Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Näiden referenssilukujen kanssa pähkäilen...
Olenkohan oikeilla jäljillä, että kuvan merkinnät (bmw e83) tarkoittavat max 25 referenssiluvun lisävalopalkkia?

20211206_105140.jpg
 
^Pelkästään tuon kuvan perusteella ei voi tietää mikä noista luvuista pätee ko. autossa.
 
Näistä jompia kumpia oli joku kysellyt pari sivua takaperin, mutta ei ole tainnut tulla vastausta?



Tuon satkun voisi nykyiseen autoon vielä sijoittaa. Halvalla ei yleensä saa hyvää, mutta haluaisin mielummin 2x pientä kuin yhden leveän lätkän. Vai kannattaako ostaa yksi pötkö suoraan - itsellä ei ole ledeistä kokemusta? Asennus tulisi varmaan suoraan kilven ylä- tai alapuolelle ilman suurempia kikkailuja (upotuksia tms).

Autona B8,5 allroad, jossa valoa ei mielestäni riitä tarpeeksi pitkälle. Keila on leveydeltään ihan ok Etelä-Suomeen, mutta kantamaa tarttisi enemmän.
 
W-light Storm 10 haettu ja asennettu Fabia Mk2 keulalle kilpitelineellä.
Sanoisin, että aika kova hintalaatu-suhde kun n. satasella saa valon, relejohtosarjan ja kilpitelineen.

Asiallinen valokuvio. Suhteellisen leveä ja pystysuunnassa kohtuu tarkasti rajattu.
 
Tuli vihdoin ja viimeinen iskettyä se kärkkaisen arctic bright 675 keulalle. Tuli kilpitelineeseen ilman ylätukia. Valo värisee ihan valtavat määrät tärinästä nyt. Ei ole lisävaloista mitään kokemuksia. Tekeekö tuo lampun tärinä tuon efektin vai pitääkö etsiä jotain muuta vikaa?

koputtelemalla valoa paikallaan ja sivusta seuraamalla melkein tulee fiilis että itse valo värisee samalla…
 
Tuli vihdoin ja viimeinen iskettyä se kärkkaisen arctic bright 675 keulalle. Tuli kilpitelineeseen ilman ylätukia. Valo värisee ihan valtavat määrät tärinästä nyt. Ei ole lisävaloista mitään kokemuksia. Tekeekö tuo lampun tärinä tuon efektin vai pitääkö etsiä jotain muuta vikaa?

koputtelemalla valoa paikallaan ja sivusta seuraamalla melkein tulee fiilis että itse valo värisee samalla…

Voi täristä, kannattaa laittaa ne tuet.
 
Niin pieni paneeli kyseessä, että ihan syytäkin ihmetellä. Toisaalta riippuu ihan auton puskurin tukevuudesta, että riittääkö pelkkä kilpiteline vai tarvitseeko ylätuet.

Sikäli kun katoin oikein ja nuo tiedot pitää paikkansa, niin onhan tuolla kuitenkin 1,4kg painoa, joten saa todellakin kilpiteline olla kunnolla noissa puskurin muovikuorissa kiinni, että ei tärise. Ei riitä ne kilven kaksi ruuvia siihen onnettomaan puskurimuoviin ja jos useammalla, niin mielellään taustalevyn kanssa, että jämäköityy, suosiolla ne ylätuet paikoilleen.
 
Sikäli kun katoin oikein ja nuo tiedot pitää paikkansa, niin onhan tuolla kuitenkin 1,4kg painoa, joten saa todellakin kilpiteline olla kunnolla noissa puskurin muovikuorissa kiinni, että ei tärise. Ei riitä ne kilven kaksi ruuvia siihen onnettomaan puskurimuoviin ja jos useammalla, niin mielellään taustalevyn kanssa, että jämäköityy, suosiolla ne ylätuet paikoilleen.
Aika hintelä tuo on. Yleinen vertailukohde, genesis II 600 painaa 2,9 kg.

Tosiaan ajattelin kilpitelineenä jotain spoilerin mukaista, mutta näköjään näitä on vain 6 ruuvia mahdollistavinakin. Tuohon kun laittaa ruuvit edes joka toiseen reikään, niin luulisi pysyvän. Kilven kahdella ruuvillahan on tarkoitus kiinnittää kilpi, ei telinettä.

tuotesivu_LisavalotelineRST3mmPro_3050120043_56471491a5c910fc3ead2906bca13a5f_1.jpg
 
Ylätuet auttaa asiaa. löysyyden juurisyy on se puskurin tehtaalta tullut kilpimuovi joka ei se itsessään älyttömän tukevasti kiinni.
 
Onko SAE 210, Seeker 210 ja LuminaLights X80 käytännössä sama valo? Tosin sillä erotuksella, että Seeker mallisesta on ollut olemassa joku "Nordic Edition" joka on 5000K lämmöllä. Ilmeisesti normaalit on perus 6000K sitten.
 
Onko SAE 210, Seeker 210 ja LuminaLights X80 käytännössä sama valo? Tosin sillä erotuksella, että Seeker mallisesta on ollut olemassa joku "Nordic Edition" joka on 5000K lämmöllä. Ilmeisesti normaalit on perus 6000K sitten.
On.

SAE on siis valmistaja ja Seeker mallisarja ja 210 malli. X80 on sama valo eri brändillä.
 
Tuli viikonloppuna laitettua tuollainen Handshaken maahantuoma Purelux 2. koppaisen Renault Traficin keulille.
Pikaisten kokeilujen perusteella vaikuttaa ihan ok valolta tuohon hintaan ( 140,90 € asennussarjan kanssa toimituskuluineen tarjouksesta ).

Aluksi oli ajatuksissa laittaa joku valotanko puskurin sisään siten, että linssi olisi tullut puskurin ylemmän ilmanottoauukon kohdille.
Sitten tuli kuitenkin tilattua tuo Purelux vähän pikaisesti ja todettua, ettei se mahdu puskurin sisään, niin päädyin niittaamaan kilpitelineen kiinni puskuripalkkiin kahdeksalla leveäkantaisella 4,8 mm popniitillä, ei muuten heilu yhtään.
 
Aikaisemmin syksyllä vaihdoin halogeneista ledeihin, mutta syksyllä ekojen lumisateiden kohdalla tuli shokki ja palasin takaisin halogeneihin. En kuitenkaan saanut ledipaneelia kaupaksi, niin päädyin hybriditoteutukseen, eli ledipaneeli kilven alle ja halogenit kilven päälle. Valotehoa ainakin on tajuttomasti ja yllättävän hyvin nuo Biltemat 80W-polttimoilla tuovat kusenkeltaista spottia ja lisää kantamaa tehokkaan ledipaneelin rinnalla.

Nyt on tullut testattua entistä enemmän halogeneja vs ledejä Suomen talviolosuhteissa. Pakko todeta, että kehyksellinen ledipaneeli on aivan perseestä ja kelvoton talvella ja olisi vain pitänyt jättää kolme Bilteman kattilaa kilven päälle. Ledipaneeli on aina jäässä ja tuntuu välillä menevän kuuraan ihan itsekseen. Kerran ajoin pitkää matkaa kovalla pakkasella. Mitään ei satanut, mutta ilmassa oli sumua, joka jäädytti ledipaneelin aina uudelleen putsaamisesta huolimatta. Viimeiset kolme viikkoa ledipaneelin linssin päällä oli puolestaan järkyttävän paksu sulamisvesien aiheuttama jääkerros, jonka sulattamiseen lopulta meni 2 litraa kuumaa vettä. Saman illan aikana valo jäätyi kahdesti uudestaan ja luovutin. Kaikista pahin vastustaja ledeille on kuitenkin räntä tai jäinen tihku. Silloin jopa kehyksetön ja pinnoitettu W-Light Storm oli aivan pulassa. Alapuolella olevassa kuvassa on äskeisen räntäsateen tulos ja hyvin näkee, mitkä valot tuottavat lämpöä.

WhatsApp Image 2022-02-13 at 22.47.46.jpeg


Bilteman halogenit eivät ole kertaakaan menneet tukkoon, vaikka olisi ollut mikä lumimyrsky. Korkeintaan reunoille kertyy hieman loskaa tai jäätä, jolla ei ole havaittavaa vaikutusta valotehoon. Ja jos valot jäätyvät sen takia, etteivät ne ole käytössä, sulattavat ne itsensä nopeasti vielä maantienopeuksissakin. Kojelautaan on vedetty nappi, josta saa ledipaneelin pois päältä ja mututuntumalta heittäisin, että 80% tämän talven pimeällä ajosta on mennyt pelkkien halogenien voimilla. Alhaalla oleva ledipaneeli tekee välittömästi valopallon eteen, jos on jotain pientäkin linssin edessä. Lisäksi pienemmillä lumisilla metsäteillä heijastuu 6000K ledi ikävästi takaisin ja halogenit ovat silmälle paljon miellyttävämmät. Täytyy kesällä katsastukseen riisua Biltemat pois ja sitten uusien polttimoiden kera takaisin keulalle ja kohti seuraavaa talvea.

Seuraava lisävalohankinta on kyllä lämmitetyllä linssillä. Ja lämmitys saa olla tehokas. W-Light Snowstormista on tullut vastaan kuvia, jossa se on mennyt räntäsateella aivan tukkoon, kun lämmitysteho ei riitä. Lisäksi yhdessä halvemmassa lisävalopaneelissa mainittiin lämmitysvastuksien tehoksi 8W. Kuulostaa aika vaatimattomalta, kun esimerkiksi omissa 7 tuuman Biltemoissa sisältä puskee 80W edestä lämpöä per lamppu. Ehkä joskus raaskin ostaa 300 euron Genesiksen, jonka vastukset näyttävät järeiltä :D
 
Viimeksi muokattu:
Vieläköhän jostain löytyy kivisuojia SAE Seeker 210/LuminaLights X80 valoille ? Näyttää nuo yleisimmät paikat "ei oota" Varmaan sen verta lämpiää, ettei kannata kalvoa laittaa "lasin" päälle. Ei uudet lasitkaan kalliit ole, mutta tuskin niitä 3v päästä saa. Itte tietty voi tehdä uudet jos löytää sopivaa materiaalia.
 
Onkos porukalla millaisia kokemuksia noista lämmitetyistä paneeleista että pysyykö star wars-lumisateella eli aivan jäätävällä lumimäärällä paneeli auki vai vetääkö umpeen. Seuraavaan autoon miettinyt paneelia mutta sen päätöksen tehnyt suoraan että ilman lämmitystä olevaa ei tule. Jopa kaarevalla lasilla olevat menee umpeen.

Sellainen lisävalo ei ole vaihtoehto jota joutuu skrapaamaan puhtaaksi useammin kuin tuulilasia.
 
Jos haluat varmasti puhtaana pysyvän niin halogeeni- tai ksenonpöntöt keulalle.
Sekin on koettu, kun auton omat 35W ksenonpurkausvalot jäätyivät(tai siis niiden ulkolasi jäätyi) ajossa ja tuli lähes pimeä. Eivätkä halogeenivalotkaan aina jäätävissä oloissa varsinaisesti puhtaana pysy, vaikka näkyvyys on säilynyt.
 
Sekin on koettu, kun auton omat 35W ksenonpurkausvalot jäätyivät(tai siis niiden ulkolasi jäätyi) ajossa ja tuli lähes pimeä. Eivätkä halogeenivalotkaan aina jäätävissä oloissa varsinaisesti puhtaana pysy, vaikka näkyvyys on säilynyt.

Kyllä. Olen viimeisen parin vuoden aikana ajellut noin 50tkm per vuosi ja on ollut yksittäisiä päiviä kun koko auto jäätyy ulkopuolelta. Onneksi noina päiviä kun valotkin jäätyvät niin myös ajonopeudet laskevat ja heikentyneen valotehon vaikutus vähenee.

Oma ledipalkki on ollut kuitenkin se joka ekana menee aivan tukkoon.
 
Nappasinpa kuvat kerhotiedotteesta johon oli otettu motorrad -lehden polttimovertailu. Melko yllättävää että 100w poltin on peränpitäjänä vaikka moni sen nimiin vannoo.
20220308_111542.jpg
 
Melko yllättävää että 100w poltin on peränpitäjänä vaikka moni sen nimiin vannoo.
Halvat 100W-polttimot ovat kuraa. Ne eivät ole tieliikennehyväksyttyjä, eikä niiden tarvitse täyttää vaatimuksia, niin laatu voi olla mitä sattuu. Itsellä oli lisävaloissa joskus Bilteman 100W H3-polttimot ja valokuvio meni ihmeelliseksi ja sävy oli kirjaimellisesti keltainen. GE:n ja Osramin 100W H3-polttimoilla kuvio palasi takaisin teräväksi, värisävy valkoisemmaksi ja olivat selvästi kirkkaammat +150% Osrameihin verrattuna. Nyt on Bilteman lisävaloissa 80W Osramin H7:t ja ovat pirun hyvät polttimot.
 
Nappasinpa kuvat kerhotiedotteesta johon oli otettu motorrad -lehden polttimovertailu. Melko yllättävää että 100w poltin on peränpitäjänä vaikka moni sen nimiin vannoo.
20220308_111542.jpg
Onpas kyseenalaisesti mitattu/pisteytetty. Täysin paska kiinalainen ledituikku saanut 9.8 pistettä 0.4 lux / 7m kantamalla ja seuraava halogeeni 15.0 pistettä. Oliko siinä siis pistemäärien suhteessa laskettuna 50% parempi teho koska 0.6lux/10metriä kuulostaa yhtä paskalta. Asteikko vaikuttaa logaritmiseltä? Sekä miksi asteikko ei ole 1-10 kun toisessa suurin lukema on 22 ja toisessa 9? H4 on kolme kertaa tehokkaampi kuin H7 vai mitähäh?
 
Tulipa ihan sattumalta vastaan, että noihin D kantoihinkin saa nykyään valmiita ledejä.
En ajatellut ostaa ja laatu on varmaan kasa paskaa, mutta kuitenkin.

1646737203429.png


Edit. Joo piti mennä polttimoketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa ihan sattumalta vastaan, että noihin D kantoihinkin saa nykyään valmiita ledejä.
En ajatellut ostaa ja laatu on varmaan kasa paskaa, mutta kuitenkin.

1646737203429.png


Edit. Joo piti mennä polttimoketjuun.
Tuon ilmeisesti pitäisi ihan oikeasti toimia xenon-ballastin perässä. Mitenhän on käytännössä? Arvatenkin häviää valotehossa ja laadussa xenoneille, mutta valokuviossa on sentään paremmat onnistumisen mahdollisuudet kuin halogeeniumpiossa.

Edit. tämähän onkin lisävaloketju eli valokuviolla ei ainakaan vastaantulijan kannalta ole juuri merkitystä.
 
Kaksi riittää, kuten itsellä V60 keulalla. Umpion sisällä ledien edessä on sellaiset hajavaloa tuottavat linssit ja siksi noissa on ref 10. Itse raksinut kaikki linssit veke ja nyt valokuvio putkimainen suoraan kauas.
Jos haluat hajavaloa sivuille, niin niitä linssejä voi jättää reunoille. Itsellä kuitenkin keulalla bi xenonit + halogen H9, mistä muutossarjalla myös xenonpitkä.

Ja jos siistit haluat, niin vedä laikalla jäähdytysrivat takaa pois. Ei niitä talvella tarvitse ja sulaapa lumi ja räntä paremmin veke.

Palataan tähän vielä vähän kun tuli tuollaiset valot hommattua (kun halvalla sai :D ). Onko linssien pois ottaminen pysyvä modaus eli sivuleikkureilla pois vai lähteekö ne nätisti? Meinasin kokeilla ihan vakiona ensin, mutta kysytään jo ennakkoon.
 
Palataan tähän vielä vähän kun tuli tuollaiset valot hommattua (kun halvalla sai :D ). Onko linssien pois ottaminen pysyvä modaus eli sivuleikkureilla pois vai lähteekö ne nätisti? Meinasin kokeilla ihan vakiona ensin, mutta kysytään jo ennakkoon.

- omissa kun varovasti iroittelee, niin saa takasin.
 
Vaikka nyt onkin valoisin vuodenaika, niin pakko hehkuttaa.

Koko viime talven taistelin ledien jäätymisongelman takia ja yritin yhdistellä silmiä särkevän kylmän valon kanssa kusenkeltaista halogenia. Lisäksi on ilmennyt, ettei painavan ledipalkin upotus alamaskiin tukevasti ole helppoa. Valo ei ole vieläkään kunnolla kiinni. Ja osa valotehosta menee muutenkin alhaalla hukkaan, kun varjoja syntyy kaikkialle.

Löysin täysin uuden ja käyttämättömän X-Vision Genesis 600 II Hybridin 5 vuoden takuulla 160€ hintaan. Ja mikä parasta, siinä on 4500K värilämpötila, lämpövastukset ja kehyksetön linssi. Tuo tulee douple up -teholla ainoaksi lisävaloksi kilven päälle ja kaikki muut valot lentävät mäkeen. Kunnon varkaudenestot vielä mukaan. Netistä löytynyt kehuja, että toisin kuin joidenkin muiden lämmitettyjen lisävalojen kohdalla, tuo pysyy sulana myös vaikeammassakin kelissä. Vastukset kieltämättä näyttävät järeiltä. Nyt on pari pitkää kuukautta, että yöt alkavat kunnolla pitenemään ja sitten taas useampi kuukausi, että lämmitystä pääsee testaamaan. Mutta jospa tuo oli se ainoa "the lisävalo" vuosiksi eteenpäin ja loppuisi tämä jatkuva lisävalojen virta auton keulalla :D

WhatsApp Image 2022-05-30 at 22.04.43.jpeg
 
Meille tuli samanlainen viime talvena, pitkälle sillä kyllä näkee. Sulatus toimii jos lisävalo on päällä jo sateen alkaessa, jos valo kerkeää muurautua umpeen vaikkapa katuvalojen alueella niin se ei jaksa sulattaa linssiä...näin ainakin muistelen
 
Meille tuli samanlainen viime talvena, pitkälle sillä kyllä näkee. Sulatus toimii jos lisävalo on päällä jo sateen alkaessa, jos valo kerkeää muurautua umpeen vaikkapa katuvalojen alueella niin se ei jaksa sulattaa linssiä...näin ainakin muistelen
Facebookissa tuli vastaan vakuuttavia kuvia, joissa tuo pysyi sulana räntäsateessa ja lumipyryssäkin. Täytyy varmaan vielä pinnoittaa jollakin, jotta lumet eivät tartu linssiin niin herkästi. Varmasti parannus kylmään led-paneeliin, jossa on lisäksi vielä korkea reunus.
 
Meille tuli samanlainen viime talvena, pitkälle sillä kyllä näkee. Sulatus toimii jos lisävalo on päällä jo sateen alkaessa, jos valo kerkeää muurautua umpeen vaikkapa katuvalojen alueella niin se ei jaksa sulattaa linssiä...näin ainakin muistelen
Muistelen että jossain lisävalossa tuo lämmitysominaisuus oli ajastimella joitain minuutteja siitä kun valo syttyy tms. eli jos ei tule hetkeen ketään vastaantulijaa niin palkki muurautuu uudelleen. Mahtaako tässä lämmitys oikeasti toimia jatkuvasti ja onko mitään kytkintä/termostaattia/tms ettei se lämmitä turhaan plussakeleillä?
 
Muistelen että jossain lisävalossa tuo lämmitysominaisuus oli ajastimella joitain minuutteja siitä kun valo syttyy tms. eli jos ei tule hetkeen ketään vastaantulijaa niin palkki muurautuu uudelleen. Mahtaako tässä lämmitys oikeasti toimia jatkuvasti ja onko mitään kytkintä/termostaattia/tms ettei se lämmitä turhaan plussakeleillä?
Ei se meillä ainakaan muurautunut umpeen kovemmallakaan sateella joten en usko että ajastinta olisi, ainoastaan niissä tapauksissa että kerkesi esim. katuvalojen alueella kerryttämään paksumman kerroksen lunta pintaansa jota ei sitten jaksanutkaan sulattaa irti asti.

Tämäkin tosin vaati melko sankan lumisateen jolloin tuolle lisävalolle ei ollut käyttöä, häikäisee melko rajusti takaisin, katkaisija kannattaa ehdottomasti laittaa väliin.
 
Volvo S40 2004 keulalle lisävaloja asentamassa mutta ei tunnu löytyvän sopivaa johtoa josta ottaa heräte että menisi pitkien kansssa yhtäaikaa päälle, muihin autoihin on johdot löytyneet helposti mutta tämä tuottaa vähän enemmän miettimistä.

Kyseessä siis xenonit ja nettiä on koluttu läpi mutta tuntui löytyvän ohjeita vain halogeeneille.

20221008_123355.jpg


20221008_123359.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Volvo S40 2004 keualle lisävaloja asentamassa mutta ei tunnu löytyvän sopivaa johtoa josta ottaa heräte että menisi pitkien kansssa yhtäaikaa päälle, muihin autoihin on johdot löytyneet helposti mutta tämä tuottaa vähän enemmän miettimistä.

Kyseessä siis xenonit ja nettiä on koluttu läpi mutta tuntui löytyvän ohjeita vain halogeeneille.

Onko pitkille omaa sulaketta? Ilmeisesti ainakin joissain Volvoissa on ohjaamon puolella pitkien sulakkeet. Sieltä saisi ainakin helpolla, kun käyttää sulakehaaroitinta. Varsinkin, jos meinaat laittaa myös katkaisijan lisäpitkille niin sieltä helppo ottaa kun kuitenkin joutuu piuhat tuomaan ohjaamoon asti.
 
Volvo S40 2004 keulalle lisävaloja asentamassa mutta ei tunnu löytyvän sopivaa johtoa josta ottaa heräte että menisi pitkien kansssa yhtäaikaa päälle, muihin autoihin on johdot löytyneet helposti mutta tämä tuottaa vähän enemmän miettimistä.

Kyseessä siis xenonit ja nettiä on koluttu läpi mutta tuntui löytyvän ohjeita vain halogeeneille.

20221008_123355.jpg


20221008_123359.jpg
Onko pitkille omaa sulaketta? Ilmeisesti ainakin joissain Volvoissa on ohjaamon puolella pitkien sulakkeet. Sieltä saisi ainakin helpolla, kun käyttää sulakehaaroitinta. Varsinkin, jos meinaat laittaa myös katkaisijan lisäpitkille niin sieltä helppo ottaa kun kuitenkin joutuu piuhat tuomaan ohjaamoon asti.

Omassa Skoda Fabiassa ryöstin juurikin kabiinin puolelta sulakerasiasta sellaisella ryöstäjällä ja katkaisija herätejohtoon johon pääsee käsiksi ajaessa.

Toimii, ja purettavissa ilman että jää juuri mitään jälkiä.
 
Älä ainakaan ilman relettä ota mistään alkuperäisistä valojohdoista tai niiden sulakkeista, sillä S40:ssähän kiersi, ainakin alkupään malleissa ajovalojen virrat valokatkasijan kautta, ei ole releytettyjä valoja alunperin. Tyyppivika on kärähtäneet valokytkimet noissa, ainakin ylitehokailla polttimoilla. Valokytkimet oli kysyttyjä kun myin osina noita.
 
Onko todellakin niin, että lisävaloja ei vielä(kään) saisi keulalla olla kuin 3 kpl?

Minulle tuli katsastuksessa korjauskehotus nimenomaan lisävalojen määrästä (4kpl), ja sen lisäksi toinen korjauskehotus valotehosta.
 
Onko todellakin niin, että lisävaloja ei vielä(kään) saisi keulalla olla kuin 3 kpl?

Minulle tuli katsastuksessa korjauskehotus nimenomaan lisävalojen määrästä (4kpl), ja sen lisäksi toinen korjauskehotus valotehosta.
 
Lisävaloja saa olla keulalla vaikka 5 kpl jolloin auton omia pitkiä ei saa olla käytössä.

Eli kaukovalojen yhteenlaskettu määrä ei saa henkilöautossa ylittää 5kpl.
 
Lisävaloja saa olla keulalla vaikka 5 kpl jolloin auton omia pitkiä ei saa olla käytössä.

Tässä oli lisäksi kyseessä se, että mainitsemani lisävalot oli kytketty pois käytöstä. Eli vilkkuviiksestä vetäen "pitkät valot" sytytti vain auton omat pitkät, lisäpitkiä ei saanut mitenkään päälle. Katsurin mukaan keulalla ei saa olla lisävaloja, ellei niitä peitä?? Kaikki keulalla olevat, käytöstä poistetutkin peittämättömät lisävalot, lasketaan katsastuksessa siihen "kokonaisreferenssilukuun".

Aika ihmeellistä touhua.
 
X-Vision Genesis 600 Gen 2 Hybrid Heat ollut jo jonkun aikaa ajossa ja ei voi kyllä hirveästi valittaa. Tehoa on mukavasti, kantamaa vähintäänkin riittävästi ja leveyttä hyvin myös pientareille. 4500K-värisävy on jotain upeaa silmiä raiskaavan 6000K:n jälkeen. Silmät eivät enää väsy pitkää matkaa ajaessa, eikä sumu häikäise takaisin. Sama pätee luultavasti myös lumipyryssä.

Kovasti odotan ensimmäisiä räntäkelejä, niin pääsee testaamaan lämmitystä. Lämmitysvastukset hörppäsivät 12V:llä 5 ampeeria, eli eivät ole mikään koriste. Yksi ilta ajoin maantietä -1C pakkasella ja ajoin auton bussipysäkille. Linssi tuntui kädellä yhtä lämpöiseltä kuin auton halogenit. Aiemmat ledipaneelit olivat surkeita talvikelillä ja viime syksynä piti lyödä halogenit takaisin kiinni. Lisäksi monissa muissa lämmitetyissä ledipaneeleissa on ongelmana liian tehottomat lämpövastukset ja korkea kehys linssin ympärillä.

Kallis valohan tuo on, mutta omasta mielestäni erinomainen valinta henkilöauton ainoaksi lisävaloksi huonoillekin keleille. Aiemmin säädin auton omien valojen jännitteen yli 14 volttiin ja tänä syksynä vihdoin vesihioin umpiot aivan kirkkaiksi. Auton omat pitkät kantavat nyt todella pitkälle ja tuovat vielä hieman lisää kantamaa kokonaisuuteen, vaikka eivät ihan hirveästi erotu lisävalon keilan alta.

Screenshot_20221017-123753_Gallery.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Taas sama ongelma kuin joku vuosi sitten. Muovipuskuriin pitäisi saada pultattua järkevän hintainen ja sopivan tehokas lisävalo, ajo on pelkästään pääteitä. Mitään 2,5kg möykkyä tuohon ei minusta kannata edes yrittää asentaa vaan järkevintä lienee joku alle 1,5kg:n pötkö. Edellinen valinta osui Optibeam Ultra 6 malliin, se on kevyt, mutta ei muuten niin ihmeellinen. Meneekö noilla reilun satasen Pureluxeilla pahasti pieleen Lisävalo Purelux Black X-Slim C520 - Kaareva / 52 cm / 105W / Ref. 45 ?
 
Ite laitoin lähinnä laittamisen ilosta tuon linkissä olevan Pureluxin. Todellista tarvetta ei ole, kun en pimeällä edes paljoa aja, saatikka täysin pimeillä maanteillä.

Sain hieman lisää valotehoa, mutta ero ei ole järin suuri auton omien valojen lisäksi (4x bi led). Varmasti tehokkaammilla/paremmilla paneeleilla olisi saanut enemmän valoa ja pitemmän kantaman. Toki jos autossa huonot valot, niin tälläkin saa enemmän eroa ja tuntuu että latu aukeaa eri malliin.

Ei huono, ainakaan hintaisekseen ja sopivan ohut/siro. Parempaakin löytyy ja tehojakin voi samassa hintaluokassa olla joissakin enemmän, mutta sitten on kokoa/painoa myös lisää.
 
-11 vuosimallin Aurikseen olisi tarkoitus laittaa valo. Ihmettelin rouvan puheita ettei Auriksen lyhyillä valoilla näe mitään, laitoin sen märän tien piikkiin. Kävin nyt viikonloppuna itse ajamassa kyseisellä autolla pimeällä ja eihän sillä oikeasti nähnyt yhtään mitään. Otin polttimot irti ja siellä oli paikoillaan kiinan H11 ledit. Laitoin Osramin polttimot paikoilleen ja nyt lyhyillä näkee kohtalaisesti. Pitkien polttimot ovat ihan tavalliset, mutta pitkät tuossa autossa ovat oikeasti huonot. Epäilen vahvasti, että tuo Purelux auttaisi huomattavasti tähän ongelmaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 497
Viestejä
4 524 767
Jäsenet
74 611
Uusin jäsen
Santsja_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom