Minä en ole esittänyt hypoteesia, vaan kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta väitettä, joista kummankaan todenperäisyys ei riipu yksittäisestä anekdootista:Niin, mitä sitten? Mistä minä saan sen tarvittavan c-vitamiinin, jos en lihasta.
No niin. Jäämme odottamaan, että tämä sinun mielestäsi vajavainen saanti muuttu kliiniseksi ja saan keripukin. Raportin siitä heti tänne.
Todistustaakka on sinulla. Sinä esitit väitteen, että "Tiede väittää, että kypsennetty liha ei sisällä merkittävästi C-vitamiinia ja että pitkäaikainen lähes nollasaanti altistaa puutokselle.". Tämä on hypoteesi, ei mikään totuus. Mikäli todellinen havainto, eli minä tässä anekdoottina todistaa, että puutoksen kliinisiä merkkejä ei ilmene, niin silloin todistustaakkas siirtyy sinulle, joka väittää puutoksen syntyvän käytännössä. Anna nyt minulle yksi tälläinen case-study tai anekdootti, jossa tämä on ihmisessä havaittu.
Puutos nimeomaan määritellään biologisin ja/tai kliinisin mittarein, muutenhan sitä ei voisi havaita ollenkaan. Väite siitä, että jokin tila “altistaa puutokselle”, ei itsessään ole mittari eikä osoita, että puutos todellisuudessa syntyy.
Totta. Ette voi tietääkkään. Miksi minä valehtelisin asiasta, kun voisin sanoa, että olen syönyt vaikka maksaa? Mitä minä siitä hyötyisin?
1. Kypsennetyn lihaskudoksen C-vitamiinipitoisuus on ravintoarvoanalyyseissä käytännössä nolla.
2. Pitkäaikainen hyvin matala C-vitamiinin saanti altistaa puutokselle.
Ensimmäinen on mitattu koostumusfakta, eikä sitä voi kumota yksilön oireettomuudella. Olen tähän keskusteluun laittanut linkin, josta kuka tahansa voi todeta, mitä kypsennetty naudanliha sisältää. Jos sinulla on esittää joitain muunlaisia tuloksia, niin mielläni luen asiasta. Et ole esittänyt mitään omaa näkemystäsi tukevaa tieteellistä lähdettä, vain oman mutu-kokemuksesi.
Toinen on yleinen ravitsemusfysiologinen periaate, ei väite siitä, että puutos ilmenee kaikille tietyssä ajassa. Vai oletko siis sitä mieltä, että pitkäaikainen c-vitamiinin nollasaanti ei altista c-vitamiinin puutokselle? Yksittäinen anekdootti voi kumota väitteen “kaikille tulee varmasti ja nopeasti keripukki”, mutta sellaista väitettä ei ole kukaan esittänyt.
Anekdootti ei kumoa väitettä ravintoaineen pitoisuudesta elintarvikkeessa (koska se on fakta) eikä siitä, että C-vitamiinin matala saanti lisää puutosriskiä väestötasolla (koska se on fakta).
Siksi vaatimus yksittäisestä case-studysta on väärin asetettu:
tiede ei toimi niin, että ravintoaineen puutemekanismi pitäisi todistaa sillä, että joku yksilö on jo sairastunut. Oireiden puuttuminen ei ole myöskään näyttö riittävästä saannista, aivan kuten anemiaa vailla oleva ihminen ei ole todiste siitä, että rautaa saadaan riittävästi ruokavaliosta, joka ei sisällä rautaa.
Tässä kohtaa keskustelu ei enää koske tiedettä, vaan sitä, hyväksytäänkö kypsennetyn naudanlihan mitattu ravintosisältö ja tunnettu ihmisen fysiologia vai onko yhden yksilön kokemus tärkeämpi kuin todennetut fakttat.