Itse elän hyvin pitkälle samalla tyylillä, pizza ei kyllä itselle mene edes Italiassa, siellä tulee syötyä pastaa, joka on aina hyvä valinta.
Itse olen silti kiristänyt pelkästä kotiruoasta vielä vähän. Tullut nyt viimeinen vuosi vedettyä ilman punaista lihaa, todella vähän sokeria ja kovia rasvoja. Eli kana, kalkkuna ja kala linjalla, siihen rahka, raejuusto, oliiviöljy, pähkinät, kasvikset, marjat, kaura, riisi, pasta ja joskus peruna.
Myös kaloreita tulee laskettua ihan päivittäin ja tämä enemmänkin siksi, että syön varmasti tarpeeksi. Nyt tullut syötyä noin 2500 kcal ja tähän päälle treenilisät, jotka on heraa, maltoa/vitargoa, lisää riisiä/pastaa ruoille. Kestävyysurheilussa ainakin itselle on hiilaritankkaus oleellista ennen suoritusta, sen aikana ja sen jälkeen, että pystyy vetämään suorituksen alusta loppuun. Joskus, kun on kiristellyt ja syönyt esim. 2250 kcal mukaan, jättänyt maltoa vetämättä, niin sen huomaa kyllä heti suorituksessa. Siinä 1,5-2 tunnin kohdalla alkaa askel painaa, jalat tuntuu siltä, että ne olisi lyijyä jne. jos pudottaa hiilareita vähänkin liikaa. Täällä kun joku väitti, että rasva muuntuu itsekseen energiaksi, niin ei muunnu. Itsellä kuitenkin rasvaa se 20% prosenttia, joten siitä voisi muuntaa glukoosiksi, mutta ei tunnu muuntuvan.
Kyllä ja ei. Se että lihavuuteen voi vaikuttaa kaikki nämä tekijät, mutta tämä ei missään nimessä selitä sitä, että miksi tilanne on muuttunut näin radikaalisti viimeisten vuosikymmenien aikana.
Männistölle terkut, että tämä ihmisten passiivisuus, liikkumattomuus, paska ruokavalio aiheuttaa ongelmat. Ja hän voi tutkijana etsiä selitystä, vaikka aurinkotuulista ja lihavat komppaa vieressä, mutta ei tämä tule mitään ratkaisemaan. Ihmiset pitää saada sen kännykän, Netflixin jne. äärestä sohvalta liikkeelle ja syömään hyvää ravintoa, niin kas kummaa, ongelma ratkeaa.
Silloin jääkin jäljelle enää nämä lihavat, joiden lihavuuteen vaikuttaa kuun ja tähtien asennot. Ja muutama lihava joukossamme ei olekaan enää ongelma kenelläkään.