Lisävalot

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Noz, 18.10.2016.

  1. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 432
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juottamalla
     
    Toteemieläin ja Rensu tykkäävät tästä.
  2. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    444
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Rosvoja käytetään enintään vihamiehen autoon, on kyllä vihoviimeinen keksintö auton kosteassa ympäristössä.
     
  3. yyri

    yyri

    Viestejä:
    963
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pitkien sulakkeelta sulakeryöstäjällä jos löytyy moinen sulakerasiasta.
     
  4. veikkaaja

    veikkaaja

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    28.02.2018
    Tohon työautoon (2013vm transit) laitoin herätejohdon ihan polttimossa(h4) olevan reijän läpi ja liitin paikoilleen. Toiminut hyvin, pääasiana pidin, ettei autoon tehdä alkuperäseen johtosarjaan mitään muutoksia.
    Omassa jeepissä taas on pitkien johtoa kuorittu, kolvattu 5cm pätkä johtoa kiinni jossa liitin herätteelle. Eli juottamalla tehty y-haara.
     
  5. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    826
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Onpa rajalliset vaihtoehdot annettu. Asiallinen puristusliitos suojattuna kunnollisella liimakutistesukalla on mun ratkaisu.

    Rosvoliittimien käyttäjät voisi tehdä palveluksen kaikille ja pysyä kaukana kaikista ajoneuvosähköistä. :dead:
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  6. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ryöstäjä on sen verran helppo että sitä tullu käytettyä. Korjataan sitten kun ei enää lisävalot syty.
     
  7. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 194
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Auton omilta pitkiltä olen rosvolla ottanut releelle herätteen. MP:ssä myös samassa hommassa käyttänyt eikä ole koskaan ollut ongelmaa. Vaatii tietty oikean kokoisen rosvon suhteessa johtimiin. Juottamalla tai puristamalla tietty parempi jos tilaa ja viitseliäisyyttä.
     
  8. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    855
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ryöstäjällä eikä edes kuolemanpelkoa. VW T6ssa etuvalo on samassa tilassa akun ja virtakeskuksen kanssa, tuo on yllättävän puhdas paikka. En laittanut edes mitään vettä eristämään.
     
  9. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Tilanteesta riippuen, mutta aika usein ryöstäjällä eikä vielä ole galaksit räjähtäneet :D

    Onko noita abiko-liittimiä muuten olemassa "adapteri-malleja" eli että menisi esim. H1 liittimen ja lampun latan väliin ja olisi vielä tyhjä latta kyljessä. Eli Y-liitin,vaikea selittää mutta toivottavasti joku tajusi :D
     
  10. plisken

    plisken

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    05.04.2017
    Tämmösiä: ABIKO lattaliitin haaroitin 0,5-1,5mm² 50kpl ?
     
  11. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Niin no tarkemmin ajatellen hoituuhan se noillakin kun pätkäisee nykyisestä liittimen pois ja laittaa tuon tilalle :D Tarkoitin siis sellaista jossa 2kpl laittaa ja yksi tuollainen naaras (?) joka sopii lattaan eli ei puristusliitettävää piuhan paikkaa ollenkaan.

    Toisessa kokeiluluontoisessa H4-projektissa olisi ollut hyötyä tuollaisesta, mutta taidan kolvata piuhat suoraan H4 liittimen abikoihin.
     
  12. Lakkapää

    Lakkapää

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2019
    Autoista mitään tietämätön kaverini osti käytetyn auton. Syksyn tullen hän halusi lisävalot minun asentamana. Heräte oli tehty jo edellisen omistajan toimesta ryöstäjällä. Ehdotin juottamista, vastaus oli nihkeää. Aloin kuitenkin mitään puhumatta purkamaan umpiota irti, mutta se ei lähtenytkään muutamassa sekunnissa (automerkki, johon en ole aiemmin koskenut) joten hirveän aikuisen miehen kitinän saattelemana jätin yrityksen sikseen ja päätin käyttää ryöstäjällä tehtyä herätettä lisävaloille.

    Kevät tuli ja lumi suli. Ehdotin samaiselle kaverille lisävalojen irroitusta kesäksi. Eihän se tietenkään käynyt, mutta samalla ilmeni, että lisävalot olivat toimineet noin kuukauden asennuksen jälkeen. Minulle tämä kaveri ei ollut maininnut mitään, koska aikoi viedä valot ammattilaisen asennettavaksi jossain vaiheessa. Vedin akulta jumpperin releelle ja valot syttyivät heti, joten viaksi paljastuikin ryöstäjä.
     
    Tonnin Seteli, Meisseli, Lagittaja ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  13. vva71

    vva71

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Ryöstäjällä otin herätteen h astraan. Oikea johto löytyi kun virtakynällä tökki liittimeen kun pitkät oli päällä. Kaikki 3 johtoa mustia ja ahtaat paikat niin helpoin näin. Vielä testaamatta ,että tekeekö 39e maksaneella striker 220 paneelilla mitään.
     
  14. Serbetli

    Serbetli

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2019
    Arvostan ryöstäjän paremmaksi vaihtoehdoksi ajoneuvossa kuin juottamisen.
     
  15. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Tärinän takia? Suoraan sanoen mulle ei ole koskaan selvinnyt miten noi ajoneuvosähköt pitäisi oikeaoppisesti liittää. Essonbaaria kyllä kuulee puolesta/vastaan puristusliitoksia/juottamista.
     
  16. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    @Tctic Joko on Anjoviksen keulalle merkkiliike asentanut valkeutta?
     
  17. Tctic

    Tctic

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Asensin sen itse. Heräte tulee pitkien sulakkeelta. Harvinaisen tympeä suunnattava on tuo Optibeam Ultra 6, aina pitää löysyttää kiinnikkeitä, että pääsee käsiksi kaltevuuden säätöön ja kaltevuuden säädössä ei ole mitään asteikkoa, että pystyisi arvioimaan paljonko sitä on säätänyt. Nyt lamppu on suorassa, mutta silti ~30m päähän tulee hot spot. En tykkää.

    Vaihdoin ajovalon polttimot Osram night breaker xenarc lasereihin (xenonit siis), mutta eivät ne juuri sen kummemmat ole kuin tavalliset polttimot. Ehkä kuvio on tarkempi, mutta valotehossa ero on pieni.

    Tekisi mieli vaihtaa koko auto pois, mutta pitää yrittää sinnitellä vuosi.

    Niin joo, merkkiliike ei vastannut kyselyyni herätteen asentamisesta. Boikottiin koko merkkiliike.
     
  18. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    826
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Itse olen järkeillyt, että aika hyvän referenssin saa kun katsoo miten ne johtimet on tehtaan jäljiltä... Juotoksia on lähinnä moduulien sisällä, piirilevyissä yms. Johtosarjat on rakennettu puristusliitoksilla. Ja kun lukee autotehtaan virallisia korjausoppaita, niin niissä aivan erityisesti ja tiukasti kielletään johtosarjojen korjaaminen juottamalla.

    Kestää se juotoskin aika mukavasti johdon välissä kun sen tukee jämäkällä liimakutistesukalla ja teippaa tai vetää nippusiteillä lujasti kiinni johonkin kiinteään ettei se pääse taipumaan tai tärisemään. En silti ole ite keksiny oikein mitä merkittävää etua siitä saisi verrattuna kunnolliseen puristusliitokseen joka ei pelkää tärinääkään, niin olen sitten tehnyt puristusliitoksin.

    Reilun 10 min video jossa asiaa havainnollistetaan:
     
    Naska Paapuri tykkää tästä.
  19. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    999
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Saapa nähdä, jos led-paneeleja olisi black fridaynä alennuksessa.
     
  20. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  21. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    999
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Viimeksi muokattu: 22.11.2019
  22. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 194
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pääasia että liitos tehdään oikein. Juotoksissa usein me amatöörit teemme virheitä valmistelussa, juotteen annostelussa, lämpötilassa jne. ja taas puristusliitoksissa liittimet/työkalut/johtimet eivät ole hyvälaatuisia tai sopivia keskenään. Jos olet ammattitason pehmytjuotosliittäjä tai omaat kattavan setin hyvälaatuisia puristustyökaluja ja niihin sopivia liittimiä niin molemmilla tulee hyvää jälkeä.

    Itse olin kotihommissa siirtynyt aika pitkälti puristamiseen lähinnä nopeuden ja helppouden takia. Moottoripyörässä joskus jaksoi MIL liittimien kanssa hifistellä mutta nykyään ainakin autoissa perus abikoja, supersealeja, deutscheja tms. Edelleenkään työkalut ei kyllä sovi kaikkeen mutta auttavasti pärjää.
     
    Rensu ja Meisseli tykkäävät tästä.
  23. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    444
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juurikin näin, juottamalla saa hyvän ja kestävän liitoksen jos tietää mitä tekee. Puristusliitos edes kohtuullisen hyvillä vehkeillä on vaikeampi tössiä.

    Rosvoliitin ei yksinkertaisesti sovi luotettavien ratkaisujen listalle. Se voi toimia kuukauden, vuoden tai kymmenen. Sitten jossain vaiheessa iskee mystiset viat...

    Omassa LT:ssä oli Telen miehet kytkeny kaiken rosvoilla ja niitä riitti kojelaudan alla ja myös maskin takana. Olihan ne pelannu 15 vuotta, mutta sitten olikin johdot hapettunut olemattomiin rosvojen kohdalta. Tietysti harva murehtii 15 vuoden päähän, mutta sijainnista riippuen siihen tarvittava aika voi olla paljon lyhyempikin.
     
    Tonnin Seteli ja Meisseli tykkäävät tästä.
  24. Rimmon

    Rimmon

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2018
    Mitäs lisävaloja raati suosittelee? Olen ajatellut joko Optibeam pioneer 800 tai NBB Alpha lisävalo LuminaLights Special Edition 70w xenoneita. Myös tottakai muutkin vaihtoehdot on mahdollisia. Budjettina olen ajatellut 200-300e ja auto mihin tulee on iso tila-auto
     
  25. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  26. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mulla on vuoden verran ollut nokalla avittamassa Optibeam Boomer ja tilasin sellaisen nyt porukoidenkin autoon. Hintaa Lumisella huimat 39e. Hintaisekseen mainio valo.
     
  27. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 358
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitenkäs mahdollisimman pienellä asennussyvyydellä? Joihinkin autoihin onnistuu ilman ulkomittojen lisäämistä ylämaskin eteen puskurin päälle. Mietin, olisiko mahdollista.
     
  28. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  29. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
  30. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    205
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Facebookista löysin videon jossa kyseisen valon kuviota esitellään:



    Ei nyt mikään paras video kun kuvattu varmaan jollain kännykällä automaatilla ja valoa kädessä pitäen, mutta kyllä tosta jotain osviittaa saa. Lumessa näyttää valot toki aina paremmalta, mitä syksyn säkkipimeissä (missä niitä ehkä eniten tarvii).
     
    Kuspho tykkää tästä.
  31. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Kiitokset tästä. Eihän tuo pahalta näytä kuvionsa puolesta. Valoteho/hinta suhteessa tuo Genesis 600 olisi varmaan parempi ostos, mutta se taas on ulkomitoiltaan melko möhkö pikkuauton keulaan.

    Tällä hetkellä keulassa on 2 pientä pyöreää lediä, mutta niistä tuntuu tulevan niin paljon hajavaloa, että kun ilmassa on vähänkään kosteutta/lunta niin lähivaloilla näkee pidemmälle.
     
  32. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 358
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Oho, lienee tehty kullasta. No, täytyy silti miettiä kaikkia vaihtoehtoja. :D
     
  33. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olin varaamassa Kia Optimaan määräaikaishuoltoa ja samalla kattelin, että täältä sais lisävalotkin asennetettua. Lähiledit on autossa todella hyvät, mutta pitkiin en ole tyytyväinen. Ei tullut suoraan kuitenkaan painettua tilaus painiketta kun ajattelin katsoa jos saisi itse helpolla... No yllättäen tässä onkin ollut lisävalot. Heräte otettu pitkiltä releelle josta 20A sulakkeen takana yksi lähtö. Ja näytti toimivan kun pitkät päällä niin tämän näköiseen liittimeen tulee 13V Dropbox - 2019-12-04 11.13.39.jpg - Simplify your life

    Mikäköhän liitin tuo on? Ei ollut paljon löysiä ja johto kiersi aika haastavasti niin ei mielellään vaihtaisi.

    Entä onko valosuosituksia missä olisi parkkivaloraita myös. Ja sen raidan pitäisi kulkea valaisimen yläreunassa jotta asettuu sopivaan kohtaan auton päivävalojen raidan kanssa. Miten tuo parkkivalo kytketään kun tosiaan nyt on vain tuo liitin mihin tulee 13V kun pitkät päällä. Pitääkö ronkkia jostain parkkivalojen heräte ja se kytketään oman releen kautta parkkivalon johdolle? Vai voiko jostain vaan ottaa 12V parkkivaloille ja se sitten palaa aina kun 12V päällä?

    Sitten olisi vielä toiveissa saada katkaisija sisälle jolla voi tarvittaessa kytkeä lisävalon pois päältä eli ettei syty pitkistä. Ihan peruskytkin varmaan herätteen väliin. Ainut ongelma tuossa on, että en varmaan tiedä mistä pääsen helpolla konehuoneesta kojetauluun ilman, että alkaa purkamaan summamutikassa palikkaa. Ajattelinkin jättää tuon deltaautolle.

    Toimiiko nuo lisäpitkät jos autossa on valoautomatiikkaa vai tuleeko paljon vilkutuksia vastaantulijoilta? Normi pitkillä vaihtaa ainakin todella aikaisessa vaiheessa lyhkäsille. Senkin takia tuo nappi olisi jees jos on paljon liikennettä niin ennemmin ajaa vaan valot automaatilla eikä tartte renkutella pitkiä päälle ja pois.

    e: Taitaa jotain johdotusta ainakin tuon parkin takia vetämään uusiksi.

    Tällä hetkellä ykkösenä tämä: LED-lisävalopaketti Optibeam Ultra 10 Ref. 45 - Lumise.fi verkkokauppa

    Muuten tämä LED-lisävalopaketti Optibeam Pioneer 800 - Lumise.fi verkkokauppa olisi mielenkiintoisin kun 800mm leveenä sopis aika hyvin valojen väliin ja tehoa enempi kuin tarpeeksi. Ainoastaan tuo parkkivalo on niin tyhmän näköinen kun ledien välissä lyhyet pysty pätkät. Onkohan jossain tollasta noin 800mm leveetä missä menis viivan muotonen parkkivalo?
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2019 klo 15:29
  34. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Liitin näyttäisi olevan 2 napainen Deutsch. Parkkivalollisissa palkeissa on 3 napainen niin ei käy suoraan (ja lisäparkit on laittomiakin).
     
  35. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli nuo viirut mitä liikenteessä näkyy noissa lisävaloissa on laitomia?? e: Tuolla lumisen verkkosivuilla ainakin lukee hyväskytty tieliikennekäyttöön?
     
  36. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Kyllä. Valo hyväksytty tieliikennekäyttöön, mutta lain mukaan tota parkkivaloa ei saa kytkeä Suomessa. Jossain muussa euroopan maassa saa.

    edit: Toi Pioneer 800 on hyvä valo. Jos se on kalkkiviivoilla ja päätät sen ostaa, niin et huonoa lamppua osta.
     
  37. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä mulla ja monilla kollegoilla on täydellisesti kytkettynä, on sitten palkkia, erillistä tai lediämpäriä ja kaikissa on parkki kytketty päivävaloihin. Eikä yksikään taksi Satakunnassa ole hylsyjä ottanut. :lol:
    Ei sillä, etteikö lain kirjain menisi juuri noin, mutta ketään ei kiinnosta kuin referenssit ja e hyväksyntä. :joy:
     
  38. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noniin eli uskalta alaittaa :). Otetaan sitten rapsut jos sikseen...

    Oli aika pornahtavaa saada tollanen 800 levee parkkivalolla mikä yhdistäis noi omat päivävalot yhdeksi viivaksi :p. En kyllä tähän mennessä ole löytynyt moisia.

    Nyt löyty tällänen: LISÄKAUKOVALO LED VISION EXTREME 180W S1 LEDBAR LISÄVALO, LEDTANKO, LISÄPITKÄ - Tuontitukku.fi verkkokauppa

    Aika massiivinen vaan eikä ole kaareva niin voi näyttää aika tyhmältä :/. Eikä löydy painoa, jotta mahtaakohan pysyä perinteisellä rekkari telineellä.

    Vihdoin löyty: KAUKOVALOPANEELI LEDK27 9-36V KAAREVA - Jussinmäki.net verkkokauppa

    Pieni miinus tuossa on kyllä, että ei taida olla parkkivalo ledviirua vaan syttyy himmeästi koko valo parkkitoiminnolla.
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2019 klo 16:29
  39. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jotkut toiset taas kertovat, että ketään ei kiinnosta referenssit, kunhan valot itsessään on hyväksyttyä mallia ja niiden lukumäärä on sallittu.
     
  40. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Tulipa ostettua kokeeksi tuo Purelux road sideview paneeli.

    Valo on suunnattu tuossa hyvin, ei tule auton eteen kirkasta kohtaa. Entisiin halpiksiin verrattuna huomattavasti miellyttävämpi ajaa lumisateessa.

    Plussaa myös siitä ettei sisällä mitään turhia jonne parkkeja.
     
  41. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Optibeam Pioneer 800 onkin täysin identtinen tuon LEDK27 kanssa ainakin kuvista päätellen. Ja samaa ulkokuorta näyttää löytyvän myös motonetistä: Led vision Light Bar Curved 31 160W 16 x 10W | Motonet Oy todellisuudessa tiedä sitten mitä eroja on.

    Jotta tilaukseen lähtee Pioneer se kun ei löydy muita järkeviä kaarevia valoja. Pitää kattoa miltä parkit näyttää, mutta vähän olen skeptinen, eipä tuo elämää kaada kun pääasia on saada valotehoa. Ja sitä valoa pitäisi kyllä saada mitä tuosta kokemuksia löysin.

    Liitinkin on näemmä juuri se mitä autossa, jotta eiköhän tuo ole aika plug and play ratkaisu ellen sitä kytkintä tai parkkeja halua...

    Testivideokin näemmä löytyy:
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2019 klo 19:48
  42. Tembba

    Tembba

    Viestejä:
    58
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuli tilattua LED-lisävalopaneeli LuminaLights Striker + 370 ja siihen relejohtosarja ja kilpiasennusteline ja nyt käy mietintämyssy kuumana, että millähän tän mahtaa saada toimimaan, kun ei vissiin olekkaan ihan perus karvaperseliitoksella nykyautoissa.

    Autona on 2016 mallin BMW 120 ledivaloilla varustettuna ja ymmärrykseni mukaan valoille tuleekin vain impulssilla käsky että nyt päälle eikä jatkuva virta tule erillisenä pitkille.

    Eli kysymys kuuluu: Onko kukaan asennellut nykyautoihin näitä ja onnistuuko tämä kytkentä ihan perusreleellä vai joutuuko tässä nöyrtymään ja ostamaan vielä canbus systeemin tai xbb releen? Vai pitäsikö ryöstää heräte vaan sumuvaloilta ja mennä sen kytkimellä? :D
     
  43. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  44. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Ei ainakaan Mitsubishillä ole yhdessäkään valossa CAN-väyläohjausta. Eli ei voi yleistää, että ledit vaatii CAN-väyläohjauksen. Voi hyvin olla, että BMW tarvitsee.
     
  45. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla ainakin lyhyet ja pitkät ledillä -17 Optimassa. Rele ja suoraan pitkille menevästä johdosta otettu ohjaus. Enpä nyt tiedä mitä koodia tulee tauluun kun sen valon saa asennettua, mutta oletettavasti tuolla kytkennällä on toiminut. e: En kyllä nyt tarkistanut mikä rele eli onko joku mikä jää pulssista vetämään.
     
  46. Vesar

    Vesar

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    11.09.2017
    Täältä löytyy myös -17 mallinen optima, jossa vakiona led valot. Hankin taannoin xvision genesis 600:n auttamaan pitkissä. Ihan ok minusta nuo omatkin oli, mutta kun aikaisemmissa autoissa ollut lisäpitkiä, niin tuntuivat kuitenkin syyspimeällä sikäli huonoilta.
    Tuolle xvisionille vahva suositus. Paras lisävalo mitä minulla ollut, tosin aiemmat olleet halogeeneja, niin on se tekniikka kehittynyt.
     
  47. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 466
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tuli nyt viimeinkin tilattua parin vuoden pähkimisen jälkeen itsekin lisävalosetti. Tilaukseen meni luminalightsin spider mini 5” malli jotka sai cybermondayna täytenä kahden valon settinä kilvenalustelineen kanssa onnettomalla 50 eurolla. Muutaman vuoden vanha malli, mutta eipä ollut hinnankiroissa.

    Sitte pitäis ruveta opiskelemaan että miten ne tuohon K Astraan tuupataan kiinni. Tuossa kun on halogeenit niin sieltä pitäis herätteet saada varmaan kohtuullisen helposti otettua, ja lisävaloille saa lukemani perusteella ottaa jännitteet konetilassa olevasta sulake/kytkentärasiasta.
     
  48. elmo

    elmo

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omat pitkät ok? Musta niitä ei edes huomaa. Toki jos ajaa kapealla metsätiellä niin huomaa sivuista, mutta normi valtatiellä ei juuri vaikutusta ainakaan näin syyskeleillä. Eiköhän ne jonkun heijastimen kauempaa valaise silti. Lähivalot on oikeasti tehokkaat mikä varmaan johtuu siitä, että saaneet ledeillä todella voimakkaasti rajattua valokeiloja niin ei häikäise muita. Jos ei olisi valoautomatiikkaa ajelisin varmaan pelkät lyhyet päällä ettei tartte vaivautua vaihtamaan pitkiä edes takas :).
     
  49. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 467
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mikäli akun +navassa on sopivaa paikkaa rengaskengälle niin siitä haaroitat sähköt sulakkeen kautta releelle. Riippuen miten pitkien sulakkeet on, voi herätteen haaroittaa suoraan sulakkeelta tai sitten rosvota joko polttimon kannasta tai ajovalon liittimeltä.

    EDIT: tosin en tiedä tarviiko Astra K:ssa hall-anturin rosvoamiseen.
     
  50. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 466
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Kiitoksia @Zyrppa :tup:

    Pitää käydä katsomassa miten tuon saa tehtyä. Ainakin joidenkin merkkifoorumin juttujen perusteella jäin käsitykseen, että normaali herätekytkentä toimisi tuossa ilman auton urputusta. Akku on autossa takalaatikossa, mutta konehuoneessa on sulakelaatikon vieressä jakorasia mistä jännitteet voi ottaa. Sitä en tiedä onko pitkien sulake tuolla laatikossa vai muualla... kai se manuaalista selviää, ehkä.