Lomamatkalle

Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 268
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Kyllä se voi hyvinkin mennä ok, jos ovat siis schengen-alueen sisäisiä molemmat ja matkustajalla on ripeä askel. Jos on ruumaan meneviä matkatavaroita, niin kannattaa varautua siihen, että ne voivat tulla jälkitoimituksena.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
Ei tarvitse. Minulla ei ole Turun kentästä mitään kokemusta, mutta en koskaan mene edes isommille kentille 2 tuntia aiemmin, kun ei vaan ole mitään tarvetta. Ikinä en ole myöhästynyt lennolta kentälle saapumisaikani takia. Kaikista pienimmillä lentokentillä, esim nyt vaikka Koh Samuin kenttä Thaimaassa, niin olen mennyt paikalle ~40-50 min ennen lennon ilmoitettua lähtöaikaa ja kerennyt ihan loistavasti. Jossain Turussa riittänee tunti tai korkeintaan puolitoista ihan hyvin.

EDIT: Tietysti jos asia stressaa niin paljon, että sitä pitää täällä kysellä ja kyseessä on hyvin tärkeä lento, niin miksi ottaa riskiä? Onko sinulle vaikeaa odotaa se ylimääräinen 30 minuuttia? Paha sanoa kun en tiedä lennon tarkoitusta ja luonnettasi sen paremmin. Itse en kuitenkaan menisi 2 tuntia ennen vaikka miten suositellaan. Ei tarvitse.
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 309
Mitäs "out of the box" tekemistä nizzaan elokuun lopulle? Pari kertaa aiemminkin käynyt ja "perusjutut" kuten Monte Carlo / Monaco / Cannes kyllä päälisin puolin läpi, mutta onko jotain hyviä suosituksia kohteista mitkä jääneet erityisesti mieleen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 032
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
Missähän kohti sanoin kommentissani että ei koskaan? Sanoin toki, että itse en ole myöhästynyt koskaan lennolta kentälle saapumisaikani takia ja tämä nyt vain on fakta mitä taas sinun henkilökohtainen kokemuksesi ei muuta suuntaan tai toiseen. Lisäksi editoin vielä sitä viestiäni ja lisäsin sinne loppuun, että jos asia stressaa paljon ja kyseessä on tärkeä lento niin miksi ottaa riskiä sen suhteen? Voi sinne mennä vaikka 3 tuntia etukäteen ja istuskella siellä kentällä sitten sormiaan pyöritellen ja odotellen. Eiköhän jokainen aikuinen jaksa istua vaikka pari tuntia tekemättä yhtään mitään. Eipähän missaa tärkeää lentoa.

Viestini pointti loppukaneetteineen kaikkineen olikin se, että nämä ovat vähän sellaisia asioita joita jokaisen on punnittava itse. Kuinka tärkeä se lento on ja kuinka paljon arvostaa omaa aikaansa. Jos aika on rajatonta ja lento erittäin tärkeä niin mikäs siinä pari tuntia istuskellessa ja odotellessa. Minä en henkilökohtaisesti jollekkin Turun kentälle menisi kahta tuntia ennen, vaan olettaisin että se tunti tai puolitoista riittää ihan hyvin. Toisaalta aina kun teen näitä omia päätöksiäni, tiedän myös niiden seuraukset. Jos siellä sattuisikin olemaan ruuhkaa kuten Birminghamissa ja missaisin lentoni sen takia niin se on sitten voi voi. Sitten ostaisin uuden lennon ja kärsisin tappioni. Minun talouteni ei siihen kaatuisi ja pienen hetken jälkeen asialle voisi varmaan jopa nauraa. Vielä ei kuitenkaan ole koskaan niin joutunut tekemään.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
211
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
Isolle lentokentälle kannattaa kyllä tulla ajoissa, tuli tämä viimeksi Munchenissa käydessä koettua. Iltapäivän lento Helsinkiin lauantaina Lufthansalla eli useampi lentoyhtiön oma tiski ruumalaukkujen jättöön. Lento taisi lähteä klo 15:15, kentällä oltiin n. 12:15 eli 3h etukäteen. No karmea ryysis ensin ruumalaukun jättöön, meni varmaan melkein tunti. No sitten turvatarkastukseen, jossa meni n. 1,5h eli siitä päästyä oli enää n. 30min lennon lähtöön. Lähtöportti oli vielä satelliittiterminaalissa, johon piti junalla mennä. Ei paljoa myöhemmin olisi tarvinnut tulla, niin olisi jäänyt paluulento väliin. Toinen esimerkki: joskus Genevessä yritettiin saada ruumalaukkuja Finnairin koneen kyytiin. No samoilta 4:ltä tiskiltä piti jättää matkatavarat n. 10-20 eri lentoyhtiön lennoille. Jonotettiin n. 40min ja todettiin, että jono liikkuu aivan liian hitaasti, että olisi mitään mahdollisuuksia ehtiä koneeseen. No kysyttiin sitten henkilökunnalta ja Finnairille sitten avattiin oma tiski ja ehdittiin n. 20min ennen koneen lähtöä portille. Tampereelta lennettäessä ei olisi tarvinnut kyllä kovin paljoa aiemmin tulla, kun kyseessä taisi olla ensimmäinen päivän kahdesta lennosta, jotka kentältä lähti. Summasummarum ennemmin sitä menee vaikka tunniksi tai pariksi loungeen syömään ja juomaan kuin myöhästyy koneesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 032
Isolle lentokentälle kannattaa kyllä tulla ajoissa, tuli tämä viimeksi Munchenissa käydessä koettua. Iltapäivän lento Helsinkiin lauantaina Lufthansalla eli useampi lentoyhtiön oma tiski ruumalaukkujen jättöön. Lento taisi lähteä klo 15:15, kentällä oltiin n. 12:15 eli 3h etukäteen. No karmea ryysis ensin ruumalaukun jättöön, meni varmaan melkein tunti. No sitten turvatarkastukseen, jossa meni n. 1,5h eli siitä päästyä oli enää n. 30min lennon lähtöön. Lähtöportti oli vielä satelliittiterminaalissa, johon piti junalla mennä. Ei paljoa myöhemmin olisi tarvinnut tulla, niin olisi jäänyt paluulento väliin. Toinen esimerkki: joskus Genevessä yritettiin saada ruumalaukkuja Finnairin koneen kyytiin. No samoilta 4:ltä tiskiltä piti jättää matkatavarat n. 10-20 eri lentoyhtiön lennoille. Jonotettiin n. 40min ja todettiin, että jono liikkuu aivan liian hitaasti, että olisi mitään mahdollisuuksia ehtiä koneeseen. No kysyttiin sitten henkilökunnalta ja Finnairille sitten avattiin oma tiski ja ehdittiin n. 20min ennen koneen lähtöä portille. Tampereelta lennettäessä ei olisi tarvinnut kyllä kovin paljoa aiemmin tulla, kun kyseessä taisi olla ensimmäinen päivän kahdesta lennosta, jotka kentältä lähti. Summasummarum ennemmin sitä menee vaikka tunniksi tai pariksi loungeen syömään ja juomaan kuin myöhästyy koneesta.
Näin juuri. Hyvä kirjoitus ja olen ihan tismalleen samaa mieltä. Jos yhtään mietityttää ja stressaa, niin turhahan sitä on riskeerata, menee sinne kentälle ja istuskelee vaikka loungessa kaljalla.

Ja lähtökohtaisesti juuri noin, että mitä isompi kenttä niin sen enemmän kannattaa aikaa varata. Näissäkin on vielä tiettyjä "erikoisuuksia", eli esimerkiksi joku kenttä voi olla ihan tunnettu siitä että siellä kestää ja on jonoja melkein aina. Niistä on hyvä olla tietoinen ja valita se kentällemenoaika sen mukaan. Itse olen lentänyt elämässäni varmasti satoja kertoja enkä nykyään enää koskaan ota ruumalaukkua mukaan. Olen oppinut matkustamaan ns. käsimatkatavaroilla - siis max 8kg sisältävällä laukulla. Se nopeuttaa ja helpottaa omalla kohdallani huomattavasti näitä aikoja ihan missä tahansa, mutta on niitä tiettyjä kenttiä silti missä sitä aikaa vaan menee - joko sen takia että porukkaa on niin helvetisti, tai siksi että kentän järjestelyt eivät vain toimi kunnolla ja tuntuu että kenttä toimii alimiehityksellä. Bangkokin Suvarnabhumin kenttä on yksi tälläisistä isoista kentistä jonka voin mainita, johon en itsekkään uskaltaisi mennä alle kahdella tunnilla. Vaikka ei ole mitään ruumaan laitettavaa tavaraa. Se kenttä on aina vuorokaudenajasta riippumatta ihan tupaten täynnä ja tahti jotenkin verkkaisen hidas, että sitä aikaa oikeasti myös menee siellä. Helsinki-Vantaa on toinen mistä minulla on huonoja kokemuksia, mutta se lienee ihan siitä syystä että se on ns. kotikenttä mistä on tullut lennettyä niin monta kertaa, että ihan kertojen määrä vaikuttaa siihen että mukaan mahtuu vähän huonompiakin kokemuksia. Nyt ihan viime vuosina Stadin kenttä on toiminut kyllä hyvin eikä ole ollut valittamista.

Mutta, tämä lentokenttäkeskustelu lähti siitä kysymyksestä Turun pikkukentästä ja olen edelleen sitä mieltä, että sinne voi ihan huoletta mennä 1.5h-1h ennen lentoa ja kerkeää kyllä lennolleen. Pikkukentät näin niin kuin lähtökohtaisesti toimivat yleensä paljon nopeammin kuin isot kansainväliset jättikentät.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 659
Ymmärrän hyvin että jotkut haukkuvat Helsingin kentän uutta turvatarkastusta.. jumiutumisia ollut ilmeisesti turhan paljon. Omat kokemukset taas päinvastaisia, ne kerrat kun on tullut lennettyä (muutama reissu vuoteen) olen käytännössä aina päässyt kävelemään suoraan läpi ilman yhtään jonottamista.

Maakuntakentillä pääsee turvasta nopeasti läpi, ellei samaan koneeseen tulevat osu juuri samaan aikaan jolloin jonoja tulee väkisin.

Yksi miinus noissa maakuntakentissä on.. vaikka lähteviä koneita on kuinka vähän turvan jälkeinen odotustila on kaikissa liian pieni. Omat kokemukset Turku-Tampere-Lappeenranta akselilta.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
65
onkohan juhannuksen alla lentokentillä ruuhkaa? pitäs lentää torstaina iltapäivällä ja mietin pitäiskö lähtee töistä vähän aikaisemmin mutta ei tosiaan ole kun käsimatkatavarat
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
446
Ja lähtökohtaisesti juuri noin, että mitä isompi kenttä niin sen enemmän kannattaa aikaa varata. Näissäkin on vielä tiettyjä "erikoisuuksia", eli esimerkiksi joku kenttä voi olla ihan tunnettu siitä että siellä kestää ja on jonoja melkein aina. Niistä on hyvä olla tietoinen ja valita se kentällemenoaika sen mukaan.
Siis tilanne on toki nykyisellään mikä se on, mutta lähtökohtaisesti aivan sairaan tyhmää siirtää sitä vastuuta matkustajalle. Jos lennät parin tunnin lennon, niin miksi käytät pari lisätuntia kentällä? Lentoyhtön ja kentän pitää tarjota sellainen palvelutaso, että ajankohdasta riippumatta näitä odotusaikoja saadaan leikattua reilusti. Kauanko se laukki menee siitä hihnalta koneen ruumaan. Se on se minimiaika, mikä pitäisi riittää sen laukun tiputukseen hihnalle. Jos boardaus alkaisi ½ tuntia ennen koneen lähtöä, niin Hki-Vantaalla tunti ennen koneen lähtöä pitäisi helposti riittää ilman käsimatkatavaroita ja matkatavaroiden tiputuskaan ei saisi olla mikään useamman tunnin jono (joissa myös joskus oltu) eli kyse ei ole mistään rakettitieteestä vaan laukun tiputuksesta hihnalle. Ei mitään 3h vaatimuksia, kuten esim. USAn lennoille on. Aivan käsittämättömän huonoa asiakaspalvelua tuo vain on, että sitä ei saada toimimaan.

Olen oppinut matkustamaan ns. käsimatkatavaroilla - siis max 8kg sisältävällä laukulla.
Kunnes itsellänikin korona-aikana kolmen päivän reissu muuttuikin kolmen viikon reissuksi... vähän enemmän matkatavaraa olisi ollut todella kiva juttu.

Mutta, tämä lentokenttäkeskustelu lähti siitä kysymyksestä Turun pikkukentästä ja olen edelleen sitä mieltä, että sinne voi ihan huoletta mennä 1.5h-1h ennen lentoa ja kerkeää kyllä lennolleen. Pikkukentät näin niin kuin lähtökohtaisesti toimivat yleensä paljon nopeammin kuin isot kansainväliset jättikentät.
Joo, täällä enemmänkin seuraa niitä aikoja, jolloin matkatavarahihnat menevät kiinni tai turvatarkastus (halpisyhtiöllä) menee kiinni. Suurempia ennakkoa ei ole tarvinnut, PAITSI kerran menin kanssa kentälle varmaan helmikuisena aamuna normaalisti sellainen ½ tuntia ennen koneenlähtöä käsimatkatavaroiden kanssa ja se jono ulottui turvasta ulos asti... silloin hieman kylmäsi, että mitäs tässä nyt on. Jotain hiihtolomalentoja oli tarjolla ja pari konetta lähdössä samaan aikaan Helsinkiin. Pohdinkin lippua varatessani, että miksi on kaksi lähtöaikaa 10 minsan välein ja valitsin aikaisemman, niin sai sen 10 minuuttia lisää Suomen sisäiseen vaihtoon Hki-Vantaalla. Tämä olikin ensimmäinen kerta kun olen röyhkeästi kiilannut turvatarkastuksen jonosta kärkipaikoille... poikkeus vahvistaa säännön.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 887
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Voi kiiru tulla jos ei lento ole ajoissa. Kävelyä voi olla ainakin 15min jos portit eri puolilla kenttää. Flightawaresta tms voi katsoa miten on saapunut aiemmin. Itse onnistuin 1h 20m vaihdossa lennolle USA:an. Eka lento oli vielä myöhässä, mutta ehdin juuri portille ja matkatavaratkin tuli.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 887
Sain Booking.com majoittajalta huijausviestin, missä pyydettiin antamaan maksutiedot vahvistukseksi ulkopuoliselle sivustolle. Sivusto kyllä varoitti heti, että älä anna tietoja toiselle sivustolle, mutta en löydä miten voisin raportoida viestin/majoittajan. Majoittajalle pistin sen omien sivujen kautta (eri kuin maksusivusto) viestin ja mietin pitäiskö myös soittaa (norjaan). Varauksen tein kk sitten ja silloin tuli legitiltä kuullostavat ohjeet. Vähän jännittää, kun maksu lähtee Booking.comin kautta parin viikon päästä. Onko tullut muille vastaan samanlaista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 812
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Oon joitain vuosia sitte menny jenkeistä suomeen 55min vaihdolla.. laukut ei toki kerenny mukaan, mutta muuten ehtis ihan ok.

Toki saattoi käydä säkä jonoissa yms.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 593
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
Birmin kentällä on täysi kaaos kun siellä rempataan. Itse ilman ruumaan meneviä jonotin ensiksi alakerran hissille reilu 2h ja turvatarkastukseen hieman alta 2h. Lentoon jäi sellainen 10 minsaa maaliskuussa. Mikään ei toiminut, kaikki oli hidasta ja jatkuvasti oli ihmisiä myöhässä lennoilta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 896
Viestejä
4 271 879
Jäsenet
71 579
Uusin jäsen
neumanix

Hinta.fi

Ylös Bottom