Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu

Tuossapa liikkuvaa kuvaa Horizonista joka asennettu kilven alle. Todella maukas valo autoon kuin autoon:tup: Pitää vielä käydä ajelemassa omilla pitkillä ja latailla video kamerasta niin saa vertausta miten umpi paskat pitkät tuossa superbissa on vakiona.
upload_2018-11-14_21-10-5.png

upload_2018-11-14_21-10-28.png

Mistä nappasit herätteen vai XBB:llä?
 
Frendiziltä kyllä loistoasennus. Tolleen se palkki "pitääkin" olla laitettuna.

Näissä VAG-konsernin uusissa vehkeissä tuo linkin mukainen herätteen kaivaminen on oikesti se "the" juttu. Pientä metsästämistä vaatii, mutta mahdollistaa niin loistavasti kaikkien hienojen automatiikkojen säilyttämisen, mutta sitten toisaalta sen täyden valopatteriston ohjauksen - ainoastaan sitä pitkien viikseä käyttämällä ilman erillisiä lisäkytkimiä.
 
Frendiziltä kyllä loistoasennus. Tolleen se palkki "pitääkin" olla laitettuna.

Näissä VAG-konsernin uusissa vehkeissä tuo linkin mukainen herätteen kaivaminen on oikesti se "the" juttu. Pientä metsästämistä vaatii, mutta mahdollistaa niin loistavasti kaikkien hienojen automatiikkojen säilyttämisen, mutta sitten toisaalta sen täyden valopatteriston ohjauksen - ainoastaan sitä pitkien viikseä käyttämällä ilman erillisiä lisäkytkimiä.
Kiitos vielä tätäkin kautta vinkeistä asennuksen suhteen.
Kerro sit kokemuksia miten käyttö talvella. Haluisin itekin tonne jos vaan ei kerää liikaa loskaa ja paskaa ja kiveniskuja.
Talvea tässä ollaankin nyt saatu odotella... Pitääpä koittaa jossain välissä tarinoida ja dokumentoida talviajossa tuota asennusta.
 
Frendiziltä kyllä loistoasennus. Tolleen se palkki "pitääkin" olla laitettuna.

Näissä VAG-konsernin uusissa vehkeissä tuo linkin mukainen herätteen kaivaminen on oikesti se "the" juttu. Pientä metsästämistä vaatii, mutta mahdollistaa niin loistavasti kaikkien hienojen automatiikkojen säilyttämisen, mutta sitten toisaalta sen täyden valopatteriston ohjauksen - ainoastaan sitä pitkien viikseä käyttämällä ilman erillisiä lisäkytkimiä.
Eli toimiiko tuo myös kaukovalojen varjostustoiminnon kanssa? Eli kun edellä ajaa joku tai on vastaantulijoita, lisäpitkät sammuu ja hetken päästä omia kaukovaloja varjostetaan, pitäen kuitenkin omat pitkät päällä niiltä osin kuin se on mahdollista? Vai onko Skodissa muutenkaan tällaista ominaisuutta? Tuo olisi mielestäni ainoa järkevä tapa lisäpitkien kanssa ja siksi en lisäpitkiä ole omaani asentanutkaan. Bemari siis itsellä, eli herätteenkin joutuisi ensin kaivamaan jotenkin. Väylältähän tuon tiedon saisi, mutta vaatisi omaa tutkimista.
 
Eli toimiiko tuo myös kaukovalojen varjostustoiminnon kanssa? Eli kun edellä ajaa joku tai on vastaantulijoita, lisäpitkät sammuu ja hetken päästä omia kaukovaloja varjostetaan, pitäen kuitenkin omat pitkät päällä niiltä osin kuin se on mahdollista? Vai onko Skodissa muutenkaan tällaista ominaisuutta? Tuo olisi mielestäni ainoa järkevä tapa lisäpitkien kanssa ja siksi en lisäpitkiä ole omaani asentanutkaan. Bemari siis itsellä, eli herätteenkin joutuisi ensin kaivamaan jotenkin. Väylältähän tuon tiedon saisi, mutta vaatisi omaa tutkimista.
Valitettavasti en osaa sanoa varmaa vastausta tähän. Skodalla on tuo varjostus myös, mutta ei ole minun pirssiin ruksittuna tuota. Minun autossa on kaukovaloavustin joka siis ohjaa xenonin läppää/varjostinta automaagisesti. Ja omassa tilanteessa molemmat syttyy ja sammuu samaan aikaan.

Koodaamalla voi ainakin laittaa automatiikan pelkästään auton omille pitkille ja sitten vielä kerran tönäsemällä viikseä saadaan sitten lisäpitkä päälle. Pinnin ohjaukseen taitaa olla kahdeksan erilaista "ehtoa" joiden täyttyessä voidaan ohjata pinniä. Omassa tilanteessa laitoin tuon ledinauhan palamaan autossa silloin kun auton omat DRL valot on päällä, mutta sammumaan kun auton xenonit on päällä (tässä yhteydessä DRL valot on edelleen päällä ja normaali releellä nauha palaisi edelleen). Samainen nauha on vielä koodattu hoitamaan saattovalon virkaa. Veikkaan että varjostuksesta olisi tieto saatavilla autosta ja siten sitä voisi käyttää lisävalon sammuttamiseen.
 
Valitettavasti en osaa sanoa varmaa vastausta tähän. Skodalla on tuo varjostus myös, mutta ei ole minun pirssiin ruksittuna tuota. Minun autossa on kaukovaloavustin joka siis ohjaa xenonin läppää/varjostinta automaagisesti. Ja omassa tilanteessa molemmat syttyy ja sammuu samaan aikaan.

Koodaamalla voi ainakin laittaa automatiikan pelkästään auton omille pitkille ja sitten vielä kerran tönäsemällä viikseä saadaan sitten lisäpitkä päälle. Pinnin ohjaukseen taitaa olla kahdeksan erilaista "ehtoa" joiden täyttyessä voidaan ohjata pinniä. Omassa tilanteessa laitoin tuon ledinauhan palamaan autossa silloin kun auton omat DRL valot on päällä, mutta sammumaan kun auton xenonit on päällä (tässä yhteydessä DRL valot on edelleen päällä ja normaali releellä nauha palaisi edelleen). Samainen nauha on vielä koodattu hoitamaan saattovalon virkaa. Veikkaan että varjostuksesta olisi tieto saatavilla autosta ja siten sitä voisi käyttää lisävalon sammuttamiseen.
Kieltämättä kuulostaa ihan fiksulta systeemiltä. Saisi yleistyä muihinkin merkkeihin.

Jäi kuitenkin ihmetyttämään tuon nauhan toiminta autossasi. Siis olet koodannut sen palamaan päiväajovaloilla ja sammumaan xenoneilla? Mitenkäs tämä toimii pimeällä, kun eihän päiväajovaloilla näe sitten pitkien sammuessa mitään? Saattovaloksikin tuo kuulostaa liiankin kirkkaalta ja saattaa häikäistä muita ikävästi, toki riippuen mihin auto on pysäköity. Vai ymmärsinkö kuvauksen jotenkin väärin?
 
Kieltämättä kuulostaa ihan fiksulta systeemiltä. Saisi yleistyä muihinkin merkkeihin.

Jäi kuitenkin ihmetyttämään tuon nauhan toiminta autossasi. Siis olet koodannut sen palamaan päiväajovaloilla ja sammumaan xenoneilla? Mitenkäs tämä toimii pimeällä, kun eihän päiväajovaloilla näe sitten pitkien sammuessa mitään? Saattovaloksikin tuo kuulostaa liiankin kirkkaalta ja saattaa häikäistä muita ikävästi, toki riippuen mihin auto on pysäköity. Vai ymmärsinkö kuvauksen jotenkin väärin?
upload_2018-11-15_16-29-39.png

Siis tuossa lisävalossa on semmonen "parkkinauha" joka on kohtuu himmeä verrattuna DRL valoihin... Se palaa siis päivällä kun xenonit ei ole päällä. Kun tulee tarpeeksi hämärää tai sataa vettä sytyttää auto automaattisesti xenonit ajovaloiksi ja olen koodannut että siinä vaiheessa tuo nauha sammuu. DRL valot jää silti xenonien rinnalle, taitaa ehkä himmentyä oletuksena. Eli pimeässä autossa ei ole mitään random parkkia keskellä autoa vaan vain kaksi valoa eteenpäin. Sitten kun laittaa pitkät päälle syttyy lisävalon "oikea" valo ja xenonien sulkimet aukeaa. Kuvassa saattovalot päällä ja nauha loimottaa (xenonit on normaalisti saattovaloina ja níiden tilalle koodasin sumarit)
 
Eli toimiiko tuo myös kaukovalojen varjostustoiminnon kanssa? Eli kun edellä ajaa joku tai on vastaantulijoita, lisäpitkät sammuu ja hetken päästä omia kaukovaloja varjostetaan, pitäen kuitenkin omat pitkät päällä niiltä osin kuin se on mahdollista? Vai onko Skodissa muutenkaan tällaista ominaisuutta? Tuo olisi mielestäni ainoa järkevä tapa lisäpitkien kanssa ja siksi en lisäpitkiä ole omaani asentanutkaan. Bemari siis itsellä, eli herätteenkin joutuisi ensin kaivamaan jotenkin. Väylältähän tuon tiedon saisi, mutta vaatisi omaa tutkimista.
Homman saa toimimaan ainakin siten, että kun tuota valojen dynamiikkaa / varjostusta käytetään, ei lisäpitkät ole käytössä. Ja taas "pakkopitkillä" saa koko patteriston käyttöön.

Minulla on tuossa omassa tsekkibiilissä valitettavasti vain on/off-assari joten en voi varmana sanoa miten tuo saadaan toimimaan täysin automaattisesti, koska sillon kun automatiikka minulla alkaa vaikuttamaan sammuu kaikki omatkin kaukovalot lisurien ohella.

Mutta nuiden yllämainittujen toimintojen mukaan siellä on useita mahdollisia vaihtoehtoja tuolle lisäpitkien herätteen ohjaamiselle. Tuo siis vaatisi tutkimuksia, joihin päässen käsiksi lähiaikoina kun kaverille tulee dynaamisin led-ajovaloin varustettu Passat, johon pitää kuitenkin lisäpitkää saada nokalle.

Se miten tuo sinun kuvailemasi toiminta on tällä minun Seatin ja Frendizin Skodan tapauksessa mahdollista tehdä, on se kun vastaantulija on tarpeeksi lähellä lisäpitkien sammuttamiseen, tökkään viikseä kerran eteenpäin, jolloin auton oma automatiikka ottaa pitkistä hallinnan. Sitten kun automatiikan mielestä vastaantulija on tarpeeksi lähellä, se sammuttaa auton omat pitkät. Kun auto on tullut ohitse vastaan, voin joko itse tökätä viikseä uudelleen eteenpäin, jolloin taas syttyy kaikki valot tai sitten odottaa että automatiikka auton omat pitkät sen 0,1s jälkeen taas sytyttää jos vaikuttaa että liikennettä on enempi.

Tämä mahdollisuus kaivella herätettä ohjainlaitteelta oli kyllä mielenkiintoinen löytö. Tämän mahdollisti käytännössä VCDS ja tämä uusin VAG:n väyläsähköteknologia. Sieltä kun löytyi suoraan koodaustiedoista "fyysinen" viittaus ohjainlaitteen pinniin. Aiemmin homma on ollut paljon enempi "herran hallussa" tietää tai löytää nuita mahdollisia tapoja ohjata lisävaloja.
 
Pojan auton mukana tuli irrallaan olevat 12" kiinavalot,ehkä nämä 12'' 15'' 17'' 20'' 22'' 25'' 28'' 36'' 42''INCH Led Work Light Bar Combo Lamp | eBay jotka näyttäisi toimivan yllättävän hyvin tuohon hintaan.Valoa tulee selvästi enemmän kuin saab 93 omista ,kantama,leveys parempi eikä kuitenkaan valaise turhaa ylös eikä lähelle tule liikaa valoa.Asennettu rekkarin alle joka ei välttämättä ole paras mahdollinen valaisun kannalta.Selvähän se on että kymmenkertaisella panostuksella saa parempaa mutta itseni nuo kyllä yllätti .
 
Halvemmatkin led paneelit saa vanhat perus valot häpeään. Asennutin mutsin Passattiin (2002) Clasulta haetun "100W" paneelin, hinta oli jotain 80€ tarjouksessa vuosi sitten. Ei paljoa H7 xTremevision näkynyt missään kun se oli rinnalla.

Oli huvittavaa kun Jussinmäellä oli sama paneeli eri nimellä myynnissä hintaan ~170€.
 
Tuli laitettua keulille tuo seeker venom kun tarttu tarjouksesta matkaan 129€. En vielä niin osaa sanoa oonko tyytyväinen vaiko en. Joka tapauksessa ei se parempi ole mitä toisessa autossa hella 3003 valot xenoneilla. Tosin puolet halvempi niin ok hinta/näkyvyys voisi sanoa jo ennen kunnon testejä. Näkee kohan enemmän ajelee mille alkaa vaikuttamaan. Märkä tuhnu sade keli oli yöllä mitä kävin ajelemassa ja vähä suuntailemassa.

seeker venom.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Asensin eilen emännän Megane kolmoseen Luminalight Rangerin ja kyllähän se toi roppakaupalla valoa lisää. Kävin heittämässä pikaisen lenkin pimeällä maantiellä ja ensituntuma oli kohtuullisen positiivinen. Leveyssuunnassa valoa saisi toki olla lisää, korkeussuunnassa taas vähemmän. Valokeila siis ylettää puiden latvoihin saakka. Hajavalon määrä sivulle on kuitenkin siinä mielessä riittävä, että auton omiin pitkiin verrattuna eteen pomppivat elukat näkee varmasti sata metriä aikaisemmin.

Asennuksesta sen verran, että asennuspaketin mukana tullut hinnat alkaen mallin kilpiteline oli melkoinen lerppu ja ruuvinreikiä ihan liian vähän. Toisaalta, teline oli todella helppo vääntää polvea vasten puskurin muotoihin sopivaksi, joten asennus oli melkoisen helppoa. Johtosarja oli mallia rautakanki, eli viiden asteen asennuslämpötilassa johtojen taivuttaminen kävi työstä. Sai sen kuitenkin lievää väkivaltaa käyttäen asennettua siististi.

Absoluuttisena arvosanana annan valopaketille 3,5/5, edullinen hinta huomioiden 4,5/5. Lopullisen laadun näkee tulevaisuudessa. Onko kenelläkään kokemuksia lisävalojen suojalasin kestosta, eli naarmuuntuuko/samentuuko nopeasti?
 
Tarkoitatko erillistä kivisuojaa? Paha sanoa kun omat taisi jäädä autopesulaan :rolleyes:

Ihan tuota omaa lasia siis. Muoviahan näissä kaikissa taitaa tuo "lasi" olla, mutta onko näissä jotain samantapaista uv-suojakalvoa/naarmuuntumissuojaa kuin auton omissa valoumpioissa?
 
@Frendiz Skodillacissa kyllä viimeisen päälle nätti asennus. Tuollaiseen kun olisi itselläkin resurssit. Eilen pyörittelin Lazer Linear 12 eliteä käsissä ja se on kyllä varsin kevyt, että jos sellaisen koittaisi alaritilään kilven alle upottaa. Nuo aiemmin mainitut on sen verran painavia, että niitä ei kyllä pelkän puskurin varaan pysty laittamaan.
 
Autona Golf VI. Mistä kannattaa ottaa heräte lisäpitkille? Kaukovaloina H15-halogeeni, joka hieman hankaloittaa projektia.
 
Eilen asentelin walonia pursuitin audin keulille. Kyllä ihan tyytyväinen olen. Ainahan se keila vois olla pidempi, mutta eipähän tarvi turhan aikaisin vaihdella pois. (ei siis häikäise vastaantulevaa) Myöhemmin voisin laittaa kuvaa asennuksesta/ ehkä myös valotehosta. On vaan aika vaikea vangita todellista valotehoa kameraan. (ainakaan puhelimella) Liikenneturvallisuus parani kuitenkin huomattavasti tämän hankinnan myötä. Vähän ehkä joutui tehdä kompromisseja tuon asennuksen kanssa; mm. Kilven takana oleva teline ei mahtunut ja tämä rumensi hieman ulkonäköä ja johdon jouduin vetää alhaalta sumarin vierestä, koska maskin takaa ei helpolla mahtunut edes piuha. Siinä takana syyläri ja alemmassa on jälkiasenteinen välijäähy mallia iso.
 
Viimeksi muokattu:
Autona Golf VI. Mistä kannattaa ottaa heräte lisäpitkille? Kaukovaloina H15-halogeeni, joka hieman hankaloittaa projektia.
Halogeenilta taitaa olla helpoin ottaa. Etsit vaan johdon umpion takaa mille tulee 12 V pitkien tahdissa ja otat siitä.
 
Eilen asentelin walonia pursuitin audin keulille. Kyllä ihan tyytyväinen olen. Ainahan se keila vois olla pidempi, mutta eipähän tarvi turhan aikaisin vaihdella pois. (ei siis häikäise vastaantulevaa) Myöhemmin voisin laittaa kuvaa asennuksesta/ ehkä myös valotehosta. On vaan aika vaikea vangita todellista valotehoa kameraan. (ainakaan puhelimella) Liikenneturvallisuus parani kuitenkin huomattavasti tämän hankinnan myötä. Vähän ehkä joutui tehdä kompromisseja tuon asennuksen kanssa; mm. Kilven takana oleva teline ei mahtunut ja tämä rumensi hieman ulkonäköä ja johdon jouduin vetää alhaalta sumarin vierestä, koska maskin takaa ei helpolla mahtunut edes piuha. Siinä takana syyläri ja alemmassa on jälkiasenteinen välijäähy mallia iso.
Valotehosta olisi mukava nähdä kuva.
Vaikka näenhän minä sen kyllä kohta itsekkin, kun BF tarjouksesta tuli moinen tilattua.
 
Black Weekend on tuonut keskustelua hinnoista ja itsekin selaillut vaihtoehtoja. Jäljelle ovat jääneet
Optibeam Admiral: LED-lisävalopaneeli Optibeam Admiral Gen 2 , ref. 45 - Lumise.fi verkkokauppa
ja Seeker Venom: LED-lisävalo Seeker Venom 100W, Ref 45 - Lumise.fi verkkokauppa
Toi Venomhan on tarjouksessa Kärkkäisellä mutta heillä ei ollut tarpeeksi tietoja paneelista, joten linkitin sivun Lumiselle. Valokuvio näyttäis näin äkkiseltään ainakin suht samalta mut muuten; kaipailisin apuja kumpaan kannattaisi kallistua? t. ensikertalainen ostoksilla:confused:
 
Halogeenilta taitaa olla helpoin ottaa. Etsit vaan johdon umpion takaa mille tulee 12 V pitkien tahdissa ja otat siitä.
Autossa siis tuo oranssi sisältää polttimon ja kannan. Kannassa on nastat umpioon, jonka kautta sähköpiuhat kulkevat johonkin. Jos joku on tutustunut toteutukseen tarkemmin, niin olisin kiitollinen. Ei tarvitsisisi lähteä keulaa purkamaan ja etsimään herätteelle sopivaa kaapelia.

20181123_140915.jpg
 
Tuli Portterin keulalle laitettua x-vision Genesis 800. Onhan tuo aivan järkyttävä parannus orkkis valoihin. Auton omat pitkät tuntuu kuin olisi lyhyet valot verrattuna tuohon.

37652F8F-5CEE-484D-B59D-9E5DCB741C2F.jpeg
 
Koska valintani tapahtuu kahden eri valmistajan välillä, niin kysymys niistä; Optibeam (admiral) vai Seeker (Venom) - onko luotettavuudessa, kestävyydessä eroa, kumpaan kallistuisitte?
 
Koska valintani tapahtuu kahden eri valmistajan välillä, niin kysymys niistä; Optibeam (admiral) vai Seeker (Venom) - onko luotettavuudessa, kestävyydessä eroa, kumpaan kallistuisitte?
Taitaa olla kuule sama valaisin eri tuotenimella ainakin nopeasti kuvat ja speksit katsoen. Jossan kiinassa noita painetaan isolla tehtaalla ja tilaaja saa sitten nimetä uudelleen Euroopan markkinoilla. Samoja valaisimia on pilvin pimein eri nimisinä myynnissä. Tällä perusteella valinta menisi ihan hinnan/annetun takuun pituuden mukaan.

Vilkaise myös Optibeam Commander / X-Vision Genesis valot. Ne on aavistuksen kaarevia ja valokeila ihan uskomattoman hyvä/leveä/tasainen. Kokeilin noita pistemäisiä useita viime vuonna, kaikissa oli liian kapea keila. Led valolla se pimeä oikeasti vielä näyttää pimeältä, kun valaistu osuus on niin kirkas ja vie huomion.
 
Taitaa olla kuule sama valaisin eri tuotenimella ainakin nopeasti kuvat ja speksit katsoen. Jossan kiinassa noita painetaan isolla tehtaalla ja tilaaja saa sitten nimetä uudelleen Euroopan markkinoilla. Samoja valaisimia on pilvin pimein eri nimisinä myynnissä. Tällä perusteella valinta menisi ihan hinnan/annetun takuun pituuden mukaan.

Vilkaise myös Optibeam Commander / X-Vision Genesis valot. Ne on aavistuksen kaarevia ja valokeila ihan uskomattoman hyvä/leveä/tasainen. Kokeilin noita pistemäisiä useita viime vuonna, kaikissa oli liian kapea keila. Led valolla se pimeä oikeasti vielä näyttää pimeältä, kun valaistu osuus on niin kirkas ja vie huomion.
Lyhyen kokemuksen mukaan ainakin tuossa 80cm genesiksessä valokeila on todella hyvä. Tarpeeksi leveä, niin ei jää penkat pimeäksi.
 
@tu11team

Vähän olis vielä säädettävä vähän, mutta vähän hankala olevinaan saada täysin kohdilleen tuo valo, mikä on todennäköisesti ihan asentajasta kiinni.

Walonia Pursuit Audi a4:n keulalla. Alkuperäiset valot halogeenit.



EAA07E21-7EE1-4FCA-99A1-A7DB41799240.jpeg CD6D971C-2F7D-41F7-BA2F-153910324759.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Käsitin että tuo referenssi on 37.5 x2 niin jäisi 25 lisävalolle.
Mun mielestäni tuo näyttäisi olevan 17.5 eli yhteensä 35. Siinä 17.5 merkinnän alapuolella olevissa numeroissa ei ole pistettä ollenkaan, joten itse en käsittäisi sitä merkintää referenssiluvuksi.
 
Mun mielestäni tuo näyttäisi olevan 17.5 eli yhteensä 35. Siinä 17.5 merkinnän alapuolella olevissa numeroissa ei ole pistettä ollenkaan, joten itse en käsittäisi sitä merkintää referenssiluvuksi.

Minusta siinä piste oli mutta pitää vielä tarkistaa. Itse olin siinä uskossa että pienempi luku lähivalolle ja suurempi kaukovalolle tiedä sitten näistä. Ford Kuga siis kyseessä.
 
Lähivaloille ei ole referenssiä. Se on pelkästään kaukovalojen juttuja.
 
Kysytääs nyt täällä vielä varmistusta kun mietinnässä tuo paneeli lisävalo.
Autossa tällänen merkintä
20181125_124308.jpg
Käsitin että tuo referenssi on 37.5 x2 niin jäisi 25 lisävalolle.

Näitä katselin.
SEEKER DUAL`X WIDE VALOTANKO 9-36V 100W - Jussinmäki.net verkkokauppa

LED-lisävalopaneeli Maxtel M45 U2016, Ref. 2x12,5 - Lumise.fi verkkokauppa
Sanoisin, että
  • 17,5, jos xenonpitkät
  • 37,5, jos xenonpitkät+apuhalogeenit

HC lähivalo (halogeeni)
HR kaukovalo (halogeeni)
HCR lähi&kaukovalo (halogeeni)

DC lähivalo (xenon)
DR kaukovalo (xenon)
DCR lähi&kaukovalo (xenon)
 
Sanoisin, että
  • 17,5, jos xenonpitkät
  • 37,5, jos xenonpitkät+apuhalogeenit

Jees eli eiköhän se tuo 37.5 ole kun molemmat on halogeenit....

taitaa nyt kumminkin jäädä tältä erää hommaamata kun nyt sen 15v pärjännyt ilmankin ja rumiahan nuo on auton noukassa...
 
Toiselta foorumilta: Autojen lisävaloista
"Katsastuskonttorilta varmistettu tieto muutaman vuoden takaa on se, että mikäli valossa kaksi eri ref lukua niin katsastuksessa ja ratsiassa tms tarkastuksessa tulee laskennassa käyttää tuota pienempää riippumatta kumpi valaisin on kyseessä oikeasti."
 
Toiselta foorumilta: Autojen lisävaloista
"Katsastuskonttorilta varmistettu tieto muutaman vuoden takaa on se, että mikäli valossa kaksi eri ref lukua niin katsastuksessa ja ratsiassa tms tarkastuksessa tulee laskennassa käyttää tuota pienempää riippumatta kumpi valaisin on kyseessä oikeasti."
Viesti näkyy olevan kahdeksan vuoden takaa, minkä aikana valosäännöt ovat muuttuneet ainakin referenssiluvun osalta ja parittoman kaukovalomäärän sallimisen muodossa.

Muutenkaan en kovin luottavana lähteenä pidä yksittäisen katsastuskonttorin mielipidettä ilman, että asiasta on mustaa valkoisella.
 
Viesti näkyy olevan kahdeksan vuoden takaa, minkä aikana valosäännöt ovat muuttuneet ainakin referenssiluvun osalta ja parittoman kaukovalomäärän sallimisen muodossa.

Muutenkaan en kovin luottavana lähteenä pidä yksittäisen katsastuskonttorin mielipidettä ilman, että asiasta on mustaa valkoisella.

Totta. Mutta toisaalta, kun tuntuu ettei ole mitään ihan yksiselitteisiä ohjeita saatavilla, niin en usko että niitä niin kovin tarkkaan syynätään saatikka käytettäisiin tota korkeampaa lukemaa. Itsellä on katsastuksessa 10v aikana kerran katsottu referenssit auton omista valoista. En tiedä sitten laskevatko arvolla 20 nuo omat valot ja tarkistavat vaan lisävalot.
 
Suoraan ketjua sen enempää selailematta: osaako joku suositella ebaystä (tai muualta) hinta-laatusuhteeltaan hyvää ledbaria vm. 2007 Touaregin keulalle (niin, että referenssiluvut pysyisivät laillisina)?

E-hyväksynnät ym. pitää olla, ettei katsastuksessa tule ongelmia.

Näitä on todella paljon: led bar car | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Suoraan ketjua sen enempää selailematta: osaako joku suositella ebaystä (tai muualta) hinta-laatusuhteeltaan hyvää ledbaria vm. 2007 Touaregin keulalle (niin, että referenssiluvut pysyisivät laillisina)?

Näitä on todella paljon: led bar car | eBay

Onhan noita muttei laillisia e hyväksyttyjä ja muutenkin pitää tietääsi autosi valojen referenssi luku ennen kun voi suositella. Lumise.fi saa pariin satkuun hyväksyttyjä. Mullekin voi joku linkkailla jos löytää ulkomaan sivun mistä saa e hyväksyttyjä led bareja....
 
Suoraan ketjua sen enempää selailematta: osaako joku suositella ebaystä (tai muualta) hinta-laatusuhteeltaan hyvää ledbaria vm. 2007 Touaregin keulalle (niin, että referenssiluvut pysyisivät laillisina)?

E-hyväksynnät ym. pitää olla, ettei katsastuksessa tule ongelmia.

Näitä on todella paljon: led bar car | eBay

Tien päällä ei kukaan katso E merkintöjä, ei ole iso homma ottaa valoa katsastukseen veke ;)
 
Tien päällä ei kukaan katso E merkintöjä, ei ole iso homma ottaa valoa katsastukseen veke ;)

Tulee työautoihin ja useampaan. Ei viitsi alkaa ruuvailututtamaan porukalla näitä irti. Eli Suomesta sitten. Onko suosituksia? Oulusta mieluusti tai suomalaisesta verkkokaupasta.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 019
Viestejä
4 416 631
Jäsenet
73 283
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom