- Liittynyt
- 18.06.2024
- Viestejä
- 308
Kerro toki sitten mitä vastaavat.Sama itselle, reklamoin sähköpostilla ja tuli vain voivotteluviesti takaisin.
Laitoin kuluttajaneuvontaan kyselyä että onko tälläinen ihan laillista toimintaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kerro toki sitten mitä vastaavat.Sama itselle, reklamoin sähköpostilla ja tuli vain voivotteluviesti takaisin.
Laitoin kuluttajaneuvontaan kyselyä että onko tälläinen ihan laillista toimintaa.
Kuten jo aiemmin kirjoitin tähän keskusteluun tästä aiheesta, niin ihan turha sinne on chättäillä näistä. Kirjallista reklamaatio kehiin. Toimi itselläkin hyvin parisen kuukautta sitten samassa tilanteessa. Hinta ei siis noussut, aloitettiin vanhalla hinnalla uusi 24kk tarjouskausi.Ei kirveelläkään suostu Elisa pitämään noita 16,99 ja 17,20€:n hintoja, vaan väkisin nostavat 2€:lla. Ei kuulemma ole mahdollista tässä tapauksessa. Nyt voi sanoa, että ottaa päähän. Menee kyllä Elisa täysin boikottiin hyvin pian. Chatissa keskustelin jonkun asiakaspalvelijan kanssa vartin täysin turhaan.
Uhkasin kuluttaja-asiamiehellä, mutta ei kuulemma vaikuta asiaan.
Ei kait se auta kuin seurata tarjouksia ja laittaa liittymät siirtymään muualle.
Johtuu varmaan osin myös siitä että vain tietyt liittymät taitaa olla määräaikaisia, edelleen kun katsot nettisivuilta listan liittymistä niin jokaisessa taitaa lukea että ei määräaikaa.Mielenkiintoinen "puhallus" tämäkin Elisalla, ensin mennään vuosikymmenet mantralla "ei määräaikaa(paitsi elisa viihteessä)!" ja sitten kun kelkka kääntyy niin harva uskoo, että kyseessä olisi määräaikainen sopimus, koska elisahan ei tee määräaikaisia sopimuksia. Eli vaikka siellä seisoo sana määräaikainen, tai se puhelimessa sanotaan moni uskoo että ovat edelleen vapaita vaihtamaan liittymänsä pois ilman seuraamuksia.
Speedtest oman sivun kautta miettii tuon 30s, mutta Telian nopeustestisivun kautta lähtee heti. Olisiko speedtestin omalla sivulla jotain keinotekoista hidastusta ja sovelluksen pakotusta "nopeampana"? Muuten en ole huomannut mitään outouksia normaalikäytössä.Miten muilla toimii Elisan superdiili-liittymät? Itsellä ihan päin vittua. Puhelimessa siis se 100m 7e/kk ja kaikki lataa alkuun 30-60sec.
Esim. Speedtestin alkaminen ottaa sen 30sec. Kun yhteyden saa "eloon" nopeudet on kuitenkin täysin normaalit ja usein mennään se 120 rajoitinta vasten ja nettisivut aukeaa viiveettä.
Ei ole myöskään tukiasemakohtaista tai ruuhkasta kyse vaan toimii kaikkialla yhtä heikosti.
Mikäli tarkoitat niitä helmi-maaliskuun vaihteen hintahulinoita ja Moi-asiakkaiden kalastelua niin download-nopeus 100M Tarkka-liittymän kautta on lähes poikkeuksetta n. 120Mbit/s ja ping n. 20ms. SIM-kortti on kotiverkon 4G-reitittimessä, ja on siihen siis oikein passeli kun reititin ei taida omin lupineen puheluitakaan soittaa...Miten muilla toimii Elisan superdiili-liittymät? Itsellä ihan päin vittua. Puhelimessa siis se 100m 7e/kk ja kaikki lataa alkuun 30-60sec.
Samaan aikaan DNA:n 100Mbit/s mobiililaajakaista ja Huawei B818 5GHz verkon yli. Koneella ja piuhalla lähelle samaa luokkaa nopeusMikäli tarkoitat niitä helmi-maaliskuun vaihteen hintahulinoita ja Moi-asiakkaiden kalastelua niin download-nopeus 100M Tarkka-liittymän kautta on lähes poikkeuksetta n. 120Mbit/s ja ping n. 20ms. SIM-kortti on kotiverkon 4G-reitittimessä, ja on siihen siis oikein passeli kun reititin ei taida omin lupineen puheluitakaan soittaa...
Asutko sinä samassa paikassa kuin lainaamasi henkilö? Meinaan mobiilin nopeus vaihtelee ihan lokaatiosta riippuen, joten vertailu aika turhaa, jos et samassa paikassa vertaile nopeuksia.Samaan aikaan DNA:n 100Mbit/s mobiililaajakaista ja Huawei B818 5GHz verkon yli. Koneella ja piuhalla lähelle samaa luokkaa nopeus
![]()
No äijäilyyn se näköjään silti siitä huolimatta riittää. Tuskin asuu saatika koskaan asuisikaan meillä...Asutko sinä samassa paikassa kuin lainaamasi henkilö? Meinaan mobiilin nopeus vaihtelee ihan lokaatiosta riippuen, joten vertailu aika turhaa, jos et samassa paikassa vertaile nopeuksia.
No äijäilyyn se näköjään silti siitä huolimatta riittää. Tuskin asuu saatika koskaan asuisikaan meillä...
Kurkimies, huomasithan että tuossa oli kyse Elisan halvennettuista 4G-liittymistä eikä siitä miten paljon yli "sen mistä maksaa" yhteysnopeus on?
Ja katso tuolta, mitä saa ihan omatoimisesti (no joskus vaatii Chat kanssa yhteyden)...Telialta pistetty numeronsiirto Moin suuntaan, nappasin sieltä halvimman eli 15€/kk. Kuinka nopeasti tai hitaasti ovat viime aikoina lähestyneet winback-tarjousten kanssa ja jos jään violettiin, voivatko he perua numeronsiirron vai onko tuo parempi hoitaa itse Moin suuntaan?
Kuten jo aiemmin kirjoitin tähän keskusteluun tästä aiheesta, niin ihan turha sinne on chättäillä näistä. Kirjallista reklamaatio kehiin. Toimi itselläkin hyvin parisen kuukautta sitten samassa tilanteessa. Hinta ei siis noussut, aloitettiin vanhalla hinnalla uusi 24kk tarjouskausi.
Mutta tilatessa Elisa on antsnut hinnan 24 kuukaudeksiJos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus niin eihän tuossa asiakkaalla ole nokan koputtamista.
2€ aika mitätön raha kk tasolla ja jaloilla voi kukin äänestää.
Tuossa yllä olevassa viestissä vetoavat pykälään 10. Uskon että tällaista kohtaa ei määräaikaisen sopimuksen ehdoista löydy.Mutta tilatessa Elisa on antsnut hinnan 24 kuukaudeksi
Tein Elisan sivuilta kirjallisen reklamaation asiasta ja sain vastauksen:
"
Hei Elisa,
kiitos viestistäsi!
Kirjeessä, jossa on kerrottu tulevasta muutoksesta, on alaosassa kohta:
Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla.
Kirjeessä on kerrottu, liittymäsi nykyinen kk-maksu ja mikä se tulee olemaan muutoksen jälkeen.
Muutoksen jälkeen, voit halutessasi ottaa uudet ominaisuudet käyttöön, mutta se ei ole välttämätöntä."
Pitää vielä laittaa vielä viestiä tuosta viimeisestä lauseesta "muutoksen jälkeen, voit..." eli jos päätän olla ottamatta niin säilyykö hinta samana vai ei.
Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen.
No kaikilla tämän hinnan korotuksen saaneilla varmasti lukee toistaiseksi voimassa oleva soppari, mutta tarjoushinta ei ole toistaiseksi voimassa oleva (ei ainakaan omassa sopparissa). Sullakin tarjoushinta on selkeästi määräaikainen, kun siinä on päättymispäivä sanottu (toistaiseksi voimassa olevassa ei ole päättymispäivää). Uudessakin sopparissa lukee "24 kk etukauden jälkeen 34,38 e/kk" eli tuo etukausi on määräaikainen (en jaksa alkaa vanhaa sopparia kaivamaan).Mitäs muilla lukee oma elisasssa liittymästä sitten?
Mulla tosiaan lukee näin:
"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."
TVO-sopimus niin liittymän hintaa voi muuttaa tuona aikana? Oma Elisassa ei mulla ainakaan lue mitään määräaikaisuudesta.
En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta hyvin todennäköisesti se ei ole määräaikainen. Ainoastaan hinta on etuhinta 24kk, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Se lukee kyllä siellä sopimusehdoissa.No tuon lihavoidun varmasti kaikille tuosta valittaville vastaavat. Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen. En ole ainut tässäkään keskustelussa joka reklamoimalla sai sen vanhan hinnan pysymään. Vaatii toki vähän vääntöä Elisan kanssa.
EU-oikeudessa kielletään kuluttajasopimuksen ehto, jonka perusteella yritys voi muuttaa sopimusehtoja yksipuolisesti ilman yksilöityä syytä. Yksilöity syy tarkoittaa, että muutosperuste ei voi olla niin avoin, että yritys käytännössä päättää itse haluamastaan muutoksesta.No tuon lihavoidun varmasti kaikille tuosta valittaville vastaavat. Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen. En ole ainut tässäkään keskustelussa joka reklamoimalla sai sen vanhan hinnan pysymään. Vaatii toki vähän vääntöä Elisan kanssa.
Määräaikaisen sopimuksen hintaa ei voi kesken sopimuksen operaattori muuttaa mutta yllä olevassa on kyseessä TVO soppari eli tämän puitteissa operaattori voi tehdä muutoksia.Mitäs muilla lukee oma elisasssa liittymästä sitten?
Mulla tosiaan lukee näin:
"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."
TVO-sopimus niin liittymän hintaa voi muuttaa tuona aikana? Oma Elisassa ei mulla ainakaan lue mitään määräaikaisuudesta.
Eli sinusta annnettu hinta 24 kuukaudeksi ei sido myyjää?Määräaikaisen sopimuksen hintaa ei voi kesken sopimuksen operaattori muuttaa mutta yllä olevassa on kyseessä TVO soppari eli tämän puitteissa operaattori voi tehdä muutoksia.
Soppari on toistaikseksi voimassa oleva, mutta etuhinta on määräaikainen. Ei toistaiseksi voimassa olevalla tarjoushinnalla olisi mitään päätymispää merkitty. Mediassa nyt tietenkin noin sanotaan, ei kukaan firman edustaja nyt niin tyhmä ole, että muuta menisi sanomaan.En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta hyvin todennäköisesti se ei ole määräaikainen. Ainoastaan hinta on etuhinta 24kk, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Se lukee kyllä siellä sopimusehdoissa.
Olen silti sitä mieltä, että sopimuksen sisältö muuttuu oleellisesti. Sopimus on alunperin tehty pelkästä puhelinliittymästä ilman mitään lisäpalveluita, ei mobiilivarmenteesta yms.
Tuo on hyvin härskiä meininkiä Elisalta ja oikea osoite on jokaisen kuluttajan osalta laittaa reklamoinnin lisäksi selvityspyyntöä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Jos useampi viitsii sinne alkaa kirjelmöimään, niin ehkä sielläkin herätään asiaan vähän nopeammin.
Kovasti Elisan edustaja mediassa paistatteli, kuinka hyvin on tämä muutos otettu vastaan.
Totuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Ehkäpä median pitäisi tuoda asian toinen puoli ja kirjelmöinnit KKV:lle esiin.
Sehän tässä onkin, että hinta on etuhinta, mutta sopimus toistaiseksi voimassa oleva.Eli sinusta annnettu hinta 24 kuukaudeksi ei sido myyjää?
Alennettu hinta voimassa xx.xx.2026 saakka.
Eli jos ostan aikakauslehden vuodeksi ja kuukauden päästä ostosta myyjä nostaa yksipuolisesti hintaa vitosella koska lisäsi turvaominaisuutena paketin kortsuja mukaan?
Tässähän liittymän tietoturva ei teknisessä mielessä parane millään tavalla, ellei asiakas erikseen aktivoi noita pakkomyytyjä lisäpalveluita käyttöönsä.Sopimishetkellä on kai tullut luettua nuo Elisan sopimisehdot. Hinnan muuttaminen (tuo kohta 10.) on siellä ollut pitkään. Jos on jokin tietoturva tms. syy. Tuo on kyllä keljua toimintaa Elisalta. Toivottavasti etenee viranomaisten tutkittavaksi, onko menetelty soveliaasti pakkopäivittämällä ominaisuuksia ja hintaa "tietoturvan" varjolla. Ja kuinka päteviä ovat noiden sopimusehtojen poikkeuslausekkeet
Sopimishetkellä on kai tullut luettua nuo Elisan sopimisehdot. Hinnan muuttaminen (tuo kohta 10.) on siellä ollut pitkään. Jos on jokin tietoturva tms. syy. Tuo on kyllä keljua toimintaa Elisalta. Toivottavasti etenee viranomaisten tutkittavaksi, onko menetelty soveliaasti pakkopäivittämällä ominaisuuksia ja hintaa "tietoturvan" varjolla. Ja kuinka päteviä ovat noiden sopimusehtojen poikkeuslausekkeet
Määräaikaisen sopimuksen hintaa ei voi kesken sopimuksen operaattori muuttaa mutta yllä olevassa on kyseessä TVO soppari eli tämän puitteissa operaattori voi tehdä muutoksia.
Kyllä juuri näin. Kyseessä sopimus etuhinnalla tietylle ajanjaksolle ja sopimusehtojen mukaan operaattori saa muuttaa hinnoittelua jos tarjoama muuttuu. Mikäli DNA:lla loppuvuodesta pakottavat ottamaan lisäpalveluita niin varmasti lähden kilpailutuskierrokselle.Eli sinusta annnettu hinta 24 kuukaudeksi ei sido myyjää?
Alennettu hinta voimassa xx.xx.2026 saakka.
Eli jos ostan aikakauslehden vuodeksi ja kuukauden päästä ostosta myyjä nostaa yksipuolisesti hintaa vitosella koska lisäsi turvaominaisuutena paketin kortsuja mukaan?
Laita ihmeessä myös elisalle reklamaatioapurilla se virallinen reklamaatio. Se on loppujen lopuksi yhdentekevää meneekö tuo sopimusehtojen puitteissa, mutta elisa testaa tässä vesiä voiko tuollaisen "etuhinnan" jyrätä lyömällä liittymälle palveluita joita se on aiemmin yrittänyt myydä erillisinä = palvelut ei myyneet tarpeeksi ja nyt otetaan rahat väkisin.Jep. Ajattelin vielä laittaa KKV viestiä aiheen tiimoilta, mutta KKV:n sivuillakin on maininta:
"Toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksen hintaa tai muita ehtoja operaattori saa muuttaa vahingoksesi, mutta vain seuraavissa tapauksissa:
Sopimusehdoissa on yksilöity peruste muutoksille.
Sopimuksen sisältö ei kuitenkaan saa kokonaisuutena olennaisesti muuttua.
Lainsäädännön muutoksen tai viranomaisen päätöksen perusteella.
Lisäksi operaattori saa tehdä sopimusehtoihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön."
Juu tämä on vähän outoa. Minulle pakolla lyödään kahden euron edestä lisää palveluita jo sovitun hinnan päälle, emäntä otti Elisalta tovi sitten liittymän eikä siinä taida edes olla koko turvapakettia..Mielestäni Elisa ei voi tähän vedota kun tätä "tietoturvaa" ei jokaiseen liittymään pakoteta ja Elisa edelleen myy liittymiä ilman näitä ominaisuuksia.
Kuinka paljon porukalla on Elisalla hinnat nousseet? Ymmärrän ärtymyksen kun hinnat nousseet mutta ei reklamoimalla oikein taida tuntipalkoille päästä
Riippuu usein siitä mikä on operaattorin lähin torni ja mikä sen käyttäjäkapasiteetti on. Toisella operaattorilla saattaa olla samalla alueella torni, jolla on vähemmän käyttäjiä ja enemmän kaistaa jaettavana. Että ehkä kyselisin aspasta mistä johtuu tai pyytäisin kilpailijalta liittymää kokeiluun.Miten liittymien toimiminen on mennyt näin huonoksi? Koko perheellä DNA rajaton 4G 200M liittymät ja netin latausnopeus testien tulokset kotona välillä 15-38 Mbps. Onko nää 4G liittymät tahalteen rikottu 5G liittymien tieltä ja voiko asiaan vaikuttaa muuten kuin liittymää ja operaattoria vaihtamalla.
Eiköhän tässä ole ihan periaatteesta kysymys. Ilman reklamaatiota annat ikäänkuin hiljaisen hyväksynnän tuollaiselle toiminnalle.Kuinka paljon porukalla on Elisalla hinnat nousseet? Ymmärrän ärtymyksen kun hinnat nousseet mutta ei reklamoimalla oikein taida tuntipalkoille päästä
Otetaan sen verran takaisin että vika olikin hyvin todennäköisesti puhelimessa. Heitin eilen simin vanhaan Xiaomiin ja toimi suht normaalisti. Ilmeisesti android 15 päivitys n. kuukausi sitten Nord3:ssa on vaihtanut jotain verkkoasetuksia, en oikeastaan lopulta tiedä mikä se oli mutta nyt näyttäisi toimivan siinäkin.Miten muilla toimii Elisan superdiili-liittymät? Itsellä ihan päin vittua. Puhelimessa siis se 100m 7e/kk ja kaikki lataa alkuun 30-60sec.
Esim. Speedtestin alkaminen ottaa sen 30sec. Kun yhteyden saa "eloon" nopeudet on kuitenkin täysin normaalit ja usein mennään se 120 rajoitinta vasten ja nettisivut aukeaa viiveettä.
Ei ole myöskään tukiasemakohtaista tai ruuhkasta kyse vaan toimii kaikkialla yhtä heikosti.
Ennen tätä tapausta ei itselleni ole tullut mieleenkään, että tällaisia tietyksi kestoajaksi tehtyjä hintalupauksia rikottaisiin muuten kuin jossain ihan force majeure -tilanteissa, mitä tämä ei tosiaankaan ole.Tämä on hyvin kaksipiippuinen juttu. Kuvitellaan että käyt ruokakaupassa ja siellä DNA:n tai Telian myyjä tarjoaa sinulle samanlaista liittymää kuin sinulla on Elisalla vaikka hintaan 12€/kk. Mitä teet? No vaihdat tietenkin operaattoria ja Elisa ei tässä tilanteessa asettuisi poikkiteloin vaikka kuinka on 24kk etuhinta voimassa. Itse olen suosinut määräaikaisia sopimuksia juuri siksi että tiedän hinnan pysyvän samana koko sopimuskauden ajan. En jankkaa tästä aiheesta enää enempää![]()
Tämäkin pitäisi koeponnistaa, sillä kun sopimuksessa on luvattu tietty hinta tietyksi ajaksi, on hyvin harhaanjohtavaa, että vedotaan johonkin pykälään, joka kuitenkin mahdollistaa sovitun hinnan rikkomisen.Uskon kyllä, että tuo varmaankin on laillista
Tämäkin pitäisi koeponnistaa, sillä kun sopimuksessa on luvattu tietty hinta tietyksi ajaksi, on hyvin harhaanjohtavaa, että vedotaan johonkin pykälään, joka kuitenkin mahdollistaa sovitun hinnan rikkomisen.
Kuten täällä on todettu, tietoturvasyihin vedotaan ja sen aiheuttamaan oikeutukseen nostaa tarvittaessa hintaa, mutta tätä vastaan on etukäteen sovittu kiinteä 24 kk hinta ja tietoturvakysymys on lähinnä tekosyy pakkomyydä uusia palveluita.
Jos tämän joku vetäisi johonkin oikeusasteeseen, ei lopputulos välttämättä olisi itsestään selvä. Riippuisi siitä kumpi painaa enemmän, etukäteen annettu hintalupaus, joka on yksiselitteisesti selvää suomea, vai sopimustekstiin piilotettu pykälä, joka mahdollistaa sen rikkomisen. Harva viitsii nostaa oikeusjutun muutamien eurojen takia, mutta periaatteessa kiinnostaisi tietää, kuinka jutussa kävisi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.