Maaseudulla asuminen. Kaupunki vs maaseutu

Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
84
Eipäs haukuta Keravaa siellä takarivissä!
Tässä on muuten myös hauska ilmiö johon olen törmännyt jossain pers'seudulla jutellessa paikallisten kanssa, että heti otetaan joku Kerava esiin ja kysytään että sinnekö joku muka haluaisi muuttaa?

No miksi helvetissä ei? Joku Keravahan ei poikkea juuri mitenkään jostain helvetin Pieksämäestä paitsi siellä on paremmat palvelut, enemmän naisia ja duunia tarjolla. Eikä Kerava tasan häviä rumuudessa/kauneudessa yhdellekään kuolevalle maaseudun kylälle, koska ihan samat s-marketit, rossot, ja abc-huoltoasemat sieltä löytyy.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kouvola ei ole tyypillinen sen kokoluokan kaupunki, vaan se on kuntaliitoksilla mammutiksi paisutettu maaseutupitäjä. Toisin sanoen Kouvolasta huomattava osuus on jotain muuta kuin kaupunkialuetta, siis ihan väestön keskittymisessä mitattuna. Alkuperäinen Kouvola oli 30.000 asukkaan kaupunki. Nykyisistä kouvolalaisista huomattava osa asuu maaseudulla tai pienissä taajamissa.

Lisäksi Kouvolassa ei ole yliopistoa, mikä usein erottaa voittajakaupungit häviäjistä.

Kouvola ei myöskään ole sellainen aluekeskus, jonka vaikutuspiiri ulottuisi juuri omien rajojensa ulkopuolle. Kouvolan vaikutuspiiriin kuuluu Pohjois-Kymenlaakso eli käytännössä Kouvola itse eikä juuri muuta. Lisäksi Kouvola itsessään ei edes ole mikään täyden palvelun kaupunki, vaan esimerkiksi erikoissairaanhoito on keskittynyt naapurikaupunki Kotkaan. Tässä suhteessa siis Kouvola itse asiassa kuuluu Kotkan vaikutuspiiriin.

Kouvola kuihtuu koska maaseutu kuihtuu, ja Kouvola on maaseutua. Harmiksensa vielä vähän hankalan etäisyyden päässä pk-seudulta. Liian kaukana hyötyäkseen pk-seudun imusta ja toisaalta liian lähellä voidakseen erottua omana merkittävänä aluekeskuksena, jolla olisi laaja vaikutuspiiri.

Ja vielä kirsikkana kakun päällä Kouvolan imago on huono ja osittain ihan syystäkin. Keskusta on ruma kuin mikä ja niitä aniharvoja kaupunkialueita Suomessa, jotka eivät ole minkään vesistön äärellä. Kouvola on vähän kuin Suomen Kerava, paitsi sijainti paljon paskempi... ;)
Hei kiitoksia asiallisesta selostuksesta. Tämä ainakin mulle kuullostaa loogiselta! No, onneksi emme elä(vielä) Kepun diktatuurissa joten on luonnollista että osa kaupungeista häviää ja toiset voittaa. Voi googlata Detroitin jos haluaa nähdä mitä tapahtuu kun valtio ei ole aina pitämässä kädestä.

Tässä on muuten myös hauska ilmiö johon olen törmännyt jossain pers'seudulla jutellessa paikallisten kanssa, että heti otetaan joku Kerava esiin ja kysytään että sinnekö joku muka haluaisi muuttaa?

No miksi helvetissä ei? Joku Keravahan ei poikkea juuri mitenkään jostain helvetin Pieksämäestä paitsi siellä on paremmat palvelut, enemmän naisia ja duunia tarjolla. Eikä Kerava tasan häviä rumuudessa/kauneudessa yhdellekään kuolevalle maaseudun kylälle, koska ihan samat s-marketit, rossot, ja abc-huoltoasemat sieltä löytyy.
Ei Kerava häviä millekään Suomen no-brand kaupungille. Toki se täältä etelä-Helsingistä katsoen on aika kuiva paikka mutta aika paksua jonkun ulkopaikkakuntalaisen käyttää sitä esimerkkinä "huonosta paikasta". Katso 307 kunnan lista: Onko kotikuntasi työttömyysprosentti nousussa vai laskussa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Helsinki.
Savuinen, sumuinen kaupunki.
Ihmiset ei tunne edes naapuriaan.
Kaikilla on kiire,
harva täällä hymyilee.
Näkymättömät laudat nykivät ja repivät sätkynukkeja,
jotka poukkoilevat kuin saaliskalat sumpussa.
Kaikilla on kiire ei minnekkään.

Helsingissä ei asu enää helsinkiläisiä.
On vain joukko yksinäisiä, ja heitä on monta,
liian monta.
En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki,
lähden Kuusamoon.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 173
Kaupungissa hyväksytään paremmin erilaisuutta. "Maalla" (esim. 60 000 asukkaan kaupunki lapissa) saatetaan systemaattisesti kiusata julkisessa tilassa, jos vaikka harrastaa kestävyysjuoksua eikä juoksutyylikään ole esteettinen.

Suomen juoksijatähteä kohdellaan karmealla tavalla Rovaniemellä - ihmisiltä todella ilkeää käytöstä lenkkipoluilla
Annemari Sandellille kävi vähän sama juttu, tosin eri syystä:
Annemari Kiekara muutti toiseen kaupunkiin kiusaajien vuoksi - onni uudessa kodissa aviomiehen kanssa
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
49
No maaltahan se on talo hakusessa. Kyllä nyt on isot cityt nähty :D Kunhan kylille tulee kunnon netti niin...
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 566
Maalla olen syntynyt mutta jo 16 vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan lähdin. Hyvän työpaikan takia olen kaupungissa asunut ja mielestäni kumpiakin tarvitaan. Olen kuitenkin sijoittamisen ja jo maksetun asunnon takia siinä asemassa että aion 50 vuotiaana eläkkeelle. Kotikuntaani luhankaan aion silloin muuttaa. Korpitonttikin on jo. Sähköverkkoon liittyminen tulee maksaman kun sryjässä linjasta mutta veden hommaan omasta kaivosta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 181
Viestejä
4 214 810
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom