Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla tuli myös Lazer 18 Elite i-LBA asennuksesta. 1110 € kustansi. Asennukselle ei oikein tässä Land cruiserissa saa parasta paikkaa, mutta kyllä tuokin on jämäkkä ja ei se nyt ihan maata viistä tuossa puskurin päällä.
 

Liitteet

  • 13552E96-BD6D-4744-AF56-2E2BF2D2B92E.jpeg
    13552E96-BD6D-4744-AF56-2E2BF2D2B92E.jpeg
    415 KB · Luettu: 484
Sikapäiviltä sattui heräteostoksena kakkosautoon Arctic Bright 675-lisävalo. Ja täytyy kyllä myöntää, että yllätyin erittäin positiivisesti tuosta lampusta. Valo leviää hyvin ja on sopivan kirkas.

Ykkösautoon ostin jo viime keväänä W-Light Thunderbolt 100W-valon. Asensin sen eilen ja töihin ajellessa yritin suunnata kohdilleen. Asennusvaiheessa tuli jo ongelmia, kun lisävalosta lähtee liitin suoraan taaksepäin. Ei mahtunutkaan kilven yläpuolelle, koska puskuri otti vastaan. Sen takia piti kääntää kilpiteline ylösalaisin ja laittaa kilven alapuolelle.
Ostin tämän lähinnä sen takia, koska niin paljon tästä on ollut positiivista kommenttia netissä. No, minä en voi näihin yhtyä. Kuten tästäkin videosta näkee, valaisee valo ihan liikaa suoraan keulan eteen. Jos tuon keulan eteen jäävän kirkkaan kohdan kääntää ylemmäs, silloin itse valo näyttääkin sitten puun latvoihin. Ei tuolla valolla meinaa nähdä mitään tuonne kauemmas, kun tuo kirkas alue suoraan keulan edessä häikäsee ihan liikaa.

Pitää varmaan vaihtaa autojen valot päikseen, koska ei tuota Thunderbolttia voi tuossa pääasiallisessa käyttöautossa kyllä pitää.
 
Aika hyvin upposi Lazer Linear 18 Elite RAV4 plugarin keulaan. Tuli kyllä niin jäykkä, ettei vapise pätkääkään. Ainoa ongelma , ettei väylästä saanut boxilla mitään signaalia ja asennus jatkuu ensiviikolla.
 

Liitteet

  • 89C591A6-A8A2-4B77-823A-D1C56F6259BF.jpeg
    89C591A6-A8A2-4B77-823A-D1C56F6259BF.jpeg
    291,6 KB · Luettu: 482
Suositan että muutama olut illalla ja pari kaveria kylään, valo on toimintakunnossa aamulla. :cool:
Tässä oli ilmeisesti vähän vaikeampi ongelma ja epäilivät, että väyläboxi puhui eri kieltä boxin kanssa. Niillä taitaa olla eri konekielellä puhuvia rasioita jossain muualla, muttei hyllyssä. Tämä on siis asennuksessa Uudenmaan autovarustelussa ja on kuulemma useampi plugari jo ollut asennuksessa. Etukäteen kyllä tiesin varoitella, että tavallisen hybridin valot on ainakin erilaiset toiminnallisesti ja varmistelin sen moneen kertaan, että löytyykö toimintaan sopivaa osaa myös. Auto nappi pohjassa mm. viiksestä ei tartte työnnellä mitään eteen ja pitkät menee autona päälle/pois. Vetämällä liipaisun itteen päin menee pitkät pois 5 s ajaksi ja jatkaa siitä taas automaattina. 30 km vauhdissa sammuu pitkät ja täytyy työntää viiksi eteen, jotta mökkiteillä voi ajaa. En tiedä miten tuollaisia valoja saa edes kunnolla kokeiltua, jos vahingossa on Auto nappi kojelaudassa päällä. Viiksessään on myös toinen auto asento. Parempi taitaa vain antaa niiden pyöritellä ne toimintaan. Aikaisemmassa mallissa tiesin, että umpioon menevässä 6 johdon nipussa nro 4 kantoi virtaa varjosulkimelle ja heräte oli löydettävissä vaikka siitäkin, ilman väylän tukea. Nyt siis etsitään pelkästään kelpuullista väyläkäskyä, jota ei löytynyt. Kyllä oli helppoa ennen kun sai rosvota aina helposti herätteitä.
 
Mitenkäs päin nuo yksiriviset ledbarit yleensä kannattikaan asentaa jotta välttyisi massiiviselta valosaasteelta heti keulan edessä? Ilmeisesti ledit alhaalla ja heijastimet ylhäällä?

Kuuluu toki kategoriaan "kokeilemalla selviää" mutta täällä alan rautaisilla ammattilaisilla on luultavasti näkemys tähänkin asiaan. Kiitos.
 
No niin. Aamusta auto pajalle ja melkein 10 min meni, kun vaihtoivat CAN palikan, jossa eri versionumero. 790 € tuli asennettuna tuolleen upotuksena maskiin. Ei tuo nyt järjettömiä kustantanut, kun valo jo ittessään sen 600 € luokkaa kustantaa. Hyvä palvelu tuolla Uudenmaan autovarustelussa.
 
No niin. Aamusta auto pajalle ja melkein 10 min meni, kun vaihtoivat CAN palikan, jossa eri versionumero. 790 € tuli asennettuna tuolleen upotuksena maskiin. Ei tuo nyt järjettömiä kustantanut, kun valo jo ittessään sen 600 € luokkaa kustantaa. Hyvä palvelu tuolla Uudenmaan autovarustelussa.
No olipa järkevän hintainen hommaan ja lopputulokseen nähden, mitä itse kuullut ja nähnyt niin on välillä aika naurettavia hintoja pyydetty pajoilla lisävalojen asennuksista heti kun homma vaatii jotain muuta kuin pelkkiä rosvoliittimiä.
 
Koeajolla kävin, niin kyllä tuo värilämpö on omasta mielestä 5000 K oikein mainio lisävaloille. Ei oikeestaan syöksynyt silmille edes uudet liikennemerkit liian törkeästi. Toisessa autossa oli aikaisemmin 6000 K Xenonit ja ne oli omasta mielestä liikaa ja eroakin tuli selvästi auton omiin valoihin. Nämä tuntuu siltä, että auton valoihin tulee vain lisää buustia ja pientareet ym pysyy saman värisinä. Hyvä hankinta omasta mielestä. Ja asennus ihan asiallinen kaupan päälle.
 
Mitenkäs päin nuo yksiriviset ledbarit yleensä kannattikaan asentaa jotta välttyisi massiiviselta valosaasteelta heti keulan edessä? Ilmeisesti ledit alhaalla ja heijastimet ylhäällä?

Kuuluu toki kategoriaan "kokeilemalla selviää" mutta täällä alan rautaisilla ammattilaisilla on luultavasti näkemys tähänkin asiaan. Kiitos.
Riippuu ihan valosta ja heijastimien muotoilusta eli valokeilasta. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta siis oikeinpäin eli tekstit...ööh.. oikeinpäin.
 
Onkos täällä olevilla kellään kokemuksia lisävalojen asentamisesta niin että auton omat pitkät otetaan pois käytöstä?
 
Onkos täällä olevilla kellään kokemuksia lisävalojen asentamisesta niin että auton omat pitkät otetaan pois käytöstä?
Kuorma-autoon asensin 5 lisäkaukovaloa aikanaan, auton omat oli H4, joten katkasin(tai väänsin vinoon, en muista) polttimosta sen pitkien urosliittimen.
Nykyisessä on 4 lisävaloa, ja katkaisin josta palaa 4 lisäpitkää tai auton omat ja 2 lisäpitkää.
Mutta jos tosiaan kokonaan omat pitkät haluat pois, niin joko noin kun itse tein H4:seen, tai jos kaukovalo erillisellä polttimolla, niin liitin irti tai poltin irti.
Led/xenon valoista ei ole kokemusta, muutenkin helpottaisi, kun tietäisi mihin/minkä ikäseen autoon olet operaatiota tekemässä.

Tosin muistaakseni laki taas määrää, ettei autossa saisi olla toimimattomia valaisimia..
 
Muistaakseni säännöt valojen poistamiseen käytöstä olivat aika tiukat, pelkkä polttimon tai liittimen irroittaminen ei riitä. Valoon piti teipata päälle musta ruksi tai jotain vastaavaa mistä näkee selkeästi sen olevan pois käytöstä. Tai sitten valokatkaisijan täytyy toimia niin että valot eivät pala yhtäaikaa ettei referenssiluku ylity. Sillä toteutuu tuo ettei autossa ole toimimattomia valaisimia.
En kuitenkaan onnistunut löytämään lähdettä tälle tai muutenkaan määräyksiä valon poistamiseen käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni säännöt valojen poistamiseen käytöstä olivat aika tiukat, pelkkä polttimon tai liittimen irroittaminen ei riitä. Valoon piti teipata päälle musta ruksi tai jotain vastaavaa mistä näkee selkeästi sen olevan pois käytöstä. Tai sitten valokatkaisijan täytyy toimia niin että valot eivät pala yhtäaikaa ettei referenssiluku ylity. Sillä toteutuu tuo ettei autossa ole toimimattomia valaisimia.
En kuitenkaan onnistunut löytämään lähdettä tälle tai muutenkaan määräyksiä valon poistamiseen käytöstä.
Näinpä, tämän takia juurikin H4 oli helppo myöskin lain puolesta.
 
Sikapäiviltä sattui heräteostoksena kakkosautoon Arctic Bright 675-lisävalo. Ja täytyy kyllä myöntää, että yllätyin erittäin positiivisesti tuosta lampusta. Valo leviää hyvin ja on sopivan kirkas.
Laitoinpa itsekin tämän ja hyvältä vaikuttaa hintaansa nähden. Alla kuvat omien pitkien kanssa(h7) ja sitten lisävalo lisänä. Tämä valo on sen verran kevyt että menee rimpulassa kilpitelineessäkin
IMG_20211016_191828_1.jpg
IMG_20211016_191815.jpg
 
Onko hyviä, hyödyllisiä ja järkevän hintaisia jälkiasennettavia sumuvaloja markkinoilla?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niillä jälkiasennetuilla nyt vaan tekee. Autojen omat sumuvalot ovat usein pelkkää roskaa ja ne ovat liian matalalla.

Mulla ei ole ollut kuin orggiksia niin en osaa ottaa kantaa jälkiasennettuihin. Mutta noilla ainakin ainut mitä saa aikaan on se, että vastaantulijat alkaa vilkuttelemaan kun unohtaa ne päälle. Osa vilkuttelee vaikka keli olisikin ihan sumarikeli :rolleyes:
 
Tästä on täytynyt vääntää joskus ennenkin rautalankaa kun vastapuolen argumentit on Esson baarin satoa.

Laadukkaat sumuvalot asennettuna puskurin päälle, ja oikein suunnattuna, toimivat tarkan rajauksensa vuoksi oikein mainiosti paitsi sumuvaloina niin auton omien lyhyiden täydentäjinä.

Kokemusta tuli vajaa 100tkm vm.90 Passatin keulalla, jossa oli niin *askat valot että ajoin käytännössä kaikki pimeäkilometrit sumuvalot päällä. Sumuvalot olivat tuohon aikaan "kuuminta hottia" eli Hellan ff200:set. En muista että kertaakaan olisi kukaan vilkutellut sumuvaloista, ja se taas johtui siitä että asensin valot mahdollisimman lähelle auton omia valoja puskurin päälle. Vastaantulijalle valot näyttäytyivät "yhtenä valona", jolloin ärsytyskynnys ei ylittynyt.

Jos autossa on huonot lyhyet ja mahdollisuus kiinnittää sumarit puskurin päälle, niin miettisi hetkeäkään vaan pulttaisin tuommoiset 404:set apuvaloiksi. Ei niitä ole pakko polttaa valaistuilla tieosuuksilla tai kaupungissa.

Kuva Sawon myrskylyhtykerhon FB-sivulta Tomi Hiltunen:
sumarit.jpg
 
Tästä on täytynyt vääntää joskus ennenkin rautalankaa kun vastapuolen argumentit on Esson baarin satoa.

Laadukkaat sumuvalot asennettuna puskurin päälle, ja oikein suunnattuna, toimivat tarkan rajauksensa vuoksi oikein mainiosti paitsi sumuvaloina niin auton omien lyhyiden täydentäjinä.

Kokemusta tuli vajaa 100tkm vm.90 Passatin keulalla, jossa oli niin *askat valot että ajoin käytännössä kaikki pimeäkilometrit sumuvalot päällä. Sumuvalot olivat tuohon aikaan "kuuminta hottia" eli Hellan ff200:set. En muista että kertaakaan olisi kukaan vilkutellut sumuvaloista, ja se taas johtui siitä että asensin valot mahdollisimman lähelle auton omia valoja puskurin päälle. Vastaantulijalle valot näyttäytyivät "yhtenä valona", jolloin ärsytyskynnys ei ylittynyt.
Joo, just kuten arvelinkin että sumareista viritetään täydennystä lähivaloille eikä niitä käytetä nimensä mukaisesti sumussa. Hyvä jos eivät häikäise sun asentamina. Vastaan on tullut paljon kauheampiakin virityksiä. Nykyään ei enää jaksa räpsytellä valoja kun a) valojen väärinkäyttö ei ole ainakaan vähentynyt ja b) se ei kuitenkaan aiheuta mitään reaktiota tai ajatuksia vastaantulijassa.
 
Aiemmin ollut halogen-lisävaloja ja vielä 100W polttimoilla ja koskaan talvella ei tarvinnut murehtia, että menisivät umpeen. Ledipaneelien toiminta talvikelissä oli aika iso shokki, vaikka toisaalta osasin jo odottaakin sitä. Ylempi Arctic Bright meni välittömästi umpeen ja valokuvio muuttui palloksi, joka teki etualan häiritsevän kirkkaaksi. Lisäksi tuo lumi kovettui linssin päälle ja vaatisi melkein raaputusta. Alempi Storm 10 sinnitteli vähän pidempään, mutta pian sen valokeila hävisi kokonaan ja oltiin täysin auton omien valojen varassa (jotka onneksi ovat halogenit). Piti oikeasti katsoa, että menikö Stormilta sulake tai rele. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkään paikallaan valot päällä, mutta ei nuo sulaneet itsekseen millään.

Auton omat valot +14V jännitteellä ja hyvillä polttimoilla valaisivat ihan ok ja lumisella kelillä periaatteessa pärjää noillakin. Paikoin vain tuli sulia kohtia ja märkää asfalttia, joka imaisi kaiken valon. Ja viime talvenakin oli niin mukava ajella, kun lumisellakin kelillä näki hyvin. Vähän tekisi mieli laittaa Arctic Bright kilven alle ja kilven päälle vanhat ylimääräiset Hellan halogenit 100W polttimoilla. Referenssi menee viidellä yli, mutta katsastusta ei tarvitse murehtia vuoteen. Talvikelissä voisi sitten napista sammuttaa ledipaneelin ja antaa kusenkeltaisen valon hoitaa työnsä.

Ilmeisesti porukka on myös laittanut tuulilasille tarkoitettuja pinnotteita lisävalojen linsseille, jotta loska valuu vähän helpommin pois. En usko, että näin toivottomaan tilanteeseen auttaa, mutta sentään halpa kokeilu. Ylempään valoon löytyy myös läpinäkyvät kivisuojat, joilla ainakin kehykset lähtevät pois. Kunnon lämmitettävien ledien hinta taas on vähän kallis, kun noihinkin jo tullut laitettua tänä syksynä paljon rahaa. Ehkä olisi pitänyt ostaa syksyllä vain kylmästi yksi Genesis 600 II Hybrid lämmitysvastuksilla, asentaa se kilven päälle ja ajaa tyytyväisenä.

WhatsApp Image 2021-10-20 at 01.10.13.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin ollut halogen-lisävaloja ja vielä 100W polttimoilla ja koskaan talvella ei tarvinnut murehtia, että menisivät umpeen. Ledipaneelien toiminta talvikelissä oli aika iso shokki, vaikka toisaalta osasin jo odottaakin sitä. Ylempi Arctic Bright meni välittömästi umpeen ja valokuvio muuttui palloksi, joka teki etualan häiritsevän kirkkaaksi. Lisäksi tuo lumi kovettui linssin päälle ja vaatisi melkein raaputusta. Alempi Storm 10 sinnitteli vähän pidempään, mutta pian sen valokeila hävisi kokonaan ja oltiin täysin auton omien valojen varassa (jotka onneksi ovat halogenit). Piti oikeasti katsoa, että menikö Stormilta sulake tai rele. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkään paikallaan valot päällä, mutta ei nuo sulaneet itsekseen millään.

Auton omat valot +14V jännitteellä ja hyvillä polttimoilla valaisivat ihan ok ja lumisella kelillä periaatteessa pärjää noillakin. Paikoin vain tuli sulia kohtia ja märkää asfalttia, joka imaisi kaiken valon. Ja viime talvenakin oli niin mukava ajella, kun lumisellakin kelillä näki hyvin. Vähän tekisi mieli laittaa Arctic Bright kilven alle ja kilven päälle vanhat ylimääräiset Hellan halogenit 100W polttimoilla. Referenssi menee viidellä yli, mutta katsastusta ei tarvitse murehtia vuoteen. Talvikelissä voisi sitten napista sammuttaa ledipaneelin ja antaa kusenkeltaisen valon hoitaa työnsä.

Ilmeisesti porukka on myös laittanut tuulilasille tarkoitettuja pinnotteita lisävalojen linsseille, jotta loska valuu vähän helpommin pois. En usko, että näin toivottomaan tilanteeseen auttaa, mutta sentään halpa kokeilu. Ylempään valoon löytyy myös läpinäkyvät kivisuojat, joilla ainakin kehykset lähtevät pois. Kunnon lämmitettävien ledien hinta taas on vähän kallis, kun noihinkin jo tullut laitettua tänä syksynä paljon rahaa. Ehkä olisi pitänyt ostaa syksyllä vain kylmästi yksi Genesis 600 II Hybrid lämmitysvastuksilla, asentaa se kilven päälle ja ajaa tyytyväisenä.

WhatsApp Image 2021-10-20 at 01.10.13.jpeg

Tuohan se on ledissä huono, Vectraan asensin puskurin ritilän taakse niin ei ollut jäätämisongelmaa ikinä!
 
Kolmos octavia kaipaisi parempaa kantamaa ja leveyttä alkuperäisten bi-xenoneiden lisäksi, mikä mahtanee tällä hetkellä olla fiksuin hankinta led -bareista? Lämmitys olisi plussaa mutta ei pakollinen.

Kaareva commander?
Lazer 12 elite?

Noissa ei taida kummassakaan olla lämmityksiä, mikään hirveän iso mötkylä ei tarvitsisi olla.
 
Kolmos octavia kaipaisi parempaa kantamaa ja leveyttä alkuperäisten bi-xenoneiden lisäksi, mikä mahtanee tällä hetkellä olla fiksuin hankinta led -bareista? Lämmitys olisi plussaa mutta ei pakollinen.

Kaareva commander?
Lazer 12 elite?

Noissa ei taida kummassakaan olla lämmityksiä, mikään hirveän iso mötkylä ei tarvitsisi olla.
X-vision Genesis II 600, yhdistelmäkuviolla ja lämmitettävällä linssillä (ylösalaisin asennettuna)


 
No niin. Aamusta auto pajalle ja melkein 10 min meni, kun vaihtoivat CAN palikan, jossa eri versionumero. 790 € tuli asennettuna tuolleen upotuksena maskiin. Ei tuo nyt järjettömiä kustantanut, kun valo jo ittessään sen 600 € luokkaa kustantaa. Hyvä palvelu tuolla Uudenmaan autovarustelussa.
Uudenmaan autovarustelu on kyllä loistava paikka, jo yli 20v heidän asiakkaana ollut!
 
Aiemmin pohdin led-valojen talviominaisuuksia. Kokeilin laittaa kehyksettömään led-paneeliin tuulilasille tarkoitettua pinnoitetta ja kehykselliseen lisävaloon kivisuojat, joihin myös pinnoitetta. Eilen tuli taas lunta taivaan täydeltä ja molemmat valot olivat välittömästi ummessa ja toisen valon kivisuoja meni lisäksi huuruun! Epätoivoisesti yritin pariin kertaan pysähtyä puhdistamaan loskasta, mutta tuo oli aivan turhaa, kun menivät heti uudestaan umpeen. Aiempina talvina halogeneilla ei koskaan tullut edes mietittyä tuollaista.

Meni sen verran tunteisiin, että hain Biltemasta kaksi 7" lisävaloa ja niihin Osramin 80W H7-polttimot. Nuo menivät kilven päälle, Arctic Bright Curved 120W menee kilven alle ja Storm 10 myyntiin. Biltemat saavat toimia huonon kelin valoina ja muuten sitten Arctic Bright saa osallistua maiseman valaisemiseen. Nyt on toistaiseksi vain pelkät Biltemat kytkettynä ja yllättävän mukavat valot yksinäänkin. Kantamaa riittää, valokeila on todella leveä ja todennäköisesti pysyvät varsin hyvin talvikelissäkin auki. Myös rakenne oli jämäkkä ja helppo ja ylipäätään paljon paremmat valot kuin aiemmat Hella Comet FF200:t. 19.90€ hintaan nähden saa kyllä rahalle vastinetta vielä perus halogeneillakin.

Kuvassa pelkät auton valot ja Biltemat.

1635018625508.png
 
Viimeksi muokattu:
Parempi kuvio jos asennettuna alas.


Ai hitto, kun on käänteisessä asennuksessa hieno läntti juuri ensimmäisillä metreillä. Tällä saa varmaan lisää häikäisyä vastaantulijalle, kun vaihtaa autokoulutyyliin takaisin kaukovaloille ennen kohtaamista. Odotellessa sitä, että joku suksiboksivolvo taas pamauttaa kakkosnelosella takaraivoon. :hmm:

Omaan käyttöön kyllä kävisi, kun ei ole tapana tahallaan lyödä vastaantulijaa. Laitetaan harkintaan.
 
Kärkkäisen sikapäiviltä tarttui mukaan Arctic bright slim 180W. Tyytyväinen olen valoon. Edellisessä autossa oli SAE Seeker DualX ja tässä vähän sama fiilis mutta vielä tasaisempi kuvio ja enemmän tehoa. Toisessa autossa on 2 x SAE 210 ja niistä lähtee vielä enemmän valoa mutta mielestäni huonommalla kuviolla.

Asennus A6 4F keulaan ei tullut ihan täydelliseksi. Puskuri on senverran ohkaista muovia että tuollainen kevytkin paneeli hieman montuissa tärisee.
 
Lähtee taas aivan lapasesta valojen kanssa. Ostin Bilteman kattilat talvikelejä varten, mutta ledien 6000K sävy ei oikein sopinut silmiä miellyttävän kusenkeltaisen 3200K halogenin kanssa yhteen. Kokeilin sitten kolmatta Biltemaa, kun hintaa oli vain 19€ kpl ja valmiiksi löytyi kolmen paikan kilpiteline ja kytkennät. Eli nyt siis on 3 x Bilteman 7" lisävaloa Osramin 80W polttimoilla, kahdella releellä ja 4mm^2 johdoilla. Auton 180A laturi pukkaa vielä AGM-akulle lähemmäs 15V viileämmillä keleillä. Laadukkaita 100W H7-polttimoita ei löytynyt mistään, niin pakko mennä 80W:lla.

Onkohan sitä sitten myytävä lyhyen kokeilun jälkeen ledit pois. Aivan käsittämättömän paljon valoa irtoaa vielä kunnon halogeneista. Valokeila on leveä palkki, jossa on mukavasti pehmeää hajavaloa. Kantamaakin löytyy 700 metriä, eikä enempää todellisuussa oikein tarvitse. Kuvassa lähivalot on pois, eli vedän parkit päällä vilkkuviikseä itseä kohti.

20211031_194343.jpg


Arctic Bright Curved 600 120W ja W-Light Storm 10 kyllä saivat raakaa valoa enemmän aikaan, mutta sinertävä sävy rasitti silmiä enemmän. Lisäksi molemmat valot olivat talvikelissä kelvottomia. Arctic Brightin hyvin matala ja tarkka valokeila yksinään tuntui myös pidemmällä matkalla jotenkin väsyttävältä, kun tuli tunnelifiilis. Halogenit ovat pirusti mukavammat silmille ja toimivat talvellakin. Täytyy odotella, että markkinoille tulee enemmän ledejä lämpöisellä värisävyllä ja lämmityksellä. Muutenkin kolme pyöreää lisävaloa keulalla on ulkonäöllisesti se oma juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtee taas aivan lapasesta valojen kanssa. Ostin Bilteman kattilat talvikelejä varten, mutta ledien 6000K sävy ei oikein sopinut silmiä miellyttävän kusenkeltaisen 3200K halogenin kanssa yhteen. Kokeilin sitten kolmatta Biltemaa, kun hintaa oli vain 19€ kpl ja valmiiksi löytyi kolmen paikan kilpiteline ja kytkennät. Eli nyt siis on 3 x Bilteman 7" lisävaloa Osramin 80W polttimoilla, kahdella releellä ja 4mm^2 johdoilla. Auton 180A laturi pukkaa vielä AGM-akulle lähemmäs 15V viileämmillä keleillä. Laadukkaita 100W H7-polttimoita ei löytynyt mistään, niin pakko mennä 80W:lla.

Onkohan sitä sitten myytävä lyhyen kokeilun jälkeen ledit pois. Aivan käsittämättömän paljon valoa irtoaa vielä kunnon halogeneista. Valokeila on leveä palkki, jossa on mukavasti pehmeää hajavaloa. Kantamaakin löytyy 700 metriä, eikä enempää todellisuussa oikein tarvitse. Kuvassa lähivalot on pois, eli vedän parkit päällä vilkkuviikseä itseä kohti.

20211031_194343.jpg


Arctic Bright Curved 600 120W ja W-Light Storm 10 kyllä saivat raakaa valoa enemmän aikaan, mutta sinertävä sävy rasitti silmiä enemmän. Lisäksi molemmat valot olivat talvikelissä kelvottomia. Arctic Brightin hyvin matala ja tarkka valokeila yksinään tuntui myös pidemmällä matkalla jotenkin väsyttävältä, kun tuli tunnelifiilis. Halogenit ovat pirusti mukavammat silmille ja toimivat talvellakin. Täytyy odotella, että markkinoille tulee enemmän ledejä lämpöisellä värisävyllä ja lämmityksellä. Muutenkin kolme pyöreää lisävaloa keulalla on ulkonäöllisesti se oma juttu.
Volvossa oli aikanaan vastaava 3 x bilteman halogen ja onhan siinä positiivisia puolia paljon. Jos kantamassa jää jollekkin ledipalkille niin 3 erikseen suunnattavan vapaus ja mielyttävämpi väri tai kuvio korvaa sen. Sillon tuli jonkunverran ajeltua mutkaisia maalaisteitä niin sääsin reunimmaiset muutaman asteen sivuille ja toimi mielestäni oikein hyvin. Laillinen ei tietty ollut ja katsastusta varten irrotus ja suuntaus on se suurin miinus.
 
Lähtee taas aivan lapasesta valojen kanssa. Ostin Bilteman kattilat talvikelejä varten, mutta ledien 6000K sävy ei oikein sopinut silmiä miellyttävän kusenkeltaisen 3200K halogenin kanssa yhteen. Kokeilin sitten kolmatta Biltemaa, kun hintaa oli vain 19€ kpl ja valmiiksi löytyi kolmen paikan kilpiteline ja kytkennät. Eli nyt siis on 3 x Bilteman 7" lisävaloa Osramin 80W polttimoilla, kahdella releellä ja 4mm^2 johdoilla. Auton 180A laturi pukkaa vielä AGM-akulle lähemmäs 15V viileämmillä keleillä. Laadukkaita 100W H7-polttimoita ei löytynyt mistään, niin pakko mennä 80W:lla.

Onkohan sitä sitten myytävä lyhyen kokeilun jälkeen ledit pois. Aivan käsittämättömän paljon valoa irtoaa vielä kunnon halogeneista. Valokeila on leveä palkki, jossa on mukavasti pehmeää hajavaloa. Kantamaakin löytyy 700 metriä, eikä enempää todellisuussa oikein tarvitse. Kuvassa lähivalot on pois, eli vedän parkit päällä vilkkuviikseä itseä kohti.

20211031_194343.jpg


Arctic Bright Curved 600 120W ja W-Light Storm 10 kyllä saivat raakaa valoa enemmän aikaan, mutta sinertävä sävy rasitti silmiä enemmän. Lisäksi molemmat valot olivat talvikelissä kelvottomia. Arctic Brightin hyvin matala ja tarkka valokeila yksinään tuntui myös pidemmällä matkalla jotenkin väsyttävältä, kun tuli tunnelifiilis. Halogenit ovat pirusti mukavammat silmille ja toimivat talvellakin. Täytyy odotella, että markkinoille tulee enemmän ledejä lämpöisellä värisävyllä ja lämmityksellä. Muutenkin kolme pyöreää lisävaloa keulalla on ulkonäöllisesti se oma juttu.
Ledibarien ja muutenkin valojen kanssa menee aina vähän säätelyksi, et löytää sopivan sävyisen. Itsellä commander on aika pitkälti auton omien valojen kanssa samaa sävyä niin vahingossa meni kerralla hyvin. Loska/rättilumi kelillä kyl tuppaa herkästi jäämään moskaa linssiin, mut vielä on päässy n. 100km ajamaan ennenku menee liian umpeen. Ledien "heikkous" kun estävät lämpenemisensä, mut myös niiden suurin hyöty.

Omaan silmään laskisin hieman tuota valokuviota, kun näyttää ~200m päässä puunlatvatkin. Tai ehkä sekin on ledien tuoma harha, kun yläreuna on kohtuu terävä ja sivuille hajavaloa.

Pitäs toiseen autoon paneeli uusia, kun on mallia hinnat alkaen ja helkutin huono.
 
Ledibarien ja muutenkin valojen kanssa menee aina vähän säätelyksi, et löytää sopivan sävyisen. Itsellä commander on aika pitkälti auton omien valojen kanssa samaa sävyä niin vahingossa meni kerralla hyvin. Loska/rättilumi kelillä kyl tuppaa herkästi jäämään moskaa linssiin, mut vielä on päässy n. 100km ajamaan ennenku menee liian umpeen. Ledien "heikkous" kun estävät lämpenemisensä, mut myös niiden suurin hyöty.

Omaan silmään laskisin hieman tuota valokuviota, kun näyttää ~200m päässä puunlatvatkin. Tai ehkä sekin on ledien tuoma harha, kun yläreuna on kohtuu terävä ja sivuille hajavaloa.

Pitäs toiseen autoon paneeli uusia, kun on mallia hinnat alkaen ja helkutin huono.
Itselläkin Arctic Bright oli täysin sama paneeli kuin tuo Optibeam Commander. Tehoahan siinä oli, mutta kun auton muut valot olivat 3200K sävyllä, niin 6000K toi aika ison värieron. Ja jo heti alussa huomasi, että pidemmällä matkalla etenkin huonossa kelissä tuo otti jotenkin silmiin enemmän. Halogeneilla vastaavaa silmien väsymystä ei tullut. Tuossa lisäksi talvikelissä ominaisuuksia heikensi se, että ison kehyksen takia kaikki loska jäi lamppuun kiinni ja lopulta jäätyi. Valoa kyllä tuli vieläkin jääkerroksesta huolimatta läpi, mutta kuvio oli pyöreä pallo, joka loi kirkkaan läntin auton eteen ja häikäisi. Läpinäkyvät kivisuojat eivät oikein lohduttaneet, kun menivät herkästi sisäpuolelta huuruun ja pinnoitteesta huolimatta loska jäi ulkopuolelle kiinni.

Ei ole kyllä varaa näillä Biltemoilla laskea suuntausta alaspäin. Sitten tulee liikaa valoa auton eteen. Näissä on vähän korkeampi valokuvio kuin monissa tarkkarajaisissa ledeissä. Mutta eipähän tule tunnelifiilistä ja täällä suunnalla on lisäksi paljon mäkiä.
 
Volvo V70 mk2 lisävalo suosituksia, lämmitetty led pötkö? Halogenit? En näistä itse oikein tiedä mitään? Joku asennussarja?
 
Volvo V70 mk2 lisävalo suosituksia, lämmitetty led pötkö? Halogenit? En näistä itse oikein tiedä mitään? Joku asennussarja?
Tuossa taitaa olla haasteena se että laillisesti ei kovin ihmeellisiä saa laittaa. Vakio referenssi taitaa olla jo 75, tai ainakin omassa oli. Tuossa muutama viesti ylempänä kerroin omasta setupista mutta tosiaan ei ollut laillinen.
 
Tuossa taitaa olla haasteena se että laillisesti ei kovin ihmeellisiä saa laittaa. Vakio referenssi taitaa olla jo 75, tai ainakin omassa oli. Tuossa muutama viesti ylempänä kerroin omasta setupista mutta tosiaan ei ollut laillinen.

juurikin siksi nämä mainitsemani: LuminaLights Power X80

Valoteho kuitenkin 8000 lm (raw), vaikka referenssi: 10
 
Eli kolme tommosta ja reunimmaisista lisävaloista siis "linssit veke"? Mitä "linssit veke" tarkoittaa tässä tilanteessa?

Kaksi riittää, kuten itsellä V60 keulalla. Umpion sisällä ledien edessä on sellaiset hajavaloa tuottavat linssit ja siksi noissa on ref 10. Itse raksinut kaikki linssit veke ja nyt valokuvio putkimainen suoraan kauas.
Jos haluat hajavaloa sivuille, niin niitä linssejä voi jättää reunoille. Itsellä kuitenkin keulalla bi xenonit + halogen H9, mistä muutossarjalla myös xenonpitkä.

Ja jos siistit haluat, niin vedä laikalla jäähdytysrivat takaa pois. Ei niitä talvella tarvitse ja sulaapa lumi ja räntä paremmin veke.
 
Kaksi riittää, kuten itsellä V60 keulalla. Umpion sisällä ledien edessä on sellaiset hajavaloa tuottavat linssit ja siksi noissa on ref 10. Itse raksinut kaikki linssit veke ja nyt valokuvio putkimainen suoraan kauas.
Jos haluat hajavaloa sivuille, niin niitä linssejä voi jättää reunoille. Itsellä kuitenkin keulalla bi xenonit + halogen H9, mistä muutossarjalla myös xenonpitkä.

Ja jos siistit haluat, niin vedä laikalla jäähdytysrivat takaa pois. Ei niitä talvella tarvitse ja sulaapa lumi ja räntä paremmin veke.

Melkoinen armada. OT; missä siis noi H9:t ja xenon muutossarja on jos vakioissa on jo pitkät ja lyhyet xenoneilla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 390
Viestejä
4 519 806
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom