Alkusyitä on kaksi ja nykytilanne on niiden yhdistelmä.
A) Ihmisen luontaisesti melko kova ruokahalu, historiassa kun on ollut hyödyllistä että ruoka maistuu. Tämä tosin ei ollut yksistään ongelma kun ruokaa oli tarjolla miten oli, ja herkkuja ei niinkään.
B) Nykyinen yltäkylläisyys ja myös liian hyvän makuinen perusruoka. Kun tämä komboaa kohdan A kanssa, tuloksena melko iso osa ihmisistä saa herkuttelusta suurta nautintoa ja "hyvänolontunne on vatsaa venyttäessä aika taivaallinen" kuten yksi kirjoittaja sanoi.
Toisin sanottuna pitäisi poistaa jompikumpi tai molemmat. Lääkkeet vaikuttaa kohtaan A, mutta miten kohdan B voisi poistaa? Liian hyvän makuisen ruuan kieltäminen ei kuulosta realistiselta.
Kyllä tässä varmaan vaan ikävä kyllä hyppää se tahdonvoima kehiin, siis niillä ihmisillä, jotka on laihoja / normaalipainoisia ja saa nautintoa siitä ruoasta. Tunnistan myös sen ihmistyypin mitä sanoit itsestäsi, että ruoka on vaan ravintoa, eikä siitä saa mitään ihmeellistä fiilistä.
Toisaalta muutokset kehossa on niin hitaita, että niihin ei ehkä siksi reagoida, silmä tottuu peilikuvaan ja kuvitellaan, että ei tää "kymppi" oo edes vielä paha. Todellisuudessa jo se 70 000 kcal karsiminen elämästä jälkikäteen on ihan *elvetillinen homma ja siihen ei kukaan terveesti pysty sillä 10 viikon ihmedieetillä. Etenkin jos siihen loikataan asenteella, että kärsin tän 10 viikkoa ja sitten homma on tehty.
Mutta
@JRan haluaa käyttää sisustuksen remonttiin ennemmin 2.5 miljardia vuosittain kuin ostaa pienemmällä summalla ämpäreitä.
Niinkuin
@oltsandeeri jo sanoikin, niin Ei.
Lääkkeet ei ole vielä tarpeeksi laajassa käytössä, siksi lihavien määrä vielä lisääntyy.
Minusta pitäisi keskittyä nyt aluksi akuutissa vaiheessa lääkkeillä hoitamaan niitä työikäisiä ylipainoisia joilla on jo ylipainosta johtuavia muita sairauksia. Ne kellä on rahaa maksaa itse ja lopuille kela korvaa osan.
Lievä ylipaino ei vielä nuorilla henkilöillä(alle 25v?) vaikuta terveyteen niin vakavasti että heille varmaan oletuksena jotain muita keinoja ja samalla katsotaan miten lääkkeet kehittyy ja halpenee.
Lopuille ylipainoisille jotka ovat jo kokeilleet "kaikkea" suositellaan lääkkeitä itse maksaen.
Kyllä olen täysin samaa mieltä, että tottakai niitä akuutissa vaiheessa olevia pitää auttaa ja useimmille ne lääkkeet on varmasti hyvä ratkaisu.
Vaikka oma kommentointi esimerkiksi urheilusta tai siitä, miten elän elämääni selkeästi ärsyttää, niin en edes pientä hetkeä kuvittele, että ultra-matkojen juoksu liittyisi tähän asiaan. Eli en ole tuputtumassa kenelläkään sitä mitä minä teen, vaan keskustelen asiasta (ikävä kyllä) siitä näkökulmasta, mistä itse pystyn. Olen erittäin kiinnostunut aidoista tarinoista mikä on kenenkin "matka", oli se lääkkeet, carnivore, vhh, tai mikä vaan. Toisaalta haluan silti, että ihmiset ymmärtää paremmin myös laihoja/normaalipainoisia, ei se paino tarkoita, elämä on yhtä juhlaa ja että voi syödä mitä huvittaa. Ikävä kyllä ne kalorit "saa kiinni meistä ihan jokaisen".
Esimerkiksi tämä nälkä asia ei ole koskaan niin mustavalkoinen, eli että lihava on lihonnut vain ison nälän vuoksi ja laiha ei voi edes tietää miltä se tuntuu.
Itse välillä kuulen kommentteja, että helppohan se sun on sanoa, kun... Aina mietin mielessäni, että juu sullakin varmasti tilanne olisi ihan eri jos viikottain käyttäisit 10-20 tuntia urheillen. Sitten taas toisaalta ajattelen, että mikä kenellekin on helppoa, itselle se tavallaan on helppoa, kun teen sitä ihan vapaasta tahdosta, tykkään siitä ja saan siitä hyvän fiiliksen.