Lihavuusepidemia

Tätä olisi kivaa lähteä perkaamaan jonkun yleisen tason kyselyn kautta. Itselleni ei normina tee mieli herkkuja siinä mielessä, että vaikka joku pulla toki maistuu, en silti koe saavani siitä mielihyvää. Sama pätee suklaaseen, karkkeihin, jäätelöihin jne. Sama pätee myös lapsiin, jos meillä on jotain sirkusaakkosia, ne saattaa olla kuukausitolkulla pussissa ilman että kukaan niihin koskee.

Mulla aikalailla sama homma, en mielestäni saa ruuasta mitään erityistä mielihyvää, enkä siten ole oikein ymmärtänyt "tunnesyömis" -konseptia josta on välillä ollut täälläkin puhetta. Eikä pullaakaan huvittaisi loputtomiin vetää, vaikka välillä on kiva syödä sitä hieman. Esim. lapsena ei myöskään tullut syötyä karkkeja kovinkaan paljoa, ja usein jäivät syömättä...

Mua on aina ihmetyttänyt tämä väite. Ainakin mun mielestä suomalainen arkiruoka on ihan maukasta ja lapsena söin mielelläni esim. jotain nakkikastiketta perunoilla, makaronilaatikkoa tai muuta arkiruokaa. Tai sitten äitini vaan osasi tehdä hyvää ruokaa.

Ja nykyäänkin syön paljon mielummin jotain nakkikastiketta kuin mäkkärin tai kebabin paskaa.

Musta nuo ei ole mitenkään erityisen maukkaita, kyllä mäkkäri ja kebabbi paremmalta maistuu vaikkei niihinkään mitään erityistä himoa ole. Syöhän noita nälkäänsä, muttei ne mitään makunautintojakaan ole. Varsinkaan keitetyt perunat ei maistunut lapsena, eikä kyllä oikein nykyäänkään. :hmm:

Viimeksi muokattu:
Näin muusta kulttuurista tulleena, en oikein allekirjoita myöskään väitettä, että suomalainen ruoka on mautonta. Se, että se maistuu oikeasti siltä miltä sen pitää maistua, ilman että siihen on lisätty kahtakymmentä eri maustetta on kaksi eri asiaa.

Tämä oikeastaan aika hyvin summaa asian. Muistan itsekin miten 80-luvun loppupuolella kun se eka mäkkäri oli avattu (1984 "jouluna") ja menin kaverien kanssa ensimmäistä kertaa syömään kebabbia (varmaan joskus 87-88 tms) varoitettiin oikein että se voi maistua aika väkevältä kun siinä on pippureita. (Taitaa perinteisesti olla se 1-2 jalopenoa mitä pitakebabissa on)

Eli vaikka sitä ehkä muistellaan ja naureskellaan miten oli vain "sinistä ja punaista" vaihtoehtoa (normaali ja voimakas suolainen voi, normaali ja rasvainen maito jne) tai mausteita ainoastaan suola, sokeri, sinappi, ketsuppi ja jos oikein hienosteltiin niin aromisuola.. ..kuitenkin oikeasti mausteita käytettiin. Pippureita, laakerinlehtiä, tilliä, erilaisia sipuleita jne jne. mutta ei noita voimakkaita mausteita mitä aasialaisen kulttuurin kera on totuteltu käyttämään. Ei ollut Poppamiehen kastikkeita ja yleensä kastike tehtiin itse (monesti juuri se ruskea kastike eli jauhoja, sipuli, hieman voita, vettä, suolaa ehkä valkopippuria) eikä se todellakaan ollut mitään tulista chili tms. versiota. Eikä sitä edes kaivattu kun sitä laitettiin hieman perunoiden päälle.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
298 466
Jäsenet
81 496
Uusin jäsen
antton00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom