Eli toimiiko tuo myös kaukovalojen varjostustoiminnon kanssa? Eli kun edellä ajaa joku tai on vastaantulijoita, lisäpitkät sammuu ja hetken päästä omia kaukovaloja varjostetaan, pitäen kuitenkin omat pitkät päällä niiltä osin kuin se on mahdollista? Vai onko Skodissa muutenkaan tällaista ominaisuutta? Tuo olisi mielestäni ainoa järkevä tapa lisäpitkien kanssa ja siksi en lisäpitkiä ole omaani asentanutkaan. Bemari siis itsellä, eli herätteenkin joutuisi ensin kaivamaan jotenkin. Väylältähän tuon tiedon saisi, mutta vaatisi omaa tutkimista.
Homman saa toimimaan ainakin siten, että kun tuota valojen dynamiikkaa / varjostusta käytetään, ei lisäpitkät ole käytössä. Ja taas "pakkopitkillä" saa koko patteriston käyttöön.
Minulla on tuossa omassa tsekkibiilissä valitettavasti vain on/off-assari joten en voi varmana sanoa miten tuo saadaan toimimaan täysin automaattisesti, koska sillon kun automatiikka minulla alkaa vaikuttamaan sammuu kaikki omatkin kaukovalot lisurien ohella.
Mutta nuiden yllämainittujen toimintojen mukaan siellä on useita mahdollisia vaihtoehtoja tuolle lisäpitkien herätteen ohjaamiselle. Tuo siis vaatisi tutkimuksia, joihin päässen käsiksi lähiaikoina kun kaverille tulee dynaamisin led-ajovaloin varustettu Passat, johon pitää kuitenkin lisäpitkää saada nokalle.
Se miten tuo sinun kuvailemasi toiminta on tällä minun Seatin ja Frendizin Skodan tapauksessa mahdollista tehdä, on se kun vastaantulija on tarpeeksi lähellä lisäpitkien sammuttamiseen, tökkään viikseä kerran eteenpäin, jolloin auton oma automatiikka ottaa pitkistä hallinnan. Sitten kun automatiikan mielestä vastaantulija on tarpeeksi lähellä, se sammuttaa auton omat pitkät. Kun auto on tullut ohitse vastaan, voin joko itse tökätä viikseä uudelleen eteenpäin, jolloin taas syttyy kaikki valot tai sitten odottaa että automatiikka auton omat pitkät sen 0,1s jälkeen taas sytyttää jos vaikuttaa että liikennettä on enempi.
Tämä mahdollisuus kaivella herätettä ohjainlaitteelta oli kyllä mielenkiintoinen löytö. Tämän mahdollisti käytännössä VCDS ja tämä uusin VAG:n väyläsähköteknologia. Sieltä kun löytyi suoraan koodaustiedoista "fyysinen" viittaus ohjainlaitteen pinniin. Aiemmin homma on ollut paljon enempi "herran hallussa" tietää tai löytää nuita mahdollisia tapoja ohjata lisävaloja.