Jep. Omastakin mielestä masennus saattaa pahentua, jos sitä ei hoida mitenkään.
Lievä masennus (töissä pystyy käydä)
Keskivaikea masennus (töissä pystyy käydä?)
Vaikea masennus
Psykoottinen masennus
Toistuva masennus
Ainakin nuo neljä ekaa tasoa taitaa olla, vaikka en asiasta sen kummemmin mitään tiedä. Paitsi että nuo kaikki on kokeiltu. Tuossa lievässä masennuksessa on jo aika hyvä kunto, eikä silloin vielä saa sairaslomaakaan, koska se ei ole tarpeen. Mutta asiaan täytyisi kumminkin puuttua ajoissa?
Joku syy sillekin varmaan on että tehdään itsemurhia ja yksi syy voisi olla, että ei ole hoidettu tai ei ole hoidettu riittävän hyvin. Kumminkin lääkärien määräkin on rajallista ja joskus voi käydä niin, että ei huomata masennusta? Itse en ole ollut koskaan itsetuhoinen, mutta onneksi hoitoa on silti saanut. Mutta vaati kumminkin tuon pahimman tason omalla kohdalla.
Masennus – Wikipedia
Itse vedin roolia itsellenikin, että minussa ei mitään vikaa ole. Mutta en sen kummemmin filmannut. Kyllä kaikki näki, että jotain on vialla. Työkin alkaa tuntua aivan orjatyöltä ja vaikeaa, kun ei saa nukuttua ja alkaa tuntua vaan pirun raskaalta. Lisäksi alkaa tulla muitakin kipuja ja voimat alkaa olla hukassa. Lääkäri ja psykologi tuon jostain syystä uskoi, eikä määränneet sairaslomaa masennuksen takia, koska filmasin että masennusta ei ole. Nehän on vain kysymyksiä jolla masennus todetaan. Lisäksi sitä psykoottisuuttakin saattaa olla joskus vaikea huomata. Ja jos psykoottisuutta on, niin se olisi sitten heti suoraan vaikea psykoottinen masennus. Silloin ei enää ole työkunnossa.
Itse nostin eilen aamulla Venlafaxin masennuslääkettä 75->150mg. Illalla: Mirtazapin 7.5mg ja Ketipinor 50mg. Risperidon psykoosilääkettä muutin. Ennen 0.5mg kahdesti päivässä ja nyt 1mg pelkästään illalla. Jostain syystä jalat ei tunnu niin kipeiltä kuin yleensä. Kai se olisi kumminkin vain tuo masennuslääke joka auttaisi. ECT:tä on vielä vähän myöhemmin 4 kertaa ja se ainakin auttoi, kun masennus laski aika paljon. Vaikutus vaan ei pysynyt kovin kauaa. Täytyy varmaan psykiatrilta oikein kysyä, että miksi jalat on kipeät.
Omalla kohdalla jopa työterveyslääkäri huomasi tuon, että minulla on tuo somaattinen oireyhtymä. Vaikka parempi lääkäri ei ollut sitä laittanut silloin aikoinaan. Ihan mielenkiinnosta piti tuokin kohta lukea. Toisaalta en ole aivan varma, että tiesikö työterveyslääkäri mitä tuo somaattinen tarkoittaa. Ilmeisesti tiesi, koska puhe oli niistä kivuista.
Masennus – Wikipedia
Tuossa taitaa olla siitä.
Psykosomatiikka – Wikipedia
Mullahan masennus ja ahdistus sekä varmaan psykoottisuuskin vaikuttaa jalkoihin, käsiin ja oikeastaan koko ruumiiseen. Mutta esim lenkillä ollessa ei niin haittaa, kun kävelee vain rauhassa. Toinen jalka ei oikein muutenkaan kestä juoksua, kun siinä on ihan oikeakin pienehkö vamma kaatumisesta johtuen. Tarkennuksena että psykoottisuus aiheuttaisi niitä kipuja ja väärää ajattelua kai. Oikeita psykoottisia oireita ei ole vielä ollut. Lisäksi psykoosilääkettä voidaan käyttää ahdistukseen, kuten itsellä (Risperidon ja Ketipinor).
Minulla roolin ylläpito oli ainoa keino selvitä eteenpäin. Oli niin vaikea myöntää ,että ehkä voisin jutella pidemmässä hoitosuhteessa jollekkin. Lääkkeitä ei ole käytössä.
Huomaa vaan sen tarpeen kun ei meinaa tunti riittää siihen puhumiseen ja nyt pahimmilleen tauko kesälomien vuoksi. (Alkoi vasta keskustelut.)
Kipuja on. Ihan oikeita. Mutta niille ei mitään tehtävissä, kun myöhässä hoito. Ja syy oli se että kaikki oireilu laitettiin masennuksen syyksi. Tämän asian saisi terveydenhuolto laittaa kuntoon. Kaikki ei ole aina masennusta.