Lisävalot

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Meillä on tommoset isot Genesikset uusissa ambulansseissa. On erittäin miellyttävä valo ja ei tosiaan lainkaan hotspottia keulan edessä, vaan valo menee sinne missä sitä tarvitsee, eli pientareille ja pitkälle eteen.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Mikä auto kyseessä, kun tuo valo on 1,3 metriä leveä? Oon tuommosen kerran nähny liikenteessä ja se oli rekan katolla.

Lazerin valot käyttää erilaista liitintä kuin nuo Genesikset (amp vs dt2), joten ainakin liittimen joutuu vaihtamaan.
Jahas, pitääpä unohtaa. :D
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
Siirtoleukapihdeillä itse avannut hankalimmat
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Yritin, ei saa kunnolla otetta kun pallokantaruuvi:facepalm: Oishan sitä voinut asentaessa vähän miettiä ja katsoa että käyttääkö mukana tulevaa vai pistääkö jonkun toisen..
Poraamalla pois ja uudet kierteet koteloon tarvittaessa, ei tuon takia nyt pois sentään kannata heittää.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Ruuvailin Nightglow 9":t keulalta irti (siirtyy uuteen autoon).
Nyt on kuitenkin toisessa tuo tukiraudan ruuvi hirttänyt totaalisesti kiinni. Asiaa ei auta että ruuvi on tehty jostain tinasta/kiinametallista, piti jo dremelillä vetäistä ura siihen mutta siltikään ei talttapäämeisselillä aukea ja kohta ei ole koko kannasta mitään jäljellä. Vinkkejä millä saa irti? Muuten lentää valo roskiin kun ei tukirautaa saa uusittua.
Toisessa oli ruuvi myös tiukassa, mutta lähti auki kuitenkin.
Kunnolla lämpöä(kuumailmapuhallin) ja kylmäsprayta vuorotellen tusinan kertaa, niin murtuu liitos. Irroitusvaiheessa ruuvi kylmäksi.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
426
Vihdoin sain kunnollisen kiinnityksen Optibeamille. Tuossa pari testikuvaa. Kamerana iPhone, valotus lukittu 1/15s.


auton omat ajovalot, Philips White Vision H11

auton pitkät, Osram Night Breaker Laser HB3 +150%


auton pitkät ja Optibeam Commander
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
426
Retkikarta.fi:sta mittasin ja noin 380m noiden puiden juureen. Mutka viettää alaspäin ja siihen on noin 350m.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Onko kokemusta Bilteman 7" lisähalogeeneista? Niiden hinta on ainakin hyvin edullinen.
Kaukovalo 7", halogeeni

Aika harvoin tulee ajeltua pimeillä maanteillä, mutta niilläkin harvoilla kerroilla valotehoa olisi hyvä olla riittävästi.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Onko kokemusta Bilteman 7" lisähalogeeneista? Niiden hinta on ainakin hyvin edullinen.
Kaukovalo 7", halogeeni

Aika harvoin tulee ajeltua pimeillä maanteillä, mutta niilläkin harvoilla kerroilla valotehoa olisi hyvä olla riittävästi.
On ne paremmat kuin ei mitään jos auton omat ei riitä, mutta noissa on vaan hemmetin iso referenssiluku (37,5 per valo). 100 on se maksimi johon lasketaan sekä auton omat pitkät että lisävalot. Eli kannattaa perehtyä mikä se luku on auton omissa valoissa. Löytyy yleensä jostain päin umpiota ja jos ei mitään lukua löydy niin se on ainakin halogeenipitkissä 20 per valo. Viimeistään sitten katsastusukko käskee ottaa lisärit pois, jos menee yli.

Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä ja eikä ref luvut ylity, niin ei taida Biltemalle löytyä vastusta.

Arctic Bright S100 LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa
Näissä on referenssi per valo vaan 12,5 eli pitäis mennä 2kpl minkä tahansa auton keulaan.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
CAN-väylä varmasti löytyy, eri asia mitä käy jos pitkältä ryöstää herätteen. VW T6ssa toimii ryöstämällä, löytyisikö UKn foorumeilta asiaan apua? Sieltä löytyi neuvoja volkkarin lisävalon asennukseen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
On ne paremmat kuin ei mitään jos auton omat ei riitä, mutta noissa on vaan hemmetin iso referenssiluku (37,5 per valo). 100 on se maksimi johon lasketaan sekä auton omat pitkät että lisävalot. Eli kannattaa perehtyä mikä se luku on auton omissa valoissa. Löytyy yleensä jostain päin umpiota ja jos ei mitään lukua löydy niin se on ainakin halogeenipitkissä 20 per valo. Viimeistään sitten katsastusukko käskee ottaa lisärit pois, jos menee yli.

Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä ja eikä ref luvut ylity, niin ei taida Biltemalle löytyä vastusta.

Arctic Bright S100 LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa
Näissä on referenssi per valo vaan 12,5 eli pitäis mennä 2kpl minkä tahansa auton keulaan.
Pitää tarkistaa vielä ref luku. Nuo ledit vaikuttivat myös olevan ihan ok. Onko jotain suosituksia valmiista johtosarjasta, joka on kunnon johdoilla?
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Pitää tarkistaa vielä ref luku. Nuo ledit vaikuttivat myös olevan ihan ok. Onko jotain suosituksia valmiista johtosarjasta, joka on kunnon johdoilla?
Ei ole itsellä kokemusta muista kuin luminalightsin sarjoista, mutta ne on ainakin omissa asennuksissa toimineet moitteetta tähän asti
Relejohtosarja lisävalojen asennukseen DT-liittimillä, LuminaLights DT-liittimillä, LuminaLights - Lumise.fi verkkokauppa

En tiiä erooko toi hirveesti laadultaan esim tästä:
Arctic Bright Deutsch DT-2 relejohtosarja kahdelle lisävalolle katkaisijalla | Karkkainen.com verkkokauppa

Jos on maaohjatut valot niin kuin mulla oli Subarussa (taitaa olla japsien erikoisuus tämä) niin joutuu ite hiukan säätämään tuon setin kanssa. Eurooppalaisiin sopii suoraan. Can-väylä ohjatut jutut on sitten erikseen ja saattaa vaatia jotain erilaisia virityksiä.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
426
CAN-väyläohjattuun järkevin lienee hommata se CAN-rele. Halvempi kuin XBB-älyrele hall-anturilla ja pitäis toimia silti hyvin. Googlella toki kannattee varmistaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 828
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
Se riippuu siitä, miten kyseisen auton valoja ohjataan. Jos valoille menee jokin yksittäinen johdin, johon ilmestyy +12VDC silloin kun pitkät valot kytketään, niin asennus menee aivan samalla tavalla kuin 80-luvun eskorttiin, ei mitään erikoista.

Jos taas valoille menee vain väylä, jonka viesteillä pitkien valojen ohjaus hoidetaan valoumpion sisällä, niin homma hoidetaan eri tavalla.

Transitissa on takuulla CAN-väylä, mahdollisesti useampiakin. Mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä, että niillä olisi mitään vaikutusta tähän lisävalojen kytkentään. En valitettavasti osaa sanoa miten se kyseisessä autossa on, eikä välttämättä kukaan muukaan tietämättä esimerkiksi minkä tyyppiset valot tässä autoyksilössä on.

Noin yleisesti monilla tuntuu olevan joku älyvapaa kuvitelma siitä, että jos autossa on yksikin CAN-väylä (ja niitä on ollut jo liki 30 vuotta, wikipedian mukaan W140 ässämersu oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa CAN-väylä oli alkaen vuosimallista 1991) niin sitten sisävaloista alkaen pitää hommata jotain helvetin "CANbus" polttimia ja tupakansytyttimenkin tulee olla väyläohjattua mallia. Koko termi "canbus varustettu auto" on ihan järjetön, ainakin siinä mielessä että se automaattisesti merkitsisi jotain lisävalojen kannalta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
CAN-väyläohjattuun järkevin lienee hommata se CAN-rele. Halvempi kuin XBB-älyrele hall-anturilla ja pitäis toimia silti hyvin. Googlella toki kannattee varmistaa.
Kiitoksia tiedosta. Täytyy perehtyä noihin kun näkee nyt autonkin ensin, isän auto siis kyseessä :D Ennakkoon vaan ajattelin tiedustella asiaa. Kaverin pakuun kun asennettiin, niin meinasi olla täysi työ saada se toimimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
Päinvastoin, ämpärit on ihan hyvät jos hakee leveyttä. Ne voi myös suunnata hieman penkkoihin päin. Halvoissa ledipaneeleissa on joko kapea keila tai kaikki valo tulee leveästi ihan keulan eteen eikä pidemmälle näe yhtään paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Nyt kun referenssejä lasketaan, oletettavasti halutaan täysin sallittu valokokoonpano. Tällöin ämpärien sisällä tulee olemaan halogeenipolttimot, joista ei kovin paljoa loppujen lopuksi tule lisää valoa. Kustannukset pysyy kuitenkin alhaalla. Bilteman xenon-ämpärit maksaa jo 159e kappaleelta. Näillä tulee valoa kauas ja leveälle paljon. Ledeilläkin homma onnistuu, mutta halpa ja hyvä ei silloinkaan tule samassa paketissa.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
61
Tarviiko lisävalon asennus canbus varustettuun autoon jotain erikoista vai voiko ryöstää releen ohjauksen perinteisesti pitkiltä?

Ford Transit Custom - 13 kyseessä. En tiedä, mutta veikkaan siinä olevan tuo can väylä.
Itsellä isompi Transit -15 ja siinä on ref 12,5. Itse otin herätteen pitkien sulakkeelta ja ihan tavan releellä.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Tarkistin ref luvun ja umpiossa lukee 12.5. :eek: Jos katsoin umpiosta oikeat numerot, niin eipä ihmekään, että valot vaikuttavat niin onnettomilta. Sittenhän keulaan voisi laittaa jopa ne supertyylikkäät Bilteman lisäpitkä-ämpärit, mutta olisikohan led-paneeli kuitenkin parempi niin tulisi vähän leveyttäkin valokeilaan.
Jos pitäisi nyt itselle tai esim sukulaiselle satunnaiseen käyttöön ja halvalla laittaa lisävalo auton keulaan, niin valinta olisi varmaan tämä
LED-lisävalo W-light Wave 500 Ref.45 - Lumise.fi verkkokauppa

Valokuvion ja tehon osalta häviää varmasti kalliimmille valoille, mutta kyllä ledit halogeenin pesee mennen tullen kun valotehosta puhutaan. Noissa bilteman kannuissakin on ilmeisesti aika hyvä kuvio, mutta teho jättää varmaan ainakin hinnasta päätellen aika paljon toivomisen varaa, joten sen kuvion hyöty jää vähän pieneksi.
Mulla ei ainakaan töissä kuorma-auto hommissa oo yhtään ikävä halogeenikannuja kun uudessa autossa on ledit.

Monien led-paneeleiden ongelma on suoraan keulan eteen jäävä "valopallo", mutta omasta mielestä se on pienempi ongelma kuin heikot valot. Jos ei oikeasti tule paljoa säkkipimeessä ajeltua pitempiä matkoja, niin ongelma on aika mitätön verrattuna hyötyyn.

Biltemat ottaisin jos kriteerinä on mahdollisimman halpa hinta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
Tohon työautoon (2013vm transit) laitoin herätejohdon ihan polttimossa(h4) olevan reijän läpi ja liitin paikoilleen. Toiminut hyvin, pääasiana pidin, ettei autoon tehdä alkuperäseen johtosarjaan mitään muutoksia.
Omassa jeepissä taas on pitkien johtoa kuorittu, kolvattu 5cm pätkä johtoa kiinni jossa liitin herätteelle. Eli juottamalla tehty y-haara.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 828
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
Onpa rajalliset vaihtoehdot annettu. Asiallinen puristusliitos suojattuna kunnollisella liimakutistesukalla on mun ratkaisu.

Rosvoliittimien käyttäjät voisi tehdä palveluksen kaikille ja pysyä kaukana kaikista ajoneuvosähköistä. :dead:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Ryöstäjä on sen verran helppo että sitä tullu käytettyä. Korjataan sitten kun ei enää lisävalot syty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
Auton omilta pitkiltä olen rosvolla ottanut releelle herätteen. MP:ssä myös samassa hommassa käyttänyt eikä ole koskaan ollut ongelmaa. Vaatii tietty oikean kokoisen rosvon suhteessa johtimiin. Juottamalla tai puristamalla tietty parempi jos tilaa ja viitseliäisyyttä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
Ryöstäjällä eikä edes kuolemanpelkoa. VW T6ssa etuvalo on samassa tilassa akun ja virtakeskuksen kanssa, tuo on yllättävän puhdas paikka. En laittanut edes mitään vettä eristämään.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Tilanteesta riippuen, mutta aika usein ryöstäjällä eikä vielä ole galaksit räjähtäneet :D

Onko noita abiko-liittimiä muuten olemassa "adapteri-malleja" eli että menisi esim. H1 liittimen ja lampun latan väliin ja olisi vielä tyhjä latta kyljessä. Eli Y-liitin,vaikea selittää mutta toivottavasti joku tajusi :D
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Niin no tarkemmin ajatellen hoituuhan se noillakin kun pätkäisee nykyisestä liittimen pois ja laittaa tuon tilalle :D Tarkoitin siis sellaista jossa 2kpl laittaa ja yksi tuollainen naaras (?) joka sopii lattaan eli ei puristusliitettävää piuhan paikkaa ollenkaan.

Toisessa kokeiluluontoisessa H4-projektissa olisi ollut hyötyä tuollaisesta, mutta taidan kolvata piuhat suoraan H4 liittimen abikoihin.
 
Liittynyt
19.11.2019
Viestejä
14
Oletteko tyytyneet lisävalojen sähköissä pelkästään ryöstäjiin vai juottamalla tehneet y-haarat?
Autoista mitään tietämätön kaverini osti käytetyn auton. Syksyn tullen hän halusi lisävalot minun asentamana. Heräte oli tehty jo edellisen omistajan toimesta ryöstäjällä. Ehdotin juottamista, vastaus oli nihkeää. Aloin kuitenkin mitään puhumatta purkamaan umpiota irti, mutta se ei lähtenytkään muutamassa sekunnissa (automerkki, johon en ole aiemmin koskenut) joten hirveän aikuisen miehen kitinän saattelemana jätin yrityksen sikseen ja päätin käyttää ryöstäjällä tehtyä herätettä lisävaloille.

Kevät tuli ja lumi suli. Ehdotin samaiselle kaverille lisävalojen irroitusta kesäksi. Eihän se tietenkään käynyt, mutta samalla ilmeni, että lisävalot olivat toimineet noin kuukauden asennuksen jälkeen. Minulle tämä kaveri ei ollut maininnut mitään, koska aikoi viedä valot ammattilaisen asennettavaksi jossain vaiheessa. Vedin akulta jumpperin releelle ja valot syttyivät heti, joten viaksi paljastuikin ryöstäjä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
29
Ryöstäjällä otin herätteen h astraan. Oikea johto löytyi kun virtakynällä tökki liittimeen kun pitkät oli päällä. Kaikki 3 johtoa mustia ja ahtaat paikat niin helpoin näin. Vielä testaamatta ,että tekeekö 39e maksaneella striker 220 paneelilla mitään.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Arvostan ryöstäjän paremmaksi vaihtoehdoksi ajoneuvossa kuin juottamisen.
Tärinän takia? Suoraan sanoen mulle ei ole koskaan selvinnyt miten noi ajoneuvosähköt pitäisi oikeaoppisesti liittää. Essonbaaria kyllä kuulee puolesta/vastaan puristusliitoksia/juottamista.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Asensin sen itse. Heräte tulee pitkien sulakkeelta. Harvinaisen tympeä suunnattava on tuo Optibeam Ultra 6, aina pitää löysyttää kiinnikkeitä, että pääsee käsiksi kaltevuuden säätöön ja kaltevuuden säädössä ei ole mitään asteikkoa, että pystyisi arvioimaan paljonko sitä on säätänyt. Nyt lamppu on suorassa, mutta silti ~30m päähän tulee hot spot. En tykkää.

Vaihdoin ajovalon polttimot Osram night breaker xenarc lasereihin (xenonit siis), mutta eivät ne juuri sen kummemmat ole kuin tavalliset polttimot. Ehkä kuvio on tarkempi, mutta valotehossa ero on pieni.

Tekisi mieli vaihtaa koko auto pois, mutta pitää yrittää sinnitellä vuosi.

Niin joo, merkkiliike ei vastannut kyselyyni herätteen asentamisesta. Boikottiin koko merkkiliike.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 828
Suoraan sanoen mulle ei ole koskaan selvinnyt miten noi ajoneuvosähköt pitäisi oikeaoppisesti liittää.
Itse olen järkeillyt, että aika hyvän referenssin saa kun katsoo miten ne johtimet on tehtaan jäljiltä... Juotoksia on lähinnä moduulien sisällä, piirilevyissä yms. Johtosarjat on rakennettu puristusliitoksilla. Ja kun lukee autotehtaan virallisia korjausoppaita, niin niissä aivan erityisesti ja tiukasti kielletään johtosarjojen korjaaminen juottamalla.

Kestää se juotoskin aika mukavasti johdon välissä kun sen tukee jämäkällä liimakutistesukalla ja teippaa tai vetää nippusiteillä lujasti kiinni johonkin kiinteään ettei se pääse taipumaan tai tärisemään. En silti ole ite keksiny oikein mitä merkittävää etua siitä saisi verrattuna kunnolliseen puristusliitokseen joka ei pelkää tärinääkään, niin olen sitten tehnyt puristusliitoksin.

Reilun 10 min video jossa asiaa havainnollistetaan:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Tärinän takia? Suoraan sanoen mulle ei ole koskaan selvinnyt miten noi ajoneuvosähköt pitäisi oikeaoppisesti liittää. Essonbaaria kyllä kuulee puolesta/vastaan puristusliitoksia/juottamista.
Pääasia että liitos tehdään oikein. Juotoksissa usein me amatöörit teemme virheitä valmistelussa, juotteen annostelussa, lämpötilassa jne. ja taas puristusliitoksissa liittimet/työkalut/johtimet eivät ole hyvälaatuisia tai sopivia keskenään. Jos olet ammattitason pehmytjuotosliittäjä tai omaat kattavan setin hyvälaatuisia puristustyökaluja ja niihin sopivia liittimiä niin molemmilla tulee hyvää jälkeä.

Itse olin kotihommissa siirtynyt aika pitkälti puristamiseen lähinnä nopeuden ja helppouden takia. Moottoripyörässä joskus jaksoi MIL liittimien kanssa hifistellä mutta nykyään ainakin autoissa perus abikoja, supersealeja, deutscheja tms. Edelleenkään työkalut ei kyllä sovi kaikkeen mutta auttavasti pärjää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Pääasia että liitos tehdään oikein. Juotoksissa usein me amatöörit teemme virheitä valmistelussa, juotteen annostelussa, lämpötilassa jne. ja taas puristusliitoksissa liittimet/työkalut/johtimet eivät ole hyvälaatuisia tai sopivia keskenään. Jos olet ammattitason pehmytjuotosliittäjä tai omaat kattavan setin hyvälaatuisia puristustyökaluja ja niihin sopivia liittimiä niin molemmilla tulee hyvää jälkeä.

Itse olin kotihommissa siirtynyt aika pitkälti puristamiseen lähinnä nopeuden ja helppouden takia. Moottoripyörässä joskus jaksoi MIL liittimien kanssa hifistellä mutta nykyään ainakin autoissa perus abikoja, supersealeja, deutscheja tms. Edelleenkään työkalut ei kyllä sovi kaikkeen mutta auttavasti pärjää.
Juurikin näin, juottamalla saa hyvän ja kestävän liitoksen jos tietää mitä tekee. Puristusliitos edes kohtuullisen hyvillä vehkeillä on vaikeampi tössiä.

Rosvoliitin ei yksinkertaisesti sovi luotettavien ratkaisujen listalle. Se voi toimia kuukauden, vuoden tai kymmenen. Sitten jossain vaiheessa iskee mystiset viat...

Omassa LT:ssä oli Telen miehet kytkeny kaiken rosvoilla ja niitä riitti kojelaudan alla ja myös maskin takana. Olihan ne pelannu 15 vuotta, mutta sitten olikin johdot hapettunut olemattomiin rosvojen kohdalta. Tietysti harva murehtii 15 vuoden päähän, mutta sijainnista riippuen siihen tarvittava aika voi olla paljon lyhyempikin.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Mitäs lisävaloja raati suosittelee? Olen ajatellut joko Optibeam pioneer 800 tai NBB Alpha lisävalo LuminaLights Special Edition 70w xenoneita. Myös tottakai muutkin vaihtoehdot on mahdollisia. Budjettina olen ajatellut 200-300e ja auto mihin tulee on iso tila-auto
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom