Maaseudulla asuminen. Kaupunki vs maaseutu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
403
Niissä pientaloalueissa on yleensä se ongelma että niihin on kaavoitettu postimerkin kokoisia tontteja mihin juuri ja juuri mahtuu se ok-talo ja autotalli. Naapuritalo parhaimmillaan muutaman metrin päässä ja makuuhuoneesta näkyy naapurin olohuoneeseen.

Vähän jäi harmittamaan kun en ollut muutama kuukausi sitten tarpeeksi nopea kun lähialueella oli kaupan melko siistissä kunnossa oleva ok-talo 6400 neliön tontilla. Matka kouluun olisi ollut aika lyhyt mutta tontti olisi ollut rauhallisessa paikassa, aika pitkälti metsän ympäröimänä. Huoneita oli vain tavoitteeseen nähden yksi liian vähän niin se ehti mennä...
Ei kai kukaan pidä noita asuinalueita omakotitaloasumisena? Talot käytännössä kiinni toisissaan ja bonuksena näkee minkä kokoisia sukkia se naapurin isäntä pitää. Rivitaloasumistahan tuo on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Aivan, rivitaloasumistahan nuo. Rivitalossa itseasiassa helpompaa, on talohuollot ja pelit.
Omakotitalo on silloin jos lähimpään naapuriin on se 50- metriä. Vähintään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Itse nautin eniten asua jonkun kaupungin taajamassa, rivitalo/omakotialueella. Kerrostaloon ei meikäläistä enää saa muuttamaan. Tällä hetkellä oma (pankin) rivitaloasunto Tampereen taajamassa. Lyhyehkö matka palveluiden ääreen ja myös lyhyt matka mennä koirien kanssa metsälenkille. 15-20min bussilla keskustaan. Uimarantakin alle kilometrin päässä.

Tuli asuttua lapsuus ihan korvessa, sen jälkeen nuoruus/opiskeluajat kerrostaloissa lähempänä keskustaa ja nyt olen löytänyt oman onneni niiden puolivälistä. Rauhallinen asuinalue lähellä kaupungin palveluita. Muuta työtä ei omassa yhtiössä tarvi tehdä, kuin ajaa oman takapihan nurmikko ja lapioida lumet oven edestä. Parkkipaikan ja kulkuväylät hoitaa huoltoyhtiö.

Meni juuri emännän kanssa lusikat jakoon. Tuli siinä sitten tilaisuus miettiä uutta asuinpaikkaa, mutta päädyin jäämään tähän nykyiseen asuntoon. Houkuttelevaa olisi ollut ostaa asunto kävelymatkan päästä työpaikastakin. Mutta se on enimmäkseen kerrostalo/omakotitaloaluetta, eikä omakotitaloon enää pelimerkit niin helposti riittäisi, etenkään kun on ainoa maksaja.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 835
Aivan, mutta pointtini olikin se, että näitä samoja "postimerkkitontteja" löytyy kaupunkien lisäksi myös niistä kunnista, jotka eivät ole kaupunkeja. Tällöin "maaseudun rauhallisuus" kaupungin omakotitaloalueeseen verrattuna on aika häilyvä käsite.
Juu eikä se pikkukaupungeissakaan aina välttämättä rauhallista ole...

Toisaalta itse en näe pieniä tontteja ongelmana, sillä ne edesauttavat kunnallistekniikan rakentamista ja kaupungeissa myös esimerkiksi joukkoliikenneyhteyksiä. Jos näistä on valmis luopumaan, niin sitten kannattanee samalla hommata vähän reilummin tilaa.
Henk.koht en tarvitse joukkoliikenneyhteyksiä yhtään mihinkään. Jos töihin pitäisi mennä julkisilla niin ensin pitäisi kävellä 2,5 kilometriä ja sen jälkeen tuhrata matka-aikaan yli tunti. Kesäaikaan se on puoli tuntia lisää työmatkaan per suunta, joten ei kiitos ikinä. Omaa autoa nyt ei kulkuvälineenä yksinkertaisesti voita mikään. Paitsi ehkä moottoripyörä kesäaikaan. :)

En vain oikein ymmärrä mitä ihmeen pointtia olisi rakentaa 800 neliön pläntille 150 neliöinen huusholli, se ei eroa rivitaloasumisesta juuri muuten kuin että kaikki riskit on itsellä. Taloyhtiössä kaikki ei mene omista, mikä tasapainottaa vähän sitä ettei niin hirveästi ole vapautta myöskään tehdä mitään. Joillekin sekin tietysti sopii...

Postimerkkitontti itsessään on tietenkin suhteellinen käsite: joku voisi sanoa, että 6400 neliötä haja-asutusalueella on sekin todellinen postimerkkitontti.
Eihän se mikään valtava tontti ole sekään, mutta siinä nyt voi sanoa että on kuitenkin pihaa mihin päästää mukulat leikkimään. Huomattavasti enemmän kuitenkin kuin ne alle 1000 neliön postimerkit mitä ainakin täällä päin kaupunki on mielellään kaavoittanut. Alkoivat kaavoittaa vähän isommaksi vasta kun hoksasivat ettei kaupunki välttämättä ole kovin hukutteleva rakennuskohde kun naapurikunnassa on tuplasti isommat tontit...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
9
Se on paljon ihmisestä kiinni, arvostaako rauhallisuutta/kiirettömyyttä tai että saa olla itsensä herra eikä mikään "muurahainen betonikuutiossa" (esim, taloyhtiössä yleensä aina kinaa enemmän tai vähemmän). Suuri vaikutus onko kasvanut kaupungissa vai vähän rauhallisemmalla aluella. Onko tekevä ihminen (esim, monesti maalla kasvaneet joutuivat tekemään töitä) vai ihan nurkilla tottunut hengailemaan.
Boldattu teksti vain pahenee jatkossakin, valitettavasti. Jatkuvalla keskittämisellä tuskin mitään hyvää saa tässä "itsepalvelu yhteiskunnassa"(eiköhän ne kohta keksi palvelumaksut, kun itse hoitaa netissä esim pankkiasioinnit), onko sille mitään loppua? Ei ole kohta enään normi palveluista kiinni vaan myös kouluja keskitetään/leikataan koulutuksen tasosta.

Itse pidän asumisesta juuri taajaman ulkopuolella. Esimerkkinä omakotitalo asumisesta..
Tontti on halpa eikä tarvitse kärvistellä tontin koolla, esim näänpä tässä katsoa lätkää toisen talon ikkunasta. On tilaa tuusata vaikkapa pari autoa ja lapsilla jopa kunnon piha, eikä tarvitse nuukailla uskaltaako sitä ulkona tepastella vaikkapa nakuna tai kiroilla niin, että naapurin mulkoijat ihmettelee. Ei ole turhia taajaman rajoitteita ja luvan kysymistä mitättömistä asioista, esim polttaisinko notskia, ettei joku älypää (vaikkapa tahallaan) soita palokuntaa paikalle laskun kera tai saanko kaataa puun ilman, että naapuri pahoittaa mielensä tai kunta evää luvan. Saanko pistää vaikka tallin pystyyn ilman, että pitää kysyä minkä näköisen siitä voi tehdä (kaupungeilla turhan tyyristä). Tartte välittää vaikka vähän möykkääkin kello 22.00 jälkeen. OK talossa on aina jotain tehtävää, joka taas on joillekkin ylivoimanen tehtävä... jopa joskus rivitalo asuminenkin on joillekkin liian työlästä, kun pitää joka viikonloppu olla viihteellä.

Tottakai sitten tulee ne omat ongelmat. Lisämatkat (kyllä ruuhkassakin voi aikaa mennä), yleensä huonot tiet, tien kunnossapidot, josta sitten maksetaan yksikkömaksuja ja osittain hoidetaan itse (+monien kiroomat lumityöt talvella :D). Sähkön jakeluissa voi olla häiriöitä, nettikin voi olla enään onneton mobiili ehkä toimii ehkä ei, vesikaivo ongelmat kuten jäätymiset/veden loppuminen (rahalla vaan porakaivo niin säästyy kunnan/kaupungin vesilaitos maksuilta)... Palvelut on ihmisestä kiinni niihinkin sopeutuu, jos ne on riittävät (eikä omaa mentaliteettiä "heti mulle kaikki tänne nyt") ja eikä mahdottoman kaukana. Kuhan kaupunki on lähellä, esim siinä puolen tunnin etäällä niin kaikki menee hyvin, jos tekee mieli lähteä viihteelle tosin taksilla, kun julkinen on rampautettu

Minulla ei ole kaupunki asumista vastaan mitään, koska kummassakin on puolensa. Aika tyypillinen ratkaisu on osake ja mökki... ja ei se mikään mökki ole, jos ei ole rantaa ;)
Yhteenvetona: Asuisin landella pienemmän kunnan kupeessa ja lähellä kaupunkia. Työpaikka turvattu kaupungilla ja peruspalvelut pienemmästä kunnasta.
Tontit on halpoja kyllä. Ostin just reilu puoli hehtaaria lisää naapurista. Ei tarvittu lainaa :)

Tiet on täällä aurauksen puutteesta huolimatta ajettavammassa kunnossa kuin kaupungissa. Helsingissä asuessani usein kaipasin maastoautoa mutta täällä ei ole koskaan tullut tarvetta. Lumityöt on perseestä, onneksi naapurin isäntä tekee ne traktorilla :) ja toisaalta mönkkärit ja lumilevy ei paljoa maksa. Sähkökatkoja ei ole pitkään aikaan ollut ja 4G riittää netflixille, toki vain HD.

Jos ei kiinnosta leikata koko kesänä nurmikkoa ketään ei kiinnosta. Omakotilähiössä olis heti joku pihatoimikunta kitisemässä.

Oma valinta on siis joko ihan maalla tai sitten niin keskustassa että fillarilla pärjää ja autoa ei tarvitse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Muutin juuri kaupungista takaisin pienelle paikkakunnalle, millaisessa olen suurimman osan elämästäni viettänyt eikä vielä ei ainakaan kaduta. Töissä joutuu edelleen käymään kaupungissa, autolla matkaan kuluu noin 25-35min / siivu joten matka ei ole mielestäni paha. En kaipaa mitään sen kummempia palveluita. 24/7 huoltoasema ruokakauppoineen, apteekkeineen ja Alkoineen löytyy vartin ajomatkan päästä, sekä kylän keskustasta löytyy peruspalvelut.

Muuta en kaipaa, kaikista vähiten narkkeja, somaleita ja muuta paskasakkia mihin kaupungissa asuessa törmäsi jatkuvasti.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 842
Sääliks käy kaupunkikoirat, jotka joutuu talsimaan asvaltilla kerrostalojen välissä, ja sit välillä käyää nuuskimassa jossai kusisessa puistossa..
Meillä on koira ja sitä käy aina sääliks, kun mennään yhtään pidemmäks aikaa mökille. Pari päivää se jaksaa olla innoissaan, kun saa kulkea vapaana ja touhuta mitä huvittaa, mut sit se kyllästyy ja tylsistyy ja alkaa näyttää maansa myyneeltä. Voi sitä riemua, kun hypätään autoon ja ajetaan takaisin kaupunkiin. Pääsee taas näkemään muita koiria ja haistelemaan muitakin kuin omia hajuja.

Hei, tuohan kuulostaa aika samalle, mitä kirjoitin itsestäni. Eli taitaa sitten koskea sekä koiria että ihmisiä se, että toiset viihtyy maalla ja toiset kaupungissa.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Kasvoin omakotitalossa pienen kylän laitamilla. Asuinalueella on jokseenkin sama, että asuuko okt-, pari- vai rivitalossa, tai mä en ainakaan oo merkittävää eroa huomannut. Toki siinä on hyviä puolia - tiet aurataan, kunnalistekniikka pelaa ja silti voi päättää aika itsenäisti asioita vrt. mitä useimmissa taloyhtiöissä.

Itsenäistyttyäni olen asunut kerrostaloissa ja pari vuotta vanhassa 20-luvun okt:sta lohkotussa asunnossa. Siitä pidin paljon, sillä taloyhtiö oli täynnä hyvää sakkia ja yhteinen vehreä piha-alue kaupungin keskustan lähellä on aika optimiasetus. Sen asunnon jälkeen ostin kämpän lähiöstä, joka on on luonnon lähellä (50m järven rantaan) ja täynnä juoppoja vanhoja suomalaisia, mt-potilaita ja mamuja. Tää on kuitenkin huomattavasti mainettaan parempi paikka. Hintakin oli toki sen mukainen, että naapurit eivät äänestä kokoomusta ja kuulun keskivertona ansaitsijana postinumeroni ylimpään tulodesiiliin. Tämänhetkinen asumismuotoni on siis kustannuspohjaista optimointia ja mahdollista pientä arvonnousua, jos alue jatkaa rauhoittumistaan.

Tulevaisuudessa kutsuu koulun jälkeen Hese hetkeksi uran edistämiseksi, tai sitten joku lähijunayhteyden päässä oleva mesta pääradan varrelta. On se vaan näin kehäkolmosen ulkopuoliselle hienoa, kun joka paikkaan pääsee joukkoliikenteellä kivuttomasti.

Loppusijoituspaikkana haaveissa on ofc oma ranch, jossa sopii puuhailla rauhassa taloautomaation, omavaraisen sähköntuotannon, elukoiden, omiin tarpeisiin viljelyn ja vaikka tislauksen parissa. Loppusijoituspaikan jälleenmyyntiarvolla ei ole tuon taivaallista merkitystä, joten se voi olla hyvinkin kaukana ihmisistä - kunhan netti toimii. Tykkään hitosti, kun kotoa pääsee metsään - se on hyvä puoli nykyisessäkin asumisjärjestelyssä. Ehkä joku ammatin ja elämän yhdistävä vaihtoehto olisi siisteintä, eli jotain maatilamatkailua/majoitusliiketoimintaa/pitopalvelua/kesäteatteria - vaihtoehtoja on monia.

Ps. Hyvä lanka, tätä lukiessa joutui itsekin miettimään asioita ja muiden kokemukset ovat mielenkiintoisia!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
keskustelun taso on tyyliä:

paikka missä mä asun on paras koska mä asun siellä ja musta se on paras. paitsi aikaisemmin asuin ihan eri paikassa ja silloin se oli paras. ja ne jutut mitkä sulle on tärkeitä ei oikeasti ole tärkeitä. muuta tänne.

jatkakaa samaa rataa. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 809
Nää on ja näitä, välillä tekis mieli muuttaa johki vieläkin syrjempään, että vois ottaa jonkun viimisenpäälle laumanvartijan hortoilemaan tiluksille. Sääliks käy kaupunkikoirat, jotka joutuu talsimaan asvaltilla kerrostalojen välissä, ja sit välillä käyää nuuskimassa jossai kusisessa puistossa..
Täällä on auton/ruohonleikkurin/moottoripyörän/nuotion vartiokoira :) Käy myös harava ja lumikola joita voi myös vartioida. Saku ainakin tykkää kaiken vartioinnista. Vaikka tykkääkin ihmisistä, mutta silti pitää haukkua kuuluvasti ja juosta kohti jos joku eksyy tontille. Kissat on suosikkeja, mutta aina ne on karkuun päässeet.
Täällä 6v saksanpaimenkoira viihtyi kyllä hyvin kerrostalon pihalla jossa sai haistella jänisten hajuja ja "jahdata" jäniksiä. Lisäksi kaikki muut ovet tuntui olevan kiinnostavia, mutta oma rappu ei ollut yhtään mieluinen.

Täällä koira saa jahdata fasaaneita ja lintuja vapaasti ja naapureiden kissoja jos niitä sattuisi näkymään tontilla. Saa kantaa keppejä ja kaivaa lunta ja jäätä. Joen rannasta se sai otettua ison jääpalan mukaan ja kantoi sitä iloisesti häntä heiluen. Kesällä voi mennä jokeen uimaan tai vaikka juomaan vettä. Voi heitellä vaikka keppiä kun siitä kanssa tykkää kovasti. Muutenkin viihtyy omistajan lähellä ja ei niin välitä muista koirista tai kissoista. Kaksi jonkun rotuista koiraa joskus eksyi myös tontille, mutta oma koira ei niistä oikein välittänyt vaan ajoi ne pois.

Mutta jos jotain harrastaa, niin onhan koira sen jälkeen todella väsynyt. Sitten on mukava huilata ja nukkua tutussa ympäristössä. Siksipä joku vieras paikka tai mökki on jännittävä ja koira ei osaa huilata siellä vieraassa ympäristössä niin hyvin. Siksi varmaan jos koira on tottunut asumaan kaupungissa, niin sinne sitten haluaa aina autolla matkustaa takaisin. Ja on iloinen siitä tutusta ja turvallisesta paikasta. Joku pieni koira saattaa tunteä ehkä pelkoa? Työkaverin koira vaan kuoli mökillä kun joku metsästyskoira tuli ja puri sitä pientä seurakoiraa kuolettavasti. Samoin joskus villikissa emo kulki muutaman pentunsa kanssa tuossa tiellä hämärässä. Joku "pöllö" lensi isolla vaudilla ja nappasi yhden pennuista "kyytiin" kynsiinsä tai jotenkin. Se oli sen kissanpennun loppu. Mutta ei ne linnut saa tapettua kun jonkun pienen kissan tai koiran pennun.

Mökillähän ei oikein mitään virikettä ole koirille. Täytyisi olla ihmisiä tai sitten pitäisi leikkiä ja heitellä koiralle keppiä ja muuta. Pari päivää voi olla jo niin pitkä aika että koira väsyy vieraassa ympäristössä ja ei jaksa sitten enää oikein mitään tehdä. Ahdistuu sinne vieraaseen paikkaan :) Just joku pari päivää kun on jossain muualla, niin koira nukkuu sitten seuraavat päivän tai pari kun on niin väsynyt :) Nytkin olin pari tuntia koiran kanssa pihalla, niin kyllä se aika väsyneeltä nyt näyttää. Toki se siinä paljon juoksentelikin ja retuutti keppejä ja isoa jääpalasta. Ei tällä kertaa uponnut jäihin kuten kävi viime talvena :) Koppiinkin tuo tykkää mennä, mutta vieraaseen paikkaan koira ei haluaisi ihan vapaaehtoisesti jäädä. Sitten kun päästää vapaaksi, niin menee aina autolle odottamaan. Mutta toki se autoa vartioi kotonakin ja haluaisi aina itsekin autoon jos jonnekin pääsisi mukaan.

IMG_20160915_153549.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Itsehän olen kasvanut osin kaupungissa, osin maaseudulla, ja maaseutu oli kyllä vitusti parempi paikka lapselle, varsinkin pojalle, jolle olisi hyvä olla muutakin tekemistä kuin nojailla seiniin kaupungilla tai istua kotona pelaamassa korttia (nykyisin: jotain homoisia pelikonsolia). Ei siinä ehdi läskiytyä sisällä tai kaupungilla kun on kiire seikkailla kaverien kanssa metsät läpi. Sitten opiskeluiässä kaupunki voi olla jo ihan rakentava ympäristö, kunhan ei mihinkään mamugettoon onnistu joutumaan. Molemmissa on puolensa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
keskustelun taso on tyyliä:

paikka missä mä asun on paras koska mä asun siellä ja musta se on paras. paitsi aikaisemmin asuin ihan eri paikassa ja silloin se oli paras. ja ne jutut mitkä sulle on tärkeitä ei oikeasti ole tärkeitä. muuta tänne.

jatkakaa samaa rataa. :kahvi:
Kaikissa keskusteluissa toki parhaita on ihmiset, jotka norsunluutornistaan huutavat muille että keskustelette paskasti, ja siinä sitten ainoa kontribuutionne asiaan. Tosi fiksua ja edistävää käytöstä sekin. :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
paikka missä mä asun on paras koska mä asun siellä ja musta se on paras.
Senhän ei pitäisi olla mikään yllätys jos oletetaan, että ihmiset asuvat vapaasti siellä minkä parhaaksi omilla kriteereillään arvottavat. Ainoastaan olosuhteiden pakosta epämieluisassa paikassa asuva voi haukkua asuinpaikkaansa. Ja näistäkin tapauksista osa rationalisoi tilanteensa ja pitää asuinpaikkaansa parhaana vain koska asuu siellä, ei siksi että näin oikeasti olisi.
Hauskinta asiassa on se, että nuorena diskohaina olin sitä mieltä etten ikinä muuttaisi Kehän ulkopuolelle juntti-landelaan ja nyt läskinä keski-ikäisenä vältän homo-mamu-hesaa kuin ruttoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 357
Itseä naurattaa aina ekohipit jotka hehkuttavat joukkoliikenteen palveluista ja vaivattomuudesta.

Ainakaan Tampereen keskustassa ei joukkoliikenteellä ole mitään jakoa omaa autoa vastaan. Asuin Aseman läheisyydessä aiemmin ja käytännössä AINA jos olin selvin päin, tuli lähdettyä autolla liikenteeseen. Liikenne kuitenkin tällaisessa "pikkukaupungissa" on vielä niin harvaa ettei tarvitse ruuhkissa istua. Mukavaa kun voit nostaa perseen sohvasta, päättää että mennäänpäs nyt saman tien pyynikille kävelemään --> Auto käyntiin ja toiseen päähän kaupunkia. Sterkoista vähän musiikkia ja ajellaan muutamassa minuutissa parkkiin. Teeppä sama yhtä nopeasti ja spontaanisti jollain bussilla.

Ensin kävellään lähimmälle pysäkille muutama sata metriä, jäädytään pysäkillä kaiken maailman kakkosluokan kansalaisten kanssa (Kunnollisiakin on toki seassa olosuhteiden pakosta) joilla ei ole varaa omaan vapauteen, sen jälkeen istutaan siellä hielle haisevassa tärisevässä bussissa lamaantuneena. Parhaassa tapauksessa vielä kävellään sitten puoli kilometriä lähimmältä pysäkiltä sinne pyynikille ulkoilemaan.

Ja ei, pointti ei ollut se että "no saathan ulkoilua siinä bussia odotellessakin". Vaan jos haluan suorittaa ulkoilun vaikkapa justiinsa siellä pyynikin metsissä, ei minua kiinnosta istua bussissa kaikenmaailman sekopäiden kanssa.

Niin kauan kuin tällainen onnistuu, on kaupunkiasuminen ihan jees. Ei se toki isoa omakotitaloa voita millään mutta itse en näin nuorella iällä jaksa vielä käyttää aikaa enkä rahaa sen oman pesän korjaamisen ja rakentamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 842
Teeppä sama yhtä nopeasti ja spontaanisti jollain bussilla.
Näinhän se on. Jos jätetään pois laskuista ruuhkat, niin metro on ainoa väline, millä oman auton voittaa ja sekin vaatii sen, että lähtö- ja kohdepiste on metron lähellä. Toki pk-seudulla ruuhka-aikaan myös muilla julkisilla voi oman auton voittaa ajassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
keskustelun taso on tyyliä:

paikka missä mä asun on paras koska mä asun siellä ja musta se on paras. paitsi aikaisemmin asuin ihan eri paikassa ja silloin se oli paras. ja ne jutut mitkä sulle on tärkeitä ei oikeasti ole tärkeitä. muuta tänne.

jatkakaa samaa rataa. :kahvi:
No itse olen yrittänyt myös perustella, miksi maaseutu on paree. Odotan myös sinulta hieman avautumista, minkätyyppisessä ympäristössä asut, onko siellä mukavaa ja mikä olisi ns. "unelma, johon täytyy pyrkiä" asumisympäristön suhteen? Ja miksi?
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
25
Näinhän se on. Jos jätetään pois laskuista ruuhkat, niin metro on ainoa väline, millä oman auton voittaa ja sekin vaatii sen, että lähtö- ja kohdepiste on metron lähellä. Toki pk-seudulla ruuhka-aikaan myös muilla julkisilla voi oman auton voittaa ajassa.
Nopeudessa useinmiten, mukavuudesta voi olla montaa mieltä. Itse arvostan sitä et voi kotiovelta hypätä sporaan ja körötellä 20min suosikkiulkoilumaastooni Kaivopuistoon, vaikka kirjaa lukien. Varmaan tuon keskustan läpi ajelisikin mutta sen verran hektinen ajoympäristö ettei sitä ilokseen huristele. Eli metro/juna/sporat > bussit, busseissa yleensä tunkkaisempi tunnelma. Ratikoissa pitää vain tietää et karkeasti yleistäen spurgut istuvat vaunujen takaosassa ja turkismummot edessä ja kukin valitsee istuinpaikkansa mieltymysten mukaan. Mutta kieltämättä jos Nuuksioon/tjsp. haluaa sitä yhtä sienierissua enempää tai muutenvain säännöllisesti kunnolla etäisyyttä ihmisiin, niin sitten auto on parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 042
Tämä nyt on vähän kun kiistelisi siitä onko sininen parempi väri kuin vihreä. Jokainen kun on kuitenkin erilainen ja erilaisessa elämäntilanteessa. Lisäksi kaupunki ja maaseutu ovat molemmat aika laajoja käsitteitä.

Itse asun aika lailla keskustassa ja itselleni tämä on paras vaihtoehto. Kaikki paikat ovat saavutettavissa helposti kävellen ja pyörällä. Lisäksi kesällä kaupunkipyörillä pääsee kätevästi. Mikään lähiö ei kuitenkaan olisi minua varten, sellaisessakin muutama vuosi tullut asuttua ja vaikka periaatteessa on vain 10 minuutin junamatka keskustaan niin on se kumminkin ihan eri kun 10 minuutin kävelymatka.

Tulee käytyä ravintoloissa, elokuvissa erilaisissa tapahtumissa jne. ja kavereita asuu kävelymatkan päässä joten on helppo käydä lähes kaikkialla minne haluan mennä. Mutta monet tietysti eivät halua käydä missään vaan puuhailla kotona kaikkea joten toki heille varmasti maaseutu on parempi. Itse käyn kotona käytännössä vain nukkumassa.

Eihän sitä tiedä jos joskus haluaa jotain muuta ja asua kunnolla korvessa. Se hyvä puoli tässä on, että nykyisen asunnon saa helposti vuokrattua ja maalta saa halvalla asunnon, joten jos joskus maalle haluaa niin kokeileminen on suht helppoa ja takaisin pääsee myös helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 284
Haja-asutusalueella ja pikkukylässä eniten risoo juuri se, että naapurit tuntee väkisin ja kylällä on niin vähän väkeä, että seuraansa ei voi valikoida. Jos et tykkää siitä oman paikkakunnan puulaakifutisjengistä, niin sitten olet joko ilman futista tai siedät naamoja jotka aiheuttavat vitutusta.

Kaupungissa voit surutta painaa anonyyminä menemään, eikä vastaantulijat tiedä minusta juuri mitään saati juuri pysäyttele kysymään hölmöjä ja taivastelemaan säätä. Ja jos naapurit ketuttavat, niin senkun muutaman kahden korttelin päähän ja vaihdan puulaakifutisjengiä, niin olen käytännössä kadonnut siltä entisen talon parvekekyttääjältä ja vaihtanut "uuteen elämään".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Eikä ollut niin tarkkaa oliko mopo viritetty ja oliko se vakuutuksessa, kunhan sillä viritetyllä tai vakuutuksettomalla ei mennyt isolle tielle jossa virityksistä voisi jäädä kiinni eikä kolaroinut sillä..
Hienoa todistusta maaseudun rappiosta.
Olen aina ihmetellyt sitä, että maaseudulla viedään roskat tyhjälle hiekkamontulle, koska ympäristöstä ei tarvitse pitää huolta. Se, että ei halua ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista millään tasolla näkyy näistä "ajetaan ilman kypärää viritetyllä mopolla ilman vakuutuksia" -ylpeydestä. Pöljää toimintaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 408
Hienoa todistusta maaseudun rappiosta.
Olen aina ihmetellyt sitä, että maaseudulla viedään roskat tyhjälle hiekkamontulle, koska ympäristöstä ei tarvitse pitää huolta.
Eikä viedä, paitsi ehkä yksi kaheli sadasta.

Se, että ei halua ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista millään tasolla näkyy näistä "ajetaan ilman kypärää viritetyllä mopolla ilman vakuutuksia" -ylpeydestä. Pöljää toimintaa.
Sotket kyllä keskenään kahta täysin erilaista asiaa.

Maaseudulla nimenomaan pidetään ympäristöstä huolta käytännön asioissa, ja roskaamista tapahtuu paljon vähemmän, koska ollaan oikeasti sen ympäristön kanssa jatkuvasti tekemisissä, toisin kuin kaupungisssa jossa "suojellaan" vaan luontoa jota ei itse nähdä muuta kuin lomamatkoilla.

Kaupungissa taas kaikki on ulkoistettu jollekin muulle. Mistään ei oikeasti tarvi ottaa itse vastuuta. Jos kadulle heittää roskan, "joku muu" siivoaa sen.

Ja käytännössä esim. se porukka joka jossain luonnonpuistoissa yms. roskaa on järjestäen nimenomaan kaupunkilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
804
Hienoa todistusta maaseudun rappiosta.
Olen aina ihmetellyt sitä, että maaseudulla viedään roskat tyhjälle hiekkamontulle, koska ympäristöstä ei tarvitse pitää huolta. Se, että ei halua ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista millään tasolla näkyy näistä "ajetaan ilman kypärää viritetyllä mopolla ilman vakuutuksia" -ylpeydestä. Pöljää toimintaa.
Just joo, jos muutama kylähullu dumppaa roskiaan pitkin pitäjiä, niin sinä yleistät tämän koskemaan maaseutua yleisesti. Kaupungissahan ihmiset eivät onneksi dumppaa roskiaan kadulle. Viime kesänä esimerkiksi Blockfestien aikaan Tampereella pääsi todistamaan tätä urbaania siisteysvimmaa sunnuntaiaamuna koiraa kusettaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Sotket kyllä keskenään kahta täysin erilaista asiaa.
Maaseudulla nimenomaan pidetään ympäristöstä huolta käytännön asioissa, koska ollaan oikeasti sen ympäristön kanssa jatkuvasti tekemisissä, toisin kuin kaupungisssa jossa "suojellaan" vaan luontoa jota ei itse nähdä muuta kuin lomamatkoilla.
Kaupungissa taas kaikki on ulkoistettu jollekin muulle. Mistään ei oikeasti tarvi ottaa itse vastuuta.
Tyypillisen maalaisen vastaus. Sulkee silmänsä todellisuudelta.
Maalla on aina viety isot roskat lähimpään hylättyyn santa- tai sorakuoppaan. Maalaisilla ei ole mitään käsitystä jätteiden lajittelusta.
Maalaisten ajattelu: isot jätteet poissa silmistä = homma hoidettu.

Missä sinä näet vinoja latoja, romua täynnä olevia sorakuoppia tai metsän keskellä olevia "kaatopaikkoja"? Näetkö niitä kaupungeissa vai elinkelvottomilla alueilla maaseudulla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 408
Tyypillisen maalaisen vastaus.
Viimeiset melkein 19 vuotta asunut kaupungissa. Sitä edelliset reilut 18 vuotta asunut maalla.

Sulkee silmänsä todellisuudelta.
... nähnyt molemmat, ja tietää mitä todellisuus oikeasti on sen sijaan että maaseudun näkeminen rajoittuisi siihen että muutaman kerran vuodessa ajaa läpi matkalla toisen kaupunkiin.

Maalla on aina viety isot roskat lähimpään hylättyyn santa- tai sorakuoppaan. Maalaisilla ei ole mitään käsitystä jätteiden lajittelusta.
Maalaisten ajattelu: isot jätteet poissa silmistä = homma hoidettu.
Olet kyllä todella pihalla. Mutta ihan turha sinulle sitä on kertoa koska olet niin jumittunut maaseutuvihaasi että mitkään järkiperusteet ei tehoa.

Maaseudulla on esim biojäte kompostoitu omassa kompostissa jo ikuisista ajoista lähtien - kaupungissa taas biojäte joko lajitellaan ja viedäään johonkin laitokseen kompostoitavaksi, TAI laitetaan sen muun jätteen sekaan mnemään kaatopaikalle.

Missä sinä näet vinoja latoja
Mitä tekemistä vinoilla ladoilla on roskaamisen kanssa :D

Ja on siellä helsingin keskustassakin vinoja taloja joihin ei olla osattu rakentaa suoria seiniä:



, romua täynnä olevia sorakuoppia tai metsän keskellä olevia "kaatopaikkoja"? Näetkö niitä kaupungeissa vai elinkelvottomilla alueilla maaseudulla?
Metsän keskellä olevat "kaatopaikat" sattuu sijaitsemaan maaseudulla, koska kaupunkilaiset ei dumppaa niitä jätteitään omalle takapihalleen vaan vie ne kauemmas, jossa ne on poissa omista silmistä ja jonne niiden viemisestä ei jää kiinni. Ja toisaalta, koska kaupungissa kaupunki käy kuitenkin veronmaksajin laskuun ne siivoamassa, niin kaupunkilaisten roskaus(jota tapahtuu paljon enmmän) ei samalla tavalla näy. Maalla ei ole sitä "joku muu"ta joka siivoaa sinun puolestasi.

Suosittelen muuten tutustumaan siihen, miltä esim. tammerkosken pohja näyttää. Aivan täynnä romua, jota "siistit kaupunkilaiset" on sinne heittäneet.

Samoin esim. herwoodin läheisissä metsissä on ties mitä kummallisia "yksityisiä kaatopaikkoja", osa jopa ihan herwoodin kaupunkialueella. Vai luokitteletko nyt maaseuduksi kaiken alueen joka on kehä3n ulkopuollla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Just joo, jos muutama kylähullu dumppaa roskiaan pitkin pitäjiä, niin sinä yleistät tämän koskemaan maaseutua yleisesti. Kaupungissahan ihmiset eivät onneksi dumppaa roskiaan kadulle. Viime kesänä esimerkiksi Blockfestien aikaan Tampereella pääsi todistamaan tätä urbaania siisteysvimmaa sunnuntaiaamuna koiraa kusettaessa.
Maaseudulla ei ollut oikeita kaatopaikkoja ennen kuin siihen pakotettiin.
Se mitä teillä tapahtuu Tampereella jonakin tiettynä aikana ei ole kiinnostavaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 408
Nyt sitten 10YG:lle kysymys: Mikä on ympäristöystävällisin paikka esim. banaaninkuorelle?

(katsotaan, osaako ylpeä stadilainen vastata)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
40
Itse olen asunut koko aikuisikäni Helsingin kantakaupungissa, enkä ymmärrä Helsinki - maaseutu -vastakkainasettelua ollenkaan. Voisin itse kuvitella asuvani kummassakin, mutta koska työpaikat ovat pääkaupunkiseudulla, täällä todennäköisesti pysyn työikäni, ellen muuta ulkomaille.

Enempi tilaa kyllä kiehtoisi ja kaikki maaseudun mahdollisuudet äijäharrasteluun, mutta vastapainona lumityöt, pihanhoito yms., eivät kiinnosta paskaakaan. Helsingissä vituttaa eniten vihreät, mamut ja kalleus. Maaseudulla sen sijaan kyttäys, potentiaalinen työttömyys ja se, että seuraansa ei pahemmin voi valita.


Perheellisenä vain kummankin työllistyminen maaseudulla olisi käytännössä mahdotonta. Siellä voisi sitten työttömänä metsästellä ja kalastella mielin määrin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Viimeiset melkein 19 vuotta asunut kaupungissa. Sitä edelliset reilut 18 vuotta asunut maalla....
... nähnyt molemmat, ja tietää mitä todellisuus oikeasti on sen sijaan että maaseudun näkeminen rajoittuisi siihen että muutaman kerran vuodessa ajaa läpi matkalla toisen kaupunkiin.....
Olet kyllä todella pihalla. Mutta ihan turha sinulle sitä on kertoa koska olet niin jumittunut maaseutuvihaasi että mitkään järkiperusteet ei tehoa.
Olen nähnyt ja katsonut molemmat puolet yhtä hyvin kuin sinä olet: kaupunki, kaupunkimainen maaseutu ja maaseutu.
Maaseudulla ollaan ajasta jäljessä ja siellä ei edes haluta olla ajassa mukana. Ikävin asia on se, että kaupunkilaiset maksavat ylimääräisinä tukina elinkelvottomien maaseutukuntien elämän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
931
seuraansa ei pahemmin voi valita.
Mites tuo nyt sit toimii? Ei oo huomannu et mun pitäis olla kaikkien kanssa tekemisissä, ketä tällä kylällä asuu.

Joku maalainen tainnu käydä hesessä naida naksauttamassa 10 YG:n naista ku noin kiukuttaa lauantai-iltana :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Näitä jätekasoja oli vielä joskus 80-luvulla, kun jätehuolto ei toiminut, ja niitä roskapönttöjä oli tyyliin yksi per kylä, jonne sitä roskapussia ajettiin 10km viemään. Sittemmin on tullut lakisääteiseksi kuulua jätehuollon piiriin ja ongelma poistunut, kun jokaisella on oma tai yhteinen roskis naapurien kanssa. Tällä vuosituhannella on tullut lisäksi jokaiselle pitäjälle jäteasemat, johon voi viedä ne loput isommat jätteet, joita ei voi roskikseen laittaa.
Kirjoitat täyttä asiaa. Nämä muut kirjoittajat tänään eivät ole ymmärtäneet, että se vuosikymmenien vanha tapa ei ole hävinnyt mihinkään. Maaseudut Suomessa ovat "täynnä" epävirallisia kaatopaikkoja. Maaseudun asukkaat tietävät tämän, mutta kieltävät asian, jos siitä puhutaan. Niitä ei, luojan kiitos, tule enää lisää, mutta siellä ne vanhat dokumentoimat epäviralliset kaatopaikat ovat edelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
931
Kirjoitat täyttä asiaa. Nämä muut kirjoittajat tänään eivät ole ymmärtäneet, että se vuosikymmenien vanha tapa ei ole hävinnyt mihinkään. Maaseudut Suomessa ovat "täynnä" epävirallisia kaatopaikkoja. Maaseudun asukkaat tietävät tämän, mutta kieltävät asian, jos siitä puhutaan. Niitä ei, luojan kiitos, tule enää lisää, mutta siellä ne vanhat dokumentoimat epäviralliset kaatopaikat ovat edelleen.
Oisko sulla tästä ihan jotain faktaa tarjota vai onko tää jankkaus vaan omaa harhaista kuvitelmaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Oisko sulla tästä ihan jotain faktaa tarjota vai onko tää jankkaus vaan omaa harhaista kuvitelmaa?
Faktaa asiasta, jossa maaseudulla on rikottu lakia, oltu vuosikymmeniä hiljaa ja kukaan ei siitä halua puhua edes nyt? Omat havaintoni on ainoa todistus.
Voit itse mennä kysymään jostakin maatilalta asiaa. Kysy etenkin miten hoitivat asian viimeiset viisi vuosikymmentä. Tule sitten tänne kertomaan kuinka avoimia olivat asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 496
Maaseudulla on esim biojäte kompostoitu omassa kompostissa jo ikuisista ajoista lähtien - kaupungissa taas biojäte joko lajitellaan ja viedäään johonkin laitokseen kompostoitavaksi, TAI laitetaan sen muun jätteen sekaan mnemään kaatopaikalle.
Ne olivat aina tunkioita. Eivät olleet komposteja.


Mitä tekemistä vinoilla ladoilla on roskaamisen kanssa :D

Ja on siellä helsingin keskustassakin vinoja taloja joihin ei olla osattu rakentaa suoria seiniä:

Vino lato on esimerkki välinpitämättömyydestä.
Sinulla on jotakin Kiasmaa vastaan. Se ei kuulu tähän keskusteluun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
127
Maaseudun, keskikokoisen kaupungin keskustan ja nyt viimemmäksi nukkumalähiön kokeneena voin sanoa, että kaikilla on puolensa.
Maalla on, niin halutessaan, ihanan rauhallista. Ketään ei tarvitse nähdä kuukauteen, jos ei halua. Toisaalta pidemmät välimatkat tuovat omat haasteensa. Ydinkeskustassa "kaikki" on muutaman kävelyminuutin päässä, toisaalta kovin usein ei ole hiljaistakaan.

Ne olivat aina tunkioita. Eivät olleet komposteja.
"aina"... Kotiseudullani päin on pyritty suhteellisen tehokkaaseen kotitalousjätteiden kompostointiin ainakin 50-luvulta lähtien. Kaipa joku vanhapoika on saattanutkin kaiken heittää tunkiolle, joka kyllä sekin on ainakin perinteistä lantatunkiota pidemmälle kehitettynä luettavissa avokompostiksi, samahan se hälle oli, metsärahoilla sai viinaksia jolla täyttä mahan.

Romujen nurkkiin säilömisestä tosin olet aivan oikeassa, sitä täälläkin on harjoitettu, tosin pääasiassa metalliromua, myrkkylitkut on aikoja rahdattu aikoja ongelmajätekäsittylyyn, mihin sieltä päätyneet, ei tiedä kukaan. Ei (murto)osa kaupunkilaisnulikoistakaan kyllä jälkiään osaa toisten mailta siivota, parina viime vuonna on juhannuksen jälkeen jätetty huippuhyvä hiekkaranta sellaiseen siivoon, että... Seuraavaksi kesäksi virittelen kameran kylttien kera, otan kilvet ja naamat ylös ja laitan laskun perään. :rage:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 408
Vino lato on esimerkki välinpitämättömyydestä..
Välinpitämättömyydestä MITÄ kohtaan?

Kerrotko MIKSI vinolle täysin käyttämättömälle ladolle pitäisi tehdä jotain?
Ja kenen mielestäsi pitäisi maksaa kustannukset siitä että vinolle täysin käyttämättömälle ja turhalle ladolle tehdään jotain?

Mitä haittaa vinosta ladosta on kellekään? Se, että sinun neuroottinen kaupunkilaissilmäsi näkee vinon ladon seinissä ladossa jotain pahaa (jota se ei kuitenkaan näe kiasman vinoissa seinissä).

Ja edelleen, sitä välinpitämättömyyttä esiintyy nimenomaan enemmän kaupungissa, jossa aina "joku muu" tekee sen mitä itse jättää tekemättä.

Maaseudulla ei ole tätä "jotain muuta".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
931
Joku useampi kymmenen vuotta sitten tapahtunut asia ei voi oikein nykyään olla pätevä argumentti. Varsinkin kun sitä ei enää tapahdu.

Muutama vuosi sitten tuli tutkimus, jonka mukaan maalla eläminen on ekologisempaa kuin kaupungissa. Eli sen pohjalta sit eteenpäin.

Minun mielestä nuo vinot ladot ovat hienoja ja kuuluvat suomalaiseen maalaaismaisemaan ja maalaisromantiikkaan.
 

Jluk

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
49
Kyllä korvessa oli paras olla ainakin oman rauhan ja mielenterveyden kannalta. Kainuussa tuli vietettyä ensimmäiset 20 vuotta pikkukunnassa n. 24 km lähimmästä kaupasta/keskustasta ja oli muuten hyvä olla. Kotona sai ajaa autolla/mopolla/traktorilla ihan rauhassa sorateillä junnuna ja metsälle pääsi, kun käveli ovesta pihalle ja suuntasi takapihalle. Myöhemmin sitten Ouluun muutto opiskelujen perässä ja ensimmäistä kertaa kerrostaloon asumaan. Olihan se pieni kulttuurishokki, mutta kaupunkielämisessä on omat puolensa. Varmaan optimaalisin elinympäristö olisi jossain vähän pienemmällä paikkakunnalla max. 5km päässä palveluista.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
347
Olen nähnyt ja katsonut molemmat puolet yhtä hyvin kuin sinä olet: kaupunki, kaupunkimainen maaseutu ja maaseutu.
Maaseudulla ollaan ajasta jäljessä ja siellä ei edes haluta olla ajassa mukana. Ikävin asia on se, että kaupunkilaiset maksavat ylimääräisinä tukina elinkelvottomien maaseutukuntien elämän.
Eipä sitä nykyisin olisi minkäänlaista syytä pitää jotain toimistotyöläistä kaupungissa. Jotkin firmat ovatkin ihan korpikuntiin laittaneet toimistojaan. Vaan nekin sellaisia joihin monta kerätään valvonnan alle yhteen vaikka saman valvonnan, jos semmonen on oltava, voisi toteuttaa myös isovelijärjestelmällä eli kamera kattoon ja koira töihin sen alle työajaksi, muulloin olkoot vapaana. Mikäs siinä olisi kalsarit jalassa töitä tehdä ja välillä käydä kahvilla kameran ulottumattomissa. Kalsariduuni ftw.
Kaupunkilaisten tuet on myöskin vähän kyseenalainen asia, on vain keinotekoisin tavoin talouden lukuja paisuteltu kaupungissa. Kaikkeen nolla tai kaksi perään ja rahat ties minne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Lisää löylyä; Maalla ne ajaa kusta ja paskaa pellolle, voi sitä hajua ja vesistöjen paskausta.... :vihellys:
-Ja sitten seuraamaan.....
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
252
Kaupungissa ne kusee ja paskoo kaduille ja porttikongeihin, voi sitä hajua ja vesistöjen paskausta....

:vihellys:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
32
Pakko ottaa kantaa tuohon väitettyyn maaseudun jätteiden dumpaamiseen ja siitä käytyyn äärimmäisen sivistyneeseen keskusteluun.

Kyllä, olen nähnyt ja tiedän että maaseudulla tapahtuu paikoittain jätteiden, autonraatojen yms. hylkäämistä/dumppaamista joutomaille. Asiasta on jopa joku fiksu kommenttikin nähty. Tätä tekee/on tehnyt yksittäiset ihmiset, eikä todellisuus ole sitä että kylät olisivat täynnä epävirallisia kaatopaikkoja.

Mutta sitten siihen vastapuoleen, eli että on annettu ymmärtää että kaupungeissa asiat olisivat toisin. Voin ihan omakohtaisella tiedolla ja kokemuksella sanoa ettei näin ole. Ja nyt siis kyseessä sekä pääkaupunki että pk-seutu. Yllätys yllätys, täälläkin ihmiset on ihmisiä ja joukkoon mahtuu paljon hyviä tyyppejä ja sitten on meitä muita. Pk-seudulla on jätteiden ja romujen dumppaaminen ihan jatkuva ongelma. Syy miksi tämä ei monen silmiin pistä, on että ne luvattomat kaatopaikat on pakko siivota mahdollisimman nopeasti, jottei niistä muodostu isompaa ongelmaa. Jos johonkin paikkaan on esim. tuotu hylätty sohva, voi siinä pahimmillaan olla parin viikon päästä jo täyden lavallisen edestä epämääräistä jätettä. Näitä spontaaneja kaatopaikkoja löytyy ihan kaikenlaisista paikoista. Useamman kerran olen nähnyt ostoskeskuksen parkkipaikalla hylättyjä romuja, ostoskärryyn jätettyjä ongelmajätteitä yms. Joissain paikoissa taloyhtiöiden roskakatoksista voi löytyä ihan mitä tahansa.

Välinpitämättömiä ihmisiä löytyy ihan joka puolelta Suomea. Kaupungeissa on vain se ero, että ne välinpitämättömyyden tuotokset joudutaan pakon sanelemana siivoamaan nopeasti pois sen kuuluisan jonkun muun toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Itse asun Helsingissä, mutta jossain määrin alkanut kyllä kiinnostaa muutto jonnekin vähän syrjempään. Työpaikka & matkat ovat oikeastaan se mikä pidättelee täällä... Tällä hetkellä matkakortti maksaa sen reilun 50€ kuukaudessa ja työmatkaan menee alle puoli tuntia metrolla. En omista omaa autoa, eli jos kauemmas muuttaisi niin rahallisesti & ajallisesti tulisi takkiin. Työpaikalla ei ole edes ilmaista pysäköintiä. Toisaalta ainakin tällä hetkellä onnistuu myös etätyöt, mutta en uskaltaisi sen varaan laskea.

Mutta tosiaan mitään muuta pakottavaa tarvetta ei ole täällä kehä-3 (tai melkeinpä kehä-1) sisällä asua. Leffassa / baareissa / ulkona syömässä tulee käytyä sen verran harvoin, että ihan hyvin voisi asua jossain muuallakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 882
Faktaa asiasta, jossa maaseudulla on rikottu lakia, oltu vuosikymmeniä hiljaa ja kukaan ei siitä halua puhua edes nyt? Omat havaintoni on ainoa todistus.
Voit itse mennä kysymään jostakin maatilalta asiaa. Kysy etenkin miten hoitivat asian viimeiset viisi vuosikymmentä. Tule sitten tänne kertomaan kuinka avoimia olivat asiasta.
Voin kuvitella, miten avoimia useimmat ihmiset ovat moisen utelun edessä, ja kuinka tarkkaan joku muistaa vaikkapa kymmenellä vuodella syntymäänsä edeltävät tapahtumat.

Omalta kohdaltani jotakuinkin tiedän, että meillä ainakin tuon 50 vuotta on jätteet käsitelty ihan asiallisesti. Poikkeuksena se, että vielä 1970-luvulla on kuulemma jonkin verran laskettu moottoriöljyä, jäähdytinnestettä ym. asiatonta skeidaa maahan. :smoke: Suomessa kehitys on mennyt laajalti suunnilleen samassa aikataulussa. Kovin pitkältä ei tarvitse etsiä naapurimaata, jossa nesteiden kaataminen maahan on tänäkin päivänä aivan normaalia.

Tarkat määräykset ja niiden noudattaminen onkin sitten eri asia kuin hommien hoitaminen kunnolla. Esimerkiksi se ei vielä mene ihan määräysten mukaan, että vaihtaa itse öljyt ja toimittaa keräykseen. Pitäisi vielä olla kullasta tehty astia sen jäteöljyn säilytykseen ja tarkka tuoteseloste sisällöstä kolmella kotimaisella mukaanlukien arabia.

Asiaton jätteiden dumppaaminen on nykyään erityisesti lähiöiden ongelma. Etenkin suurikokoiset hylätyt kalusteet joutuvat väärään paikkaan kuten taloyhtiöiden parkkipaikoille ja jätekatoksiin, jotka eivät siis ole täyden palvelun jäteasemia. Haja-asutusalueilla, joilla suurta jätettä kyllä syntyy enemmän, on ihmisillä yleensä myös keinot kuskata paskansa pois. Toki asiatonta dumppaamista tapahtuu myös "maaseudulla". Minunkin maitani on roskattu ja olen joutunut siivoamaan. Metsän reunaan on hylätty huonekaluja, kerran eräs oja oli roskattu täyteen (pantillisia!) olutpulloja ja onpa pellon laitaan joskus rattijuopoteltu auto, jolle näköjään enää siihen juuttumisen jälkeen ollutkaan tarvetta. Ai niin, metsäteiden kääntöpaikoilla on viime vuosina ollut siivottomaksi roskattuja nuotiopaikkoja marjastuskauden jäljiltä. Kauheaa kun paikalliset maajussit ovatkin epäsiistejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tullut itsekin vähän mietittyä aihetta viime aikoina, kun muuttaminen isompaan on tulossa ajankohtaiseksi. Ei tosiaan mitään kiirettä vaan vuosia menisi vielä nykyisessä. Mutta lapset alkaa tarvitsemaan enemmän tilaa ja tämä käy lopulta ahtaaksi. Vähän tuli jo tarjontaa tutkittua ja muutamaa käytiin katsomassakin. Kyllähän hinta on heti pienempi kun vähän syrjempään menee.

Huomasi kuitenkin kun kohteita katsoi, että kun jotain miellyttävän näköistä löytyi, niin seuraavaksi alkoi katsoa bussilinjojen läheisyyttä ja etäisyyttä palveluista. Kaupungissa ikäni asunut, niin vaikea siitä irrottautuakaan. Varsinkin kun on lapsia, niin arvostaa sitä, että kaikki olennainen on kävelyetäisyydellä. Ja ei siis ydinkeskustassa asuta nytkään vaan ison kaupungin kyljessä olevan pikkukaupungin keskustasta kilometrin päässä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 208
Viestejä
4 330 535
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom