Lihavuusepidemia

Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
498
Tunnettu blogitähti Eveliina Ylönen on kuollut 40-vuotiaana – viimeinen kirjoitus vain kolme päivää ennen kuolemaa

Kuolinsyytä en tiedä, mutta ei se reilu ylipaino voi terveellistä olla vaikka kuinka positiivisesti suhtautuisi omaan kehoon.
Meinasin tulla linkkaamaan tuota samaa. Tuo on sama tyyppi kuin tämä ->
Eveliina on käyttänyt 12 000 euroa kauneusleikkauksiin: ”Itsekurini ei ole riittänyt laihduttamiseen”

Eli lihoi 180-kiloiseksi ja alkoi sitten silpomaan itseään 12k:n edestä plastiikkakirurgilla, koska "itsekuri ei riitä laihduttamiseen".
Hyvä esimerkki näistä kehopositiivisista.

Edit. Ja eikö tuota kirurgiakin voisi jo syyttää jostain avustetusta itsemurhasta?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Niin no, olisi mennyt varsinaiseen lihavuusleikkaukseen eli vatsalaukun pienennykseen, niin tulosta olisi tullut enemmän kuin millään esteettisillä leikkauksilla konsanaan ja olisi ehkä hengissä vielä...

Eikä tuosta leikkauksesta olisi välttämättä tarvinnut edes maksaa, eiköhän noilla kiloilla olisi julkisen puolen kriteerit jo täyttyneet...

Tosin eikös ehtona tuollekin leikkaukselle ole se, että löytyy edes hieman itsekuria syömisten suhteen?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Niin no, olisi mennyt varsinaiseen lihavuusleikkaukseen eli vatsalaukun pienennykseen, niin tulosta olisi tullut enemmän kuin millään esteettisillä leikkauksilla konsanaan ja olisi ehkä hengissä vielä...

Eikä tuosta leikkauksesta olisi välttämättä tarvinnut edes maksaa, eiköhän noilla kiloilla olisi julkisen puolen kriteerit jo täyttyneet...

Tosin eikös ehtona tuollekin leikkaukselle ole se, että löytyy edes hieman itsekuria syömisten suhteen?
Julkisella pääsääntöisesti leikataan vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jotenkin edes lähellä tavoitepainoa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Julkisella pääsääntöisesti leikataan vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jotenkin edes lähellä tavoitepainoa.
Noitahan ylipäätään tehdään Suomessa käsittääkseni liian vähän suhteessa tarpeeseen ja verrattuna muihin Pohjoismaihin. Etenkin kun suomalaiset on lihavampia kuin muut pohjoismaalaiset.

Tämän Eveliinan kohdallakin julkinen terveydenhuolto on kiistatta epäonnistunut. Kokeiltiinko lihavuuslääkitystä missään vaiheessa, entä harkittiinko leikkausta? Tietenkin jossei nainen koskaan asioinut terveydenhuollossa, niin se on sitten eri asia, eihän kukaan tule kotoa hoitoon hakemaan. Toki voi kyseenalaistaa myös plastiikkakirurgien ammattietiikan, mikäli naisen kanssa ei ole otettu puheeksi varsinaisen lihavuutensa hoitoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 840
Isolle osalle meistä korkean energian ruokien välttäminen on taistelua luontoa vastaan. Välillä onnistuu, mutta loppujen lopuksi luonto voittaa aina.

Yritän itse kompensoida syömisiä liikkumalla paljon ja kasvattamalla lihasmassaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 242
Noitahan ylipäätään tehdään Suomessa käsittääkseni liian vähän suhteessa tarpeeseen ja verrattuna muihin Pohjoismaihin. Etenkin kun suomalaiset on lihavampia kuin muut pohjoismaalaiset.
Onko tämä jotenkin huono asia? Ei varsinaisesti kiinnosta maksaa verorahoilla kaikkea mahdollista, erityisesti kun näissä on ihan selkeä ratkaisu siihen ongelmaan (=laihdutus).
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Noitahan ylipäätään tehdään Suomessa käsittääkseni liian vähän suhteessa tarpeeseen ja verrattuna muihin Pohjoismaihin. Etenkin kun suomalaiset on lihavampia kuin muut pohjoismaalaiset.

Tämän Eveliinan kohdallakin julkinen terveydenhuolto on kiistatta epäonnistunut. Kokeiltiinko lihavuuslääkitystä missään vaiheessa, entä harkittiinko leikkausta? Tietenkin jossei nainen koskaan asioinut terveydenhuollossa, niin se on sitten eri asia, eihän kukaan tule kotoa hoitoon hakemaan. Toki voi kyseenalaistaa myös plastiikkakirurgien ammattietiikan, mikäli naisen kanssa ei ole otettu puheeksi varsinaisen lihavuutensa hoitoa.
Kyllä Suomessa kaikki ylimääräiset nahkat leikataan pois, mitkä tarvitsee leikata. Useamman potilaan itsekin olen plastikoille lähettänyt ja kaikki on operoitu.

Rasvaimu lihavalle ei välttämättä ole huono asia, saadaan ~10kg rasvakudosta pois, aineenvaihdunta parantunee hieman tuolla, nähtävä tulos saattaa myös hyvinkin motivoida potilasta jatkamaan elintapamuutosta. Pitäisi varsin yksilökohtaisesti noista päättää, mutta mielestäni noitakin joissain tapauksissa voisi julkisella harkita.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Onko tämä jotenkin huono asia? Ei varsinaisesti kiinnosta maksaa verorahoilla kaikkea mahdollista, erityisesti kun näissä on ihan selkeä ratkaisu siihen ongelmaan (=laihdutus).
Kyllä se olisi yhteiskunnalle (taloudellisestikin) hyödyllistä, että käytettäisiin tehokkaaksi todettuja keinoja pahasti ylipainoisten hoitamiseen. Ei se lihavuusleikkaus hirveästi maksa suhteessa siitä saatavaan hyötyyn yksilölle ja yhteiskunnalle. Ja mitä aiemmin hoidetaan niin sitä parempi.

Ja lihavuusleikkaushan ei itsessään poista ylipainoa vaan nimenomaan auttaa henkilöä laihtumaan... Yleensä sitä ennen on kyllä yritetty perinteisempiä menetelmiä ja todettu, että ei onnistu.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Noitahan ylipäätään tehdään Suomessa käsittääkseni liian vähän suhteessa tarpeeseen ja verrattuna muihin Pohjoismaihin. Etenkin kun suomalaiset on lihavampia kuin muut pohjoismaalaiset.

Tämän Eveliinan kohdallakin julkinen terveydenhuolto on kiistatta epäonnistunut. Kokeiltiinko lihavuuslääkitystä missään vaiheessa, entä harkittiinko leikkausta? Tietenkin jossei nainen koskaan asioinut terveydenhuollossa, niin se on sitten eri asia, eihän kukaan tule kotoa hoitoon hakemaan. Toki voi kyseenalaistaa myös plastiikkakirurgien ammattietiikan, mikäli naisen kanssa ei ole otettu puheeksi varsinaisen lihavuutensa hoitoa.
En usko hetkeäkään, että tämä nainen ei olisi ollut tietoinen lihavuusleikkauksista. Itse en näe siinä mitään surullista jos omaan lihavuuteensa tyytyväinen kuolee lihavuuteen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
En usko hetkeäkään, että tämä nainen ei olisi ollut tietoinen lihavuusleikkauksista. Itse en näe siinä mitään surullista jos omaan lihavuuteensa tyytyväinen kuolee lihavuuteen.
Nythän se ei ollutkaan iso ongelma, kun kuoli nuorena eikä hirveästi ehtinyt rasittaa julkista terveydenhuoltoa sairauksillaan (kai?)... Toisaalta jäi 25 vuotta tehokasta työikää elämättä häneltä ja verot maksamatta. Tosin en tiedä, että oliko miten tehokkaasti mukana työelämässä tähänkään asti.

Useimmiten sairaalloisen lihavat ihmiset kyllä tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Ei lihavuus ole siis pelkästään mikään yksilötason ongelma. Se ei ole ihan muutama miljardi euroa, mitä ylipainoepidemia Suomellekin kaikkinensa maksaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
On tuossa se hopeareunus että jos yksikin henkilö nyt tajuaa tuon seurauksena kuinka idioottimainen aate joku kehopositiivisuus on niin se on yksi potentiaalinen pelastettu ihmishenki ennenaikaiselta kuolemalta.
Yleisesti ottaen sehän tässä on "ongelmana", että harva lihavakaan kovin nuorena kuolee (modernin lääketieteen ansiosta), vaan kärsivät terveysongelmistaan "salaa" samalla kun ovat olevinaan ulospäin oikein kehopositiivisia..

Meillä on siis liikaa huonoja esikuvia ihmisille ja tällaiset "eveliinat" herättelevät ihmisiä vähän turhan harvoin.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Muistaakseni 8% lähtöpainosta täytyy pudottaa ennen kuin leikataan.
Yksi tuttu joutui jollain soppakuurilla olemaan ennen kuin leikkasivat. Lopputulos kuitenkin leikkauksen jälkeen -50kg.
Valaiskaapa mistä tässä on oikein kysymys, minä kun olin siinä luulossa että näitä rasvaimuja sun muita vatsalaukunpienennöksiä tehdään vain niille jotka eivät kykene hallitsemaan mitä suuhunsa laittavat? Jos se elintasovalas osoittaa kykenevänsä laihduttamaan normaalein keinoin niin mihinkäs sitä leikkausta enää tarvitsee?
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 058
Valaiskaapa mistä tässä on oikein kysymys, minä kun olin siinä luulossa että näitä rasvaimuja sun muita vatsalaukunpienennöksiä tehdään vain niille jotka eivät kykene hallitsemaan mitä suuhunsa laittavat? Jos se elintasovalas osoittaa kykenevänsä laihduttamaan normaalein keinoin niin mihinkäs sitä leikkausta enää tarvitsee?
Noh, jos mahalaukkua pienennetään etkä hillitse itseäsi niin pikkuhiljaa se venyy kyllä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Valaiskaapa mistä tässä on oikein kysymys, minä kun olin siinä luulossa että näitä rasvaimuja sun muita vatsalaukunpienennöksiä tehdään vain niille jotka eivät kykene hallitsemaan mitä suuhunsa laittavat? Jos se elintasovalas osoittaa kykenevänsä laihduttamaan normaalein keinoin niin mihinkäs sitä leikkausta enää tarvitsee?
Pointti on varmaan se, että pitää olla edes vähän kykyä itsehillintään, koska muuten leikkauksesta ei ole hyötyä pidemmän päälle.

Sitä paitsi sitä turvallisempihan se itse leikkaus on mitä paremmin potilas saa valmiiksi painoa pudotettua.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Valaiskaapa mistä tässä on oikein kysymys, minä kun olin siinä luulossa että näitä rasvaimuja sun muita vatsalaukunpienennöksiä tehdään vain niille jotka eivät kykene hallitsemaan mitä suuhunsa laittavat? Jos se elintasovalas osoittaa kykenevänsä laihduttamaan normaalein keinoin niin mihinkäs sitä leikkausta enää tarvitsee?
Mikä lihavampi potilas, sitä isommat riskit leikkauksella. Suurin hyöty jonkinlaisesta painonpudotuksesta ennen operaatiota saadaan siitä, että maksan koko pienenee ja komplikaatioriski laskee sen vuoksi huomattavasti.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Pointti on varmaan se, että pitää olla edes vähän kykyä itsehillintään, koska muuten leikkauksesta ei ole hyötyä pidemmän päälle.

Sitä paitsi sitä turvallisempihan se itse leikkaus on mitä paremmin potilas saa valmiiksi painoa pudotettua.
Kesäkuussa laihdutusleikattu tässä, terve. Prosessi on pitkä, siinä tavataan monta kertaa ravitsemusterapeutti, kirurgi ja psykiatri. Kirurgi voi asettaa tavoitteeksi tietyn määrän kiloja pudotettavaksi, mutta ei aina, tapauskohtaista. Kuukausi ennen leikkausta ollaan pussikeittodieetillä jolla saadaan a) karsittua ne joilla ei riittäisi tahdonvoima noudattamaan ruokavaliota leikkauksen jälkeen ja b) vähennettyä rasvaa sisäelinten ympäriltä. Kuten kirurgi minulle ilmaisi "maksa on tiellä" ja mitä enemmän laihtuu, sitä vähemmän se maksa on tiellä, koska rasva lähtee ensin elinten ympäriltä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Se on muuten jännä, että tuollaisessa tapauksessa suositellaan (tai vaaditaan) kuukauden pussikeittodieettiä. Herää kysymys, että miksei pussikeittodieettiä suositella muillekin? Kun se kerran todistetusti toimii.

Käytännössähän tuollainen pussikeittodieetti on vähän kuin köyhän miehen vesipaasto tai paastoa matkiva dieetti. Kyllähän se toimii, mutta eipä näistä paljon ääntä pidetä. Jostain syystä. On "trendikkäämpää" patistaa ihmisiä salille ja syömään pitkin päivää. Onhan se strategia, joka joillakin toimii, siis muutamalla prosentilla käytännössä, ei siinä mitään.

Voisitko muuten Alceste kuvitella, että olisit jatkanut pussikeittodieettiä pidempäänkin ja jatkanut laihtumista siten?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Voisitko muuten Alceste kuvitella, että olisit jatkanut pussikeittodieettiä pidempäänkin ja jatkanut laihtumista siten?
Kyllä se alkaa rajoilla olla ja tulla korvista. Ja energiaahan saa niin vähän että hyvä kun jaksaa roskat käydä viemässä.

Toisaalta, kerran pari vuodessa voisi tehdä terää monelle ;)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Kyllä se alkaa rajoilla olla ja tulla korvista. Ja energiaahan saa niin vähän että hyvä kun jaksaa roskat käydä viemässä.

Toisaalta, kerran pari vuodessa voisi tehdä terää monelle ;)
Osaatko sanoa paljonko noista pussikeitoista sai energiaa (siis kaloreita) päivässä?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Alle 1000. Lisäksi syödään puoli kiloa kasviksia (ja se on kuulkaa yhtäkkiä aivan saatanan vähän :)) ja valinnaiset lisät. Laiskana mun lisät oli kolme keitettyä kananmunaa.
ENE / VLCD-dieetin vaikutukset kehossa - Nutrilett.fi
Jaa-a. Herää kysymys, että olisiko ihan täysi vesipaasto (kenties vitamiineilla terästettynä) kuitenkin parempi ja energisempi vaihtoehto!

Paradoksaalistahan on se, että (kuten tuossa linkin jutussakin mainitaan) tuollainen vähäkalorinen ruokavalio johtaa elimistön säästöliekille, jolloin paino laskee verrattain hitaasti mutta energiaa ei ole ja mieli on ärtynyt.

Kuitenkin vesipaastossa näin ei käy, vaan elimistö "tajuaa", että näin ei voi jatkua pidemmällä tähtäimellä vaan pannaan kaikki paukut siihen, että ton tyypin mieli on mahdollisimman virkeä ja energiaa riittää ruuan hankkimiseen viidakosta mahdollisimman pian! :) Vesipaastossa siis energiatasot jopa nousee (ja vararavinnot palaa nopeasti pois).

Ihan tarkkaa tiedettä en osaa selittää miksi näin on, mutta näin kuitenkin on. Vesipaaston virkistävä vaikutus tulee esiin jo muutaman päivän paaston jälkeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Vesipaastossa on ilmeisesti myös se hyvä puoli, että kroppa kannibalisoi ylimääräisen nahan, jolloin ei jää irtonahkaa. Kokeilin vesipaastoa kerran viikon verran vaikken ollut erityisen ylipainoinen ja helppoahan se oli kuin mikä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Paasto on tosiaan toimiva keino tehokkaaseen laihduttamiseen jos vaan pää kestää. Itse teen kerran viikossa 48-72h paaston ja muuten syön kerran päivässä. Sunnuntaina kokeilen aloittaa 7 päivän paaston, katsotaan kuinka käy.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Paasto on tosiaan toimiva keino tehokkaaseen laihduttamiseen jos vaan pää kestää. Itse teen kerran viikossa 48-72h paaston ja muuten syön kerran päivässä. Sunnuntaina kokeilen aloittaa 7 päivän paaston, katsotaan kuinka käy.
Itse noudatan pätkäpaastoa eli pyrin pitämään 16+ tunnin tauon joka vuorokausi syömisessä, ja loppuaikana sitten syön (noin 6-8 tunnin aikaikkunassa). Joskus olen paastoillut pari vuorokautta putkeen, mutta kipuraja tuntuu menevän siinä, ja toisaalta ruumiinrakenteen kannalta tarvetta extreme-kikkailuun ei ole koska olen normaalipainoinen. Terveyshyödyt noin muuten on sitten eri juttu, ja voi olla jokaiselle ihan hyväksi välillä paastoilla.

Erilaiset paastoilut on tietenkin pahassa ristiriidassa monien "laihdutusasiantuntijoiden" neuvojen kanssa, vallitseva konsensus kun tuntuu olevan, että pitäisi syödä vähän väliä pitkin päivää (ja etenkin aamulla!). Mutta eipä näiden taktiikoiden empiiriset näytöt kovin häävit ole! Kansa vaan lihoaa, ja TV:n "Biggest Loserkin" on ollut totaalinen FAIL, ja melkein kaikki kilpailijat ovat palanneet alkuperäisiin mittoihinsa.

Perinteiset menetelmät eivät siis yksinkertaisesti toimi (kuin harvojen kohdalla).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Jaa-a. Herää kysymys, että olisiko ihan täysi vesipaasto (kenties vitamiineilla terästettynä) kuitenkin parempi ja energisempi vaihtoehto!

Paradoksaalistahan on se, että (kuten tuossa linkin jutussakin mainitaan) tuollainen vähäkalorinen ruokavalio johtaa elimistön säästöliekille, jolloin paino laskee verrattain hitaasti mutta energiaa ei ole ja mieli on ärtynyt.
Lähemmäs 15kg neljässä viikossa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Erilaiset paastoilut on tietenkin pahassa ristiriidassa monien "laihdutusasiantuntijoiden" neuvojen kanssa, vallitseva konsensus kun tuntuu olevan, että pitäisi syödä vähän väliä pitkin päivää (ja etenkin aamulla!). Mutta eipä näiden taktiikoiden empiiriset näytöt kovin häävit ole! Kansa vaan lihoaa, ja TV:n "Biggest Loserkin" on ollut totaalinen FAIL, ja melkein kaikki kilpailijat ovat palanneet alkuperäisiin mittoihinsa.

Perinteiset menetelmät eivät siis yksinkertaisesti toimi (kuin harvojen kohdalla).
Tietenkin aamulla pitää ja kannattaa syödä! Eihän päivästä tulisi mitään ilman aamupalaa. Kyllä ne perinteiset menetelmät vaan ovat parhaita ja toimivat parhaiten kun vaan katsoo mitä syö. Luulen että suurin osa pysyvästi painoaan pudottaneista syövät usein, mutta järkevästi. Itse laihdutin 85kg -> 69kg ihan vaan katsomalla mitä syön. Aikaisemminkin luulin syöväni järkevästi esim. iltaisin mysliä, sitten aloin kiinnittää huomiota kaloreihin ja kyllä mysli jäi heti pois kun tajusin että siinä on saman verran kaloreita kuin karkissa. Veikkaan että suurin syy ihmisten lihomiseen on että he eivät yksinkertaisesti edes tajua miten paljon kaloreita itseensä tunkevat. Tästä syystä se kansa lihoaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 840
Ongelmahan ei ole itse laihtuminen vaan pysyvät tulokset. Mitä tutkimuksia itse aiheesta nähnyt, niin todella pienet onnistumisprosentit kun seuranta on vuosia.

Suositus siitä että tulisi syödä useammin perustuu siihen, että nälkä ei pääse kovaksi ja syömisen kontrollointi on silloin helpompaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Tuo nälän tuleminen on jännä asia. Se on ihan kiinni siitä mihin kroppa on tottunut. On kavereita jotka eivät pysty olemaan kolmea tuntia pidempään syömättä kun alkaa kädet täristä nälän takia.

Ja kaikki on kiinni hormoneista. Ghrellin hormoni antaa ihmiselle nälän tunteen ja tätä voidaan seurata, jos syöt normaalisti vaikka 3 kertaa päivässä ja testin vuoksi vaikka paastoa 24h niin joka kerta kun sinun normaalisti "pitäisi syödä", Ghrellin nousee ja se on sama syötkö vai et niin noin 0,5-1h tämän jälkeen se laskee.

Itse olen huomannut että jos syön vaikka aamupalan 7 aikaan niin jo 10 aikaan on kauhea nälkä, jos taas jättää sen välistä niin nälkää ei tule ollenkaan.

Nyt kun keho on tottunut tähän yksi ateria päivässä rytmiin niin nälkää ei tule sen 23-24h paastojakson aikana ollenkaan.

Ja parasta tässä ruokailutyylissä on se että saa sillä yhdellä aterialla periaatteessa syödä mitä tahtoo. On paljon tyydyttävämpää syödä esim 2000kcal yhdellä aterialla kuin jakaa se sama määrä vaikkapa 6 osaan pitkin päivää jota nykyiset ohjeet tuntuvat suosittelevan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mistä olette repäissyt tuon 6 kertaa päivässä syömis suosituksen? Ei ole osunut omaan silmään. Kaikenlaiset paastot yms on ihan turhia koska et voi paastota koko elämääsi. Kannattaa vain opetella syömään se sopiva määrä ruokaa per päivä. Helppoa ja ei tarvitse alkaa mihinkään pelleilyyn.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Edit. Ja eikö tuota kirurgiakin voisi jo syyttää jostain avustetusta itsemurhasta?
Suomessa itsemurhan avustaminen ei ole rikos.

En usko hetkeäkään, että tämä nainen ei olisi ollut tietoinen lihavuusleikkauksista. Itse en näe siinä mitään surullista jos omaan lihavuuteensa tyytyväinen kuolee lihavuuteen.
Joko on tietoa että lihavuus oli syynä tässä tapauksessa?

Vaikka itse laihtuessani 10-15 kg söin aika paljon kerralla mutta harvoin, niin olen sitä mieltä että perinteinen ohje toimii useimmille parhaiten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Mistä olette repäissyt tuon 6 kertaa päivässä syömis suosituksen? Ei ole osunut omaan silmään. Kaikenlaiset paastot yms on ihan turhia koska et voi paastota koko elämääsi. Kannattaa vain opetella syömään se sopiva määrä ruokaa per päivä. Helppoa ja ei tarvitse alkaa mihinkään pelleilyyn.
aina kun luet jotain iltahömpän artikkelia niin siellä joku ”ammattilainen” kertoo että pitää syödä koko ajan ettei nälkä pääse yllättämään. Ja pätkäpaasto on todellakin toimiva loppuelämän ”ruokavalio”.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Virallisissa ravitsemussuosituksissa aiheesta kirjoitetaan näin:
Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1–2 välipalaa. Ateria-ajat ja tottumukset ovat pitkälti kulttuurisidonnaisia ja yksilöllisiä.

Säännöllinen ateriarytmi pitää veren glukoosipitoisuuden
tasaisena ja hillitsee nälän tunnetta sekä suojaa hampaita reikiintymiseltä. Se auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta napostella tai ahmia ruokaa. Ateriarytmin säännöllistäminen tukee painonhallintaa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
aina kun luet jotain iltahömpän artikkelia niin siellä joku ”ammattilainen” kertoo että pitää syödä koko ajan ettei nälkä pääse yllättämään. Ja pätkäpaasto on todellakin toimiva loppuelämän ”ruokavalio”.
Jep eipä noita oman elämänsä experttejä kannata kuunnella yhtään.

Virallisissa ravitsemussuosituksissa aiheesta kirjoitetaan näin:
Näin itsekkin muistelisin suositusten olevan. Aika kaukana ollaan tuosta 6 kertaa syömisestä, ellei sitten laske yhdeksi ruokailuksi sitä kun syö esim banaanin välipalaksi. Söi sitten kerran tai sata kertaa päivässä niin olennaista on se mitä syöt ja kuinka paljon.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Näin itsekkin muistelisin suositusten olevan. Aika kaukana ollaan tuosta 6 kertaa syömisestä, ellei sitten laske yhdeksi ruokailuksi sitä kun syö esim banaanin välipalaksi. Söi sitten kerran tai sata kertaa päivässä niin olennaista on se mitä syöt ja kuinka paljon.
6 ateriaa päivässä - aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala - on mm. kakkostyypin diabeteksen hoidossa painotettu, jotta verensokeri pysyy tasaisena ja pään sisäinen olotila kylläisenä jottei tule mätettyä valtavaa mättöä ranskalaisia ja laardia illalla.

Lähde: oma kakkostyyppi, hoitosuhde julkiseen ja Mehiläiseen
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
6 ateriaa päivässä - aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala - on mm. kakkostyypin diabeteksen hoidossa painotettu, jotta verensokeri pysyy tasaisena ja pään sisäinen olotila kylläisenä jottei tule mätettyä valtavaa mättöä ranskalaisia ja laardia illalla.

Lähde: oma kakkostyyppi, hoitosuhde julkiseen ja Mehiläiseen
Jep ilman muuta ruokavalio ja rytmi voi olla eri sairailla ihmisillä. Hyvin loogista tuo verensokerin tasaisuus tuossa diabeteksen hoidossa. Läskidiabeteksen tehokkain hoitomuotohan on juurikin painon tiputus ja sehän tapahtuu kalorinsaantia pienentämällä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Tietenkin aamulla pitää ja kannattaa syödä! Eihän päivästä tulisi mitään ilman aamupalaa. Kyllä ne perinteiset menetelmät vaan ovat parhaita ja toimivat parhaiten kun vaan katsoo mitä syö. Luulen että suurin osa pysyvästi painoaan pudottaneista syövät usein, mutta järkevästi. Itse laihdutin 85kg -> 69kg ihan vaan katsomalla mitä syön. Aikaisemminkin luulin syöväni järkevästi esim. iltaisin mysliä, sitten aloin kiinnittää huomiota kaloreihin ja kyllä mysli jäi heti pois kun tajusin että siinä on saman verran kaloreita kuin karkissa. Veikkaan että suurin syy ihmisten lihomiseen on että he eivät yksinkertaisesti edes tajua miten paljon kaloreita itseensä tunkevat. Tästä syystä se kansa lihoaa.
Pyh. Eivät nuo asiantuntijat mitään mistään ymmärrä. Varmasti paljon parempi tietämys on foorumin pätkäpaastolaisilla..
Nykyisten suositusten ansiot väestötason painonhallinnassa ja toisaalta esim. diabeteksen torjunnassa on megalomaaninen FAIL. Enkä tässä ota edes varsinaisesti kantaa ravintosuosituksiin sinänsä vaan siihen että milloin sitä ravintoa nautitaan.

Painoa voi toki pudottaa myös syömällä usein päivän aikana, jatkuvasti, alvariinsa, pitkin päivää napostellen. Mutta monellako tämä todella toimii etenkään pidemmällä tähtäimellä? Onhan se nyt käynyt selväksi, että vain aniharvalla. Tuntuu, että kohta tässä maassa on jo kaikki läskejä paitsi minä ja muutama muu, kaikesta päätellen.

Paastoilun hyödyistä alkaa olla jo paljon tutkimusnäyttöä, ja toisaalta eihän kyseessä ole mikään "uusi keksintö" vaan eri uskonnot ovat patistelleet ihmisiä paastoilemaan jo vuosituhansien ajan! Ehkä vanha kansa tietää? Mutta kyseessä ei todellakaan ole mikään hörhöjen hörhötiede, vaan tässä on ihan oikeaa tiedettä taustalla ja jos kiinnostaa, niin perehtykää toki asiaan paremmin.

Jos diabetes on jo puhjennut, niin sitten syöminen voi olla korkeampaa rakettitiedettä, mutta käsittääkseni etenkin kakkostyypin diabeteksen hoidossa paastoilu voi olla avuksi. Ykköstyypin kanssa kai on vaikeampaa.

Nyt kun keho on tottunut tähän yksi ateria päivässä rytmiin niin nälkää ei tule sen 23-24h paastojakson aikana ollenkaan.
Keho tosiaan tottuu erilaisiin rytmeihin. Ihminen on sopeutuvainen eläin. Jos totuttelee napostelemaan pitkin päivää, niin sitten kaikki muu tuntuu oudolta ja vaikealta. Jos totuttelee syömään kerran päivässä, niin sitten se on maailman luonnollisin asia.

Itse koen kerran päivässä syömisen vähän liian haastavaksi, joten annan itselleni runsaan aikaikkunan (6-8h), jonka aikana syödä. Sekään ei ole ehdoton, vaan tottakai sallin poikkeuspäiviä poikkeustilanteissa. Toisaalta joskus vedän yli vuorokauden paastojakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 840
Paastoilun hyödyistä alkaa olla jo paljon tutkimusnäyttöä, ja toisaalta eihän kyseessä ole mikään "uusi keksintö" vaan eri uskonnot ovat patistelleet ihmisiä paastoilemaan jo vuosituhansien ajan! Ehkä vanha kansa tietää? Mutta kyseessä ei todellakaan ole mikään hörhöjen hörhötiede, vaan tässä on ihan oikeaa tiedettä taustalla ja jos kiinnostaa, niin perehtykää toki asiaan paremmin.
Hyvin on tiedossa esim. kalorirajoitteisen ruokavalion terveellisyys. Mutta hyvin myös tiedetään, että kansan syvissä riveissä nämä eivät ikinä tule ottamaan tuulta. Aivan liian extremeä ja tulevat olemaan vain yksittäisten ihmisten käytössä.

Jos on paljon korjattavaa niin siihen ei vielä pienet paastojaksot auta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
Jos on paljon korjattavaa niin siihen ei vielä pienet paastojaksot auta.
Ei sitä kuules tiedä, lyhytkin paasto voi korjata hormonitasoja sillä tavalla, ettei ruoka enää maistukaan ihan entiseen tapaan sen jälkeen. Jos noista paastoista tekee sitten itselleen tavan, niin siinä voikin olla jo avaimet käsissä pysyvämpään painonhallintaan.

Suosittelen kaikkia ylipainoisia kokeilemaan jonkinlaista paastoilun variaatiota, mutta nykyisessä keskusteluilmapiirissä on tosiaan se ongelma, että paastoa pidetään lähestulkoon paholaisen keksintönä (vaikka ironisesti siihen kannustetaan Raamatussakin, ja Koraanissa sama juttu).

Tuntuu, että lehdistön toimittajat ja moni muu triggeröityy heti kun on paastosta puhe. Varmaan pelätään, että nyt halutaan kieltää työpaikalla napostelu ja muu ihana herkuttelu ja peräpään kasvatus!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Valtamediassa on valitettavasti se vain esillä kuinka kun olet 3h syömättä niin alkaa lihaskatabolia ja kuolema on edessä.

Kun 50 vuotta sitten syötiin 3 kertaa päivässä ja ei syöty prosessoitua ruokaa niin ylipainoa ei juurikaan ollut.

Ja paras tapa parantua tyypin 2 diabeteksestä on paasto. Tätä on tuolla ison meren toisella puolella tehtyä lääkäreiden puolesta ja vuosia ja keskimäärin 2-3kk "hoitojakson" jälkeen on potilaat voineet jättää pois insuliinin. Tämäkin on asia mitä ei haluta myöntää, nostetaan vaan lääkkeiden määrää ja todetaan "tästä ei voi parantua" vaikka todellisuus on jotain ihan muuta.

Itsekin kun paastoilun aloitin niin kaikki perheestä kavereihin oli sitä mieltä että ei ihminen voi olla syömättä vuorokautta, saati pidempiä aikoja. Ja perusvastaus oli myös että keho syö lihakset ja aineenvaihdunta sakkaa.

Kaikkiin näihin väittämiin löytyy tutkimukset jotka kumoavat nämä. Esim aineenvaihdunta kiihtyy ensimmäisen 3 vuorokauden ajan kun paastotaan ja kasvuhormonin tuotanto moninkertaistuu paaston aikana joka suojaa lihaksia.

Ei ihmiskeho ole niin tyhmä että se käyttäisi lihaksia energiaksi kun kehossa on rasvaa varastoituna juuri näitä tilanteita varten.

Alkaa mennä paljon off topic puolelle ja ehkä olisi hyvä perustaa oma ketju paastoamista varten jossa voidaan syvemmin pureutua aiheeseen?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ei sitä kuules tiedä, lyhytkin paasto voi korjata hormonitasoja sillä tavalla, ettei ruoka enää maistukaan ihan entiseen tapaan sen jälkeen. Jos noista paastoista tekee sitten itselleen tavan, niin siinä voikin olla jo avaimet käsissä pysyvämpään painonhallintaan.

Suosittelen kaikkia ylipainoisia kokeilemaan jonkinlaista paastoilun variaatiota, mutta nykyisessä keskusteluilmapiirissä on tosiaan se ongelma, että paastoa pidetään lähestulkoon paholaisen keksintönä (vaikka ironisesti siihen kannustetaan Raamatussakin, ja Koraanissa sama juttu).

Tuntuu, että lehdistön toimittajat ja moni muu triggeröityy heti kun on paastosta puhe. Varmaan pelätään, että nyt halutaan kieltää työpaikalla napostelu ja muu ihana herkuttelu ja peräpään kasvatus!
En kuitenkaan lähtisi tuota sinun ruokailurytmiä, jossa olet yön syömättä, kutsumaan paastoiluksi. Ihan normaali rytmi tuo.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Joskus pudotin painoa paastoamalla maanantaisin, paino putosi paastopäivän jälkeen pari kiloa ja sitten väliaikana paino pysyi samassa. Nyt kun taas painoa koitan pudottaa, olen pienentänyt annoskokoa. Ei noita dieettejä pysty noudattamaan pidemmän päälle, toki paino laskee nopeasti mutta sitten ne tulee takaisin kun palataan entiseen.

Läskien kannattaa harrastaa kuntoilua, pysyy pumppu paremmassa kunnossa. Itsellä paineet normisti 75-85/125-135, mutta jos on kuntoillut edellis päivänä niin paineet laskenu 60-70/110-120 tasolle.

Omat läskini olen keräillyt vaan syömällä liian isoja annoksia kotiruokaa ja pitänyt ateria väliä liian pitkänä jolloin tullut mätettyä. Ei sipsejä, roskaruokaa tai karkkia joka viikko.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Valtamediassa on valitettavasti se vain esillä kuinka kun olet 3h syömättä niin alkaa lihaskatabolia ja kuolema on edessä.

Kun 50 vuotta sitten syötiin 3 kertaa päivässä ja ei syöty prosessoitua ruokaa niin ylipainoa ei juurikaan ollut.

Ja paras tapa parantua tyypin 2 diabeteksestä on paasto. Tätä on tuolla ison meren toisella puolella tehtyä lääkäreiden puolesta ja vuosia ja keskimäärin 2-3kk "hoitojakson" jälkeen on potilaat voineet jättää pois insuliinin. Tämäkin on asia mitä ei haluta myöntää, nostetaan vaan lääkkeiden määrää ja todetaan "tästä ei voi parantua" vaikka todellisuus on jotain ihan muuta.

Itsekin kun paastoilun aloitin niin kaikki perheestä kavereihin oli sitä mieltä että ei ihminen voi olla syömättä vuorokautta, saati pidempiä aikoja. Ja perusvastaus oli myös että keho syö lihakset ja aineenvaihdunta sakkaa.

Kaikkiin näihin väittämiin löytyy tutkimukset jotka kumoavat nämä. Esim aineenvaihdunta kiihtyy ensimmäisen 3 vuorokauden ajan kun paastotaan ja kasvuhormonin tuotanto moninkertaistuu paaston aikana joka suojaa lihaksia.

Ei ihmiskeho ole niin tyhmä että se käyttäisi lihaksia energiaksi kun kehossa on rasvaa varastoituna juuri näitä tilanteita varten.

Alkaa mennä paljon off topic puolelle ja ehkä olisi hyvä perustaa oma ketju paastoamista varten jossa voidaan syvemmin pureutua aiheeseen?
Paras tapa "parantua" tyypin 2 diabeteksestä on painon pudottaminen, tapahtui se sitten paaston tai normaalin kalorikontrollin kautta. Laitoin tuohon parantua sanaan nuo heittomerkit koska kaikilla ei parantumista tapahdu vaikka paino putoaa, useilla kylläkin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 107
En kuitenkaan lähtisi tuota sinun ruokailurytmiä, jossa olet yön syömättä, kutsumaan paastoiluksi. Ihan normaali rytmi tuo.
Englanniksi: breakfast = paastonkatkaisu kirjaimellisesti. "Yöpaasto" on jo siis paasto sinänsä, mutta nythän kyse on siitä, että sitä yöpaastoa pitkitetään mahdollisimman paljon molemmilta puolilta ja "paastonkatkaisu" tapahtuu mahdollisimman myöhään. Tämä on eräänlainen pätkäpaaston variaatio, mutta terminologia sinänsä on ihan yhdentekevää.

Periaatteessa on sitä terveellisempää, mitä pidempi se syömätön aika on siinä vuorokauden sisällä, vaikka siis kaloreiden määrä olisi vakio. Mutta näissä kannattaa mennä sen mukaan mikä on juuri omalle kohdalle mielekästä. Itselleni mielekästä on nyt sellainen 16-18 tunnin paasto.

Paras tapa "parantua" tyypin 2 diabeteksestä on painon pudottaminen, tapahtui se sitten paaston tai normaalin kalorikontrollin kautta. Laitoin tuohon parantua sanaan nuo heittomerkit koska kaikilla ei parantumista tapahdu vaikka paino putoaa, useilla kylläkin.
Paasto vaikuttaa insuliinitasoihin enemmän kuin pelkkä painonpudotus.
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
..
Periaatteessa on sitä terveellisempää, mitä pidempi se syömätön aika on siinä vuorokauden sisällä, vaikka siis kaloreiden määrä olisi vakio...
Onko tuosta jotain tutkimusnäyttöä vai mihin tämä väite perustuu?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 266
Viestejä
4 189 351
Jäsenet
70 716
Uusin jäsen
ileesu

Hinta.fi

Ylös Bottom