Lisävalot

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 711
Kiitoksia @Zyrppa :tup:

Pitää käydä katsomassa miten tuon saa tehtyä. Ainakin joidenkin merkkifoorumin juttujen perusteella jäin käsitykseen, että normaali herätekytkentä toimisi tuossa ilman auton urputusta. Akku on autossa takalaatikossa, mutta konehuoneessa on sulakelaatikon vieressä jakorasia mistä jännitteet voi ottaa. Sitä en tiedä onko pitkien sulake tuolla laatikossa vai muualla... kai se manuaalista selviää, ehkä.
No sitten helpompi sulakkeelta tai jostain muusta mikä on suoraan +napaan yhteydessä. Yleensä ne valojen sulakkeet on siellä ratin alapuolella/kojelaudan vasemmassa sivussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 049
No sitten helpompi sulakkeelta tai jostain muusta mikä on suoraan +napaan yhteydessä. Yleensä ne valojen sulakkeet on siellä ratin alapuolella/kojelaudan vasemmassa sivussa.
Ohjekirjan mukaan olisi vasemalle kaukovalolle ihan oma sulake, samoin kun corsassa. Tuosta motonetin haaroittimella heräte releelle niin ei tarvii pilata johtoja rosvoliittimellä.

(Tarkista vielä omasta ohjekirjasta, tuo on opelin sivun vuosimallin 17 kirjasesta)


upload_2019-12-5_22-12-33.png
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
162
Mahtaakohan saman auton ledivalojen seuraksi saada lisäpitkille herätettä jostain? Matriisivaloista pitäisi saada tieto koska palavat ns. täysillä.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
783
Vaatii tuollaisen can boksin, ei vain kovin yleistä tietoa vielä autosähköasentajilla, mutta pystyy laittamaan mukautuvien alkuperäisledivalojen kanssa toimimaan; kun himmennys alkaa, lisäpitkät sammuu.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
162
Vaatii tuollaisen can boksin, ei vain kovin yleistä tietoa vielä autosähköasentajilla, mutta pystyy laittamaan mukautuvien alkuperäisledivalojen kanssa toimimaan; kun himmennys alkaa, lisäpitkät sammuu.
Kiitokset vastauksesta. Pitääpä selvitellä hieman lisää.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
9
Olen tässä nyt muutamana päivänä asennellut Black Friday -tarjouksesta ostamaani LuminaLightsin Striker 560+ -paneelia vm. -14 Peugeot Partneriini. Paketin mukana tullut EU-kilpiteline oli vähän nolo, mutta sekin meni hienosti ja tukevasti paikalleen läpipulteilla puskurin sisäpalkkiin.

Seuraavana olisi sitten vuorossa johdotus. Hain jo Biltemasta sulakehaaroitinpaketin 35-6007, koska en halua puukottaa auton omia alkuperäisiä johtoja. Konetilassa sijaitseva sulakeboksi oli siis kohteena.
sulakkeet.png
Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta. Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään. Joku oli jollain foorumilla suositellut Motonetin vastaavaa haaroitinta, koska 'nuo biltemanin halpikset ovat huonot'. Motonetin haaroitinta 48-1772 en ole vielä käsissäni pidellyt, mutta kuvan perusteella näyttäisi täsmälleen samalta tuotteelta?

Pyydänkin apua/ratkaisua ongelmaani, miten saisin herätteen pitkiltä. Onko olemassa jotain pitkäjalkaisia sulake-risereita tai muuten samanlaista haaroittajaa, jossa johdin lähtisi eri suuntaan kuin tuossa biltemalaisessa? Vai täytyykö ostaa erillinen johtojen päässä oleva sulakerasia ja tökkiä se jollain abikoilla alkuperäisen sulakkeen paikalle, ja moduloida vielä tästä kompleksista tuolla aiemmin mainitulla sulakehaaroittimella se heräte? Rosmoliitintä en aio siltikään missään tapauksessa käyttää.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 915
Olen tässä nyt muutamana päivänä asennellut Black Friday -tarjouksesta ostamaani LuminaLightsin Striker 560+ -paneelia vm. -14 Peugeot Partneriini. Paketin mukana tullut EU-kilpiteline oli vähän nolo, mutta sekin meni hienosti ja tukevasti paikalleen läpipulteilla puskurin sisäpalkkiin.

Seuraavana olisi sitten vuorossa johdotus. Hain jo Biltemasta sulakehaaroitinpaketin 35-6007, koska en halua puukottaa auton omia alkuperäisiä johtoja. Konetilassa sijaitseva sulakeboksi oli siis kohteena. Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta. Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään. Joku oli jollain foorumilla suositellut Motonetin vastaavaa haaroitinta, koska 'nuo biltemanin halpikset ovat huonot'. Motonetin haaroitinta 48-1772 en ole vielä käsissäni pidellyt, mutta kuvan perusteella näyttäisi täsmälleen samalta tuotteelta?

