Lihavuusepidemia

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Näistä lääkkeistä ollut ketjussakin puhetta, niin hesarissa oli juttu (maksumuurin takana) koko ikänsä ylipainon kanssa kamppailleesta Markosta, jonka koko elämä on siirtynyt uusille urille Rybelsus-läkkeen avulla. Lainailen pari kohtaa artikkelista alle

55-vuotias maskulainen tietoliikenneinsinööri ja musiikin harrastaja on enemmän tai vähemmän laihduttanut koko aikuiselämänsä.

”Kaikenlaista dieettiä on vuosien varrella tullut kokeiltua. Joidenkin ansiosta paino on pudonnut muutamia kiloja”, Viitanen kertoo.

Kaiken laihduttamisen tulos oli se, että 173-senttinen Viitanen painoi lopulta 135 kiloa. Painoindeksinä se merkitsee sairaalloista lihavuutta.
Marko sai vuosi sitten lääkityksen päälle ja painoa lähtenyt sen jälkeen 30 kiloa.

Mitenkäs se lääke tämän sitten teki? Poistamalla ainaisen näläntunteen, helpompi olla syömättä kun ei ole jatkuvasti nälkä ja ruokaa ei uppoa loputtomasti…

Aloitettuaan lääkehoidon Viitanen huomasi ensimmäiseksi, että suhtautuminen nälkään muuttui.

”Koko elämäni nälkä on ollut asia, joka pitää saada tyydytettyä mahdollisimman nopeasti. Mutta nyt nälkä ei enää ahdista eikä aiheuta kiukkua. Pystyn vähän fiilistelemäänkin sitä.”

Ruoka-annosten koko pieneni aivan kuin itsestään, Viitanen kuvailee.

Aiemmin Viitanen saattoi esimerkiksi syödä lounaaksi annoksen kebabia. Nyt samasta liha- ja salaattimäärästä riittää useammaksi lounaaksi. Yksi hampurilaisateria ei riittänyt alkuunkaan. Nyt yhden hampparin jälkeen puolet ranskalaisista perunoista jää syömättä.
Aikaisemminkin ollut käytössä asiantuntija-apua, mutta vasta nyt niitä oppeja pystyy noidattamaan kun lääke hoiti pohjaongelman.

Aikaisemmilla laihdutuskerroilla Viitanen on saanut apua ravitsemusterapeutilta ja personal trainerilta.

”Niitä asioita olen nyt soveltanut, kun lääkkeen avulla olen pystynyt laihtumaan”, hän kertoo.
Tämä Rybelsus on jälleen yksi semaglutidi-lääke, eli suolistohormoni. Kyseinen lääke on tablettimuodossa ja sitä napsitaan yksi tabletti päivässä. Lääkityksen hinta tällä hetkellä 110 euroa kuukaudessa ja Kela-korvausta ei saa lihavuuden hoitoon.

Miksi nämä lääkkeet sitten toimii ja miksi joillekin laihduttaminen/painonhallinta on niin hankalaa? Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksikön professori Kirsi Pietiläinen sanoo seuraavaa:

Jos ihminen hyötyy suolistohormonilääkkeestä, taustalla on Pietiläisen mukaan todennäköisimmin se, että hän on kärsinyt suolistohormonin puutteesta.

”Lääkitys toimii ikään kuin hormonikorvaushoito. Jos ihmisen biologia on estänyt hänen painoaan laskemasta, lääke korjaa tämän. Enää ei tarvitse enää taistella ylenpalttista näläntunnetta vastaan”, hän kuvaa.

Pietiläinen muistuttaa kuitenkin, että lääkehoito ei tee laihtumisesta pysyvää. Kun lääkitys loppuu, paino nousee jälleen, mikäli elintavat eivät ole muuttuneet.
Lääkkeiden saatavuudet kun paranee niin varmaan yhä useampi ja useampi alkaa näihin turvautumaan laihtuakseen kun ei luomukeinot auta. Henk.koht. veikkaan että se Kela-korvattavuuskin varmaan jossain vaiheessa tulee, silloin lääkkeet menis myös hintalautakunnan käsittelyyn ja niille määritettäis ”kohtuullinen hinta” jolla lääkettä myydään…
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
638
Lääkkeiden saatavuudet kun paranee niin varmaan yhä useampi ja useampi alkaa näihin turvautumaan laihtuakseen kun ei luomukeinot auta. Henk.koht. veikkaan että se Kela-korvattavuuskin varmaan jossain vaiheessa tulee, silloin lääkkeet menis myös hintalautakunnan käsittelyyn ja niille määritettäis ”kohtuullinen hinta” jolla lääkettä myydään…
Näin lääkkeen (ozempic) käyttäjänä itse pidän kyllä tuota 110e/kk hintaa korvaamattomana kohtuullisena, etenkin, kun se ei ole annostuksesta kiinni.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Näin lääkkeen (ozempic) käyttäjänä itse pidän kyllä tuota 110e/kk hintaa korvaamattomana kohtuullisena, etenkin, kun se ei ole annostuksesta kiinni.
Joo, ei se kauhean paha hinta ole paremmasta terveydestä, jos on se satanen ylimääräistä kuukaudessa laittaa siihen. Monilla ei kuitenkaan ole, joten alempien sosiaali/tuloluokkien hoidoksi ei 100+ euroa kuussa about loppuelämän ajan vielä taivu jos ei lääkkeellä ole korvattavuutta tai hinnat tule alas.

On nuo lääkehoidot itselläkin joskus olleet mielessä kun tuntuu tämä luomuna laihduttaminen olevan niin saatanan vaikeeta, mutta yritän nyt vielä kun jotain tuloksia sentään saanut aikaan. Ainakin kunto kohonnut komiasti kun harrastaa niin paljon liikuntaa nykyään vaikka painoa edelleen yli 100kg…
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
On nuo lääkehoidot itselläkin joskus olleet mielessä kun tuntuu tämä luomuna laihduttaminen olevan niin saatanan vaikeeta, mutta yritän nyt vielä kun jotain tuloksia sentään saanut aikaan. Ainakin kunto kohonnut komiasti kun harrastaa niin paljon liikuntaa nykyään vaikka painoa edelleen yli 100kg…
Onko mihin painoon tarkoitus päästä?
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
638
On nuo lääkehoidot itselläkin joskus olleet mielessä kun tuntuu tämä luomuna laihduttaminen olevan niin saatanan vaikeeta, mutta yritän nyt vielä kun jotain tuloksia sentään saanut aikaan. Ainakin kunto kohonnut komiasti kun harrastaa niin paljon liikuntaa nykyään vaikka painoa edelleen yli 100kg…
Onneksi eivät ole toistensa poissulkevia.

Onhan tää vähän rakenteellisten ongelmien medikalisaatiota, mutta lääkkeen kanssa tuntuu siltä, että on "normaali" ruokahalu. Ihan samalla lailla kuin CPAPin kanssa tuntuu siltä, että normaali uni virkistää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 713
Olen noteeranut että todella moni sosiaalisen median naispuolisista tutuistani, etenkin keski-ikäisistä kun postailee ruokakuviaan, annokset on aivan älyttömiä. Olen itse keski-ikäinen mies, harrastan painoharjoittelua ja aerobista 6h viikko ja liioittelematta syön kerrallaan lähes puolet vähemmän (lautasta katsoen). Enkä näe silti nälkää. Ja lähes jokainen näistä tutuistani on ainakin sen 20kg ylipainoinen.

Omakohtaisesti osaan nyt verrata tilannetta koska painoin vuosia sitten yli 90kg, annosten pienentäminen ja sokerin lopettaminen arkipäiviltä vei 20 kiloa pois alle 2:ssa vuodessa. Liikuntaa olen aina harrastanut saman verran (90 kiloisenakin), söin vain väärin. Ehkä isoin ongelma nykykulttuurissa on että (aikuiset) ihmiset ajattelee tarvitsevansa kaiken sen mitä lautaselle mahtuu, plus napostelut joka väliin ja onhan syöminen toki yksi elämän nautintoja myös. Yksinkertaisin asia on syödä vähemmän, mutta kaikenlaisia keto, paasto ynm ihmedieettejä tuputetaan vaikka kyse on ihan normaalista kaloreiden liikasaannista. Tiedän että paastolla on toki kehoa puhdistavat pointtinsa, mutta esimerkiksi itse kun syön sen verran puhdasta ruokaa, juon runsaasti vettä niin en näe hyötyjä. Noh paasto ei taida tosin olla laihdutustapa muutenkaan, ehkei sitä siihen niin käytetä.

Katukuva on kyllä aikamoisen "läskittynyt", eli rumat ylipainotilastot on nähtävissä ominkin silmin. Jokaisen oma asiahan se on mitä kehollaan tekee, huolestuisin itse kuitenkin henkilökohtaisesti vanhenemisen myötä tulevia ongelmia, jos painonnousuaan ei noteeraa mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Aika paljon tarvii mättää että ruuankulutuksesta saisi sen säästettyä...
Riippuu mitä ja miten syö.
Jos vertailukohtana oli tuo 100€/kk, niin eihän tuo ole edes iso raha? Reilu 3€/vrk.
Saako tuolla rahalla itsensä ylipainoiseksi? Pitää olla kulutus nollissa ja ostoksien rasvat tapissa että onnistuu...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Olen noteeranut että todella moni sosiaalisen median naispuolisista tutuistani, etenkin keski-ikäisistä kun postailee ruokakuviaan, annokset on aivan älyttömiä. Olen itse keski-ikäinen mies, harrastan painoharjoittelua ja aerobista 6h viikko ja liioittelematta syön kerrallaan lähes puolet vähemmän (lautasta katsoen). Enkä näe silti nälkää. Ja lähes jokainen näistä tutuistani on ainakin sen 20kg ylipainoinen.

Omakohtaisesti osaan nyt verrata tilannetta koska painoin vuosia sitten yli 90kg, annosten pienentäminen ja sokerin lopettaminen arkipäiviltä vei 20 kiloa pois alle 2:ssa vuodessa. Ehkä isoin ongelma nykykulttuurissa on että (aikuiset) ihmiset ajattelee tarvitsevansa kaiken sen mitä lautaselle mahtuu, ja onhan syöminen toki yksi elämän nautintoja myös.
Juu ja toki nyky annoksista mitä voi "Woltista" tilata, niin sitä ei saisi syödä, kuin muutaman haarukallisen per ateria.

Katukuva on kyllä aikamoisen "läskittynyt", eli rumat ylipainotilastot on nähtävissä ominkin silmin. Jokaisen oma asiahan se on mitä kehollaan tekee, huolestuisin itse kuitenkin henkilökohtaisesti vanhenemisen myötä tulevia ongelmia, jos painonnousuaan ei noteeraa mitenkään.
Tämä on täysin totta. Itselläni tapana katsella ympärilleni, etenkin jos joudun odottamaan jossain jotain, niin kyllä niitä normipainoisia alkaa olla vaikeampi nykyään katukuvasta bongata, kuin ylipainoisia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 713
Juu ja toki nyky annoksista mitä voi "Woltista" tilata, niin sitä ei saisi syödä, kuin muutaman haarukallisen per ateria.


Tämä on täysin totta. Itselläni tapana katsella ympärilleni, etenkin jos joudun odottamaan jossain jotain, niin kyllä niitä normipainoisia alkaa olla vaikeampi nykyään katukuvasta bongata, kuin ylipainoisia.
No ei minun mielestä liioitteluakaan tarvita, viikonloppuisin lauantaina tai sunnuntain herkuttelen ihan kaikenlaisella mässyillä. Idea onkin ettei se jää päälle, vkonlopun herkutteluilla ei ole väliä (jos nyt ei ihan extreemiä) jos osaa arkipäivät mennä kohtuullisuudella (liikunta toki auttaa yhtälössä). Oikeastaan on hieno fiilis ja motivaatio maanantaina mennä kuntoilemaan vkonlopun jälkeen, herkkuhetket motivoi itseäni käänteisesti siis eikä aiheuta tällaisessa morkkista tms. Koska systeemi toimii, ainakin itselläni. Enkä ole kuitenkaan "natsiruokailija", otan arkipäivisinkin pullan kahvilassa silloin tällöin.

Muistan toki että ekat 2 viikkoa oli haastavaa laittaa lautaselleen pienempiä annoksia, ja jättää esim. ne sokeroidut mehut hyllyyn. Siitä lähti luontevasti rullaamaan. Kaikki muutokset alussa vaatii tahtoa mutta rytmiin päästyään helpottuu ja lopulta se on elämäntapa. Moni luovuttaa liian aikaisin, tai odottaa liian nopeita tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 683
Riippuu mitä ja miten syö.
Jos vertailukohtana oli tuo 100€/kk, niin eihän tuo ole edes iso raha? Reilu 3€/vrk.
Saako tuolla rahalla itsensä ylipainoiseksi? Pitää olla kulutus nollissa ja ostoksien rasvat tapissa että onnistuu...
Ei sinänsä ole iso raha, mutta se on kuitenkin vain osa kulutuksesta. Jos se olisi esim. neljäsosa, niin silloin ruokaan menisi lähtötilanteessa 440e/kk, mikä on musta aika paljon yhdelle henkilölle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Onko mihin painoon tarkoitus päästä?
Ensisijainen tavoite on tämän projektin alussa on ollut tiputtaa -20kg eli saada paino 98 kiloon. Sekin tarkoittais tällaiselle 180 senttiselle vielä toistakymmentä kiloa ylipainoa, mutta tilastollisesti ylipainon riskit vähenee huomattavasti alle 30 BMI:llä, joten tuo nyt on se mitä ensisijaisesti tavoitellaan ja olen tyytyväinen jos saan painon pysymään edes siellä pitkäkestoisesti. Tuohon olis vielä sellainen about 7-8 kg matkaa.

Joskus parikymppisenä olin parhaimmillaan muistaakseni pikkuisen alle 85kg ja silloin olin jo aika soukassa kunnossa. Vaikka BMI:n mukaan ylipainoa oli niin en silloin kokenut itseäni ylipainoiseksi eikä mua kukaan muukaan silloin sellaiseksi sanonut, ruumiinrakenne kun on vähän raskaamman puoleinen niin en koe sopivani ihan suoraan taulukoihin ja laskurin kaavaan.

Kivahan se olis samoihin numeroihin ja mittoihin päästä takaisin, mutta voi olla vaikeaa tehdä nelikymppisenä. Jos nyt asiat menis hyvin ja vaikka ruokahalu helpottais laihtuessa niin alle 90kg pääsemisen vois ottaa pitkän tähtäimen tavoitteeksi.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
No ei minun mielestä liioitteluakaan tarvita, viikonloppuisin lauantaina tai sunnuntain herkuttelen ihan kaikenlaisella mässyillä. Idea onkin ettei se jää päälle, vkonlopun herkutteluilla ei ole väliä (jos nyt ei ihan extreemiä) jos osaa arkipäivät mennä kohtuullisuudella (liikunta toki auttaa yhtälössä). Oikeastaan on hieno fiilis ja motivaatio maanantaina mennä kuntoilemaan vkonlopun jälkeen, herkkuhetket motivoi itseäni käänteisesti siis eikä aiheuta tällaisessa morkkista tms. Koska systeemi toimii, ainakin itselläni. Enkä ole kuitenkaan "natsiruokailija", otan arkipäivisinkin pullan kahvilassa silloin tällöin.

Muistan toki että ekat 2 viikkoa oli haastavaa laittaa lautaselleen pienempiä annoksia, ja jättää esim. ne sokeroidut mehut hyllyyn. Siitä lähti luontevasti rullaamaan. Kaikki muutokset alussa vaatii tahtoa mutta rytmiin päästyään helpottuu ja lopulta se on elämäntapa. Moni luovuttaa liian aikaisin, tai odottaa liian nopeita tuloksia.
Juu itse en ole vielä tässä elämässä painoa pudottanut ylipainon vuoksi, mutta ei se 40+ iällä enää mitään helppoa ole pysyä kunnossa ja pitää painoindeksi esimerkiksi 20-22 välillä. Eli kyllä sitä joutuu ihan tietoisesti kiristellä ja treenata koko ajan enemmän, että kunto säilyy.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Ensisijainen tavoite on tämän projektin alussa on ollut tiputtaa -20kg eli saada paino 98 kiloon. Sekin tarkoittais tällaiselle 180 senttiselle vielä toistakymmentä kiloa ylipainoa, mutta tilastollisesti ylipainon riskit vähenee huomattavasti alle 30 BMI:llä, joten tuo nyt on se mitä ensisijaisesti tavoitellaan ja olen tyytyväinen jos saan painon pysymään edes siellä pitkäkestoisesti. Tuohon olis vielä sellainen about 7-8 kg matkaa.

Joskus parikymppisenä olin parhaimmillaan muistaakseni pikkuisen alle 85kg ja silloin olin jo aika soukassa kunnossa. Vaikka BMI:n mukaan ylipainoa oli niin en silloin kokenut itseäni ylipainoiseksi eikä mua kukaan muukaan silloin sellaiseksi sanonut, ruumiinrakenne kun on vähän raskaamman puoleinen niin en koe sopivani ihan suoraan taulukoihin ja laskurin kaavaan.

Kivahan se olis samoihin numeroihin ja mittoihin päästä takaisin, mutta voi olla vaikeaa tehdä nelikymppisenä. Jos nyt asiat menis hyvin ja vaikka ruokahalu helpottais laihtuessa niin alle 90kg pääsemisen vois ottaa pitkän tähtäimen tavoitteeksi.
Juu noi on aina pitkiä prosesseja, eikä tosiaan lopputulokseen pääse ikinä välittömästi. Mutta pääsääntöisesti sillä hyvällä ruokavaliolla ja liikunnalla toi silti onnistuu. Ja ehdottomasti hyvä, että on muitakin tavoitteita, kuin raaka vaakalukema. Silti se terveys pitääkin olla se isoin juttu, niinkuin sinulla, sitten voi mennä sinne peilin puolelle! Tsemppiä siis!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ei sinänsä ole iso raha, mutta se on kuitenkin vain osa kulutuksesta. Jos se olisi esim. neljäsosa, niin silloin ruokaan menisi lähtötilanteessa 440e/kk, mikä on musta aika paljon yhdelle henkilölle.
Minusta se taas on melko normaali ja nykyisellä hintatasolla peräti lähes vaatimaton ruokabudjetti. Tietysti edellä puhuttiin ensisijaisesti köyhistä, mutta sehän ei ole mikään itsestäänselvyys että köyhä söisi erittäin taloudellisesti, etenkin kun kontekstina ovat sairaalloisesti ylipainoiset. Jos vetää einestä kovaa ylipainoa ylläpitääkseen, niin kaipa siihen menevästä edes kolmasosan tinkimällä pääsee aika lähelle sitä, että 110€/kk lääkekulu aika lähelle peittyy.

Se pakettiauton olemuksen ylläpito kun vaatii kovaa yritystä ja todella kovaa ylitarjontaa energiasta. Neljännes ei ole vielä kunnianhimoinen tavoite vähentämisessä.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 053
Itellänikin on ylipainoa aika reilusti, no 178cm ja yli 90kg, ollut yli 100 väliin, mutta vähän pudonnut, saisi tuo painoa olla mieluiten 80kg tai alle. Toki ikää jo on, niin se paino voi olla korkeampi kuin silloin 20v.
Syinä liikkumattomuus ja ehkä vähän huono ruokavalio, mutta pitäisi saada itseä liikkeelle, muutenkin olo on väliin vähän takkuinen ollut pitkään.
Väliin on kyllä käyty käveleen ja liikkumassa, mutta sitten taas jää ja väliä voi olla 1-2viikkoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Psyllium husk jauholla saa puuron pitämään uskomattoman hyvin nälkää. Törmäsin tuohon, kun lääkäri vuositarkastuksen yhteydessä mainitsi, että tuolla vois saada ldl:an putoamaan hieman. Kestää yli tunnin pidempään aamupalan jälkeen, että tulee nälkä ja syömisen jälkeen olo kuin maha olisi erityisen täys. Ainoa muutos sapuskoinnissa 6g psyllium jauhoa puuron sekaan. Suosittelen kokeilemaan, jos on ongelmia näläntunteen kanssa. Puuron maku ei juurikaan muutu, mutta koostumus menee liisteriksi. Keliaakikot kai käyttää tota samaa jauhoa pitsataikinassa sitkon tekoon.

psyllium ja ldl: Long-term cholesterol-lowering effects of psyllium as an adjunct to diet therapy in the treatment of hypercholesterolemia - PubMed
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 683
Minusta se taas on melko normaali ja nykyisellä hintatasolla peräti lähes vaatimaton ruokabudjetti. Tietysti edellä puhuttiin ensisijaisesti köyhistä, mutta sehän ei ole mikään itsestäänselvyys että köyhä söisi erittäin taloudellisesti, etenkin kun kontekstina ovat sairaalloisesti ylipainoiset. Jos vetää einestä kovaa ylipainoa ylläpitääkseen, niin kaipa siihen menevästä edes kolmasosan tinkimällä pääsee aika lähelle sitä, että 110€/kk lääkekulu aika lähelle peittyy.

Se pakettiauton olemuksen ylläpito kun vaatii kovaa yritystä ja todella kovaa ylitarjontaa energiasta. Neljännes ei ole vielä kunnianhimoinen tavoite vähentämisessä.
Mun mielestä 300-450e on jo todella kova ruokabudjetti jos siinä ei ole mukana ravintolaruokailuja tjsp. Sehän olis 10-15 euroa per päivä, ei mulla ainakaan itse kokkaillessa mene läheskään niin paljoa. :confused2:
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Psyllium husk jauholla saa puuron pitämään uskomattoman hyvin nälkää. Törmäsin tuohon, kun lääkäri vuositarkastuksen yhteydessä mainitsi, että tuolla vois saada ldl:an putoamaan hieman. Kestää yli tunnin pidempään aamupalan jälkeen, että tulee nälkä ja syömisen jälkeen olo kuin maha olisi erityisen täys. Ainoa muutos sapuskoinnissa 6g psyllium jauhoa puuron sekaan. Suosittelen kokeilemaan, jos on ongelmia näläntunteen kanssa. Puuron maku ei juurikaan muutu, mutta koostumus menee liisteriksi. Keliaakikot kai käyttää tota samaa jauhoa pitsataikinassa sitkon tekoon.

psyllium ja ldl: Long-term cholesterol-lowering effects of psyllium as an adjunct to diet therapy in the treatment of hypercholesterolemia - PubMed
Taitaa toi kolesteroli vaikutus perustua kuidun määrään (en lukenut linkkaamaasi juttua). On meinaan loistava kuidun lähde jos esim. ruokavalion hiilarit koostuu pääasiassa nopeista hiilareista, kuten kaura+pasta+riisi. Tulee itsekin käytettyä välillä ja välillä taas ruisleipää enemmän. Ja niinkuin aina, kuitu+proteiini pitävät parhaiten nälkää loitolla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Taitaa toi kolesteroli vaikutus perustua kuidun määrään (en lukenut linkkaamaasi juttua). On meinaan loistava kuidun lähde jos esim. ruokavalion hiilarit koostuu pääasiassa nopeista hiilareista, kuten kaura+pasta+riisi. Tulee itsekin käytettyä välillä ja välillä taas ruisleipää enemmän. Ja niinkuin aina, kuitu+proteiini pitävät parhaiten nälkää loitolla.
Ilmeisesti psylliumin kuitu on jotenkin erinomaista sitomaan tyydyttynyttä rasvaa. Samasta syystä johtunee se miksi puuro tai vesi mihin tota sekoittaa menee liisteriksi. Nimenomaan toi psyllium husk jauho on erityisen hyvä ldl:an alentamiseen. Ei voi ajatella geneerisesti, että kaikilla kuiduilla olisi täysin sama vaikutus ldl:aan.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Ilmeisesti psylliumin kuitu on jotenkin erinomaista sitomaan tyydyttynyttä rasvaa. Samasta syystä johtunee se miksi puuro tai vesi mihin tota sekoittaa menee liisteriksi. Nimenomaan toi psyllium husk jauho on erityisen hyvä ldl:an alentamiseen. Ei voi ajatella geneerisesti, että kaikilla kuiduilla olisi täysin sama vaikutus ldl:aan.
Täysin totta, nopea Googlaus kertoo asiasta näin:
Erityisesti liukoinen kuitu on tehokasta LDL-kolesterolin alentamisessa.

Liukoista kuitua on erityisesti kaurassa ja ohrassa sekä palkokasveissa ja muissa kasviksissa.

Kauran ja ohran sisältämän beetaglukaanin on todettu alentavan haitallista LDL-kolesterolia, kun sitä saa noin 3 grammaa päivässä.
Eli kuiduilla on todellakin eroa, jos haluaa alentaa ldl-kolesterolia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Eli kuiduilla on todellakin eroa, jos haluaa alentaa ldl-kolesterolia.
Kaurapuuroa tullut syötyä aika reilusti eli about joka aamu 120g-140g vaa-an kautta kattilaan keittymään. Mielenkiintoinen nähdä ensi vuoden verikokeissa, että onko psylliumin lisäämisellä ruokavalioon vaikutusta. LDL oli aikoinaan 3.6 vuodesta toiseen. Tippui 3.1:een kun lopetin ulkoruokinnan(pitsa, burger,...). Jos psylliumin avulla saisi painettua ldl:an alle kolmoseen.

Vaikka ei vaikuttaisi ldl:aan niin psylliumia kaurapuuron sekaan on ihan superkova juttu nälänhallintaan ainakin allekirjoittaneelle. Aloitin dieetin ja välitömästi alkoi nälkä vainoamaan. Psyllium ruokavalioon extrana ja nälkä katosi kun maha täyttyy paremmin ja tyhjenee hitaammin. Vaikuttaa myös suolen toimintaan positiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Kaurapuuroa tullut syötyä aika reilusti eli about joka aamu 120g-140g vaa-an kautta kattilaan keittymään. Mielenkiintoinen nähdä ensi vuoden verikokeissa, että onko psylliumin lisäämisellä ruokavalioon vaikutusta. LDL oli aikoinaan 3.6 vuodesta toiseen. Tippui 3.1:een kun lopetin ulkoruokinnan(pitsa, burger,...). Jos psylliumin avulla saisi painettua ldl:an alle kolmoseen.

Vaikka ei vaikuttaisi ldl:aan niin psylliumia kaurapuuron sekaan on ihan superkova juttu nälänhallintaan ainakin allekirjoittaneelle. Aloitin dieetin ja välitömästi alkoi nälkä vainoamaan. Psyllium ruokavalioon extrana ja nälkä katosi kun maha täyttyy paremmin ja tyhjenee hitaammin. Vaikuttaa myös suolen toimintaan positiivisesti.
Juu ihan varmasti auttaa kolesteroliin. Toki jo se auttaa, että vaihtaa sen ulkoruokinnan mihin tahansa terveellisempään.

Itse syön nyt ylläpitoa, eli yritän viikko tasolla syödä riittävästi kulutukseen nähden. Välillä tulee vedettyä vähän pienemmillä kaloreilla ja välillä isommilla. Pääasia, että kuukausi tasolla osuu edes suunnilleen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Juu ihan varmasti auttaa kolesteroliin. Toki jo se auttaa, että vaihtaa sen ulkoruokinnan mihin tahansa terveellisempään.

Itse syön nyt ylläpitoa, eli yritän viikko tasolla syödä riittävästi kulutukseen nähden. Välillä tulee vedettyä vähän pienemmillä kaloreilla ja välillä isommilla. Pääasia, että kuukausi tasolla osuu edes suunnilleen.
Täähän se olis ideaalitilanne mitä teet. Mulla menossa lihaksenkasvatusproggis missä maltillista bulkkia 7kk,1.5-2kk dieetti ja kesä ylläpitoa. Syksyllä todennäköisesti uudestaan plussakaloreilla ja lihastalkoisiin. Jossain kohtaa pääsee tilanteeseen että vuoden läpi ylläpitoa ja eikä enää koskaan dieettausta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Täähän se olis ideaalitilanne mitä teet. Mulla menossa lihaksenkasvatusproggis missä maltillista bulkkia 7kk,1.5-2kk dieetti ja kesä ylläpitoa. Syksyllä todennäköisesti uudestaan plussakaloreilla ja lihastalkoisiin. Jossain kohtaa pääsee tilanteeseen että vuoden läpi ylläpitoa ja eikä enää koskaan dieettausta.
Niin näissäkin on toki aina se, että itsellä treeni on pääasiassa juoksua, niin sillä kulutukset nousee yllättävän koviksi. Myös niitä liikakaloreita pystyy säätelemään kulutuksella pois. Tilanne on tosiaan ihan eri, kuin salihommissa, missä pitää olla massaa mistä rakentaa. Silti rasva on ongelma, koska sitä pitäisi saada aina kropasta pois. Salihommissa ne viimeiset "lihakset näkyviin" joutuu kuitenkin aina vetään dieetillä. Toki jos hommaa tekee omaksi iloksi ja terveyden puolesta, niin silloin dieetitkään tuskin on pakollisia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Niin näissäkin on toki aina se, että itsellä treeni on pääasiassa juoksua, niin sillä kulutukset nousee yllättävän koviksi. Myös niitä liikakaloreita pystyy säätelemään kulutuksella pois. Tilanne on tosiaan ihan eri, kuin salihommissa, missä pitää olla massaa mistä rakentaa. Silti rasva on ongelma, koska sitä pitäisi saada aina kropasta pois. Salihommissa ne viimeiset "lihakset näkyviin" joutuu kuitenkin aina vetään dieetillä. Toki jos hommaa tekee omaksi iloksi ja terveyden puolesta, niin silloin dieetitkään tuskin on pakollisia.
Ottanut melko maltillisesti. Ei tässä tullut kuin 5kg lisää painoa bulkin aikana 7 aamun keskiarvoon. Dieettikalorit 2500kcal päivä ja paino putoaa. Nyt aamupaino 70.5kg. Ei enää kiinnosta kovin pläskinä oleminen. Lihasmassa ja voima katoaa vanhetessa. Kerään lihaspankkiin varaa vanhuuden varalle. Jossain kohtaa pelkkää ylläpitoa ja ikää vasten taistelemista.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
575
Ottanut melko maltillisesti. Ei tässä tullut kuin 5kg lisää painoa bulkin aikana 7 aamun keskiarvoon. Dieettikalorit 2500kcal päivä ja paino putoaa. Nyt aamupaino 70.5kg. Ei enää kiinnosta kovin pläskinä oleminen. Lihasmassa ja voima katoaa vanhetessa. Kerään lihaspankkiin varaa vanhuuden varalle. Jossain kohtaa pelkkää ylläpitoa ja ikää vasten taistelemista.
Krhm, 70kg ei voi olla lihaksikas minkään pituisena, jos olet kerännyt lihaa yhtään pitempään niin syöt liian vähän.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Krhm, 70kg ei voi olla lihaksikas minkään pituisena, jos olet kerännyt lihaa yhtään pitempään niin syöt liian vähän.
Onko tässä nyt väitetty jonkun olevan lihaksikas? Kaukaisessa menneisyydessä kun tein omat punttisaliennätyksen painoa oli 82kg. Nykyään tavoite ei ole maksimivoima, maksimilihakkuus tms. Tavoite on mahdollisimman pitkä ja terve elämä mihin ei kuulu paikkojen rikkominen lisää tms. Moni mulle rakas harrastus sellaisia, että niitä on helpompi tehdä laihana kuin pulleana eikä ylimääräisen läskin terveysvaikutuskaan ole positiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
575
Onko tässä nyt väitetty jonkun olevan lihaksikas? Sillon joskus menneisyydessä kun tein omat punttisaliennätyksen painoa oli 82kg. Nykyään tavoite ei ole maksimivoima, maksimilihakkuus tms. Tavoite on mahdollisimman pitkä ja terve elämä mihin ei kuulu paikkojen rikkominen lisää tms. Moni muu mulle rakas harrastus sellaisia, että niitä on helpompi tehdä laihana kuin pulleana eikä se ylimääräisen läskin terveysvaikutuskaan ole positiivinen.
Siten ymmärsin "lihaspankkiin keräämisen" ja riippuen montako vuotta olet jo kerännyt, niin ravinnon puute on yleisin syy jos ei keräänny. Dieetillä lähtee aina lihaakin joten käänteisesti sanoen vain plussakaloreilla sitä tulee.
Tarkensitkin vielä lisää kiitän siitä. Itse nostin painon 70 - >85 jolloin voimat tuplaantuivat, mihinkään ei kolota. Käytännön erona ennen jaksoin nostaa pesukoneen, nyt jaksan kantaa sitä. Nyt on hyvä, mutta 90 olisi vielä parempi. Ja vasta kun aloin syömään rupesi kasvua tulemaan, päivä alkaa lämpimällä aterialla joita syön 3 päivässä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 724
Kohtuus kaikessa hyvä. Nivelet ja sydän ei nauti lisääntyneestä massasta. Eikä varmaan monet muutkaan sisuskalut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Siten ymmärsin "lihaspankkiin keräämisen" ja riippuen montako vuotta olet jo kerännyt, niin ravinnon puute on yleisin syy jos ei keräänny. Dieetillä lähtee aina lihaakin joten käänteisesti sanoen vain plussakaloreilla sitä tulee.
Tarkensitkin vielä lisää kiitän siitä. Itse nostin painon 70 - >85 jolloin voimat tuplaantuivat, mihinkään ei kolota. Käytännön erona ennen jaksoin nostaa pesukoneen, nyt jaksan kantaa sitä. Nyt on hyvä, mutta 90 olisi vielä parempi. Ja vasta kun aloin syömään rupesi kasvua tulemaan, päivä alkaa lämpimällä aterialla joita syön 3 päivässä.
Väliin osui covid19, työstressi ja siitä burnout minkä takia tuli about 3v tauko punttitreeneistä. Ton jälkeen dieettasin rasvat veks ja oikeesti kireä kunto löytyi 64kg pinnasta. Se, että on paikat mäsänä ja ei voi vaan enää treenata "kovaa" niin tuonut oman uuden todellisuutensa mun elämään. Aika vähän aikaa tässä on nyt saanut oikeasti terveenä treenata. Tästä talvestakin suurin osa kuntouttavaa ja varomista ettei räsähdä paikkoja uudestaan hajalle. Tässä kerätään vanhoja takas samalla kun pysytään kunnossa missä vatsapalat näkyy. Maltillisesti ja loppuelämää ajatellen. Mikään maksimikyykky tai maksimilihasmassa ei kiinnosta. Asiat näyttää erilaiselta kun tulee ikää, mäsät paikat ja menee elämämankelin läpi. Nyt alkaa kalastuskausi missä kalareissu tarkoittaa 40km fillarointia per kerta + 1/2 päivää kalastusta. Siihen perään suomen kesälomareissu 3kk missä kajakkikalastus, eräily yms. Punttitreeni menee minimaaliseksi, kun ihan muut harrasteet kiinnostaa kevään ja kesän ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
575
Kohtuus kaikessa hyvä. Nivelet ja sydän ei nauti lisääntyneestä massasta. Eikä varmaan monet muutkaan sisuskalut.
Kohtuus aina kaikessa. Veriarvot ovat viimeiset 10 vuotta parantuneet ollen hyvät nyt. Alkoholinkäytön 95% lopettaminen lienee suurin syy. Vakavamman sairauden aiheuttama sydämen vajaatoiminta on parantunut myös. Olo on kevyempi nyt kuin 15 kiloa kevyempänä, koska arkiaskareet eivät aiheuta minkäänlaista rasittumista.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 724
Jep. Jos treenaa kokonaishyvinvointia varten niin se on vähän erilaista kuin voiman ja massan hakeminen. Ihminen pärjää solakkana oikein hyvin oikeilla elintavoilla. Nykyajan villitys tämä että miehen pitäisi olla ison näköinen ollakseen vahva ja hyvinvoiva.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 120
Jep. Jos treenaa kokonaishyvinvointia varten niin se on vähän erilaista kuin voiman ja massan hakeminen. Ihminen pärjää solakkana oikein hyvin oikeilla elintavoilla. Nykyajan villitys tämä että miehen pitäisi olla ison näköinen ollakseen vahva ja hyvinvoiva.
Liikkuvuusharjoittelu on aliarvostettua, mutta se voi ehkäistä paljonkin ongelmia myöhemmällä iällä, esim. pienentää kaatumisriskiä. Asioita arvostaa ihan eri tavalla kun ikää ja kremppoja tulee. Toki lihasmassan säilyttäminenkin on todella tärkeää, mutta siinä tulee rajahyödyt vastaan aika nopeasti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
575
Väliin osui covid19, työstressi ja siitä burnout minkä takia tuli about 3v tauko punttitreeneistä. Ton jälkeen dieettasin rasvat veks ja oikeesti kireä kunto löytyi 64kg pinnasta. Se, että on paikat mäsänä ja ei voi vaan enää treenata "kovaa" niin tuonut omat asiansa. Aika vähän aikaa tässä on nyt saanut oikeasti terveenä treenata. Tästä talvestakin suurin osa kuntouttavaa ja varomista ettei räsähdä paikkoja uudestaan hajalle. Tässä kerätään vanhoja takas samalla kun pysytään kunnossa missä vatsapalat näkyy. Maltillisesti ja loppuelämää ajatellen. Mikään maksimikyykky tai maksimilihasmassa ei kiinnosta. Asiat näyttää erilaiselta kun tulee ikää, mäsät paikat ja menee elämämankelin läpi.
Ymmärrän täysin. Itsellä takana 2 syöpää, kummallakin kerralla lähti KAIKKI lihat. Kiitos lihasmuistin olen saanut kaiken takaisin ja vielä reippaasti ylimääräistäkin. Lisäksi noin 4-kymppisenä osaan jo treenata rikkomatta paikkoja, haluan voimaa arkipäivän askareisiin. Enempi on parempi, mutta ennätyksiä ei ole enää tarpeen kokeilla kovinkaan usein. Mikäs sen mukavampaa kuin herätä aamulla ja huomata ettei tänäänkään kolota mihinkään.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Väliin osui covid19, työstressi ja siitä burnout minkä takia tuli about 3v tauko punttitreeneistä. Ton jälkeen dieettasin rasvat veks ja oikeesti kireä kunto löytyi 64kg pinnasta. Se, että on paikat mäsänä ja ei voi vaan enää treenata "kovaa" niin tuonut oman uuden todellisuutensa mun elämään. Aika vähän aikaa tässä on nyt saanut oikeasti terveenä treenata. Tästä talvestakin suurin osa kuntouttavaa ja varomista ettei räsähdä paikkoja uudestaan hajalle. Tässä kerätään vanhoja takas samalla kun pysytään kunnossa missä vatsapalat näkyy. Maltillisesti ja loppuelämää ajatellen. Mikään maksimikyykky tai maksimilihasmassa ei kiinnosta. Asiat näyttää erilaiselta kun tulee ikää, mäsät paikat ja menee elämämankelin läpi. Nyt alkaa kalastuskausi missä kalareissu tarkoittaa 40km fillarointia per kerta + 1/2 päivää kalastusta. Siihen perään suomen kesälomareissu 3kk missä kajakkikalastus, eräily yms. Punttitreeni menee minimaaliseksi, kun ihan muut harrasteet kiinnostaa kevään ja kesän ajan.
Jep. Jos treenaa kokonaishyvinvointia varten niin se on vähän erilaista kuin voiman ja massan hakeminen. Ihminen pärjää solakkana oikein hyvin oikeilla elintavoilla. Nykyajan villitys tämä että miehen pitäisi olla ison näköinen ollakseen vahva ja hyvinvoiva.
Nämä molemmat on juurikin niin totta. Voin kertoa, että olen tavannut hyvinkin lihaksikkaita ihmisiä, jotka painaa 70kg tai alle. Itsellä painoa tänä päivänä noin 65kg, itse en varsinaisesti ole lihaksikas, mutta ei itsellä kyllä suurta määrää rasvaa ole päällä ja peilikuva miellyttää kyllä omaa silmää. Joku voisi samassa pisteessä sanoa, että on kovemmassa kunnossa kuin ikinä. Itse en voi niin sanoa, koska tiedän, että alle 25-vuotiaana kunto oli vielä paljon paljon kovempi. Siinä välissä tuli "elämä" ja vaikka tuli kuntoiltua ja syötyä suht hyvin, niin äkkiä kaikki muuttuu. Nyt 40v ikäisenä tullut palattua taas kuntourheilun pariin. Jos lähden kiskasemaan 20 km lenkin, niin voin itse päättää millä sykkeillä sen juoksen vrt. pesukoneen nosto ja kantaminen. Itse teen tätä puhtaasti terveys edellä, leposykkeet alkaa nykyään kolmosella ja fiilis on kyllä taas oikein hyvä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 683
Hesarissa oli artikkeli, jossa mainittiin sama asia kuin mitä olen aiemmin epäillyt: nykyään ruoka on vaan ihan liian hyvää. Kun aiemmin tehtiin kotiruokaa joka ei oikein maistunut millekään, niin ei sitä huvittanut syödäkään. :hmm:

Ruoka nähdään liian usein pelkästään mielihyvän lähteenä, Partanen pohtii. Kun kokataan niin sanottuja lohturuokia, kuten kermaista pastaa tai makkara-ateria, ruokaa tulee herkästi kauhottua lautaselle liikaa.

”Otetaan santsiannos, koska ruoka on vain niin älyttömän herkullista. Sitten ollaankin syöty jo ähkyyn asti.”

Tällöin painoa voi kertyä kuin vaivihkaa, mutta sitä on vaikea yhdistää tavalliseen kotona syötyyn ruokaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Hesarissa oli artikkeli, jossa mainittiin sama asia kuin mitä olen aiemmin epäillyt: nykyään ruoka on vaan ihan liian hyvää. Kun aiemmin tehtiin kotiruokaa joka ei oikein maistunut millekään, niin ei sitä huvittanut syödäkään. :hmm:



Ei riitä selittämään. Ei mauton mössö ole aina ja kaikkialla ollut yleinen normi. On ollut paljon aikoja ja paikkoja joissa ruoka oli herkullista eivätkä ihmiset muistuttaneet räjähtänyttä Hiacea.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Hesarissa oli artikkeli, jossa mainittiin sama asia kuin mitä olen aiemmin epäillyt: nykyään ruoka on vaan ihan liian hyvää. Kun aiemmin tehtiin kotiruokaa joka ei oikein maistunut millekään, niin ei sitä huvittanut syödäkään. :hmm:
Jos saadaan syytettyä jotain muuta, kuin lihavaa, lihavuudesta, niin mikäs sen parempi. Samalla periaatteella varmaan alkoholistille viina on vaan liian hyvää, viinapullo tai pari päivässä luiskahtaa kurkusta alas ihan huomaamatta.

Kyllähän ne ongelmat on paljon monimutkaisemmat, kuin vain hyvän makuinen kotiruoka. Jos lihavuus ongelman aiheuttajaa pitäisi kuvata vain yhdellä sanalla, niin kyllä se olisi laiskuus! Tämä siis sisältää toki sen kaiken passiivisuuden missä maataan sohvalla jos se on mahdollista, vältetään kaikkea liikuntaa, kuljetaan kaikkialle sähkö[tähän laitteen nimi], ajetaan auto mahdollisimman lähelle ovea, otetaan aina se hissi, muutenkin jokainen liikuntasuoritus koetaan epämiellyttävänä. Samaan laiskuuteen menee myös se, että ei viitsitä ottaa selvää siitä, mitä ihmisen pitäisi syödä ja minkä verran, otetaan aina se helpoin, nopein ja parhaimman makuinen vaihtoehto jne. Ollaan yleisesti liian laiskoja pitämään itsestä huolta. Eli kyllä lihavuusepidemian syynä voi pitää laiskuutta kaiken suhteen eikä missään nimessä sitä, että kotiruoka on liian hyvää.

Haluaisin nähdä sen porukan, jotka ovat syöneet vain tätä liian hyvää kotiruokaa, jättäneet kaiken muun lihottavan väliin (pullat, herkut, karkit, alkoholin, roskaruoan jne.), harrastaneet 3-4 kertaa viikossa hikiliikuntaa, muutama palauttava treeni päälle ja lihonneet tällä muodottomiksi. Eli en usko, että tällaisia on käytännössä yhtään, joten jo se itsessään todistaa koko jutun vääräksi!

Mutta sitten taas ne jotka vetää sitä liian hyvää kotiruokaa, makaa sohvalla popsien sipsiä ja karkkia, syö vähän mäkkiä, ei liiku, niin heistä ylipainoisia ja lihavia löytyykin varmasti sitten oikeasti suurin osa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 683
Jos saadaan syytettyä jotain muuta, kuin lihavaa, lihavuudesta, niin mikäs sen parempi. Samalla periaatteella varmaan alkoholistille viina on vaan liian hyvää, viinapullo tai pari päivässä luiskahtaa kurkusta alas ihan huomaamatta.

Kyllähän ne ongelmat on paljon monimutkaisemmat, kuin vain hyvän makuinen kotiruoka. Jos lihavuus ongelman aiheuttajaa pitäisi kuvata vain yhdellä sanalla, niin kyllä se olisi laiskuus! Tämä siis sisältää toki sen kaiken passiivisuuden missä maataan sohvalla jos se on mahdollista, vältetään kaikkea liikuntaa, kuljetaan kaikkialle sähkö[tähän laitteen nimi], ajetaan auto mahdollisimman lähelle ovea, otetaan aina se hissi, muutenkin jokainen liikuntasuoritus koetaan epämiellyttävänä. Samaan laiskuuteen menee myös se, että ei viitsitä ottaa selvää siitä, mitä ihmisen pitäisi syödä ja minkä verran, otetaan aina se helpoin, nopein ja parhaimman makuinen vaihtoehto jne. Ollaan yleisesti liian laiskoja pitämään itsestä huolta. Eli kyllä lihavuusepidemian syynä voi pitää laiskuutta kaiken suhteen eikä missään nimessä sitä, että kotiruoka on liian hyvää.

Haluaisin nähdä sen porukan, jotka ovat syöneet vain tätä liian hyvää kotiruokaa, jättäneet kaiken muun lihottavan väliin (pullat, herkut, karkit, alkoholin, roskaruoan jne.), harrastaneet 3-4 kertaa viikossa hikiliikuntaa, muutama palauttava treeni päälle ja lihonneet tällä muodottomiksi. Eli en usko, että tällaisia on käytännössä yhtään, joten jo se itsessään todistaa koko jutun vääräksi!

Mutta sitten taas ne jotka vetää sitä liian hyvää kotiruokaa, makaa sohvalla popsien sipsiä ja karkkia, syö vähän mäkkiä, ei liiku, niin heistä ylipainoisia ja lihavia löytyykin varmasti sitten oikeasti suurin osa.
Tässä on kyllä todella monta asiaa päin helvettiä. :D Edelleenkin, itseään niskasta kiinni ottaminen ei ole toiminut väestötasolla missään, joten hyvää onnea vaan jos sillä ajattelit mennä ongelman ratkaisun kanssa.

Toisekseen liikunta ei vaikuta kovinkaan paljoa lihomiseen, vaan 80% painonhallinnasta on syömisen kurissa pitämistä.

Ja tietysti se, että kotiruoka on liian hyvää on vain yksi osa ongelmaa. Sipsit, pullat ja muu on toki siihen päälle.
 
Liittynyt
03.10.2023
Viestejä
712
Jos saadaan syytettyä jotain muuta, kuin lihavaa, lihavuudesta, niin mikäs sen parempi. Samalla periaatteella varmaan alkoholistille viina on vaan liian hyvää, viinapullo tai pari päivässä luiskahtaa kurkusta alas ihan huomaamatta.

Kyllähän ne ongelmat on paljon monimutkaisemmat, kuin vain hyvän makuinen kotiruoka. Jos lihavuus ongelman aiheuttajaa pitäisi kuvata vain yhdellä sanalla, niin kyllä se olisi laiskuus! Tämä siis sisältää toki sen kaiken passiivisuuden missä maataan sohvalla jos se on mahdollista, vältetään kaikkea liikuntaa, kuljetaan kaikkialle sähkö[tähän laitteen nimi], ajetaan auto mahdollisimman lähelle ovea, otetaan aina se hissi, muutenkin jokainen liikuntasuoritus koetaan epämiellyttävänä. Samaan laiskuuteen menee myös se, että ei viitsitä ottaa selvää siitä, mitä ihmisen pitäisi syödä ja minkä verran, otetaan aina se helpoin, nopein ja parhaimman makuinen vaihtoehto jne. Ollaan yleisesti liian laiskoja pitämään itsestä huolta. Eli kyllä lihavuusepidemian syynä voi pitää laiskuutta kaiken suhteen eikä missään nimessä sitä, että kotiruoka on liian hyvää.

Haluaisin nähdä sen porukan, jotka ovat syöneet vain tätä liian hyvää kotiruokaa, jättäneet kaiken muun lihottavan väliin (pullat, herkut, karkit, alkoholin, roskaruoan jne.), harrastaneet 3-4 kertaa viikossa hikiliikuntaa, muutama palauttava treeni päälle ja lihonneet tällä muodottomiksi. Eli en usko, että tällaisia on käytännössä yhtään, joten jo se itsessään todistaa koko jutun vääräksi!

Mutta sitten taas ne jotka vetää sitä liian hyvää kotiruokaa, makaa sohvalla popsien sipsiä ja karkkia, syö vähän mäkkiä, ei liiku, niin heistä ylipainoisia ja lihavia löytyykin varmasti sitten oikeasti suurin osa.
Miten erotat laiskuuden ja sen, että tekee sellaisia valintoja, joista tulee parempi mieli? Jos ei jaksa liikkua, niin ei liiku, ja sitten on parempi mieli kun ei ole tarvinnut vaivautua. Jos ei halua tehdä ruokaa, ottaa nopeaa ruokaa, ja on parempi mieli. Mikä on laiskuuden määritelmä? Mitä jos ihminen hoitaa työnsä ja perheensä hyvin, on koko päivän liikkeessä, ja illalla haluaa sohvalla jotain hyvää, onko se laiskuutta?

Kyllä kotiruuallakin voi lihoa. Ja herkemmin lihookin pitkän ajan kuluessa. Herkuttelun voi jättää pois, väsynyt kroppa kaipaa silti energiaa ja sitä saa hyvästä ruuasta helposti. Ei lihominen ole mitään viikon, kuukauden tai vuoden juttu, vaan koko elämä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
On tossa ”nykyään ruoka on liian hyvää” sen verran meriittiä, että nykyään raaka-aineet herkullisten ruokien tekemiseen on helpommin saatavilla kuin joskus ennen, jatkuvasti vuoden ympäri. Toki sitä itsekin helpommin ylensyö jos on oikein herkulliset safkat punaviineineen laittanut tarjolle perus nakkilastikkeen sijaan, mutta en kuitenkaan pitäis sitä isossa kuvassa suurena syynä väestötason lihavuuteen. Eiköhän se ongelman juurisyy ole liiallisen ruuansyömisen sijaan ennemmin siellä muun kaloririkkaan mätön syömisessä ja juomisessa…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 126
En oikein tiedä, että mihin ketjuun tämän sopisi. Mielenkiintoinen uutinen Oulun yliopistolla tehdystä tutkimuksesta.

"Tutkimus paljasti, että korkeat 4βHC-tasot olivat yhteydessä erityisesti miesten sydänperäiseen äkkikuolemaan. Korkeimman 4βHC-tason omaavilla miehillä äkkikuoleman riski oli peräti nelinkertainen.

Tulos on yllättävä kahdesta syystä. Ensinnäkin sekä naisista että miehistä kaikkein terveimmät henkilöt omasivat korkeimmat 4βHC-tasot. Heillä oli matalin painoindeksi, vähiten diabetesta ja paras fyysinen suorituskyky. Toiseksi korkeat 4βHC-tasot ennustivat äkkikuolemia ainoastaan miehillä mutta ei naisilla, joilla korkea 4βHC-taso päinvastoin suojasi sydänkuolleisuudelta ja sydänperäiseltä äkkikuolemalta."

Eli aika odottamaton tulos, toki vaatii vielä uusia tutkimuksia ennen kuin voidaan tulos varmistaa. Aikaisemmasta tutkimuksesta tiedetään, että jo lievä ylipaino laskee 4βHC-pitoisuutta, joten vanhemmiten lievä ylipaino voi olla jopa hyödyllistä?

Toki ylipainosta on haittaa, ei sitä voi kieltää. Itsellä joku vuosi sitten sain painoa laskettua liikunnan lisäämisellä ja muilla muutoksimma 90 kilosta 15 kiloa alaspäin, vieläkin painoindeksi on ylipainon puolella, mutta en ole siitä murehtinut, koska ei tunnu tai näytä siltä, että pitäisi kauheasti laihduttaa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Tässä on kyllä todella monta asiaa päin helvettiä. :D Edelleenkin, itseään niskasta kiinni ottaminen ei ole toiminut väestötasolla missään, joten hyvää onnea vaan jos sillä ajattelit mennä ongelman ratkaisun kanssa.
Itsehän en tätä toki minään ratkaisuna sanonutkaan, vaan jäin pohtimaan sitä perimmäistä syytä, joka ei kyllä ole missään nimessä liian hyvän makuinen kotiruoka. Voisin yhtä hyvin väittää, että sosiaalisen median tuominen ihmisten saataville on aiheuttanut viimeisen syösykierteen tässä epidemiassa. Jos rullattaisiin läpi niitä FB profiilikuvia 2006-2024, niin ne ei ole pelkästään muuttuneet laihasta lihavaksi, vaan jopa pulleasta koiraksi.

Toisekseen liikunta ei vaikuta kovinkaan paljoa lihomiseen, vaan 80% painonhallinnasta on syömisen kurissa pitämistä.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Itse tiedän, että painoa pystyy hallita grammalleen ruokavaliolla, eli olet siinä täysin oikeassa. Toisaalta tiedän myös, että yllä mainitsemallani liikuntamäärällä viikkotasolla joutuu syödä yllättävän paljon, jos ei halua laihtua. Toki itse syön harjoitusta tukevaa ruokaa, mutta periaatteessa saman voisi laskennallisesti tehdä syömällä irtokarkkia, kuivalihaa ja poppareita, tai sitä hyvän makuista kotiruokaa. Linkkaan tähän yhden miehen empiirisen tutkimuksen asiasta, joka taas kertoo sen puolesta, että pelkällä liikunnalla on merkitystä, voi syödä mitä vaan ja olla silti hirmuisessa tikissä ja jopa maailman paras lajissaan:

Jos katsoo miltä Michael näytti esimerkiksi niissä Olympialaisissa, niin ei olisi uskonut, että on syönyt mitä mieleen juolahtaa. Olen myös nähnyt haastattelun aikoinaan, missä hän kuvasi erittäin raskaaksi asiaksi syömisen, kun määrät on päivätasolla niin valtavia.

Miten erotat laiskuuden ja sen, että tekee sellaisia valintoja, joista tulee parempi mieli? Jos ei jaksa liikkua, niin ei liiku, ja sitten on parempi mieli kun ei ole tarvinnut vaivautua. Jos ei halua tehdä ruokaa, ottaa nopeaa ruokaa, ja on parempi mieli. Mikä on laiskuuden määritelmä? Mitä jos ihminen hoitaa työnsä ja perheensä hyvin, on koko päivän liikkeessä, ja illalla haluaa sohvalla jotain hyvää, onko se laiskuutta?
Laiskuus koskikin sitä, että ihmistä ei kiinnosta pitää itsestään huolta. Listasin vaan vinon pinon asioita missä tämä laiskuus ihmisillä näkyy. Itse keksin toki monta muutakin sanaa kuvaamaan syitä miksi ihmiset ovat lihavia.

Kuvaamasi käyttäytymismalli kuulostaa enemmänkin addiktiolta, jossa on paha riippuvuus suolaan, sokeriin ja/tai rasvaan. Eli samasta syystä tupakoija polttaa tupakan (tulee parempi mieli), alkoholisti juo (tulee parempi mieli), uhkapelaaja pelaa lisää (tulee parempi mieli), narkkari ottaa fixinsä (tulee parempi mieli) jne.

Eli vähän sama asia, kun kysyisi, että miten erotat alkoholistin ja asiansa hyvin hoitavan ihmisen, joka juo 12 olutta joka ilta, kun on ollut niin rankkaa ja siitä tulee parempi mieli.

Kyllä kotiruuallakin voi lihoa. Ja herkemmin lihookin pitkän ajan kuluessa. Herkuttelun voi jättää pois, väsynyt kroppa kaipaa silti energiaa ja sitä saa hyvästä ruuasta helposti. Ei lihominen ole mitään viikon, kuukauden tai vuoden juttu, vaan koko elämä.
Todellakin voi lihoa, jos syöt jatkuvasti enemmän, kuin mitä kulutat. Sellaistahan kukaan ei varsinaisesti kai väittänytkään. Minä itse en ole vaan nähnyt sellaisia ihmisiä, jotka syö kotiruokaa (hyvän- tai pahan makuista), treenaa kovaa ja olisi pelkällä kotirualla lihonnut.
 
Liittynyt
03.10.2023
Viestejä
712
Todellakin voi lihoa, jos syöt jatkuvasti enemmän, kuin mitä kulutat. Sellaistahan kukaan ei varsinaisesti kai väittänytkään. Minä itse en ole vaan nähnyt sellaisia ihmisiä, jotka syö kotiruokaa (hyvän- tai pahan makuista), treenaa kovaa ja olisi pelkällä kotirualla lihonnut.
Näetkö jokaisen ihmisen päivittäiset ruokailutottumukset? Vai että et usko minkään sellaisen olevan olemassa, mitä et näe? Hämmentävää.

Enivei, mitä on laiskuus? Sanoit, ettei ihmistä kiinnosta pitää itsestään huolta. Niin, silloin hän todennäköisesti käyttää aikansa johonkin muuhun, josta saa mielihyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 928
Eiköhän tuossa kotiruuassakin ole se että vaikka se on kotona tehtyä se ei tarkoita sitä että se olisi terveellistä. Vähän sama kun yksi tuttu ravintolakokki kerran sanoi kun hänen töistään kyselin että se ruoka mitä he tekee niin sen ei ole tarkoituskaan olla mitään mahdollisimman terveellistä vaan mahdollisimman maistuvaa asiakkaalle ja menetelmät ja raaka aineet on sen mukaan, toki kohdehinta huomioiden.

Tuo kotiruoka voi olla samanlainen harhakuva kuin se että esimerkiksi Hesburgerin kasvistuotteet olisivat jotenkin terveellisiä vaihtoehtoja normaaleille purilaisille yms.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 325
Näetkö jokaisen ihmisen päivittäiset ruokailutottumukset? Vai että et usko minkään sellaisen olevan olemassa, mitä et näe? Hämmentävää.
En toki, eikä se minua varsinaisesti edes kiinnosta. Jokainen saa valehdella itselleen ja muille mun puolesta juuri niin paljon, kuin haluaa. "Söin kotiruokaa ja lihoin."

Enivei, mitä on laiskuus? Sanoit, ettei ihmistä kiinnosta pitää itsestään huolta. Niin, silloin hän todennäköisesti käyttää aikansa johonkin muuhun, josta saa mielihyvää.
Tämä keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään. Tilastot puhuu toki puolestaan, eli lihavia on ja he ei enää edes välitä siitä. Nykyään yritetään ihan työkseen selitellä miksi ihmiset on lihavia.

Eiköhän tuossa kotiruuassakin ole se että vaikka se on kotona tehtyä se ei tarkoita sitä että se olisi terveellistä. Vähän sama kun yksi tuttu ravintolakokki kerran sanoi kun hänen töistään kyselin että se ruoka mitä he tekee niin sen ei ole tarkoituskaan olla mitään mahdollisimman terveellistä vaan mahdollisimman maistuvaa asiakkaalle ja menetelmät ja raaka aineet on sen mukaan, toki kohdehinta huomioiden.

Tuo kotiruoka voi olla samanlainen harhakuva kuin se että esimerkiksi Hesburgerin kasvistuotteet olisivat jotenkin terveellisiä vaihtoehtoja normaaleille purilaisille yms.
Täysin totta, toiselle kotiruoka voi olla hernekeitto tai makaronilaatikko ja toiselle ranskalaiset, nakit ja einespyörykät uunipellillä tai HK:n sinistä voista ja perunasta tehdyllä muusilla.

Tähän Hesen kasvistuotteisiin liittyen, monesti myös kuullut, kuinka ihmiset pitää esimerkiksi sushia terveellisenä vaihtoehtona. Riisi keitetään öljyssä, sokerissa ja suolassa. Päälle vaihdellen rasvasta kalaa majoneesilla, jotain uppopaistettua tai majoneesi tahna kalasta jne. Tätä kun dippaa suolaan, niin kyllähän siitä toki terveellisyys on kaukana.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Helppohan se on muokata terveellinen kotiruoka kaloripommiksi. Vaikka allelinkattu iltalehden kaurapuuro niin sekaan mätetty voi ja maito tuplaa puuron kalorit. 50g voita per annos, että saa puuron maistumaan on aika huono valinta yhtälailla kuin monen tutun puuron sekaan lappama sokeri/hillo/... Ei sohvaperuna voi vetää samoja sapuskoja kuin maratoonari ihan kuten ei köyhä voi ostaa autoja samalla tapaa kuin miljonääri.

Mun havainto on, että kotiruuissa muuttunut se, että tehdään yhä kaloritiheämpää(maistuvampaa) sapuskaa kuin ennen. Saman safkan vois tehdä vähemmällä voilla, kermalla, pekonilla, juustolla tms. Ei kananrintaa ole pakko täyttää juustolla ja kääriä pekoniin + sapuskoida kyljessä olevat perunat kermakastikkeella. Jälkiruuat myös yleistyneet mitkä syödään normisafkan päälle. Alkopitoiset ruokajuomat myös yleistyneet. Ei tarvi olla isokaan plussakalorimäärä kun se kerrotaan 10v, 20v, 30v aikajanalla. Lihomisen lopputulos on karmaiseva ja tapahtuu hiipien ei hyökkäämällä.

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 473
Viestejä
4 216 874
Jäsenet
71 059
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom