Jos ylipaino johtuisi geeneistä, niin ylipainoisia pitäisi olla kautta aikain samansuuruinen osuus ihmisistä. Ylipainoisuus on kuitenkin viime vuosikymmenten aikana huomattavasti lisääntynyt, joten ylipaino johtuu ympäristötekijöistä. Toki sopivat geenit voivat helpottaa lihomista. Tietääkseni ylipainoisuuden lisääntyminen on lähtenyt kunnolla vauhtiin vasta paljon myöhemmin kuin yhteiskunnassa saavutettuun ns. yltäkylläisyys ravinnon suhteen, joten aina saatavilla olevaa ruokaakaan ei voida yksin syyttää.
Nuoret kyllä liikkuvat nykyaikana paljon vähemmän ulkona kuin ennen ja tätä ulkoliikuntapaikkojen hiljaisuutta olen ihmetellyt jo useita vuosia. Mielestäni nykyinen hiljenemiskehitys alkoi noin vuonna 2007. Ainakin täällä päin ulkoliikuntapaikat täyttyivät ensin alkoholia käyttävistä nuorista, jotka ajoivat muut pois. Sitten ne ryyppääjätkin vähitellen hävisivät johonkin kotibileisiinsä paskottuaan ulkoliikuntapaikat huonoon kuntoon. Etenkin 90-luvulla syntyneillä on paljon päihdeongelmia.
Nykyään näkyy ihan kaupassa käydessä todella paljon sellaista lihavuutta, jota ennen ei juuri nähnyt. Tällaisilla hieman yli +25 celsiusasteen lämpötiloilla näkyy varsinkin noin nelikymppisillä miehillä paljon sellaista pukeutumistyyliä, että hieman liian lyhyen T-paidan alta vilkkuu mahanröllykkä, ja kaupan ylähyllyltä jotain kurottaessa se karvainen hikinen paskamaha sitten hankautuu alempien hyllyjen tuotteisiin.
Just katsoin jonkun nopean videopätkän jossa yksinkertaisesti suurin osa ylipainosta johtuu vanhemmilta opituista tavoista syödä ja elää. Kun tämän oivaltaa, voi tehdä muutokset. Toki ei kaikki päde vanhempiin ja opittuihin. Moni teini-iässä urheilee ja sitten hurahtaa myöhemmin ihan surkeaan kuntoon, tiedä sitten näistä. Hommaa hankaloittaa meidän länsimaalaiset elämäntavat jossa on pullaa ja suklaata tarjolla lähestulkoon missä vain ja suurimmalla osalla meistä ei ole rahassa puutetta eli miksi sitä nyt edes viitsisi nähdä vaivaa epämukavuuden eteen.
Mulla on suoraansanotusti läskigeenit ja luonnollinen look ilman lihaksia on pelkkää läskiä ja nahkaa. Olen oiva esimerkki siitä, että en ole saanut geenilottovoittoa. Kovalla työllä, rutiineilla ja epämukavuuteen astumisella olen tehnyt paljon lihasta ja näytän mielestäni hyvältä. Jokunen sivu takaperin kirjottelinkin jotai tarinanpätkää menneisyydestä. Jokainen pystyy kyllä muutoksiin