Lisävalot

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 261
Itsekkin miettinyt että miten iso ero näillä Bilteman valoilla ja ~200€ led-lisävalopaneelilla on. Sattuisko olemaan jotain vertailukuvaa?
Vertailukuvaa ei ole mutta mulla oli 3 kpl noita Biltemalaisia edellisen auton keulalla ihan halogeeni polttimoin. Sittemmin olen kokeillut SAE Seeker Dual X ja nyt 2 x SAE Seeker 210. Jos noista pitää valita niin ehdottomasti Biltemalaiset. Niillä saa parhaan valojakauman ja aallonpituus sopii paremin auton omien valojen kanssa yhteen.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
124
Työkaverin autossa 2x Hellan 3003 55W xenoneilla ja 70W ballasteilla näytti omasta mielestä paremmin kuin oma Striker 560+.
Taidankin laittaa itselle kaks kattilaa xenoneilla ja pistää myyntiin tuon Commanderin. Rumahan siitä tulee varmasti mutta sen verta pienillä teillä ajelen ja pimeässä ettei haittaa.
Viime talven Striker meni avovaimon auton keulaan ja niillä kilometreillä ihan riittävä parannus vrt auton omat.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
80
Sen enempää koko ketjua selaamaan läpi tai haulla onnea koittamassa, mites noissa lisävaloissa nuo kytkentä määräykset menee? Pitääkö olla omien pitkien takana, että lisävalot sammuu kun pitkät sammuttaa vai saako olla erikseen omalla kytkimellä, riippumatta auton omien pitkistä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
675
Sen enempää koko ketjua selaamaan läpi tai haulla onnea koittamassa, mites noissa lisävaloissa nuo kytkentä määräykset menee? Pitääkö olla omien pitkien takana, että lisävalot sammuu kun pitkät sammuttaa vai saako olla erikseen omalla kytkimellä, riippumatta auton omien pitkistä?
Määräyksistä en tiedä, mutta pitäisi olla sanomattakin selvää että pitkät sammuu tilanteessa kuin tilanteessa silloin kun viiksestä vetäisee.

Kytkimen voi toki sitten asentaa, että saa valita polttaako auton omia pitkiä, lisäpitkiä vai molempia.

Siinä kohtaa jos tarvitsee alkaa härväämään jotain erillistä kytkintä lisäpitkät sammuttaakseen, on kyse täydesta piittaamattomuudesta vastaantulijan turvallisuutta kohtaan.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
80
Määräyksistä en tiedä, mutta pitäisi olla sanomattakin selvää että pitkät sammuu tilanteessa kuin tilanteessa silloin kun viiksestä vetäisee.

Kytkimen voi toki sitten asentaa, että saa valita polttaako auton omia pitkiä, lisäpitkiä vai molempia.

Siinä kohtaa jos tarvitsee alkaa härväämään jotain erillistä kytkintä lisäpitkät sammuttaakseen, on kyse täydesta piittaamattomuudesta vastaantulijan turvallisuutta kohtaan.
Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
61
Vertailukuvaa ei ole mutta mulla oli 3 kpl noita Biltemalaisia edellisen auton keulalla ihan halogeeni polttimoin. Sittemmin olen kokeillut SAE Seeker Dual X ja nyt 2 x SAE Seeker 210. Jos noista pitää valita niin ehdottomasti Biltemalaiset. Niillä saa parhaan valojakauman ja aallonpituus sopii paremin auton omien valojen kanssa yhteen.
Itsellä oli edellisessä autossa n.5 vuotta sitten ne Bilteman valot, jossa oli siniset kehykset. Hyvin kyllä tuli niillä lisää valoa. Nykyinenkin kulkine kaipaisi lisävalot ja tässä yrittänyt nyt hahmotella että onko nuo LED-valot pajonkin paremmat kuin nuo Bilteman nykyiset valot tai vaikka jotkin Hellan lisävalot. Onhan nuo LED-lisävalopaneelit helpompia asentaa, siromman näköiset ja "muodikkaat" mutta jos nämä ominaisuudet sivuuttaa niin ei kai halogeenitkaan kauheasti häviä LED-valoille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
Taitaapi semmoset viritelmät, jossa autoon syttyy suuntaan tai toiseen kytkimestä jotain auton omista valoista riippumattomia valaisimia mennä kategoriaan työvalot. Työvalojahan ei saa henkilöautoihin asennella, mutta jos sulla sattuu esim lava-auto tai pakettiauto olemaan, niin niissä jos ei nyt suoraan sallita niin katsotaan kyllä sormien läpi ylimääräisiä valoja (ja monissa työautoissa ne on ihan välttämättömiäkin).
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
171
Itsellä oli edellisessä autossa n.5 vuotta sitten ne Bilteman valot, jossa oli siniset kehykset. Hyvin kyllä tuli niillä lisää valoa. Nykyinenkin kulkine kaipaisi lisävalot ja tässä yrittänyt nyt hahmotella että onko nuo LED-valot pajonkin paremmat kuin nuo Bilteman nykyiset valot tai vaikka jotkin Hellan lisävalot. Onhan nuo LED-lisävalopaneelit helpompia asentaa, siromman näköiset ja "muodikkaat" mutta jos nämä ominaisuudet sivuuttaa niin ei kai halogeenitkaan kauheasti häviä LED-valoille.
Jos vertaa suoraan lumenia niin

55w halogen ~1500
35w xenon ~3000
55w xenon ~4500

Noita sitten keulalle 2-3kpl

Ledit vaihtelee mallista riippuen 2000-20000lumenin välillä.

Eli suoraan ei voi sanoa kumpi on tehokkaampi. Omassa kakkosautossa on pienet hellan valot halogeeneilla ja toisessa x visionin genesis 600(8000lumen), niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
61
Jos vertaa suoraan lumenia niin

55w halogen ~1500
35w xenon ~3000
55w xenon ~4500

Noita sitten keulalle 2-3kpl

Ledit vaihtelee mallista riippuen 2000-20000lumenin välillä.

Eli suoraan ei voi sanoa kumpi on tehokkaampi. Omassa kakkosautossa on pienet hellan valot halogeeneilla ja toisessa x visionin genesis 600(8000lumen), niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä.
Joo, näinhän se on. Malleja ja merkkejä riittää ledeissä ja halogeeneissa ja se mikä milloinkin on paras riippuu siitä mitä ominaisuuksia/malleja vertaillaan.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
124
Ja lähes varmasti paranee valot jos vertaa auton omiin. Jos ruma ulkonäkö pelottaa voi suurimpaan osaan autoista ostaa tarvikeritilän maskiin ja pilkkoa siihen sopiva aukko valoa varten. Kesäksi sitten alkuperäinen ritilä takaisin. Valon saa aika tukevasti monessa autossa keulan rakenteisiin.

Kesällä yhteen Kiaan asennettu valo:
http://imgur.com/a/BHZvFlq
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
675
Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
Aa, eli ikäänkuin työvalot. Työvalot voi olla ainakin pakuissa, mutta muistaakseni noissa on ehtona että saavat syttyä vain kun on käsijarru päällä.

Henkilöautojen osalta voi olla vaikeampi perustella katsurille työvaloja, ellei kyse ole selvästi työautosta esim. maasturi tms.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
1
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 443
Aa, eli ikäänkuin työvalot. Työvalot voi olla ainakin pakuissa, mutta muistaakseni noissa on ehtona että saavat syttyä vain kun on käsijarru päällä.
Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
28
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
Itse laitoin Corollan keulaan Bilteman 9" pöntöt xenoneilla ja releelle herätteen otin konehuoneesta pitkien sulakkeelta sulakehaaroittimella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 401
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
Lisävalovertailu 2018 – 2019 | Jussinmäki.net Valovertailut

Tuolta etsimään mieluisa. Vakioehdotuksena Genesis 600, jonka saa jussimäeltä ja lumiselta bänneristä saatavan alekoodin kanssa alle 200 eurolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
675
Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.
Pitäisi lukea tuo uusi tieliikenneasetuksen valoja koskeva kohta läpi tarkemmin, koska mutuilen että asia oli ainakin "ennen" niin, että ei saanut palaa työvalot liikkuessa. Voi olla että sittemmin asia on muuttunut ja onhan tuo katsuristakin kiinni.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Pitäisi lukea tuo uusi tieliikenneasetuksen valoja koskeva kohta läpi tarkemmin, koska mutuilen että asia oli ainakin "ennen" niin, että ei saanut palaa työvalot liikkuessa. Voi olla että sittemmin asia on muuttunut ja onhan tuo katsuristakin kiinni.
Tossahan toi pätkä, jos kiinnostaa ja sen perusteella työvalojen syttymisestä ei näytä olevan muuta vaatimusta kuin että niillä on oma kytkin.

@Marco_m Ton koko pätkän perusteella voi mun mielestä varautua ottamaan valot irti joka kerta kun menee katsastamaan, jos aikoo jotain erikseen syttyviä lamppuja tavalliseen henkilöautoon asennella.

5 KANSALLISESTI SÄÄDETYT MUUT VALAISIMET

5.1 Työ-ja apuvalaisin

Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N-ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ-ja apuvalaisimet. Työ-ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä-vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 840
Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
Toistan edellistä eli on törkeää asennella laittomalla kytkentätavalla henkilöautoon. Tuollainen on vaarallista. Autoa saattaa joskus ajaa joku muukin. Ihan verrattavissa sumuvalopelleihin.

Johan tuo on traktoreissakin tapana oikein asentaa: etutyövaloja voi käyttää ajovalojen kanssa pitkillä, mutta lähivaloille vaihdettaessa työvalot sammuvat. Niitä ei tietenkään saa käyttää normaalissa tieliikenteessä lisäpitkinä, mutta työkonekäytössä tietyin edellytyksin ja maastoajossa toki. Siispä on erittäin fiksua, että valot sammuvat kun vaihdetaan lähivaloille. Toisaalta työvalot menevät päälle myös, kun päävalokatkaisin on parkkiasennossa.

Henkilöautojen osalta voi olla vaikeampi perustella katsurille työvaloja, ellei kyse ole selvästi työautosta esim. maasturi tms.
Eiköhän se henkilöauton työvalotarve tule täytettyä magneettijalustoilla. Voi asentaa ihan samaan tapaan kuin yleensä taksikupu. Lamppu on siis nostettavissa pois hetkessä, ja johdotus voi tulla kiinteästi valmiiksi katolle eli ei tarvitse pitää mitään typeriä ikkunan välistä vedettyjä räpellyksiä.

Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.
En tiedä mikä on sääntö pakujen työvaloissa, mutta laittomat valoasennukset ovat yleisiä. Häiritsevät valoasennukset ovat vielä yleisempiä.

Onko muuten noissa 9" kannuissa xenon-hyväksyntä?
Saattaahan niissä olla, mutta ei se tee halogeenilisävaloista laillisia xenonkäyttöön.

Jälkiasennussarjat eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön, koska halogeenipolttimon kantaan sopivat xenonit eivät ole ja halpa kiinanelektroniikka ei ole. Jos taas käytetään jotain muita, asennus on niinikään laiton, koska valaisin on modifioitu eli vastaa omavalmistetta eikä tehdastekoista hyväksyttyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 035
Saattaahan niissä olla, mutta ei se tee halogeenilisävaloista laillisia xenonkäyttöön.

Jälkiasennussarjat eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön, koska halogeenipolttimon kantaan sopivat xenonit eivät ole ja halpa kiinanelektroniikka ei ole. Jos taas käytetään jotain muita, asennus on niinikään laiton, koska valaisin on modifioitu eli vastaa omavalmistetta eikä tehdastekoista hyväksyttyä.
Siksi kysyinkin asiaa, moni asentaa ne ilman mitään mietteitä ja on tyytyväinen. Toiset taas tarkistaa että xenon-leima löytyy ja taputtaa itseään selkään vääntäessään xenonia ja ballastia kuoriin.

OT: Eilen tuli joku LED/Xenon-ihme vastaan, ledit lyhyissä ja xenonit pitkissä. Auto tietenkin vanha Volvon hoppana jossa umpiot parraat päivänsä nähny. :facepalm:
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
5 263
Mullakin tuli pari yötä sitten vastaan joku minirekka. Pitkät oli palkki katolla sekä rivi jotain alhaalla. Ajoneuvon kokoluokka oli semmonen että en usko että oli edes hiace mihin tuo rakennelma oli laitettu. Sen hetkinen liikennetilanne + se että se auto sokaisi mut niillä valoillaan ennen kuin laitto lyhyille aiheutti sen että en tiedä mitä siinä alla oli. Pitkiin se oli kytketty kun kaikki muut valot paitsi pari tuikkua katos kerralla.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
2 798
Minulla on ennestään 2 x Lazer Triple R STD keulalla rekkaritelineellä. Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen Genesiksen 1300:een on? Meneekö samalle rekkaritelineelle ja onko piuhojen suhteen vain plug&play-henkinen ratkaisu? Kiinnostaisi tuon Genesiksen huomattavasti leveämpi valokeila. Lazereilla tulee tuo älytön hotspotti keulan eteen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Minulla on ennestään 2 x Lazer Triple R STD keulalla rekkaritelineellä. Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen Genesiksen 1300:een on? Meneekö samalle rekkaritelineelle ja onko piuhojen suhteen vain plug&play-henkinen ratkaisu? Kiinnostaisi tuon Genesiksen huomattavasti leveämpi valokeila. Lazereilla tulee tuo älytön hotspotti keulan eteen.
Mikä auto kyseessä, kun tuo valo on 1,3 metriä leveä? Oon tuommosen kerran nähny liikenteessä ja se oli rekan katolla.

Lazerin valot käyttää erilaista liitintä kuin nuo Genesikset (amp vs dt2), joten ainakin liittimen joutuu vaihtamaan.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
303
Meillä on tommoset isot Genesikset uusissa ambulansseissa. On erittäin miellyttävä valo ja ei tosiaan lainkaan hotspottia keulan edessä, vaan valo menee sinne missä sitä tarvitsee, eli pientareille ja pitkälle eteen.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
2 798
Mikä auto kyseessä, kun tuo valo on 1,3 metriä leveä? Oon tuommosen kerran nähny liikenteessä ja se oli rekan katolla.

Lazerin valot käyttää erilaista liitintä kuin nuo Genesikset (amp vs dt2), joten ainakin liittimen joutuu vaihtamaan.
Jahas, pitääpä unohtaa. :D
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
2 798
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 198
Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 756
Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
Siirtoleukapihdeillä itse avannut hankalimmat
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
738
Yritin, ei saa kunnolla otetta kun pallokantaruuvi:facepalm: Oishan sitä voinut asentaessa vähän miettiä ja katsoa että käyttääkö mukana tulevaa vai pistääkö jonkun toisen..
Poraamalla pois ja uudet kierteet koteloon tarvittaessa, ei tuon takia nyt pois sentään kannata heittää.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
693
Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
Kunnolla lämpöä(kuumailmapuhallin) ja kylmäsprayta vuorotellen tusinan kertaa, niin murtuu liitos. Irroitusvaiheessa ruuvi kylmäksi.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
124
Vihdoin sain kunnollisen kiinnityksen Optibeamille. Tuossa pari testikuvaa. Kamerana iPhone, valotus lukittu 1/15s.


auton omat ajovalot, Philips White Vision H11

auton pitkät, Osram Night Breaker Laser HB3 +150%


auton pitkät ja Optibeam Commander
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
124
Retkikarta.fi:sta mittasin ja noin 380m noiden puiden juureen. Mutka viettää alaspäin ja siihen on noin 350m.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 227
Onko kokemusta Bilteman 7" lisähalogeeneista? Niiden hinta on ainakin hyvin edullinen.
Kaukovalo 7", halogeeni

Aika harvoin tulee ajeltua pimeillä maanteillä, mutta niilläkin harvoilla kerroilla valotehoa olisi hyvä olla riittävästi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Onko kokemusta Bilteman 7" lisähalogeeneista? Niiden hinta on ainakin hyvin edullinen.
Kaukovalo 7", halogeeni

Aika harvoin tulee ajeltua pimeillä maanteillä, mutta niilläkin harvoilla kerroilla valotehoa olisi hyvä olla riittävästi.
On ne paremmat kuin ei mitään jos auton omat ei riitä, mutta noissa on vaan hemmetin iso referenssiluku (37,5 per valo). 100 on se maksimi johon lasketaan sekä auton omat pitkät että lisävalot. Eli kannattaa perehtyä mikä se luku on auton omissa valoissa. Löytyy yleensä jostain päin umpiota ja jos ei mitään lukua löydy niin se on ainakin halogeenipitkissä 20 per valo. Viimeistään sitten katsastusukko käskee ottaa lisärit pois, jos menee yli.

Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä ja eikä ref luvut ylity, niin ei taida Biltemalle löytyä vastusta.

Arctic Bright S100 LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa
Näissä on referenssi per valo vaan 12,5 eli pitäis mennä 2kpl minkä tahansa auton keulaan.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
463
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 035
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
CAN-väylä varmasti löytyy, eri asia mitä käy jos pitkältä ryöstää herätteen. VW T6ssa toimii ryöstämällä, löytyisikö UKn foorumeilta asiaan apua? Sieltä löytyi neuvoja volkkarin lisävalon asennukseen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 227
On ne paremmat kuin ei mitään jos auton omat ei riitä, mutta noissa on vaan hemmetin iso referenssiluku (37,5 per valo). 100 on se maksimi johon lasketaan sekä auton omat pitkät että lisävalot. Eli kannattaa perehtyä mikä se luku on auton omissa valoissa. Löytyy yleensä jostain päin umpiota ja jos ei mitään lukua löydy niin se on ainakin halogeenipitkissä 20 per valo. Viimeistään sitten katsastusukko käskee ottaa lisärit pois, jos menee yli.

Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä ja eikä ref luvut ylity, niin ei taida Biltemalle löytyä vastusta.

Arctic Bright S100 LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa
Näissä on referenssi per valo vaan 12,5 eli pitäis mennä 2kpl minkä tahansa auton keulaan.
Pitää tarkistaa vielä ref luku. Nuo ledit vaikuttivat myös olevan ihan ok. Onko jotain suosituksia valmiista johtosarjasta, joka on kunnon johdoilla?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Pitää tarkistaa vielä ref luku. Nuo ledit vaikuttivat myös olevan ihan ok. Onko jotain suosituksia valmiista johtosarjasta, joka on kunnon johdoilla?
Ei ole itsellä kokemusta muista kuin luminalightsin sarjoista, mutta ne on ainakin omissa asennuksissa toimineet moitteetta tähän asti
Relejohtosarja lisävalojen asennukseen DT-liittimillä, LuminaLights DT-liittimillä, LuminaLights - Lumise.fi verkkokauppa

En tiiä erooko toi hirveesti laadultaan esim tästä:
Arctic Bright Deutsch DT-2 relejohtosarja kahdelle lisävalolle katkaisijalla | Karkkainen.com verkkokauppa

Jos on maaohjatut valot niin kuin mulla oli Subarussa (taitaa olla japsien erikoisuus tämä) niin joutuu ite hiukan säätämään tuon setin kanssa. Eurooppalaisiin sopii suoraan. Can-väylä ohjatut jutut on sitten erikseen ja saattaa vaatia jotain erilaisia virityksiä.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
124
CAN-väyläohjattuun järkevin lienee hommata se CAN-rele. Halvempi kuin XBB-älyrele hall-anturilla ja pitäis toimia silti hyvin. Googlella toki kannattee varmistaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 035
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
Se riippuu siitä, miten kyseisen auton valoja ohjataan. Jos valoille menee jokin yksittäinen johdin, johon ilmestyy +12VDC silloin kun pitkät valot kytketään, niin asennus menee aivan samalla tavalla kuin 80-luvun eskorttiin, ei mitään erikoista.

Jos taas valoille menee vain väylä, jonka viesteillä pitkien valojen ohjaus hoidetaan valoumpion sisällä, niin homma hoidetaan eri tavalla.

Transitissa on takuulla CAN-väylä, mahdollisesti useampiakin. Mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä, että niillä olisi mitään vaikutusta tähän lisävalojen kytkentään. En valitettavasti osaa sanoa miten se kyseisessä autossa on, eikä välttämättä kukaan muukaan tietämättä esimerkiksi minkä tyyppiset valot tässä autoyksilössä on.

Noin yleisesti monilla tuntuu olevan joku älyvapaa kuvitelma siitä, että jos autossa on yksikin CAN-väylä (ja niitä on ollut jo liki 30 vuotta, wikipedian mukaan W140 ässämersu oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa CAN-väylä oli alkaen vuosimallista 1991) niin sitten sisävaloista alkaen pitää hommata jotain helvetin "CANbus" polttimia ja tupakansytyttimenkin tulee olla väyläohjattua mallia. Koko termi "canbus varustettu auto" on ihan järjetön, ainakin siinä mielessä että se automaattisesti merkitsisi jotain lisävalojen kannalta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 227
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
463
CAN-väyläohjattuun järkevin lienee hommata se CAN-rele. Halvempi kuin XBB-älyrele hall-anturilla ja pitäis toimia silti hyvin. Googlella toki kannattee varmistaa.
Kiitoksia tiedosta. Täytyy perehtyä noihin kun näkee nyt autonkin ensin, isän auto siis kyseessä :D Ennakkoon vaan ajattelin tiedustella asiaa. Kaverin pakuun kun asennettiin, niin meinasi olla täysi työ saada se toimimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 015
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
Päinvastoin, ämpärit on ihan hyvät jos hakee leveyttä. Ne voi myös suunnata hieman penkkoihin päin. Halvoissa ledipaneeleissa on joko kapea keila tai kaikki valo tulee leveästi ihan keulan eteen eikä pidemmälle näe yhtään paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 401
Nyt kun referenssejä lasketaan, oletettavasti halutaan täysin sallittu valokokoonpano. Tällöin ämpärien sisällä tulee olemaan halogeenipolttimot, joista ei kovin paljoa loppujen lopuksi tule lisää valoa. Kustannukset pysyy kuitenkin alhaalla. Bilteman xenon-ämpärit maksaa jo 159e kappaleelta. Näillä tulee valoa kauas ja leveälle paljon. Ledeilläkin homma onnistuu, mutta halpa ja hyvä ei silloinkaan tule samassa paketissa.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
28
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
Itsellä isompi Transit -15 ja siinä on ref 12,5. Itse otin herätteen pitkien sulakkeelta ja ihan tavan releellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
316
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
Jos pitäisi nyt itselle tai esim sukulaiselle satunnaiseen käyttöön ja halvalla laittaa lisävalo auton keulaan, niin valinta olisi varmaan tämä
LED-lisävalo W-light Wave 500 Ref.45 - Lumise.fi verkkokauppa

Valokuvion ja tehon osalta häviää varmasti kalliimmille valoille, mutta kyllä ledit halogeenin pesee mennen tullen kun valotehosta puhutaan. Noissa bilteman kannuissakin on ilmeisesti aika hyvä kuvio, mutta teho jättää varmaan ainakin hinnasta päätellen aika paljon toivomisen varaa, joten sen kuvion hyöty jää vähän pieneksi.
Mulla ei ainakaan töissä kuorma-auto hommissa oo yhtään ikävä halogeenikannuja kun uudessa autossa on ledit.

Monien led-paneeleiden ongelma on suoraan keulan eteen jäävä "valopallo", mutta omasta mielestä se on pienempi ongelma kuin heikot valot. Jos ei oikeasti tule paljoa säkkipimeessä ajeltua pitempiä matkoja, niin ongelma on aika mitätön verrattuna hyötyyn.

Biltemat ottaisin jos kriteerinä on mahdollisimman halpa hinta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
125
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
99 506
Viestejä
1 992 134
Jäsenet
41 517
Uusin jäsen
s0nny94

Hinta.fi

Ylös Bottom