Lihavuusepidemia

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
En vaan nyt sitten tiedä että onko hiilarit se perimmäinen syy siihen miksi ihmiset on nykyään lihavia. Kuitenkin esim. lihaa syödään nykyään yli 2 kertaa niin paljon kuin vaikkapa 50- ja 60-luvuilla, jolloin ihmiset oli keskimäärin aika paljon hoikempia.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
Siinä on ilmeisesti suuria yksilöeroja. Joidenkin mielestä ne maistuvat melkein samalta. Minusta kevytkolan maku muistuttaa yhtä paljon kahvia tai hammastahnaa kuin normaalia kolaa.
Makeutusaineissa on isoja makueroja, yleensähän noi on makeutettu sukraloosilla tai aspartaamilla ja toisesta jää sellainen jälkimaku kuin olisi juonut jotain teollisuuskemikaaleja, en ikinä muista kumpi mutta pepsi maxeissa on sitä paremman makuista.

E: pepsi maxissa on aspartaamia eli sukraloosi on se pahemman makuinen.
Selvittäessä osui mielenkiintoinen nippelitieto, muuten noi on todettu turvallisiksi paitsi sukraloosi aiheutti todella suurilla annoksilla hiirille dna muutoksia, ja aspartaami:

Vuonna 1993 aloitettiin kaksoissokkotutkimus, jossa selvitettiin, onko aspartaamin käyttö 30 mg/painokilo-päiväannoksella turvallista myös masennuspotilailla. Tutkimus jouduttiin keskeyttämään ennenaikaisesti, kun havaittiin, että aspartaamin käyttö aiheutti masennuspotilaille paljon voimakkaita oireita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Ketossa kannattaa tajuta se, että se on vain yksi karppauksen muodoista, mutta markkinoitu vain ketodieettinä, koska karppaus terminä ryvettyi männävuosien terveysväännöissä.
Toki jotkut kait ketoilee nutrileteillä, mutta mielestäni se on jo enemmän kitudieetti kuin keto...
En nyt tiedä ryvettyikö se. Ainahan vähähiilihydraattista ruokavaliota on pidetty virallisen tiedotuksen puolesta vaarallisena extreme-touhuna. Eihän siihen kuulu edes monipuolisesti perunaa ja 6 palaa leipää. Jonkun puutostilan saa vielä jos kokeilee, tai munuaisvian.

Ketodieetit taas ovat vielä pelottavampi äärierikoisuus. Siis vähän samoin kun marjatat pelkäävät vielä hysteerisemmin psykedeelejä kuin kannabista.

Tavallaan karppaus sanana ryvettyi tai vääristyi suuren karppausbuumin aikana tai jälkeen. Sitä nimittäin alettiin käyttää kuvaamaan virallisterveellisen ravinnon tavallistakin vähärasvaisempaa äärimmäistä Jutta&Bull muunnosta, jossa kyllä lisätään rasvattoman kalkkunan ja maitotuotteen päälle makaronia ja riisiä pakkosyöttöön asti. En mitenkään kritisoi tällaista dieettiä(juuri tänään) mutta se on täysi vastakohta karppaukselle ja mielestäni soveltumaton laihdutukseen etenkin läskille.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Tuota on nyt se vähintään 3-vuosikymmentä hoettu ja mitenkä on toiminut väestötasolla? Tuollaiset yksinkertaiset toteamukset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa ja mielestäni vaikeasta lihavuudesta ylöspäin jo aivan vääriä.
Sitten ei varmaan auta kuin olla liikkumatta, syödä mahan täydeltä karkkia ja elää pitkä ja terve elämä!
Keinotekoiset makeutusaineet voivat edesauttaa lihomista myös, joten minkäänlaiset limpparit eivät oikeastaan ole hyvä idea.

Siinä olis nyt ihan meta-analyysia. TLDR: Nevertheless, these findings strongly suggest that artificial sweeteners may have neutral or beneficial effects on long-term body weight control.

Joko paino pysyy samana tai laskee. Osa noista RCT-tutkimuksista oli tehty niin, että verrokkiryhmä nautti vettä ja osassa sokeripitoisia juomia, joka varmaan selittää osaltaan loppupäätöstä.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Sellainen pieni vinkki että ahdistus- ja stressin tuntemuksiin jota moni on tottunut hoitamaan syömällä ja joka on siten monelle suuri ongelma, kannattaa kokeilla 400-500mg magnesiumglysinaattia kerralla kun ahdistus/stressi iskee. Magnesiumsitraattikin toimii minulla tuolla annoksella mutta voi aiheuttaa joillekin löysää vatsaa.
Tuota kannattaa ainakin kokeilla jos ahdistus/stressisyöminen on ongelma ja ainakaan mitään haittaa siitä ei ole.. Turvallisuusrajat menee magnesiumilla jossain 2500mg paikkeilla jonka jälkeen siitä voi olla haittaa.

"Toxic hypermagnesaemia, presenting e.g. with hypotension or muscular weakness, is only seen at oral Mg doses greater than 2,500 mg, i.e. doses exceeding the UL by a factor of more than 10."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Nuo jutut on kunnon harhautusta, tässä koko tilasto. Esimerkiksi siipikarjaako ei syöty ennen 70-lukua? :think:

Sivuhuomiona juttu alkaa myös valheella, lihaa poistamalla ei ilmastonmuutosta pysäytetä, maatalouden hiili kun kiertää nopeasti.
No sitä en tiedä että onko nuo tilastot oikein. Mutta kyllähän ruoka on ollut ylipäätään paljon kalliimpaa ennen vanhaan, joten en ihmettelisi jos paljon suurempi osa ravinnosta on ollut suht halpaa tavaraa kuten leipää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 944
Kaikki eri laihdutusmenetelmät toimii ja moni saa painoa pois esim. ensimmäisen puolenvuoden aikana. Valitettavasti pidemmällä aikavälillä suurimman osan paino nousee takaisin ja todennäköisesti vähemmällä lihasmassalla.

Ei ole mitään merkitystä kuseeko ketoaineita ja popsiiko ties mitä ravintolisiä, vai mikä ikinä onkaan valittu dieetti, mutta isossa kuvassa aina sama lopputulos. Läski palaa takaisin isosti!

Ei kannata ryhtyä mihinkään diettiin suinpäin. Ekana mietittävä hyvin tarkkaan omia elintapoja ja muita syitä lihavuuteen. Ehkä hankkia apua ammattilaisilta ennen projektia.
Sitten voi olla ehkä mahdollista saada pysyviä tuloksia, oli se oma dieetti sitten mikä tahansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
371
En vaan nyt sitten tiedä että onko hiilarit se perimmäinen syy siihen miksi ihmiset on nykyään lihavia. Kuitenkin esim. lihaa syödään nykyään yli 2 kertaa niin paljon kuin vaikkapa 50- ja 60-luvuilla, jolloin ihmiset oli keskimäärin aika paljon hoikempia.

Eivät monitahoiset hiilarit; vihannekset, hedelmät, palkokasvit ja täysjyvätuotteet ole ongelma - päinvastoin, edistävät vain terveyttä. Pitkälle jalostetut, prosessoidut hiilarit aiheuttavat lihavuutta ja aineenvaihdunnallisia sairauksia.

Länsimaalainen ruokavalio, joka sisältää paljon prosessoituja epäterveellisiä hiilihydraatteja ja prosessoitua lihaa; liikaa sokeria, tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa, johtaa globaaliin ylipaino-ongelmaan ja elintasosairauksiin, joiden kanssa nyt kamppailemme.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Eivät monitahoiset hiilarit; vihannekset, hedelmät, palkokasvit ja täysjyvätuotteet ole ongelma - päinvastoin, edistävät vain terveyttä. Pitkälle jalostetut, prosessoidut hiilarit aiheuttavat lihavuutta ja aineenvaihdunnallisia sairauksia.
Leipä on ainakin minulle ongelma johon minulla on addiktiivinen riippuvuus.
Mutta onneksi nykyään on vaihtoehtoja jotka eivät ruoki tuota riippuvuutta esim. pakkasesta saatava Ketoinen viljaton sämpylä jota tulee aina välillä syödyksi. Se ei aiheuta minulla mitään samanlaisia riippuvuuden tunteita kuin tavalliset täysjyväleivät.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 387
Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Ketoosi on elimistön tila, jonka saavuttaa vain äärimmäisen tiukalla hiilarirajoituksella. Karppaus on vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle jonkinlainen kattotermi. Karppaaja ei yleensä ole ketoosissa, vaikka ketoosi toki vaatii vähähiilihydraattisen ruokavalion. Minua ärsyttää suuresti kun sekoitellaan näitä termejä, joku vielä erehtyy luulemaan että ketoosi ja karppaus on sama asia.
Ei ole puuroja ja vellejä tässä.
Sanoin, että "yksi karppauksen muodoista", muuttuuko se hirveästi vaikka sen muuttaisi muotoon "yksi alalaji"?
Tarkennus toki, mutta menee nussutuksen puolelle.

En nyt tiedä ryvettyikö se. Ainahan vähähiilihydraattista ruokavaliota on pidetty virallisen tiedotuksen puolesta vaarallisena extreme-touhuna. Eihän siihen kuulu edes monipuolisesti perunaa ja 6 palaa leipää. Jonkun puutostilan saa vielä jos kokeilee, tai munuaisvian.
Joo, just tähän viittasin, ketoon ei toistaiseksi ole tullut samanmoista myllytystä.
VT-porukka ei vielä ole herännyt, että oikeastaan on kyse hyvin pitkälti samasta asiasta (toki puettuna eri vaatteisiin) ujosti jalostettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 800
Broileri tosiaan tuli Suomen markkinoille vasta 1970-luvulla. Kanansyöminen puolestaan yleistyi länsimaissa vasta toisen maailmansodan jälkeen.

Tämä ei liene oikea ketju vääntää eläintuotannon ilmasto- ja ympäristövaikutuksista, niin en lähde siihen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 532
En vaan nyt sitten tiedä että onko hiilarit se perimmäinen syy siihen miksi ihmiset on nykyään lihavia. Kuitenkin esim. lihaa syödään nykyään yli 2 kertaa niin paljon kuin vaikkapa 50- ja 60-luvuilla, jolloin ihmiset oli keskimäärin aika paljon hoikempia.

Yksi syy on elintason nousu, ja tarjonta. Epäterveellisiä asioita on enemmän tarjolla ja niitä saa ostettua 247 halvalla. Jotain mega es tölkkiä on 100 eri laatua kaupassa, ennen ei yhtään.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Kaikki eri laihdutusmenetelmät toimii ja moni saa painoa pois esim. ensimmäisen puolenvuoden aikana. Valitettavasti pidemmällä aikavälillä suurimman osan paino nousee takaisin ja todennäköisesti vähemmällä lihasmassalla.

Ei ole mitään merkitystä kuseeko ketoaineita ja popsiiko ties mitä ravintolisiä, vai mikä ikinä onkaan valittu dieetti, mutta isossa kuvassa aina sama lopputulos. Läski palaa takaisin isosti!

Ei kannata ryhtyä mihinkään diettiin suinpäin. Ekana mietittävä hyvin tarkkaan omia elintapoja ja muita syitä lihavuuteen. Ehkä hankkia apua ammattilaisilta ennen projektia.
Sitten voi olla ehkä mahdollista saada pysyviä tuloksia, oli se oma dieetti sitten mikä tahansa.
Ja sinullakin oli tuossa se pahin mahdollinen virhe mitä voi tehdä, eli puhuit "projektista".
Juuri sen takia se pysyvä painonpudotus epäonnistuu kun se nähdään jonain projektina. Projekti sitten aikanaan loppuu ja kilot tulevat takaisin.
Pitää pyrkiä pysyviin elämäntapamuutoksiin ja löytää se mikä itselle parhaiten sopii ja jota pystyy noudattamaan pienillä muutoksilla ylläpitovaiheessa koko loppuelämän.
Minulle ne aivan terveelliset täysjyvävilja-hiilarit ovat ongelma josta en todennäköisesti koskaan pääse eroon. Niinpä minun kannattaa niitä rajoittaa ja jättää ne esim. vain tiettyihin juhlatilaisuuksiin tms.
Miksi minun pitäisi jonkun "virallisen ohjeistuksen" takia väkisin niitä syödä päivittäin, kun tiedän että ne aiheuttavat minulle pahoja ongelmia syömisen kontrolloimisessa? Vähän kuin alkoholistille väkisin tuputettaisiin viinaa. Viljan hiilarit aiheuttaa minulle todennäköisesti liian suuren dopamiinipiikin ja hyvänolon tunteen varsinkin kun viljatuotteista hiilareita tulee kerralla paljon. Kasvisten hiilareilla samanlaista ei tule.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 944
Ja sinullakin oli tuossa se pahin mahdollinen virhe mitä voi tehdä, eli puhuit "projektista".
Juuri sen takia se pysyvä painonpudotus epäonnistuu kun se nähdään jonain projektina. Projekti sitten aikanaan loppuu ja kilot tulevat takaisin.
Pitää pyrkiä pysyviin elämäntapamuutoksiin ja löytää se mikä itselle parhaiten sopii ja jota pystyy noudattamaan pienillä muutoksilla ylläpitovaiheessa koko loppuelämän.
Minulle ne aivan terveelliset täysjyvävilja-hiilarit ovat ongelma josta en todennäköisesti koskaan pääse eroon. Niinpä minun kannattaa niitä rajoittaa ja jättää ne esim. vain tiettyihin juhlatilaisuuksiin tms.
Projektilla tarkoitin juuri elämäntapamuutokseen ryhtymistä, en itse muutosta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Yksi syy on elintason nousu, ja tarjonta. Epäterveellisiä asioita on enemmän tarjolla ja niitä saa ostettua 247 halvalla. Jotain mega es tölkkiä on 100 eri laatua kaupassa, ennen ei yhtään.
Samaa mieltä. Lähinnä mietin sitä, kun moni tuntuu uskovan että hiilareiden syöminen itsessään lihottaa. Ei tuo vaan mielestäni vaikuta olevan totta, vaan ongelma on se että ylipäätään syödään liikaa sekä huonolaatuista sokeripaskaa. Terveelliseen ruokavalioon tottakai sisältyy myös riittävästi proteiineja ja rasvoja, mutta ei ne hiilarit mielestäni ole sellainen paha mitä moni tuntuu uskovan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 387
Samaa mieltä. Lähinnä mietin sitä, kun moni tuntuu uskovan että hiilareiden syöminen itsessään lihottaa. Ei tuo vaan mielestäni vaikuta olevan totta, vaan ongelma on se että ylipäätään syödään liikaa sekä huonolaatuista sokeripaskaa. Terveelliseen ruokavalioon tottakai sisältyy myös riittävästi proteiineja ja rasvoja, mutta ei ne hiilarit mielestäni ole sellainen paha mitä moni tuntuu uskovan.
Tää hiilaripointti tuntuu nousevan joka sivulla tai ainakin joka toisella sivulla ketjussa esiin.
Hiilarien isoin ongelma on niiden prosessointi, silloin sotien jälkeen niitä syötiin huoletta, mutta ne tuli jengille pellolta.
Nykyään ne tulee Vappu Pimiän markkinoinama limaisena ohrana miljoonan myllyn ja prosessin läpi, ja sillä tuotteella ei ole enä mitään tekemistä alkuperäisen kasviksen kanssa.

Tehdaskäsittely pilaa niin rehut kuin lihat, joten terveyden kannalta on mahdollisimman vähän prosessoidut parhaita, mutta kenellä on aikaa kaikkeen siihen?
Kompromissien paikka, mutta einekset ei ole ainakaan yksi niistä.

Edit: korjaltu typoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Tää hiilaripointti tuntuu nousevan joka sivulla tai ainakin joka toisella sivulla ketjussa esiin.
Hiilarien isoin ongelma on niiden prosessointi, silloin sotien jälkeen niitä syötiin huoletta, mutta ne tuli jengille pellolta.
Nykyään ne tulee Vappu Pimiän markkinoinama limaisena ohrana miljoonan myllyn ja prosessin läpi, ja sillä tuotteella ei ole enä mitään tekemistä alkuperäisen kasviksen kanssa.

Tehdaskäseittely pilaa niin rehut kuin lihat, joten terveyden kannalta on mahdollisimman vähän prosessoidut parhaita, mutta kenellä on aikaa kaikkeen siihen?
Kompromissien paikka, mutta einekset ei ainakaan yksi niistä.
Mulla ei kyllä oikein riitä ymmärrys kommentoimaan tätä ruuan prosessointia ja sen haittoja. Miten vaikkapa jotkin kaupoissa myytävät leivät, onko ne ihan ok vai pitäisikö välttää?

En ole oikein missään välissä ymmärtänyt, että miksi vaikkapa lihan prosessointi tekee siitä epäterveellisempää. Osaisiko joku selittää tyhmemmälle?

Itse syön poikkeuksia lukuunottamatta joka aamu kaurapuuroa, ja suosin ruisleipää.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Eihän ne hiilarit tietenkään sinänsä makroravinteena lihota jos hiilaripitoisten ruokien syöminen ei aiheuta ihmiselle ongelmia kontrollissa.
Minulle esim. leipä on jo liian prosessoitua ja konsentroitua hiilaria joka aiheuttaa jo addiktiivisia ongelmia. Peruna taas ei. Minulle ei aiheuta mitään vaikeuksia että syön vain vähän perunaa. Mutta leivän määrän kontrollointi on aivan täysin eri asia minulle.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Eihän ne hiilarit tietenkään sinänsä makroravinteena lihota jos hiilaripitoisten ruokien syöminen ei aiheuta ihmiselle ongelmia kontrollissa.
Minulle esim. leipä on jo liian prosessoitua ja konsentroitua hiilaria joka aiheuttaa jo addiktiivisia ongelmia. Peruna taas ei. Minulle ei aiheuta mitään vaikeuksia että syön vain vähän perunaa. Mutta leivän määrän kontrollointi on aivan täysin eri asia minulle.
Varmaan vähän riippuu leivästä, mutta ei vaikkapa jossain perus ruisleivässä ole loppujen lopuksi edes ihan älyttömästi energiaa. Vaikkapa jossain vaasan ruispaloissa taitaa olla noin 75 kcal per siivu.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 542
No sitä en tiedä että onko nuo tilastot oikein. Mutta kyllähän ruoka on ollut ylipäätään paljon kalliimpaa ennen vanhaan, joten en ihmettelisi jos paljon suurempi osa ravinnosta on ollut suht halpaa tavaraa kuten leipää.
Kyllä lihaa on syöty aiemmin moninkertaisesti vähemmän kuin nyt. Ja jos ihan jostain pihveistä puhutaan, niin aika vähäistä taisi olla ennen 1980-lukua niiden syöminen...

Suomessa on esimerkiksi sellainen ruoka-aines kuin PERUNA ollut perinteisesti iso juttu, ja mites olisi vaikka hernekeitto (tai keitot ylipäätään), johon toki on muutama sattumakin usein saatu laitettua... Muutenkin liha oli tuolla tavalla enemmänkin sivuroolissa kuin pääosan näyttelijä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
Mulla ei kyllä oikein riitä ymmärrys kommentoimaan tätä ruuan prosessointia ja sen haittoja. Miten vaikkapa jotkin kaupoissa myytävät leivät, onko ne ihan ok vai pitäisikö välttää?

En ole oikein missään välissä ymmärtänyt, että miksi vaikkapa lihan prosessointi tekee siitä epäterveellisempää. Osaisiko joku selittää tyhmemmälle?
Eikai sitä pysty kukaan selittämään jos itsekään ei edes tiedä mistä prosessista puhuu, mistään ei ole mahdollista ostaa täysin prosessoimatonta ruokaa.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Varmaan vähän riippuu leivästä, mutta ei vaikkapa jossain perus ruisleivässä ole loppujen lopuksi edes ihan älyttömästi energiaa. Vaikkapa jossain vaasan ruispaloissa taitaa olla noin 75 kcal per siivu.
Se nyt vain on niin, että vaasan ruispalakin aiheuttaa minulle liian suurta mielihyvää että lopulta kontrolli lähtee käsistä ja alkaa mässäily. Minun pitää suhtautua leipään kuten vaikka kakkuun. Se on ok vain tietyissä esim. juhlatilaisuuksissa ja sitten se jätetään siihen.

Aika harvalle alkoholistillekaan suositellaan että juo vain se yksi kalja illalla.

T. kymmenien vuosien kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Kun nyt se 95% laihdutusyrityksistä päättyy painon palaamiseen lähelle entistä, niin sehän on ilmeisesti selkeästi huonompi tulos kuin huumevieroituksessa.
Minulle ainakin konsentroidut hiilarit kuten leipä aiheuttaa niin suuren hyvän olon dopamiinipurskeen, että minkä ihmeen takia minun pitäisi väkisin syödä syödä se 1-2 palaa leipää ja kärsiä addiktiiviset seuraukset, kun ilman on paljon helpompaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 387
Mulla ei kyllä oikein riitä ymmärrys kommentoimaan tätä ruuan prosessointia ja sen haittoja. Miten vaikkapa jotkin kaupoissa myytävät leivät, onko ne ihan ok vai pitäisikö välttää?
Leipähän ei sinällänsä kuulu siihen ääripäähän prosessointia, vaan se juontaa juurensa (no pun intended) tuhansien vuosien taakse.
Mutta hiilarivarovaisille se on ongelma.
En ole oikein missään välissä ymmärtänyt, että miksi vaikkapa lihan prosessointi tekee siitä epäterveellisempää. Osaisiko joku selittää tyhmemmälle?
Kun ainekset rikkoo tarpeeksi pieniin osiin, niissä alkaa erilainen hajoamisprosessi kuin ehjissä vastaavissa.
Happi tekee tuhojaan.
Jauhelihakaan ei pysy ilman kunnon suojauksia hyvänä montaa päivää.
Esim. olet leikannut omenan kahtia? Hyvin nopeasti leikkauspinta alkaa tummumaan.
Kokonainen kuorellinen manteli on kovaa kamaa, mutta viipaloidun tai murustetun mantelin rasva alkaa härskiintymään hapen kanssa ja sama koskee kaikkia rasvallisia "pähkinöitä".
Toki näihin on pakkausmenetelmät tuonut apuja.
Lihalla about sama juttu, leikkauspinta hapettuu, joten jauheliha kärsii eniten, koska jauhetussa lihassa ei ole kuin pintaa.

Ja kasvisten suurin ongelma prosessoinnin suhteen on se, että jos niitä ei upoteta sopivaan liemeen, niin niiden vähäisetkin rasvat alkaa härskintyyn ja sitä piilotellaan "mukaliha" tuotteissa ties millä ainella.
Mieluumin syön lihaa, kuin otan selvää niistä muista aineista, pää piiloon tms. :D
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Suomessa on esimerkiksi sellainen ruoka-aines kuin PERUNA ollut perinteisesti iso juttu, ja mites olisi vaikka hernekeitto
Peruna pitää nälkää erittäin hyvin. Tuota kyllä kannattaa dieetillä suosia. Ja kokeilkaa piruuttaan keittiövaa´an avulla laittaa 500 kcal edestä perunaa lautaselle niin kyllähän siinä syötävää on ihan kunnolla. Ohessa taulukko. Hernekeitosta mulla tulee jopa pieni ähky tölkillisestä, eikä siinä taida olla edes 500 kcal.
image22-1580226481-1539077902655.jpg
Eikai sitä pysty kukaan selittämään jos itsekään ei edes tiedä mistä prosessista puhuu, mistään ei ole mahdollista ostaa täysin prosessoimatonta ruokaa.
Täähän se. Ei ole ihan yleispätevää, että kaikki prosessoitu on paskaa. Esim. proteiinijauhoa prosessoidumpaa tuotetta on enää vaikea keksiä, mutta suurin osa ravitsemuksen ammattilaisista ei pidä sitä pahana.

Ehkä voisi jonkun sellaisen tarkennuksen heittää, että huonoa on prosessointi, jossa tuotteesta poistetaan terveellisiä (esim. kuidut) osia ja lisätään sokeria ja/tai kovia rasvoja? Esim. perunan ja perunalastun ravintoarvot on kovin erinäköisiä, eikä perunalastu ole varmaan edes prosessoiduimmasta päästä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 542
Peruna pitää nälkää erittäin hyvin. Tuota kyllä kannattaa dieetillä suosia. Ja kokeilkaa piruuttaan keittiövaa´an avulla laittaa 500 kcal edestä perunaa lautaselle niin kyllähän siinä syötävää on ihan kunnolla. Ohessa taulukko. Hernekeitosta mulla tulee jopa pieni ähky tölkillisestä, eikä siinä taida olla edes 500 kcal.
Hernekeittopurkissa on yleensä suolaa yli 4 grammaa, mikä on vähän huono juttu kyllä. Siinä on periaatteessa yhdessä purkissa koko päivän suolat, puhumattakaan jos lisäät jotain omia mausteita siihen...

Hernekeittoa on toki aika helppo tehdä itsekin kuivista herneistä, ja siinäpä onkin yksi edullisimmista ruuista mitä on olemassa.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
Peruna pitää nälkää erittäin hyvin. Tuota kyllä kannattaa dieetillä suosia.
Lihavan kannattaa tehdä sellaisia elämäntapamuutoksia joita on helppo noudattaa pitkäaikaisesti eivätkä perustu mihinkään dieetteihin.
Nämä "syö paljon perunaa dieetillä" -ohjeet jossain vaiheessa unohtuu jollei sitä ota elämäntavaksi. Elämäntapana siitä voi olla jotain hyötyäkin jos henkilö kokee että se toimii itselle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
2 010
Tässä vähän tuosta ruoan prosessointiin liittyen:


1. Ne aiheuttavat riippuvuutta
Ei ole epäilystäkään siitä, missä elintarviketeollisuuden etu piilee: rahanteossa. He eivät välitä siitä, että he käyttävät paljon kemiallisia lisäaineita, jotka tuovat riippuvuutta aiheuttavan vaikutuksen saaden kuluttajat valitsemaan heidän tuotteensa säännöllisesti.

Luonnollisen ruoan ainesosat tyydyttävät nälän. Toisaalta prosessoitu ruoka stimuloi kehoa vapauttamaan dopamiinia, joka saa ihmisen tuntemaan olonsa kylläiseksi vaikka hän ei saisikaan kunnon ravintoaineita.

2. Prosessoitu ruoka johtaa liikalihavuuteen
Liikalihavuus on yksi suurimmista nykyajan terveysongelmista. Monet tapaukset johtuvat geneettisistä syistä. Suurin osa tapauksista liittyy kuitenkin ruokailutottumuksiin sekä prosessoidun ruoan käyttämiseen.

Prosessoitu ruoka on täynnä sokereita, tyydyttyneitä rasvoja ja pelkkiä hiilihydraatteja, jotka saavat rasvan kertymään paljon todennäköisemmin kehoon. Lisäksi ne sisältävät kemiallisia aineita, kuten natriumglutamaattia ja maissisiirappia, jotka molemmat yhdistetään ylipainoon ja liikalihavuuteen.

3. Ne vaikuttavat kehon pH-arvoon
Yksi prosessoidun ruoan suurimmista vaaroista on se, että se ei noudata ruokayhdistelmien pääperiaatteita. Sen tuloksena keho ei pysty käyttämään saamiaan ravintoaineita, mikä johtaa veren happamoitumiseen ja terveysriskiin.

-----
Eli mitä vähemmän sörkitty ruokaa, sitä parempi.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Hernekeittopurkissa on yleensä suolaa yli 4 grammaa, mikä on vähän huono juttu kyllä. Siinä on periaatteessa yhdessä purkissa koko päivän suolat, puhumattakaan jos lisäät jotain omia mausteita siihen...
Niinpä näyttää olevan. Itse en suolapelkoinen ole, mutta onhan tuo kyllä melko paljon.
Lihavan kannattaa tehdä sellaisia elämäntapamuutoksia joita on helppo noudattaa pitkäaikaisesti eivätkä perustu mihinkään dieetteihin.
Nämä "syö paljon perunaa dieetillä" -ohjeet jossain vaiheessa unohtuu jollei sitä ota elämäntavaksi. Elämäntapana siitä voi olla jotain hyötyäkin jos henkilö kokee että se toimii itselle.
Joo nyt oli huonosti muotoiltu. Mutta siis jos haluaa vatsan täyteen ja tykkää laihtua niin perunan kanssa ei oikein voi mennä pieleen, kunhan sitä ei keitä rasvassa.
 
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
67
Joo nyt oli huonosti muotoiltu. Mutta siis jos haluaa vatsan täyteen ja tykkää laihtua niin perunan kanssa ei oikein voi mennä pieleen, kunhan sitä ei keitä rasvassa.
Nyt täytyy muistaa että peruna = peruna ei pidä paikkaansa.


Tutkimuksissa on havaittu, että pienen glykeemisen indeksin ruokia ja ruoka-aineita sisältävällä ruokavaliolla laihtuu enemmän kuin jos ruokavalio sisältää paljon verensokeria nopeasti nostavia ruoka-aineita[22].

Vuonna 2005 julkaistun tutkimuksen mukaan kypsennetyn perunan glykeeminen indeksi laskee 28 prosenttia, jos perunan annetaan jäähtyä kylmäksi[27]. Toisen tutkimuksen mukaan lasku olisi jopa 40 prosenttia. Suuret erot tuloksissa johtuvat siitä, että perunan glykeeminen indeksi on lajikekohtaista. Jäähdytetyn perunan uudelleenlämmittäminen laskee vielä entisestään sen glykeemistä indeksiä, mutta laskun suuruus riippuu siitä, mikä lajike on kyseessä.[28].
Uuniperuna: 83.
Keitetty peruna, joka on jäähtynyt kylmäksi: 51.

Kunnon insuliinipärinät tarjoaa uunissa haudutettu bataatti: 97.

Jossain toisessa taulukossa uuniperuna on 107. Että jos haluaa läskiä kerryttää niin uuniperunaa vaan naamaan, halpaa ja helppoa.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
422
Tässä vähän tuosta ruoan prosessointiin liittyen:


1. Ne aiheuttavat riippuvuutta
Ei ole epäilystäkään siitä, missä elintarviketeollisuuden etu piilee: rahanteossa. He eivät välitä siitä, että he käyttävät paljon kemiallisia lisäaineita, jotka tuovat riippuvuutta aiheuttavan vaikutuksen saaden kuluttajat valitsemaan heidän tuotteensa säännöllisesti.

Luonnollisen ruoan ainesosat tyydyttävät nälän. Toisaalta prosessoitu ruoka stimuloi kehoa vapauttamaan dopamiinia, joka saa ihmisen tuntemaan olonsa kylläiseksi vaikka hän ei saisikaan kunnon ravintoaineita.

2. Prosessoitu ruoka johtaa liikalihavuuteen
Liikalihavuus on yksi suurimmista nykyajan terveysongelmista. Monet tapaukset johtuvat geneettisistä syistä. Suurin osa tapauksista liittyy kuitenkin ruokailutottumuksiin sekä prosessoidun ruoan käyttämiseen.

Prosessoitu ruoka on täynnä sokereita, tyydyttyneitä rasvoja ja pelkkiä hiilihydraatteja, jotka saavat rasvan kertymään paljon todennäköisemmin kehoon. Lisäksi ne sisältävät kemiallisia aineita, kuten natriumglutamaattia ja maissisiirappia, jotka molemmat yhdistetään ylipainoon ja liikalihavuuteen.

3. Ne vaikuttavat kehon pH-arvoon
Yksi prosessoidun ruoan suurimmista vaaroista on se, että se ei noudata ruokayhdistelmien pääperiaatteita. Sen tuloksena keho ei pysty käyttämään saamiaan ravintoaineita, mikä johtaa veren happamoitumiseen ja terveysriskiin.

-----
Eli mitä vähemmän sörkitty ruokaa, sitä parempi.
Tuo sivusto levittää pseudomedisiinistä humpuukia. Väitteet ovat hömppähoitopuppugeneraattorin tuotetta jota yritetään piilottaa muutamien kevyiden faktojen taakse.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
101
En ymmärrä täysjyvän hehkutusta, ensin aina kauhistellaan kuinka valkoinen leipä on tosi paha, sitten kun siihen lisätään vähän ravinteita ja glykeeminen indeksi on hieman alempi suuremman kuitupitoisuuden ansiosta se onkin muka terveysruokaa. Vaihtaminen on toki terveysteko, mutta ei se heikkolaatuinen ruoka muutu terveyspommiksi sillä, että siitä tekee vähän vähemmän huonon.
Täysjyvä ohra saattaisi olla parhainta kotimaisista viljoista metabolian kannalta. Sellaista ohraleipää joka olisi lähes täysin ohraa ei kaupoista kuitenkaan saa, vaan kaupoissa myytävät "ohraleivät" ovat jotain tyyliin 15% ohraa.
Täysohraista rieskaa on helppo itse kyllä tehdä uunissa, mutta sekin tietysti vaatii viiteliäisyyttä jos sitä haluaa säännöllisesti syödä että siitä saisi ohralle ominaisia terveyshyötyjä pidemmän päälle.

Itse kyllä jättäisin viljaleivän kokonaan pois kaikissa tapauksissa painonpudotusvaiheessa. Leipää on niin äärettömän helppo syödä liikaa ja usein jos sitä on tarjolla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
Tässä vähän tuosta ruoan prosessointiin liittyen:

---

Eli mitä vähemmän sörkitty ruokaa, sitä parempi.
Taas palataan siihen että pitäisi määritellä millaisesta prosessoinnista puhutaan, pelkkä prosessointiin viittaaminen tarkoittaisi että marjat pitäisi syödä metsästä kontallaan ja lehmät raakana laitumelta.
Otetaan esimerkiksi vaikka maito.
Täysin prosessoimattomana se juotaisiin suoraan utareesta, vaikka jätettäisiin huomioimatta lypsämis ja logistiikkaprosessit, niin maidon juominen pastoroimattomana aiheutti aikoinaan valtavaa lapsiluolleisuutta.
Eli tuskin voidaan sanoa että olisi parempi jos maitoa ei olisi sörkitty tuolla tavalla.
Maito myös yleensä homogenisoidaan jossa sen rakenne pirstaloidaan ja siihen lisätään mm. Vitamiineja, tämän prosessin terveellisyyteen ei kompetenssini riitä ottamaan kantaa, mutta homogenisoimaton maito on ainakin kahvissa paljon parempaa (ei löydy joka kaupasta mutta suosittelen kokeilemaan jos tulee vastaan).
En myöskään haluaisi prosessoimatonta jauhelihaa mallia ikea...
Pelkkä prosessointi ilman sen tarkempaa määrittelyä ruoan yhteydessä on niin ympäripyöreää ettei siitä voi päätellä mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Mulla ei kyllä oikein riitä ymmärrys kommentoimaan tätä ruuan prosessointia ja sen haittoja. Miten vaikkapa jotkin kaupoissa myytävät leivät, onko ne ihan ok vai pitäisikö välttää?
Sanoisin että oleellinen virhe on, kun leipä mielletään joksikin terveystuotteeksi. Ei se parempi 50% kaupan leivistä ole useimmille mikään ongelma, mutta ei niitä pitäisi tuputtaakaan. Jos joku ei syö leipää, on vahingollista suositella sitä. On pelkkää bonusta jos nyt ei vaan ole tapana syödä leipää. Täysjyväleivän (todistettu) terveellisyys perustuu lähtöoletukseen, että ihmiset syövät joka tapauksessa leipää. Tietenkin täysjyväleivän syöminen ehkäisee esimerkiksi blondatun paperipaahtoleivän syömistä, jolloin muutos on varmasti nettohyödyllinen. Sensaatiojournalismin esittelemät johtopäätökset ovat vain sitä, eivät mitään tiedettä.

Leipä on pohjimmiltaan vain primitiivinen(vähemmän valmis ja vähemmän epäterveellinen) eines: tapa syödä kun ei ehdi tai voi kokata tai kun ei syödä kotona pöydän ääressä vaan vaikka tauolla metsässä. Leipää syödään myös aterioilla perinteen vuoksi, alkuperäisen syyn ollessa niukkuus. Tuoreiden ateriatarvikkeiden vähyyttä, pulaa ja kurjuutta kompensoitiin nauttimalla samalla leipää. Sitä kun yleensä oli ellei pula ollut niin kauhea että leipäviljakin loppui. Leipään panostettiin ja vähintään kuivaa leipää oli suuressa osassa Suomea aina vartaissa valmiina.

Nykyään leipä on bisnestä. Raaka-aineet eivät ole minkään arvoisia ja tuotanto on tehostettu äärimmilleen. Leipäviljasta maksetaan tuottajalle kymmenisen prosenttia enemmän kuin viljasta, joka syötetään sialle. Tuotteen hinta on pääasiassa katetta, logistiikkaa ja hävikkiä. Totta kai sitä pitää saada menemään ja vielä kovaan hintaan, mielikuvamarkkinoinnilla jos ei muuten.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Uuniperuna: 83.
Keitetty peruna, joka on jäähtynyt kylmäksi: 51.
Ja tässä pitää ymmärtää se, että yleensä sen perunan kanssa syödään myös rasvaa ja proteiinia, joka hidastaa tuon hiilihydraatin imeytymistä. Glykeeminen indeksi ei myöskään suoraan kerro kuinka hyvin joku ruoka pitää nälkää tai miten terveellistä se on.

Perunalastun glykeeminen on indeksi on 51, enkä tohdi uskoa sen olevan paljon laadukkaampi hiilihydraatin lähde kuin keitetty peruna. Valkosuklaan glykeeminen indeksi näyttää olevan 41. Siinä vasta terveyspommi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Perunalastun glykeeminen on indeksi on 51, enkä tohdi uskoa sen olevan paljon laadukkaampi hiilihydraatin lähde kuin keitetty peruna. Valkosuklaan glykeeminen indeksi näyttää olevan 41. Siinä vasta terveyspommi.
Eihän edes kumpikaan noista ole teoriassa kovin pahaa myrkkyä, tai ainakaan kaikki merkit. Ongelma tulee siitä, että tuotteiden maittavuus on jotain liian hyvän ja psykoottisen välimaastossa, ainakin ahmimishaluiselle jo läskille ihmiselle. Toteutuva annoskoko on siis välillä liiallinen - kohtuuton. Lisäksi noita harvemmin syödään osana tasapainoista säännöllistä ateriontia, vaan sikamaisesti jatkuvan mässäilyn tai ylimääräisen yöpalan muodossa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Karkeissa, sipseissä jne. on ihan törkeä määrä energiaa siihen nähden että ne ei kuitenkaan täytä kovin nopeasti, ainakaan omalla kohdallani. Parempi kun noita ei vain osta kovin usein.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 800
Jos nyt jätetään syömishäiriöt (mihin lasken myös ton leivän tai vaikka perunan pakonomaisen ahmimisen) pois, niin ylivoimaisesti helpoin tapa aloittaa painonhallinta suuntaan taikka toiseen on varmaan sen oman syömisensä kartoittaminen. Kalorit ylös kaikesta syömisestä parin viikon ajalta, ja siitä eteenpäinkin. Makroravinteitakin saa laskea jos haluaa, mutta on jo työläämpää ja turhempaa. Tosta kaloreiden ylöskirjaamisesta tulee nopeasti tapa, ja nykyään se on todella helppoa äpyn kanssa.

Itsellä tuo rutiini alkoi kuntosaliharrastuksen myötä, kun tuntui että paino junnaa paikoillaan. Äkkiä sieltä huomasikin, että ne kuvitelmat omasta kalorinsaannista pidemmällä aikavälillä ei ihan vastanneetkaan kuvitelmia mitä tein esim salipäivien ravinnonsaannin perusteella…

Perusasiahan on edelleen: Ruoka on energiaa, liian vähän tai liian paljon energiaa vaikuttaa painoon. Tämä pätee valtaosaan ihmisistä, periaatteessa kaikkiin, jos ei jotain vaikeita lääketieteellisiä ongelmia ole aineenvaihdunnan tai vastaavien kanssa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
2 010
Tuo sivusto levittää pseudomedisiinistä humpuukia. Väitteet ovat hömppähoitopuppugeneraattorin tuotetta jota yritetään piilottaa muutamien kevyiden faktojen taakse.
Okei, no löytyisikö sitten oikeaa tietoa, itsekin jotenkin ajattelin että puhdas ruoka olisi parempi, mutta ehkä se kaikki käsittely ja lisäineet ovaksi terveydelle, ihana kuulla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Eihän edes kumpikaan noista ole teoriassa kovin pahaa myrkkyä, tai ainakaan kaikki merkit. Ongelma tulee siitä, että tuotteiden maittavuus on jotain liian hyvän ja psykoottisen välimaastossa, ainakin ahmimishaluiselle jo läskille ihmiselle. Toteutuva annoskoko on siis välillä liiallinen - kohtuuton. Lisäksi noita harvemmin syödään osana tasapainoista säännöllistä ateriontia, vaan sikamaisesti jatkuvan mässäilyn tai ylimääräisen yöpalan muodossa.
Jotenkin mä olin käsityksessä että perunalastut ovat jotakuinkin pahimmasta päästä ”energia vs vatsantäyte” indeksillä?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 198
Tuossa oli aiemmin puhetta kuinka ruokailu on muuttunut vuosikymmenten saatossa mutta katsottiin vain lihaa. Tässä Duodecemin artikkeli lihavuuden syistä
Väestöjen lihominen kuluneiden 30 - 40 vuoden aikana on pääosin radikaalisti muuttuneen ruokaympäristön aiheuttama. Elintarvikkeiden kulutusta lisäävät niiden helppo saatavuus, runsaat valikoimat ja edullinen hinta. Ruokaympäristön muita muutoksia ovat olleet tiheäenergiaisten ruokien lisääntyminen, sokeripitoisten juomien yleistyminen, isot pakkauskoot, suuret annoskoot, ruokien vaihtelevuuden lisääntyminen, ruokien suurempi näkyvyys ja ruokamainokset lapsille. Kaikkien näiden tiedetään lisäävän syömistä. Koska syöminen on pääasiassa automaattista, ihmisten mahdollisuus vastustaa ruokaympäristön vaikutuksia on rajallinen. Yhteiskunnan tulisi hintapolitiikalla ja muilla säädöksillä suojella etenkin lapsia ja nuoria ruokaympäristön lihottavilta vaikutuksilta. Ensisijaisina tavoitteina tulisi olla tiheäenergiaisten ruokien ja sokeripitoisten juomien käytön vähentäminen sekä ruokien annos- ja pakkauskokojen palauttaminen normaaleiksi.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
118
Onko joku hyvä appi ollut teillä käytössä kalorien kirjaamiseen?
Sulamo on ollut itsellä käytössä silloin kun kaloreita olen jaksanut kirjata. Ilmaisella pärjää, ja itse olin valmis maksamaan kohtuuhinnan (5e/kk, tai 30e/v) premiumista, joka oli varsin kätevä. Oli aika kattava, löytyi about kaikki mitä suomalaisesta ruokakaupasta löytyy, ja jos jotain ei löytynyt niin lisääminen oli helppoa. Omien lemppariaterioiden/reseptien lisääminen ja käyttö oli nopeaa ja vaivatonta, ja käyttöliittymä oli toimiva

Oon sitä mieltä, että jokaisen pitäisi ainakin hetki (kuukausi?) mitata kaloreita - vaikka en itse enää pariin vuoteen ole sitä harrastellut, niin silti tuo ajanjakso oli varsin silmiä avaava ja oli jännä nähdä, miten mielikuvat ja todellisuus eivät vastanneet todellisuutta monen ruoan kohdalla. Esimerkiksi peruna (ei ranet) on turhaan huonossa huudossa, ja monet herkut (viineri jne) ovat vielä mainettaan huonompia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Okei, no löytyisikö sitten oikeaa tietoa, itsekin jotenkin ajattelin että puhdas ruoka olisi parempi, mutta ehkä se kaikki käsittely ja lisäineet ovaksi terveydelle, ihana kuulla.
Puhdas ruoka on terminä aika epämääräinen ja perseestä. Osa paljonkin prosessoiduista tuotteista on ihan hyviä ja osa voi olla epäterveellisiä ihan ilman sen kummempaa käsittelyäkin. Yksittäisten ruoka-aineiden hyvyys tai pahuus liittyy lähinnä siihen kuinka suuren osan ne muodostaa sun ruokavaliosta. Sokeria ja kovia rasvoja söisin vähemmän ja noiden aiheuttamista ongelmista varmaan löytyy tutkimustietoa.

Esim. "makkaran" tutkiminen sinänsä on hankalaa, koska ei ole standardimakkaraa jota tutkia.

Täysin epämääräinen ja perseestä on myös seuraava neuvoni: Maalaisjärki käyttöön, kaikkea kohtuudella ja nauti syömisestä.
Onko joku hyvä appi ollut teillä käytössä kalorien kirjaamiseen?
Kilokalori.net

Itseasiassa ei ole appi, mutta nettisivu toimii myös kännykässä kohtuullisesti.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
46
Onko joku hyvä appi ollut teillä käytössä kalorien kirjaamiseen?
Käytin itse Cronometerin ilmaisversiota aikoinaan. Toimi perus kalorienseurantaan oikein hyvin ja myös fiksummat toiminnot kuten makrojen ja tiettyjen ravinteiden seuraaminen onnistui. Stravasta sai automaattisesti kirjattua liikunnan kuluttamat kalorit. Miinuksena se ettei suomiruokia ollut kovin paljoa katalogissa ja suurimmat osat ainakin itse syömistäni ruoista piti kirjata kokonaan käsin. En ole muutamaan vuoteen kyseistä appia käyttänyt, niin en tiedä onko siihen tullut muutoksia.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
422
Okei, no löytyisikö sitten oikeaa tietoa, itsekin jotenkin ajattelin että puhdas ruoka olisi parempi, mutta ehkä se kaikki käsittely ja lisäineet ovaksi terveydelle, ihana kuulla.
Tuon sivuston tarkoitus on näyttäytyä lukijalle jonkinlaisena asiantuntijana mutta samalla muokata mielikuvia alttiimiksi vastaanottamaan ja hyväksymään hömppäideologiaa.

Yleisesti ottaen ruuan prosessointi on haitallista yksittäisen valmisteen kohdalla jos siitä poistuu tarpeellisia ravintoaineita ja/tai siihen lisätään (tai siiinä lisääntyy) haitallisia ravintoaineita vieläpä siten, että se houkuttelee nauttimaan niitä liiallisesti. Esimerkiksi energiaa, huonoja rasvoja jne. Prosessointi voi olla myös hyödyllistä, kuten aiemmin kerrottukin tässä ketjussa. Ruuansulatuselimistö hajottaa kuitenkin ravinnon alkutekijöihinsä kun ne imeytyvät eteenpäin. Eli mieluummin katso itse, mitä syötäväsi sisältää, kuin yrität ymmärtää mitä kukin sivusto haluaa viestittää käyttämällä niinkin yleisluonteista ja epämääräistä termiä kuin "prosessoitu" tai "puhdas ruoka". Lihavuuteen liittyen tärkein asia on liiallinen energian saanti verrattuna kulutukseen, ei niinkään mistä ravintoaineesta se tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Jotenkin mä olin käsityksessä että perunalastut ovat jotakuinkin pahimmasta päästä ”energia vs vatsantäyte” indeksillä?
Joo, onhan se melkein sama kuin hörppäisi rypsiöljyä pullosta. Mikä sekään ei ole ongelma jos on kyse pikku tilkasta. Ainakaan virallisterveellisen opin mukaan.

Tosin aika pitkälti samaa taidat tarkoittaa kuin se, mihin viittasin liian hyvällä maittavuudella.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Joo, liian hyvä maittavuus yhdistettynä tohon aikaisemmin pastetetun artikkelin energiatiheyteen. Parin sipsin syöminen ei liene ongelma, mutta ennen kuin rupesin tarkkailemaan tilannetta pystyin ihan hyvin syömään puoli pussia leffan aikana ja huuhtomaan sen alas limulla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 027
Viestejä
4 294 241
Jäsenet
71 783
Uusin jäsen
S1P3T1N

Hinta.fi

Ylös Bottom