Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Mielenkiintoinen keissi jossa riittää foorumeilla pähkäiltävää ennen kuin tutkimusraportteja saadaan.

Itsellä tuli ekana mieleen ihmetys siitä missä lentäjät ovat olleet, ja mitä kone on tehnyt ilman lentäjiä? Ikään kuin "spiral dive" (mikä lie suomeksi) olisi syntynyt flight radarin mukaan. Tekninen puoli kiinnostaa, vai onko vain poltsikka loppunut?
 
Itsellä tuli ekana mieleen ihmetys siitä missä lentäjät ovat olleet, ja mitä kone on tehnyt ilman lentäjiä? Ikään kuin "spiral dive" (mikä lie suomeksi) olisi syntynyt flight radarin mukaan. Tekninen puoli kiinnostaa, vai onko vain poltsikka loppunut?
Käsitin että lentäjiä oli vain yksi. Jos oletetaan, että ohjaamossa ei tosiaan ollut ketään(kun tunnistaja ei nähnyt), ja päätellään että kaikki ovat olleet tajuttomina paineistusvian takia, niin olisi loogista että kone putosi kun polttoaine loppui. Ehkä lentäjä on puuhannut jotain muualla kuin ohjaamossa, tai sitten asioiden perkelöityessa yrittänyt ratkaista asiaa väärin menetelmin, sillä seurauksella että on mennyt matkustamoon pyörtymään, ja ohjaamo on jäänyt sillensä autopilotilla.
 
Hesari on täydentänyt:
Bild-lehden mukaan lentokoneen matkustamossa ilmeni ilmanpaineongelmia sen noustua ilmaan. Bild kertoo myös, että yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.
Ikävä tapaus.
 
Lensihän se 11 km korkeudessa pitkään, paineistus veke ja hypoksia ja kaikilta henki pois. Autopilotti lensi kunnes löpö loppui.

Täähän se kai todennäkösin vaihtoehto on.
 
Käsitin että lentäjiä oli vain yksi. Jos oletetaan, että ohjaamossa ei tosiaan ollut ketään(kun tunnistaja ei nähnyt), ja päätellään että kaikki ovat olleet tajuttomina paineistusvian takia, niin olisi loogista että kone putosi kun polttoaine loppui. Ehkä lentäjä on puuhannut jotain muualla kuin ohjaamossa, tai sitten asioiden perkelöityessa yrittänyt ratkaista asiaa väärin menetelmin, sillä seurauksella että on mennyt matkustamoon pyörtymään, ja ohjaamo on jäänyt sillensä autopilotilla.

Juu vaikuttaa, että pilotti tajuttomana ja Kölnin jälkeen autopilotti on jatkanut träkillä loppuun saakka. Noi ekat uutiset kertoi virheellisesti että kone olisi pyörinyt jotenkin hallitusti Ruotsissa ja Tanskassa ja tässä olisi ollut jotain suurempaakin draamaa.


Harmillinen tapaus ja menee varmaan lentäjän virheellisen toiminnan piikkiin.
 
Ei olisi ensimmäinen tapaus, kun pilotilta loppuu happi, ei edes yksityiskoneelle.
Ilmanpainehälytyksen tullessa pitäisi maskin laittamisen olla ensimmäinen asia, joka tehdään. Onkohan ohjeistus ollut kunnossa sen osalta ja maski saatavilla tehokkaasti?

e: Ja Amerikassa varastettiin pari päivää sitten pienkone:
 
Aika vanhana sitä saa lentsikkaa lennellä.

Saa, mutta tossa iässä lääkärintarkastus taitaa tulla 6kk välein. Niin ei ihan ilman kontrollia. Tai sitten vähintäänkin vuoden välein - ei ole noi eri lentolupien medikalit sillain tuttuja.
 
Seurasin tuota koneen loppumatkaa "livenä" Flightradarista ja Ruotsin meripelastuskopteria sen perässä. Eka tuumasin että jaa nyt se kääntyy Riikaan, mutta yhtäkkiä alkoi lentää ympyrää ja lentokorkeus putosi. Sitten se katos Flightradaristakin kokonaan.
Hurjaa tämä nykyaika kun lento-onnettomuuksiakin voi seurata livenä kotisohvalta.
 
Ilmanpainehälytyksen tullessa pitäisi maskin laittamisen olla ensimmäinen asia, joka tehdään. Onkohan ohjeistus ollut kunnossa sen osalta ja maski saatavilla tehokkaasti?

Paineistusvian toimenpiteet ja eme-descentti ovat sellaista peruskauraa, johon ei sinänsä tarvita monimutkaisia ohjeistuksia tai päivtyksiä. Maski naamalle ja syöksytys valmistajan ohjeen mukaisesti (autopilotilla). Yksinkertainen perusasia, joka opeteellaan ensimmäisten asioiden joukossa ja johon lennolla ollaan jatkuvasti varautuneita. Maski on kiinteästi ohjaamossa toimintavalmiina vasemman reiden vieressä, koko ajan esillä ja saatavilla.

Jotenkin vaikuttaa että tuossa on jotain hölmöilty, koska nousua on jatkettu paineistusviasta huolimatta ja asiasta on ehditty jo lennonjohdonkin kanssa juttelemaankin.


Aika vanhana sitä saa lentsikkaa lennellä.
[/URL]

Ykisityislentäjä saa lentää kirjaimellisesti hautaansa saakka. Medikaali (=ilmailulääkärin tarkastus) uusitaan yli 60 vuotiaana kahden vuoden välein, sitä ennen viiden vuoden välein. Esimerkiksi sydänsairauksista tulee olla jotakuikin terve jotta tuon läpäisee. Kaupallisessa liikenteessä yli 60 vuotiaita testataan puolen vuoden välein ja myös yli 40 vuotiaita jos haluaa lentää matkustajakonetta yksin.
 
Paineistusvian toimenpiteet ja eme-descentti ovat sellaista peruskauraa, johon ei sinänsä tarvita monimutkaisia ohjeistuksia tai päivtyksiä. Maski naamalle ja syöksytys valmistajan ohjeen mukaisesti (autopilotilla). Yksinkertainen perusasia, joka opeteellaan ensimmäisten asioiden joukossa ja johon lennolla ollaan jatkuvasti varautuneita. Maski on kiinteästi ohjaamossa toimintavalmiina vasemman reiden vieressä, koko ajan esillä ja saatavilla.
Aika erikoisessa asennossa pidät vasenta reittä, tai sitten tämän videon maski on eri paikassa kuin yleensä:
 
Jaa mitä, onko eri konetyyppien ohjaamoasetteluissa eroja? Eipä olisi uskonut.
Niin no tuosta videosta ei tosiaan selvinnyt mikä Citation tarkalleen ottaen oli kyseesssä, mutta oletan maskin sijainnin olevan samanlainen kuin turmakoneessa, koska videoon viitataan tässä analyysissä:
 
Aika erikoisessa asennossa pidät vasenta reittä, tai sitten tämän videon maski on eri paikassa kuin yleensä:


No eikö tuossa videossasi muka mielestäsi maski ollut "helposti saatavilla"?

Yhtä kaikki, se maskin saatavuus ei noissa bisnesjeteissä muodostu ongelmaksi, oli se sitten olkapään vierellä tai nostettavissa sivukonsolista reiden vierestä kuten monessa muussa citation -tyypissä.
 
Seurasin tuota koneen loppumatkaa "livenä" Flightradarista ja Ruotsin meripelastuskopteria sen perässä. Eka tuumasin että jaa nyt se kääntyy Riikaan, mutta yhtäkkiä alkoi lentää ympyrää ja lentokorkeus putosi. Sitten se katos Flightradaristakin kokonaan.
Hurjaa tämä nykyaika kun lento-onnettomuuksiakin voi seurata livenä kotisohvalta.
Toi ympyräkiertely voinut olla, että toisesta moottorista eka löpö loppu ja sit kaartaa ku vaan yks toiminnassa.
 
Kyllähän koneet yhdelläkin moottorilla lentelee, automaatio pitää koneen suorassa.
En ole lentäjä enkä tuota konetyyppiä tunne, mutta autopilottihan putoaa usein pois pelistä kun järjestelmä havaitsee jonkin vian ja hälyttää.

E: ja joka tapauksessa kone ei tietenkään pysty jatkamaan samassa korkeudessa yhdellä moottorilla, joten autopilotin ja automaattikaasun olisi mahdotonta jatkaa pyynnön toteuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä pelleilyä tuossa on?
Vaarallinen stuntti heikosti toteutettuna tai sitten täysi valmistautumattomuus tehtävään.

Vaihtoehtoisesti laajemmin viitattiin pelleilyllä näytöksiin, joissa päästetään liikaa liian vaativia koneita ilmatilaan tekemään liian vaarallisia juttuja.
 
Ihan perinteinen Pilot error tuo ollu. Kingcobra pilotilla koneen vatsapuoli oli B17:sta päin ja kone loivassa kaarteessa. Näin ollen B17 on ollut näkymättömissä ihan viimeiseen asti (kunnes siipi tulee potkurin takaa näkyviin). B17 oli myöskin kaartamassa vasemmalle ja todennäköisesti Kingcobran pilotti tiesi kyllä B17:sen olevan siellä suunnassa, mutta mahdollisesti edellisen näköhavainnon aikana B17 ollut vaakalennossa, eikä siten ole rekisteröitynyt mahdollisena riskinä.

Vähän pidempi video eri kuvaajalta Twitterissä
 
Sen luokan toimintaa, että henkiin jääneet museokoneiden omistajat saattavat miettiä kahdesti osallistumistaan lentonäytösten yhteisesiintymisiin. Noissa vehkeissä on hyvin rajoitettu näkyvyys eteenpäin.
 
Ihan perinteinen Pilot error tuo ollu. Kingcobra pilotilla koneen vatsapuoli oli B17:sta päin ja kone loivassa kaarteessa. Näin ollen B17 on ollut näkymättömissä ihan viimeiseen asti (kunnes siipi tulee potkurin takaa näkyviin). B17 oli myöskin kaartamassa vasemmalle ja todennäköisesti Kingcobran pilotti tiesi kyllä B17:sen olevan siellä suunnassa, mutta mahdollisesti edellisen näköhavainnon aikana B17 ollut vaakalennossa, eikä siten ole rekisteröitynyt mahdollisena riskinä.

Vähän pidempi video eri kuvaajalta Twitterissä

En usko että yksinkertainen lentäjän virhearvio johtaa välttämättä tuon tason toimintaan. Tuo on ollut usean koneen yhtäaikainen näytöslento jossa toiminta pitäisi olls hyvin organisoitua yksittäisten lentäjien osalta. Yleinen ohjeistus, näytöksen lennonjohto tms toiminnan ohjaaja, tai ihan mikä muu tahansa muu usean koneen samanaikaisen näytöslennon mahdollistava syy voi yhtä hyvin paljastua puutteelliseksi. Twitterin mukaan kyseessä on koskeneet ilmavoimien lentäjät.

Onneksi tuo tutkitaan, jotta syyt ja taustatekijät selviää.
 
Suht poikkeuksellista nähdä tuollaista kuvamateriaalia matkustamosta.

Väittäisin että paskapuhetta.

Mutta mitähän tuossa nyt sitten tapahtui. Oliko koneessa joku vika vai miksi tuo kaarros sai aikaan täyden flippaamisen.
 
Väittäisin että paskapuhetta.

Mutta mitähän tuossa nyt sitten tapahtui. Oliko koneessa joku vika vai miksi tuo kaarros sai aikaan täyden flippaamisen.
Mietin myös, että tuo video voi hyvinkin olla feikki. Juuri H-hetki on leikattu pois, ja sitten leikkaantuu keskelle tulimyrskyä, jollaisessa kuvaaminen (ja kuvauslaitteiston eli kännykän) kestäminen tuntuu absurdilta.
 
Väittäisin että paskapuhetta.

?? Mikä siis on paskapuhetta? Että tuollaiset videot ovat suht poikkeuksellisia?

Vai meinasitko ettei ole aito? Se on tietty mahdollista.

Oliko koneessa joku vika vai miksi tuo kaarros sai aikaan täyden flippaamisen.

Jotenkin näyttäisi että vasen siipi sakkaa ja aiheuttaa kippaamisen. Miksi sakkaa? Liian matala nopeus (lentäjien moka, moottorihäiriö, joku automatiikka toimii oudosti, mittari näyttää väärää nopeutta), väärät laskusiivekkeasetukset? Mene ja tiedä. Tallentimet ainakin löydetty ja hyvässä kunnossa, eli luultavasti aika pian saadaan tietoa, mikä meni pieleen tuolla lennolla.
 
Mietin myös, että tuo video voi hyvinkin olla feikki. Juuri H-hetki on leikattu pois, ja sitten leikkaantuu keskelle tulimyrskyä, jollaisessa kuvaaminen (ja kuvauslaitteiston eli kännykän) kestäminen tuntuu absurdilta.

Aika monella lentämiseen keskittyvällä saitilla pidetään aitona. Maamerkit esimerkiksi täsmäävät onnettomuuslentoon, samoin kuin lentokoneen asento. Ilmeisesti kuvaaja streamannut, noin matalalla torneihin saa jo yhteyden (vaikka ei tietysti saisi näin tehdä, mutta kyllä näitä Suomessakin välillä näkee).

Ihan varma ei toki voi olla.
 
Mietin myös, että tuo video voi hyvinkin olla feikki. Juuri H-hetki on leikattu pois, ja sitten leikkaantuu keskelle tulimyrskyä, jollaisessa kuvaaminen (ja kuvauslaitteiston eli kännykän) kestäminen tuntuu absurdilta.
Katsottiinko sama video? Tuossa ei ole mitään leikattu.

Edit: Aa...et siis meinannut tuota matkustamon sisältä kuvattua videota.
 
Tällä kanavalla on hyviä analyysejä yleensä noista lento-onnettomuuksista. Ja se aina päivittää uuteen videoon, kun tulee lisätietoa:
 
Minusta tuo näyttää siltä, että ensin nousee nokka ja sitten lähtee vasen siipi alta. Vetoa lisäämällä koneen saa tietenkin sakkaamaan, mutta miksi tuossa olisi vedetty?
 
Minusta tuo näyttää siltä, että ensin nousee nokka ja sitten lähtee vasen siipi alta. Vetoa lisäämällä koneen saa tietenkin sakkaamaan, mutta miksi tuossa olisi vedetty?

Ai miksi olisi vedetty? jos kone huuta sakkausta niin kai sitä vedetään ylöspäin, mutta miksi tuohon tilanteeseeen on jouduttu ylipäätään.
 
Mitähän tuollaisen koneen automatiikka hölöttää silloin, kun ollaan sakkaustilassa ja lähellä maanpintaa? Tuleeko sieltä "stall, stall" ja "pull up" samanaikaisesti? Siinä on pilotilla mietittävää, kumpaa uskoa. :smoke:
 
Jos kone on sakkaustilassa, se ei korjaudu nokkaa nostamalla missään korkeudessa. Inhimillinen reaktio on toki varsinkin maanpinnan läheisyydessä se, että koneen pudotessa vedetään ylöspäin, jotta se nousisi. Lentäjien koulutuksessa pyritään oppimaan eroon tällaisista reaktioista, mutta kuten onnettomuusdokumenteista näkee, ne alkeelliset reaktiot palaavat toisinaan pintaan kokeneillakin lentäjillä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 554
Viestejä
4 557 105
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom