Ei vituta. Miksi vituttaisi? Tuohan on täysin totta. Ei minua kiinnosta mitä rasvaa sinä, tai kuka tahansa toinen syö. Minä pidän vain huolen ja olen vastuussa siitä mitä itse suuhuni laitan. Et ilmeisesti ole ymmärtänyt, että ketogeenisesti voi syödä täysin kasvipainoitteisestikin?
Mikäli ei syö ns. eläinrasvoja, niin vaihtoehtona ovat sitten nämä "sydänystävälliset" ja "terveelliset" kasvisöljyt aka siemenöljyt. Siemenoljyt, riippuen siitä mistä siemenestä ne on tehty, hapettuvat helposti koska niissä on paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja, erityisesti linoleeni- ja linolihappoa. Näiden kaksoissidokset ovat kemiallisesti reaktiivisia ja alttiita hapettumiselle. Eläinperäiset rasvat, kuten voi tai tali, sisältävät pääasiassa tyydyttyneitä ja yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja, joissa on vähemmän kaksoissidoksia, joten ne ovat vakaampia ja vähemmän alttiita hapettumiselle.
Nämä siemenöljyt alkoivat sekoittumaan meidän ruokiin 1900-luvun taitteessa. Tuota ennen niiden osuus meidän päivittäisestä energiansaannista on ollut täysin minimaalinen. Eläinperäsiä rasvoja ihminen eri muodoissa on syönyt miljoonia vuosia.
Sitten kun tutkitaan nuoria valtimonkovettumatutipotilaita, niin huomataan jännä pikantti yksityiskohta:
"
Linoleic acid is the most abundant fatty acid in human low density lipoproteins (LDL). Oxidation of LDL transforms linoleic acid to hydroperoxyderivatives. These are converted to 9-hydroxy-10,12-octadecadienoic acid (9-HODE) and 13-hydroxy-9,11-octadecadienoic acid (13-HODE)"
"The level of 9-HODE obtained from LDL of young atherosclerotic patients (aged 36–47 years) was increased by a factor of 20 when compared with samples from healthy volunteers of the same age group."
Eli 36-47 vuotiailla, joilla on valtimonkovettumatauti, on 20 kertainen määrä 9-HODE:a LDL lipoproteinissä. Mistä tätä 9-HODE:a tulee, no se tulee niistä siemenöljyistä. Mitä tämä tekee LDL kolesterolille? No se hapettaa sen. Missä tämä hepettunut LDL on yksi avaintekijä? No siinä valtimonkovettumataudissa.
Tässä nyt sitten jokainen voi valita itse myrkkynsä sen mukaan, että ketä uskoo. Laajoissa seurantatutkimuksissa teveimpien ihmisten syömän sydänystävällisen siemenöljyn tai sen epäterveellisen ryhmän tyydyttyneen version.