Tietenkin aamulla pitää ja kannattaa syödä! Eihän päivästä tulisi mitään ilman aamupalaa. Kyllä ne perinteiset menetelmät vaan ovat parhaita ja toimivat parhaiten kun vaan katsoo mitä syö. Luulen että suurin osa pysyvästi painoaan pudottaneista syövät usein, mutta järkevästi. Itse laihdutin 85kg -> 69kg ihan vaan katsomalla mitä syön. Aikaisemminkin luulin syöväni järkevästi esim. iltaisin mysliä, sitten aloin kiinnittää huomiota kaloreihin ja kyllä mysli jäi heti pois kun tajusin että siinä on saman verran kaloreita kuin karkissa. Veikkaan että suurin syy ihmisten lihomiseen on että he eivät yksinkertaisesti edes tajua miten paljon kaloreita itseensä tunkevat. Tästä syystä se kansa lihoaa.
Pyh. Eivät nuo asiantuntijat mitään mistään ymmärrä. Varmasti paljon parempi tietämys on foorumin pätkäpaastolaisilla..
Nykyisten suositusten ansiot väestötason painonhallinnassa ja toisaalta esim. diabeteksen torjunnassa on megalomaaninen FAIL. Enkä tässä ota edes varsinaisesti kantaa ravintosuosituksiin sinänsä vaan siihen että milloin sitä ravintoa nautitaan.
Painoa voi toki pudottaa myös syömällä usein päivän aikana, jatkuvasti, alvariinsa, pitkin päivää napostellen. Mutta monellako tämä todella toimii etenkään pidemmällä tähtäimellä? Onhan se nyt käynyt selväksi, että vain aniharvalla. Tuntuu, että kohta tässä maassa on jo kaikki läskejä paitsi minä ja muutama muu, kaikesta päätellen.
Paastoilun hyödyistä alkaa olla jo paljon tutkimusnäyttöä, ja toisaalta eihän kyseessä ole mikään "uusi keksintö" vaan eri uskonnot ovat patistelleet ihmisiä paastoilemaan jo vuosituhansien ajan! Ehkä vanha kansa tietää? Mutta kyseessä ei todellakaan ole mikään hörhöjen hörhötiede, vaan tässä on ihan oikeaa tiedettä taustalla ja jos kiinnostaa, niin perehtykää toki asiaan paremmin.
Jos diabetes on jo puhjennut, niin sitten syöminen voi olla korkeampaa rakettitiedettä, mutta käsittääkseni etenkin kakkostyypin diabeteksen hoidossa paastoilu voi olla avuksi. Ykköstyypin kanssa kai on vaikeampaa.
Nyt kun keho on tottunut tähän yksi ateria päivässä rytmiin niin nälkää ei tule sen 23-24h paastojakson aikana ollenkaan.
Keho tosiaan tottuu erilaisiin rytmeihin. Ihminen on sopeutuvainen eläin. Jos totuttelee napostelemaan pitkin päivää, niin sitten kaikki muu tuntuu oudolta ja vaikealta. Jos totuttelee syömään kerran päivässä, niin sitten se on maailman luonnollisin asia.
Itse koen kerran päivässä syömisen vähän liian haastavaksi, joten annan itselleni runsaan aikaikkunan (6-8h), jonka aikana syödä. Sekään ei ole ehdoton, vaan tottakai sallin poikkeuspäiviä poikkeustilanteissa. Toisaalta joskus vedän yli vuorokauden paastojakin.