003.png
1) Oletusprofiili sinisenä
Mekaaniset näppäimistöt _ Page 139 _ TechBBS - Google Chrome 8.9.2023 12.15.52.png
2) Prof1 niminen profiili vihreänä
(1) Mekaaniset näppäimistöt _ Page 139 _ TechBBS - Google Chrome 8.9.2023 12.19.08.png
3) Sisäisen muistin tilassa M1=Oletus, M2=Prof1
Logitech G HUB 8.9.2023 12.16.32.png
4) FN+F1=Oletus, FN+M2=Prof1 ja valot vaihtuu oikein (edit: olikin normaalikokoinen G915, joten löytyy suoraan muistipainikkeet)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo ainakin itselläni toimii ja ihan siis langattomastikin:
0) Profiilit
1694164823003.png
1) Oletusprofiili sinisenä
Mekaaniset näppäimistöt _ Page 139 _ TechBBS - Google Chrome 8.9.2023 12.15.52.png
2) Prof1 niminen profiili vihreänä
(1) Mekaaniset näppäimistöt _ Page 139 _ TechBBS - Google Chrome 8.9.2023 12.19.08.png
3) Sisäisen muistin tilassa M1=Oletus, M2=Prof1
Logitech G HUB 8.9.2023 12.16.32.png
4) FN+F1=Oletus, FN+M2=Prof1 ja valot vaihtuu oikein (edit: olikin normaalikokoinen G915, joten löytyy suoraan muistipainikkeet)
joo pitää kohta kokeilla, FN-näppäintö tässä edes ole, niin syön ainakin ekana. joku voisi joskus jonkun asian tehdä helpoksi mutta ei... Ilmeisesti pitäisi ekana saada jostain asetuksista laitettua fn päälle. meen tällä yhellä staattisella ilman tallennuksia nyt. Eilinen veti hermot jo niin riekaleille et tänään en stressaa mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kieltämättä hieman hassusti tehty, että M1/M2/M3 profiileihin ei saa tallennettua eri valaistusvaihtoehtoja, jos G Hubin ohjaus on käytössä.
Nopeasti testattuna joutuu tekemään kolme profiilia (tai oletus + 2) > säädä valot ja muut asetukset haluamiisi > vaihda sisäisen muistin tilaan ja aseta eri profiilit M1/M2/M3 näppäimiin.

G Hub tilassa siis klikkaamalla aloitusruudusta itse näppistä eikä rattaan kuvaa pääsee säätämään valoja.
Ylipäänsä on erismerkillistä tää profiilien ja valaistuksen suhde. Razerin Synapsessa (ainakin Blackwidow Elitelle) on mielestäni niin että omia custom-valaistusasetuksia ei saa tallennettua laitemuistissa oleviin profiileihin. Ikäänkuin valmistajan puolelta olisi priorisoitu sitä, että jos käyttäjällä on useampi saman valmistajan RBG-laite niin nihin kaikkiin saa koneella olevan softan kautta sen yhtenäisen ja yhteen pelaavan valaistusefektin. Yksittäisen laitteen käyttäjä joka haluaisi yksilöidyt valot vaikka näppäimistöönsä on sitten selvästi lapsipuolen asemassa.

Ainakin kovasti tunnutaan pakottavan, että valmistajan softa on käynnissä ja huolehtii laitteen valoista sisäisen muistin sijasta.
 
Surkea tuo G Hub. Melko simppeli säätää hiiren asetukset, mutta sen ohjaamana hiiri pätki usein ja itse ohjelmakin jumittui vähintää päivityksiin.
Asetuksen hiiren muistiin ja softalle deleteä, niin toiminut sen jälkeen.
 
Surkea tuo G Hub. Melko simppeli säätää hiiren asetukset, mutta sen ohjaamana hiiri pätki usein ja itse ohjelmakin jumittui vähintää päivityksiin.
Asetuksen hiiren muistiin ja softalle deleteä, niin toiminut sen jälkeen.
Moiseen en ole kyllä useamman Logitechin hiiren otannalla törmännyt, mutta jossain toisessa ketjussa törmäsin tähän softaan, jolla voi säätää hiiren sisäisen muistin asetuksia, jos ei halua G Hubia asentaa
 
Steelseries Apex Pro TKL on kasa haisevaa paskaa (subjektiivinen arvio). :(

Olen etsinyt TKL-näppistä, jossa on Rapid Trigger -ominaisuus. Kun Steelseries vihdoin lisäsi ominaisuuden, laitoin heidän tuotteen heti tilaukseen. Sai vieläpä alennushintaan Gigantista.

En tykännyt yhtään sileistä ja rumista näppäinhatuista ja painallusten kolinasta, mutta kymmenen vuotta vanhat O-renkailla varustetut luottonäppäinhattuni onneksi sopivat:
20230908_193857.jpg

(rannetuki on myös vuosikymmenen vanha...)

Ehdin hetken olla innoissani responsiivisista näppäimistä, vaikka Esc- ja F-näppäimien erilaiset peruskytkimet harmittivatkin.

Sitten korvani havaitsivat uuden häiriöäänen työpöytäkäytössä. Kuulostelin tarkemmin ja yllätyin melkoisesti, kun sirisevän/surisevan äänen lähde oli selvästi näppäimistö! Ääni lähtee ilmeisesti paskalaatuisesta näytöstä, jonka kirkkaus ja sisältö vaikuttavat äänen taajuuteen. Ääni ei lakannut edes säätäessä näyttöpaneelin pimeäksi.

Eli noin 200€ OVH näppiksessä on säästetty surisevalla halpiskomponentilla ja jättämällä hyvät kytkimet pois 23 näppäimestä. Olen pettynyt. Ei siinä sitten auttanut kuin vaihtaa näppäinhatut takaisin ja kiikuttaa näppis takaisin kauppaan.

Ikävä kyllä Wootingilla tai Razerilla ei ole ominaisuuksiltaan vastaavaa TKL-mallia, joten täytyy pärjätä edelleen ilman Rapid Triggeriä.
 
Surkea tuo G Hub. Melko simppeli säätää hiiren asetukset, mutta sen ohjaamana hiiri pätki usein ja itse ohjelmakin jumittui vähintää päivityksiin.
Asetuksen hiiren muistiin ja softalle deleteä, niin toiminut sen jälkeen.
täällä ainakin toiminut ihan hyvin, Lukuunottammatta näppiksen muistiin noitten värien saanti.

Edit: Jos joku voi kertoa mistä saan FN näppäimen/ löydän sen tästä?
IMG20230909130548.jpg
 
täällä ainakin toiminut ihan hyvin, Lukuunottammatta näppiksen muistiin noitten värien saanti.

Edit: Jos joku voi kertoa mistä saan FN näppäimen/ löydän sen tästä?
IMG20230909130548.jpg
Et tarvitse FN näppäintä, koska sinulla on tuo täysikokoinen G915, jossa on muistipaikoille omat painikkeet M1/M2/M3. TKL versiossa ne on FN+F1/F2/F3 takana.
 
Candykeys vihdoinkin toimitti knobit näin parin kuukauden odottelun jälkeen, joten pääsipähän viimein räpsäsee pikaisen kuvan.
Toinen knob oli tosin eri minkä alunperin tilasin, mutta sentään musta mitä odottelin tähän buildiin oli oikea:thumbsup:
Eli taas sai koko rahan edestä taattua CK elämystä!

QK75.jpg
Keyboard: QK75
Plate: FR4
Keycaps: PBTfans WoB
Switches: KNC Red Jacket V2 (L+F)
Stabs: TX AP 1.2mm LP
 
Löysin erittäin hiljaisiksi kehutut Gamakay Pegasus tactile kytkimet varsin edullisesti, joten pistin tulemaan 70+35 paketit (koodilla DONTPAYFULL hieman alennusta, niin toimituksineen noin $40 koko läjä).
Nämä Gamakayn kytkimet saapuivat tänään ja on kyllä kuin se kuuluisa nyrkki silmään kyllä itselleni nämä, todella hiljaiset jo vakiona ja tuntopiste on kirjoittamiseen käytännössä pakko olla (kirjoitustestin WPM nousi heti ensi yrittämällä parani toisella kokeilulla).
Videomuodossa äänitesti Asus NX Red vasemmalla ja Gamakay Pegasus oikealla, iPhonen nauhoittama ääni kuulostaa hieman voimakkaammalta ja korkeataajuisemmalta kuin se ehkä korvaan kuuluu, mutta ainakin Azothin omistajat saanevat jonkinlaisen kuvan.

 
Tuli vihdoin kasattua yli puoli vuotta kaapissa odottanut MonsGeek M1.

Specsit:
-kytkimet Akko V3 Cream Yellow Pro
-hatut KBnordic BoW
-stabit Durock V2 Holee -modilla
-Forcebreak -modi

Mukana tulleita stabeja en saanut millään kuulostamaan/tuntumaan hyviltä, niin päivitin stabit Durock V2:siin ja iskin Holee -modit. GMMK:n nupin vaihdoin myös alkuperäisen tilalle kun se otti pyöriessään koteloon kiinni.

IMG20230915102653.jpgIMG20230915102456.jpg

Onko sinulla kokemusta GMMK Prosta tai Keychron Q1:stä ja osaisit verrata miltä tämä tuntuu niihin verrattuna?
 
Tuo näyttää aivan samalta kun Keychron V1, liekö samalta tehtaalta.
Nopeasti katsottuna M1:ssä pyöreämmät reunat, neljä nav clusteria kolmen sijaan, sekä isoin asia... knobi on siististi kotelossa eikä mitään ylimääräistä silmään pistävää neliötä ympärillä :D
 
Tosiaan, oikealla sivunäppäimiä enemmän. MIelenkiinnosta katsoin kun just rakentamani Keychron V1 on hyvin samanlainen ja vieläpä samoilla näppäinhatuilla. Tämä ainakin toimii erinomaisesti, kunhan vaihtaa ja rasvaa välilyönnin vakauttimen.
 
Onko sinulla kokemusta GMMK Prosta tai Keychron Q1:stä ja osaisit verrata miltä tämä tuntuu niihin verrattuna?
Ei ole valitettavasti kokemusta em. näppiksistä. Sen verta mukavaa touhua oli näpertää näppäimistöä kasaan, niin saattaa olla että Q1 lähtee tilaukseen Black Fridaynä.

Tuo näyttää aivan samalta kun Keychron V1, liekö samalta tehtaalta.
Tosiaan, oikealla sivunäppäimiä enemmän. MIelenkiinnosta katsoin kun just rakentamani Keychron V1 on hyvin samanlainen ja vieläpä samoilla näppäinhatuilla. Tämä ainakin toimii erinomaisesti, kunhan vaihtaa ja rasvaa välilyönnin vakauttimen.

Aivan kuten ylempänäkin mainittiin, niin M1:ssä on alumiininen runko, gasket mount ja runkoon upotettu knob vrt. V1:n ABS-muovinen runko, tray mount ja rungon tasoon asennettu knob. Pelkkä samankaltainen näppäin layout ei riitä todisteeksi sille että "sama näppäimistö". Omistan myös stock Keychron V1:n ja kyllä sekin on hyvä näppis, etenkin hintaansa nähden, en vain jaksanut alkaa V1:stä sen enempää modailemaan kun tuli heti hurahdettua DIY-näppis touhuihin ja tilasin M1:n korvaajaksi.
 
Aivan kuten ylempänäkin mainittiin, niin M1:ssä on alumiininen runko, gasket mount ja runkoon upotettu knob vrt. V1:n ABS-muovinen runko, tray mount ja rungon tasoon asennettu knob. Pelkkä samankaltainen näppäin layout ei riitä todisteeksi sille että "sama näppäimistö". Omistan myös stock Keychron V1:n ja kyllä sekin on hyvä näppis, etenkin hintaansa nähden, en vain jaksanut alkaa V1:stä sen enempää modailemaan kun tuli heti hurahdettua DIY-näppis touhuihin ja tilasin M1:n korvaajaksi.

Työpöydällä ollut myös alumiinirunkoinen näppäimistö, jonka jälkeen rakentanut vain muoviseen runkoon. Kait sen pingauksen saa modaamalla veks, mutta ei ole mielenkiintoa alkaa modailemaan. Ihan riittävästi duunia kytkinten ja vakauttumien rasvaamisessa. Itsekin ostin Keychron V1:n ihan vain mielenkiinnosta, mutta runko olikin niin hyvä, että vaihdoin vanhasta kytkimet ja vakauttimet.
 
Työpöydällä ollut myös alumiinirunkoinen näppäimistö, jonka jälkeen rakentanut vain muoviseen runkoon. Kait sen pingauksen saa modaamalla veks, mutta ei ole mielenkiintoa alkaa modailemaan. Ihan riittävästi duunia kytkinten ja vakauttumien rasvaamisessa. Itsekin ostin Keychron V1:n ihan vain mielenkiinnosta, mutta runko olikin niin hyvä, että vaihdoin vanhasta kytkimet ja vakauttimet.
Maalarinteipistä kaksikerroksiset palat runkopuoliskojen väliin ruuvireikien ympärille aka Forcebreak, niin pääsee pingauksesta eroon.
 
Maalarinteipistä kaksikerroksiset palat runkopuoliskojen väliin ruuvireikien ympärille aka Forcebreak, niin pääsee pingauksesta eroon.

Juu, tämä ilmeisesti ns. tape mod? Molemmissa on omat hyvät puolensa. Ei pelkästään modaaminen, mutta liikuttelen näppistä työpöydällä sen verran paljon, että muovinen on aika paljon kevyempi.
 
Juu, tämä ilmeisesti ns. tape mod? Molemmissa on omat hyvät puolensa. Ei pelkästään modaaminen, mutta liikuttelen näppistä työpöydällä sen verran paljon, että muovinen on aika paljon kevyempi.
Tape mod on että laitetaan maalarainteippiä PCB:n pohjaan, jolloin ääni ei kaiu takaisin kotelon pohjasta takaisin. Tämä on hyvä tapa parantaa joidenkin heikoimpien lautojen ääntä, mutta ei mikään oleellinen ellei etsi tiettyä ääniprofiilia. Tällä voit myös helposti tappaa jonkun kivan laudan ominaisäänenkin.

Force break mod on että laitetaan kotelon ylä- ja alaosan väliin ruuvien kohdalle jotain rikkomaan kontaktin näiden kahden osan välillä. Tällöin ääni ei resonoi koko kotelon myötä. Tähän modiin monet on käyttänyt sähköteippiä, itse olen käyttänyt stabien mukana tullut "bandaid mod" foameja, mutta oikeastaan millä vaan tämä onnistuu kunhan rikkoo kontaktin eikä ole liian paksu ettei kotelot menisi kunnolla kiinni.
Niin ja tietenkään ei kannata ruuveja vääntää väkivalloin kiinni tässäkään tapauksessa.

Force break mod on yksi nopeimmista ja isoimpi vaikutteisista modeista Keychronin Q-sarjan näppiksissä. Vaikka ekan Q1:n jälkeen Keychron on itse laittanutkin pienet pehmusteet, niin se on harvemmin ollut riittävä. Toinen iso tekijä on stabien uudelleen lubeaminen tai vaihto.
 
Q1 oli juuri Maxgamingilla -54% alennuksessa, mutta eipä näytä valitettavasti olevan enää. Ehdin tilaamaan ja nyt tursuaa näppiksiä joka paikasta. Tuota ajattelin näperrellä. Voisi aloittaa force breakilla ja sitten alkaa tutkia miten ronklata stabit kuntoon.
 
Tuli tilattua MaxGamingin alesta Keychron Q1, Ws Morandi kytkimet ja Retro hatut. Aina himottanut näperrellä mekaaninen näppis kasaan itse. Pakolliset teippimodit ja kannen ja pohjan väliin tungettu pari kerrosta sähkäriteippiä. Ei kaiu ja flexiä löytyy. Ei taida takaisin olla paluuta enää muihin kuin näihin vekottimiin
 

Liitteet

  • 7BFBD0DD-A6B5-4F91-AAC7-1260ED5E610E.jpeg
    7BFBD0DD-A6B5-4F91-AAC7-1260ED5E610E.jpeg
    154,4 KB · Luettu: 91
mykeyboard.eu

-50% alet suurimmalle osaa in-stock tavaroille. Paljon kamaa myyty jo loppuun ja postit on sitten myös 25€ että sekin kannattaa ottaa huomioon. Tosin postitukset on normaalisti ollut myös todella vikkelät, mutta nyt saattaa olla ehkä ruuhkan takia hieman hitaampi toimitus.
Aikaisemmin sivut toimi tosi hitaasti ja myöhemmin myös pisti sivut alaskin jottai sai jotain optimointia ilmeisesti tehdyksi, kun nyt sivut toimii sentään ok.

Henkilökohtaisesti en ehkä suosittelisi mitään pre-orderia tai GB tilausta pistämään, vaikka näissä ei varmaan missään sitä alea edes ole. Ihan siitä syystä että mykb.eu on itsekkin myöntänyt että on ollut taloudellisissa vaikeuksissa.
Sentään uusi johtoporras vihdoinki tajusi pistää in-stock kamaa alennukseen, kun niilläki sitä kamaa on selkeästi ollut sielä seisomassa vaikka kuinka kauan jo. Ja nyt kyllä näyttää kauppa käyvän. Ehkä nääki saa kaivettua ittensä pois sieltä suosta ja alkaa taas refundit ja GB-kamat liikkuu myös.

Edit: Itte pistin parit hiirimatot, Zoom65 V2 extra osia (oli muuten Zoom65 V2:stakin parit kappaleet 120€ hintaanki siel), keycapit ja kytkimet tilaten
 
Onko porukka laittanu ruuvattavien stabien ja piirilevyn väliin stab padejä tms, vai käyttänyt ilman? Miten esim. välilyönnin ääni muuttuu ja tuleeko painalluksesta muhjuinen? GMMK Pro:ssa oli vissiin alkujaan vakiona stab padit mutta stabit alkoi takertelemaan kun rasva pääsi padeihin, niin jättivät uusimmista eristä pois.
 
Nämä Gamakayn kytkimet saapuivat tänään ja on kyllä kuin se kuuluisa nyrkki silmään kyllä itselleni nämä, todella hiljaiset jo vakiona ja tuntopiste on kirjoittamiseen käytännössä pakko olla (kirjoitustestin WPM nousi heti ensi yrittämällä parani toisella kokeilulla).
Videomuodossa äänitesti Asus NX Red vasemmalla ja Gamakay Pegasus oikealla, iPhonen nauhoittama ääni kuulostaa hieman voimakkaammalta ja korkeataajuisemmalta kuin se ehkä korvaan kuuluu, mutta ainakin Azothin omistajat saanevat jonkinlaisen kuvan.



Mullakin on noita pari laatikkoa odottamassa käsittelyä, testin perusteella sanoisin että "kolisevat" hieman enemmän kuin muutamat muut silent kytkimet mutta kokeilin voidella parit (krytox 205 ja glorious g-llube) ja se vaikuttaa noihin varsin paljon. Pitäisi nyt jaksaa vielä kaikki voidella...
 
Voihan mähnä, nyt kävi tyhmästi. Matkahuolto toi Kaihl Box Pinkit ja niitähän sitten asentamaan XTRFY K5:een. Sattuipa kumminkin niin että enter-näppäimen hotswap socket lähti edeltä karkuun ja irtosi PCB:stä. Onko kokemusasiantuntijuutta kellään miten onnistuneesti tuollaiset saa korjattua ja tarvitseeko siinä oikeasti tehdä joillain videoilla esitettäviä jumper cable -ratkaisuja?
 
Voihan mähnä, nyt kävi tyhmästi. Matkahuolto toi Kaihl Box Pinkit ja niitähän sitten asentamaan XTRFY K5:een. Sattuipa kumminkin niin että enter-näppäimen hotswap socket lähti edeltä karkuun ja irtosi PCB:stä. Onko kokemusasiantuntijuutta kellään miten onnistuneesti tuollaiset saa korjattua ja tarvitseeko siinä oikeasti tehdä joillain videoilla esitettäviä jumper cable -ratkaisuja?
Jos lähti vain socket irti niin sen voi kyllä juottaa takaisin kiinni.
Jos lähti socketin padi irti tai hajosi socket eikä ole varalla toista tai halua lähtee ostelemaan, niin voi toki aina myös juottaa kytkimen suoraan PCB:henkin.

Jos hotswap socket käyttö ei enää olisi mahdollista ja kytkimen pinnien kohdalla olevat padit olisi hajonnut, niin silloi menisi hypytys hommiin.

Tässä kuitenkin hyvä muistutus että aina kannattaa tukea joko kädellä tai muuta tukevaa vasten sockettia kun kytkimiä pistää kiinni lautaan. Varsinkin jos mahdollisuus että socketit on kiinnitetty hieman halvasti.
 
Onko porukka laittanu ruuvattavien stabien ja piirilevyn väliin stab padejä tms, vai käyttänyt ilman? Miten esim. välilyönnin ääni muuttuu ja tuleeko painalluksesta muhjuinen? GMMK Pro:ssa oli vissiin alkujaan vakiona stab padit mutta stabit alkoi takertelemaan kun rasva pääsi padeihin, niin jättivät uusimmista eristä pois.
Itse en ole nähnyt tarvetta tai hyötyä käyttää ellei ole ongelmia saada stabi tasaisesti tiukasti PCB:tä vasten.
 
Jos lähti vain socket irti niin sen voi kyllä juottaa takaisin kiinni.
Jos lähti socketin padi irti tai hajosi socket eikä ole varalla toista tai halua lähtee ostelemaan, niin voi toki aina myös juottaa kytkimen suoraan PCB:henkin.

Jos hotswap socket käyttö ei enää olisi mahdollista ja kytkimen pinnien kohdalla olevat padit olisi hajonnut, niin silloi menisi hypytys hommiin.

Tässä kuitenkin hyvä muistutus että aina kannattaa tukea joko kädellä tai muuta tukevaa vasten sockettia kun kytkimiä pistää kiinni lautaan. Varsinkin jos mahdollisuus että socketit on kiinnitetty hieman halvasti.

Siltä tuo nyt taitaa näyttää, että tinaus piti ja PCB:n tinausalustat lähti socketin mukana irti.

xtrfy_socket.jpg
 
Siltä tuo nyt taitaa näyttää, että tinaus piti ja PCB:n tinausalustat lähti socketin mukana irti.

xtrfy_socket.jpg
Näyttäisi kyllä nyt pahasti siltä että padit lähti irti.
Ja mikä ikävintä, niin tässä näköjään vielä joku PCB missä säästetty pennejä, eikä taida olla mitään kontaktia kytkimen pinneille kuin nuo hotswap socketit eli hypytys hommiin näyttisi menevän ja mahdollisesti jotain purkkaviritystä että kytkimenkin saa pysymään tukevammin kiinni kun näköjään 3pin kytkimet ja tuo kolo kytkimen pinneille on järjetön.
 
Näyttäisi kyllä nyt pahasti siltä että padit lähti irti.
Ja mikä ikävintä, niin tässä näköjään vielä joku PCB missä säästetty pennejä, eikä taida olla mitään kontaktia kytkimen pinneille kuin nuo hotswap socketit eli hypytys hommiin näyttisi menevän ja mahdollisesti jotain purkkaviritystä että kytkimenkin saa pysymään tukevammin kiinni kun näköjään 3pin kytkimet ja tuo kolo kytkimen pinneille on järjetön.
Kytkimeen homma ei onneksi kaadu, muutama käpisteltäväksi tilaamani 5-pinninen Box Summer on joutilaina käytettäväksi ja aika vastaavalta tuntuu ainakin omiin sormiini kuin Box Pink, joten hyvin menee enterin alla.
 
kyselisin kenellä kaikilla valmistajilla olis näitä ite koottavia näppiksiä tarjolla? mihin voi vaihtaa kytkimet sun muut.
 
kyselisin kenellä kaikilla valmistajilla olis näitä ite koottavia näppiksiä tarjolla? mihin voi vaihtaa kytkimet sun muut.
Lista on sen verran pitkä että ei mitään järkeä alkaa erikseen listaamaan. Taitaa melkein jokaisella valmistajalla olla vähintään yksi malli missä hotswap mahdollisuus.
Helpointa on jos haet hotswap / hotswappable termillä näppiksiä, jos siit hakusessa vain sellainen näppis mihin on mahdollista vaihtaa kytkimet halutessaan.

Barebone on sitten lauta missä on kaikki muuten valmiina paitsi kytkimet ja näppäinhatut, mitkä pitää sitten erikseen hankkia ja pistää kiinni.
Kit on myös termi mihin voit törmätä, nämä on yleensä näitä oikeasti itse koottavia näppiksiä, eli kaikki PCB:stä lähtien pitää itse pistää kiinni pakettiin (helppoa hommaa käytännössä). Näistä saattaa puuttua stabilizerit eli vakaimet näin karusti suomalaisittain, jotka pitää isommat hatut tasapainossa kuten spacebar, backspace jne. Eli kiteissä kannattaa katsoa mitä sisältää, mutta yleensä pitää ainakin hatut, kytkimet ja piuha hankkia, sekä mahdollisesti stabit.
 
Lista on sen verran pitkä että ei mitään järkeä alkaa erikseen listaamaan.
Tosin jos karsivaksi tekijäksi haluaa että barebone-näppiksessä on pohjoismaalaisittain yhteensopiva ISO-asettelu, lista taitaa lyhentyä jopa hallittavaksi. Ja form factor -toivomuksilla lyhenee edelleen.
 
