Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän päivitystä, kuluttajaneuvonta vastasi näin:
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi Kuluttajaneuvontaan.
Elisa ei voi muuttaa olennaisia ehtojaan ilmoittamillaan perusteluilla. Elisa on sitoutunut 24 kuukauden ajaksi tiettyyn sisältöön ja hintaan kanssasi. Vaikka kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, on Elisa siis sitoutunut siihen, että 24 kuukauden ajan liittymän sisältö tai hinta eivät muutu.
Se, että Elisa tarjoaa mahdollisuutta irtautua sopimuksesta, ei ole riittävä peruste myöskään muutoksille.
Kuluttaja-asiamiehen valvontayksikkö on asiasta ollut yhteydessä Elisaan.
Voit siis vaatia Elisaa pitäytymään aiemmin sovitussa sopimuksessa.
Eikun Elisaan yhteyttä ja katsotaan miten edetään.
MOI 200mb rajaton 4g, 9€/kk + puhelut ja viestit max 4€ päälle. 24kk voimassa, ei määräaikaa.Millaisia alle 15 euron liittymiä olette saaneet viimeaikoina?
Sama teksti itsellä, vähän eri päivämäärä tietysti.Laitoin Elisalle itsekin viestiä ja röyhkeästi otin suoraan copy&pastan tästä viestistä. Mitäs sulla lukee omaelisassa liittymän kohdalla? Mulla tosiaan lukee siellä näin:
"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."
Jaahas, pitänee varmaan kokeilla tehdä sama. Kiitti vinkistä! Mutta mikä välimallin nopeus tuo on, kun tarjoavat uutena joko 150 mb (rento) tai 300mb (suosikki)?MOI 200mb rajaton 4g, 9€/kk + puhelut ja viestit max 4€ päälle. 24kk voimassa, ei määräaikaa.
Tämä sen jälkeen kun laitoin siirron Moilta telialle (100mb rajaton 4g 14,99€/kk) 12kk määräaikainen. Tähän olisi tullut lisäksi avausmaksu, olikohan 8,99€?
Todennäköisesti yksi syy, miksi operaattorit pitävät suuria listahintoja, on mahdollisuus aina etukauden vaihtuessa päivittää sopimusehtoja ja tuotepaketteja laajemmin kuin kuluttajaoikeuden mukaan olisi muuten sallittua. Kun asiakas tekee ns. uuden sopimuksen, yrityksellä on myös laajemmat oikeudet muuttaa sopimusta, ja ne, jotka eivät tähän suostu, maksavat suurta listahintaa. Tähän nähden on outoa, että Elisa ei malttanut odottaa etukauden päättymistä.Ennen erillispalveluina myynnissä olleiden kilkkeiden paketointi turvallisuuden nimessä ei oikeutakkaan hinnan nostoon kesken etukausien, kukapa olisi uskonut?![]()
Helpoimmalta kuulostaa sopimuksen purku ja jatkossa jaloilla äänestäminen. Uskomatonta hommaa kyllä. Suoratoistopalveluissa sentään kiertävät näitä "ikuisuushintoja" ja tilauksen sisältöä muuttamalla palveluntarjoajan nimeä, kuten esimerkkinä hbo max->max->kohta taas hbo maxEi tunnu Elisaa kiinnostavan kuluttaja-asiamiehen kanta. Eivät suostu perumaan korotusta.
Aivan, no sit alkaa haiskahtaa, että he aikovat lyödä tämän jokaikiseen liittymään, eri tahdissa tosin. Myös niihin Moi:lta kalastettuihin halpiksiin jossain vaiheessa.Ei tunnu Elisaa kiinnostavan kuluttaja-asiamiehen kanta. Eivät suostu perumaan korotusta.
Ainoa positiivinen puoli on, että en omista Elisan osakkeita. En missään nimessä haluaisi omistaa tällaista huijarifirmaa.
Seuraavan kerran kun elisa lähestyy liittymätarjouksien suhteen, niin voi puhelun päättää aika nopeasti saatetekstillä "Terveisiä johdolle"Aivan, no sit alkaa haiskahtaa, että he aikovat lyödä tämän jokaikiseen liittymään, eri tahdissa tosin. Myös niihin Moi:lta kalastettuihin halpiksiin jossain vaiheessa.
Moin sovellus kertoo, että olisi ”rajaton 4g 200” vanha tuote, jonka normaalihinta 18,22€/kk.Jaahas, pitänee varmaan kokeilla tehdä sama. Kiitti vinkistä! Mutta mikä välimallin nopeus tuo on, kun tarjoavat uutena joko 150 mb (rento) tai 300mb (suosikki)?
Ja tuo teliankin liittymä on ilmeisesti jokin chätin kautta saatu tarjous?Moin sovellus kertoo, että olisi ”rajaton 4g 200” vanha tuote, jonka normaalihinta 18,22€/kk.
Kiitos tästä! Etenen tämän mukaisesti.MOI 200mb rajaton 4g, 9€/kk + puhelut ja viestit max 4€ päälle. 24kk voimassa, ei määräaikaa.
Tämä sen jälkeen kun laitoin siirron Moilta telialle (100mb rajaton 4g 14,99€/kk) 12kk määräaikainen. Tähän olisi tullut lisäksi avausmaksu, olikohan 8,99€?
Puhelimitse oli telian tarjous. Laitoin soittopyynnön heille sivuston kautta.Ja tuo teliankin liittymä on ilmeisesti jokin chätin kautta saatu tarjous?
Ei tunnu Elisaa kiinnostavan kuluttaja-asiamiehen kanta. Eivät suostu perumaan korotusta.
Ainoa positiivinen puoli on, että en omista Elisan osakkeita. En missään nimessä haluaisi omistaa tällaista huijarifirmaa.
Ei ole vielä ainakaan tullut avausmaksua, eikä pitäisi mielestäni tullakaan, kun kyse on etäkaupasta, jolloin käsittääkseni 14vrk peruutusoikeus.Kiitos tästä! Etenen tämän mukaisesti.
Tuliko avausmaksu maksettavaksi? Miten vältyit sen maksamiselta, mikäli ei tullut maksettavaksi?
Näin minä olen itsekin asian tulkinnut ja tämän takia tein reklamaation parisen kuukautta sitten ja hinta ei noussut. Toki ensimmäien vastaus oli perus voivottelut itselläkin. Kuten olenjo useampaan kertaan tähän keskusteluun kirjoittanut, niin Elisa on sitoutunut tuohon tarjoushintaa & palveluihin määräajaksi vaikka sopimus onkin toistaiseksi voimassa oleva.Tähän päivitystä, kuluttajaneuvonta vastasi näin:
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi Kuluttajaneuvontaan.
Elisa ei voi muuttaa olennaisia ehtojaan ilmoittamillaan perusteluilla. Elisa on sitoutunut 24 kuukauden ajaksi tiettyyn sisältöön ja hintaan kanssasi. Vaikka kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, on Elisa siis sitoutunut siihen, että 24 kuukauden ajan liittymän sisältö tai hinta eivät muutu.
Se, että Elisa tarjoaa mahdollisuutta irtautua sopimuksesta, ei ole riittävä peruste myöskään muutoksille.
Kuluttaja-asiamiehen valvontayksikkö on asiasta ollut yhteydessä Elisaan.
Voit siis vaatia Elisaa pitäytymään aiemmin sovitussa sopimuksessa.
Eikun Elisaan yhteyttä ja katsotaan miten edetään.
Ja ensimmäinen tarjousviesti saapui juuri äsken. Elisa 4G Rajaton 200M - liittymä 12 kk ajaksi hintaan 25,99€/kk. Sopimus ei ole määräaikainen. Mutta jooh, antaapa siirron olla vielä voimassa.Ensimmäinen viesti Elisalta oli pelotteluviesti, joka on turha, koska liittymäni on toistaiseksi voimassa oleva.
”Hei, olet siirtämässä liittymääsi toiselle operaattorille. Huomioithan, mikäli liittymälläsi on määräaikainen sopimus, jäljellä olevat kuukausimaksut veloitetaan sopimuksen mukaisesti, vaikka liittymä siirtyisi pois Elisalta. Lisätietoja maksuttomasta numerosta 0800 93866 (ark. 8-18, la 9-17). Terveisin, Elisa”
Todennäköisesti mobiilivarmennepalvelun tilaaminen (mahdollisuus käyttää sitä) ja sen aktivoiminen (käyttöönotto ja tunnistautuminen) ovat kaksi eri asiaa ja laskutuksen kannalta ollaan kiinnostuneita vain ensimmäisestä.Onko kellään kokemuksia siitä, että mobiilivarmenne olisi mennyt itsestään päälle? Dna liittymänä, näköjään olen maksanut mobiilivarmenteesta 2023 asti mutta en muista sitä aktivoineeni, enkä käyttäneeni. Telialla ollut joskus 2021 aktivoituna ilmaisena, ja kokeilin pari kertaa.
Dna:n Aspa sanoi että se täytyy itse aktivoida verkkopankkitunnuksilla, ja jos on ollut aiemmin telialla niin mun on täytynyt se erikseen aktivoida dna:lla silloin 2023. Ei suostunut minkäänlaista hyvitystä antamaan, vaikka ihan turhana oli maksussa 2v enkä edes muista aktivoineeni.
Nämä lienevät tässä tapauksessa yksi ja sama asia.Todennäköisesti mobiilivarmennepalvelun tilaaminen (mahdollisuus käyttää sitä) ja sen aktivoiminen (käyttöönotto ja tunnistautuminen) ovat kaksi eri asiaa ja laskutuksen kannalta ollaan kiinnostuneita vain ensimmäisestä.
Hienoa!Tähän päivitystä, kuluttajaneuvonta vastasi näin:
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi Kuluttajaneuvontaan.
Elisa ei voi muuttaa olennaisia ehtojaan ilmoittamillaan perusteluilla. Elisa on sitoutunut 24 kuukauden ajaksi tiettyyn sisältöön ja hintaan kanssasi. Vaikka kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, on Elisa siis sitoutunut siihen, että 24 kuukauden ajan liittymän sisältö tai hinta eivät muutu.
Se, että Elisa tarjoaa mahdollisuutta irtautua sopimuksesta, ei ole riittävä peruste myöskään muutoksille.
Kuluttaja-asiamiehen valvontayksikkö on asiasta ollut yhteydessä Elisaan.
Voit siis vaatia Elisaa pitäytymään aiemmin sovitussa sopimuksessa.
Eikun Elisaan yhteyttä ja katsotaan miten edetään.
Itsepalveluna tilattuna todennäköisesti joo, mutta alkuperäisestä viestistä ei käynyt ilmi, miten liittymä on alunperin hankittu. Olettaisin, että puhelin/ständimyynnissä liittymään voidaan myydä "kaupanpäälle" mobiilivarmenne, joka onkin ilmainen vain jonkun lyhyen tarjousajan ja muuttuu laskutettavaksi, vaikkei sitä koskaan aktivoisi käyttöön.Nämä lienevät tässä tapauksessa yksi ja sama asia.
Näin ainakin voisi olettaa tilaussivun sisällöstä.
![]()
DNA
mobiilivarmenne.dna.fi
Ei onnistunut sama tarjous tänne. Netin olisi siihen hintaan saanut. Puhelin liittymä olisi maksanut 19.90€Puhelimitse oli telian tarjous. Laitoin soittopyynnön heille sivuston kautta.
Vähän asian vierestä, jos sopii nyt kun Elisan röyhkeät veivaukset on tapetilla.Todennäköisesti mobiilivarmennepalvelun tilaaminen (mahdollisuus käyttää sitä) ja sen aktivoiminen (käyttöönotto ja tunnistautuminen) ovat kaksi eri asiaa ja laskutuksen kannalta ollaan kiinnostuneita vain ensimmäisestä.
Näin tämä meni minullakin pari kk sitten kun tästä Elisan kanssa väänsin (24kk uusi etukausi). Kuten jo olen useasti sanonut tässä keskustelussa, niin ei tule tuota hinnan nosta vaan tekee reklamaation ja pysyy tiukkana. Menee juuri kuten tulkitsit.Sieltä tulikin vielä vastaus:
"Hei Tohelo,
kiitos viestistäsi. Hienoa,että löydettiin ratkaisu liittymääsi.
Liittymällesi siis tapahtuu,joka tapauksessa muutos 1.9 liittymään jossa on liittymäturva mukana. Jos haluat,voit ottaa ne käyttöön.
Olen laittanut asiasta pyynnön eteenpäin. Hintaetu säilyy 1.9 lähtien seuraavan 24 kk ajan.
Mukavaa kesän jatkoa sinulle!"
Eli mikäli nyt oikein tulkitsen niin nykyinen hinta on voimassa 1.9. alkaen 24kk ja siihen hintaan sisältyy nämä ominaisuudet jos ne aktivoi.
Mainittiin, että kuluttaja-asiamies on ottanut asian tutkittavaksi. Sieltä voi vielä tulla vaatimus kiellosta ja seuraamusmaksusta.Eli 99,99% asiakkaista maksaa korotuksen mukisematta ja Elisan osakkeenomistajat tykkää. Vain omalla aktiivisuudella "voittaa" korporaation.
Hei mka, kiitos viestistäsi! Voimme tietenkin säilyttää nykyisen kampanjahinnan.
No jaa. Kaksi euroa kuussa vaikkapa 500 000 liittymästä on 12 miljoonaa vuodessa. Toki tuosta ALV pois, mutta aika isoista rahoista tuossa on kyse.Nyt asiaa tässä hetken kun olen tuuminut niin ihme pelleilyä tuo Elisan touhu on muutaman lantin takia. Ei ihme että en ole vuosiin päässyt Elisan kanssa sopimukseen.
Eihän tuo puhdasta profittia voi olla kun tulee mobiilivarmenteet jne.Miten sen nyt ajattelee, Elisan ARPU näyttää olleen viime vuonna 23,6€ joten melkein 10% lisää tuolla saisi.
Elisalla lienee ~2,3 miljoonaa liittymää kotitalouksissa, joten kertyyhän tuosta![]()
No ei tietenkään, mutta se 2€ tulee vaikkei noita ominaisuuksia asiakas käyttäisikään. Oletan katteen olevan ~40% kieppeillä jos nuo ominaisuudet ovatkin käytössä.Eihän tuo puhdasta profittia voi olla kun tulee mobiilivarmenteet jne.
Jos tartut winbackkiin niin mitään maksuja ei tule, koska liittymä ei ole kerennyt siirtyä, mutta liikkeessä tehtyyn siirtoon ei päde tuo itsetehtävä 14 päivän peruutusoikeus.Osaako joku kertoa, että tuleeko jotain maksuja maksettavaksi jos peruuttaa liittymän siirroon määräaikaiseen Elisan puhelinliittymän. Sopimus tehty Gigantissa ja nyt ennen siirtoa alkoikin mietityttämään vaihto Elisalle, mutta en olisi myöskään kiinnostunut maksamaan mitään sopimussakkoja tms.
...Tuskin mitään kauheen kovaa vastatarjousta saat jos DNA---->MOI ...... on meinaan tytäryhtiöDna nosti vuosi sitten rajaton 200m hinnan 14,90e->15,99e. Nyt loppumassa kamppanjahinta kuun lopussa ja tarjosivat jatkoa 16,99e/kk. En vielä tarttunut vaan lähden kalastelemaan Moi:n 9e/kk liittymää ellei sieltä tarjota jotain erittäin kovaa winback-tarjousta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.