Pyydänkin apua/ratkaisua ongelmaani, miten saisin herätteen pitkiltä. Onko olemassa jotain pitkäjalkaisia sulake-risereita tai muuten samanlaista haaroittajaa, jossa johdin lähtisi eri suuntaan kuin tuossa biltemalaisessa? Vai täytyykö ostaa erillinen johtojen päässä oleva sulakerasia ja tökkiä se jollain abikoilla alkuperäisen sulakkeen paikalle, ja moduloida vielä tästä kompleksista tuolla aiemmin mainitulla sulakehaaroittimella se heräte? Rosmoliitintä en aio siltikään missään tapauksessa käyttää.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Ei parkkeja saa tuplata eli joko sammutat ne auton omat tai sitten jätät lisävalosta kytkemättä. Laiton kytkentä muuten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Ja ne muuttuu parkeiksi kun jännitettä tiputetaan ja lähivalot pistetään päälle. :D Vai onko sielä erikseen parkit ja päiväajovalot?
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
9
Ja ne muuttuu parkeiksi kun jännitettä tiputetaan ja lähivalot pistetään päälle. :D Vai onko sielä erikseen parkit ja päiväajovalot?
On toki erikseen. Päiväajovalot saa on/off omasta valikosta ja sammuvat aina, kun edes parkit kytketään päälle.

Osaisiko kukaan antaa vastauksia tai edes vinkkejä kysymykseeni? Ilman saivartelua, tämähän on kuin muro vuonna 2007... :(
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 645
On toki erikseen. Päiväajovalot saa on/off omasta valikosta ja sammuvat aina, kun edes parkit kytketään päälle.

Osaisiko kukaan antaa vastauksia tai edes vinkkejä kysymykseeni? Ilman saivartelua, tämähän on kuin muro vuonna 2007... :(
Vaikealta näyttää haaroitus tuolta rasialta. Näyttävät olevan minisulakkeita joten abikojen kanssakin olisi hankalaa "nostaa" sulaketta kauemmas rasiasta.Oliko johdoista oikein haaroittaminen täysin poissuljettu vaihtoehto? Juottamalla tai puristusliitoksilla niin hyvä siitä tulee.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
9
Vaikealta näyttää haaroitus tuolta rasialta. Näyttävät olevan minisulakkeita joten abikojen kanssakin olisi hankalaa "nostaa" sulaketta kauemmas rasiasta.Oliko johdoista oikein haaroittaminen täysin poissuljettu vaihtoehto? Juottamalla tai puristusliitoksilla niin hyvä siitä tulee.
Kiitos vastauksesta.

Haluaisin kovasti pitää nuo herätteet tuon sulakelaatikon sisällä. Saattaahan tuolta sulakerivistön (kuvassa) oikealta puolelta lähtevistä johtonipuista löytyä oikea johto, mutta silti hirvittää lähteä puukottamaan niitä. Omat kolvaustaidot on luokkaa ala-asteen tekninen työ. Ehkä vielä räpistelen sulakeboksia, että saisiko millään ilveellä sitä sulakehaaroitinta sopimaan sinne. Seuraavana sitten täytyy suunnitella se nosto niillä 2,8mm leveillä lattaliittimillä, jonka jalat ovat samanlevyiset kuin mini-sulakkeen jalat. Siihen päälle tosiaan johdollinen sulakerasia ja tämän jatkoksi tuo haaroitin. ::rolleye
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
87
Entäs Kytkentärele lisävaloille XBB Smart, 12/24V käyttäminen, toki kustannus nousee. Eli hall anturi.
Asennettiin juuri tuo kyseinen boksi yhteen uudempaan autoon, jossa on bi-xenonit. Tuo anturi laitetaan xenonin peilin käännön johtoon, josta se sitten haistelee milloin pitkät on päällä. Anturi siis tulee vain johdon päälle, eikä riko alkuperäistä johtoa eli ns. ryöstöliitin se ei ole. Herätteen lisäksi boksille tulee jatkuva plus ja miinus, joten ei-sähkäritkin selviävät asennuksesta. Suosittelut tuotteesta noin yhden yksilön voimin. Tämän kanssa ei myöskään lisävalon häiriöt siirtyneet radioon niinkuin monesti käy tavallisella releellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 711
Olen tässä nyt muutamana päivänä asennellut Black Friday -tarjouksesta ostamaani LuminaLightsin Striker 560+ -paneelia vm. -14 Peugeot Partneriini. Paketin mukana tullut EU-kilpiteline oli vähän nolo, mutta sekin meni hienosti ja tukevasti paikalleen läpipulteilla puskurin sisäpalkkiin.

Seuraavana olisi sitten vuorossa johdotus. Hain jo Biltemasta sulakehaaroitinpaketin 35-6007, koska en halua puukottaa auton omia alkuperäisiä johtoja. Konetilassa sijaitseva sulakeboksi oli siis kohteena. Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta. Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään. Joku oli jollain foorumilla suositellut Motonetin vastaavaa haaroitinta, koska 'nuo biltemanin halpikset ovat huonot'. Motonetin haaroitinta 48-1772 en ole vielä käsissäni pidellyt, mutta kuvan perusteella näyttäisi täsmälleen samalta tuotteelta?

Pyydänkin apua/ratkaisua ongelmaani, miten saisin herätteen pitkiltä. Onko olemassa jotain pitkäjalkaisia sulake-risereita tai muuten samanlaista haaroittajaa, jossa johdin lähtisi eri suuntaan kuin tuossa biltemalaisessa? Vai täytyykö ostaa erillinen johtojen päässä oleva sulakerasia ja tökkiä se jollain abikoilla alkuperäisen sulakkeen paikalle, ja moduloida vielä tästä kompleksista tuolla aiemmin mainitulla sulakehaaroittimella se heräte? Rosmoliitintä en aio siltikään missään tapauksessa käyttää.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Mikä polttimo pitkillä on? Itse haaroitin suoraan H1:n kannalta haaroitinliittimellä koska sulakkeessa oli myös sumuvalot samassa. Helppo ja siisti. Muistelen että jostain saisi myös H7:lle sopivia haaroittimiakin.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
9
Entäs Kytkentärele lisävaloille XBB Smart, 12/24V käyttäminen, toki kustannus nousee. Eli hall anturi.
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
Mikä polttimo pitkillä on? Itse haaroitin suoraan H1:n kannalta haaroitinliittimellä koska sulakkeessa oli myös sumuvalot samassa. Helppo ja siisti. Muistelen että jostain saisi myös H7:lle sopivia haaroittimiakin.
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!
Laita herätejohto suoraan sulakkeen väliin
haaroitin.png

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
941
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
Nuo polttimokannan jatkot varmaan helpoin tapa, eihän niitä tarvi kuin yhteen.

Jos johtojen tinaaminen ei luonnistu, niin siinäpä yksi asia joka olisi hyvä opetella. Ei vaadi paljoa, kolvi, tinaa ja mahdollisesti juotetta.

Ryöstäjän käyttöä myös suosittelen, ei se auto mikään pyhä peltilehmä ole. Jos nuo peruspuristettavat ryöstäjät ei nappaa, niin 3Mllä on Scotchlok-liittimiä.

Tuo sulakepesä näyttää niin ahtaalta ettei sinne saa toista, jos ei sitten nosta pesästä johdolla liitosta ylemmäs.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 817
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
Tämän mallinen voisi mahtua tuonne:

https://www.tme.eu/html/FI/virtajakaja-sulakkeella/ramka_10747_FI_pelny.html
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
542
Sain kaverilta antiikkiset Hella 1000FF:t ja puolivahingossa ostin 50€ ledipaneelin. Hieman väkertelyä Fusion360:llä ja 3d-tulostimella taioin kiinnikkeet kattotelineeseen.



Ei tehnyt mieli enää rei'ittää tuota alumiinitelinettä enempää, niin siksi moiset. Ei tullut heti kaupallisiakaan versioita tuollaisista vastaan, niin mennään nyt tuolla.

Lopputulos jotakuinkin tämänlainen;



Vielä tarvitsee johtosarja askarrella, ja taiteilla kattoteline takaisin autoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
958
Melkein viikon kesti kustin polkea Lumisen paketti (Optibeam Pioneer 800, 160W, 15000lm), mutta tänään tuli ja tottakai samantien töihin asentelemaan.



Muutaman minuutin mietin olisinko asentanut rekkarin alapuolelle, mutta kovin alas olisi mennyt ja sitten suuntaus olisi huomattavan vaikeaa kun ei tolla kuitenkaan ole tarkoitus häikäistä vastaantulijoita ja alhaalta joutuu suuntaamaan ylös päin, että näyttäisi edes jotain.

Suuntausta en vielä tehnyt, mutta kyllähän tuo valaisee huomattavasti alas suunnattunakin.

Vaiheeseen jäi vielä kytkimen asentaminen kabiinin puolelle. Mistäköhän helvatista sinne pääsee. Löysin sen paksun nipun mikä varmaan menee sulakeboksille, mutta ei siitä kyllä läpi vierestä pääse on niin tehdas tekonen läpivienti. Yksi on, että jättää sen Deltan hoidettavaksi kunhan vaan hommaa kaikki palikat itse. Ajattelin laittaa sinne 2-osaisen kytkimen jolla saa sitten lisäpitkät ja parkit pois. Valaistu vielä kun parkit aina päällä niin sinne tulis 12V jolla kytkin saisi valot...

Hämäriä mielikuvia on 2-osaisesta pyöreästä kytkimestä, mutta ei osunut silmään. Joku tällänen on taas liian ruma: Starelec Oy , mutta jos parempaa ei löydy niin kaipa tuo sitten on se millä mennään. e: Ja tuonkin kytkimen valo oli 125-250ac... Yks olis pitkille vihree Starelec Oy ja parkeille keltanen Starelec Oy ei vaan millään tekis kahta reikää kojetauluun :/.

e: Tme:llä onkin paljon hienompia vaihtoehtoja: https://www.tme.eu/fi/details/r13-273l-02-bbgr/rocker-tyyppiset-kytkimet/sci/ nyt vaan kun löytyisi 2 erillaista niin voisi parikin nappia laittaa kun näyttävät joltain muulta kun tee se itse versiolta.

e2: Lol. Ebaystä löytää näemmä taas mitä vaan.

Lisäpitkille: Push Switch Blue LED Light Bar For Toyota Highlander Tacoma LED LIGHT BAR | eBay

Ja parkkivaloille: Orange LED ALIEN LIGHT Push On-Off Switch For Toyota Landcruiser Hilux Prado 12V | eBay

e3: Ja edittiä editin perään... Briteistä lähti tilaus ja ensi viikolla pitäs olla täällä. Aika kalliit napit, mutta eipä tartte odotella helmikuulle ja kehikolla pitäisi saada asiallinen asennuskin aikaiseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
930
Tosin en tiedä onko kovin isot irl, no sen näkee sitten.
Eikö siellä mittoja lukenut missään? Näyttävät ulkomuodon perusteella samoilta kytkimiltä joita veneissä paljon käytetään ja ne on ainakin pirun isoja. En kelpuuttaisi oman autoni kojelautaan moisia hirmuja, tuo Motonetin lisävalokytkin olisi halkaisijaltaan vain 20mm ja huomattavasti sopivampi...

EDIT: Olihan siellä ebayssa mitat, näyttää olevan 60mm leveä tuo asennuskehys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
941
Osassa noista kytkimistä se ledi on suht kirkas, esimerkkinä kaverin uusi Hilux johon ostoliike asenti paneelin keulalle. En ole huonompaa suunnittelumokaa nähnyt, se kytkimen ledi on sininen ja melkein yhtä kirkasta keulalla olevan paneelin kanssa. :D Tosin kytkimen lediä ei ole pakko kytkeä palamaan, asennosta se pitäis jo tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
958
Oli toki mitat. Pitää fiilistellä kun tulee kuinka isot ne oikeasti on ja kuinka kirkkaat nuo ledit. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ylikirkas valo pimeässä tilassa mallia 24" iolair:n virtavalo... Sinne vasemmalle sulakelootan viereen menee niin eihän ne sieltä juuri näy, mutta kuitenkin jos koko on epämiellyttävän iso muihin nappeihin verrattuna tai valo kajastaa liikaa niin ei parane puukottaa kojetaulua turhaan. Hakee sitten nuo motonetin sirot napit kun siellä näytti olevan vielä sopiva parkkivalollekkin.

Mitä tota läpivienti asiaa ehdin pohtia niin toiselta puolelta mistä veivät sisätilanpistokkeen johdon niin siinä on kylmästi vaan puhkastu läpiviennin viereen kumiin reikää ja tilkitty massalla. Sama tais lukea defan ohjeessa. Jotta samaa varmaan pitää yrittää tässä. Pieni reikä ja siitä joku vetojousi sisään ja yrittää ronkkia esiin ja sitten massaa päälle.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
86
Tuli sitten asennettua opteam commander 2009 focukseen, vaikka tulikin kustantamaan 190e johtoineen ja tukineen (singlesday alennus) niin on tuo vaan huomattavasti parempi kuin toisessa focuksessa oleva luminalights ranger



Commander keulalla
Valoa tiellä Suuntaa-antava, silmällisesti on enemmän valoa mutta ei liian kirkkaana, varsinkin tuo leveys miellyttää ja se ettei eteen tule "valoverhoa" kuten rangerissa

Ainoa miinus on loskakelit, kun tuppaavat jäämään lasiin. Pitäisi panostaa siihen kiveniskusuojaan, niin ei jäisi mitään reunusta mihin voisi alkaa kerryttää loskakerrosta.

Vielä pitäisi hommata jostain focuksen oma kytkin siihen radion alle (niin laittaisi lisäpitkän siihen muiden rinnalle) jossa on jo tuulilasin ja takalasin lämmittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 711
Oli toki mitat. Pitää fiilistellä kun tulee kuinka isot ne oikeasti on ja kuinka kirkkaat nuo ledit. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ylikirkas valo pimeässä tilassa mallia 24" iolair:n virtavalo... Sinne vasemmalle sulakelootan viereen menee niin eihän ne sieltä juuri näy, mutta kuitenkin jos koko on epämiellyttävän iso muihin nappeihin verrattuna tai valo kajastaa liikaa niin ei parane puukottaa kojetaulua turhaan. Hakee sitten nuo motonetin sirot napit kun siellä näytti olevan vielä sopiva parkkivalollekkin.

Mitä tota läpivienti asiaa ehdin pohtia niin toiselta puolelta mistä veivät sisätilanpistokkeen johdon niin siinä on kylmästi vaan puhkastu läpiviennin viereen kumiin reikää ja tilkitty massalla. Sama tais lukea defan ohjeessa. Jotta samaa varmaan pitää yrittää tässä. Pieni reikä ja siitä joku vetojousi sisään ja yrittää ronkkia esiin ja sitten massaa päälle.
Vanhaan autoon tein johtosarjan läpivientikumiin reiän ja vedin siitä. Toinen on että poraa pellistä läpi ja tiivistää läpivientikumilla tai jollain massalla.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
126
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 915
Katselinkin että näyttäisi samalta valolta ja ajattelin kun lumise yms myy tätä että ei varmaan nyt ihan pilipali ole?

Tuleeko tuossa siis kaikki tarvittava mukana asennukseen, kuten johdot ja kiinnitykset jotta sen saa puskuriin kiinni.
Ei tule johtosarjaa eikä telinettä. Erittäin harvassa ne mukana tulee. Tuolla linkissä on kuva mitä mukana tulee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 208
Olen aikaisemmin ollut tiukasti vastaan näitä pystysuunnassa levittäviä lisävaloja mutta nyt kun molemmissa autoissa sellaiset on niin pari hyvääkin asiaa niissä on:
-märällä tiellä on hyvä että jotain edes heijastuu tiestä takaisin.
-Mäkisessä tai edes hiukan kumpuilevassa näkee aavistuksen aikaisemmin alarinteeseen.
-autoissa joissa ei ole automaattista trimmiä ei kaikki valo mene taivaalle kun on lastia kyydissä

Normaaleissa olosuhteissa tykkään kyllä tiukemmin rajatuista enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260
Olen aikaisemmin ollut tiukasti vastaan näitä pystysuunnassa levittäviä lisävaloja mutta nyt kun molemmissa autoissa sellaiset on niin pari hyvääkin asiaa niissä on:
-märällä tiellä on hyvä että jotain edes heijastuu tiestä takaisin.
-Mäkisessä tai edes hiukan kumpuilevassa näkee aavistuksen aikaisemmin alarinteeseen.
-autoissa joissa ei ole automaattista trimmiä ei kaikki valo mene taivaalle kun on lastia kyydissä

Normaaleissa olosuhteissa tykkään kyllä tiukemmin rajatuista enemmän.
Muuten havainnut samaa, mutta onko vielä olemassa autoja, joissa ei ole edes manuaalisesti ohjaamosta olevaa säätöä, eikö se ole pakollinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
542
IMG_20191215_134938.jpg

3D-tulostetut kiinnikkeet pääsi katolle. PETG-muovista tulostettu 90% infillillä, joten yhdelle kiinnikkeelle tuli kuitenkin varttikilo painoa. Jos noi vielä keväällä on paikallaan eikä takana tulevan tuulilasissa, niin voisi maalailla mustaksi. Suuntaus pitäisi vielä tehdä, nyt sojottaa kaikki liian alas.

IMG_20191215_142456.jpg

:btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
958
Aivan jäätävä teho kyllä tuossa Optibeamissa, nyt kun nostettu pois tien rajasta. Tiellä missä on metsää ympärillä tuo tosiaan tekee päivän keskelle yötä. Näkyy penkat ja elukat niissä ihan eri tavalla. Tiedä sitä kuinka paljon elukoita on tossa penkoilla käynyt kääntymässä kun niitä ole nähnyt varsinkin vastaantulijan puolella olevia.

Ainut murhe tuossa on, että pelkään sokasevani vastaantulijat... Valo-automatiikka toimii yleensä ihan ok ja melkeen reagoi mua nopeammin, mutta kun tuo ei ole 100%. Sitten käy niitä, että joskus nappaa itse pois pitkät ja joskus tietokone on mua 0,1s nopeempi ja näyttää siltä kun vilkuttaisin pitkiä. Pitää varmaan laittaa pois päältä ja pelata käsipelillä. Enää ei tule sitäkään efektiä, että huomaisi toisen valojen sarastavan mutkan/mäen takaa joten ne valot ehtii aina tulla näkyviin ennenkuin tietää sieltä jonkun tulevan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 711
Lisävaloilla ajaessa on ärsyttävää, kun vastaantulevalla ei ole lisävaloja vaan onnettomat tuikut. Sitten kun pistät omat valot pois kilometriä ennen ettet sokaise, niin se vastaantulijakin laittaa ne tuikkunsa pois. Sitten ajetaan pimeässä pitkän aikaa:facepalm: Melkein tekisi mieli noissa tilanteissa pistää omat valot takaisin päälle että näkee jotain..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260
Lisävaloilla ajaessa on ärsyttävää, kun vastaantulevalla ei ole lisävaloja vaan onnettomat tuikut. Sitten kun pistät omat valot pois kilometriä ennen ettet sokaise, niin se vastaantulijakin laittaa ne tuikkunsa pois. Sitten ajetaan pimeässä pitkän aikaa:facepalm: Melkein tekisi mieli noissa tilanteissa pistää omat valot takaisin päälle että näkee jotain..
Ite huomannut täällä uudellamaalla varsinkin tavan laittaa pitkät pois jo mäen takana, heti kun huomaa sieltä jo kajastavan valoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
542
Lisävaloilla ajaessa on ärsyttävää, kun vastaantulevalla ei ole lisävaloja vaan onnettomat tuikut. Sitten kun pistät omat valot pois kilometriä ennen ettet sokaise, niin se vastaantulijakin laittaa ne tuikkunsa pois. Sitten ajetaan pimeässä pitkän aikaa:facepalm: Melkein tekisi mieli noissa tilanteissa pistää omat valot takaisin päälle että näkee jotain..
Tämä kieltämättä ongelma. Lyhyille kun vaihtaa, niin lähivalot tuntuu hetken onnettomilta. Ja onhan ne varmasti sitäkin. Ei vaan viitsisi led-polttimoita noihin vaihdella. Itse pihinä vein katolle vain kaksi piuhaa, jos olisi vienyt kolmannen, niin olisi voinut ohjata noita kaksia lisävaloja erikseen. Voisi tiputtaa nuo kauemmas näyttävät kaukovalot ensin pois.

Toki voisi laittaa tuollaisen 12v kauko-ohjattavan releen katolle, niin saisi ohjattua :smoke:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
426
Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.

Osa porukkaa vaihtaa yhä samalla etäisyydellä lyhyisiin kuin ilman lisävaloja, suurin osa ei osaa yhtään ennakoida kurvin/mäen taakse. Jos on epävarma vaihtaja niin kannattaa mieluummin vaihtaa lyhyille liian aikaisin kuin liian myöhään. Ei ne hirvet ja peurat ojassa odota väliin jäävää pimeyttä ja hyppää tielle vasta sitten :D

Parhaita on kyllä ne rekan patteristolla varustetut ja sitten kun vaihdetaan lyhyille niin palaa vain toisella puolen keltainen tuikku. Toisaalta näyttää olevan jonnejen suosiossa nuo yyber-viritykset niin osittain selittää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 894
Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta.
Miksi muuten tämä kytketään? Näönkö vuoksi? Minuahan ei yhtään häiritse se, että kytkentä on(tai ainakin aikanaan oli) laiton koska... no, se ei haittaa mitään.

Itse kytkisin ehkä sen takia, että auttaa autosta ja asennuksesta riippuen heijastuksesta näkemään, miten lähelle seinää voi ajaa. Toki vain silloin kun lisävalot kasvattavat auton ulkomittoja eli ulottuvat kauemmas kuin puskuri. Tätähän yritetään kompakteissa valoissa nykyään välttää ja itsekin yrittäisin. Vanhoissa ämpärisoihduissa nelosgolffissa ulkomitta kasvoi, mikä ärsytti minua. Toisaalta valojen yläreunat olivat suoraan näkyvillä joten "tupakka-askitoleranssilla" seinää päin ajaminen helpottui silti jopa ilman lisävaloparkkeja. On se ulkoneva valaisinasennus silti jonkinasteinen vaurioriski etenkin kun autoa joskus ajaa joku muu, joka saattaisi ryömintävauhdilla nojata esteeseen.
Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään.
Ikävä skenaario. Ehkä lähtisin itse tätä ratkaisemaan sepittämällä niitä sulakerosvoja siten, että lähtö tulee suoraan ylöspäin. Melkoisella harkinnalla ja tarkkuudella toki, ettei kyrvähdä koko pirssi.

Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.
Muutama vittumainen häikäisevä laiton xenonasennus tuli tänäänkin vastaan. Vittu!

Junnuna kyllä minäkin kokeilin niitä saatanoita mainitun Golfin reflektorivaloihin. Muutossarjan laatukin oli onneksi ihan paska, ja huomasihan siinä että toisen lyhdyn sammuessa yhdellä näki paljon paremmin kuin auton vakiovaloilla. Onneksi huomasin myös hyvin pian, että taitaa asennus häikäistä vastaantulijoita. Mistään aitaa vasten testaamisesta sitä ei havainnut, kuviohan oli olevinaan selkeästi rajattu.

Lyhyille kun vaihtaa, niin lähivalot tuntuu hetken onnettomilta. Ja onhan ne varmasti sitäkin. Ei vaan viitsisi led-polttimoita noihin vaihdella.
Ei kannata kovasti toivoa led-retrofitin parantavan lähivaloja. Edelleen on melkoinen ihme jos niin kävisi.

Saahan sitä lisätehoa toki joillakin muutossarjoilla, mutta valot eivät parane. Etenkin xenon-muunnoksilla saa lisätehoa. Halogeenivalojakin voi rajallisesti tehostaa jo relesarjalla tai johdotuksen parantamisella tai ylitehoisilla laittomilla polttimoilla.

Perinteiset isot H4-lyhdyt jotka eivät heti sula, jopa paranevat ihan selvästi kun watteja vähän lisää. Vanhoihin isoihin takavetovolvoihin sopii 130/100 W H4 oikein hyvin. Geometria täysin vakio, kuvio sama. Todennäköisesti selvästi parempi kuin marketin hyllystä valitulla huonoimmalla laillisella halpispolttimolla.

H18 H7-polttimon tilanne viilattuna ei sekään näistä keskusteluista saamani käsityksen mukaan ole mikään huono modi. En toki ole kokeillut tai laajemmin tutkinut, joten tämähän on mutua. Nykykalustossa ei ole H7-ajovaloja, vaan mennään HB2- ja H4-lampuilla. H7-kaarrevaloa ei ole syytä lähteä puukottamaan.

Tarkoitin siis koko korin asennon säätöä. Nuo lisävalot kun ei ainakaan omissa asennuksissani tottele ajovalojen trimmiä.
Ei kai edes vakiokaukovalot mene välttämättä(yleensä?) valojen korkeussäädön mukana, jos on erilliset lähi- ja kaukovalot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
308
Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.

Osa porukkaa vaihtaa yhä samalla etäisyydellä lyhyisiin kuin ilman lisävaloja, suurin osa ei osaa yhtään ennakoida kurvin/mäen taakse. Jos on epävarma vaihtaja niin kannattaa mieluummin vaihtaa lyhyille liian aikaisin kuin liian myöhään. Ei ne hirvet ja peurat ojassa odota väliin jäävää pimeyttä ja hyppää tielle vasta sitten :D

Parhaita on kyllä ne rekan patteristolla varustetut ja sitten kun vaihdetaan lyhyille niin palaa vain toisella puolen keltainen tuikku. Toisaalta näyttää olevan jonnejen suosiossa nuo yyber-viritykset niin osittain selittää.
Miljoonasti tämä. Joka päivä huomaan salaa toivovani täyskieltoa kaikille lisävaloille, vaikka muuten vastustankin kielto/holhous hysteriaa.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
9
Miksi muuten tämä kytketään? Näönkö vuoksi? Minuahan ei yhtään häiritse se, että kytkentä on(tai ainakin aikanaan oli) laiton koska... no, se ei haittaa mitään.

Itse kytkisin ehkä sen takia, että auttaa autosta ja asennuksesta riippuen heijastuksesta näkemään, miten lähelle seinää voi ajaa. Toki vain silloin kun lisävalot kasvattavat auton ulkomittoja eli ulottuvat kauemmas kuin puskuri. Tätähän yritetään kompakteissa valoissa nykyään välttää ja itsekin yrittäisin. Vanhoissa ämpärisoihduissa nelosgolffissa ulkomitta kasvoi, mikä ärsytti minua. Toisaalta valojen yläreunat olivat suoraan näkyvillä joten "tupakka-askitoleranssilla" seinää päin ajaminen helpottui silti jopa ilman lisävaloparkkeja. On se ulkoneva valaisinasennus silti jonkinasteinen vaurioriski etenkin kun autoa joskus ajaa joku muu, joka saattaisi ryömintävauhdilla nojata esteeseen.
No siksipä sen kytkin päiväajovaloihin, koska sulake löytyi helposti ja herätteen sai sieltä. "Kallis ominaisuus josta olen maksanut" ;)

Ikävä skenaario. Ehkä lähtisin itse tätä ratkaisemaan sepittämällä niitä sulakerosvoja siten, että lähtö tulee suoraan ylöspäin. Melkoisella harkinnalla ja tarkkuudella toki, ettei kyrvähdä koko pirssi.
Aikamoisella tarkkuudella ne 2,8 mm leveät abikot sinne sain laitettua, tosiaan tilauksessa vasta tuo virallinen johdollinen jatko, minkä Pakana ystävällisesti linkkasi:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
426
Muutama vittumainen häikäisevä laiton xenonasennus tuli tänäänkin vastaan. Vittu!
Nuo tulee onneksi yleensä taajamissa vastaan jossa on muutakin valaistusta niin ei silmä ole ihan niin herkkänä. Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D

Miljoonasti tämä. Joka päivä huomaan salaa toivovani täyskieltoa kaikille lisävaloille, vaikka muuten vastustankin kielto/holhous hysteriaa.
Mulla on vielä omani hyllyssä odottamassa, että ehtisi asentaa. Silti toivon, että nuo kiellettäisiin ennen kuin ehdin edes laittaa :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 894
Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D
Yhtä häikäiseviä nuo pirut ovat suorillakin laseilla, kuten siinä nelosgolfissa. Olihan niitä toki peiliumpiossa tehdasvarusteenakin, mutta silloin oli alunperin mitoitettu valaisin. Silti hajavalon määrä on vähän toivottua enemmän vaikka inhimillinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 817
Nuo tulee onneksi yleensä taajamissa vastaan jossa on muutakin valaistusta niin ei silmä ole ihan niin herkkänä. Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D
Ainakin vanhoissa mersuissa oli ihan vakio xenonitkin rihlatuilla umpioilla.

Yleensähän noissa on se ongelma että sinne laitetaan ne xenonit siksi että se umpio ja lasi on jo niin älyttömän kulunut että 50% sen halogeenilampunkin valosta suuntautuu johonkin ihan muualle kuin tiehen.

Mä olen muutaman xenon (led?) lamppuisen vanhan volvon jamersun nähnyt joissa se häikäisy on ollut vähintäänkin alle perus octaviaxenonien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Mulla ei millään anna luonto periksi tällätä auton keulaan ulkonevia ja suoristetuilla klemmareilla tuettuja, siltikin täriseviä, lisävalopömpeleitä.
Ja kun auto on muovikeulainen Saab, niin vaihtoehdot xenon+H7 -valojen parantamiseen ovat vähissä, kohtuuhinnalla. Toki pari kipaletta Lazer Linear 6 Eliteä tekis terää, mutta viis hunttia ei nyt sopinu lompakolle :(

Kokeilin sitten tuollaista halpaa 35 milliä korkeaa ledipaneelia, jonka sai tapeltua Saabin maskiin pienellä silppuamisella (Dremelillä yksi ripa veks). Jämäkästä kulmaraudasta kiinnikkeet lukkopeltiin, niin ei tärise.
LISÄVALO ULTRA SLIM CHALLENGER 120W 12-48V Pitkä kantama, ref.30, valoteho 6100lm - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Ihan tyytyväinen olen, varsinkin ulkonäköön. Eikä tuon paneelin leveä valokuviokaan ole lainkaan hassumpi, iso parannus vakiolamppujen rinnalle :geek:

Ledipaneeli5.jpg


Ledipaneeli4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
30
Katselinkin että näyttäisi samalta valolta ja ajattelin kun lumise yms myy tätä että ei varmaan nyt ihan pilipali ole?

Tuleeko tuossa siis kaikki tarvittava mukana asennukseen, kuten johdot ja kiinnitykset jotta sen saa puskuriin kiinni.
Ei ole samanlainen kuin tuo linkissä oleva tuo halpahallin lamppu, koteloinnista tulee johdot ulos abiko päillä ja lamppu on kaareva jonkin verran.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 276
Viestejä
1 737 381
Jäsenet
37 449
Uusin jäsen
Jonaazu

Hinta.fi

Ylös Bottom