Lisävalot

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Noz, 18.10.2016.

  1. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vertailukuvaa ei ole mutta mulla oli 3 kpl noita Biltemalaisia edellisen auton keulalla ihan halogeeni polttimoin. Sittemmin olen kokeillut SAE Seeker Dual X ja nyt 2 x SAE Seeker 210. Jos noista pitää valita niin ehdottomasti Biltemalaiset. Niillä saa parhaan valojakauman ja aallonpituus sopii paremin auton omien valojen kanssa yhteen.
     
    CodeThroll tykkää tästä.
  2. plisken

    plisken

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    Työkaverin autossa 2x Hellan 3003 55W xenoneilla ja 70W ballasteilla näytti omasta mielestä paremmin kuin oma Striker 560+.
    Taidankin laittaa itselle kaks kattilaa xenoneilla ja pistää myyntiin tuon Commanderin. Rumahan siitä tulee varmasti mutta sen verta pienillä teillä ajelen ja pimeässä ettei haittaa.
    Viime talven Striker meni avovaimon auton keulaan ja niillä kilometreillä ihan riittävä parannus vrt auton omat.
     
    CodeThroll tykkää tästä.
  3. Marco_m

    Marco_m

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    26.04.2017
    Sen enempää koko ketjua selaamaan läpi tai haulla onnea koittamassa, mites noissa lisävaloissa nuo kytkentä määräykset menee? Pitääkö olla omien pitkien takana, että lisävalot sammuu kun pitkät sammuttaa vai saako olla erikseen omalla kytkimellä, riippumatta auton omien pitkistä?
     
  4. ossid

    ossid

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Määräyksistä en tiedä, mutta pitäisi olla sanomattakin selvää että pitkät sammuu tilanteessa kuin tilanteessa silloin kun viiksestä vetäisee.

    Kytkimen voi toki sitten asentaa, että saa valita polttaako auton omia pitkiä, lisäpitkiä vai molempia.

    Siinä kohtaa jos tarvitsee alkaa härväämään jotain erillistä kytkintä lisäpitkät sammuttaakseen, on kyse täydesta piittaamattomuudesta vastaantulijan turvallisuutta kohtaan.
     
    dot1q ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  5. Marco_m

    Marco_m

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    26.04.2017
    Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
    Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
     
  6. CodeThroll

    CodeThroll

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2018
    Itsellä oli edellisessä autossa n.5 vuotta sitten ne Bilteman valot, jossa oli siniset kehykset. Hyvin kyllä tuli niillä lisää valoa. Nykyinenkin kulkine kaipaisi lisävalot ja tässä yrittänyt nyt hahmotella että onko nuo LED-valot pajonkin paremmat kuin nuo Bilteman nykyiset valot tai vaikka jotkin Hellan lisävalot. Onhan nuo LED-lisävalopaneelit helpompia asentaa, siromman näköiset ja "muodikkaat" mutta jos nämä ominaisuudet sivuuttaa niin ei kai halogeenitkaan kauheasti häviä LED-valoille.
     
  7. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Taitaapi semmoset viritelmät, jossa autoon syttyy suuntaan tai toiseen kytkimestä jotain auton omista valoista riippumattomia valaisimia mennä kategoriaan työvalot. Työvalojahan ei saa henkilöautoihin asennella, mutta jos sulla sattuu esim lava-auto tai pakettiauto olemaan, niin niissä jos ei nyt suoraan sallita niin katsotaan kyllä sormien läpi ylimääräisiä valoja (ja monissa työautoissa ne on ihan välttämättömiäkin).
     
  8. Nippa_

    Nippa_

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    07.12.2016
    Jos vertaa suoraan lumenia niin

    55w halogen ~1500
    35w xenon ~3000
    55w xenon ~4500

    Noita sitten keulalle 2-3kpl

    Ledit vaihtelee mallista riippuen 2000-20000lumenin välillä.

    Eli suoraan ei voi sanoa kumpi on tehokkaampi. Omassa kakkosautossa on pienet hellan valot halogeeneilla ja toisessa x visionin genesis 600(8000lumen), niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä.
     
  9. CodeThroll

    CodeThroll

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2018
    Joo, näinhän se on. Malleja ja merkkejä riittää ledeissä ja halogeeneissa ja se mikä milloinkin on paras riippuu siitä mitä ominaisuuksia/malleja vertaillaan.
     
  10. plisken

    plisken

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    Ja lähes varmasti paranee valot jos vertaa auton omiin. Jos ruma ulkonäkö pelottaa voi suurimpaan osaan autoista ostaa tarvikeritilän maskiin ja pilkkoa siihen sopiva aukko valoa varten. Kesäksi sitten alkuperäinen ritilä takaisin. Valon saa aika tukevasti monessa autossa keulan rakenteisiin.

    Kesällä yhteen Kiaan asennettu valo:
    http://imgur.com/a/BHZvFlq
     
  11. ossid

    ossid

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aa, eli ikäänkuin työvalot. Työvalot voi olla ainakin pakuissa, mutta muistaakseni noissa on ehtona että saavat syttyä vain kun on käsijarru päällä.

    Henkilöautojen osalta voi olla vaikeampi perustella katsurille työvaloja, ellei kyse ole selvästi työautosta esim. maasturi tms.
     
  12. pksto

    pksto

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2019
    Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
    Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
     
  13. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.
     
  14. psinis

    psinis

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    Itse laitoin Corollan keulaan Bilteman 9" pöntöt xenoneilla ja releelle herätteen otin konehuoneesta pitkien sulakkeelta sulakehaaroittimella.
     
  15. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 211
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Lisävalovertailu 2018 – 2019 | Jussinmäki.net Valovertailut

    Tuolta etsimään mieluisa. Vakioehdotuksena Genesis 600, jonka saa jussimäeltä ja lumiselta bänneristä saatavan alekoodin kanssa alle 200 eurolla.
     
  16. ossid

    ossid

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pitäisi lukea tuo uusi tieliikenneasetuksen valoja koskeva kohta läpi tarkemmin, koska mutuilen että asia oli ainakin "ennen" niin, että ei saanut palaa työvalot liikkuessa. Voi olla että sittemmin asia on muuttunut ja onhan tuo katsuristakin kiinni.
     
  17. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    849
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onko muuten noissa 9" kannuissa xenon-hyväksyntä?
     
  18. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tossahan toi pätkä, jos kiinnostaa ja sen perusteella työvalojen syttymisestä ei näytä olevan muuta vaatimusta kuin että niillä on oma kytkin.

    @Marco_m Ton koko pätkän perusteella voi mun mielestä varautua ottamaan valot irti joka kerta kun menee katsastamaan, jos aikoo jotain erikseen syttyviä lamppuja tavalliseen henkilöautoon asennella.

     
    ossid tykkää tästä.
  19. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 269
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toistan edellistä eli on törkeää asennella laittomalla kytkentätavalla henkilöautoon. Tuollainen on vaarallista. Autoa saattaa joskus ajaa joku muukin. Ihan verrattavissa sumuvalopelleihin.

    Johan tuo on traktoreissakin tapana oikein asentaa: etutyövaloja voi käyttää ajovalojen kanssa pitkillä, mutta lähivaloille vaihdettaessa työvalot sammuvat. Niitä ei tietenkään saa käyttää normaalissa tieliikenteessä lisäpitkinä, mutta työkonekäytössä tietyin edellytyksin ja maastoajossa toki. Siispä on erittäin fiksua, että valot sammuvat kun vaihdetaan lähivaloille. Toisaalta työvalot menevät päälle myös, kun päävalokatkaisin on parkkiasennossa.

    Eiköhän se henkilöauton työvalotarve tule täytettyä magneettijalustoilla. Voi asentaa ihan samaan tapaan kuin yleensä taksikupu. Lamppu on siis nostettavissa pois hetkessä, ja johdotus voi tulla kiinteästi valmiiksi katolle eli ei tarvitse pitää mitään typeriä ikkunan välistä vedettyjä räpellyksiä.

    En tiedä mikä on sääntö pakujen työvaloissa, mutta laittomat valoasennukset ovat yleisiä. Häiritsevät valoasennukset ovat vielä yleisempiä.

    Saattaahan niissä olla, mutta ei se tee halogeenilisävaloista laillisia xenonkäyttöön.

    Jälkiasennussarjat eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön, koska halogeenipolttimon kantaan sopivat xenonit eivät ole ja halpa kiinanelektroniikka ei ole. Jos taas käytetään jotain muita, asennus on niinikään laiton, koska valaisin on modifioitu eli vastaa omavalmistetta eikä tehdastekoista hyväksyttyä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2019
  20. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    849
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Siksi kysyinkin asiaa, moni asentaa ne ilman mitään mietteitä ja on tyytyväinen. Toiset taas tarkistaa että xenon-leima löytyy ja taputtaa itseään selkään vääntäessään xenonia ja ballastia kuoriin.

    OT: Eilen tuli joku LED/Xenon-ihme vastaan, ledit lyhyissä ja xenonit pitkissä. Auto tietenkin vanha Volvon hoppana jossa umpiot parraat päivänsä nähny. :facepalm:
     
  21. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 216
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Mullakin tuli pari yötä sitten vastaan joku minirekka. Pitkät oli palkki katolla sekä rivi jotain alhaalla. Ajoneuvon kokoluokka oli semmonen että en usko että oli edes hiace mihin tuo rakennelma oli laitettu. Sen hetkinen liikennetilanne + se että se auto sokaisi mut niillä valoillaan ennen kuin laitto lyhyille aiheutti sen että en tiedä mitä siinä alla oli. Pitkiin se oli kytketty kun kaikki muut valot paitsi pari tuikkua katos kerralla.
     
  22. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    2 050
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Minulla on ennestään 2 x Lazer Triple R STD keulalla rekkaritelineellä. Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen Genesiksen 1300:een on? Meneekö samalle rekkaritelineelle ja onko piuhojen suhteen vain plug&play-henkinen ratkaisu? Kiinnostaisi tuon Genesiksen huomattavasti leveämpi valokeila. Lazereilla tulee tuo älytön hotspotti keulan eteen.
     
  23. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mikä auto kyseessä, kun tuo valo on 1,3 metriä leveä? Oon tuommosen kerran nähny liikenteessä ja se oli rekan katolla.

    Lazerin valot käyttää erilaista liitintä kuin nuo Genesikset (amp vs dt2), joten ainakin liittimen joutuu vaihtamaan.
     
  24. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Meillä on tommoset isot Genesikset uusissa ambulansseissa. On erittäin miellyttävä valo ja ei tosiaan lainkaan hotspottia keulan edessä, vaan valo menee sinne missä sitä tarvitsee, eli pientareille ja pitkälle eteen.
     
  25. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    2 050
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Jahas, pitääpä unohtaa. :D
     
  26. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    2 050
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
  27. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 448
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
    Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
    Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
     
  28. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 083
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siirtoleukapihdeillä itse avannut hankalimmat
     
  29. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 448
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Yritin, ei saa kunnolla otetta kun pallokantaruuvi:facepalm: Oishan sitä voinut asentaessa vähän miettiä ja katsoa että käyttääkö mukana tulevaa vai pistääkö jonkun toisen..
     
  30. Snowman

    Snowman Peräsmies RTX ON

    Viestejä:
    525
    Rekisteröitynyt:
    09.02.2017
    Poraamalla pois ja uudet kierteet koteloon tarvittaessa, ei tuon takia nyt pois sentään kannata heittää.
     
  31. Jote

    Jote

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Kunnolla lämpöä(kuumailmapuhallin) ja kylmäsprayta vuorotellen tusinan kertaa, niin murtuu liitos. Irroitusvaiheessa ruuvi kylmäksi.
     
  32. plisken

    plisken

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    Vihdoin sain kunnollisen kiinnityksen Optibeamille. Tuossa pari testikuvaa. Kamerana iPhone, valotus lukittu 1/15s.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Mariini tykkää tästä.
  33. Makem

    Makem

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2019
    Paljon suurin piirtein on matkaa tuonne mutkaan / tien päähän?
     
  34. plisken

    plisken

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    Retkikarta.fi:sta mittasin ja noin 380m noiden puiden juureen. Mutka viettää alaspäin ja siihen on noin 350m.
     
  35. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Onko kokemusta Bilteman 7" lisähalogeeneista? Niiden hinta on ainakin hyvin edullinen.
    Kaukovalo 7", halogeeni

    Aika harvoin tulee ajeltua pimeillä maanteillä, mutta niilläkin harvoilla kerroilla valotehoa olisi hyvä olla riittävästi.
     
  36. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    On ne paremmat kuin ei mitään jos auton omat ei riitä, mutta noissa on vaan hemmetin iso referenssiluku (37,5 per valo). 100 on se maksimi johon lasketaan sekä auton omat pitkät että lisävalot. Eli kannattaa perehtyä mikä se luku on auton omissa valoissa. Löytyy yleensä jostain päin umpiota ja jos ei mitään lukua löydy niin se on ainakin halogeenipitkissä 20 per valo. Viimeistään sitten katsastusukko käskee ottaa lisärit pois, jos menee yli.

    Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä ja eikä ref luvut ylity, niin ei taida Biltemalle löytyä vastusta.

    Arctic Bright S100 LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa
    Näissä on referenssi per valo vaan 12,5 eli pitäis mennä 2kpl minkä tahansa auton keulaan.
     
  37. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

    Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
     
  38. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    849
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    CAN-väylä varmasti löytyy, eri asia mitä käy jos pitkältä ryöstää herätteen. VW T6ssa toimii ryöstämällä, löytyisikö UKn foorumeilta asiaan apua? Sieltä löytyi neuvoja volkkarin lisävalon asennukseen.
     
    Vklnuppi tykkää tästä.
  39. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Pitää tarkistaa vielä ref luku. Nuo ledit vaikuttivat myös olevan ihan ok. Onko jotain suosituksia valmiista johtosarjasta, joka on kunnon johdoilla?
     
  40. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ei ole itsellä kokemusta muista kuin luminalightsin sarjoista, mutta ne on ainakin omissa asennuksissa toimineet moitteetta tähän asti
    Relejohtosarja lisävalojen asennukseen DT-liittimillä, LuminaLights DT-liittimillä, LuminaLights - Lumise.fi verkkokauppa

    En tiiä erooko toi hirveesti laadultaan esim tästä:
    Arctic Bright Deutsch DT-2 relejohtosarja kahdelle lisävalolle katkaisijalla | Karkkainen.com verkkokauppa

    Jos on maaohjatut valot niin kuin mulla oli Subarussa (taitaa olla japsien erikoisuus tämä) niin joutuu ite hiukan säätämään tuon setin kanssa. Eurooppalaisiin sopii suoraan. Can-väylä ohjatut jutut on sitten erikseen ja saattaa vaatia jotain erilaisia virityksiä.
     
  41. plisken

    plisken

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    CAN-väyläohjattuun järkevin lienee hommata se CAN-rele. Halvempi kuin XBB-älyrele hall-anturilla ja pitäis toimia silti hyvin. Googlella toki kannattee varmistaa.
     
  42. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    794
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Se riippuu siitä, miten kyseisen auton valoja ohjataan. Jos valoille menee jokin yksittäinen johdin, johon ilmestyy +12VDC silloin kun pitkät valot kytketään, niin asennus menee aivan samalla tavalla kuin 80-luvun eskorttiin, ei mitään erikoista.

    Jos taas valoille menee vain väylä, jonka viesteillä pitkien valojen ohjaus hoidetaan valoumpion sisällä, niin homma hoidetaan eri tavalla.

    Transitissa on takuulla CAN-väylä, mahdollisesti useampiakin. Mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä, että niillä olisi mitään vaikutusta tähän lisävalojen kytkentään. En valitettavasti osaa sanoa miten se kyseisessä autossa on, eikä välttämättä kukaan muukaan tietämättä esimerkiksi minkä tyyppiset valot tässä autoyksilössä on.

    Noin yleisesti monilla tuntuu olevan joku älyvapaa kuvitelma siitä, että jos autossa on yksikin CAN-väylä (ja niitä on ollut jo liki 30 vuotta, wikipedian mukaan W140 ässämersu oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa CAN-väylä oli alkaen vuosimallista 1991) niin sitten sisävaloista alkaen pitää hommata jotain helvetin "CANbus" polttimia ja tupakansytyttimenkin tulee olla väyläohjattua mallia. Koko termi "canbus varustettu auto" on ihan järjetön, ainakin siinä mielessä että se automaattisesti merkitsisi jotain lisävalojen kannalta.
     
  43. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019 klo 10:22
  44. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Kiitoksia tiedosta. Täytyy perehtyä noihin kun näkee nyt autonkin ensin, isän auto siis kyseessä :D Ennakkoon vaan ajattelin tiedustella asiaa. Kaverin pakuun kun asennettiin, niin meinasi olla täysi työ saada se toimimaan.
     
  45. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    748
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Päinvastoin, ämpärit on ihan hyvät jos hakee leveyttä. Ne voi myös suunnata hieman penkkoihin päin. Halvoissa ledipaneeleissa on joko kapea keila tai kaikki valo tulee leveästi ihan keulan eteen eikä pidemmälle näe yhtään paremmin.
     
  46. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 211
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt kun referenssejä lasketaan, oletettavasti halutaan täysin sallittu valokokoonpano. Tällöin ämpärien sisällä tulee olemaan halogeenipolttimot, joista ei kovin paljoa loppujen lopuksi tule lisää valoa. Kustannukset pysyy kuitenkin alhaalla. Bilteman xenon-ämpärit maksaa jo 159e kappaleelta. Näillä tulee valoa kauas ja leveälle paljon. Ledeilläkin homma onnistuu, mutta halpa ja hyvä ei silloinkaan tule samassa paketissa.
     
  47. psinis

    psinis

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    Itsellä isompi Transit -15 ja siinä on ref 12,5. Itse otin herätteen pitkien sulakkeelta ja ihan tavan releellä.
     
    Vklnuppi tykkää tästä.
  48. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Jos pitäisi nyt itselle tai esim sukulaiselle satunnaiseen käyttöön ja halvalla laittaa lisävalo auton keulaan, niin valinta olisi varmaan tämä
    LED-lisävalo W-light Wave 500 Ref.45 - Lumise.fi verkkokauppa

    Valokuvion ja tehon osalta häviää varmasti kalliimmille valoille, mutta kyllä ledit halogeenin pesee mennen tullen kun valotehosta puhutaan. Noissa bilteman kannuissakin on ilmeisesti aika hyvä kuvio, mutta teho jättää varmaan ainakin hinnasta päätellen aika paljon toivomisen varaa, joten sen kuvion hyöty jää vähän pieneksi.
    Mulla ei ainakaan töissä kuorma-auto hommissa oo yhtään ikävä halogeenikannuja kun uudessa autossa on ledit.

    Monien led-paneeleiden ongelma on suoraan keulan eteen jäävä "valopallo", mutta omasta mielestä se on pienempi ongelma kuin heikot valot. Jos ei oikeasti tule paljoa säkkipimeessä ajeltua pitempiä matkoja, niin ongelma on aika mitätön verrattuna hyötyyn.

    Biltemat ottaisin jos kriteerinä on mahdollisimman halpa hinta.
     
  49. Jo_Hani

    Jo_Hani

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2018
    Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?