- Liittynyt
- 12.01.2021
- Viestejä
- 902
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika hyvin upposi Lazer Linear 18 Elite RAV4 plugarin keulaan. Tuli kyllä niin jäykkä, ettei vapise pätkääkään. Ainoa ongelma , ettei väylästä saanut boxilla mitään signaalia ja asennus jatkuu ensiviikolla.
Tässä oli ilmeisesti vähän vaikeampi ongelma ja epäilivät, että väyläboxi puhui eri kieltä boxin kanssa. Niillä taitaa olla eri konekielellä puhuvia rasioita jossain muualla, muttei hyllyssä. Tämä on siis asennuksessa Uudenmaan autovarustelussa ja on kuulemma useampi plugari jo ollut asennuksessa. Etukäteen kyllä tiesin varoitella, että tavallisen hybridin valot on ainakin erilaiset toiminnallisesti ja varmistelin sen moneen kertaan, että löytyykö toimintaan sopivaa osaa myös. Auto nappi pohjassa mm. viiksestä ei tartte työnnellä mitään eteen ja pitkät menee autona päälle/pois. Vetämällä liipaisun itteen päin menee pitkät pois 5 s ajaksi ja jatkaa siitä taas automaattina. 30 km vauhdissa sammuu pitkät ja täytyy työntää viiksi eteen, jotta mökkiteillä voi ajaa. En tiedä miten tuollaisia valoja saa edes kunnolla kokeiltua, jos vahingossa on Auto nappi kojelaudassa päällä. Viiksessään on myös toinen auto asento. Parempi taitaa vain antaa niiden pyöritellä ne toimintaan. Aikaisemmassa mallissa tiesin, että umpioon menevässä 6 johdon nipussa nro 4 kantoi virtaa varjosulkimelle ja heräte oli löydettävissä vaikka siitäkin, ilman väylän tukea. Nyt siis etsitään pelkästään kelpuullista väyläkäskyä, jota ei löytynyt. Kyllä oli helppoa ennen kun sai rosvota aina helposti herätteitä.Suositan että muutama olut illalla ja pari kaveria kylään, valo on toimintakunnossa aamulla.
No olipa järkevän hintainen hommaan ja lopputulokseen nähden, mitä itse kuullut ja nähnyt niin on välillä aika naurettavia hintoja pyydetty pajoilla lisävalojen asennuksista heti kun homma vaatii jotain muuta kuin pelkkiä rosvoliittimiä.No niin. Aamusta auto pajalle ja melkein 10 min meni, kun vaihtoivat CAN palikan, jossa eri versionumero. 790 € tuli asennettuna tuolleen upotuksena maskiin. Ei tuo nyt järjettömiä kustantanut, kun valo jo ittessään sen 600 € luokkaa kustantaa. Hyvä palvelu tuolla Uudenmaan autovarustelussa.
Riippuu ihan valosta ja heijastimien muotoilusta eli valokeilasta. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta siis oikeinpäin eli tekstit...ööh.. oikeinpäin.Mitenkäs päin nuo yksiriviset ledbarit yleensä kannattikaan asentaa jotta välttyisi massiiviselta valosaasteelta heti keulan edessä? Ilmeisesti ledit alhaalla ja heijastimet ylhäällä?
Kuuluu toki kategoriaan "kokeilemalla selviää" mutta täällä alan rautaisilla ammattilaisilla on luultavasti näkemys tähänkin asiaan. Kiitos.
Kuorma-autoon asensin 5 lisäkaukovaloa aikanaan, auton omat oli H4, joten katkasin(tai väänsin vinoon, en muista) polttimosta sen pitkien urosliittimen.Onkos täällä olevilla kellään kokemuksia lisävalojen asentamisesta niin että auton omat pitkät otetaan pois käytöstä?
Näinpä, tämän takia juurikin H4 oli helppo myöskin lain puolesta.Muistaakseni säännöt valojen poistamiseen käytöstä olivat aika tiukat, pelkkä polttimon tai liittimen irroittaminen ei riitä. Valoon piti teipata päälle musta ruksi tai jotain vastaavaa mistä näkee selkeästi sen olevan pois käytöstä. Tai sitten valokatkaisijan täytyy toimia niin että valot eivät pala yhtäaikaa ettei referenssiluku ylity. Sillä toteutuu tuo ettei autossa ole toimimattomia valaisimia.
En kuitenkaan onnistunut löytämään lähdettä tälle tai muutenkaan määräyksiä valon poistamiseen käytöstä.
Laitoinpa itsekin tämän ja hyvältä vaikuttaa hintaansa nähden. Alla kuvat omien pitkien kanssa(h7) ja sitten lisävalo lisänä. Tämä valo on sen verran kevyt että menee rimpulassa kilpitelineessäkinSikapäiviltä sattui heräteostoksena kakkosautoon Arctic Bright 675-lisävalo. Ja täytyy kyllä myöntää, että yllätyin erittäin positiivisesti tuosta lampusta. Valo leviää hyvin ja on sopivan kirkas.
Onko hyviä, hyödyllisiä ja järkevän hintaisia jälkiasennettavia sumuvaloja markkinoilla?
Onko hyviä, hyödyllisiä ja järkevän hintaisia jälkiasennettavia sumuvaloja markkinoilla?
Tämä on vain mun mielipide, mutta sumuvaloilla ei kyllä oikein tee mitään. En laittaisi rahoja niihin.
Kyllä niillä jälkiasennetuilla nyt vaan tekee. Autojen omat sumuvalot ovat usein pelkkää roskaa ja ne ovat liian matalalla.
Silloin ne eivät ole enää ”sumuvalot” kun lähtee pelleilemään niistä häikäiseviä lisävaloja.Kyllä niillä jälkiasennetuilla nyt vaan tekee. Autojen omat sumuvalot ovat usein pelkkää roskaa ja ne ovat liian matalalla.
Joo, just kuten arvelinkin että sumareista viritetään täydennystä lähivaloille eikä niitä käytetä nimensä mukaisesti sumussa. Hyvä jos eivät häikäise sun asentamina. Vastaan on tullut paljon kauheampiakin virityksiä. Nykyään ei enää jaksa räpsytellä valoja kun a) valojen väärinkäyttö ei ole ainakaan vähentynyt ja b) se ei kuitenkaan aiheuta mitään reaktiota tai ajatuksia vastaantulijassa.Tästä on täytynyt vääntää joskus ennenkin rautalankaa kun vastapuolen argumentit on Esson baarin satoa.
Laadukkaat sumuvalot asennettuna puskurin päälle, ja oikein suunnattuna, toimivat tarkan rajauksensa vuoksi oikein mainiosti paitsi sumuvaloina niin auton omien lyhyiden täydentäjinä.
Kokemusta tuli vajaa 100tkm vm.90 Passatin keulalla, jossa oli niin *askat valot että ajoin käytännössä kaikki pimeäkilometrit sumuvalot päällä. Sumuvalot olivat tuohon aikaan "kuuminta hottia" eli Hellan ff200:set. En muista että kertaakaan olisi kukaan vilkutellut sumuvaloista, ja se taas johtui siitä että asensin valot mahdollisimman lähelle auton omia valoja puskurin päälle. Vastaantulijalle valot näyttäytyivät "yhtenä valona", jolloin ärsytyskynnys ei ylittynyt.
Aiemmin ollut halogen-lisävaloja ja vielä 100W polttimoilla ja koskaan talvella ei tarvinnut murehtia, että menisivät umpeen. Ledipaneelien toiminta talvikelissä oli aika iso shokki, vaikka toisaalta osasin jo odottaakin sitä. Ylempi Arctic Bright meni välittömästi umpeen ja valokuvio muuttui palloksi, joka teki etualan häiritsevän kirkkaaksi. Lisäksi tuo lumi kovettui linssin päälle ja vaatisi melkein raaputusta. Alempi Storm 10 sinnitteli vähän pidempään, mutta pian sen valokeila hävisi kokonaan ja oltiin täysin auton omien valojen varassa (jotka onneksi ovat halogenit). Piti oikeasti katsoa, että menikö Stormilta sulake tai rele. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkään paikallaan valot päällä, mutta ei nuo sulaneet itsekseen millään.
Auton omat valot +14V jännitteellä ja hyvillä polttimoilla valaisivat ihan ok ja lumisella kelillä periaatteessa pärjää noillakin. Paikoin vain tuli sulia kohtia ja märkää asfalttia, joka imaisi kaiken valon. Ja viime talvenakin oli niin mukava ajella, kun lumisellakin kelillä näki hyvin. Vähän tekisi mieli laittaa Arctic Bright kilven alle ja kilven päälle vanhat ylimääräiset Hellan halogenit 100W polttimoilla. Referenssi menee viidellä yli, mutta katsastusta ei tarvitse murehtia vuoteen. Talvikelissä voisi sitten napista sammuttaa ledipaneelin ja antaa kusenkeltaisen valon hoitaa työnsä.
Ilmeisesti porukka on myös laittanut tuulilasille tarkoitettuja pinnotteita lisävalojen linsseille, jotta loska valuu vähän helpommin pois. En usko, että näin toivottomaan tilanteeseen auttaa, mutta sentään halpa kokeilu. Ylempään valoon löytyy myös läpinäkyvät kivisuojat, joilla ainakin kehykset lähtevät pois. Kunnon lämmitettävien ledien hinta taas on vähän kallis, kun noihinkin jo tullut laitettua tänä syksynä paljon rahaa. Ehkä olisi pitänyt ostaa syksyllä vain kylmästi yksi Genesis 600 II Hybrid lämmitysvastuksilla, asentaa se kilven päälle ja ajaa tyytyväisenä.
X-vision Genesis II 600, yhdistelmäkuviolla ja lämmitettävällä linssillä (ylösalaisin asennettuna)Kolmos octavia kaipaisi parempaa kantamaa ja leveyttä alkuperäisten bi-xenoneiden lisäksi, mikä mahtanee tällä hetkellä olla fiksuin hankinta led -bareista? Lämmitys olisi plussaa mutta ei pakollinen.
Kaareva commander?
Lazer 12 elite?
Noissa ei taida kummassakaan olla lämmityksiä, mikään hirveän iso mötkylä ei tarvitsisi olla.
Mitä saavutetaan tuolla ylösalaisin asennuksella?X-vision Genesis II 600, yhdistelmäkuviolla ja lämmitettävällä linssillä (ylösalaisin asennettuna)
Parempi kuvio jos asennettuna alas.Mitä saavutetaan tuolla ylösalaisin asennuksella?
Uudenmaan autovarustelu on kyllä loistava paikka, jo yli 20v heidän asiakkaana ollut!No niin. Aamusta auto pajalle ja melkein 10 min meni, kun vaihtoivat CAN palikan, jossa eri versionumero. 790 € tuli asennettuna tuolleen upotuksena maskiin. Ei tuo nyt järjettömiä kustantanut, kun valo jo ittessään sen 600 € luokkaa kustantaa. Hyvä palvelu tuolla Uudenmaan autovarustelussa.
Parempi kuvio jos asennettuna alas.
Volvossa oli aikanaan vastaava 3 x bilteman halogen ja onhan siinä positiivisia puolia paljon. Jos kantamassa jää jollekkin ledipalkille niin 3 erikseen suunnattavan vapaus ja mielyttävämpi väri tai kuvio korvaa sen. Sillon tuli jonkunverran ajeltua mutkaisia maalaisteitä niin sääsin reunimmaiset muutaman asteen sivuille ja toimi mielestäni oikein hyvin. Laillinen ei tietty ollut ja katsastusta varten irrotus ja suuntaus on se suurin miinus.Lähtee taas aivan lapasesta valojen kanssa. Ostin Bilteman kattilat talvikelejä varten, mutta ledien 6000K sävy ei oikein sopinut silmiä miellyttävän kusenkeltaisen 3200K halogenin kanssa yhteen. Kokeilin sitten kolmatta Biltemaa, kun hintaa oli vain 19€ kpl ja valmiiksi löytyi kolmen paikan kilpiteline ja kytkennät. Eli nyt siis on 3 x Bilteman 7" lisävaloa Osramin 80W polttimoilla, kahdella releellä ja 4mm^2 johdoilla. Auton 180A laturi pukkaa vielä AGM-akulle lähemmäs 15V viileämmillä keleillä. Laadukkaita 100W H7-polttimoita ei löytynyt mistään, niin pakko mennä 80W:lla.
Onkohan sitä sitten myytävä lyhyen kokeilun jälkeen ledit pois. Aivan käsittämättömän paljon valoa irtoaa vielä kunnon halogeneista. Valokeila on leveä palkki, jossa on mukavasti pehmeää hajavaloa. Kantamaakin löytyy 700 metriä, eikä enempää todellisuussa oikein tarvitse. Kuvassa lähivalot on pois, eli vedän parkit päällä vilkkuviikseä itseä kohti.
Arctic Bright Curved 600 120W ja W-Light Storm 10 kyllä saivat raakaa valoa enemmän aikaan, mutta sinertävä sävy rasitti silmiä enemmän. Lisäksi molemmat valot olivat talvikelissä kelvottomia. Arctic Brightin hyvin matala ja tarkka valokeila yksinään tuntui myös pidemmällä matkalla jotenkin väsyttävältä, kun tuli tunnelifiilis. Halogenit ovat pirusti mukavammat silmille ja toimivat talvellakin. Täytyy odotella, että markkinoille tulee enemmän ledejä lämpöisellä värisävyllä ja lämmityksellä. Muutenkin kolme pyöreää lisävaloa keulalla on ulkonäöllisesti se oma juttu.
Ledibarien ja muutenkin valojen kanssa menee aina vähän säätelyksi, et löytää sopivan sävyisen. Itsellä commander on aika pitkälti auton omien valojen kanssa samaa sävyä niin vahingossa meni kerralla hyvin. Loska/rättilumi kelillä kyl tuppaa herkästi jäämään moskaa linssiin, mut vielä on päässy n. 100km ajamaan ennenku menee liian umpeen. Ledien "heikkous" kun estävät lämpenemisensä, mut myös niiden suurin hyöty.Lähtee taas aivan lapasesta valojen kanssa. Ostin Bilteman kattilat talvikelejä varten, mutta ledien 6000K sävy ei oikein sopinut silmiä miellyttävän kusenkeltaisen 3200K halogenin kanssa yhteen. Kokeilin sitten kolmatta Biltemaa, kun hintaa oli vain 19€ kpl ja valmiiksi löytyi kolmen paikan kilpiteline ja kytkennät. Eli nyt siis on 3 x Bilteman 7" lisävaloa Osramin 80W polttimoilla, kahdella releellä ja 4mm^2 johdoilla. Auton 180A laturi pukkaa vielä AGM-akulle lähemmäs 15V viileämmillä keleillä. Laadukkaita 100W H7-polttimoita ei löytynyt mistään, niin pakko mennä 80W:lla.
Onkohan sitä sitten myytävä lyhyen kokeilun jälkeen ledit pois. Aivan käsittämättömän paljon valoa irtoaa vielä kunnon halogeneista. Valokeila on leveä palkki, jossa on mukavasti pehmeää hajavaloa. Kantamaakin löytyy 700 metriä, eikä enempää todellisuussa oikein tarvitse. Kuvassa lähivalot on pois, eli vedän parkit päällä vilkkuviikseä itseä kohti.
Arctic Bright Curved 600 120W ja W-Light Storm 10 kyllä saivat raakaa valoa enemmän aikaan, mutta sinertävä sävy rasitti silmiä enemmän. Lisäksi molemmat valot olivat talvikelissä kelvottomia. Arctic Brightin hyvin matala ja tarkka valokeila yksinään tuntui myös pidemmällä matkalla jotenkin väsyttävältä, kun tuli tunnelifiilis. Halogenit ovat pirusti mukavammat silmille ja toimivat talvellakin. Täytyy odotella, että markkinoille tulee enemmän ledejä lämpöisellä värisävyllä ja lämmityksellä. Muutenkin kolme pyöreää lisävaloa keulalla on ulkonäöllisesti se oma juttu.
Itselläkin Arctic Bright oli täysin sama paneeli kuin tuo Optibeam Commander. Tehoahan siinä oli, mutta kun auton muut valot olivat 3200K sävyllä, niin 6000K toi aika ison värieron. Ja jo heti alussa huomasi, että pidemmällä matkalla etenkin huonossa kelissä tuo otti jotenkin silmiin enemmän. Halogeneilla vastaavaa silmien väsymystä ei tullut. Tuossa lisäksi talvikelissä ominaisuuksia heikensi se, että ison kehyksen takia kaikki loska jäi lamppuun kiinni ja lopulta jäätyi. Valoa kyllä tuli vieläkin jääkerroksesta huolimatta läpi, mutta kuvio oli pyöreä pallo, joka loi kirkkaan läntin auton eteen ja häikäisi. Läpinäkyvät kivisuojat eivät oikein lohduttaneet, kun menivät herkästi sisäpuolelta huuruun ja pinnoitteesta huolimatta loska jäi ulkopuolelle kiinni.Ledibarien ja muutenkin valojen kanssa menee aina vähän säätelyksi, et löytää sopivan sävyisen. Itsellä commander on aika pitkälti auton omien valojen kanssa samaa sävyä niin vahingossa meni kerralla hyvin. Loska/rättilumi kelillä kyl tuppaa herkästi jäämään moskaa linssiin, mut vielä on päässy n. 100km ajamaan ennenku menee liian umpeen. Ledien "heikkous" kun estävät lämpenemisensä, mut myös niiden suurin hyöty.
Omaan silmään laskisin hieman tuota valokuviota, kun näyttää ~200m päässä puunlatvatkin. Tai ehkä sekin on ledien tuoma harha, kun yläreuna on kohtuu terävä ja sivuille hajavaloa.
Pitäs toiseen autoon paneeli uusia, kun on mallia hinnat alkaen ja helkutin huono.
Nuo paneelin päätyyn tulevat kiinnitysraudat tulee mukana.Mahtaako näihin Lazerin lisävaloihin kuulua nuo kiinnitysraudat? Vahvasti olettaisin, mutta ei ollut erillistä mainintaa: Lazer Linear 12 STD lisävalopaneeli - Vauhtiveikot.fi
Volvo V70 mk2 lisävalo suosituksia, lämmitetty led pötkö? Halogenit? En näistä itse oikein tiedä mitään? Joku asennussarja?
Tuossa taitaa olla haasteena se että laillisesti ei kovin ihmeellisiä saa laittaa. Vakio referenssi taitaa olla jo 75, tai ainakin omassa oli. Tuossa muutama viesti ylempänä kerroin omasta setupista mutta tosiaan ei ollut laillinen.Volvo V70 mk2 lisävalo suosituksia, lämmitetty led pötkö? Halogenit? En näistä itse oikein tiedä mitään? Joku asennussarja?
Tuossa taitaa olla haasteena se että laillisesti ei kovin ihmeellisiä saa laittaa. Vakio referenssi taitaa olla jo 75, tai ainakin omassa oli. Tuossa muutama viesti ylempänä kerroin omasta setupista mutta tosiaan ei ollut laillinen.
P.S. Ja otat ne linssit veke joko kokonaan tai sivuilta.
Eli kolme tommosta ja reunimmaisista lisävaloista siis "linssit veke"? Mitä "linssit veke" tarkoittaa tässä tilanteessa?
Kaksi riittää, kuten itsellä V60 keulalla. Umpion sisällä ledien edessä on sellaiset hajavaloa tuottavat linssit ja siksi noissa on ref 10. Itse raksinut kaikki linssit veke ja nyt valokuvio putkimainen suoraan kauas.
Jos haluat hajavaloa sivuille, niin niitä linssejä voi jättää reunoille. Itsellä kuitenkin keulalla bi xenonit + halogen H9, mistä muutossarjalla myös xenonpitkä.
Ja jos siistit haluat, niin vedä laikalla jäähdytysrivat takaa pois. Ei niitä talvella tarvitse ja sulaapa lumi ja räntä paremmin veke.
Melkoinen armada. OT; missä siis noi H9:t ja xenon muutossarja on jos vakioissa on jo pitkät ja lyhyet xenoneilla?