Masennus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Minulla oli ensin essitalopraami masennukseen, en nyt muista mikä oli aloitusannos. Se alkoi vaikuttamaan 1,5 kk kuluttua, olo helpottui selvästi ja olin erittäin toiveikas että kyllä tämä tästä. Sitten vaikutus lakkasi ja annosta nostettiin. Ei muutosta, muuta kuin että "halut" katosivat kokonaan. Sitten vaihdettiin sertraliini, ei silläkään vaikutusta. Nyt on venlafaksiini ja jostain syystä - onko se sitten lääkkeen vaikutus vai ei - niin olen alkanut nukahtamaan paremmin. Olen havainnut, että yöllinen, ennen nukahtamista tapahtuva "automaattinen" murehtiminen on vaihtunut haaveiluun.

Mitä uskotte, onko tuo lääkkeen vaikutusta? Ainakin motivoisi jatkamaan lääkkeen käyttöä jos näin on, koska noin viikko-pari sitten ajattelin että lopetan kokonaan masennuslääkityksen. Lisäksi iltaisin minulla menee zyprexa 15mg, se on pakko ottaa tai muuten en ainakaan nuku.
Mulla tuo Venlafaxin lääke paransi oloa varsinkin juuri illalla. 150 mg olo oli jo aika hyvä. Nyt sitten tuo max määrä 375 mg on vähän tujumpi, mutta ei siitäkään mitään häröjä tai huonoa oloa tullut ollenkaan. Toki tuo iso annos vaikuttaa jo haluihin, kun taas 75 mg ei vaikuta oikeastaan ollenkaan ja silti olo on parempi.

-----
Itsellä on jotain kipuja ja voimattomuutta, joille ei ole vielä löytynyt mitään erityistä syytä. Tuossa voisi olla yksi epäilys. Äidillä ilmeisesti joku KEO juttu, tai joku muu josta ei vielä tiedä mikä se on.
Liitännäissairaudet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
On viitteitä siitä, että masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ovat huomattavasti tavallista yleisempiä MS-potilailla. Myös lapsuuden aikaiset oppimishäiriöt ovat huomattavasti tavallista yleisempiä lapsilla, jotka sairastuvat aikusena MS-tautiin. [78]
MS-tauti – Wikipedia

edit:

Tuossa oli mielenkiintoinen juttu siitä että masennuslääke voi "tehota" jopa tuntien kuluessa? Itsekin olen tuon kyllä huomannut.
Myös pelon kannalta keskeisen aivoalueen, mantelitumakkeen (amygdala) reagointiherkkyys on usein lisääntynyt. Ajatellaan, että osa depressioalttiudesta välittyy tämän reagointiherkkyyden pohjalta eli taipumuksena reagoida herkemmin negatiivisin tuntein erilaisiin asioihin. Erityisen mielenkiintoisia ovat tutkimuslöydökset, joissa on todettu masennuslääkityksen normalisoivan hyvin nopeasti, jopa tuntien kuluessa tätä reagointiherkkyyttä.
Masennus sairautena › Masennus vaikuttaa aivojen toimintaan ja rakenteeseen | Masennusinfo
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
ke-to-pe sytostaatit, onneksi n.09-14/09:30-11:30 jne.. eli mukavaa päästä yöksi kotiin, parempi sekin kuin maata 15-09 kuolleena sängyssä muumiosastolla :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Lueskelin taas vaihteeksi jotain juttuja. Voisin kuvitella että minullahan voisi olla epätyypillinen masennus. Pitää ottaa asia puheeksi seuraavalla hoitajan käynnillä.
siihen kuuluu mielialan parantuminen reaktiona myönteisiin tapahtumiin.
Mullahan noin on käynyt jos olen saanut pitkän sairauslomalapun kouraan. En ole toki tuota iloa näyttänyt, sehän olisi ollut vähän outoa?
Epätyypillinen masennus – Wikipedia
oireita ovat myös tuntuva painonnousu tai ruokahalun kasvu, liikaunisuus, raskas tuntemus raajoissa ja herkkyys sosiaaliselle hylkäämiselle, jotka aiheuttavat merkittävän sosiaalisen tai ammatillisen haitan.
Nuokin oikeastaan kaikki on. Varsinkin tuo raskas tuntemus raajoissa, eli molemmissa jaloissa ja käsissä. Tätä on kestänyt muistaakseni kaksi vuotta ja olen ollut nyt puoli vuotta kuntoutustuella (määräaikaisella sairaseläkkeellä).

Toisaalta ei olisi mikään ihme?
Nimestään huolimatta epätyypillinen masennus on masennuksen yleisin muoto.[1]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mullahan noin on käynyt jos olen saanut pitkän sairauslomalapun kouraan. En ole toki tuota iloa näyttänyt, sehän olisi ollut vähän outoa?
Epätyypillinen masennus – Wikipedia
Lukemasta voi tehdä sellaisen johtopäätelmän, että "epätyypillisisyys"-sana juonta juurensa sille, ettei se noudata stereotyyppisiä masennus mielikuvia. Kun sanomme sanan masennus, ajattelemme (useimmat meistä) että se on alakuloisuuden selvää ilmentymää.

Kun näin ei sitten ole, sanomme sitä epätyypilliseksi vaikka tyypillisyys on sovitettu suoraan jostain A.Ankan taskukirjastosta. Virheellinen mielikuva ei taida olla helpommin korjattavissa, kuin sen korjaamisen haitta olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Lukemasta voi tehdä sellaisen johtopäätelmän, että "epätyypillisisyys"-sana juonta juurensa sille, ettei se noudata stereotyyppisiä masennus mielikuvia. Kun sanomme sanan masennus, ajattelemme (useimmat meistä) että se on alakuloisuuden selvää ilmentymää.

Kun näin ei sitten ole, sanomme sitä epätyypilliseksi vaikka tyypillisyys on sovitettu suoraan jostain A.Ankan taskukirjastosta. Virheellinen mielikuva ei taida olla helpommin korjattavissa, kuin sen korjaamisen haitta olisi.
Joo. Tyypillinen masennus on siis epätyypillinen masennus :) Kai olen tuonkin joskus lukenut, mutta on mennyt vain ohi.

Tuo epätyypillisyys on tosi jännä. Voisi kuvitella että on ihan terve, mutta jalat on vaan sairaan kipeät (siis minulla). Se kipu sitten muistuttaa, että ei se masennus minnekään ole vielä kadonnut. Muutenhan pääsisi ihan töihinkin, mutta ongelmana on että ei jaksa eikä toisaalta yhtään kiinnosta tehdä jotain ihan joutavaa työtä. Joskus tässä lähiaikoina tulikin mieleen että työpaikka olisi kuin helvetti? Niin kurja paikka että ei koskaan mihinkään työpaikkaan, ennen vaikka kuolee kun töihin pakotettuna? Toki ei sinne töihin tarvitse mennä koska olen eläkkeellä, enkä pystyisi tehdä mitään työtä sen "salakavalan" masennuksen takia.

Se 375 mg (maksimi) venlafaxin lääke olikin tosi hyvä, kuuluisi tosin olla vain 225 mg, mutta tuntuu että tuo oli "lasten annos"? Lisäksi on vielä 7.5 mg mirtazapin, 1.5 mg risperidon, 25 mg pregabalin. Kohta mirtazapin loppuu ja ajattelin ottaa tilalle 25 mg ketipinor:in. Ja kohta loppuu myös venlafaxin ja escitalopram olisi siihen korvaava juttu.

Hienoa että voi tuntea ehkä edes ihan vähän iloa, luulen että se johtuisi nyt tuosta venlafaxin lääkkeestä, jota siis syön omin päin liian paljon. Luulen myös että keskittymiskyky olisi parantunut vähän. Eli jos luen vaikka jotain, niin muistaisin vähän paremmin sen lukemani jutun.


Toisaalta oli mulla joskus myös unettomuutta ja joskus oli myös sitä että ei ollut nälän tunnetta. Eli ei tarvinnut syödä koko päivänä mitään, koska ei tullut nälkä ollenkaan? Vasta illalla sitten söin, että jaksoi mennä yövuoroon töihin. Eli oikeastaan aivan kaikki oli ihan sekaisin? Joskus taas sitten nukuin vain koko päivän ja sitten yöksi töihin, joka taas olisi sitä epätyypillistä masennusta (liikaunisuutta)?

edit:
Tuossa oli pitkästi epätyypillisestä masennuksesta (atyyppinen depressio).
Duodecim-lehti
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Välillä on todellakin hyvä että elämä vetää itsensä "perseelleen" oikein kunnolla vatutuksen puolelle, läksi meikäläisen masennus luokkaan 2 kun tuli syöpädiagnoosi, en kyllä oikein kykene käsittelemään koko asiaa, olen funtsannut pääni puhki enkä oikein osaa sisäistää koko ideaa, ainoa mikä on takaraivossa on se että "syöpä on pysyvä" :(
Monen monet kyllä tukevat sanomalla että sillä ja sillä oli syöpä ja nyt elää 10:ttä vuottaan terveenä, mutua on vahvasti että se perkele uusiutuu joskus, 5v:n kontrollit menee sikanopeaa ja jopa 10vuottakin menee nopsaa.
Sitten se tietty iskee taas kuin halko päähän, tuli takaisin, taas ½vuoden rumba, paskan möivät :(
Mitä, minäkö pessimisti ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Välillä on todellakin hyvä että elämä vetää itsensä "perseelleen" oikein kunnolla vatutuksen puolelle, läksi meikäläisen masennus luokkaan 2 kun tuli syöpädiagnoosi, en kyllä oikein kykene käsittelemään koko asiaa, olen funtsannut pääni puhki enkä oikein osaa sisäistää koko ideaa, ainoa mikä on takaraivossa on se että "syöpä on pysyvä" :(
Monen monet kyllä tukevat sanomalla että sillä ja sillä oli syöpä ja nyt elää 10:ttä vuottaan terveenä, mutua on vahvasti että se perkele uusiutuu joskus, 5v:n kontrollit menee sikanopeaa ja jopa 10vuottakin menee nopsaa.
Sitten se tietty iskee taas kuin halko päähän, tuli takaisin, taas ½vuoden rumba, paskan möivät :(
Mitä, minäkö pessimisti ;)
Miten syövän olemassa olo ilmentyy meissä asiantiedostavissa (eli kaikki joille olet kertonut)? Onko tullut eteen esim. ärsyttävähköjä lauseiden välttämisiä? Ylivarovaisuuksia siis, joka estää normeja rituaaleja. Tuollaisia olettaisin sen syövän saadessa arjen olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Jotain toivoa ehkä antaa, että ne syöpähoidot on varmaan nykyisin tosi hyviä ja tehokkaita. Eli parantaisi vähän mahdollisuuksia?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Miten syövän olemassa olo ilmentyy meissä asiantiedostavissa (eli kaikki joille olet kertonut)? Onko tullut eteen esim. ärsyttävähköjä lauseiden välttämisiä? Ylivarovaisuuksia siis, joka estää normeja rituaaleja. Tuollaisia olettaisin sen syövän saadessa arjen olevan.
Sukulaisille kerroin, ne "kestää" sen, tuttaville en koska tulee karmea "voi hirveää"-säälitulva, eivät osaa käsitellä asiaa paitsi ne, keiden omat esim. vanhemmat ovat kokeneet syövän paskamaisuuden. Eniten vatuttaa kun mietin ja mietin jne.. mutten ole 4kk:ssa osannut päättää miten suhtautua tähän :( Ainoa minkä voin tehdä on elää päivä kerrallaan=luuserien keino :(
En vattu sentään ole hokassut mitään juttua mitenkä suhtautua/mitä mieltä olla tästä.
Viimeinen ässähän on aina se luuseri-kortti:"jokainen kuolee jossain vaiheessa, thats it" mutta se on mitä sitten on.
Eihän kukaan "normaali" ala synnytys-osastollakaan sanomaan vanhemmille:"ajatelkaas, vain 55vuotta ja tämäkin pentu on montussa, voih voih". Elämä on elämistä varten.

Mutta täytyy kyllä olla häppy ettei ole vielä kidutuskammiossa, eli jos jalat menee alka ja vielä näkö niin sitten ollaan jo eutanasia-piikkiä tilaamassa, sitten alkaa loppumaan huumori satasella.

jm82: Juuh, tuli eilen postissa epikriisi; "Vastine hoidoille ollut merkittävä, kasvaimet pienentyneet huomattavasti"
Olen elämäni suhteen melko nöyrä, tämä vaan kasvattaa ottamaan vastaan isommatkin haasteet.
Eikä enää tunnu oikein miltään jatkuvat ristiselän säryt jotka säteilee jalkoihin taikka joku räkätauti.

Yksi tuttava veti heti omat johtopäätökset kun näki että kuljen ulkona hengitysmaskin kanssa:"tuo onkin hyvä pitää kun on siitepölyjä ja katupölyä" en vaivautunut edes korjaamaan asiaa :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Sukulaisille kerroin, ne "kestää" sen, tuttaville en koska tulee karmea "voi hirveää"-säälitulva, eivät osaa käsitellä asiaa paitsi ne, keiden omat esim. vanhemmat ovat kokeneet syövän paskamaisuuden. Eniten vatuttaa kun mietin ja mietin jne.. mutten ole 4kk:ssa osannut päättää miten suhtautua tähän :( Ainoa minkä voin tehdä on elää päivä kerrallaan=luuserien keino :(
En vattu sentään ole hokassut mitään juttua mitenkä suhtautua/mitä mieltä olla tästä.
Hyvä että tuot kokijana tämän asian esiin. Huomaan itse, miten vaivautuva (kaiket "SYÖPÄ-kuolemaan valmistautunut"-alitajuntaisesti estot ohitettava. Minkäköhänlainen keskustelu tuosta tulisi "face to face"-taktiikalla, en uskalla edes miettiä) se on, ja ymmärrän miksi näin tapahtuu. Estot on.
Tämä on jumminkin tärkeä teema, koska syöpään sairastuva saa helposti parantuessaankin sellaisen masennus-ongelman. Kun sairastuu muuhun, kuin vaikkapa jokin yksinkertaisesti hoidettavaan kivessyöpään, ongelmia taitaa tulla juurikin ympäristöstä. Yht äkkiä "tavan tallaajasta" tulee kuin hullu, jolle osaa mitään puhua. Sehän se vasta masentaa, osaamattomuus puhua.

Syövällä on sellainen ongelmakin, ettei se tuon kivessyöpä esimerkin mukaan rajoitu muiden sairauksien tavoin osa-alueelle. Vai voisiko jollain olla "kives-infarkti", enpä usko. Sitä vastoin, jos on vaikkapa se kivessyöpä, saa varmaan herkästi sen "tunteensiirron", jonka kokijalla on vaikkapa haimasyövästä.
Hienoa, kun olet parantumassa tuosta keuhkosyövästä. Tässä tuntee itsensä kipeäksi, ajatellessaan kasvainta kiveksissä tai vaikkapa haimassa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
oestrus taurus: Itse olen onnekas kun on vain keuhkosyöpä ja ristiselkä syöpä. Ei ole mitään sisä-elin syöpää, ne ovat kakkoja, melkein kaikki vetää linjaa "elinikää 3vuotta ja sitten soronoo" :(

Eniten vatuttaa sekä stressaa pakolliset sairaala-jaksot 3-4vrk. kun pitää kuolla sängyssä :(
Nyt ollut vasta 3kk sänkypotilaana eri sairaaloissa ja jaksoissa, alkaa hieman kyrsii koko sairaalan punkka, SHIT!
Sairaana siellä on "kiva" maata kun on kunnon kivut jne. mutta ilman kipuja thats däm :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
oestrus taurus: Itse olen onnekas kun on vain keuhkosyöpä ja ristiselkä syöpä. Ei ole mitään sisä-elin syöpää, ne ovat kakkoja, melkein kaikki vetää linjaa "elinikää 3vuotta ja sitten soronoo" :(
Voidaanko tämä kasvaimen osa-alue leikata (en tunne kirurgiaa. Joiltakin on poistettu kehko, voisiko sitä toteuttamatta vain "supistaa tilavuutta" leikkaamalla kasvaimen kohdan pois?)? Ristiselkä oli itselleni uusi tuttavuus, kuten sen kasvain. En ollut koskaan hyvä anatomiassa.
Kasvain on siitä yksinkertainen ymmärtää, että jos leikkaat sormen auki vuollessasi, "hallittu jakautuminen" pistää solut jakaantumaan ja korjaamaan ongelman (ts. haavan). Syöpä, eli "hallitsematon jakaantuminen" on taas se vihollinen, joka voi kasvattaa "patteja" myös sinne, missä elintärkeät verisuonet sijaitsevat. Siksi syöpä on tappava.

EDIT: Enpä tullut aikaisemmin ajatelleekseni että syövän kanssa kuolema voi olla armollisempi, kuin se jota sairastunut itse oireissaan joutuu kokemaa ennen sitä.
Kuolemahan on itsessään tasa-arvoisempi, kuin ihminen voi ponnistaa. Tapahtuipa tämä sitten iän tai kasvaimen aiheuttamasta, elintärkeäastä verisuonen katkoksesta tai tunti tappavalla sadistin käsittelyssä.

Kuolemaa ei sittenkään kannata huolehtia, vaan nykyistä eli kipuja jotka siitä aiheutuvat.
Tulikohan taas monesti totutun, liian epäselvästi "valkeneva selvyys" ilmaistua? Joka tapauksessa tämä on kirjoittajalle itselleenkin, jonkinlainen "epäselvien ajatuksien, järjestys ja selkeytys"-prosessi.
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
oestrus taurus: Toisilla leikataan, mutta mulla se tapetaan "nälkään", nuo sytostaatit ovat parempi paha koska ne tuhoaa kaikki syöpäsolut vaikka olisi piilossa varpaassa, mutta leikkaus poistaa vain yhden varman kohteen, lisäksi siinä on infektio-riski suuri kun vedetään vatsaa auki jne.

Ei tuo ollut mitenkään "epäselvästi", sitä se on mullekkin ja monelle muullekkin, kun on hoidot ohi niin homma ei ole selvä, saa olla loppu elämänsä pelko perseessä että milloin diagnisoidaan että "tadaa, sepä tulikin takaisin" :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
oestrus taurus: Toisilla leikataan, mutta mulla se tapetaan "nälkään", nuo sytostaatit ovat parempi paha koska ne tuhoaa kaikki syöpäsolut vaikka olisi piilossa varpaassa, mutta leikkaus poistaa vain yhden varman kohteen, lisäksi siinä on infektio-riski suuri kun vedetään vatsaa auki jne.
Koska tällä sytostaatilla on siis solujen jakautumista estävä vaikutus, eihän se tunnista hyvää ja korruptioitunutta, pahaa jaakantumista. Onko näissä sytostaattihoidoissa varoiteltu haavojen hankkimisesta? Vedän tämän päätelmistä, enkä omaa sille lähdettä.

Näkemykseni mukaan siis "hallittu solujen" jakaantuma parantaa haavan, "hallitsematon solujen jakauma" sellainen on hengenvaarallinen.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Koska tällä sytostaatilla on siis solujen jakautumista estävä vaikutus, eihän se tunnista hyvää ja korruptioitunutta, pahaa jaakantumista. Onko näissä sytostaattihoidoissa varoiteltu haavojen hankkimisesta? Vedän tämän päätelmistä, enkä omaa sille lähdettä.

Näkemykseni mukaan siis "hallittu solujen" jakaantuma parantaa haavan, "hallitsematon solujen jakauma" sellainen on hengenvaarallinen.
Just, multaan ei saa koskea edes metrin tikullakaan. koirien elukoiden kanssa pitää olla extreme varovainen, eräs rouva antoi doginsa nuolla kasvojaan, oli niin pahat bakteerit (kuulemma dogeilla on) ettei tehonnut mikään antibiootti vaan eukko kuoli tulehdukseen :o

Ekana sytona annetaan biologinen myrkky, sen verran kiva että hoituri chekkaa vierestä tunnin ettei potilas kuole käsiin :)
monille kun tulee jotain allergia-oireita ja mm. kieli turpoaa jne. :(

Eli varsin kovaa kamaa tuntuu olevan, melkein tulee mieleeni jotkut hapot....
Onneksi 10v:ssa on kehitetty täsmä-sytot jotka menee melkeimpä vain syöpäsolujen kimppuun, mutta samalla laskee valkosolujen arvot joka sitten huonontaa puolustuskykyä, eli pitää kulkea maski nokassa aina ulkona, muuten joku pikku bakteeri aiheuttaa sairaalareissun eristyksessä ja antibioottikuurin kanssa, tylsää.

itellä ja monella on tapahtunut että ekan syton jälkeen lähtee välittömästi tukka päästä...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onneksi 10v:ssa on kehitetty täsmä-sytot jotka menee melkeimpä vain syöpäsolujen kimppuun, mutta samalla laskee valkosolujen arvot joka sitten huonontaa puolustuskykyä, eli pitää kulkea maski nokassa aina ulkona, muuten joku pikku bakteeri aiheuttaa sairaalareissun eristyksessä ja antibioottikuurin kanssa, tylsää.
Kiitos tästä lisäyksestä. Meinasi itseltäni lähteä tukka pään rapsuttamisesta, ennen kuin luin tuon valkosolu-efektin. Se selittää rouvan kuoleman. Toivotaan, ettet joudu koiraasi viemään asian johdosta nukkupiikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Googlasin tuosta sytostaatista. Hyvä että on tehonnut tehokkaasti niihin kahteen syöpä kohtaan. Naisilla varmaan vähän kurjaa tuo, että tukka lähtee päästä. Miehillä ei onneksi haittaa oikeastaan ollenkaan.
Solunsalpaajat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Solunsalpaajat eli sytostaatit ovat lääkkeitä, jotka häiritsevät ja hidastavat runsaasti jakautuvien solujen toimintoja. Ne häiritsevät solunjakautumista. Varsinkin runsaasti jakautuvat solut kärsivät säteilystä ja salpaajista suhteellisesti enemmän kuin normaalit kudokset, jotka toipuvat nopeammin. Solunsalpaajia annetaan kolmannekselle potilaista.

Solunsalpaajia on erilaisia muun muassa alkyloivat aineet, antimetaboliitit, antibiootit, vinca-alkaloidit ja ne vaikuttavat eri kohtiin solun kehitysvaiheessa. Useimmat solusalpaajista tehoavat vain jakautuviin soluihin.

Solunsalpaajat aiheuttavat usein myös sivuvaikutuksia, joista yleisimpiä ovat pahoinvointi ja karvojen lähtö. Elimistön puolustuskyky saattaa myös heiketä, kun veren valkosolut vähenevät hoidon seurauksena.
Syöpä – Wikipedia

edit:

Juttua jostain pitkäaikaisesta mielialahäiriöstä. Mulla tulee syksyllä kaksi vuotta täyteen sairauslomaa. Positiivinen huomio on että oireet ei ole niin pahat kuin oikeassa masennuksessa.
Dystymia – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Googlasin tuosta sytostaatista. Hyvä että on tehonnut tehokkaasti niihin kahteen syöpä kohtaan. Naisilla varmaan vähän kurjaa tuo, että tukka lähtee päästä. Miehillä ei onneksi haittaa oikeastaan ollenkaan.
Seksipään tuo tuntuu miestä tekevän. "Ette usko tätä... näin Poliisit-sarjan hahmon.".
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Ihmeen kauniit perukit ovat keksineet, en uskonut kun odoteltiin vuoroamme odotus huoneessa kun eräskin rouva kertoi että on peruukki :o Oli niin kuin omat ½ harmaat hiukset, todella aidon näköiset ja tuntuiset, aloin jo ihmettelemäänkin että ollaanko me toisen miehen kanssa ainoat poikkeus tapaukset sytossa joilta lähtee tukka kun muilla se oli :)

Hyvänä puolena sytossa on tukan leikkaus säästöt sekä ettei tartte ajaa partaa ollenkaan moneen kuukauteen ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tulipahan oikein "herätettyä kuolleesta". Homman juju on sellainen, että skitofreniaa sairastava äitini kertoi vahvasti epäilevän skitsofreniaa myös sairastavan exänsä kuolleen. Tuosta minulla ei ole selvyyttä, mihin hän veti. Joku potilas ja myöhemmin ohjaaja oli kuulemma kertonut kuolemasta.
Hän oli aidosti ahdistunut. Tämä tarttui sitten myös minuun. Onhan ohjaajan sana uskottavampi, kuin jonkun epämääräisen potilaan. Soitto pelasti varmaan myös hänen päivänsä, vaikkei minun olisi kuulemma kannatanut tehdä niin, ennen soittoa exälle.

Kahjolta tämä kuullostaa, mutta se on arkea. Onneksi exä oli paremmassa kunnossa, tuntuipa saavansa päivän naurut ja lohdut siitä, että joku sentään ajattelee häntäkin. Sarkasmikin luonnistui, "olet kuullut tänään kuolinpäiväsi".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tulipahan oikein "herätettyä kuolleesta". Homman juju on sellainen, että skitofreniaa sairastava äitini kertoi vahvasti epäilevän skitsofreniaa myös sairastavan exänsä kuolleen. Tuosta minulla ei ole selvyyttä, mihin hän veti. Joku potilas ja myöhemmin ohjaaja oli kuulemma kertonut kuolemasta.
Hän oli aidosti ahdistunut. Tämä tarttui sitten myös minuun. Onhan ohjaajan sana uskottavampi, kuin jonkun epämääräisen potilaan. Soitto pelasti varmaan myös hänen päivänsä, vaikkei minun olisi kuulemma kannatanut tehdä niin, ennen soittoa exälle.

Kahjolta tämä kuullostaa, mutta se on arkea. Onneksi exä oli paremmassa kunnossa, tuntuipa saavansa päivän naurut ja lohdut siitä, että joku sentään ajattelee häntäkin. Sarkasmikin luonnistui, "olet kuullut tänään kuolinpäiväsi".
Tosiaan voi tulla vahvasti ahdistava "kohtaus" jos kuulee vaikka jonkun kuolleen. Mulla ainakin, ilmeisesti siitä syystä että masennus aiheuttaa paniikkia ja on sitten "varpaillaan", eli jos jotain tapahtuu, niin reagoi siihen voimakkaasti. Voi vaikka säikähtää helposti. Ennen sairastumista mitään tuollaisia pelkoja ei ole ollut.

Niin voi siis ahdistua ja voi ajatella että menempäs pilleripurkille hakemaan rauhoittavaa. Toki rauhoittava tehoaa aika hitaasti, mutta voi tulla sentään lumevaikutus. Sitten kohta se kuolema ei enää haittaakaan yhtään mitään, kaikki kumminkin kuolee joskus.


Eilen sain leikattua nurmikon ja sitten illasta tulikin joku väsymiskohtaus. Nyt alkaa olla jo parantunut, mutta noin mulla se masennus ilmenee. Eli voin saada jotain tehtyä, mutta hetken päästä onkin puoliksi kuollut ja väsynyt, koska on ollut liian raskasta. Toki kuntokin on heikentynyt, mutta sen huomaan että hengästyttää huonommasta kunnosta johtuen, eli huono kunto ei pitäisi olla tuon masennuskohtauksen "juttu". Tavallaan tulee sitten kipeäksi siitä väsymyksestä? Työterveyden lääkärikin aikoinaan kysyi että onko kunto huono, nyt varmasti jo on mutta syy ei ole se kunto. Ennemmin se että olisi pitänyt hoitaa jo paljon aiemmin.

edit:
Soittelin taas lääkärille jostain lääkkeistä. Jos yrittäisin jättää mirtazapin lääkkeen pian pois ja tilalle ketipinor. Myös risperidonin voisi jättää myöhemmin pois, mutta lääkäri voi olla tuosta toki toista mieltä.

Illalla ketipinor 200 mg. Aamulla Escitalopram 15 mg (3-4 viikon päästä 20 mg) ja Risperidon 1.5 mg. Risperidon vähän väsyttää, mutta ei kai niin paljon että ei pysyisi hereillä.

Ketipinor oli aika halpaa ja pitäisi nukuttaa erittäin hyvin. Luultavasti auttaa ahdistukseen myös vähän?
https://www.yliopistonapteekki.fi/ketipinor-tabletti-200mg.html

Lisää:
Itse epäilen että mulla olisi ollut jo ennestään lievempää masista ja nyt olisi siis kaksoismasennus? Ihmekös kun ei ole parantuakseen?
Mikäli vakavaan masennustilaan sairastunut on ennen varsinaista vakavan masennustilan jaksoa kärsinyt yli kaksi vuotta kestäneestä dystyymisen häiriön merkit täyttävästä lievemmästä masennuksesta, on kyseessä ns. "double depression", jonka ennuste on huomattavasti huonompi kuin komplisoitumattoman vakavan masennustilan. Tilan normaalistuminen varsinaisen sairausjakson jälkeen on epätodennäköisempää, ja vakavan masennustilan uusiutumisriski on suurentunut (Keller ym. 1983).[47]
Masennus – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Onkohan kukaan muu törmännyt tuohon samaan ongelmaan? Siis siihen että eihän minulla ainakaan mitään masennusta varmasti ole?

Toisaalta jos ei olisi fyysisiä oireita, niin ei olisi masennustakaan varmaan :)
Masentuneen mielialan sanoiksi pukemisen vaikeutta on usein pidetty suomalaisten ja erityisesti suomalaisten miesten ongelmana. Tämä ei kuitenkaan ole nimenomaan suomalaisten erikoispiirre. Masennusoireyhtymistä kärsivät afrikkalaiset ja aasialaiset eivät valita masennusta vaan monimuotoisia fyysisiä oireita. Monista maailman kielistä–varsinkin aasialaisista–puuttuu kokonaan masennusta tarkoittava sana. Euroopan ja Pohjois-Amerikan potilasaineistojen pohjalta kehitetyt depressioasteikot eivät toimikaan muissa maanosissa kovin hyvin (Kleinman ja Good 1985, Marsella 1989).

On tavallaan paradoksaalista mutta kliinisesti tärkeätä huomata, että masentunut mieliala itsessään ei ole vakavan masennustilan ehdoton kriteeri. Pieni mutta varsinkin yleislääkäreiden kannalta merkittävä osa vakavaa mielialahäiriötä potevista ei pysty heiltä erikseen kysyttäessäkään kuvaamaan mielialaansa masentuneeksi (Hamilton 1989). Mielenkiinnon tai mielihyvän kokemiskyvyn heikkeneminen saattaa tulla esille vasta sitten, kun heiltä kysytään, mistä asioista he viime aikoina ovat kyenneet kokemaan iloa tai tyytyväisyyttä.

Unettomuutta esiintyy 80–90 %:lla vakavaa masennustilaa potevista. Varsinkin vaikeisiin masennustiloihin liittyy nimenomaan vaikeus pysyä unessa, herääminen aamuyöllä pahaan oloon. Toisaalta noin 70–80 % vakavasti masentuneista kärsii nukahtamisvaikeudesta, eikä kaikilla vakavasti masentuneilla esiinny aamuyön heräilyä (Hamilton 1989). Unettomuuden luonne ei siis yksinään riitä masennustilan toteamiseksi tai pois sulkemiseksi.
Duodecim-lehti
Masennustiloihin voi liittyä sekä yleistynyttä ahdistuneisuutta että kohtauksellisia paniikkihäiriön oireita. Vakavan masennustilan ja paniikkihäiriön yhdistelmä on niin yleinen, että paniikkihäiriöoireilua arvioitaessa ja hoidettaessa masennustilan mahdollisuus tulisi aina ottaa huomioon (Noyes 1991). Voimakkaan ahdistusoireilun liittyminen vakavaan masennukseen lisää selvästi potilaan itsemurhariskiä (Isometsä ym., tässä numerossa).
Joissakin epidemiologisissa ja kliinisissä tutkimuksissa on tullut esille, että on olemassa ryhmä ihmisiä, joilla esiintyy yhtä aikaa merkittävää masennus- ja ahdistusoireilua ilman minkään spesifisen masennus-tai ahdistuneisuusoireyhtymän diagnostisten kriteerien täyttymistä (Katon ja Roy-Byrne 1991).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onkohan kukaan muu törmännyt tuohon samaan ongelmaan? Siis siihen että eihän minulla ainakaan mitään masennusta varmasti ole?

Toisaalta jos ei olisi fyysisiä oireita, niin ei olisi masennustakaan varmaan :)

Duodecim-lehti
Masennus vai unettomuus? Masennus juontaa juurensa varmaan niinkin moninaiseen lähteeseen, ettei taida olla fiksua alkaa pohtimaan pikkutarkasti niitä ongelmia, tai vetämään johtopäätöksiä oireista, mitä se pitää sisällään tai ei pidä.

Jos nyt jotain lähtisi pohtien hakemaan, niin varmaan ykköseksi ehdotuksessa nousee kaikenmaailman "eihän mies voi masentua", "talvisotahenki" ja kaikki propaganda, mikä estää miestä kokemasta epäilevän olevan masentunut.
Siten on myös nämä sukupuoliroolit. Vaarallisia ja täten varmana ainakin altistavat sille.

Sitten on sukulaisuus ja kasvatusympäristö, ekä niiden poikkema normista.
Älykkyys, vammaisuus tai joku muu poikkeama... Tämä on niin laaja-alainen, ettei edes kannata yrittää luoda sille yksiselitteistä kantaa.

Unettomuus on sitten varmaan vain se yksi oire, oireyhtymässä. Oireyhtymä, syndrooma ei tarkoita että omaisi kaikkia listan oireista. On vain riittävä määrä oireita, jotka luovat synrooman statuksen.

Itsehän en virallisesti ole masentunut enkä voi sellaiseksi täten selittää. Olen pelännyt lääkäriä niinkin paljon, mutta tietoisuus on ilmeisesti siinä määrin vielä terveen pohjalla, että onnistunut myös välttämään sen (edit:mutsiin siis nojaten). Masennushan on lopulta lääkärin kirjoittama diagnoosi, eikä "masentavasta" asiasta oikeutus vetää johtopäätös. Olenpahan vain huomannut olevan jonkinlaisella "langalla" tämän aidosti sairastavien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Jos nyt jotain lähtisi pohtien hakemaan, niin varmaan ykköseksi ehdotuksessa nousee kaikenmaailman "eihän mies voi masentua", "talvisotahenki" ja kaikki propaganda, mikä estää miestä kokemasta epäilevän olevan masentunut.
Masennus taitaa tosiaan olla niin hankala juttu, että eipä sitä osaa kummemmin selittää.
Mulla tuli masennus, ahdistus ja paniikki kaikki samalla kertaa, eli aika voimakas masennus jossa tuli kaikki valikoima kerralla. Lisäksi mieliala ei ole masentunut, enkä tunne itseäni masentuneeksi.


Voi toki nainenkin kait olla, ehkä? Jos on tarpeeksi vanha.
Siitä masennus sana on hyvä juttu, että pääsee eläkkeelle ja siis pääsee lepäämään ja parantelemaan oloa. Muuta en sitten keksi.

Mutta siis itse epäilen, että masennus ilmenee joillakin kipuina, koko masennus sanaa ei ole koskaan missään (koulussa) opetettu. Ei tiedetä missä hoidetaan (hullujenhuoneella?). Siksi itse epäillään että en ainakaan masentunut ole, vaan syy on joku muu, muut on syyllisiä, en minä?

Masennus saattaa tulla myös kohtauksina (paniikkikohtaus), mutta siltikään mitään ei vaan normaalissa terveystarkastuksessa huomata? Tai jos huomataan, niin potilas (minä) huijaa testeissä ja mitään masennusta ei ole? Ainut mikä huomataan on se että muisti ei toimi kunnolla. Ja jollain se muistikin voi vielä toimia jos on esim saanut nukuttua normaalisti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Masennus saattaa tulla myös kohtauksina (paniikkikohtaus), mutta siltikään mitään ei vaan normaalissa terveystarkastuksessa huomata? Tai jos huomataan, niin potilas (minä) huijaa testeissä ja mitään masennusta ei ole? Ainut mikä huomataan on se että muisti ei toimi kunnolla. Ja jollain se muistikin voi vielä toimia jos on esim saanut nukuttua normaalisti.
Sehän riippuu, minkälaisia esitetyt kysymykset ovat kartoituksessa.

Jos henkilö on luonnut jonkin egon, joka tyydyttää kokemansa putteen, mutta on tiedostamaton itse tästä, masennus voi jäädä huomaamatta. Viime aikoina on kuulunut sellaista uutista, että paljon netissäkin parjattu narsistinen persoonallisuushäiriö saattaisi pohjautua sittenkin vain masennukseen päälle rakennettuun pöyhkeään egoon. Tällaiset persoonat ovat kuulemma psykologeiltakin lipsuvia ja saavat testeissä terveen paperit.

Masennus ei ole häpeä, mutta jos tosiaan tuntuu että oireet ovat nukkumalla parantuneet niin kaiketi tämä on hyvä ottaa puheeksi seuraavalla tapaamisella. Lääkärit ja psykologitkin ovat vain ihmisiä ja täten erehtyväisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Muistaakseni ekassa työkykyarviossa oli niitä rastitehtäviä ja haastattelua. Rastitehtävissä on ainakin helppo vastata väärin, eli joko masentuneesti tai ei masentuneesti. Osa häröistä tosiaan parani nukkumalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Muistaakseni ekassa työkykyarviossa oli niitä rastitehtäviä ja haastattelua. Rastitehtävissä on ainakin helppo vastata väärin, eli joko masentuneesti tai ei masentuneesti. Osa häröistä tosiaan parani nukkumalla.
Ja koska "masennus-diagnoosin" saaminen edellyttää myös potilaan omaa myötämielistä omistumista asialle, se joka ei taas halua sitä eikä omaa myötämielisyyttä, osaa vastata nämä laskennallisesti väärin tai omaa sitten sellaisen egon, jonka kautta vastaa rehellisesti ne väärin.
Väsymyksen merkit ovat varmaan sopiva kuva antamaan kasvot masentuneelle, joten ota tämä puheeksi jos tunnet tämän olevan sittenkin voitettu tai voitettavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ja koska "masennus-diagnoosin" saaminen edellyttää myös potilaan omaa myötämielistä omistumista asialle, se joka ei taas halua sitä eikä omaa myötämielisyyttä, osaa vastata nämä laskennallisesti väärin tai omaa sitten sellaisen egon, jonka kautta vastaa rehellisesti ne väärin.
Väsymyksen merkit ovat varmaan sopiva kuva antamaan kasvot masentuneelle, joten ota tämä puheeksi jos tunnet tämän olevan sittenkin voitettu tai voitettavissa.
Kyllä sitä varmaan diagnoosia muutetaan suuntaan tai toiseen aina tarpeen mukaan. Tuossa yksi esimerkki, jossa kävi kumminkin ihan hyvin. Itselle vielä vähän hämärän peitossa että mitä tarkoittaa psykoottinen masennus. Tiedä vaikka itselläkin olisi :think:
Hän sairastui keväällä masennukseen, joka myöhemmin diagnosoitiin psykooottiseksi masennukseksi. Lopulta hänet määrättiin syyntakeettomana, itselleen ja ympäristölleen vaarallisena tahdosta riippumattomaan hoitoon.
Psykoottisen masennuksen vuoksi pakkohoitoon joutunut Tapio Suominen: "Onneksi rinnallani on vahva nainen"
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Onhan täälläkin kohtalon tovereita eli masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiviä. :) Uskalletaas nyt kysyä että onko Risperidon 0.5mg turvallinen lääke? Ennen käyttänyt mirtaa opamoxia ketipinoria ja diapamia ja xanoreita ahdistukseen masennukseen ja 2 alasen. Niin tuossa mainittiin ihan hirvittäviä sivuoireita kyseisestä lääkkeestä et karvat nousi pystyyn et uskaltaako edes kokeilla. En nimittäin haluis et rinnat kasvais ja vuotais maitoo ja töissä ajan koneita ja tuo silmin kohtalo peloittaa ja muutenkin jotkut pakko liikkeet moottori sahan ja raivaussahan kans ei oikeen houkuttele. Muista lääkkeistä ei moisia ole tullut toki xanorit ja pamit veti ekan 1kk aika seis vaikka ei joka päivä ottanutkaan.. kuitenkin elämässä ollut aina tuo ahdistus ja masennus ja äidin pois meno ei helpoittanut yhtään että kemikaaleja tarvitsee että pärjää elämässä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Onhan täälläkin kohtalon tovereita eli masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiviä. :) Uskalletaas nyt kysyä että onko Risperidon 0.5mg turvallinen lääke? Ennen käyttänyt mirtaa opamoxia ketipinoria ja diapamia ja xanoreita ahdistukseen masennukseen ja 2 alasen. Niin tuossa mainittiin ihan hirvittäviä sivuoireita kyseisestä lääkkeestä et karvat nousi pystyyn et uskaltaako edes kokeilla. En nimittäin haluis et rinnat kasvais ja vuotais maitoo ja töissä ajan koneita ja tuo silmin kohtalo peloittaa ja muutenkin jotkut pakko liikkeet moottori sahan ja raivaussahan kans ei oikeen houkuttele. Muista lääkkeistä ei moisia ole tullut toki xanorit ja pamit veti ekan 1kk aika seis vaikka ei joka päivä ottanutkaan.. kuitenkin elämässä ollut aina tuo ahdistus ja masennus ja äidin pois meno ei helpoittanut yhtään että kemikaaleja tarvitsee että pärjää elämässä :)
Minusta tuo Risperidon on ihan turvallinen lääke. Psykiatri kirjoitti sitä 1mg tammikuussa ja sitten nostettiin 1.5mg. Aivan aluksi voi mennä päähän tai tuntua vahvalta, mutta ihan päivässä siihen pitäisi tottua. Lääke voi myös väsyttää ihan vähän, että kannattaa ottaa illalla. Käyttäytyminen ja olo parani huomattavasti (jostain syystä) tuon lääkkeen takia.

Voi olla että Ketipinor vaikuttaisi samalla tapaa, mutta Ketipinor väsyttää paljon enemmän kuin tuo Risperidon. Risperidon parantaa ruokahalua (samoin kuin Ketipinor ja Mirtazapin), mutta mitään muuta en ole oikein huomannut.

Ei ole mitään pakkoliikkeitäkään tullut. Jos ketipinor on tuttu, niin luultavasti risperidon menee myös. Luultavasti risperidon vain vähän nukuttaa ja muuten on normaali olo. 0.5mg on myös aika mieto, koska 1.5mg ei sekään juuri missään tunnu. Luultavasti pysyisi ihan hereilläkin, vaikka vähän auttaa nukkumisessa. "Sekava" käyttäytyminen voi parantua Risperidonilla, syytä en tiedä miksi :)

edit:
Mulla se määrä kuuluisi olla 2mg. Pieni epäilys että mulla Risperidon olisi psykoottiseen masennukseen. Eli sellaiseen aika suureen kiihtymykseen. Jollain varmaan voisi ilmetä myös hidastumisena. Ihan hyvä lääke pitäisi silti olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Minusta tuo Risperidon on ihan turvallinen lääke. Psykiatri kirjoitti sitä 1mg tammikuussa ja sitten nostettiin 1.5mg. Aivan aluksi voi mennä päähän tai tuntua vahvalta, mutta ihan päivässä siihen pitäisi tottua. Lääke voi myös väsyttää ihan vähän, että kannattaa ottaa illalla. Käyttäytyminen ja olo parani huomattavasti (jostain syystä) tuon lääkkeen takia.

Voi olla että Ketipinor vaikuttaisi samalla tapaa, mutta Ketipinor väsyttää paljon enemmän kuin tuo Risperidon. Risperidon parantaa ruokahalua (samoin kuin Ketipinor ja Mirtazapin), mutta mitään muuta en ole oikein huomannut.

Ei ole mitään pakkoliikkeitäkään tullut. Jos ketipinor on tuttu, niin luultavasti risperidon menee myös. Luultavasti risperidon vain vähän nukuttaa ja muuten on normaali olo. 0.5mg on myös aika mieto, koska 1.5mg ei sekään juuri missään tunnu. Luultavasti pysyisi ihan hereilläkin, vaikka vähän auttaa nukkumisessa. "Sekava" käyttäytyminen voi parantua Risperidonilla, syytä en tiedä miksi :)
Itseä vaan pelottaa kyseinen lääke. Toki lenkkeilen paljon koiran kanssa ja käyn salilla ja teen fyysistä työtä ja jos tekee mieli mässätä syön yleensä tomaattia ja kurkkua ja vihanneksia eikä mtn suklaata jnejne. Peloittaa vaan kun eräät on varoitellut että ketipinooriin kuolee ja aivot sulaa jne jne tästä jopa tullu painajaisia. Itse käyn joka viikko kyllä psykiatrilla että pelkillä lääkkeillä ja nyyhkytyksellä tässä ei mennä vaan pääkoppa ei vaan pysy kasassa ja kaksisuuntainen mielialahäiriö painaa. Ja tosiaan mieli meni vähän mustaksi kun kun oma äiti menehtyi käsivarsille. Kun moni sanoo et ilman mömmöjä kyl pärjää mee salille ja syö salaattia. Kokeiltu on ja ei pärjää ainakaan itse.. lähinmä en halua tosta lääkkeestä tissejä tai mtn muutakaan. Ketipinoorista toisaalta ei ole tullut kuin zombioloa joka on normia joten uskaltaako siinä vain olla?? Uudet läkkeet aina pelottaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Itseä vaan pelottaa kyseinen lääke. Toki lenkkeilen paljon koiran kanssa ja käyn salilla ja teen fyysistä työtä ja jos tekee mieli mässätä syön yleensä tomaattia ja kurkkua ja vihanneksia eikä mtn suklaata jnejne. Peloittaa vaan kun eräät on varoitellut että ketipinooriin kuolee ja aivot sulaa jne jne tästä jopa tullu painajaisia. Itse käyn joka viikko kyllä psykiatrilla että pelkillä lääkkeillä ja nyyhkytyksellä tässä ei mennä vaan pääkoppa ei vaan pysy kasassa ja kaksisuuntainen mielialahäiriö painaa. Ja tosiaan mieli meni vähän mustaksi kun kun oma äiti menehtyi käsivarsille. Kun moni sanoo et ilman mömmöjä kyl pärjää mee salille ja syö salaattia. Kokeiltu on ja ei pärjää ainakaan itse.. lähinmä en halua tosta lääkkeestä tissejä tai mtn muutakaan. Ketipinoorista toisaalta ei ole tullut kuin zombioloa joka on normia joten uskaltaako siinä vain olla?? Uudet läkkeet aina pelottaa..
Zombioloa voi tulla, mutta ei varmaan vielä 0.5mg annoksella. Lääkäriltä taisin joskus kysyä että 2mg risperidon voisi vastata jotain 100-200mg ketipinoria, mutta saatan muistaa väärinkin. Eli kovin voimakasta zombi juttua ei ainakaan tule.
Kyllä pääkopan kasassa pysymiseen kannattaa jotain lääkettä olla kun on varmasti ollut raskasta. Mulla ei kaksisuuntaista mielialahäiriötä ole mutta Risperidon auttaa siihen vaivaan ja ei pääse tulemaan sitä maniaa.

Joku harvinainen sivuvaikutus taisi olla tissit tai maidon eritys, mutta jos niitä sattuisi tulemaan, niin lääke vain heti vaihtoon ja toinen tilalle. Ja omaa syömistä saa onneksi tarkkailtua, että ei tulisi ahmittua ihan liian paljon ruokaa. Psykoosilääkkeestä saattaa aivot jotenkin pienentyä vähän, mutta ei pitäisi aivojen toimintaan silti vaikuttaa. Parempi siis söydä lääkettä, jos siitä saa avun kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Mietin vain et jatkaako turvallista ketiä vai ottaa tuo uusi kun ketiä haukuttu et kuolet kahdessa vuodessa jne jne paskaa mut joa ei pysy ilman kemikaaleja kasassa niin minkäs mahdat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuntuu että paniikkihäiriö on enää se ainoa ongelma. Vituttaa tämä lähes jatkuva ahdistus. :dead:
Miten sulla paniikkihäiriö ilmenee? Mulla huomattiin paniikkikohtauksia, mutta venlafaxin lääkkeen jälkeen kohtauksia ei ole enää tullut. Jotenkin tuntuu että ahdistuneisuutta ja tuskaisuutta silti olisi. Lähinnä fyysisiä oireita, jalkakipua ja oikean korvan tinnitusta. Sekä väsymystä. Rentoutuminen ei tunnu onnistuvan kovin hyvin. En tiedä mikä on syy, eli onko se ahdistus vai masennus vai luultavasti molemmat. Mielestäni masennus ja paniikkihäiriö alkoivat suurin piirtein samaan aikaan. Paniikkihäiriöstä jäi se helppo säikähtäminen. Eli voi säikähtää ja säpsähtää niin vahvasti, että sydän aivan pomppaa.

Masennus siis alkoi ärtyisyytenä ja riidanhakuisuutena sekä sillä että ei jaksanut tehdä enää töitä samaan tahtiin kuin ennen. Eli tuli erittäin pahat ongelmat töissä ja töynteko onkin nyt kiellettyä minulta. Sitten siis alkoi tulla itse kehittämien riitojen jälkeen paniikkikohtaustakin. Voi siis olla vaikkapa psykoottista masennusta, jossa kehittää ties mitä skenaarioita jotka ei ole oikeasti totta? Jos se oli psykoottista masennusta, niin masennus tuli kiihtymyksenä. Kaikki oli siis suurta kiihtynystä, ei sellaista joka yleensä kuvattaisiin masennuksesti. Mutta ilmeisesti masennus voi olla kiihtynystä tai hidastumista, kumpaa vaan. Hoitaja vaan joskus sanoi, että minulla voisi olla psykoottista masennusta, koska masennus oli niin pahaa. Itse olenkin nyt vähän kääntynyt olemaan samaa mieltä asiasta. Mulla on numero 32.2 ja 32.3 olisi vaikea psykoottinen masennus. Mietin vaan että miten nuo psykoosilääkkeet tehoaa niin hyvin. Eli Risperidon ja Ketipinor ja nehän on juuri psykoottisuuteen tai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tehtyjä lääkkeitä (sekä skitsofreniaan). Taas kaksisuuntaista ei ole ollut, on ollut vain sitä kiihtymystä, mutta se on eri juttu luultavasti.
Oireet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Psykoottisen masennuksen oireet vastaavat muuten vaikeaa masennusta, mutta masennuksen lisäksi esiintyy joko harhaluuloja, aistiharhoja, psykomotorista hidastumista tai kiihtymistä, sekä jopa täydellinen pysähtyminen eli sulkutila.[1][2] Psykomotorinen eli mielen ja liikkeiden yhteistoiminnan hidastuminen näkyy liikkumisen, puheen, ilmeiden, eleiden tai hienomotoriikan vähentymisenä.[3] Tavallisimpia psykoottisen masennuksen oireita ovat harhaluulot ja kuuloharhat.[1]
Psykoottinen masennus – Wikipedia
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
@jm82 mutta onko tuo ketipinor oikeesti myrkyllinen ja voi aiheuttaa aivojen sulamisen ja äkkikuoleman jne. 30 päivä kuuri olis sit ja 20x0.5mg risperonia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mietin vain et jatkaako turvallista ketiä vai ottaa tuo uusi kun ketiä haukuttu et kuolet kahdessa vuodessa jne jne paskaa mut joa ei pysy ilman kemikaaleja kasassa niin minkäs mahdat.
Jos lääkäri on sitä mieltä että Risperidon on hyvä, niin kannattaa sitä varmaan kokeilla. Risperidon väsyttää vähemmän ja se on varmaan suurin ero Ketipinoriin. Zombi oloa ei siis pitäisi tulla Risperidon lääkkeestä ollenkaan.

Seroquel Prolong olisi ilmeisesti pitkävaikutteista Ketipinoria. Mulla on ollut vain sitä halvempaa lyhytvaikutteista 25mg ja 200mg tabletteja. 200mg auttaa hyvin nukkumisessa ja aamulla voi ottaa 25mg joka ei mua nukuta yhtään. Voisi ottaa 3*25mg päivässäkin lääkärin mukaan ja kai enemmänkin, mutta voi alkaa väsyttämään? Risperidon on normaali Ketipinoria vähän kalliimpi lääke, mutta Risperidon vaikutus ei tule niin voimakkaasti yhdellä kertaa heti, vaan pidemmällä ajalla.
@jm82 mutta onko tuo ketipinor oikeesti myrkyllinen ja voi aiheuttaa aivojen sulamisen ja äkkikuoleman jne. 30 päivä kuuri olis sit ja 20x0.5mg risperonia
Ei ole myrkyllinen. Aivot ei sula, mutta aivot kai voi aavistuksen kutistua. Ei kumminkaan tyhmennä ihmistä, vaikka ne aivot vähän "kutistuisivat".

Ota vaan 20x0.5mg kuuri. On mun mielestä oikein hyvä lääke, ainakin joillekin potilaille. Olo saattaa rauhoittua, jos on vähän levoton olo.

Eikun siis eka 30 päivän kuuri ja sitten tuo Risperidon.

Vajaa kaksi vuotta sitten sain Ketipinor lääkkeen ja välillä en syönyt sitä ollenkaan. Risperidon tuli tammikuussa. Soittelin lähiaikoina lääkärille, niin sain 25mg ja 200mg ketipinorin reseptin myös. Ainakin minä saan syödä noita kahta lääkettä samaan aikaankin. Mulla on 3mg risperidon jonka laitan puoliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Jos lääkäri on sitä mieltä että Risperidon on hyvä, niin kannattaa sitä varmaan kokeilla. Risperidon väsyttää vähemmän ja se on varmaan suurin ero Ketipinoriin. Zombi oloa ei siis pitäisi tulla Risperidon lääkkeestä ollenkaan.

Seroquel Prolong olisi ilmeisesti pitkävaikutteista Ketipinoria. Mulla on ollut vain sitä halvempaa lyhytvaikutteista 25mg ja 200mg tabletteja. 200mg auttaa hyvin nukkumisessa ja aamulla voi ottaa 25mg joka ei mua nukuta yhtään. Voisi ottaa 3*25mg päivässäkin lääkärin mukaan ja kai enemmänkin, mutta voi alkaa väsyttämään? Risperidon on normaali Ketipinoria vähän kalliimpi lääke, mutta Risperidon vaikutus ei tule niin voimakkaasti yhdellä kertaa heti, vaan pidemmällä ajalla.

Ei ole myrkyllinen. Aivot ei sula, mutta aivot kai voi aavistuksen kutistua. Ei kumminkaan tyhmennä ihmistä, vaikka ne aivot vähän "kutistuisivat".

Ota vaan 20x0.5mg kuuri. On mun mielestä oikein hyvä lääke, ainakin joillekin potilaille. Olo saattaa rauhoittua, jos on vähän levoton olo.

Eikun siis eka 30 päivän kuuri ja sitten tuo Risperidon.
Ok sori jos kyselen mur vertaistuki on aina hyvää saada :) onko risperidon siis sama kun ketipinor mutta vain lievempää? Lähinnä nuo sivuoireet ja haittavaikutukset pelottaa aivan helvetisti että törkein olis pystyy vaan töitä tekemään vaikka niitä onneksi yksin teenkin. Mut tarkotus pysyy työelämässä ja pitää pääkoppa koneiksessa. Toki hirveesti en halua lihota kun juuri paino pudonnut 35kg 8kk aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ok sori jos kyselen mur vertaistuki on aina hyvää saada :) onko risperidon siis sama kun ketipinor mutta vain lievempää? Lähinnä nuo sivuoireet ja haittavaikutukset pelottaa aivan helvetisti että törkein olis pystyy vaan töitä tekemään vaikka niitä onneksi yksin teenkin. Mut tarkotus pysyy työelämässä ja pitää pääkoppa koneiksessa. Toki hirveesti en halua lihota kun juuri paino pudonnut 35kg 8kk aikana.
Risperidon ja Ketipinor on eri lääkkeitä. Mutta molemmat on toisen polven psykoosilääkkeitä. Apteekkari jotain sanoi noista että eipä niissä kovin paljoa eroa ole sivuvaikutuksissa. Eli ruokahalu kasvaa ja Ketipinor nukuttaa enemmän kuin Risperidon.

Alussa kannattaa olla tarkkana syömisen kanssa, että ei syö liikaa :)

Ketipinoria taas on kahdenlaista. Pitkävaikutteista (kalliimpaa) ja lyhytvaikutteista.

Molemmat on sellaisia lääkkeitä että pääkoppa pysyy hyvin kasassa. Toki nupin saa sekaisin jos annos on oikein tosi iso. Silloin siis rauhoittaa jo aivan liian paljon ja työnteko voi olla jo haasteellista. Vielä suht normaali olo on 2mg risperidonilla tai 200mg ketipinorilla, mutta toki riippuu varmaan henkilostä myös.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Mietin vain et jatkaako turvallista ketiä vai ottaa tuo uusi kun ketiä haukuttu et kuolet kahdessa vuodessa jne jne paskaa mut joa ei pysy ilman kemikaaleja kasassa niin minkäs mahdat.
Mulle oli tappolääke xanor :( Unohdin ottaa muutaman mukaan kaupungille, kun sitten tuli bussilla kotia niin jouduin melkein konttaamaan, tuli karmeat vatsakrampit, sitten pääsin himaan, otin 0.5:n xanorin ja sänkyyn kylmästä hiestä märkänä tärisemään tunniksi, monet psykat sanovat ettei enää pitäisi xanoria määrätä kellekkään, en tiedä sitten, onneksi itselläni tuo oli vaan kokeilu ja annokset oli 2*0.5, ei sen enempää mutta viekkarit oli mageet :(
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Sain joskus listan ja vetäsen tollasen vaan jos en millään muuten saa unta.

En helvetissä suosittele.
Ketipinoria vai rispodania? Vai miten tuo jälkimäinen lauautaan. Ketistä ei kyllä koskaan ole tullut mitään oireita. Lähinnä vaan kyselen kohtalo tovereiden kokemuksia et voi töitä kuitenkin tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Sain joskus listan ja vetäsen tollasen vaan jos en millään muuten saa unta.

En helvetissä suosittele.
Mulla taas Ketipinor auttaa hyvin päiväahdistukseen. Tänäänkin otin 25mg aamusta. Kinusin lääkäriltä myös 25mg*3 Bregabalin lääkkeenkin, mutta tuntuu että se ei ainakaan vaikuta mitään. Itse en ole huomannut Ketipinorissa mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei siis ole mitään rauhoittavaa tai unilääkettäkään, koska ketipinor toimii ihan hyvin yksinäänkin.

Ilmeisesti Ketipinor voisi olla "suositumpi" lääke? Varmaan ihan unilääkkeenäkin käytetään pieniä määriä.

Luin joskus että Risperidonia määrätään lapsille haastavaan käytökseen pienellä annoksella ja ilmeisesti on tehokas korjaamaan sen haastavan käytöksen enemmän normaaliksi käytökseksi. Ilmeisesti kohtalaisen turvallinen, jos lapsillekin voi jossain poikkeus tapauksessa lääkettä kirjoittaa?

edit:
Niin ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tai psykoottiseen masennukseen tarvitsee lääkkeen ja lääke on yleensä Ketipinor tai Risperidon. Kai niitä jotain muitakin lääkkeitä vielä on, mutta itse en tiedä niistä. Masennuslääke ei siis auta yksinään maniaan tai psykoottisuuteen.

Kokonaan ilman sopivaa lääkettä menee pää vielä enemmän sekaisin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ahdistusta. Tuntuu että mikään ei auta. Vetäsee röökin ni hetkeksi edes ajatukset muuale.
Joskus vedin röökin ja tupakka maistui lääkkeiden vaikutuksen alaisena todella hyvältä. Mutta ilmeisesti ei kannattaisi ollenkaan polttaa ja alkoholinkin kannattaisi jättää kokonaan pois. Silloin olisi ilmeisesti kaikkein parhaimmat olosuhteet pään paranemiselle? Eihän nuo päihteet toki kiellettyjä ole, mutta ei niistä ole ainakaan mitään hyötyä masennuksen paranemisen kannalta. Tupakka piristää hetkellisesti, mutta on vain lyhytaikainen huvi se.

Työkaverit ainakin meni hermosavuille, kun alkoi ahdistaa ja oli pakko päästä sitten sauhuttelemaan ja olo helpottui sitten heti? Isoimmat ongelmat tuli juuri töissä yhden kanssa joka lopetti tupakinpolttoa ja sillä oli hermot kireällä. Toki pomo oli sitten tämän känttyrän "hullun" puolella. No, en mee enää sinne työpaikalle vaan oon vain kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ketejä joo, viimeinen vaihtoehto lähinnä jos ei muuten uni tule.

Muuten lähinnä kaljaa maksimit.
Jo yksikin olut lisää vähän ahdistusta. Huono lääke masennukseen, vaikka hetkellisesti auttaa. Pappa käytti myös viinaa masennuslääkkeenä tai jotain lääkkeenä. Kaatui vain päissään ja kuoli :facepalm: Meni ilmeisesti niskat nurin.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Mulla taas Ketipinor auttaa hyvin päiväahdistukseen. Tänäänkin otin 25mg aamusta. Kinusin lääkäriltä myös 25mg*3 Bregabalin lääkkeenkin, mutta tuntuu että se ei ainakaan vaikuta mitään. Itse en ole huomannut Ketipinorissa mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei siis ole mitään rauhoittavaa tai unilääkettäkään, koska ketipinor toimii ihan hyvin yksinäänkin.

Ilmeisesti Ketipinor voisi olla "suositumpi" lääke? Varmaan ihan unilääkkeenäkin käytetään pieniä määriä.

Luin joskus että Risperidonia määrätään lapsille haastavaan käytökseen pienellä annoksella ja ilmeisesti on tehokas korjaamaan sen haastavan käytöksen enemmän normaaliksi käytökseksi. Ilmeisesti kohtalaisen turvallinen, jos lapsillekin voi jossain poikkeus tapauksessa lääkettä kirjoittaa?

edit:
Niin ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tai psykoottiseen masennukseen tarvitsee lääkkeen ja lääke on yleensä Ketipinor tai Risperidon. Kai niitä jotain muitakin lääkkeitä vielä on, mutta itse en tiedä niistä. Masennuslääke ei siis auta yksinään maniaan tai psykoottisuuteen.

Kokonaan ilman sopivaa lääkettä menee pää vielä enemmän sekaisin?
Ilman ei atm pärjää. Kaksialainen diagnoosi löytyy ja sostilanteiden pelko. Ilman lääkkeitä tulee justbse et rahaa menee liikaa jnejne sit alkoholi tulee joskus se ei sovi kyllä lainkaa. Risperdonin haitta/sivuoireet vaan on aika karmeeta luettavaa kun luin niin yleisin on tuo et kasvaa tissit jnejne
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ilman ei atm pärjää. Kaksialainen diagnoosi löytyy ja sostilanteiden pelko. Ilman lääkkeitä tulee justbse et rahaa menee liikaa jnejne sit alkoholi tulee joskus se ei sovi kyllä lainkaa. Risperdonin haitta/sivuoireet vaan on aika karmeeta luettavaa kun luin niin yleisin on tuo et kasvaa tissit jnejne
Mulla on masennus, mutta saattaa olla jopa psykoottinen masennus. Eli luultavasti samat lääkkeet käy kuin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöönkin.

Ainakaan mulla ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. Maitoa tisseistä häiriö taisi tulla vain naisilla. Ja jos miehelle kasvaisi tissit, niin toivottavasti sen huomaa ja pitää vain lopettaa lääkkeen käyttö. Kai ne tissit siitä sitten luulisi häviävän taas, luulisin?

Luultavasti univaihkeuksia ei tulisi, mutta se on kumminkin mahdollista?

parkinsonismiä voi tulla, mutta pienellä annoksella tuskin tulee yhtään?

Tabletteja on 0.5 - 4 mg, eli 0.5mg on pieni annos?

4. Mahdolliset haittavaikutukset

Kuten kaikki lääkkeet tämäkin lääke voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

Ota heti yhteyttä lääkäriin, jos:

  • sinulla on veritulppa erityisesti jalkojen laskimoissa (oireita ovat jalan turvotus, kipu japunoitus), joka saattaa kulkeutua verisuonia pitkin keuhkoihin, joissa se aiheuttaa rintakipua jahengitysvaikeuksia. Jos havaitset jotain näistä oireista, ota välittömästi yhteys lääkäriin.
  • sinulla on dementia ja sinulla ilmenee äkillinen mielentilan muutos, tai äkillistä kasvojen,käsivarsien tai jalkojen erityisesti toispuoleista heikkoutta tai puutumista, tai puheen epäselvyyttä, vaikka oireet kestäisivätkin vain lyhyen aikaa. Oireet voivat liittyä aivohalvaukseen.
  • sinulla on kuumetta, lihasjäykkyyttä, hikoilua tai tajunnantason alenemista (maligniksi neuroleptioireyhtymäksi kutsuttu sairaus). Saatat tarvita välitöntä lääkärinhoitoa.
  • olet mies ja sinulla on pitkittynyt tai kivulias erektio. Tätä tilaa kutsutaan priapismiksi. Saatat tarvita välitöntä lääkärinhoitoa.
  • sinulla on kielen, suun tai kasvojen rytmisiä pakkoliikkeitä. Risperidonihoito saattaa olla tarpeen lopettaa.
  • sinulle ilmaantuu vaikea allerginen reaktio, jonka oireita ovat kuume, suun, kasvojen, huulten tai kielen turpoaminen, hengenahdistus, kutina, ihottuma tai verenpaineen lasku.
Seuraavia haittavaikutuksia voi esiintyä:

Hyvin yleiset haittavaikutukset (voi esiintyä useammalla kuin 1 käyttäjällä 10:stä):

  • nukahtamis- ja univaikeudet
  • parkinsonismi. Tämän sairauden oireita voivat olla: hitaat tai heikentyneet liikkeet, jäykkyyden tai lihasten kireyden tunne (ja siitä aiheutuva liikkeiden nykivyys) ja toisinaan tunne liikkeen pysähtymisestä, minkä jälkeen liike taas jatkuu. Muita parkinsonismin oireita ovat hidas, laahustava kävely, lepovapina, lisääntynyt syljeneritys ja/tai kuolaaminen sekä kasvojen ilmeettömyys.
  • väsymyksen tunne tai vireystilan heikkeneminen
  • päänsärky.
Yleiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):

  • keuhkokuume, infektio rintakehässä (keuhkoputkitulehdus), vilustumisoireet, sivuontelotulehdus, virtsatieinfektio, korvatulehdus, flunssaisuuden tunne
  • Risperidon Orion saattaa suurentaa prolaktiiniksi kutsutun hormonin pitoisuutta (saattaa aiheuttaa oireita tai olla oireetonta), mikä voidaan todeta verikokeen avulla. Kun prolaktiinipitoisuus on suurentunut, siitä saattaa aiheutua miehille rintojen turpoamista, vaikeuksia saada ja ylläpitää erektiota tai muita sukupuolitoimintojen häiriöitä. Naisille saattaa aiheutua epämukavia tuntemuksia rinnoissa, maidonvuotoa rinnoista, kuukautisten poisjäämistä tai muita kuukautiskierron häiriöitä
  • painon nousu, lisääntynyt ruokahalu, vähentynyt ruokahalu
  • unihäiriöt, ärtyisyys, masennus, ahdistuneisuus, levottomuus
  • dystonia: tämä on tila, johon liittyy lihasten hidasta tai pitkäkestoista tahatonta supistelua. Dystoniaa esiintyy usein kasvojen lihaksissa mm. silmien, suun, kielen tai leukojen poikkeavina liikkeinä, mutta tällaista saattaa esiintyä missä tahansa kehonosassa (ja saattaa aiheuttaa asennon poikkeavuuksia).
  • huimaus
  • pakkoliikkeet: tähän tilaan liittyy tahattomia lihasten liikkeitä, jotka voivat olla toistuvia, spastisia tai vääntelehtiviä liikkeitä tai nykäyksiä
  • vapina
  • näön sumeneminen, silmätulehdus tai sidekalvotulehdus
  • nopea sydämen syke, korkea verenpaine, hengenahdistus
  • kurkkukipu, yskä, nenäverenvuoto, nenän tukkoisuus
  • vatsakipu, epämukava tunne vatsassa, oksentelu, pahoinvointi, ummetus, ripuli, ruoansulatusvaivat, suun kuivuminen, hammaskipu
  • ihottuma, ihon punoitus
  • lihasspasmit, luu- tai lihassärky, selkäkipu, nivelkipu
  • virtsankarkailu (virtsanpidätyskyvyttömyys)
  • kehon, käsivarsien tai jalkojen turpoaminen, kuume, rintakipu, heikotus, väsymys, kipu
  • kaatumiset.
Melko harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):

  • hengitystieinfektio, virtsarakkotulehdus, silmätulehdus, risatulehdus, kynsien sieni-infektio, ihoinfektio, jollekin ihon tai kehon alueelle rajoittuva infektio, virusinfektio, punkkien aiheuttama ihotulehdus
  • infektioiden torjumiseen osallistuvien tietyntyyppisten veren valkosolujen vähentynyt määrä, veren valkosolujen määrän väheneminen, verihiutaleiden määrän väheneminen (verisoluja, jotka tyrehdyttävät verenvuotoa), anemia, veren punasolumäärän lasku, veren eosinofiilimäärän lisääntyminen (eosinofiilit ovat tietyntyyppisiä veren valkosoluja)
  • allerginen reaktio
  • diabeteksen puhkeaminen tai paheneminen, korkea verensokeripitoisuus, liiallinen veden juominen
  • painon lasku, ruokahaluttomuus ja siitä johtuva aliravitsemus ja alipainoisuus
  • suurentunut veren kolesterolipitoisuus
  • kohonnut mieliala (mania), sekavuus, vähentynyt seksuaalinen halukkuus, hermostuneisuus, painajaiset
  • tardiivi dyskinesia (kasvojen, kielen tai muiden kehonosien hallitsemattomat nykivät tai nytkähtelevät liikkeet). Kerro heti lääkärille, jos sinulle ilmaantuu kielen, suun ja kasvojen rytmisiä pakkoliikkeitä. Risperidon Orion -hoito saattaa olla tarpeen lopettaa.
  • verenvirtauksen äkillinen väheneminen aivoissa (aivohalvaus tai aivoverenkiertohäiriö)
  • reagoimattomuus ärsykkeisiin, tajunnanmenetys, matala tajunnantaso
  • kouristuskohtaukset, pyörtyminen
  • tarve liikuttaa joitakin kehonosia, tasapainohäiriöt, koordinaation poikkeavuudet, huimaus seisomaan noustaessa, keskittymiskyvyn häiriöt, puhevaikeudet, makuaistin katoaminen tai poikkeavuudet, ihon heikentynyt kipu- ja kosketusherkkyys, ihon kihelmöinnin, pistelyn tai puutumisen tunne
  • silmien valoyliherkkyys, kuivat silmät, lisääntynyt kyynelnesteen eritys, silmien punoitus
  • pyörimisen tunne (vertigo), korvien soiminen, korvakipu
  • eteisvärinä (sydämen rytmihäiriö), sydämen ylä- ja alaosan välinen johtumiskatkos, poikkeavuudet sydämen sähköisessä johtuvuudessa, sydämen QT-ajan piteneminen, hidas sydämen syke, sydänsähkökäyrän (elektrokardiogrammin eli EKG:n) poikkeavuudet, lepatuksen tai jyskytyksen tunne rintakehässä (sydämentykytys)
  • matala verenpaine, matala verenpaine seisomaan noustaessa (minkä vuoksi joillakin Risperidon Orion -hoitoa saavilla potilailla saattaa esiintyä heikotusta tai huimausta tai he saattavat pyörtyä noustessaan nopeasti seisomaan tai istumaan), punastelu
  • ruoan henkeen vetämisestä aiheutuva keuhkokuume, keuhkojen verentungos, hengitysteiden verentungos, hengityksen karkeus, hengityksen vinkuminen, äänen häiriöt, hengitysteiden häiriöt
  • maha- tai suolistotulehdus, ulosteenpidätyskyvyttömyys, erittäin kovat ulosteet, nielemisvaikeudet, runsaat ilmavaivat
  • nokkosihottuma, kutina, hiustenlähtö, ihon paksuuntuminen, ekseema, kuiva iho, ihon värimuutos, akne, ihon tai päänahan kutina ja hilseily, ihon häiriöt, ihon vamma
  • suurentunut veren kreatiinifosfokinaasipitoisuus (kreatiinifosfokinaasi on entsyymi, jota vapautuu toisinaan lihaskudoksen hajoamisen yhteydessä)
  • asennon poikkeavuudet, niveljäykkyys, nivelten turpoaminen, lihasheikkous, niskakipu
  • tiheä virtsaamistarve, virtsaamiskyvyttömyys, kipu virtsaamisen yhteydessä
  • erektiohäiriö, ejakulaatiohäiriö
  • kuukautisten loppuminen, kuukautisten poisjääminen tai muut kuukautiskierron häiriöt (naisilla)
  • rintojen kehittyminen miehille, maidonvuoto rinnoista, seksuaalitoimintojen häiriöt, rintarauhaskipu, epämukavat tuntemukset rinnoissa, emätinerite
  • kasvojen, suun, silmien tai huulten turpoaminen
  • vilunväristykset, kehon lämpötilan nousu
  • kävelytavan muutokset
  • janoisuuden tunne, sairauden tunne, epämukavat tuntemukset rintakehässä, ärtyisyyden tunne, epämukava olo
  • suurentunut veren transaminaasipitoisuus, suurentunut veren GGT-pitoisuus (gammaglutamyylitransferaasiksi kutsuttu maksaentsyymi), suurentunut veren maksaentsyymipitoisuus
  • toimenpiteeseen liittyvä kipu.
Harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):

  • infektio
  • virtsan määrää säätelevän hormonin poikkeava erittyminen
  • sokeria virtsassa, pieni verensokeripitoisuus, suuri veren triglyseridipitoisuus (rasvapitoisuus)
  • tunteiden puuttuminen, orgasmikyvyttömyys
  • maligni neuroleptioireyhtymä (sekavuus, tajunnantason aleneminen tai tajuttomuus, korkea kuume ja vaikea-asteinen lihasjäykkyys)
  • aivoverisuoniston häiriöt
  • hoitamattoman diabeteksen aiheuttama kooma
  • pään vapina
  • glaukooma (kohonnut silmänsisäinen paine), silmien liikevaikeudet, silmien pyöritys, silmäluomen reunojen karstottuminen
  • silmiin liittyviä ongelmia kaihileikkauksen yhteydessä. Jos käytät Risperidon Orion -tabletteja tai olet aiemmin käyttänyt sitä, IFIS-oireyhtymäksi kutsutun tilan kehittyminen kaihileikkauksen aikana on mahdollista. Jos sinulle on tehtävä kaihileikkaus, kerro silmälääkärille, että käytät tai tai olet käyttänyt tätä lääkettä.
  • infektioiden torjumiseen tarvittavien tietyntyyppisten veren valkosolujen vaarallinen vähyys
  • vaikea-asteinen allerginen reaktio, jolle tyypillisiä oireita ovat kuume, suun, kasvojen, huulten tai kielen turpoaminen, hengenahdistus, kutina, ihottuma ja toisinaan verenpaineen lasku
  • vaarallisen runsas veden juominen
  • sydämen rytmihäiriöt
  • veritulppa jalassa, keuhkoveritulppa
  • unenaikaiset hengitysvaikeudet (uniapnea), nopea, pinnallinen hengitys
  • haimatulehdus, suolitukos
  • kielen turpoaminen, huulten halkeilu, lääkeaineihottuma
  • hilse
  • lihassäikeiden hajoaminen ja lihaskipu (rabdomyolyysi)
  • kuukautisten viivästyminen, rintarauhasten suureneminen, rintojen suureneminen, erite rinnoista
  • suurentunut veren insuliinipitoisuus (insuliini on verensokeripitoisuutta säätelevä hormoni)
  • priapismi (pitkittynyt erektio, joka saattaa vaatia kirurgista hoitoa)
  • ihon kovettuminen
  • alentunut ruumiinlämpö, käsivarsien ja jalkojen kylmyys
  • lääkkeen käytön lopettamiseen liittyvät vieroitusoireet
  • ihon ja silmien keltaisuus (ikterus).
Hyvin harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10 000:sta):

  • hoitamattomaan diabetekseen liittyvät henkeä uhkaavat komplikaatiot
  • vakava allerginen reaktio, johon liittyy mahdollisesti kurkkuun kohdistuvaa ja hengitysvaikeuksia aiheuttavaa turpoamista.
  • suoliston lihasten liikkeiden puuttuminen, mistä aiheutuu suolitukos.
Seuraava haittavaikutus on havaittu toisen, hyvin risperidonin kaltaisen, paliperidoniksi kutsutun lääkkeen käytön yhteydessä, joten sitä voidaan odottaa esiintyvän myös Risperidon Orion -tablettien käytön yhteydessä: nopea sydämen syke seisomaan noustaessa.

Muut haittavaikutukset lapsilla ja nuorilla

Lapsilla esiintyvät haittavaikutukset ovat oletettavasti samankaltaisia kuin aikuisilla. Seuraavia haittavaikutuksia on raportoitu useammin lapsilla ja nuorilla (5–17-vuotiailla) kuin aikuisilla: unisuuden tunne tai vireyden heikkeneminen, uupuneisuus (väsymys), päänsärky, lisääntynyt ruokahalu, oksentelu, vilustumisoireet, nenän tukkoisuus, vatsakipu, huimaus, yskä, kuume, vapina (tärinä), ripuli ja virtsankarkailu (virtsan pidätyskyvyttömyys).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Sepram 20mg oli nyt määrätty myös ja en edes tiedä mitä tuo on.. hmmh
15mg essitalopramia per pv ite vedän.
Nuo on periaatteessa sama lääke, mutta escitalopram on uudempi versio.
Sitalopraami – Wikipedia
Essitalopraami – Wikipedia
Mulla on myös Escitalopram (10-20mg), mutta nyt on vielä Venlafaxin 375mg käytössä noin viikon. Venlafaxin on myös hyvä lääke.

Escitalopram voi olla halvempi versio?
https://www.yliopistonapteekki.fi/escitalopram-ratiopharm-tabletti-10mg.html

Itseä viiltely niin paljon yököttää, että en vaan pysty siihen. Paskamainen juttu kyllä :(
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Ketejä joo, viimeinen vaihtoehto lähinnä jos ei muuten uni tule.

Muuten lähinnä kaljaa maksimit.
Oletko remeronia kokeillut? Toimii pienellä annoksella hyvin unilääkkeenä. Välttyy myös noilta ketipinoorien ja muiden neuroleptien mielenkiintoisilta sivuvaikutuksilta, eli ei ala parkinson/tardiivi dyskinesia puskemaan päälle, vaikka joutuisi vähän pitempäänkin syomään. Myös esim. lihasrelaksantit (sirdalud/norflex) saattavat toimia ok nukahtamiseen.

Tämä rauhoittavia lääkkeitä koskeva hysteria tulee kyllä kostautumaan jossain vaiheessa, siitä taisikin olla toisessa ketjussa puhetta. Fiksuintahan olisi vaihdella kahta lääkettä, jotaa ei totu kumpaankaan (esim. bentsoa ja mirtazapiinia) mutta se on kauheaa polyfarmasiaa ja bentsot ovat muutenkin saatanasta. Onneksi ketipinoorissa ei ole edes kolmiota! Milloinkohan joku tutkiva journalisti herää siihen, että iso osa kansasta syö unettomuuteen ja vitutukseen skitsofreenikoille tarkoitettuja valmisteita, kun ei ole muutakaan saatavilla...
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Oletko remeronia kokeillut? Toimii pienellä annoksella hyvin unilääkkeenä. Välttyy myös noilta ketipinoorien ja muiden neuroleptien mielenkiintoisilta sivuvaikutuksilta, eli ei ala parkinson/tardiivi dyskinesia puskemaan päälle, vaikka joutuisi vähän pitempäänkin syomään. Myös esim. lihasrelaksantit (sirdalud/norflex) saattavat toimia ok nukahtamiseen.

Tämä rauhoittavia lääkkeitä koskeva hysteria tulee kyllä kostautumaan jossain vaiheessa, siitä taisikin olla toisessa ketjussa puhetta. Fiksuintahan olisi vaihdella kahta lääkettä, jotaa ei totu kumpaankaan (esim. bentsoa ja mirtazapiinia) mutta se on kauheaa polyfarmasiaa ja bentsot ovat muutenkin saatanasta. Onneksi ketipinoorissa ei ole edes kolmiota! Milloinkohan joku tutkiva journalisti herää siihen, että iso osa kansasta syö unettomuuteen ja vitutukseen skitsofreenikoille tarkoitettuja valmisteita, kun ei ole muutakaan saatavilla...
Mulle määrätty tuo kaksialaiseen mieliala vammaan ja sitten siihen et hermot tosiaan välillä palaa liiankin nopeasti. Mut unilääkkeet on erikseen esim kaverille tuli ketiä unensaantiin ja sanoin et mee nyt helvetti takas tk:seen ja ota ihan uni lääke älä psyykelääkettä. Mikähän olis muuten sellainen masennuslääke joka ei vetäis zombiks ja todettu hyväksi ja ei hirveitä haittoja niin vois seuraavalla lekuri käynnillä sanoo että tällästä perhana. Täytyy muuten sanoa että tässä ketissä itselle tullut kyllä tuo sivuoire että alakerta toimii liiankin aktiivisesti :D Tää on hyvä kyllä jutella että saa vertaistukea.. Itseä koko elämän hävettänyt oma sairaus mut kukaan ei ole täydellinen..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mulle määrätty tuo kaksialaiseen mieliala vammaan ja sitten siihen et hermot tosiaan välillä palaa liiankin nopeasti. Mut unilääkkeet on erikseen esim kaverille tuli ketiä unensaantiin ja sanoin et mee nyt helvetti takas tk:seen ja ota ihan uni lääke älä psyykelääkettä. Mikähän olis muuten sellainen masennuslääke joka ei vetäis zombiks ja todettu hyväksi ja ei hirveitä haittoja niin vois seuraavalla lekuri käynnillä sanoo että tällästä perhana. Täytyy muuten sanoa että tässä ketissä itselle tullut kyllä tuo sivuoire että alakerta toimii liiankin aktiivisesti :D Tää on hyvä kyllä jutella että saa vertaistukea.. Itseä koko elämän hävettänyt oma sairaus mut kukaan ei ole täydellinen..
Mulla on ollut masennusta vartein Cymbalta, Brintellix, Mirtazapin, Venlafaxin.

Vähiten zombi olon on tehnyt Venlafaxin jota pitäisin aika huomaamattomana lääkkeenä. Ihan varma en ole että käykö kaksisuuntaisen kanssa, mutta luulen että pitäisi käydä? Venlafaxin on todettu hyväksi ja tehokkaaksi, jos se vaan sattuu muuten sopimaan. Ainakaan mulla itsellä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia juuri tuosta lääkkeestä.

Escitalopram lääkettä ehdin kokeilla 5 päivää ja ihan ok:lta se vaikutti. Pitää vaihtaa tuohon kun Venlafaxin loppuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 689
Viestejä
4 189 051
Jäsenet
70 781
Uusin jäsen
JohannesP.P.

Hinta.fi

Ylös Bottom