Liittymät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäli tarkoitat niitä helmi-maaliskuun vaihteen hintahulinoita ja Moi-asiakkaiden kalastelua niin download-nopeus 100M Tarkka-liittymän kautta on lähes poikkeuksetta n. 120Mbit/s ja ping n. 20ms. SIM-kortti on kotiverkon 4G-reitittimessä, ja on siihen siis oikein passeli kun reititin ei taida omin lupineen puheluitakaan soittaa...
Samaan aikaan DNA:n 100Mbit/s mobiililaajakaista ja Huawei B818 5GHz verkon yli. Koneella ja piuhalla lähelle samaa luokkaa nopeus

10976788187.png
 
Viimeksi muokattu:
Samaan aikaan DNA:n 100Mbit/s mobiililaajakaista ja Huawei B818 5GHz verkon yli. Koneella ja piuhalla lähelle samaa luokkaa nopeus

10976788187.png
Asutko sinä samassa paikassa kuin lainaamasi henkilö? Meinaan mobiilin nopeus vaihtelee ihan lokaatiosta riippuen, joten vertailu aika turhaa, jos et samassa paikassa vertaile nopeuksia.
 
Asutko sinä samassa paikassa kuin lainaamasi henkilö? Meinaan mobiilin nopeus vaihtelee ihan lokaatiosta riippuen, joten vertailu aika turhaa, jos et samassa paikassa vertaile nopeuksia.
No äijäilyyn se näköjään silti siitä huolimatta riittää. Tuskin asuu saatika koskaan asuisikaan meillä... ;)

Kurkimies, huomasithan että tuossa oli kyse Elisan halvennettuista 4G-liittymistä eikä siitä miten paljon yli "sen mistä maksaa" yhteysnopeus on?
 
No äijäilyyn se näköjään silti siitä huolimatta riittää. Tuskin asuu saatika koskaan asuisikaan meillä... ;)

Kurkimies, huomasithan että tuossa oli kyse Elisan halvennettuista 4G-liittymistä eikä siitä miten paljon yli "sen mistä maksaa" yhteysnopeus on?

Huomasin kyllä ja mitä oon Telian, DNA:n tai Elisan 100Mbit/s liittymiä käyttäny, niin suunnilleen jokaisella menny reippaasti yli 100Mbit/s. Noissa Elisan 100Mbit/s liittymissä profiili ollut jo pitkään 150/50Mbit/s
 
Käytössä kotinettinä Telian mobiililaajakaista 5G 300M (tarkalleen ottaen nimi nykyään Yhteys Mukaan 5G 300M).

Jos siirrän tuon liittymän toiselle operaattorille niin tarjoaako Telia näihin winbackina mobiililaajakaistaa vai normaalia 5g liittymää?

Ajatuksena siis päivittää tuo winbackin yhtedessä vaikka ihan vaan normi 5G liittymäksi kun se on halvempi. Toki jos tarjoavat mobiililaajakaistana saman hinnan niin mikäs siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo tarjoukset ovat aina tapauskohtaisia ja loppupeleissä neuvoteltavissa tietyin rajauksin. Miten paljon sitte joudut pulittamaan nykyisestä liittymästäsi kuussa?

Sellainen 5G-liittymä, jossa puhelut maksavat erikseet on tuohon tarpeeseen kyllä oikein passeli.
 
Telialta pistetty numeronsiirto Moin suuntaan, nappasin sieltä halvimman eli 15€/kk. Kuinka nopeasti tai hitaasti ovat viime aikoina lähestyneet winback-tarjousten kanssa ja jos jään violettiin, voivatko he perua numeronsiirron vai onko tuo parempi hoitaa itse Moin suuntaan?
 
Telialta pistetty numeronsiirto Moin suuntaan, nappasin sieltä halvimman eli 15€/kk. Kuinka nopeasti tai hitaasti ovat viime aikoina lähestyneet winback-tarjousten kanssa ja jos jään violettiin, voivatko he perua numeronsiirron vai onko tuo parempi hoitaa itse Moin suuntaan?
Ja katso tuolta, mitä saa ihan omatoimisesti (no joskus vaatii Chat kanssa yhteyden)...
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin tähän keskusteluun tästä aiheesta, niin ihan turha sinne on chättäillä näistä. Kirjallista reklamaatio kehiin. Toimi itselläkin hyvin parisen kuukautta sitten samassa tilanteessa. Hinta ei siis noussut, aloitettiin vanhalla hinnalla uusi 24kk tarjouskausi.

Tein Elisan sivuilta kirjallisen reklamaation asiasta ja sain vastauksen:

"
Hei Elisa,


kiitos viestistäsi!


Kirjeessä, jossa on kerrottu tulevasta muutoksesta, on alaosassa kohta:


Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla.



Kirjeessä on kerrottu, liittymäsi nykyinen kk-maksu ja mikä se tulee olemaan muutoksen jälkeen.

Muutoksen jälkeen, voit halutessasi ottaa uudet ominaisuudet käyttöön, mutta se ei ole välttämätöntä."

Pitää vielä laittaa vielä viestiä tuosta viimeisestä lauseesta "muutoksen jälkeen, voit..." eli jos päätän olla ottamatta niin säilyykö hinta samana vai ei.
 
Jos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus niin eihän tuossa asiakkaalla ole nokan koputtamista.

2€ aika mitätön raha kk tasolla ja jaloilla voi kukin äänestää.
 
Tein Elisan sivuilta kirjallisen reklamaation asiasta ja sain vastauksen:

"
Hei Elisa,


kiitos viestistäsi!


Kirjeessä, jossa on kerrottu tulevasta muutoksesta, on alaosassa kohta:


Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla.



Kirjeessä on kerrottu, liittymäsi nykyinen kk-maksu ja mikä se tulee olemaan muutoksen jälkeen.

Muutoksen jälkeen, voit halutessasi ottaa uudet ominaisuudet käyttöön, mutta se ei ole välttämätöntä."

Pitää vielä laittaa vielä viestiä tuosta viimeisestä lauseesta "muutoksen jälkeen, voit..." eli jos päätän olla ottamatta niin säilyykö hinta samana vai ei.

No tuon lihavoidun varmasti kaikille tuosta valittaville vastaavat. Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen. En ole ainut tässäkään keskustelussa joka reklamoimalla sai sen vanhan hinnan pysymään. Vaatii toki vähän vääntöä Elisan kanssa.
 
Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen.

Mitäs muilla lukee oma elisasssa liittymästä sitten?

Mulla tosiaan lukee näin:

"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."

TVO-sopimus niin liittymän hintaa voi muuttaa tuona aikana? Oma Elisassa ei mulla ainakaan lue mitään määräaikaisuudesta.
 
Mitäs muilla lukee oma elisasssa liittymästä sitten?

Mulla tosiaan lukee näin:

"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."

TVO-sopimus niin liittymän hintaa voi muuttaa tuona aikana? Oma Elisassa ei mulla ainakaan lue mitään määräaikaisuudesta.
No kaikilla tämän hinnan korotuksen saaneilla varmasti lukee toistaiseksi voimassa oleva soppari, mutta tarjoushinta ei ole toistaiseksi voimassa oleva (ei ainakaan omassa sopparissa). Sullakin tarjoushinta on selkeästi määräaikainen, kun siinä on päättymispäivä sanottu (toistaiseksi voimassa olevassa ei ole päättymispäivää). Uudessakin sopparissa lukee "24 kk etukauden jälkeen 34,38 e/kk" eli tuo etukausi on määräaikainen (en jaksa alkaa vanhaa sopparia kaivamaan).
 
No tuon lihavoidun varmasti kaikille tuosta valittaville vastaavat. Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen. En ole ainut tässäkään keskustelussa joka reklamoimalla sai sen vanhan hinnan pysymään. Vaatii toki vähän vääntöä Elisan kanssa.
En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta hyvin todennäköisesti se ei ole määräaikainen. Ainoastaan hinta on etuhinta 24kk, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Se lukee kyllä siellä sopimusehdoissa.

Olen silti sitä mieltä, että sopimuksen sisältö muuttuu oleellisesti. Sopimus on alunperin tehty pelkästä puhelinliittymästä ilman mitään lisäpalveluita, ei mobiilivarmenteesta yms.
Tuo on hyvin härskiä meininkiä Elisalta ja oikea osoite on jokaisen kuluttajan osalta laittaa reklamoinnin lisäksi selvityspyyntöä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Jos useampi viitsii sinne alkaa kirjelmöimään, niin ehkä sielläkin herätään asiaan vähän nopeammin.

Kovasti Elisan edustaja mediassa paistatteli, kuinka hyvin on tämä muutos otettu vastaan.
Totuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Ehkäpä median pitäisi tuoda asian toinen puoli ja kirjelmöinnit KKV:lle esiin.
 
.
No tuon lihavoidun varmasti kaikille tuosta valittaville vastaavat. Tarjoushinta on kuitenkin 24kk, eli määräaikainen. En ole ainut tässäkään keskustelussa joka reklamoimalla sai sen vanhan hinnan pysymään. Vaatii toki vähän vääntöä Elisan kanssa.
EU-oikeudessa kielletään kuluttajasopimuksen ehto, jonka perusteella yritys voi muuttaa sopimusehtoja yksipuolisesti ilman yksilöityä syytä. Yksilöity syy tarkoittaa, että muutosperuste ei voi olla niin avoin, että yritys käytännössä päättää itse haluamastaan muutoksesta.

Vetoaminen viestintäturvallisuuteen ei ole tässä tapauksessa pakottava syy, kun liittymiä kuitenkin yleisesti myydään ilman näitä turvapalveluita.
Kun sopimuksessa on erikseen sovittu hinnan pysyminen tietyksi ajaksi, yrityksen kannalta ei liene kohtuutonta, että hinnanmuutos tulee voimaan vasta hinnanmääräytymiskauden vaihtuessa.

Minusta Elisan kannattaa hyvinkin välttää tilannetta, jossa muutos tulisi viranomaisen arvioitavaksi.
 
Mitäs muilla lukee oma elisasssa liittymästä sitten?

Mulla tosiaan lukee näin:

"Voimassa toistaiseksi.
Alennettu hinta voimassa 11.7.2026 saakka."

TVO-sopimus niin liittymän hintaa voi muuttaa tuona aikana? Oma Elisassa ei mulla ainakaan lue mitään määräaikaisuudesta.
Määräaikaisen sopimuksen hintaa ei voi kesken sopimuksen operaattori muuttaa mutta yllä olevassa on kyseessä TVO soppari eli tämän puitteissa operaattori voi tehdä muutoksia.
 
Määräaikaisen sopimuksen hintaa ei voi kesken sopimuksen operaattori muuttaa mutta yllä olevassa on kyseessä TVO soppari eli tämän puitteissa operaattori voi tehdä muutoksia.
Eli sinusta annnettu hinta 24 kuukaudeksi ei sido myyjää? :D

Alennettu hinta voimassa xx.xx.2026 saakka.

Eli jos ostan aikakauslehden vuodeksi ja kuukauden päästä ostosta myyjä nostaa yksipuolisesti hintaa vitosella koska lisäsi turvaominaisuutena paketin kortsuja mukaan?
 
En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta hyvin todennäköisesti se ei ole määräaikainen. Ainoastaan hinta on etuhinta 24kk, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Se lukee kyllä siellä sopimusehdoissa.

Olen silti sitä mieltä, että sopimuksen sisältö muuttuu oleellisesti. Sopimus on alunperin tehty pelkästä puhelinliittymästä ilman mitään lisäpalveluita, ei mobiilivarmenteesta yms.
Tuo on hyvin härskiä meininkiä Elisalta ja oikea osoite on jokaisen kuluttajan osalta laittaa reklamoinnin lisäksi selvityspyyntöä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Jos useampi viitsii sinne alkaa kirjelmöimään, niin ehkä sielläkin herätään asiaan vähän nopeammin.

Kovasti Elisan edustaja mediassa paistatteli, kuinka hyvin on tämä muutos otettu vastaan.
Totuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Ehkäpä median pitäisi tuoda asian toinen puoli ja kirjelmöinnit KKV:lle esiin.
Soppari on toistaikseksi voimassa oleva, mutta etuhinta on määräaikainen. Ei toistaiseksi voimassa olevalla tarjoushinnalla olisi mitään päätymispää merkitty. Mediassa nyt tietenkin noin sanotaan, ei kukaan firman edustaja nyt niin tyhmä ole, että muuta menisi sanomaan.
 
Eli sinusta annnettu hinta 24 kuukaudeksi ei sido myyjää? :D

Alennettu hinta voimassa xx.xx.2026 saakka.

Eli jos ostan aikakauslehden vuodeksi ja kuukauden päästä ostosta myyjä nostaa yksipuolisesti hintaa vitosella koska lisäsi turvaominaisuutena paketin kortsuja mukaan?
Sehän tässä onkin, että hinta on etuhinta, mutta sopimus toistaiseksi voimassa oleva.
Voit siis myös itse irtisanoa liittymän milloin vain, koska se ei ole määräaikainen.
Tässä Elisa käyttää tuota sopimuskirjausta omana porsaanreikänä hinnan pakkokorotukselle.
Toistaiseksi voimassaolevia sopimuksia koskee hieman löyhemmät säännöt hinnankorotuksille.


Olen silti täysin samaa mieltä, että se sopimus on tehty x-hinnalla määrätyksi ajaksi, joten ei sen hinnan pitäisi yksipuolisesti nousta yhtään mihinkään määrätyn ajanjakson puitteissa.
Tää härskiys tosiaan pitäisi ponnistaa siellä viranomaisilla.
Tää Elisan malli on vähän sellainen hybridi, määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan sekoitus.
Jos tuota lähdetään ponnistamaan viranomaisilla, niin jos vähän peilaa tuota hybridiä esim. asunnonvuokrauksen sääntöihin, niin epäselvä sopimus katsotaan sopimuksenlaatijan tappioksi.

Toinen lähiaikojen hinnankorotus(yritys) tapahtui juuri joillain sähköyhtiöillä, jotka datahub-maksujen myötä siirsivät maksut suoraan asiakkaille kesken sopimuskauden.
Tuohon KKV puuttui ja maksut palautettiin asiakkaille.
 
Voisin mieluusti ottaa tuon +2 e turvalaajennuksen Elisan liittymääni, samalla toki päättäisin +2,99 e Mobiilivarmenteen käytön tietysti. Mitäpä niitä suotta montaa ottamaan.
Ja siis liittymä on se 6,99 e/kk / 100M "rajaton".
 
Hieman OT:ta, mutta onhan tuo Elisan osalta vähintään harhaanjohtavaa markkinointia jos sopimusta tehdessä on rummutettu 24kk voimassa olevaa tarjoushintaa, mutta se ei enää sitten pädekään kun on keksitty tuoda joku lisäominaisuus liittymälle. Tuossahan on aivan ilmeistä, että tuo 24kk ajaksi luvattu tarjoushinta on vaikuttanut ostopäätökseen.

Laittakaa reklamaatiota menemään ja kuluttajaviranomaisille sitten jos eivät suostu tuohon alehintaan edelleen.

Tuollainen perseily operaattoreilta on juuri sitä mitä kuluttajien ei vain pidä niellä, vaikka se joidenkin sopimusehtojen mukaan saattaisikin olla ok. Sopimusehdot voivat olla, ja yllättävä usein ovatkin lainvastaisia tai niitä tulkitaan lainvastaisesti.
 
Sopimishetkellä on kai tullut luettua nuo Elisan sopimisehdot. Hinnan muuttaminen (tuo kohta 10.) on siellä ollut pitkään. Jos on jokin tietoturva tms. syy. Tuo on kyllä keljua toimintaa Elisalta. Toivottavasti etenee viranomaisten tutkittavaksi, onko menetelty soveliaasti pakkopäivittämällä ominaisuuksia ja hintaa "tietoturvan" varjolla. Ja kuinka päteviä ovat noiden sopimusehtojen poikkeuslausekkeet
 
Sopimishetkellä on kai tullut luettua nuo Elisan sopimisehdot. Hinnan muuttaminen (tuo kohta 10.) on siellä ollut pitkään. Jos on jokin tietoturva tms. syy. Tuo on kyllä keljua toimintaa Elisalta. Toivottavasti etenee viranomaisten tutkittavaksi, onko menetelty soveliaasti pakkopäivittämällä ominaisuuksia ja hintaa "tietoturvan" varjolla. Ja kuinka päteviä ovat noiden sopimusehtojen poikkeuslausekkeet
Tässähän liittymän tietoturva ei teknisessä mielessä parane millään tavalla, ellei asiakas erikseen aktivoi noita pakkomyytyjä lisäpalveluita käyttöönsä.
 
Sopimishetkellä on kai tullut luettua nuo Elisan sopimisehdot. Hinnan muuttaminen (tuo kohta 10.) on siellä ollut pitkään. Jos on jokin tietoturva tms. syy. Tuo on kyllä keljua toimintaa Elisalta. Toivottavasti etenee viranomaisten tutkittavaksi, onko menetelty soveliaasti pakkopäivittämällä ominaisuuksia ja hintaa "tietoturvan" varjolla. Ja kuinka päteviä ovat noiden sopimusehtojen poikkeuslausekkeet

Mielestäni Elisa ei voi tähän vedota kun tätä "tietoturvaa" ei jokaiseen liittymään pakoteta ja Elisa edelleen myy liittymiä ilman näitä ominaisuuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 478
Viestejä
4 837 579
Jäsenet
78 242
Uusin jäsen
Frogger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom