Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Nyt tuli nähtyä tuosta lentoturmatutkinnasta kyllä niin härö-jakso ettei mitään määrää.
Aeroflot flight 821.

Siis jakson perusteella koneen puikkoihin oli päässyt kaksi tyyppiä, joista kumpikaan ei osaa kyseisellä lentokoneella lentää eivätkä tajua mittareita.
Kannattaakohan sitä muutenkaan mennä ikinä venäläisten lentämään länsimaalaiseen koneeseen, koska keinohorisontti toimii päinvastoin kuin venäläisessä vastineessa ja on aina riski, että mittarilennossa korjaavat kallistuman kääntämällä lisää kallistuman puolelle.

Mutta siis moottoreissa oli reilu ero voimantuotossa ja se olisi pitänyt osata kompensoida, mutta lentäjä oli siinä täysi käsi. Oli reputtanut kyseisen virhetilanteen simulaattorissa ja sama tilanne oli kapteeninkin kohdalla. Matkalennolla automaattikaasu hoiti ongelmat, mutta kun alettiin laskeutumaan, niin automaatti meni pois päältä. Samoin autopilotti. Kone lähti sitten kaartamaan ja kallistumaan eikä lentäjä osannut korjata tilannetta.
Hädissään käski kapteenin ottamaan ohjat. Kapteeni vastasi ettei hänkään osaa. Käänsi kuitenkin reilusti kallistuman puolelle, kun ei osannut lukea keinohorisonttia ja sitten syöksyttiin maahan. Toki kapteeni oli vielä kännissäkin.
 
Vähän vaikuttaa siltä, että tällä kertaa kävi todella hyvä tuuri, että oli tuollainen maissipelto lähellä jonne laskeutua, ja lisäksi kasvusto on niin pitkää tähän aikaan vuodesta että pehmensi varmaan mukavasti.

Jos toi pelto oli suoraan edessä, niin eihän tässä pilottien välttämättä tarvinnut tehdä juuri mitään muuta kuin pitää nokka ylhäällä laskeutumishetkellä...

Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.

Videossa näkyy hyvin, miten nopeasti kone on tuohon pellolle pysähtynyt ja toisaalta miten paljon peltoa on ympäristössä ollut, eli tuskinpa on lentäjillä suuria ongelmia ollut pakkolaskupaikan löytämisessä...

Liveleak.com - Emergency landing of bird-hit Ural Airlines Airbus A321 in corn field
 
Viimeksi muokattu:
Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.

Niin, ulkomuistista lentoturmatutkinta taisi kertoa, että tuo oli yksi harvoista onnistuneista laskuista veteen. Se oli sentään joki, missä aallokko taisi olla kohtuullisen pientä. Mereen ei ole tainnut yksikään lasku onnistua. Aallokko niin suurta, että kone hajoaa palasiksi.
 
Videon perusteella ainakin toinen moottori oli käynnissä, joten ihmetyttää miksi piti laskeutua pellolle, eikä takaisin kentälle. Ehkä selviää myöhemmin.
 
Videon perusteella ainakin toinen moottori oli käynnissä, joten ihmetyttää miksi piti laskeutua pellolle, eikä takaisin kentälle. Ehkä selviää myöhemmin.

Eikös se käynyt kuin vanha romu ruohonleikkuri vähän huonosti ainakin äänen perusteella.
 
Eikös se käynyt kuin vanha romu ruohonleikkuri vähän huonosti ainakin äänen perusteella.

Tuon videon perusteella vaikuttaa, että juttu meni näin:

1. Kone nousee normaalisti, kunnes osuu lokkiparveen.
2. Automatiikka vähentää tehoa, koska tuulettimen lavat on vaurioituneet ja ahdin ei saa tarpeeksi ilmaa.
3. Pilotit nostaa tehoja, jolloin moottorit alkaa sakkaamaan.
4. Tehoa ei lasketa ja moottorit sakkaa, joten kone tulee alas itsestään.



Huvittaa kyllä taas uutisointi:

”Ihme Ramenskin yllä” – Venäläinen matkustajakone törmäsi lokkiparveen ja teki pakkolaskun maissipeltoon

"Venäjän ilmailuviranomaiset kertoivat, että koneen moottorit oli pakkolaskun sattuessa sammutettu ja laskutelineet nostettu ylös."

Videosta kuulee ihan selvästi, että moottorit oli kyllä käynnissä ihan loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuota konetta ei käännetty pellon suuntaisesti vaan oli pakko vetää ojan yli? Miksi laskutelineitä ei laskettu (no olisivat kyllä menneet paskaksi tuossa ojassa), aikaahan olisi ollut?
 
Miksi tuota konetta ei käännetty pellon suuntaisesti vaan oli pakko vetää ojan yli? Miksi laskutelineitä ei laskettu (no olisivat kyllä menneet paskaksi tuossa ojassa), aikaahan olisi ollut?
Miksi olisi laskettu laskutelineet? Ymmärtääkseni protokollaan kuuluu, että heinikkoon tai veteen laskeudutaan ilman telineitä.. Tuollaisessa maastossa telineistä on vain haittaa ja ne voivat saada koneen pyörimään.
 
Luulisi rattaitten saattavan koneen äkkiä niin että olisi halki poikki tuollaisessa pellossa. Miksi sitten moottorit eivät sitä tehneet en tiedä.
 
Miksi olisi laskettu laskutelineet? Ymmärtääkseni protokollaan kuuluu, että heinikkoon tai veteen laskeudutaan ilman telineitä.. Tuollaisessa maastossa telineistä on vain haittaa ja ne voivat saada koneen pyörimään.
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu. Enää ei ihmetytä kuin että miksi oli pakko vetään noiden poikkiojien yli kun pienellä suunnanvaihdolla olisi päässyt lohkon suuntaisesti...
 
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu. Enää ei ihmetytä kuin että miksi oli pakko vetään noiden poikkiojien yli kun pienellä suunnanvaihdolla olisi päässyt lohkon suuntaisesti...
Ei sitä suuntaa niin vain muuteta noissa nopeuksissa ja korkeuksissa, siinä on aika ilmeinen sakkaamisen vaara.. Ja haitanneeko se oja sitten mitään loppujen lopuksi, näköjään ei. Tietysti ne sun laskutelineet olisi ainakin töksähtäneet siihen "kivasti".
 
Minä väitän että mentiin kyllä suoraan mutta moottorit veti kieroon.
 
Tuon videon perusteella vaikuttaa, että juttu meni näin:

1. Kone nousee normaalisti, kunnes osuu lokkiparveen.
2. Automatiikka vähentää tehoa, koska tuulettimen lavat on vaurioituneet ja ahdin ei saa tarpeeksi ilmaa.
3. Pilotit nostaa tehoja, jolloin moottorit alkaa sakkaamaan.
4. Tehoa ei lasketa ja moottorit sakkaa, joten kone tulee alas itsestään.



Huvittaa kyllä taas uutisointi:

”Ihme Ramenskin yllä” – Venäläinen matkustajakone törmäsi lokkiparveen ja teki pakkolaskun maissipeltoon

"Venäjän ilmailuviranomaiset kertoivat, että koneen moottorit oli pakkolaskun sattuessa sammutettu ja laskutelineet nostettu ylös."

Videosta kuulee ihan selvästi, että moottorit oli kyllä käynnissä ihan loppuun asti.

Hienoa että pystyt sieltä näytön toiselta puolelta toteamaan että väärin laskeuduttu ja kuulemaan kuinka toinen moottori toimii täydellisesti. :tup:

Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.
 
Miksi olisi laskettu laskutelineet?

APU Start
FLAPS Lever 2
VAPP Determine
SPOILERS ARM
LANDING GEAR DOWN by GRAVITY
BRACE
Touchdown at minimum VS

Toisaalta, kaverit kävi 500 jalan korkeudessa. Todennäköisesti aikaa mihinkään muuhun kuin sopivan trimmin ja pellon valitsemiseen ei ollut.
 
Hienoa että pystyt sieltä näytön toiselta puolelta toteamaan että väärin laskeuduttu ja kuulemaan kuinka toinen moottori toimii täydellisesti. :tup:

Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.

Niin kaikki on tosiaan spekulointia tuon videon perusteella, ei voi tietää toimiko toinen moottori normaalisti, vai oliko molemmissa vikaa.

Tuntuu vaan venäläisillä olevan aina kiire tuoda kone tonttiin kun jokin vika ilmenee. Se taannoinen salama-iski-koneeseen-ja-meni-radio-pimeeksi -tapaus, missä kone sytty palamaan kiitoradalla, kun tultiin tonttiin liian painavalla koneella rajusti. Mikään pakko ei olisi ollut heti tehdä hätälaskua.
 
APU Start
FLAPS Lever 2
VAPP Determine
SPOILERS ARM
LANDING GEAR DOWN by GRAVITY
BRACE
Touchdown at minimum VS

Toisaalta, kaverit kävi 500 jalan korkeudessa. Todennäköisesti aikaa mihinkään muuhun kuin sopivan trimmin ja pellon valitsemiseen ei ollut.

Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.
 
Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.

Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
 
Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
Itse myöskin maallikkona voisin kuvitella tilanteen niin, että siinä vaiheessa kun takatelineet osuvat ja uppoavat peltoon, niin koneen nokka iskeytyy voimalla alas rikkoen koneen rungon.
 
Mun mielestäni riski on aika ilmeinen, että laskutelineet toimii vipuvarsina ja saattavat vääntää konetta arvaamattomiin suuntiin laskeutumisessa. Lasku ilman telineitä pehmeään peltoon tuntuu fiksummalta.

Sitä paitsi laskutelineet hidastaa ilmassa vauhtia, jota muutenkaan ei tuossa vaiheessa ollut liiemmälti... Kone olisi saattanut sakata samantien kun telineet olisi tulleet ulos.
 
Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.

"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.

british_airways_38_undershoot_aaib_1-2010_figure_1.png


Tuossakin kone laskeutui samankaltaiseen pehmeään peltoon.

Mutta, kaikki selvisivät Venäjällä hengissä ja ilman suurempia (?) vammoja. Mitäpä tuosta mitään muuttamaan. Haastava tilanne ohjaajille.
 
^ Maissisato on ollut varmaan parin metrin korkuista tähän aikaan vuodesta, kun taas toi kiitoradan viheriö lienee aika matalaa. Että on noissa ainakin se ero.
 
Onkohan siellä ollut mahdollisesti kova vastatuuli? Silloinhan kone voi tulla huomattavasti hitaampaa nopeutta alas. Edelleenkin kysyn miksi nuo moottorit eivät repineet edes itseään irti?
 
Onkohan siellä ollut mahdollisesti kova vastatuuli? Silloinhan kone voi tulla huomattavasti hitaampaa nopeutta alas. Edelleenkin kysyn miksi nuo moottorit eivät repineet edes itseään irti?
Moottorit eivät ota ensimmäisenä maahan kiinni vaan koneen runko, ja moottorit ovat kyntäneet lähinnä maissisatoa eikä niinkään maapohjaa. Ei ne ihan niin pienestä irti repeä.
 
Moottorit eivät ota ensimmäisenä maahan kiinni vaan koneen runko, ja moottorit ovat kyntäneet lähinnä maissisatoa eikä niinkään maapohjaa. Ei ne ihan niin pienestä irti repeä.

Jaa no jos olisi tullut Boeing MAX -kone alas niin eikö siinä jouduttu telineitäkin muokkaamaan isommiksi tai siis pidemmiksi koska muuten moottorit olisivat raapineet maata.
 
Jaa no jos olisi tullut Boeing MAX -kone alas niin eikö siinä jouduttu telineitäkin muokkaamaan isommiksi tai siis pidemmiksi koska muuten moottorit olisivat raapineet maata.
Ainakin itse moottorien alaosaa muutettiin tasaisemmaksi...

Anyways, pitkä maissisato on tässä tapauksessa varmaan ollut onni onnettomuudessa ja pehmentänyt pakkolaskua. Tuollaiseen parimetriseen maissipeltoon kun rysäyttää, niin sitähän voi lähinnä verrata että rysäyttäisi höyhenkasaan...
 
"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.

british_airways_38_undershoot_aaib_1-2010_figure_1.png


Tuossakin kone laskeutui samankaltaiseen pehmeään peltoon.

Mutta, kaikki selvisivät Venäjällä hengissä ja ilman suurempia (?) vammoja. Mitäpä tuosta mitään muuttamaan. Haastava tilanne ohjaajille.
Joo voi olla että telineet auttaa, en tiedä, mutta tuossa sun kuvassa on ollut tarkoitus päästä asfaltille asti, ettäei oikein voi verrata..
 
Joo voi olla että telineet auttaa, en tiedä, mutta tuossa sun kuvassa on ollut tarkoitus päästä asfaltille asti, ettäei oikein voi verrata..

Tuossa tapauksessa lienee huono juttu. Asfalttihan on pinnassa ja pelto kyntää syvässä. Tulee vähän asfalttia repivä vaikutus hetkessä. Mutta nyt näytti liike olleen jo pysähtynyt peltoon....
 
Anyways, pitkä maissisato on tässä tapauksessa varmaan ollut onni onnettomuudessa ja pehmentänyt pakkolaskua. Tuollaiseen parimetriseen maissipeltoon kun rysäyttää, niin sitähän voi lähinnä verrata että rysäyttäisi höyhenkasaan...
Ei näissä vertauksissa ole kyllä mitään järkeä, koneen kannalta ihan yks lysti että oliko siinä maissia vai ei. Fillarilla puskaan ajaessa ja niillä massoilla pelattaessa jotain "iloa" tuosta maissista olisi voinut ollakin sarvien yli lentävälle kuskille.
 
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu.
Tasainen varmaan joo, mutta pelto ei olisi kestänyt koneen painoa laskutelineet alhaalla. Voisin äkkiseltään veikata, että airbus a321:n yksi päälaskutelineen rengas kannattelee jotain 20 tonnia painoa, joten peltoon kohdistuva pintapaine olisi sitä luokkaa, että koneen renkaat voisivat upota siihen. Lopputulos olisi aika huono, jos päälaskutelineen toisen puolen renkaat sattuisivat uppoamaan syvemmälle kuin toisen ja kone kiepsahtaisi siipi maahan osuen tms.
 
Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
Ne telineet kun kääntyy sinne alle, ne ei pehmennä, ne repii kaiken rikki ja pahimmillaan kone menee katki siitä kohtaan.
 
Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.

No ei se nyt kamalan epäreilukaan ole. Veteen laskeutuminen on toki vaikeampi suoritus ja ympäristö urbaanimpi, mutta toisaalta Sullyllä ja kumppaneilla oli korkeutta 3000 jalkaa, venäläismiehistölle 750 jalkaa. Se, että pakkolasku peltoon onnistuu matkustajakoneella ilman kuolonuhreja edellyttää onnea ja asioiden tekemistä oikein.

Niin ja tietääkseni A321:n checklistin mukaan telineet otetaan maastolaskussa ulos.
 
No ei se nyt kamalan epäreilukaan ole. Veteen laskeutuminen on toki vaikeampi suoritus ja ympäristö urbaanimpi, mutta toisaalta Sullyllä ja kumppaneilla oli korkeutta 3000 jalkaa, venäläismiehistölle 750 jalkaa. Se, että pakkolasku peltoon onnistuu matkustajakoneella ilman kuolonuhreja edellyttää onnea ja asioiden tekemistä oikein.
No siis alueella ei muuta ollutkaan kuin peltoa, eikä pilotit ihan hirveästi mitään ehtineet tehdä paitsi laskeutua suoraan edessä olevaan kohtaan. Ihan hyvä suoritus kyllä, ei siinä mitään, mutta ei millään tavalla verrannollinen Sullyn suoritukseen.

Ja vastaava on muuten sattunut Ruotsissakin 1990-luvulla, sielläkään kukaan ei kuollut...
 
"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.

british_airways_38_undershoot_aaib_1-2010_figure_1.png
Eipä kyllä näytä tuossa kuvassa kestäneet telineet pitkään vaan menneet päreiksi lähes saman tien töksähdettyään pehmeään maahan.
Nuo ulommat pitkät urathan ovat moottorien tekemät.


Ne telineet kun kääntyy sinne alle, ne ei pehmennä, ne repii kaiken rikki ja pahimmillaan kone menee katki siitä kohtaan.
Pahimmillaan toisen laskutelineen pettäminen kiepauttaisi toisen siiven maahan vauhdista.
 
Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.

Näin. Lentäjillä on varmaankin ollut hyvin konkreettinen käsitys siitä, paljonko moottorit suostuivat voimaa tuottamaan. Yksi pata tyhjäkäynnillä, tjsp, ei juuri lämmitä, jos kasa rautaa pitäisi saada taivaalle.

Jäätävän hieno suoritus, jossa tavanomainen lentoonlähtö muuttui yhtäkkiä pakkolaskutilanteeksi. Lopputuloksen kannalta oleellista lienee ollut, että konetta lennettiin hallitusti loppuun asti. Toinen hyvä juttu varmaankin oli, että tehtiin maastolasku pellolle etusektorissa eikä yritetty palata jyrkällä kaarrolla takaisin kentälle.

Olikohan lentäjillä purjelentokokemusta? :D

Eipä kyllä näytä tuossa kuvassa kestäneet telineet pitkään vaan menneet päreiksi lähes saman tien töksähdettyään pehmeään maahan.
Nuo ulommat pitkät urathan ovat moottorien tekemät.

Pahimmillaan toisen laskutelineen pettäminen kiepauttaisi toisen siiven maahan vauhdista.

Laskutelineiden meno päreiksi ei tosiaan ole ihan harmiton tapahtuma lentokoneen muille rakenteille. Ne nyt kumminkin on yksiä koneen lujimmista osista. Tuossa 777:n laskussa telineet tulivat siivestä läpi ja joku matkustaja taisi saada vammojakin juuri laskutelineistä.

DC10/MD11:ssä laskuteline oli kiinnitetty jämäkästi siipisalon alle. Tämän varjopuolena oli, että todella kovassa laskussa meni toinen siipi poikki ja jäljellejäänyt siipi kiepautti koneen katolleen (esim. FedEx Naritassa).
 
Helsinki-Vantaan-lentoja on käännytetty varakentille

Hong Kongista tulossa ollut lento AY100 on kääntynyt varakentälle. Sen piti laskeutua aamulla kello 6 Helsinki-Vantaalle.
Syyskuun ensimmäinen päivä alkoi hyvin lämpimänä mutta sumuisena monin paikoin Suomessa. Tämä vaikeuttaa lentoliikennettä.

– Joitakin Helsinki-Vantaalle tulossa olleita lentoja on käännytetty sumun vuoksi varakentille sunnuntaiaamuna, Finavian viestinnästä vahvistetaan Ilta-Sanomille.

Ainakin nämä kääntyneet
Hong Kongista tulossa ollut lento AY100 on käännytetty varakentälle. Sen piti laskeutua aamulla kello 6 Helsinki-Vantaalle.

Finavian sivuilta selviää, että myös kello 8.30 Helsinki-Vantaalle laskeutuvaksi odotettu lento HO1607, AY3152 Shanghai Pudongista on kääntynyt.

Petri Turunen

Mikä tai missä se varakenttä on?
 
Pudonneessa ukrainalaiskoneessa tapahtui ”jotakin katastrofaalista” – asiantuntija löytää turmasta outoja yksityiskohtia

Iranin turmaan liittyen suomalainen asiantuntemus taas huipussaan:

"Maahansyöksy tapahtui vain hieman sen jälkeen, kun Iran oli tehnyt ohjusiskuja Yhdysvaltojen sotilastukikohtiin Irakissa. Wright arvioi kuitenkin jo aiemmin keskiviikkona uutistoimisto AFP:lle, ettei kyse ole alasampumisesta. Mikään ei tällä hetkellä viittaa turman liittymisestä konfliktiin.

Professori korostaa, että onnettomuudesta on vain vähän aikaa, mutta joka tapauksessa se vaikuttaa jo nyt perin erikoiselta."

Mitä ihmeen järkeä on ns. asiantuntijan mennä tuo alasampumisen mahdollisuus suoralta kädeltä sivuuttamaan, kun niin kuin tuosta jutusta käy ilmi itsekin kuitenkin huomaa nuo selvät yhtäläisyydet jonkinlaisen räjähdyksen aiheuttamiin tapauksiin. :facepalm:
 
Pudonneessa ukrainalaiskoneessa tapahtui ”jotakin katastrofaalista” – asiantuntija löytää turmasta outoja yksityiskohtia

Iranin turmaan liittyen suomalainen asiantuntemus taas huipussaan:

"Maahansyöksy tapahtui vain hieman sen jälkeen, kun Iran oli tehnyt ohjusiskuja Yhdysvaltojen sotilastukikohtiin Irakissa. Wright arvioi kuitenkin jo aiemmin keskiviikkona uutistoimisto AFP:lle, ettei kyse ole alasampumisesta. Mikään ei tällä hetkellä viittaa turman liittymisestä konfliktiin.

Professori korostaa, että onnettomuudesta on vain vähän aikaa, mutta joka tapauksessa se vaikuttaa jo nyt perin erikoiselta."

Mitä ihmeen järkeä on ns. asiantuntijan mennä tuo alasampumisen mahdollisuus suoralta kädeltä sivuuttamaan, kun niin kuin tuosta jutusta käy ilmi itsekin kuitenkin huomaa nuo selvät yhtäläisyydet jonkinlaisen räjähdyksen aiheuttamiin tapauksiin. :facepalm:

Ja nyt sitten vahvistetaan, että se oli ohjusisku.
Viranomaislähteet vahvistavat: Ukrainalaiskoneen pudotti ohjus – mediatietojen mukaan osuma oli vahinko

Sanoisin kyllä, että ihmiset ottavat ihan itse kovia riskejä, kun matkustelevat maailman paskastanioissa.
 
Ottamatta mitenkään kantaa oliko ohjusisku voi vaan todeta että voiko länsimaiset mediat todeta jotain muuta?
Mitä kantaa ottamattomuutta on vihjata, että väite ohjusiskusta on propagandaa ja länsimainen media on iranilais/venäläisvastainen propagandatorvi? Aivan, ei se ole kantaa ottamattomuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 663
Viestejä
4 561 379
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom