Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Ja perinteiseen tapaan liikenneministeri on jo kertonut onnettomuuden syyn... "Liian kova laskeutuminen". Jännä kun aina tietyissä maissa pitää jonkun korkea-arvoisen kommentoida syytä välittömästi...
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
436
Ja perinteiseen tapaan liikenneministeri on jo kertonut onnettomuuden syyn... "Liian kova laskeutuminen". Jännä kun aina tietyissä maissa pitää jonkun korkea-arvoisen kommentoida syytä välittömästi...
Suomessa se välittömästi kommentoiva on Otkesin johtaja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Pakistanissa tuli hiljattain tonttiin lento 8303 (A320). Tulivat ensin ilman laskutelineitä, moottorit raapivat kenttää ja vetivät ylös. Moottorit mäsäksi ja syöksyi kaupunkiin. Unohtivat mm. kertoa lennonjohdolle että telineet ei toimi.
Liitteenä youtube video jossa on ainakin joku versio tapahtumien kulusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 179
Tulivat ensin ilman laskutelineitä, moottorit raapivat kenttää ja vetivät ylös.
Siinäpä mallisuoritus. Toisaalta tällainen perseily on mukana rumentamassa yhteistilastoja ja konetyyppikohtaisia tilastoja, joten turvallisuus on kehittynyt oikeissa ja normaaleissa lentoyhtiöissä vielä enemmän kuin voisi kuvitella.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Jos laskutelineet ei laskeutuneet niin mitä olisi pitänyt tehdä. Hudson-joet?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 179
Jos laskutelineet ei laskeutuneet niin mitä olisi pitänyt tehdä. Hudson-joet?
En nyt ymmärrä, vitsailetko. Ei mihinkään jontkaan suunnitellusti laskeuduta, jos lentokentälle asti pääsee. Kiitotielle mennään myös mahalaskuna, vaahdotus on yleinen varotoimi.

Tilanteessa pitää tietenkin ilmoittaa ja tehdä hätälaskeutuminen lennonjohdon ohjeen mukaan. Melko itsestäänselvää on myös, että ylösvedon tarvetta kosketuksen jälkeen ei saa syntyä.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
En nyt ymmärrä, vitsailetko. Ei mihinkään jontkaan suunnitellusti laskeuduta, jos lentokentälle asti pääsee. Kiitotielle mennään myös mahalaskuna, vaahdotus on yleinen varotoimi.

Tilanteessa pitää tietenkin ilmoittaa ja tehdä hätälaskeutuminen lennonjohdon ohjeen mukaan. Melko itsestäänselvää on myös, että ylösvedon tarvetta kosketuksen jälkeen ei saa syntyä.
Mistä tuo nyt sitten yleensä johtuu, että laskutelineet ei vain laskeudu.

Tokihan se nyt on kummallista, että tuota ei ilmoitettu kentälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 179
Mistä tuo nyt sitten yleensä johtuu, että laskutelineet ei vain laskeudu.

Tokihan se nyt on kummallista, että tuota ei ilmoitettu kentälle.
Laajasti sanottuna yleensä teknisestä viasta, vaikka voi johtua myös lentäjien virheestä. Silloin tilannekuva tosin eroaisi. Nythän kaiketi oli ensin tekninen vika laskutelineessä ja sitten sarja muita lentäjän virheitä jotka aiheuttivat onnettomuuden.

Tarkemmin sanottuna vian syitä ja paikkoja lienee loputtomasti. Sähköisiä, hydraulisia, mekaanisia, ainakin teoriassa myös ohjelmallisia. Oireitakin on monenlaisia. Yksi tai useampi teline voi olla laskeutumatta, lukittumatta tai lukitus epävarma tai auettuaan teline selvästi viallinen. On käynyt niinkin, että teline toimi normaalisti mutta merkkivalo näytti, ettei olisi lukittunut auki. Tällöin seuraa normaali laskeutuminen varotoimien keskellä.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
Lyhyesti: Kone tuli liian korkealla liian lähelle kenttää ohjaajien töhöilyn johdosta. Kone vähentää korkeutta hetkittäin jopa 7000 jalkaa minuutissa siinä, missä normaaliprofiililla mennään maksimissaan alle tuhat jalkaa minuutissa. Nopean korkeudenvähentämisen seurauksena koneella on runsaasti nopeutta ja kun ohjaaja valitsee tellingit alas yrittäessään vähentää nopeutta ei kone suostu näin tekemään ylinopeuden vuoksi. Laskutelineiden valitsinvipu jää alas, mutta telineet ovat edelleen sisällä. Ohjaajat töhöilevät lisää, eivät tarkista ovatko telineet oikeasti alhaalla ja yrittävät laskeutumista. Oikea tapa olisi ollut kierrättää valitsin ylhäällä alle Vle:n ja onnettomuus olisi (ehkä) vältetty.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Lyhyesti: Kone tuli liian korkealla liian lähelle kenttää ohjaajien töhöilyn johdosta. Kone vähentää korkeutta hetkittäin jopa 7000 jalkaa minuutissa siinä, missä normaaliprofiililla mennään maksimissaan alle tuhat jalkaa minuutissa. Nopean korkeudenvähentämisen seurauksena koneella on runsaasti nopeutta ja kun ohjaaja valitsee tellingit alas yrittäessään vähentää nopeutta ei kone suostu näin tekemään ylinopeuden vuoksi. Laskutelineiden valitsinvipu jää alas, mutta telineet ovat edelleen sisällä. Ohjaajat töhöilevät lisää, eivät tarkista ovatko telineet oikeasti alhaalla ja yrittävät laskeutumista. Oikea tapa olisi ollut kierrättää valitsin ylhäällä alle Vle:n ja onnettomuus olisi (ehkä) vältetty.
Mistä tiedät, että telineitä ei yritetty laskea jo liun päällä? Ilman telineitä olisi varsin outo tapa ottaa liuku ylhäältä kiinni. Telineet ovat erittäin tehokas ilmajarru, joten tultaesaa loppulähestymiseen hot'n high - tyylillä, telineet otetaan aivan varmasti ulos ajoissa. Wikipedian mukaan kone oli n. 7000 jalassa 10 mailin kohdalla josta lentäjät ovat vielä päässeet liukuun kiinni (3000 ft @ 5 NM).

Oma veikkaus, siis puhdas arvaus, on että juurisyyksi paljastuu yhtiökulttuuri yhdistettynä kokeneeseen ja taitavaan lentäjään, joka omasta mielestään osaa ratkaista ongelmat.

Lentoprofiilin perusteella veikkaan, että on saatu telinevikailmoitus jo ajoissa tai nousussa, ei jaksettu puuttua protokollan mukaisesti, vaan vapautettu telineet manuaalisesti ja tehty korkea lähestymiseen tulo tarkoituksella jotta G voimat pudottaisi telineet. Lentäjä jäänyt vielä maavaikutukseen himmailemaan toivoen, että "kyllä ne sieltä tulee, on ne ennenkin tulleet", sitten itse raapaisu onkin sitten vahinko.

Tuolla on 3.5 km kiitotie, joten sopivalle lentäjälle siellä on tilaa pelleillä.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 218
Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Jos väite, että lentämisessä nousut ja laskut ovat se vaarallinen osuus, pitää paikkaansa niin onko tuo ihme. Eihän tuossa hyppyhississä ole mitään muuta kuin pelkkää nousua ja laskua. Ja varmaan jonkinlainen paine pitää vähän kiirettäkin.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ruotsissa on taas pudonnut laskuvarjokone. 9 kuollutta.


Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Varjokoneen lentäminen on ykis vaarallisimmista touhuista mitä lentämisessä voit tehdä. Pelkkää täydellä teholla nousua ja tyhjäkäynnillä laskeutumista. Teknisten riskien lisäksi lasti ja painopiste tekee itse lentämisestä yllättävän vaikeaa. Fifty fifty, jos näissä uutisissa ei ole lauennut kone, on lentäjä yleensä mokannut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Olisiko kenelläkään muistikuvaa tai jotain juttua 90-luvun alussa Helsinki-Vantaalla DC-10:n laskeutumisesta, missä kiitoteillä oli auto, joka romuttui laskeutumisessa. Tuosta on hatarat tiedot, että kyseessä oli nimenomaan DC-10 ja auto oli sähkömiesten Ford Transit. DC-10 poistui Finnairin käytöstä 1996 ja käsittääkseni tuo tapahtui Finnairin kalustolla.
Vastataan vanhaan viestiin, mutta 4.2.1990 tapahtunut ja osallisina olivat MD-87 (OH-LMC) sekä Ford Transit (UTT-840).

Oheisessa linkistä Törmäys Helsinki-Vantaan kiitotiellä 1990 löytyy mm. tiivistelmä tutkintaraportista.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ruotsissa on taas pudonnut laskuvarjokone. 9 kuollutta.


Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Itse kävin laskuvarjohyppykurssin joskus 2009 ja kurssin teoriatunneilla käytiin läpi erilaisia harrastukseen liittyviä tilastoja. Muistaakseni se että jotain menee vituiksi hypyssä oli huomattavasti todennäköisempää kuin se että jotain menee vituiksi lentokoneessa vaikka mekin hypättiin jollain yskivällä 60-luvun Cessnalla jonka runko narisi kuin viimeistä päivää. Kuitenkin joka kerta myös lentäjällä itsellään oli varalta laskuvarjo mukana. Kuitenkin kaikista suurin murskatilasto kuolemissa ja loukkaantumisissa oli automatka lentokentälle ja takaisin. Tämä siis oli globaali tilasto ei Suomen.

Edit: Tosiaan siis en ole aktiivinen laskuvarjohyppääjä. Kävin vain tuolloin 2009 kurssin ja muutama hyppy sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 130
Kannattaisi lentokoneesta hyppivienkin vaan laittaa moottori selkään ja ryhtyä paramotoristeiksi, niin on yksi riskitekijä vähemmän yhtälössä? ;)

Toi on käsittääkseni varsin turvallinen harrastus. Mutta ennen kaikkea kohtalosi on omissa käsissäsi eikä jonkun ikälopun lentokoneen ja lentäjän.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kannattaisi lentokoneesta hyppivienkin vaan laittaa moottori selkään ja ryhtyä paramotoristeiksi, niin on yksi riskitekijä vähemmän yhtälössä? ;)

Toi on käsittääkseni varsin turvallinen harrastus. Mutta ennen kaikkea kohtalosi on omissa käsissäsi eikä jonkun ikälopun lentokoneen ja lentäjän.
Jonkin verran kun on tullut tuota harrastusta seurattua niin kyllä tuossakin on useita riskejä.
  • Ostat välineet väärältä valmistajalta => kuolemanloukku
  • Nouset ilmaan kun on epäoptimaalinen tuuli/ympäristö => tiput alas ja kuolet
  • Törmäät sähkölankoihin
  • Tiput vesistöön ja hukut
  • Kädetät varjon kontrolloinnin suhteessa tuleen => varjo menee ruttuun ja olet vapaapudotuksessa
  • Liian jyrkkä laskeutuminen => loukkaantuminen tai kuolema
  • Törmäys muun ilmaliikenteen kanssa
Ei se laskuvarjohyppääminen ole merkittävästi tuota vaarallisempaa eikä se varsinaisesti ole itse harrastuksen vika jos järjestöllä humalainen lentäjä ja huoltamaton budjetti kone käytössä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 130
Jonkin verran kun on tullut tuota harrastusta seurattua niin kyllä tuossakin on useita riskejä.
  • Ostat välineet väärältä valmistajalta => kuolemanloukku
  • Nouset ilmaan kun on epäoptimaalinen tuuli/ympäristö => tiput alas ja kuolet
  • Törmäät sähkölankoihin
  • Tiput vesistöön ja hukut
  • Kädetät varjon kontrolloinnin suhteessa tuleen => varjo menee ruttuun ja olet vapaapudotuksessa
  • Liian jyrkkä laskeutuminen => loukkaantuminen tai kuolema
  • Törmäys muun ilmaliikenteen kanssa
Ei se laskuvarjohyppääminen ole merkittävästi tuota vaarallisempaa eikä se varsinaisesti ole itse harrastuksen vika jos järjestöllä humalainen lentäjä ja huoltamaton budjetti kone käytössä.
Hukkuminen taitaa olla yleisin kuolinsyy paramotoristisessa ilmiössä, mutta yleisesti ottaen se on käsittääkseni turvallisempaa kuin esimerkiksi moottoripyöräily eikä noita riskejä kannata liikaa paisutella.

Koulutuksen merkitys on toki suurempi kuin lentokoneesta hyppimisessä. Mutta kun tietää mitä tekee niin aika turvallinen laji se on.

Voisin kuvitella että esimerkiksi moottoroitu riippuliito on vaarallisempaa, koska se ei sitten anna virheitä niin paljon anteeksi... Liitovarjo lentää käytännössä itsestään, kun taas riippuliidintä pitää lentää kuin lentokonetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?

 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?

Toisella foorumilla arvelivat, että olisikohan jäänpoistonestettä joutunut väärään paikkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 661
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?

Savun näkeminen/haistaminen matkustamossa yläilmoissa olisi kyllä todella kuumottava kokemus. Hyvä, että ei pahempaa käynyt.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Toisella foorumilla arvelivat, että olisikohan jäänpoistonestettä joutunut väärään paikkaan.
Arvailu on osunut oikeaan ja OTKES on siitä myös tänään kertonut.

 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Lentäjiltä varsin onnistunut lasku ylipainoisella koneella välittömästi noususta sivutuuleen lähimmälle kiitotielle.

Tuollaisessa hätälaskussa on aina riskit, jos vertaa esim. miten kävi Aeroflopin 1492 lennolla.

Se näissä iltaroskisten uutisoinnissa ihmetyttää kun aina otsikoidaan savusta, tai jopa tulipalosta, vaikka kuvissa ja matkistajien haastatteluissa selviääxä että kyseessä on vesihöyryä. Ei ollut ensimmäinen kerta.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 784
e näissä iltaroskisten uutisoinnissa ihmetyttää kun aina otsikoidaan savusta, tai jopa tulipalosta, vaikka kuvissa ja matkistajien haastatteluissa selviääxä että kyseessä on vesihöyryä. Ei ollut ensimmäinen kerta.
Ei se ihmetytä koska hätäsimmät haastateltavat aina kertovat kertovat haistaneensa savun, niin se oli parissa ekassa tästäkin casesta lukemassa uutisessa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ekana tuli mieleen, että ohjaaja on työntänyt koneen suoraan maahan kun noin nätisti suoraan menee. Varsin erikoisesti tullaan. Jos olisi perän ohjainpintojen menetys, kaipa se kone jollain tapaa jatkaisi lentämistä, tai vaappuisi alas tullessaan.

Saa nähdä mitä paljastuu. Toivottavasti sentään eivät lentäjät ole sakanneet moottorivikaista konetta.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 053
1650541658078.png


voimme vain odottaa lisätietoa :smoke:

e:


Pelastuslaitos sai torstai-iltapäivällä kahden aikaan hälytyksen keskisuuresta ilmailuonnettomuudesta Porin lentokentällä.

Pelastuslaitos kuitenkin perui tehtävän ennen kohteeseen saapumista.


– Porin lentokentällä oli pienkone, joka oli päätynyt kiitoalueen ulkopuolelle nurmikolle. Paikalla oli lentokentän oma pelastusyksikkö, jotka kertoivat, ettei täällä tarvita pelastuslaitosta, kertoo Satakunnan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Janne Kumpulainen.

Pelastuslaitoksella ei ole tiedossa, mikä tämän aiheutti.

– Ei varmasti ole mistään kovin ihmeellisestä asiasta kyse. Saamme lisätietoja tapahtuneesta myöhemmin, Kumpulainen sanoo.

Pelastuslaitoksen tietojen mukaan tapahtunut ei aiheuttanut henkilö- tai kalustovahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.03.2020
Viestejä
28
Liittynyt
26.03.2020
Viestejä
28
Pari vuotta sitten välimereen tippu kone, ilmeisesti kakkosmies pisti röökiksi ja maski vuotanut happea.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Ei onneksi sentään turmaa tullut kun ap oli toki päällä, mutta herättäähän tämä ihmetystä. Eli kapteeni ja perämies ollut unilla ja koneeseen ei oltu siten saatu yhteyttä.

 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Ei onneksi sentään turmaa tullut kun ap oli toki päällä, mutta herättäähän tämä ihmetystä. Eli kapteeni ja perämies ollut unilla ja koneeseen ei oltu siten saatu yhte
Käsittämätöntä. Ja sitten vielä valehdellaan että radiossa vika
 

Norsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2021
Viestejä
181
Katselin dokumenttia MH 370 lennosta ja siinä silloinen Australian pääministeri sanoi että kyseessä oli itsemurha/murha lento.
Oli ilmeisesti reilu 20 minuuttia neuvotellut ensin jostain (oli kiertänyt ympyrää ja sen jälkeen suunnistanut avomerelle).
Mahdollisesti halusi veljensä vapaaksi joka oli juuri tuomittu.



Kenen kanssa se oli neuvotellut ja mistä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Katselin dokumenttia MH 370 lennosta ja siinä silloinen Australian pääministeri sanoi että kyseessä oli itsemurha/murha lento.
Oli ilmeisesti reilu 20 minuuttia neuvotellut ensin jostain (oli kiertänyt ympyrää ja sen jälkeen suunnistanut avomerelle).
Mahdollisesti halusi veljensä vapaaksi joka oli juuri tuomittu.



Kenen kanssa oli neuvotellut, ja miksi siitä ei ole kerrottu muissa lähteissä? Tuossa uutisessakaan ei ole mainittu mistään neuvotteluista.

Lentokoneen sisällä käydyistö neuvotteluista on vähän paha sanoa mitään, kun ei ole mustia laatikoita eikä muita tallenteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 245
Olisihan se kiva tietää jos joku on tehnyt sen päätöksen että terroristien kanssa ei neuvotella ja veljen vapauttamisen sijaan 239 kuollutta.
Ei sillä että asiaan olisi jotain ylevää ratkaisua, eiköhän tuo ole se globaalisti normaali toimintatapa. Kai sitä olisi voinut pitkittää ja valehdella että veli vapautetaan jne...
Mutta tarvitsisi faktoja eikä vain oletuksia. Todennäköisempi vaihtoehtohan olisi että se 20 minuuttia on käytetty ihan vaan pilotin päänsisäiseen jallajallaan.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Salaliittoteoriahan tuo on, koska mitään näyttöä sen tueksi ei ole.

Ja mikä tuo "pyöri 20min paikallaan" juttu on? Missään virallisissa dokumenteissa tai uutisissa ei muistaakseni tuollaista ole esitetty. Eikös siellä ollut transponderi pois päältä, joten miten edes nähdä pyörikö se ympyrää jossain?
 
Liittynyt
05.06.2019
Viestejä
176
Salaliittoteoriahan tuo on, koska mitään näyttöä sen tueksi ei ole.

Ja mikä tuo "pyöri 20min paikallaan" juttu on? Missään virallisissa dokumenteissa tai uutisissa ei muistaakseni tuollaista ole esitetty. Eikös siellä ollut transponderi pois päältä, joten miten edes nähdä pyörikö se ympyrää jossain?
Tässä videossa joku oli seuraillut jollain amatööriradiolla lentorataa ja tässäkin mainitaan 20 minuutin holding pattern. Dokumentin todenperäisyydestä ei ole hajua kun en tekniikkaa tunne.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 844


Tuossa 47 minuutin kohdalla kerrotaan mielenkiintoisesta löydöstä, että lentäjä olisi simulaattorilla harjoitellut lentämistä sinne mihin hän lopulta lensi oikealla koneella matkustajat mukanaan.
Alkaa olla aika selvä peli että pilotti murhasi matkustajat.

Kertoo myös hallitusten luotettavuudesta kun alistuvat tuollaiseen salaamiseen.
Käyttäytyvät kuin eivät haluaisi vasikoida (ettei heitä vasikoida?).
Kriminaalit hallitsee politiikassa.
Kyllähän toi simulaattori lento, tai lennot, on ollut tiedossa alusta asti. Ei sitä kukaan salaillut ole. Ja lensi mihin? Eikait sitäkään tiedetä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 502
Viestejä
4 193 062
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
ksepp0

Hinta.fi

Ylös Bottom