Tuli tällainen juttu vastaan, eli asia näyttäisi olevan kuten olin aiemmin ketjussa arvellutkin. Esim. mulla jäi lapsena karkit syömättä, vaikka niitä välillä suorastaan tuputettiin. Ja pääosin olenkin pysynyt normaalipainoisena ilman suuria ponnisteluita.
Karkit nyt on yksi addiktion muoto ja ei siinä sen ihmeempää ole, tuo juttu oli ehkä tehty vähän liian siitä näkökulmasta että kyse olisi jotenkin synnynnällisestä hormonitoiminnan tasosta. Toki tuossa oli mainittu tottumustekijät ja aivojen palkkiojärjestelmä, mutta varsinaisesti kyse on enempi siitä että mitä addiktioita on ihan itse itselleen hankkinut. Ei tee myöskään röökiä mieli jos ei ole koskaan kokeillut. Sokeriaddiktio tulee aika helpolla, mutta se on täysin itsestä kiinni että millaisen addiktin itsestään tekee. Olen tätä itselläni myös havainnut tällä karkkiesimerkillä: aiemmin on mennyt vuosia että "karkit ei vaan kiinnosta" mutta kun nyt tyttöystävä niitä popsii paljonkin (eli niitä on "tarjolla") niin huomaan sen itseltäni aika konkreettisella tasolla että periaatteessa jokainen kokeiltu tai kokeilematta jätetty karkkipussi vaikuttaa siihen addiktion määrään lisäävästi tai vähentävästi. Helpoimmalla pääsee jos vetää nollalinjaa.