Kiitos asiallisesta kommentista.
Mä olen miettinyt psykiatrille menemistä ja olisin menny sinne jo aikoja sitten jos tämä tilanne olisi toinen. Ajatus vaan siitä että menen kertomaan jollekin tästä ongelmasta, jota en ole koskaan ikinä paljastanut livenä kenellekään, tuntuu hyvin vaikealta. Pitäis varmaan varata se psykiatri toisesta kaupungista. Mutta olet oikeassa että jotakin apua tähän täytyy saada koska tämä vaan menee pahemmaksi.
Mullakin on ollut tuota Mirzapinia, jota olen saanut "työstressin" verukkeella. Mulla Mirzapin kyllä tuo unen, mutta sen teho ei tahdo riittää koko yötä vaan herään joskus viiden tunnin jälkeen eikä sen jälkeen enää tule uni. Ehkä sitten määrä on liian pieni.
Mun piti katsoa googlella, mitä eristäytyvä persoonallisuushäiriö tarkoittaa. Millä tavalla mainitsemasi lääkitys vaikuttaa siihen? Rentoutuuko olo ja ihmissuhteisiin ryhtyminen helpottuu vai miten nuo vaikuttavat?
Mirtazapin oli mulle isommalla annoksella masennuslääkkeenä, mutta lueskelin sitten noista lääkkeiden vaikutuksista. Tuo toimii niin, että mitä pienempi annos, niin sitä paremmin se parantaa unta. Nytkin nukahdin klo 23.00 ja jopa satuin heräämään klo 4.00. Mirtazapin 7.5mg otin noin klo 22.00. Joskus ollut joka öinen herääminen ja olen ottanut uudelleen tuon 7.5mg ja myös äsken otin. Lääke alkaa vaikuttamaan vähän viiveellä ja itse olen huomannut että 1h on se mulle oleva aika. Toki sen toisen puoliskan tabletin olisin voinut ottaa jo klo eilen klo 23.00 ennen nukahtamista.
Käytän myös ketipinor 25mg, mutta se ei oikein auta nukkumiseen. Aivan ensimmäinen lääke mulla olikin uneen Ketipinor 1-8kpl. Eli 25-200mg. Mitään muuta lääkettä mulla ei silloin vielä ollut. Otin aluksi 100mg, mutta ei vielä vaikuttanut riittävästi. Sitten otin 100mg lisää ja jo nukkuttikin aamu klo 6.00 oikein hyvin. Eli tuo maksimi 200mg. "Oikeaan" psykoosisairauksiin käytetään esim 600mg vuorokaudessa muistaakseni. Tai ainakin aika huomattavasti suurempaa annosta, kuin 200mg. Mutta minulla onkin se psykoottinen masennus. Ei mikään kovin paha kumminkaan, mutta "ajattelun" harhaisuutta voi olla. Tuo 200mg Ketipinoria saikin esim avautumaan veljen vaimolle, kun hieman kinkkinen tilanne oli ollut. Eli sai purettua ajatuksia silloin heti klo 6.00, kun heräsin ensimmäisen kerran.
Oli ollut myös paniikkihäiriötä ja siksi piti nukkua kesällä sohvalla ja ulko-ovi auki, että tuli raitista ilmaa ja pystyi nukkumaan siksi paremmin. Paniikkihäiriö onneksi loppui heti, kun itse olin lukenut asiasta ja psykologin juttusilla huomattiin yhdessä tuo asia. Eräänlainen psykoedukaatio varmaan?
Resepti on Ketipinoriin 1-5kpl päivässä. Yöllä käytän 2kpl ja aamulla 1kpl. Sitten epämääräisiin aikoihin 2kpl päivän aikana maksimissaan. Liikaa ei kannata ottaa kerralla, koska sitten voi alkaa väsyttämään. Ketipinor lievittää ahdistusta. Siksi se varmaan auttaa mulla persoonallisuushäiriöön (eristäytynyt persoonallisuus). Abililify on samoin psykoosilääke, mutta "lasten lääke" eli ei mikään kovin tehokas. 15mg. Abilify aktivoi toimintaa (ainakin hieman).
Venlafaxinia käytetään myös jonkinlaisena kipulaakkeenä, koska mulla on se fibromyalgia. Se on 300mg eli lähes maksimiannos (375mg). Tuota lääkettä pidetään samalla ehkä kaikkein tehokkaimpana masennuslääkkeenä. Mutta jollain toisella esim joku SSRI + Voxra voi olla parempi/tehokkaampi.
Myös trisyklisiä masennuslääkkeitä käytetään kipuun, mutta ei ainakaan minulla tehonnut millään annostuksella kunnolla. Venlafaxin siis tuntui tehokkaammalta (SNRI).
Eli kyllä tuo pieni annos 25mg Ketipinoria tosiaan toimii mulla siten että rentoutuu ja ihmissuhteet on helpompia. Ja voi toimia myös osittain lumelääkkeenä. Tuossakin vaikutus luultavimmin alkaa 1h päästä. Esim Opamox rentouttaisi myös, mutta sitä en saa. Ainoastaan yhden purkin olen saanut joskus vuosia sitten. Lyrica voisi olla yksi hieman vastaava lääke, mutta en ole sitä kovin kauaa käyttänyt, eikä sitäkään moniin vuosiin enää ole mulla ollut.
Masennukseeni vaikuttaa aika vahvasti se, ettei minun kaltaisia ihmisia hyväksytä tässä yhteiskunnassa. Meidät on tavallaan tuomittu olemaan yksin kaapissa.
Masennus voi tulla muustakin syystä. Ja tuo on toki oikein merkittävä syy myös.
Esim a-kirjolla oleva tai adhd sairastava voi masentua. Voi tulla myös erilaisia kipuja, kuten vaikka se fibromyalgia.
Mun piti katsoa googlella, mitä eristäytyvä persoonallisuushäiriö tarkoittaa. Millä tavalla mainitsemasi lääkitys vaikuttaa siihen? Rentoutuuko olo ja ihmissuhteisiin ryhtyminen helpottuu vai miten nuo vaikuttavat?
Tuokin ihan varmasti ottaa päähän ja aiheuttaa myös sitä masenusta.