Sinun listassa on aika monta asiaa, jotka liittyy muistamattomuuteen ja ajatusten harhailuun.
Olen huomannut, että nämä haasteet lisääntyvät omien huonojen kausien aikana, jolloin nukun huonosti. Asioita unohtuu, muistilappujen määrä kotikonttorilla ja Outlookin kalenterissa kasvaa, keskittyminen on vaikeaa kun ajatukset harhailee. Sitten kun saa vihdoin nukuttua yhden pitkän yön hyvin, niin ongelmat tuntuvat poistuvan, kunnes tulee lisää huonoja öitä.
Tuntuu myös olevan niin, että muistamattomuuden ja ajatuksen harhailun vuoksi hommat ei suju kuten pitäisi, mikä sitten boostaa lisää masennusta. Huonosti sujuvat hommat myös vaikeuttaa uusien töiden aloittamista, koska itseluottamus hommien tökkiessä puuttuu.
Masennuksen ja unettomuuden itse itseään ruokkiva kierre pitäisi saada poikki. Tällä hetkellä vähän vaikea antaa hyviä ohjeita tähän, kun ei itsekään tahdo saada kierrettä poikki. En ole vielä henkisesti valmis siihen, että menisin paikalliselle psykologille/psykiatrille omalla naamallani kertomaan ongelmastani. Aattelin soittaa sinuiksi-palveluun ja katsoa mitä ne sanoo siellä.
Hienosti sanottu ja mietitty. Sekä tuo palvelukin kuulostaa järkevältä tavalta aloittaa.
Itsellä nyt on ollut unta aika hyvin. Mutta tänä yönäkin käytin jo molemmat 7.5mg tabletit Mirtazapinia ja pitäisi vielä vähän nukkua lisää. Olo on oikein hyvä, mutta olen lueskellut sen verran paljon, että mistä johtuu omat ongelmat mahdollisesti.
Tuo oma listaus voi olla osittain lapsesta asti. En siis tiedä ihan varmaksi mikä olisi normaali olotila. Testeissä on testattu muistaakseni kolmeen eri otteeseen älykkyyttä. Siinä on vähän heittioa. Keskimäärin ihan tavallinen älykkyys, mutta osittain sitten keskimääräistä parempi ja osittain selkeästi huonompi. Huono juuri siinä, että työmuisti on huono. Jotkut palikkatestit ja matemaattiset meni oikein hyvin.
Jostain olen kehittänyt sen persoonallisuushäiriön itselleni, mutta se ei ole välttämättä pysyvää, siitä on mahdollista parantua.
Mutta se aivan alkusyy täytyisi jostain kaivaa ja puuttua siihen. Tutkimusten aikanakin olen ollut silloin ennen heikommassa voinnissa ja hankala varmaan saada kiinni mistä alunperin olisi voinut johtua. Hoitosuhde oli viimeksi 2019 tai en kyllä ole aivan varma enää. Joka tapauksessa siitä on aika kauan.
Taisi olla nuo listaamani asiat adhd piirteitä. Jotka jotenkin sattumalta aika hyvin osui. Lisäksi on autismipiirteitä, mutta onneksi lääkäri sanoi, että niitä ei ole. Ja että eristäytyvä persoonallisuushäiriö on vain hyvin samankaltainen häiriö. Mietin sitä että tuo olisi vain "voitto", koska häiriöstä on mahdollista parantua. Ongelmat alkoi 2011 ja sitä ennenkin oli myös ongelmia jo. Ongelmat liittyi lähinnä parisuhteisiin ja hylätyksi tulemiseen. Täytyy muuten tuo muistaa kertoa psykiatriselle sairaanhoitajalle myös. Tärkeää. Eli siis sekin tuntui "raastavalta" jo, että treffien jälkeen tulikin pakit. Ne asiat pyöri ja pyörii vieläkin mielessä, vaikka asiasta on aika kauan. 2010-2011 olen ollut itse 28-29 vuotias. En ole osannut tietenkään kertoa kunnolla yhtään kenellekään selkeästi. Veikkaus että psykoottinen masennus vaikuttaisi noihin ajatuksiin, mutta ei sitä nyt voi noin kauaa olla.
Se pieni mahdollisuus, että adhd vaikuttaisi, koska lueskelin, että siinä ajattelu olisi "terveeseen" henkilöön verrattuna erilaista. Vielä on lueskelu vähän vaiheessa, että muistaisin mitä niissä taas sanottiinkaan. Veljen lapsella tuo adhd ilmeisesti on. Itsellä ei ole, mutta josko kumminkin voisi olla.
Muistaakseni adhd tai autismi voi tavallaan aiheuttaa masennusta, psykoottisuutta, migreeniä, paniikkikohtauksia, unettomuutta, unen määrän lisääntymistä, väsymystä. Olikohan nuo ja nuo siis vain niitä, mitä itsellä on todettu.
Itsellä vaatii paljon aikaa miettiä asioita, että saa mitään ulos. Tai siis että siitä saisi joku jotain selvää. Sekin sitten jossain vastaanotolla vähän haastavaa, kun on vain tunti aikaa yrittää selittää jotain ja muutenkin jännittää tilanne.
Asioita pyörii päässä ja sitten tahtoo unohdella kokoajan, että mikä tärkeä juttu vielä on juuri nyt mielessä. Varmaan sosiaalinen jännittäminen on suurta. Olin varmaan aika villi lapsena, mutta 5 luokalla alkoi tulla migreeniä ja se rauhoitti tavallaan oloa, kun ehkä pelkäsi sen migreenin tulemista. Tai jos se migreeni tuli, niin piti olla tosi rauhassa, koska omat askeleetkin tuntui päässä aivan liikaa.
Nytkin satuin tosiaan heräämään ja olo on kyllä ihan virkeä ja selkeä. Koska myös hiljaista ja rauhallista, niin edes jollain lailla pystyy keskittymään puhelimella näpyttelyyn. Jos on häiriötekijöitä esim telkkari päällä, niin ei pysty tehdä oikein mitään. Toisaalta sitten musiikkia joskus kuuntelen taustalla, jos olen yksin.