Tosin jos karsivaksi tekijäksi haluaa että näppiksessä on pohjoismaalaisittain yhteensopiva ISO-asettelu, lista taitaa lyhentyä jopa hallittavaksi. Ja form factor -toivomuksilla lyhenee edelleen.
Silti lista olisi aika sama kuin jos pyydettäisiin listaamaan näppisvalmistajia.
Toki jos tiedossa millä layoutilla haluaa, niin sitten alkaisi olla enemmän järkeä listaamaan vaihtoehtoja. Varsinkin nyt kun vielä tuli tarkennusta että barebone olisi se toivottu vaihtoehto.
 
siis hakusessa tkl näppis ja shifti painike olis isompaa koko luokkaa ja capsi pienempää ja muuten sitten ohjelmoida näppäimet ja nämä ite. ja ite sitten valmiiseen pohjalevyyn miettii kytkimet ja hatut vaan.
 
siis hakusessa tkl näppis ja shifti painike olis isompaa koko luokkaa ja capsi pienempää ja muuten sitten ohjelmoida näppäimet ja nämä ite. ja ite sitten valmiiseen pohjalevyyn miettii kytkimet ja hatut vaan.

Tarkoitatko nimenomaan vasenta Shiftiä, että se olisi Amerikan ANSI-asettelun mukaisesti isompi eikä eurooppalaisen ISO-asettelun mukaan pienempi syystä että siinä vasemman shiftin ja Z-näppäimen välissä on yksi ylimääräinen näppäin (jossa meillä Suomessa on <>|-merkit)? Silloin on kyllä barebone-tarjonta suurta jos ollaan ANSI-layouttia hakemassa.

Kysyn, koska kun form factor muuttuu pienemmäksi TKL > 75% > 65% > 60%, niin jotkut valmisnäppäinvalmistajat toteuttavat oikean pään näppäinten ahtamisen joskus niinkin luovasti, että oikea Shift kutistuu siinä rytäkässä parhaimmillaan vaan norminäppäimen kokoiseksi.

Näppäinten ohjelmoinnissa tarvitsee huomioida, että barebone tukee VIA/QMK-ohjelmia (tai tulee valmistajan oman ohjelmiston kanssa).
physical_keyboard_layouts_comparison_ansi_iso-1024x805.webp
 
siis hakusessa tkl näppis ja shifti painike olis isompaa koko luokkaa ja capsi pienempää ja muuten sitten ohjelmoida näppäimet ja nämä ite. ja ite sitten valmiiseen pohjalevyyn miettii kytkimet ja hatut vaan.
Kummasta shiftistä kyse, oikeasta vai vasemmasta?
Koitan nyt hahmottaa että haluatko ANSI layoutin mukaisesti 2.25u vasemman shiftin, siten että <>| kytkin jää puuttumaan kokonaan.
Vai viittaatko että et halua 75% näppistä, jossa käytännössä yleensä melkein samat painikkeet kuin TKL:ssä, mutta eri asettelulla ja pääsääntöisesti pienemmällä (1.75u) oikealla shiftillä?

Ja Caps lockin haluisit olevan pienempi kuin standardi 1.75u?
Jos näin on, niin veikkaan että tämä ei tule onnistumaan TKL layoutilla ellet sitten sunnittele omaa PCB:tä ja siihen sitten juota omat hotswap socketit. Ainakaan missään 60% ja siitä isommissa näppiksissä en ole nähnyt caps lockille kuin mahdollisesti kaksi vaihtoehto; ns. normaali tai stepped. Steppedissä on A-kirjaimen vierenen osa hieman matalempi kuin muu osa hattua, mutta hattu vie silti saman 1.75u tilan laudasta.

Jos haluat jotain ANSI/ISO-layoutin yhdistelmää, niin tällöin pitäis olla ns. multi-layout hotswap PCB joka ei ole kovin yleinen varsinkaan hyllykamana. Hyllykama on yleensä joko ANSI tai ISO jos kyseessä on hotswap.
Meletrixillä on ainakin ollu lautoja kuten Zoom65 ja Ikki68 joissa ollut ANSI/ISO multi-layout hotswap tuki ja Neo65 group buy taisi myös mennä juuri umpeen missä oli tämä mahdollisuus. Nämäkään ei tietenkään ole TKL kokoa.

Mutta jos tarkoitit ihan perus ANSI layouttia, eli myös Enter ja sen yläpuolella/vieressä olevat kytkimet on eri kokoa kuin perus suomalaisessa näppiksessä, niin näitä kyllä löytyy vaikka kuinka paljon myös TKL kokoluokassa.
Eli tällöin haussa on Barebone hotswapilla ja ANSI layoutilla, tai suomalaisittain näppäinasettelulla.

Edit: Ainiin ja mikäli näppis tukee QMK:ta, niin sinulla on todella vapaat kädet miten haluat minkäkin kytkimen toimivan. Joissakin paikka QMK voi olla mainuttu QMK/VIA, joka on sama asia mutta PCB löytyy myös VIA:sta joka on graafinen käyttöliittymä QMK:ta tukeville PCB:lle.
Mutta sekin hyvä ottaa huomioon että käyttöjärjstelmä myös määrittää mitä mikäkin kytkin tekee. Jos ostat vaikka jenkkinäppiksen jossa Ö:n kohdalla onkin ; hattu, niin tästä tulee silti Ö-kirjain mikäli käyttöjärjestelmän kieli on asetettu suomeksi.
 
Ja Caps lockin haluisit olevan pienempi kuin standardi 1.75u?
Haluan arvata, että tässä haetaan sitä että vasen shift on isompi, jolloin capslock näyttää sen vieressä pienemmältä, ja ettei siis ole ISO-asettelun pienempi vasen shift jonka vieressä capslock näyttää isommalta. Capslockin toivottu koko johtuu siis vain tästä shiftin pituuden vaihtelun aiheuttamasta optillisesta illuusiosta.

Joskin nyt alkoi kyllä mietityttää onkohan jossain näppäinhattuseteissäni ollut erilevyisiä capslockeja jostain käsittämättömästä syystä. Ei siis hatut porrastusvaihtoehdolla ja ilman, vaan oikeasti eri levyinen capslock.

edit: joo, olihan noissa Womierin XVX-profiilisissa 189-osaisissa seteissä perus-CAPS LOCK, portainen CAPS ja vielä 1.25u(?) CAPS riville R1 sopivalla profiililla.

xvx-salmon.jpg
 
Viimeksi muokattu:
edit: joo, olihan noissa Womierin XVX-profiilisissa 189-osaisissa seteissä perus-CAPS LOCK, portainen CAPS ja vielä 1.25u(?) CAPS riville R1 sopivalla profiililla.
Varmaan jotain HHKB:tä vastaavaa layouttia varten, kun näissä on pääsääntöisesti caps lockin paikalla control.
Mutta eipä niitä pienempiä caps lockeja pahemmin (oikealla paikallaan) näy muuten kuin kuin ehkä jossain 40% tai orthonäppiksissä. Näissäkin saattaa monesti olla kyllä joku eri hattu tai funktio kyseisellä paikalla. Eli ei paljon lohtua jos TKL hakusessa.

Veikkaan itsekkin kyllä että pienellä caps lockilla viitataan nyt vain juurikin tuohon että caps lock tosiaan näyttää pienemmältä ANSI 2.25u shiftin päällä, kuin ISO 1.25u:n kanssa.
Eniten tämä odottaa vastausta tuohon että onko haussa jotain ANSI/ISO hybridiä, vaiko ihan puhdasta ANSI lautaa.
 
Mekaanista näppistä katsellut. Lähinnä pelikäyttöön. Muuhun jäisi sitten Logitechin MX Keys, kun tässä on pari työkonettakin ja telakat yms löytyy ja 3x koneen tuki on ollut todella hyvä ominaisuus.

Eilen aloin miettimään tosissaan Logitechin MX Mechanical versiota. Voisi olla jonkinlainen kompromissi työhön ja pelaamiseen. Tila hieman loppuu jos erilliset näppikset. Toki latenssit ei ihan sitä parasta mitä rahalla saa, eikä varmasti itse näppäimetkää, mutta en nyt pahemmin enää netissä pelaa, joten onko lopulta niin kriittistä. Tykkään melko matalasta profiilista ja tuumailin G915 alkuun erillisenä vaihtoehtona. En vaan yhtään micro-USB laitetta tähän talouteen enää hanki.

Kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 252
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom