Se on paljon ihmisestä kiinni, arvostaako rauhallisuutta/kiirettömyyttä tai että saa olla itsensä herra eikä mikään "muurahainen betonikuutiossa" (esim, taloyhtiössä yleensä aina kinaa enemmän tai vähemmän). Suuri vaikutus onko kasvanut kaupungissa vai vähän rauhallisemmalla aluella. Onko tekevä ihminen (esim, monesti maalla kasvaneet joutuivat tekemään töitä) vai ihan nurkilla tottunut hengailemaan.
Boldattu teksti vain pahenee jatkossakin, valitettavasti. Jatkuvalla keskittämisellä tuskin mitään hyvää saa tässä "itsepalvelu yhteiskunnassa"(eiköhän ne kohta keksi palvelumaksut, kun itse hoitaa netissä esim pankkiasioinnit), onko sille mitään loppua? Ei ole kohta enään normi palveluista kiinni vaan myös kouluja keskitetään/leikataan koulutuksen tasosta.
Itse pidän asumisesta juuri taajaman ulkopuolella. Esimerkkinä omakotitalo asumisesta..
Tontti on halpa eikä tarvitse kärvistellä tontin koolla, esim näänpä tässä katsoa lätkää toisen talon ikkunasta. On tilaa tuusata vaikkapa pari autoa ja lapsilla jopa kunnon piha, eikä tarvitse nuukailla uskaltaako sitä ulkona tepastella vaikkapa nakuna tai kiroilla niin, että naapurin mulkoijat ihmettelee. Ei ole turhia taajaman rajoitteita ja luvan kysymistä mitättömistä asioista, esim polttaisinko notskia, ettei joku älypää (vaikkapa tahallaan) soita palokuntaa paikalle laskun kera tai saanko kaataa puun ilman, että naapuri pahoittaa mielensä tai kunta evää luvan. Saanko pistää vaikka tallin pystyyn ilman, että pitää kysyä minkä näköisen siitä voi tehdä (kaupungeilla turhan tyyristä). Tartte välittää vaikka vähän möykkääkin kello 22.00 jälkeen. OK talossa on aina jotain tehtävää, joka taas on joillekkin ylivoimanen tehtävä... jopa joskus rivitalo asuminenkin on joillekkin liian työlästä, kun pitää joka viikonloppu olla viihteellä.
Tottakai sitten tulee ne omat ongelmat. Lisämatkat (kyllä ruuhkassakin voi aikaa mennä), yleensä huonot tiet, tien kunnossapidot, josta sitten maksetaan yksikkömaksuja ja osittain hoidetaan itse (+monien kiroomat lumityöt talvella
). Sähkön jakeluissa voi olla häiriöitä, nettikin voi olla enään onneton mobiili ehkä toimii ehkä ei, vesikaivo ongelmat kuten jäätymiset/veden loppuminen (rahalla vaan porakaivo niin säästyy kunnan/kaupungin vesilaitos maksuilta)... Palvelut on ihmisestä kiinni niihinkin sopeutuu, jos ne on riittävät (eikä omaa mentaliteettiä "heti mulle kaikki tänne nyt") ja eikä mahdottoman kaukana. Kuhan kaupunki on lähellä, esim siinä puolen tunnin etäällä niin kaikki menee hyvin, jos tekee mieli lähteä viihteelle tosin taksilla, kun julkinen on rampautettu
Minulla ei ole kaupunki asumista vastaan mitään, koska kummassakin on puolensa. Aika tyypillinen ratkaisu on osake ja mökki... ja ei se mikään mökki ole, jos ei ole rantaa
Yhteenvetona: Asuisin landella pienemmän kunnan kupeessa ja lähellä kaupunkia. Työpaikka turvattu kaupungilla ja peruspalvelut pienemmästä kunnasta.