Lihavuusepidemia

Niin, mitä sitten? Mistä minä saan sen tarvittavan c-vitamiinin, jos en lihasta.

No niin. Jäämme odottamaan, että tämä sinun mielestäsi vajavainen saanti muuttu kliiniseksi ja saan keripukin. Raportin siitä heti tänne.

Todistustaakka on sinulla. Sinä esitit väitteen, että "Tiede väittää, että kypsennetty liha ei sisällä merkittävästi C-vitamiinia ja että pitkäaikainen lähes nollasaanti altistaa puutokselle.". Tämä on hypoteesi, ei mikään totuus. Mikäli todellinen havainto, eli minä tässä anekdoottina todistaa, että puutoksen kliinisiä merkkejä ei ilmene, niin silloin todistustaakkas siirtyy sinulle, joka väittää puutoksen syntyvän käytännössä. Anna nyt minulle yksi tälläinen case-study tai anekdootti, jossa tämä on ihmisessä havaittu.

Puutos nimeomaan määritellään biologisin ja/tai kliinisin mittarein, muutenhan sitä ei voisi havaita ollenkaan. Väite siitä, että jokin tila “altistaa puutokselle”, ei itsessään ole mittari eikä osoita, että puutos todellisuudessa syntyy.
Totta. Ette voi tietääkkään. Miksi minä valehtelisin asiasta, kun voisin sanoa, että olen syönyt vaikka maksaa? Mitä minä siitä hyötyisin?
Minä en ole esittänyt hypoteesia, vaan kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta väitettä, joista kummankaan todenperäisyys ei riipu yksittäisestä anekdootista:

1. Kypsennetyn lihaskudoksen C-vitamiinipitoisuus on ravintoarvoanalyyseissä käytännössä nolla.
2. Pitkäaikainen hyvin matala C-vitamiinin saanti altistaa puutokselle.

Ensimmäinen on mitattu koostumusfakta, eikä sitä voi kumota yksilön oireettomuudella. Olen tähän keskusteluun laittanut linkin, josta kuka tahansa voi todeta, mitä kypsennetty naudanliha sisältää. Jos sinulla on esittää joitain muunlaisia tuloksia, niin mielläni luen asiasta. Et ole esittänyt mitään omaa näkemystäsi tukevaa tieteellistä lähdettä, vain oman mutu-kokemuksesi.

Toinen on yleinen ravitsemusfysiologinen periaate, ei väite siitä, että puutos ilmenee kaikille tietyssä ajassa. Vai oletko siis sitä mieltä, että pitkäaikainen c-vitamiinin nollasaanti ei altista c-vitamiinin puutokselle? Yksittäinen anekdootti voi kumota väitteen “kaikille tulee varmasti ja nopeasti keripukki”, mutta sellaista väitettä ei ole kukaan esittänyt.
Anekdootti ei kumoa väitettä ravintoaineen pitoisuudesta elintarvikkeessa (koska se on fakta) eikä siitä, että C-vitamiinin matala saanti lisää puutosriskiä väestötasolla (koska se on fakta).

Siksi vaatimus yksittäisestä case-studysta on väärin asetettu:
tiede ei toimi niin, että ravintoaineen puutemekanismi pitäisi todistaa sillä, että joku yksilö on jo sairastunut. Oireiden puuttuminen ei ole myöskään näyttö riittävästä saannista, aivan kuten anemiaa vailla oleva ihminen ei ole todiste siitä, että rautaa saadaan riittävästi ruokavaliosta, joka ei sisällä rautaa.

Tässä kohtaa keskustelu ei enää koske tiedettä, vaan sitä, hyväksytäänkö kypsennetyn naudanlihan mitattu ravintosisältö ja tunnettu ihmisen fysiologia vai onko yhden yksilön kokemus tärkeämpi kuin todennetut fakttat.

Siis väitit näin :

Eli mielestäsi 80% rasvaa ja 20% proteiinia jakauma toimii parhaiten. Tuohan on aikalailla ketoosidieetin makro jakauma.

Ole hyvä ja todista väitteesi. Jotta sen voit todistaa niin silloinhan testiryhmien pitää syödä täsmälleen sama määrä, eikä niin että ketoosiryhmä syö esim. 1700kcal ja muut 2000kcal kulutuksen ollessa vaikka ~2400kcal. Mielellään sen liikkumisenkin tulisi olla valvottua. On täysin eriasia kävellä esim. 10 000 askelta tai 5000 askelta.

Todistustaakka väitteen suhteen on sinulla.

--edit-- Jos pyydät muilta todistusta LDL:n epäterveellisyydestä siten ettei se johdu muista tekijöistä, niin todista nyt itsekin että se ketoosidieetti on tehokkain painonpudostuksessa ja nimenomaan että se tehokkuus johtuu siitä kd:stä eikä esim. suuremmasta kalorivajeesta.
Olen saattanut missata jotain, sillä vaikka lukenut ketjua jonkin verran ei kukaan ole täällä ole kiistänyt LDL:n epäterveellisyyttä. Aikaisemmin luin myös tutkimuksesta että ylipainoisilla keho reagoi voimakkaammin ylenpalttiseen rasvaan kuin normaalipainoisilla, vaikka suuret määrät eivät kenellekään ole hyvästä niin eroja näistäkin löytyy.

Törmäsin muuten tutkimukseen jossa puhutaan jäännöskolesterolista. Jäännöskolesteroli on isoilta osin yhteydessä kulutetun rasvan määrään, sillä mitä enemmän rasvaa syö sitä enemmän jäännöskolesterolia syntyy. Tämä osaltaan aiheuttaa verisuonten plakkiutumista, nostaa tulehdustasoja jne sillä jäännöskolesteroli tunkeutuu valtimon seinämään erittäin helposti ja nopeasti.

Tutkimus kertoo että nyt tälle on löydetty myös tehokasta lääkitystä eli suun kautta otettava yhdiste joka onnistuu säätelemään rasva-aineenvaihduntaa. Lääke on siinä vaiheessa että ensimmäiset ihmiskokeet ovat takana. ( näitä tulossa lisää yhä suuremmilla osallistujamäärillä, ainakin näin normaalisti toimitaan ). Suoraan artikkelista käännettynä:
Uusi tehokas yhdiste, jonka tarkoituksena on alentaa mahdollisesti kuolemaan johtaviin sydänsairauksiin johtavia veren rasvapitoisuuksia, herättää suuria toiveita. Äskettäisessä tutkimuksessa suun kautta otettava lääke TLC-2716 alensi veren triglyseridipitoisuutta lähes 40 prosenttia ja jäännös kolesterolia yli 60 prosenttia.

Siis väitit näin :

Eli mielestäsi 80% rasvaa ja 20% proteiinia jakauma toimii parhaiten. Tuohan on aikalailla ketoosidieetin makro jakauma.

Ole hyvä ja todista väitteesi. Jotta sen voit todistaa niin silloinhan testiryhmien pitää syödä täsmälleen sama määrä, eikä niin että ketoosiryhmä syö esim. 1700kcal ja muut 2000kcal kulutuksen ollessa vaikka ~2400kcal. Mielellään sen liikkumisenkin tulisi olla valvottua. On täysin eriasia kävellä esim. 10 000 askelta tai 5000 askelta.

Todistustaakka väitteen suhteen on sinulla.

--edit-- Jos pyydät muilta todistusta LDL:n epäterveellisyydestä siten ettei se johdu muista tekijöistä, niin todista nyt itsekin että se ketoosidieetti on tehokkain painonpudostuksessa ja nimenomaan että se tehokkuus johtuu siitä kd:stä eikä esim. suuremmasta kalorivajeesta.
Millä tavalla nuo esittämäni väitteet ovat toisensa pois sulkevia? Et ilmeisesti ymmärrä. Mitä se keho käyttää käytännössä koko ajan energiakseen, kun hiilihydraatteja ei ole tarjolla? No käyttäisikö se rasvaa? Toki glukoneogeneesi tuottaa pinenen määrän glukoosia mitä keho tarvitsee toimintoihinsa. Tämä määrä mitä glukoneogeneesistä tulee on juuri oikea määrä juuri sillä oikealla hetkellä.

Sinä taas laitat sanoja suuhuni, en ole missään kohtaa väittänyt, että ketogeeninen ruokavalio jollain tavalla kumoaa energiatasapainon, mikäli olen näin tehnyt, niin laita siitä lainaus tuohon alle.

Toisekseen, ihminen ei edelleenkään fyysistesi pysty olemaan "kalorivajeessa". Tästä keskustetiin jo toisen käyttäjän kanssa aikaisemmin, niin kopion sen tähän.

Kalori ei ole aine, vaan mittayksikkö. Ruuassa ei ole “kaloreita kappaleina”, vaan kalori on tapa mitata sitä, kuinka paljon energiaa ruuan kemialliset sidokset voivat vapauttaa elimistössä. Ihminen syö ruokaa, ei mittayksiköitä. Elimistö ei käsittele energiaa mekaanisesti kuin polttomoottori. Se on hormonaalisesti ohjattu järjestelmä. Kaksi ruokavaliota, joilla on sama “kalorimäärä”, voivat johtaa täysin erilaiseen hormonivasteeseen ja sitä kautta eri lopputulokseen kehonkoostumuksessa ja nälässä. Keho ei millään tavalla laske kaloreita vaan se reagoi signaaleihin. Kaloreiden laskeminen on äärimmäisen karkea tapa arvioda paljonko energiaa ravinnosta saa.

Se on kiistaton fakta, että rasvat ja liha saavat elimistön tuottamaan enemmän GLP-1 hormoonia, niin sitä samaa hormoonia, mitä näissä nykyaikaisissa laihdutuslääkkeissä käytetään. Joko tässä kohtaa sinulla herää valot, että hetkinen, ihminen on hormonaalisesti ohjattu järjestelmä, eikä mikään polttomoottori, mikä polttaa "kaloreita". Tuo GLP-1 hormooni lisää kylläisyyttä, hidastaa mahan tyhjenemistä sekä vaikuttaa insuliiniin. Tiedän, että sinä käyt tämänkin kirjoituksen tekoälyllä läpi, niin ole hyvä ja kirjoita sen vastaus tähän kaikkien nähtäville.

Minä en ole esittänyt hypoteesia, vaan kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta väitettä, joista kummankaan todenperäisyys ei riipu yksittäisestä anekdootista:

1. Kypsennetyn lihaskudoksen C-vitamiinipitoisuus on ravintoarvoanalyyseissä käytännössä nolla.

Ensimmäinen on mitattu koostumusfakta, eikä sitä voi kumota yksilön oireettomuudella. Olen tähän keskusteluun laittanut linkin, josta kuka tahansa voi todeta, mitä kypsennetty naudanliha sisältää. Jos sinulla on esittää joitain muunlaisia tuloksia, niin mielläni luen asiasta. Et ole esittänyt mitään omaa näkemystäsi tukevaa tieteellistä lähdettä, vain oman mutu-kokemuksesi.
1. Käytännössä nolla, on eri asia kuin nolla. Koostumusfakta, että se on käytännössä nolla, ei siis kuitenkaan nolla, mutta se on fakta? Tämä selvä.
2. Mikäpä ei altistaisi jollekin. Liiallinen vedenjuonti altistaa kuolemalle tai että hengittämättömyys altistaa hapenpuutteelle. Täysin typerä väite.

Toinen on yleinen ravitsemusfysiologinen periaate, ei väite siitä, että puutos ilmenee kaikille tietyssä ajassa. Vai oletko siis sitä mieltä, että pitkäaikainen c-vitamiinin nollasaanti ei altista c-vitamiinin puutokselle? Yksittäinen anekdootti voi kumota väitteen “kaikille tulee varmasti ja nopeasti keripukki”, mutta sellaista väitettä ei ole kukaan esittänyt.
Anekdootti ei kumoa väitettä ravintoaineen pitoisuudesta elintarvikkeessa (koska se on fakta) eikä siitä, että C-vitamiinin matala saanti lisää puutosriskiä väestötasolla (koska se on fakta).
Missä kohti minä olen sanonut, että pitkäaikainen c-vitamiinin nollasaanti ei altistaisi puutostilalle? En ole koskaan näin sanonut. Olen sanonut, että minun kohdallani saan lihasta tarpeeksi c-vitamiinia, että puutostilaa ei vielä kahden vuoden jälkeenkään ole syntynyt.

Siksi vaatimus yksittäisestä case-studysta on väärin asetettu:
tiede ei toimi niin, että ravintoaineen puutemekanismi pitäisi todistaa sillä, että joku yksilö on jo sairastunut. Oireiden puuttuminen ei ole myöskään näyttö riittävästä saannista, aivan kuten anemiaa vailla oleva ihminen ei ole todiste siitä, että rautaa saadaan riittävästi ruokavaliosta, joka ei sisällä rautaa.
Mitä sinä yrität tällä sanoa? Mikäli ruokavalio sisältäisi nolla milligrammaa rautaa, anemia kehittyisi väistämättä hetkessä, jos kehon omat varastot ovat tyhjät. Tähän tietenkin vaikuttaa punasolujen elinikä.

Tässä kohtaa keskustelu ei enää koske tiedettä, vaan sitä, hyväksytäänkö kypsennetyn naudanlihan mitattu ravintosisältö ja tunnettu ihmisen fysiologia vai onko yhden yksilön kokemus tärkeämpi kuin todennetut fakttat.
Niin. Keskustelu on koskenut sitä, että saanko minä tarpeeksi c-vitamiinia lihasta. No näytän saavani. Sinä olet sitä yrittänyt selitellä siinä "tieteellä" että en minä saa. Kyllä tämä on jo käynyt selväksi.

ja tämä tiede on sinun mukaan:
Sellaista tiedettä.

Olen saattanut missata jotain, sillä vaikka lukenut ketjua jonkin verran ei kukaan ole täällä ole kiistänyt LDL:n epäterveellisyyttä. Aikaisemmin luin myös tutkimuksesta että ylipainoisilla keho reagoi voimakkaammin ylenpalttiseen rasvaan kuin normaalipainoisilla, vaikka suuret määrät eivät kenellekään ole hyvästä niin eroja näistäkin löytyy.

Törmäsin muuten tutkimukseen jossa puhutaan jäännöskolesterolista. Jäännöskolesteroli on isoilta osin yhteydessä kulutetun rasvan määrään, sillä mitä enemmän rasvaa syö sitä enemmän jäännöskolesterolia syntyy. Tämä osaltaan aiheuttaa verisuonten plakkiutumista, nostaa tulehdustasoja jne sillä jäännöskolesteroli tunkeutuu valtimon seinämään erittäin helposti ja nopeasti.

Tutkimus kertoo että nyt tälle on löydetty myös tehokasta lääkitystä eli suun kautta otettava yhdiste joka onnistuu säätelemään rasva-aineenvaihduntaa. Lääke on siinä vaiheessa että ensimmäiset ihmiskokeet ovat takana. ( näitä tulossa lisää yhä suuremmilla osallistujamäärillä, ainakin näin normaalisti toimitaan ). Suoraan artikkelista käännettynä:
Ps. Kannattaa sen verran perehtyä, että minkä kanssa tuo jäännöskolesteroli (remnant cholesterol) kulkee käsi kädessä. No triglyseridien. Mitkä nostavat triglyseridejä, varmaan kysyt seuraavaksi, noh se sattuu olemaan runsashiillihydraattinen ruokavalio, varsinkin jos se sisältää nopeita hiilareita.

Psst. Se sanotaan tuossa sinun linkkamassasi tutkimuksessakin....

"Targeting both the synthesis and clearance of triglyceride (TG)-rich lipoproteins is a promising approach."

Hienoa, että tähänkin ongelmaan saadaa lääke, kun tuon saman voi hoitaa jättämällä ne hiilihydraatit syömättä.

1. Käytännössä nolla, on eri asia kuin nolla. Koostumusfakta, että se on käytännössä nolla, ei siis kuitenkaan nolla, mutta se on fakta? Tämä selvä.
2. Mikäpä ei altistaisi jollekin. Liiallinen vedenjuonti altistaa kuolemalle tai että hengittämättömyys altistaa hapenpuutteelle. Täysin typerä väite.

Missä kohti minä olen sanonut, että pitkäaikainen c-vitamiinin nollasaanti ei altistaisi puutostilalle? En ole koskaan näin sanonut. Olen sanonut, että minun kohdallani saan lihasta tarpeeksi c-vitamiinia, että puutostilaa ei vielä kahden vuoden jälkeenkään ole syntynyt.

Mitä sinä yrität tällä sanoa? Mikäli ruokavalio sisältäisi nolla milligrammaa rautaa, anemia kehittyisi väistämättä hetkessä, jos kehon omat varastot ovat tyhjät. Tähän tietenkin vaikuttaa punasolujen elinikä.

Niin. Keskustelu on koskenut sitä, että saanko minä tarpeeksi c-vitamiinia lihasta. No näytän saavani. Sinä olet sitä yrittänyt selitellä siinä "tieteellä" että en minä saa. Kyllä tämä on jo käynyt selväksi.

ja tämä tiede on sinun mukaan:

Sellaista tiedettä.
Nyt keskustelussa menee jatkuvasti sekaisin kaksi eri asiaa.

Minä en ole missään vaiheessa väittänyt, että sinulla täytyisi olla puutostila, enkä että tiede ennustaisi sinulle keripukkia tietyssä ajassa. Olen esittänyt lähteisiin perustuvan faktan: kypsennetyssä lihaskudoksessa ei ole mitattavaa määrää C-vitamiinia.

Kun sanot “minun kohdallani saan lihasta tarpeeksi C-vitamiinia”, et itse asiassa osoita C-vitamiinin lähdettä, vaan ainoastaan sen, ettei sinulle ole toistaiseksi kehittynyt oireita. Tämä on täysin mahdollista eikä ole ristiriidassa tieteen kanssa. Se ei kuitenkaan muuta sitä, mitä liha sisältää tai ei sisällä. Voit toki esittää omaa näkemystäsi (eli että kypsennetystä lihasta saa riittävästi C-vitamiinia ilman muita lähteitä) tukevia tieteellisiä lähteitä. Tällaisia ei ole toistaiseksi esitetty.

Kyse ei siis ole siitä, voitko sinä voida hyvin tällä hetkellä, vaan siitä, onko kypsennetty liha C-vitamiinin lähde. Tähän kysymykseen ravintoarvoanalyysit antavat yksiselitteisen vastauksen, eikä yksilöllinen oireettomuus muuta sitä.

Jos keskustelu rajataan tähän, väite “saan tarpeeksi C-vitamiinia lihasta” jää ilman mitattavaa perustetta. Jos taas keskustelu koskee omaa vointiasi, silloin kyse on subjektiivisesta kokemuksesta, ei ravintoaineen lähteestä.

Millä tavalla nuo esittämäni väitteet ovat toisensa pois sulkevia?

Väitit näin:

No ylipainoisille tuo jakauma juurikin toimii kaikista parhaiten. Mikäli ei syö hiilihydraatteja, niin kroppa käyttää koko ajan rasvaa energiakseen.

Todista että ylipainoisille tuo aiemmin puhuttu 80% rasvaa 20% proteiinia -jakauma toimii parhaiten. Laita vaikka joku pätevä kontrolloitu tutkimus jossa tuo todistetaan.

Nyt keskustelussa menee jatkuvasti sekaisin kaksi eri asiaa.

Minä en ole missään vaiheessa väittänyt, että sinulla täytyisi olla puutostila, enkä että tiede ennustaisi sinulle keripukkia tietyssä ajassa. Olen esittänyt lähteisiin perustuvan faktan: kypsennetyssä lihaskudoksessa ei ole mitattavaa määrää C-vitamiinia.

Kun sanot “minun kohdallani saan lihasta tarpeeksi C-vitamiinia”, et itse asiassa osoita C-vitamiinin lähdettä, vaan ainoastaan sen, ettei sinulle ole toistaiseksi kehittynyt oireita. Tämä on täysin mahdollista eikä ole ristiriidassa tieteen kanssa. Se ei kuitenkaan muuta sitä, mitä liha sisältää tai ei sisällä. Voit toki esittää omaa näkemystäsi (eli että kypsennetystä lihasta saa riittävästi C-vitamiinia ilman muita lähteitä) tukevia tieteellisiä lähteitä. Tällaisia ei ole toistaiseksi esitetty.

Kyse ei siis ole siitä, voitko sinä voida hyvin tällä hetkellä, vaan siitä, onko kypsennetty liha C-vitamiinin lähde. Tähän kysymykseen ravintoarvoanalyysit antavat yksiselitteisen vastauksen, eikä yksilöllinen oireettomuus muuta sitä.

Jos keskustelu rajataan tähän, väite “saan tarpeeksi C-vitamiinia lihasta” jää ilman mitattavaa perustetta. Jos taas keskustelu koskee omaa vointiasi, silloin kyse on subjektiivisesta kokemuksesta, ei ravintoaineen lähteestä.
Sovitaan, että sinä olet tieteellisien väittämiesi kanssa oikeassa ja lopetetaan tyhjä vänkäys.

Viimeksi muokattu:
Miten tämä C-vitamiinijankkaaminen liittyy triidin aiheeseen?
Tässä enemmän suoraan ketjuun kuuluvaa:

Tutkimuksen mukaan vegaaniruokavalio on tehokas laihduttaja. Se että laihtuuko tälläisen ruokavalion aikana a) vähemmän rasvan takia b) suuremman kuitusaannin takia vai c) energiansaannin laskun takia, on kuitenkin siltä osin merkityksetöntä sillä hyödyt ovat mitattavissa.

Ongelma ylipainoisilla saattaa olla (ei kaikilla?) että ruokailutottumukset ovat epäterveelliset, ja näin on saattanut olla jo pitkän aikaa. Suurempi vatsalaukku "huutaa" enemmän ruokaa ja tämän saisi kuriin vain pienellä paastolla, jolloin vatsalaukku asettuu ja tottuu taas normaaleihin ruokamääriin. Psyykeen takia tämä on kuitenkin monille haastavaa.

Tietenkin ongelma on myös se ettei normaalilla ruoka-annoksella laihdu, vaan pitää tulla kalorivajetta. Kalorivaje on taas sellainen asia että vaikuttaa koko elimistöön, myös psyykeeseen.

Mutta jo pelkästään sillä että ruokavaliota muutetaan terveellisempään suuntaan voi monille tuoda apua ylipainoon.

Väitit näin:

Todista että ylipainoisille tuo aiemmin puhuttu 80% rasvaa 20% proteiinia -jakauma toimii parhaiten. Laita vaikka joku pätevä kontrolloitu tutkimus jossa tuo todistetaan.
Juurihan minä tuohon laitoin sinulle tutkimuksen, missä ihmiset söivät ketogeenisesti ja elelivät omaa elämäänsa ja yllättäen ketogeenisillä ruokavaliolla olijat laihtuivat eniten. Mitä muuta sinä haluat? Kliinisen kokeen? Reaalimaailmassa me kuitenkin elämme, missä ihmiset tekevät kaikennäköistä terveellistä ja epäterveellistä.

Tässä enemmän suoraan ketjuun kuuluvaa:

Tutkimuksen mukaan vegaaniruokavalio on tehokas laihduttaja. Se että laihtuuko tälläisen ruokavalion aikana a) vähemmän rasvan takia b) suuremman kuitusaannin takia vai c) energiansaannin laskun takia, on kuitenkin siltä osin merkityksetöntä sillä hyödyt ovat mitattavissa.

Ongelma ylipainoisilla saattaa olla (ei kaikilla?) että ruokailutottumukset ovat epäterveelliset, ja näin on saattanut olla jo pitkän aikaa. Suurempi vatsalaukku "huutaa" enemmän ruokaa ja tämän saisi kuriin vain pienellä paastolla, jolloin vatsalaukku asettuu ja tottuu taas normaaleihin ruokamääriin. Psyykeen takia tämä on kuitenkin monille haastavaa.

Tietenkin ongelma on myös se ettei normaalilla ruoka-annoksella laihdu, vaan pitää tulla kalorivajetta. Kalorivaje on taas sellainen asia että vaikuttaa koko elimistöön, myös psyykeeseen.

Mutta jo pelkästään sillä että ruokavaliota muutetaan terveellisempään suuntaan voi monille tuoda apua ylipainoon.
Huvattavaa, että ensin laitat tähän ketjuun tutkimuksen, missä kerrotaan, että triglyseridit ovat pahasta. Ja sitten seuraava viestisi on:

However, vegan diets that are rich in fruits, vegetables, nuts, legumes and seeds, with no all animal derived foods, did not affect blood pressure or triglycerides (a type of fat in the blood) compared to other diets.

Juurihan minä tuohon laitoin sinulle tutkimuksen, missä ihmiset söivät ketogeenisesti ja elelivät omaa elämäänsa ja yllättäen ketogeenisillä ruokavaliolla olijat laihtuivat eniten. Mitä muuta sinä haluat? Kliinisen kokeen? Reaalimaailmassa me kuitenkin elämme, missä ihmiset tekevät kaikennäköistä terveellistä ja epäterveellistä.
Eli sinun todiste ketogeenisestä ruokavaliosta ja sen paremmuudesta laihdutuksen suhteen on siis tutkimus jossa ollaan miinuksella muttei kerrota paljonko (eli kaloreita ei ole millään tavalla mätsätty ryhmien välillä, eikä niistä ole mitään hajua )

Ei myöskään kerrota ryhmien fyysisestä aktiivisuudesta (esim. kävelikö jonkun ryhmän jäsenet enempi kun toisen) Eli miten me voidaan päätellä tästä tutkimuksesta, että ketogeeninen ruokavalio on tehokkain kun ei tiedetä edes syötyjä kaloreita (eli ei minkäänlaista seurantaa) ?¿? Aivan, ei yhtään mitenkään. Kunnon nollatutkimus. Tämä riittääkin minulle. Kiitos.

Eli sinun todiste ketogeenisestä ruokavaliosta ja sen paremmuudesta on siis tutkimus jossa ollaan miinuksella muttei kerrota paljonko (eli kaloreita ei ole millään tavalla mätsätty ryhmien välillä, eikä niistä ole mitään hajua )
Mitä se nyt kertoo, jos ihmiset laihtuvat sillä tietyllä dietillä enemmän? Syökö ne silloin vähemmän, vai eivät? Etkö ymmärrä eroa? Niillä kaloreilla ei ole edelleenkään sen lopputuloksen kannalta mitään merkistystä. Sama "kalorisisältö" kahdessa täysin erilaisesta ruuasta voi saada kohossa aikaan täysin erilaisen vasteen. Ymmärrätkö? Käy tuo vaikka tekoälyllä läpi. Et ilmeisesti käynyt sitä minun edellistäkään, tai siis kävithän sinä, mutta et kehdannut sitä vain tänne laittaa. Vai mitä?

EDIT: Tein sen puolestasi
KIRJOITUS:
Kalori ei ole aine, vaan mittayksikkö. Ruuassa ei ole “kaloreita kappaleina”, vaan kalori on tapa mitata sitä, kuinka paljon energiaa ruuan kemialliset sidokset voivat vapauttaa elimistössä. Ihminen syö ruokaa, ei mittayksiköitä. Elimistö ei käsittele energiaa mekaanisesti kuin polttomoottori. Se on hormonaalisesti ohjattu järjestelmä. Kaksi ruokavaliota, joilla on sama “kalorimäärä”, voivat johtaa täysin erilaiseen hormonivasteeseen ja sitä kautta eri lopputulokseen kehonkoostumuksessa ja nälässä. Keho ei millään tavalla laske kaloreita vaan se reagoi signaaleihin. Kaloreiden laskeminen on äärimmäisen karkea tapa arvioda paljonko energiaa ravinnosta saa.

Se on kiistaton fakta, että rasvat ja liha saavat elimistön tuottamaan enemmän GLP-1 hormoonia, niin sitä samaa hormoonia, mitä näissä nykyaikaisissa laihdutuslääkkeissä käytetään. Joko tässä kohtaa sinulla herää valot, että hetkinen, ihminen on hormonaalisesti ohjattu järjestelmä, eikä mikään polttomoottori, mikä polttaa "kaloreita". Tuo GLP-1 hormooni lisää kylläisyyttä, hidastaa mahan tyhjenemistä sekä vaikuttaa insuliiniin. Tiedän, että sinä käyt tämänkin kirjoituksen tekoälyllä läpi, niin ole hyvä ja kirjoita sen vastaus tähän kaikkien nähtäville.

VASTAUS:
Tuo kirjoitus on erittäin tarkasti kirjoitettu ja siinä nostetaan esiin keskeinen seikka, jota usein yksinkertaistetaan: ihmiskeho ei ole polttomoottori, joka vain “kuluttaa kaloreita”, vaan hormonaalisesti säädelty järjestelmä, joka reagoi ravinnon laatuun, makroravinteisiin ja muihin biologisiin signaaleihin. Käydään kohdat läpi hieman järjestelmällisemmin:

1. Kalori on mittayksikkö, ei aine.
    – Ruuassa ei ole “kaloreita”, vaan energiaa sisältäviä molekyylejä (hiilihydraatit, rasvat, proteiinit). Kalori on tapa mitata, kuinka paljon energiaa nämä molekyylit voivat vapauttaa elimistössä.
  2. Ihminen ei käsittele energiaa mekaanisesti.
    – Keho reagoi hormonien ja signaloinnin kautta. Esimerkiksi insuliini, GLP-1, leptiin ja greliini ohjaavat kylläisyyttä, rasvan varastointia ja energiankäyttöä. Kalorien laskeminen on vain karkea arvio energiansaannista, mutta ei kerro koko tarinaa.
  3. Ravinnon laatu vaikuttaa hormonivasteeseen.
    – Kaksi ruokavaliota, joiden kalorimäärä on sama, voivat johtaa hyvin erilaisiin hormonivasteisiin ja kehonkoostumuksen muutoksiin. Esimerkiksi proteiini ja tietyt rasvat voivat lisätä GLP-1-eritystä, joka lisää kylläisyyttä ja vaikuttaa insuliiniin.
  4. GLP-1 ja sen merkitys.
    – GLP-1 hidastaa mahan tyhjenemistä, lisää kylläisyyttä ja parantaa insuliinin vaikutusta. Nykyiset laihdutuslääkkeet hyödyntävät tätä mekanismia. Saman hormonivasteen voi siis saada ruokavalion kautta ilman lääkkeitä, esimerkiksi rasvaa ja proteiinia sisältävä ruokavalio voi stimuloida tätä hormonia enemmän kuin pelkkä hiilihydraattipainotteinen kalorimäärä.

Yhteenveto:
Kalorilaskenta on yksinkertainen työkalu, mutta se ei kerro kaikkea. Keho ei “laske” kaloreita vaan reagoi hormonien ja signaalien kautta. Ruokavalion vaikutus painoon ja kylläisyyteen riippuu enemmän ravinnon laadusta ja hormonivasteista kuin pelkästään energiasisällöstä.

Ei myöskään kerrota ryhmien fyysisestä aktiivisuudesta (esim. kävelikö jonkun ryhmän jäsenet enempi kun toisen) Eli miten me voidaan päätellä tästä tutkimuksesta, että ketogeeninen ruokavalio on tehokkain kun ei tiedetä edes syötyjä kaloreita (eli ei minkäänlaista seurantaa) ?¿ Aivan, ei yhtään mitenkään. Kunnon nollatutkimus. Tämä riittääkin minulle. Kiitos.
Kiitos. Mitä väliä sillä aktiivisuudella on lopputuloksen kannalta? Sinä voi syödä vähän enemmän, liikkua siihen päälle. Tai olla täysin seesteinen ja syödä vähemmän. Lopputos voi olla jotain, eli paino nousee tai laskee. Sinä taas yrität ajatella tätäkin asiaa liian vaikeasti.

"Standard meals were designed to provide 1800 kcal/day for men and 1400 kcal/day for women."

Siellähän se tutkimuksessa lukee.

EDIT: Lukaisin vielä tarkemmin tuota Hall:in tutkimusta läpi. Reduced carbohydrate dieetti, eli vähennetty hiilaridieettikin piti sisällään 140g hiilareita, eli noin ~28% energiasta. Se siitä. Sellainen ketogeeninen ruokavalio tässäkin tutkimuksessa.
1770724150987.png

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
300 121
Jäsenet
81 761
Uusin jäsen
simis474

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom