Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.

Kyllä se voi hyvinkin mennä ok, jos ovat siis schengen-alueen sisäisiä molemmat ja matkustajalla on ripeä askel. Jos on ruumaan meneviä matkatavaroita, niin kannattaa varautua siihen, että ne voivat tulla jälkitoimituksena.
 
Ei tarvitse. Minulla ei ole Turun kentästä mitään kokemusta, mutta en koskaan mene edes isommille kentille 2 tuntia aiemmin, kun ei vaan ole mitään tarvetta. Ikinä en ole myöhästynyt lennolta kentälle saapumisaikani takia. Kaikista pienimmillä lentokentillä, esim nyt vaikka Koh Samuin kenttä Thaimaassa, niin olen mennyt paikalle ~40-50 min ennen lennon ilmoitettua lähtöaikaa ja kerennyt ihan loistavasti. Jossain Turussa riittänee tunti tai korkeintaan puolitoista ihan hyvin.

EDIT: Tietysti jos asia stressaa niin paljon, että sitä pitää täällä kysellä ja kyseessä on hyvin tärkeä lento, niin miksi ottaa riskiä? Onko sinulle vaikeaa odotaa se ylimääräinen 30 minuuttia? Paha sanoa kun en tiedä lennon tarkoitusta ja luonnettasi sen paremmin. Itse en kuitenkaan menisi 2 tuntia ennen vaikka miten suositellaan. Ei tarvitse.
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
 
Mitäs "out of the box" tekemistä nizzaan elokuun lopulle? Pari kertaa aiemminkin käynyt ja "perusjutut" kuten Monte Carlo / Monaco / Cannes kyllä päälisin puolin läpi, mutta onko jotain hyviä suosituksia kohteista mitkä jääneet erityisesti mieleen?
 
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.

Missähän kohti sanoin kommentissani että ei koskaan? Sanoin toki, että itse en ole myöhästynyt koskaan lennolta kentälle saapumisaikani takia ja tämä nyt vain on fakta mitä taas sinun henkilökohtainen kokemuksesi ei muuta suuntaan tai toiseen. Lisäksi editoin vielä sitä viestiäni ja lisäsin sinne loppuun, että jos asia stressaa paljon ja kyseessä on tärkeä lento niin miksi ottaa riskiä sen suhteen? Voi sinne mennä vaikka 3 tuntia etukäteen ja istuskella siellä kentällä sitten sormiaan pyöritellen ja odotellen. Eiköhän jokainen aikuinen jaksa istua vaikka pari tuntia tekemättä yhtään mitään. Eipähän missaa tärkeää lentoa.

Viestini pointti loppukaneetteineen kaikkineen olikin se, että nämä ovat vähän sellaisia asioita joita jokaisen on punnittava itse. Kuinka tärkeä se lento on ja kuinka paljon arvostaa omaa aikaansa. Jos aika on rajatonta ja lento erittäin tärkeä niin mikäs siinä pari tuntia istuskellessa ja odotellessa. Minä en henkilökohtaisesti jollekkin Turun kentälle menisi kahta tuntia ennen, vaan olettaisin että se tunti tai puolitoista riittää ihan hyvin. Toisaalta aina kun teen näitä omia päätöksiäni, tiedän myös niiden seuraukset. Jos siellä sattuisikin olemaan ruuhkaa kuten Birminghamissa ja missaisin lentoni sen takia niin se on sitten voi voi. Sitten ostaisin uuden lennon ja kärsisin tappioni. Minun talouteni ei siihen kaatuisi ja pienen hetken jälkeen asialle voisi varmaan jopa nauraa. Vielä ei kuitenkaan ole koskaan niin joutunut tekemään.
 
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.
Isolle lentokentälle kannattaa kyllä tulla ajoissa, tuli tämä viimeksi Munchenissa käydessä koettua. Iltapäivän lento Helsinkiin lauantaina Lufthansalla eli useampi lentoyhtiön oma tiski ruumalaukkujen jättöön. Lento taisi lähteä klo 15:15, kentällä oltiin n. 12:15 eli 3h etukäteen. No karmea ryysis ensin ruumalaukun jättöön, meni varmaan melkein tunti. No sitten turvatarkastukseen, jossa meni n. 1,5h eli siitä päästyä oli enää n. 30min lennon lähtöön. Lähtöportti oli vielä satelliittiterminaalissa, johon piti junalla mennä. Ei paljoa myöhemmin olisi tarvinnut tulla, niin olisi jäänyt paluulento väliin. Toinen esimerkki: joskus Genevessä yritettiin saada ruumalaukkuja Finnairin koneen kyytiin. No samoilta 4:ltä tiskiltä piti jättää matkatavarat n. 10-20 eri lentoyhtiön lennoille. Jonotettiin n. 40min ja todettiin, että jono liikkuu aivan liian hitaasti, että olisi mitään mahdollisuuksia ehtiä koneeseen. No kysyttiin sitten henkilökunnalta ja Finnairille sitten avattiin oma tiski ja ehdittiin n. 20min ennen koneen lähtöä portille. Tampereelta lennettäessä ei olisi tarvinnut kyllä kovin paljoa aiemmin tulla, kun kyseessä taisi olla ensimmäinen päivän kahdesta lennosta, jotka kentältä lähti. Summasummarum ennemmin sitä menee vaikka tunniksi tai pariksi loungeen syömään ja juomaan kuin myöhästyy koneesta.
 
Isolle lentokentälle kannattaa kyllä tulla ajoissa, tuli tämä viimeksi Munchenissa käydessä koettua. Iltapäivän lento Helsinkiin lauantaina Lufthansalla eli useampi lentoyhtiön oma tiski ruumalaukkujen jättöön. Lento taisi lähteä klo 15:15, kentällä oltiin n. 12:15 eli 3h etukäteen. No karmea ryysis ensin ruumalaukun jättöön, meni varmaan melkein tunti. No sitten turvatarkastukseen, jossa meni n. 1,5h eli siitä päästyä oli enää n. 30min lennon lähtöön. Lähtöportti oli vielä satelliittiterminaalissa, johon piti junalla mennä. Ei paljoa myöhemmin olisi tarvinnut tulla, niin olisi jäänyt paluulento väliin. Toinen esimerkki: joskus Genevessä yritettiin saada ruumalaukkuja Finnairin koneen kyytiin. No samoilta 4:ltä tiskiltä piti jättää matkatavarat n. 10-20 eri lentoyhtiön lennoille. Jonotettiin n. 40min ja todettiin, että jono liikkuu aivan liian hitaasti, että olisi mitään mahdollisuuksia ehtiä koneeseen. No kysyttiin sitten henkilökunnalta ja Finnairille sitten avattiin oma tiski ja ehdittiin n. 20min ennen koneen lähtöä portille. Tampereelta lennettäessä ei olisi tarvinnut kyllä kovin paljoa aiemmin tulla, kun kyseessä taisi olla ensimmäinen päivän kahdesta lennosta, jotka kentältä lähti. Summasummarum ennemmin sitä menee vaikka tunniksi tai pariksi loungeen syömään ja juomaan kuin myöhästyy koneesta.

Näin juuri. Hyvä kirjoitus ja olen ihan tismalleen samaa mieltä. Jos yhtään mietityttää ja stressaa, niin turhahan sitä on riskeerata, menee sinne kentälle ja istuskelee vaikka loungessa kaljalla.

Ja lähtökohtaisesti juuri noin, että mitä isompi kenttä niin sen enemmän kannattaa aikaa varata. Näissäkin on vielä tiettyjä "erikoisuuksia", eli esimerkiksi joku kenttä voi olla ihan tunnettu siitä että siellä kestää ja on jonoja melkein aina. Niistä on hyvä olla tietoinen ja valita se kentällemenoaika sen mukaan. Itse olen lentänyt elämässäni varmasti satoja kertoja enkä nykyään enää koskaan ota ruumalaukkua mukaan. Olen oppinut matkustamaan ns. käsimatkatavaroilla - siis max 8kg sisältävällä laukulla. Se nopeuttaa ja helpottaa omalla kohdallani huomattavasti näitä aikoja ihan missä tahansa, mutta on niitä tiettyjä kenttiä silti missä sitä aikaa vaan menee - joko sen takia että porukkaa on niin helvetisti, tai siksi että kentän järjestelyt eivät vain toimi kunnolla ja tuntuu että kenttä toimii alimiehityksellä. Bangkokin Suvarnabhumin kenttä on yksi tälläisistä isoista kentistä jonka voin mainita, johon en itsekkään uskaltaisi mennä alle kahdella tunnilla. Vaikka ei ole mitään ruumaan laitettavaa tavaraa. Se kenttä on aina vuorokaudenajasta riippumatta ihan tupaten täynnä ja tahti jotenkin verkkaisen hidas, että sitä aikaa oikeasti myös menee siellä. Helsinki-Vantaa on toinen mistä minulla on huonoja kokemuksia, mutta se lienee ihan siitä syystä että se on ns. kotikenttä mistä on tullut lennettyä niin monta kertaa, että ihan kertojen määrä vaikuttaa siihen että mukaan mahtuu vähän huonompiakin kokemuksia. Nyt ihan viime vuosina Stadin kenttä on toiminut kyllä hyvin eikä ole ollut valittamista.

Mutta, tämä lentokenttäkeskustelu lähti siitä kysymyksestä Turun pikkukentästä ja olen edelleen sitä mieltä, että sinne voi ihan huoletta mennä 1.5h-1h ennen lentoa ja kerkeää kyllä lennolleen. Pikkukentät näin niin kuin lähtökohtaisesti toimivat yleensä paljon nopeammin kuin isot kansainväliset jättikentät.
 
Ymmärrän hyvin että jotkut haukkuvat Helsingin kentän uutta turvatarkastusta.. jumiutumisia ollut ilmeisesti turhan paljon. Omat kokemukset taas päinvastaisia, ne kerrat kun on tullut lennettyä (muutama reissu vuoteen) olen käytännössä aina päässyt kävelemään suoraan läpi ilman yhtään jonottamista.

Maakuntakentillä pääsee turvasta nopeasti läpi, ellei samaan koneeseen tulevat osu juuri samaan aikaan jolloin jonoja tulee väkisin.

Yksi miinus noissa maakuntakentissä on.. vaikka lähteviä koneita on kuinka vähän turvan jälkeinen odotustila on kaikissa liian pieni. Omat kokemukset Turku-Tampere-Lappeenranta akselilta.
 
onkohan juhannuksen alla lentokentillä ruuhkaa? pitäs lentää torstaina iltapäivällä ja mietin pitäiskö lähtee töistä vähän aikaisemmin mutta ei tosiaan ole kun käsimatkatavarat
 
Ja lähtökohtaisesti juuri noin, että mitä isompi kenttä niin sen enemmän kannattaa aikaa varata. Näissäkin on vielä tiettyjä "erikoisuuksia", eli esimerkiksi joku kenttä voi olla ihan tunnettu siitä että siellä kestää ja on jonoja melkein aina. Niistä on hyvä olla tietoinen ja valita se kentällemenoaika sen mukaan.

Siis tilanne on toki nykyisellään mikä se on, mutta lähtökohtaisesti aivan sairaan tyhmää siirtää sitä vastuuta matkustajalle. Jos lennät parin tunnin lennon, niin miksi käytät pari lisätuntia kentällä? Lentoyhtön ja kentän pitää tarjota sellainen palvelutaso, että ajankohdasta riippumatta näitä odotusaikoja saadaan leikattua reilusti. Kauanko se laukki menee siitä hihnalta koneen ruumaan. Se on se minimiaika, mikä pitäisi riittää sen laukun tiputukseen hihnalle. Jos boardaus alkaisi ½ tuntia ennen koneen lähtöä, niin Hki-Vantaalla tunti ennen koneen lähtöä pitäisi helposti riittää ilman käsimatkatavaroita ja matkatavaroiden tiputuskaan ei saisi olla mikään useamman tunnin jono (joissa myös joskus oltu) eli kyse ei ole mistään rakettitieteestä vaan laukun tiputuksesta hihnalle. Ei mitään 3h vaatimuksia, kuten esim. USAn lennoille on. Aivan käsittämättömän huonoa asiakaspalvelua tuo vain on, että sitä ei saada toimimaan.

Olen oppinut matkustamaan ns. käsimatkatavaroilla - siis max 8kg sisältävällä laukulla.

Kunnes itsellänikin korona-aikana kolmen päivän reissu muuttuikin kolmen viikon reissuksi... vähän enemmän matkatavaraa olisi ollut todella kiva juttu.

Mutta, tämä lentokenttäkeskustelu lähti siitä kysymyksestä Turun pikkukentästä ja olen edelleen sitä mieltä, että sinne voi ihan huoletta mennä 1.5h-1h ennen lentoa ja kerkeää kyllä lennolleen. Pikkukentät näin niin kuin lähtökohtaisesti toimivat yleensä paljon nopeammin kuin isot kansainväliset jättikentät.
Joo, täällä enemmänkin seuraa niitä aikoja, jolloin matkatavarahihnat menevät kiinni tai turvatarkastus (halpisyhtiöllä) menee kiinni. Suurempia ennakkoa ei ole tarvinnut, PAITSI kerran menin kanssa kentälle varmaan helmikuisena aamuna normaalisti sellainen ½ tuntia ennen koneenlähtöä käsimatkatavaroiden kanssa ja se jono ulottui turvasta ulos asti... silloin hieman kylmäsi, että mitäs tässä nyt on. Jotain hiihtolomalentoja oli tarjolla ja pari konetta lähdössä samaan aikaan Helsinkiin. Pohdinkin lippua varatessani, että miksi on kaksi lähtöaikaa 10 minsan välein ja valitsin aikaisemman, niin sai sen 10 minuuttia lisää Suomen sisäiseen vaihtoon Hki-Vantaalla. Tämä olikin ensimmäinen kerta kun olen röyhkeästi kiilannut turvatarkastuksen jonosta kärkipaikoille... poikkeus vahvistaa säännön.
 
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Voi kiiru tulla jos ei lento ole ajoissa. Kävelyä voi olla ainakin 15min jos portit eri puolilla kenttää. Flightawaresta tms voi katsoa miten on saapunut aiemmin. Itse onnistuin 1h 20m vaihdossa lennolle USA:an. Eka lento oli vielä myöhässä, mutta ehdin juuri portille ja matkatavaratkin tuli.
 
Sain Booking.com majoittajalta huijausviestin, missä pyydettiin antamaan maksutiedot vahvistukseksi ulkopuoliselle sivustolle. Sivusto kyllä varoitti heti, että älä anna tietoja toiselle sivustolle, mutta en löydä miten voisin raportoida viestin/majoittajan. Majoittajalle pistin sen omien sivujen kautta (eri kuin maksusivusto) viestin ja mietin pitäiskö myös soittaa (norjaan). Varauksen tein kk sitten ja silloin tuli legitiltä kuullostavat ohjeet. Vähän jännittää, kun maksu lähtee Booking.comin kautta parin viikon päästä. Onko tullut muille vastaan samanlaista?
 
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Oon joitain vuosia sitte menny jenkeistä suomeen 55min vaihdolla.. laukut ei toki kerenny mukaan, mutta muuten ehtis ihan ok.

Toki saattoi käydä säkä jonoissa yms.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla jonotin Birminghamin kentällä 1.5h turvatarkastukseen. Mukana vain reppu joten ei tarvinnut checkata mitään ruumaan, jos olisi pitänyt sekin tehdä niin olisin varmaan myöhästynyt lennolta.
Eli nuo ”ei koskaan” kommentit on vähän huonoja.

Birmin kentällä on täysi kaaos kun siellä rempataan. Itse ilman ruumaan meneviä jonotin ensiksi alakerran hissille reilu 2h ja turvatarkastukseen hieman alta 2h. Lentoon jäi sellainen 10 minsaa maaliskuussa. Mikään ei toiminut, kaikki oli hidasta ja jatkuvasti oli ihmisiä myöhässä lennoilta.
 
Pitäis lähteä n. klo 0530 lennolle Turusta Riikaan. Pitääkö siellä tosiaan olla 2 tuntia aiemmin, kun kyseessä kuitenkin pikku kenttä. Ei ruumaan menevää ja matkaselvityskin tehty. Tämä 2 tuntia siis suositus.
Vastaan tässä nyt itselleni, josko olisi vinkkejä muille menijöille. Turun kentälle mentiin 45 min ennen lähtöä. Saman tien turvatarkastukseen, joka kesti yllättävän kauan. Siitä sitten suoraan koneeseen, joka oli about täynnä. Ei jäänyt juurikaan odotteluaikaa, vaikka ainoa lento tuohon aikaan.

Huomattavasti isommalle Riian kentälle (lähtö 2330) mentiin 2,5h aiemmin kun ajateltiin, että sama se missä sitä istuu. No sielläkin heti tarkastukseen, joka sujui ripeästi. Jäi sitten joku pari tuntia odotteluaikaa.

Turussa turvatarkastuksessa piti kaikki kama laittaa erikseen, nesteet, tabletit jne. kun taas Riiassa ei tarvinnut purkaa mitään.
 
Huijausvarauksia, lentokenttäsäätämistä, turistivedätyksien ja taskuvarkaiden ym. välttelyä perillä. Tarvitsee melkein toisen loman reissun perään stressistä toipumiseen/palautumiseen. :)
 
Mua taas on jurppinu autonvuokraukseen liittyvä kähmintä. Taas odotellaan avis katevarauksen (1600€) poistumista vuokrauksen jälkeen. Hirveä uhkailu kun en ottanut 200€ hintaista omavastuun pienennystä viikon vuokraukseen. Kuvasin auton todella perusteellisesti ennen ja jälkeen mutta hirvittää silti. Splitissä tämä.
Mulla on Norwegian omavastuu vakuutus mutta mutta.
 
Mua taas on jurppinu autonvuokraukseen liittyvä kähmintä. Taas odotellaan avis katevarauksen (1600€) poistumista vuokrauksen jälkeen. Hirveä uhkailu kun en ottanut 200€ hintaista omavastuun pienennystä viikon vuokraukseen. Kuvasin auton todella perusteellisesti ennen ja jälkeen mutta hirvittää silti. Splitissä tämä.
Mulla on Norwegian omavastuu vakuutus mutta mutta.
Itse on tullut sanottua autoa vuokratessa, että luottokorttiin kuuluva vakuutus kattaa omavastuun, eikä ole tarvinnut mitään mussutusta kuunnella. Lisärahaa vastaan ne yrittää kyllä kaikennäköistä tyrkyttää. Nämä vuokraukset tosin on tehty pääasiassa Saksassa, joten mukana saattaa olla maakohtaista vaihtelua.
 
Itse on tullut sanottua autoa vuokratessa, että luottokorttiin kuuluva vakuutus kattaa omavastuun, eikä ole tarvinnut mitään mussutusta kuunnella. Lisärahaa vastaan ne yrittää kyllä kaikennäköistä tyrkyttää. Nämä vuokraukset tosin on tehty pääasiassa Saksassa, joten mukana saattaa olla maakohtaista vaihtelua.
Juu. Saksassa ei ole ollut ongelmia.
Tuo vaahtosi että ihan sama kenen vika mahdollinen kolari tai naarmu niin joudut maksamaan. Ja joka naarmua varten tarvitaan poliisiraportti. Meni sen verran ihon alle että vitutti koko viikon ajaa sillä.
Yritin tarkoituksella välttää avista ja vuokrasin suoraan budgetin sivuilta mutta ilokseni lentokentän kioskissa luki avis/budget ja autossa avis tarrat :cautious:
 
Yritin tarkoituksella välttää avista ja vuokrasin suoraan budgetin sivuilta mutta ilokseni lentokentän kioskissa luki avis/budget ja autossa avis tarrat :cautious:

Heh no jos haluaa jostain syystä jonkun tietyn firman palveluita välttää, niin kannattaisikohan katsoa vaikka Wikipediasta, mitä kaikkia brändejä kyseinen firma pyörittää... Näin vastaisuuden varalle tiedoksi, että kyseinen Avis Budget Group omistaa seuraavat kansainväliset autonvuokraus-brändit: Avis, Budget, Payless ja Zipcar.

Ei niitä vakuutustyrkytyksiä kannata säikähtää... firmat tekevät ylihintaisilla vakuutuksilla voittonsa (kun asiakkaat kilpailuttavat vuokraamot pelkkiä vuokrahintoja tuijottamalla) ja myyjä haluaa vain provikat itselleen. Olet luultavasti ollut vain helpon saaliin oloinen asioidessasi.
 
Saksassa noi vuokraukset sujuvatkin ihan ok mutta mitä etelämpään mennään homma muuttuu vain villimäksi.

Kreetan (Hanian kenttä) Sixt oli yllättävän asiallinen.. jankkasi polttoaine ehdosta(oli full-full) jota en vaihtanut full-empty ehtoon. Palautus oli yöllä ja vasta kentälle ajaessa tajuttiin ettei saarella ole mitään 24h automaatteja. No, tankki ei ollut täynnä ja siinä tuli ihan aiheesta lasku perään.

Espanjassa on kuulemma vuokraamoita joiden asiakaspalvelija lopettanut englannin puhumisen ja ymmärtämisen kun ei ota lisävakuutusta. Ei sentään tullut omalla kohdalla vastaan..

Katsotaan mikä on Valencian tilanne kun kohta mennään sinne.. kohtuuhintaista hyvää vuokraamoa ei kentältä löydy enkä viitsi 2vkon vuokrauksessa maksaa 300-400€ extraa lisävakuutuksista. Norskin vakuutus on mutta sille ei ole vielä tullut käyttöä..
 
Miltä kuulostaa Amsterdamin kentällä tehtävä tunnin vaihto? Euroopan sisäiseltä toiselle.

Edit. 57min tais olla aikaa jos kaikki on aikataulussa.
Vastaan itselleni. Meni noin 25min. kävelyyn ja 10 min. että päästiin koneesta ulos. Oltaisiin ehditty vaikka vaihtokone ei olisi ollut myöhässä.
 
Klm myy kyllä todella lyhyillä vaihtoajoilla lippuja.. olisko n. 30min minimi mitä myyvät.

Se kuinka nopea vaihto sitten on menee ihan tuurilla. Tammikuussa kun lennettiin niin lennon loppupuolella kuulutettiin kaikki vaihtolennot joihin ei matkustajat ehdi millään (ja näitä oli paljon), neuvoivat suoraan menemään kentällä tiskille jotta saavat uudet lennot. Seuraavaksi kuulutettiin lennot joissa vaihtoaika erittäin lyhyt. Oma vaihtoaika oli onneksi riittävä, sittenkään ei matkalaukut ehtineet mukaan jatkolennolle.
 
Noista autovuokraamoista kuulee vaikka minkälaisia tarinoita. Itsellä on tähän asti mennyt kaikki putkeen.

Kun autoa ottaa vastaan, niin autossa olevien naarmujen ja lommojen kuvaamiseen/videokuvaamiseen kannattaa käyttää aikaa ja kirjauttaa kaikki ylös. Aina niissä autoissa on naarmuja ja jälkiä.

Juuri Sardiniasta tulin ja samaan aikaan autoa palauttamassa oli Italialainen pariskunta, joka kävi tosi kuumana keskustelua vuokraamon edustajan kanssa. Sen verran kielestä ja elekielestä ymmärsin, että ilmeisesti etuspoilerin alapuoli oli naarmuilla ja mies sitä mieltä, että oli siellä jo autoa vuokratessa, mutta ei ollut sitä kuvannut. Meidänkin autossa se oli, eikä sitä oltu aluksi merkitty oleviin vahinkoihin lomakkeeseen.
 
Heh no jos haluaa jostain syystä jonkun tietyn firman palveluita välttää, niin kannattaisikohan katsoa vaikka Wikipediasta, mitä kaikkia brändejä kyseinen firma pyörittää... Näin vastaisuuden varalle tiedoksi, että kyseinen Avis Budget Group omistaa seuraavat kansainväliset autonvuokraus-brändit: Avis, Budget, Payless ja Zipcar.

Ei niitä vakuutustyrkytyksiä kannata säikähtää... firmat tekevät ylihintaisilla vakuutuksilla voittonsa (kun asiakkaat kilpailuttavat vuokraamot pelkkiä vuokrahintoja tuijottamalla) ja myyjä haluaa vain provikat itselleen. Olet luultavasti ollut vain helpon saaliin oloinen asioidessasi.
Joopa joo. Sitä taisi vituttaa kun vastailin vaan ei kiitos.
Aika monessa maassa vuokrannut autoa ja Kroatiassa toi homma kussut jo kerran aiemmin kun auton keulan alta löyty naarmu. Ei näkynyt kuvassa kun en alta ollut kuvannut. 200€ homma.
Eli saa vielä jännittää lähteekö rahat ja toimiiko vakuutus.
 
Joopa joo. Sitä taisi vituttaa kun vastailin vaan ei kiitos.
Aika monessa maassa vuokrannut autoa ja Kroatiassa toi homma kussut jo kerran aiemmin kun auton keulan alta löyty naarmu. Ei näkynyt kuvassa kun en alta ollut kuvannut. 200€ homma.
Eli saa vielä jännittää lähteekö rahat ja toimiiko vakuutus.
Zagreb palauttaessa lentokentälle annettiin kaverille heti avaamattomat kylmät colat ja avaamattomat vichyt että kelpaako ja kelpashan ne. Juteltiin mukavia 5min ja se ei edes tarkastanut autoa vaan kuittasi avaimet ja toivotti hyvää matkaa. Suosittelen käyttämään pelisilmää.
 
Zagreb palauttaessa lentokentälle annettiin kaverille heti avaamattomat kylmät colat ja avaamattomat vichyt että kelpaako ja kelpashan ne. Juteltiin mukavia 5min ja se ei edes tarkastanut autoa vaan kuittasi avaimet ja toivotti hyvää matkaa. Suosittelen käyttämään pelisilmää.
Juu zagrebissa ei ollut mullakaan ongelmaa. Dubrovnik ja Split avis olleet näitä mulkeroita tähän mennessä.
 
Asiakkaat ovat kyllästyneitä noihin vuokraamojen lisävakuutuksiin yms joten jotkut vuokraamot ovat tehneet kilpailuedun hinnoilla mitkä sisältävät aina kaiken. Esim kanarian saarilla toimiva suuri ketju cicar.com antaa vain yhden hinnan mikä sisältää vakuutuksen 0€ omavastuulla, lisäkuljettajalla ja tarvittaessa lastenistuimilla. On todella suosittu koska ei tarvitse stressata mistään, eikä hintakaan ole merkittävästi muita korkeampi.

On laajentamassa myös manner-espanjaan mutta ainakaan vielä eivät toimi täysillä muilla alueilla.

Cicaria tulee käytettyä aina kun lomailen saarilla, helppo eikä tarvetta naarmujen tutkimiselle.
 
Costa del solilla tulee nykyään käytettyä pelkästään All in Carhireä juuri samasta syystä kuin tuo Cicar. Yksi hinta joka sisältää kaiken.
 
Mistä kannattaa nykyään katsella majoituksia UK matkalle syksylle? Hotels.com ollut aiemmin käytössä - onko tullut uusia ja hinta-/laatusuhteelta vastaavaa/parempaa sivustoa?

Tripadvisor näyttää muutaman hotellitarjoajan hinnan, hotels.com mukaanlukien. Jos reissaa paljon niin kannattaa keskittää johonkin mistä saa bonukset.

E: olikin vanha viesti.
 
Onko kokemuksia näistä e-sim/internettiä tarjoavista firmoista esim. Holafly tai vastaava?

Keskimäärin varmaan aika toimivia kunhan googlailee että palvelua on ylipäätään joku käyttänyt ja todennut toimivaksi.

Ubigilla on tullut mentyä monta reissua viime vuosina, toiminut keskimäärin paremmin kuin paikallisten omat mobiililiittymät. Myös Airalo kokeiltu toimivaksi, mutta siitä on jo useampi vuosi. Loppuviimein se toimivuus riippuu myös aika pitkälle siitä että minkä operaattorin kanssa on sopimukset tehty eli ei voi yleistää mitään palvelua toimivaksi ympäri maailman. Ubigin asennukset puhelimeen ovat sujuneet ongelmitta ja hintataso on ollut oikein sopiva joten sillä menen niin pitkään kuin palvelu pelaa ja sitten kun ei enää pelaa niin kokeillaan seuraavaa vaihtoehtoa.
 
Keskimäärin varmaan aika toimivia kunhan googlailee että palvelua on ylipäätään joku käyttänyt ja todennut toimivaksi.

Ubigilla on tullut mentyä monta reissua viime vuosina, toiminut keskimäärin paremmin kuin paikallisten omat mobiililiittymät. Myös Airalo kokeiltu toimivaksi, mutta siitä on jo useampi vuosi. Loppuviimein se toimivuus riippuu myös aika pitkälle siitä että minkä operaattorin kanssa on sopimukset tehty eli ei voi yleistää mitään palvelua toimivaksi ympäri maailman. Ubigin asennukset puhelimeen ovat sujuneet ongelmitta ja hintataso on ollut oikein sopiva joten sillä menen niin pitkään kuin palvelu pelaa ja sitten kun ei enää pelaa niin kokeillaan seuraavaa vaihtoehtoa.
Kattelin tuossa esim palvelua tarjoavia niin heillä oli käytössä monta operaattoria mikä alkoi kiinnostamaan, koska reissun saarihyppelyllä on aika vaihtelevasti paikallisten operaattoreiden tarjontaa. Edullisimmillaan lähtee vitosella niin täytyy kokeilla, ei korkealta tipu vaikkei toimisikaan.
 
Kattelin tuossa esim palvelua tarjoavia niin heillä oli käytössä monta operaattoria mikä alkoi kiinnostamaan, koska reissun saarihyppelyllä on aika vaihtelevasti paikallisten operaattoreiden tarjontaa. Edullisimmillaan lähtee vitosella niin täytyy kokeilla, ei korkealta tipu vaikkei toimisikaan.

Tuo on tosiaan yksi hyvistä puolista että useimpiin maihin on tarjolla lyhyen ajan ja/tai vähäisen datan paketti todella edullisesti eli se kokeilu ei montaa euroa maksa ja jos homma toimii niin voi ostaa loppureissun tarpeisiin lisää.

Huonona puolena toimivuuden saa testattua vasta paikan päällä eli kannattaa kokeilla yleensä jo lentokentällä/vastaavassa paikassa missä on myös ilmainen WiFi tarjolla koska seuraavaa e-sim vaihtoehtoa on ikävä etsiä ilman nettiyhteyttä.
 
Elokuussa olisi matka Itä-Aasiaan. Suomesta Finnairilla Dohaan ja sieltä Qatarilla jatkolennolla pääkohteeseen. Liput ostettu Finnairin kautta.
Koska viime kerrasta on jo yli 25v niin kysellään vähän esim.lähtöselvitystapaa. Sitä lähtöselvitystä voi siis kotona netin kautta tehdä? Tuleeko esim.spostiin joku lippu? Voiko sen tulostaa siellä lentokentällä? Onko parempi viedä matkalaukut edellispäivänä(lähtöselvityksen jlk) sinne lentokentälle valmiiksi vai onnistuuko lähtöpäivänä yhtä hyvin?
 
Elokuussa olisi matka Itä-Aasiaan. Suomesta Finnairilla Dohaan ja sieltä Qatarilla jatkolennolla pääkohteeseen. Liput ostettu Finnairin kautta.
Koska viime kerrasta on jo yli 25v niin kysellään vähän esim.lähtöselvitystapaa. Sitä lähtöselvitystä voi siis kotona netin kautta tehdä? Tuleeko esim.spostiin joku lippu? Voiko sen tulostaa siellä lentokentällä? Onko parempi viedä matkalaukut edellispäivänä(lähtöselvityksen jlk) sinne lentokentälle valmiiksi vai onnistuuko lähtöpäivänä yhtä hyvin?
Check-in kotona netissä (onnistuu myös puhelimella), sähköpostiin tai tekstarina tulee lippu, jonka voi tulostaa tai tallentaa puhelimelle. Hyvin toimii kyllä pelkkä puhelimella luettu lippu, kannattaa kyllä ladata se puhelimen muistiin, ettei tarvitse portilla alkaa sitä uudelleen netistä lataamaan ja jotain epäonnistuukin. Ruumaan menevät laukut olen aina vienyt samalla kertaa kun itsekin olen lentokentälle mennyt, mitään hyötyä edellispäivänä viemisestä ei taida olla.
 
Onko kokemuksia näistä e-sim/internettiä tarjoavista firmoista esim. Holafly tai vastaava?
Itse kyselin taannoin vinkkejä samaiseen asiaan ja silloin muutamaa paikkaa suositeltiinkin. Otin sitten liittymän Yessimiltä. Testaamaan pääsen vasta perjantaina kun lento laskeutuu Dallasiin, mutta hinnat oli kilpailukykyiset ja äpin käyttö simppeliä. Lisäksi kun liittymiä otettiin kaksi, sai toinen 10e alennuksen kun käytti toisen referalia ja toinen 5e kun kutsui uuden käyttäjän. Jos tuohuon Yesimiin päädyt niin voin nakata referalin jolla uusi käyttäjä saa tuon 10 euroa alennusta. :kippis:
 
Onko kokemuksia näistä e-sim/internettiä tarjoavista firmoista esim. Holafly tai vastaava?
Lue nyt vaikka vähän taaksepäin tätä ketjua, niin juttua on vaikka kuinka paljon.

Pystyykö tämän ko. keskustelun sisältä tekemään jotain hakua? Onko käyttäjästä kiinni eli olen tyhmä vai eikö sellaista ominaisuutta ole... vaikka tuolla Holaflyllä tulisi aika monta hittiä tai eSIM-haulla.
 
Elokuussa olisi matka Itä-Aasiaan. Suomesta Finnairilla Dohaan ja sieltä Qatarilla jatkolennolla pääkohteeseen. Liput ostettu Finnairin kautta.
Koska viime kerrasta on jo yli 25v niin kysellään vähän esim.lähtöselvitystapaa. Sitä lähtöselvitystä voi siis kotona netin kautta tehdä? Tuleeko esim.spostiin joku lippu? Voiko sen tulostaa siellä lentokentällä? Onko parempi viedä matkalaukut edellispäivänä(lähtöselvityksen jlk) sinne lentokentälle valmiiksi vai onnistuuko lähtöpäivänä yhtä hyvin?
No koska lennät Dohan kautta, niin ainakin viimeksi (pari kuukautta sittenkö se oli) Finnair sanoi, että paperit pitää tarkistaa tiskillä, ettei nuo check-init ja baggage dropit toimi Dohan kautta.
 
Lue nyt vaikka vähän taaksepäin tätä ketjua, niin juttua on vaikka kuinka paljon.

Pystyykö tämän ko. keskustelun sisältä tekemään jotain hakua? Onko käyttäjästä kiinni eli olen tyhmä vai eikö sellaista ominaisuutta ole... vaikka tuolla Holaflyllä tulisi aika monta hittiä tai eSIM-haulla.
En osaa sanoa sinun menttaalihygienian tasosta, mutta esim. "esim" on jäätävän huono hakusana.

Enivei. Pistän kuitenkin testiin pienimmän tilauksen ihan mielenkiinnosta. Laitoin myös kyselyä ensimmäiseen majapaikkaan asiasta niin sieltä tuli heti vastaus että ei mitään virityksiä, kävelet kioskiin ja ostat halpaa nettiä simmikortilla.
 
En osaa sanoa sinun menttaalihygienian tasosta, mutta esim. "esim" on jäätävän huono hakusana.
Ei ollenkaan, mikäli sen voi kohditaa tähän säikeeseen ja sen lisäksi saa eroteltua pienellä ja isolla kirjoitetut tekstit. Ja ehkä vielä paremmin osumia voisi rajata juurikin yleisimmillä eSIM-palveluntarjoajilla. Niidenkin määrä on kyllä räjähtämässä ellei jo räjähtänyt käsiin...
Enivei. Pistän kuitenkin testiin pienimmän tilauksen ihan mielenkiinnosta. Laitoin myös kyselyä ensimmäiseen majapaikkaan asiasta niin sieltä tuli heti vastaus että ei mitään virityksiä, kävelet kioskiin ja ostat halpaa nettiä simmikortilla.
Mikäli puhelin vain tukee eSIMmiä, niin vaikea löytää hyviä perusteita fyysiselle SIM-kortille. Tuon kun saa toimimaan jo heti kun laitat puhelimen päälle lentokoneen laskeuduttua. Verkot missä ne toimii ovat ihan samoja ja hinnatkaan eivät yllätä. Toki valtaosa eSIMmeistä tarjotaa vain datan eli jos on tarvetta puheluille, niin silloin voi olla fiksumpaa katsella paikallisten fyysisten korttien perään.
 
Toi Autopass on kyllä äärimmäisen kätevä just turistille. Rekisteröidyt kerran ja sen jälkeen maksut menee automaattisesti kortilta ilman vaivaa.

Ei sillä kannata itteään stressata, että jättää rekisteröitymättä ja sitten odottele lähes vuosi Brittiläisen perintätoimiston kirjettä jossa maksuaikakin mennyt umpeen kun se lopulta tulee.
Juurikin näin, ne laskut saattaa kestää muuten perhanan kauan. Tässä linkit Ruotsi ja Norja autopass
Hei Norjassa autoilleet! Muualta sain sellaisen käsityksen, että turistille riittäisi epass24 ja tuo Autopass olisi ennemmin jos maassa asuu ja siinä tulee postissa tägi autoon? Kumpi sitä nyt pitäisi ottaa?

Onko niin, että lauttoja varten pitäisi rekisteröityä Ferrypass-järjestelmään jos haluaa laskut samalla tavalla? Ja että ne eivät sisälly noihin tietullisovelluksiin?

E: How to pay tolls, tunnels, ferries in Norway with Autopass perusteella epass24 riittäis kun en ehdi tilata tagia autoon. Tagia käyttämällä saa alennusta 10-20%, mutta se maksaa 200NOK eikä ole itelle selvää ehdinkö 10 päivän aikana kerää niin paljoon tulleja et säästäis. Tagilla saa myös lautoilla alennusta (50%?) jos maksaa ennakolta (2000NOK). Lautoille näyttäis tosiaan olevan oma palvelunsa kilpien rekisteröimiseksi ja "suoralaskutukseen".
 
Viimeksi muokattu:
Hei Norjassa autoilleet! Muualta sain sellaisen käsityksen, että turistille riittäisi epass24 ja tuo Autopass olisi ennemmin jos maassa asuu ja siinä tulee postissa tägi autoon? Kumpi sitä nyt pitäisi ottaa?

Pari kesääkö sitten siellä itse käyneenä en rekisteröinyt mihinkään ja joku "lautta" mantereelta Lofooteille oli ainoa, joka maksettiin paikan päällä. Kaikki tietullit ja muut pienemmät risteilyt laskutettiin jälkikäteen. En jaksanut muutaman kymmenen prosentin mahdollisen säästön takia edes miettimään, vaan menin helpommalla. Jos siis paljon joudut näkemään vaivaa asian eteen, niin ei välttämättä kannata miettiä pidempään. Riippuu kanssa reitistiä, että paljonko mahdollisia tulleja ja/tai lauttoja reitille osuu.
 
Pari kesääkö sitten siellä itse käyneenä en rekisteröinyt mihinkään ja joku "lautta" mantereelta Lofooteille oli ainoa, joka maksettiin paikan päällä. Kaikki tietullit ja muut pienemmät risteilyt laskutettiin jälkikäteen. En jaksanut muutaman kymmenen prosentin mahdollisen säästön takia edes miettimään, vaan menin helpommalla. Jos siis paljon joudut näkemään vaivaa asian eteen, niin ei välttämättä kannata miettiä pidempään. Riippuu kanssa reitistiä, että paljonko mahdollisia tulleja ja/tai lauttoja reitille osuu.

Mitä reittiä ajoitte? Tarkoitus olisi käydä tuolla pohjoisessa Tromsossa ja ne ympäristöt. Ei varmaan montaa kymppiä tullut laskua?
 
Hei Norjassa autoilleet! Muualta sain sellaisen käsityksen, että turistille riittäisi epass24 ja tuo Autopass olisi ennemmin jos maassa asuu ja siinä tulee postissa tägi autoon? Kumpi sitä nyt pitäisi ottaa?

Onko niin, että lauttoja varten pitäisi rekisteröityä Ferrypass-järjestelmään jos haluaa laskut samalla tavalla? Ja että ne eivät sisälly noihin tietullisovelluksiin?

E: How to pay tolls, tunnels, ferries in Norway with Autopass perusteella epass24 riittäis kun en ehdi tilata tagia autoon. Tagia käyttämällä saa alennusta 10-20%, mutta se maksaa 200NOK eikä ole itelle selvää ehdinkö 10 päivän aikana kerää niin paljoon tulleja et säästäis. Tagilla saa myös lautoilla alennusta (50%?) jos maksaa ennakolta (2000NOK). Lautoille näyttäis tosiaan olevan oma palvelunsa kilpien rekisteröimiseksi ja "suoralaskutukseen".

Norjasta juuri kirjoittelen tätä ja noilla epass24.com ja ferrypay.no menen ja oletettavasti näiden pitäisi toimia (ja molemmat pitää olla erikseen). Olen täällä kyllä muutaman päivän jo ajellut, mutta kumpaankaan ei ole vielä ilmestynyt mitään. Mutta siinä taitaa kestää ilmeisesti joitain päiviä. Tagin hankkiminen vaikutti hitaalta ja hankalalta, niin en siihen ryhtynyt.

Jos ajoneuvolla on jotain euro-päästöluokituksia tai muu käyttövoima kuin fossiilit, niin ne tiedot voi mahdollista alennusta saadakseen syöttää seuraavasta löytyvän ohjeen mukaan ja laittaa liitteeksi kuva rekisteriotteesta tms. Trafin tulosteesta, mistä ne ilmenee: Enviromental register – Epass24

Edellisen kerran täällä käydessäni ignoroin koko asian, koska silloin ei kansainvälinen laskutus vielä toiminut, mutta siitä on jo pitkä aika. Tällä kertaa jaksoin perehtyä, josko selviäisi hiukan pienemmin kuluin kun kallistahan täällä on. Kannattaa muuten tankata Ruotsin puolella piripintaan (jos Ruotsin kautta tulee).
 
Mitä reittiä ajoitte? Tarkoitus olisi käydä tuolla pohjoisessa Tromsossa ja ne ympäristöt. Ei varmaan montaa kymppiä tullut laskua?
Siis jostain Tukholmasta suoraan Norjan puolelle, mutta tällä kertaa ei kierretty kyllä sieltä etelän kautta vaan jostain Lillehammerin kauttako mentiin rannikkoa kohti ja lopuksi sitten ylös Lofooteille. Jos on varaa ajaa tuhansia kilometerejä Norjassa autoa, niin kympit tai satasetkaan eivät kyllä omaa ajoani muuta eli kyllä kulut reissusta syntyy jostain ihan muualta. En muista mitä ne maksoi, mutta taisihan joka tiessä ainakin olla hinnat näkyvissä kun sinne ajoi, mutta en kyllä mitään vertailua tehnyt se vs. lasku joka tuli. Ja siinä laskun tulossa meni varmaan lähemmäs ½ vuotta.
 
Kellään suositella esim. Barcelona, Alicante, Kroatia, tai Nizzasta tjms. Edullista lomareissua noin 400-500e budjetilla johon kuuluisi majoitus ja lennot. Tarkoitus olisi olla reissussa 5.-9.8.

Majoituksessa olisi mukava kun saisi köllötellä vähän altaalla ja maistella juomia. Eli älyttömiä vaatimuksia sinällään ei ole.

Otetaan vinkkejä vastaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Abe

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 767
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom