Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Ja perinteiseen tapaan liikenneministeri on jo kertonut onnettomuuden syyn... "Liian kova laskeutuminen". Jännä kun aina tietyissä maissa pitää jonkun korkea-arvoisen kommentoida syytä välittömästi...
 
Kuvien perusteella kyllä pienoinen ihme, jos tuo onnettomuus ei ole kuolonuhreja vaatinut.
Kolme kuollut.


Edellisen kerran mennyt pitkäksi samalla kentällä 7.1.2020. Pegasus Boeing 737 Skids Off Runway – Aeronautics

Ja löytyi myös pari vuotta sitten yksi vastaavanlainen tapaus samalta yhtiöltä. Pegasus Airlines Boeing 737 Runway Excursion Down a Cliff
pegasus_b738_tc-cpf_trabzon_180113_4-640x360.jpg
 
Pakistanissa tuli hiljattain tonttiin lento 8303 (A320). Tulivat ensin ilman laskutelineitä, moottorit raapivat kenttää ja vetivät ylös. Moottorit mäsäksi ja syöksyi kaupunkiin. Unohtivat mm. kertoa lennonjohdolle että telineet ei toimi.
Liitteenä youtube video jossa on ainakin joku versio tapahtumien kulusta.
 
Tulivat ensin ilman laskutelineitä, moottorit raapivat kenttää ja vetivät ylös.
Siinäpä mallisuoritus. Toisaalta tällainen perseily on mukana rumentamassa yhteistilastoja ja konetyyppikohtaisia tilastoja, joten turvallisuus on kehittynyt oikeissa ja normaaleissa lentoyhtiöissä vielä enemmän kuin voisi kuvitella.
 
Jos laskutelineet ei laskeutuneet niin mitä olisi pitänyt tehdä. Hudson-joet?
 
Jos laskutelineet ei laskeutuneet niin mitä olisi pitänyt tehdä. Hudson-joet?
En nyt ymmärrä, vitsailetko. Ei mihinkään jontkaan suunnitellusti laskeuduta, jos lentokentälle asti pääsee. Kiitotielle mennään myös mahalaskuna, vaahdotus on yleinen varotoimi.

Tilanteessa pitää tietenkin ilmoittaa ja tehdä hätälaskeutuminen lennonjohdon ohjeen mukaan. Melko itsestäänselvää on myös, että ylösvedon tarvetta kosketuksen jälkeen ei saa syntyä.
 
En nyt ymmärrä, vitsailetko. Ei mihinkään jontkaan suunnitellusti laskeuduta, jos lentokentälle asti pääsee. Kiitotielle mennään myös mahalaskuna, vaahdotus on yleinen varotoimi.

Tilanteessa pitää tietenkin ilmoittaa ja tehdä hätälaskeutuminen lennonjohdon ohjeen mukaan. Melko itsestäänselvää on myös, että ylösvedon tarvetta kosketuksen jälkeen ei saa syntyä.

Mistä tuo nyt sitten yleensä johtuu, että laskutelineet ei vain laskeudu.

Tokihan se nyt on kummallista, että tuota ei ilmoitettu kentälle.
 
Mistä tuo nyt sitten yleensä johtuu, että laskutelineet ei vain laskeudu.

Tokihan se nyt on kummallista, että tuota ei ilmoitettu kentälle.
Laajasti sanottuna yleensä teknisestä viasta, vaikka voi johtua myös lentäjien virheestä. Silloin tilannekuva tosin eroaisi. Nythän kaiketi oli ensin tekninen vika laskutelineessä ja sitten sarja muita lentäjän virheitä jotka aiheuttivat onnettomuuden.

Tarkemmin sanottuna vian syitä ja paikkoja lienee loputtomasti. Sähköisiä, hydraulisia, mekaanisia, ainakin teoriassa myös ohjelmallisia. Oireitakin on monenlaisia. Yksi tai useampi teline voi olla laskeutumatta, lukittumatta tai lukitus epävarma tai auettuaan teline selvästi viallinen. On käynyt niinkin, että teline toimi normaalisti mutta merkkivalo näytti, ettei olisi lukittunut auki. Tällöin seuraa normaali laskeutuminen varotoimien keskellä.
 
Lyhyesti: Kone tuli liian korkealla liian lähelle kenttää ohjaajien töhöilyn johdosta. Kone vähentää korkeutta hetkittäin jopa 7000 jalkaa minuutissa siinä, missä normaaliprofiililla mennään maksimissaan alle tuhat jalkaa minuutissa. Nopean korkeudenvähentämisen seurauksena koneella on runsaasti nopeutta ja kun ohjaaja valitsee tellingit alas yrittäessään vähentää nopeutta ei kone suostu näin tekemään ylinopeuden vuoksi. Laskutelineiden valitsinvipu jää alas, mutta telineet ovat edelleen sisällä. Ohjaajat töhöilevät lisää, eivät tarkista ovatko telineet oikeasti alhaalla ja yrittävät laskeutumista. Oikea tapa olisi ollut kierrättää valitsin ylhäällä alle Vle:n ja onnettomuus olisi (ehkä) vältetty.
 
Lyhyesti: Kone tuli liian korkealla liian lähelle kenttää ohjaajien töhöilyn johdosta. Kone vähentää korkeutta hetkittäin jopa 7000 jalkaa minuutissa siinä, missä normaaliprofiililla mennään maksimissaan alle tuhat jalkaa minuutissa. Nopean korkeudenvähentämisen seurauksena koneella on runsaasti nopeutta ja kun ohjaaja valitsee tellingit alas yrittäessään vähentää nopeutta ei kone suostu näin tekemään ylinopeuden vuoksi. Laskutelineiden valitsinvipu jää alas, mutta telineet ovat edelleen sisällä. Ohjaajat töhöilevät lisää, eivät tarkista ovatko telineet oikeasti alhaalla ja yrittävät laskeutumista. Oikea tapa olisi ollut kierrättää valitsin ylhäällä alle Vle:n ja onnettomuus olisi (ehkä) vältetty.

Mistä tiedät, että telineitä ei yritetty laskea jo liun päällä? Ilman telineitä olisi varsin outo tapa ottaa liuku ylhäältä kiinni. Telineet ovat erittäin tehokas ilmajarru, joten tultaesaa loppulähestymiseen hot'n high - tyylillä, telineet otetaan aivan varmasti ulos ajoissa. Wikipedian mukaan kone oli n. 7000 jalassa 10 mailin kohdalla josta lentäjät ovat vielä päässeet liukuun kiinni (3000 ft @ 5 NM).

Oma veikkaus, siis puhdas arvaus, on että juurisyyksi paljastuu yhtiökulttuuri yhdistettynä kokeneeseen ja taitavaan lentäjään, joka omasta mielestään osaa ratkaista ongelmat.

Lentoprofiilin perusteella veikkaan, että on saatu telinevikailmoitus jo ajoissa tai nousussa, ei jaksettu puuttua protokollan mukaisesti, vaan vapautettu telineet manuaalisesti ja tehty korkea lähestymiseen tulo tarkoituksella jotta G voimat pudottaisi telineet. Lentäjä jäänyt vielä maavaikutukseen himmailemaan toivoen, että "kyllä ne sieltä tulee, on ne ennenkin tulleet", sitten itse raapaisu onkin sitten vahinko.

Tuolla on 3.5 km kiitotie, joten sopivalle lentäjälle siellä on tilaa pelleillä.
 
Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Jos väite, että lentämisessä nousut ja laskut ovat se vaarallinen osuus, pitää paikkaansa niin onko tuo ihme. Eihän tuossa hyppyhississä ole mitään muuta kuin pelkkää nousua ja laskua. Ja varmaan jonkinlainen paine pitää vähän kiirettäkin.
 
Ruotsissa on taas pudonnut laskuvarjokone. 9 kuollutta.


Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Varjokoneen lentäminen on ykis vaarallisimmista touhuista mitä lentämisessä voit tehdä. Pelkkää täydellä teholla nousua ja tyhjäkäynnillä laskeutumista. Teknisten riskien lisäksi lasti ja painopiste tekee itse lentämisestä yllättävän vaikeaa. Fifty fifty, jos näissä uutisissa ei ole lauennut kone, on lentäjä yleensä mokannut.
 
Olisiko kenelläkään muistikuvaa tai jotain juttua 90-luvun alussa Helsinki-Vantaalla DC-10:n laskeutumisesta, missä kiitoteillä oli auto, joka romuttui laskeutumisessa. Tuosta on hatarat tiedot, että kyseessä oli nimenomaan DC-10 ja auto oli sähkömiesten Ford Transit. DC-10 poistui Finnairin käytöstä 1996 ja käsittääkseni tuo tapahtui Finnairin kalustolla.

Vastataan vanhaan viestiin, mutta 4.2.1990 tapahtunut ja osallisina olivat MD-87 (OH-LMC) sekä Ford Transit (UTT-840).

Oheisessa linkistä Törmäys Helsinki-Vantaan kiitotiellä 1990 löytyy mm. tiivistelmä tutkintaraportista.
 
Ruotsissa on taas pudonnut laskuvarjokone. 9 kuollutta.


Näistä uutisista tulee jo tunne, että lentotoiminta on laskuvarjohyppäämisessä vaarallisempaa kuin itse hyppääminen.
Itse kävin laskuvarjohyppykurssin joskus 2009 ja kurssin teoriatunneilla käytiin läpi erilaisia harrastukseen liittyviä tilastoja. Muistaakseni se että jotain menee vituiksi hypyssä oli huomattavasti todennäköisempää kuin se että jotain menee vituiksi lentokoneessa vaikka mekin hypättiin jollain yskivällä 60-luvun Cessnalla jonka runko narisi kuin viimeistä päivää. Kuitenkin joka kerta myös lentäjällä itsellään oli varalta laskuvarjo mukana. Kuitenkin kaikista suurin murskatilasto kuolemissa ja loukkaantumisissa oli automatka lentokentälle ja takaisin. Tämä siis oli globaali tilasto ei Suomen.

Edit: Tosiaan siis en ole aktiivinen laskuvarjohyppääjä. Kävin vain tuolloin 2009 kurssin ja muutama hyppy sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaisi lentokoneesta hyppivienkin vaan laittaa moottori selkään ja ryhtyä paramotoristeiksi, niin on yksi riskitekijä vähemmän yhtälössä? ;)

Toi on käsittääkseni varsin turvallinen harrastus. Mutta ennen kaikkea kohtalosi on omissa käsissäsi eikä jonkun ikälopun lentokoneen ja lentäjän.
 
Kannattaisi lentokoneesta hyppivienkin vaan laittaa moottori selkään ja ryhtyä paramotoristeiksi, niin on yksi riskitekijä vähemmän yhtälössä? ;)

Toi on käsittääkseni varsin turvallinen harrastus. Mutta ennen kaikkea kohtalosi on omissa käsissäsi eikä jonkun ikälopun lentokoneen ja lentäjän.
Jonkin verran kun on tullut tuota harrastusta seurattua niin kyllä tuossakin on useita riskejä.
  • Ostat välineet väärältä valmistajalta => kuolemanloukku
  • Nouset ilmaan kun on epäoptimaalinen tuuli/ympäristö => tiput alas ja kuolet
  • Törmäät sähkölankoihin
  • Tiput vesistöön ja hukut
  • Kädetät varjon kontrolloinnin suhteessa tuleen => varjo menee ruttuun ja olet vapaapudotuksessa
  • Liian jyrkkä laskeutuminen => loukkaantuminen tai kuolema
  • Törmäys muun ilmaliikenteen kanssa
Ei se laskuvarjohyppääminen ole merkittävästi tuota vaarallisempaa eikä se varsinaisesti ole itse harrastuksen vika jos järjestöllä humalainen lentäjä ja huoltamaton budjetti kone käytössä.
 
Jonkin verran kun on tullut tuota harrastusta seurattua niin kyllä tuossakin on useita riskejä.
  • Ostat välineet väärältä valmistajalta => kuolemanloukku
  • Nouset ilmaan kun on epäoptimaalinen tuuli/ympäristö => tiput alas ja kuolet
  • Törmäät sähkölankoihin
  • Tiput vesistöön ja hukut
  • Kädetät varjon kontrolloinnin suhteessa tuleen => varjo menee ruttuun ja olet vapaapudotuksessa
  • Liian jyrkkä laskeutuminen => loukkaantuminen tai kuolema
  • Törmäys muun ilmaliikenteen kanssa
Ei se laskuvarjohyppääminen ole merkittävästi tuota vaarallisempaa eikä se varsinaisesti ole itse harrastuksen vika jos järjestöllä humalainen lentäjä ja huoltamaton budjetti kone käytössä.
Hukkuminen taitaa olla yleisin kuolinsyy paramotoristisessa ilmiössä, mutta yleisesti ottaen se on käsittääkseni turvallisempaa kuin esimerkiksi moottoripyöräily eikä noita riskejä kannata liikaa paisutella.

Koulutuksen merkitys on toki suurempi kuin lentokoneesta hyppimisessä. Mutta kun tietää mitä tekee niin aika turvallinen laji se on.

Voisin kuvitella että esimerkiksi moottoroitu riippuliito on vaarallisempaa, koska se ei sitten anna virheitä niin paljon anteeksi... Liitovarjo lentää käytännössä itsestään, kun taas riippuliidintä pitää lentää kuin lentokonetta.
 
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?

 
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?

Toisella foorumilla arvelivat, että olisikohan jäänpoistonestettä joutunut väärään paikkaan.
 
Finnairin kone joutunut palaamaan savun takia kentälle. Mitähän tapahtunut?


Savun näkeminen/haistaminen matkustamossa yläilmoissa olisi kyllä todella kuumottava kokemus. Hyvä, että ei pahempaa käynyt.
 
Toisella foorumilla arvelivat, että olisikohan jäänpoistonestettä joutunut väärään paikkaan.

Arvailu on osunut oikeaan ja OTKES on siitä myös tänään kertonut.

 
Lentäjiltä varsin onnistunut lasku ylipainoisella koneella välittömästi noususta sivutuuleen lähimmälle kiitotielle.

Tuollaisessa hätälaskussa on aina riskit, jos vertaa esim. miten kävi Aeroflopin 1492 lennolla.

Se näissä iltaroskisten uutisoinnissa ihmetyttää kun aina otsikoidaan savusta, tai jopa tulipalosta, vaikka kuvissa ja matkistajien haastatteluissa selviääxä että kyseessä on vesihöyryä. Ei ollut ensimmäinen kerta.
 
e näissä iltaroskisten uutisoinnissa ihmetyttää kun aina otsikoidaan savusta, tai jopa tulipalosta, vaikka kuvissa ja matkistajien haastatteluissa selviääxä että kyseessä on vesihöyryä. Ei ollut ensimmäinen kerta.

Ei se ihmetytä koska hätäsimmät haastateltavat aina kertovat kertovat haistaneensa savun, niin se oli parissa ekassa tästäkin casesta lukemassa uutisessa.
 
Ekana tuli mieleen, että ohjaaja on työntänyt koneen suoraan maahan kun noin nätisti suoraan menee. Varsin erikoisesti tullaan. Jos olisi perän ohjainpintojen menetys, kaipa se kone jollain tapaa jatkaisi lentämistä, tai vaappuisi alas tullessaan.

Saa nähdä mitä paljastuu. Toivottavasti sentään eivät lentäjät ole sakanneet moottorivikaista konetta.
 
1650541658078.png


voimme vain odottaa lisätietoa :smoke:

e:


Pelastuslaitos sai torstai-iltapäivällä kahden aikaan hälytyksen keskisuuresta ilmailuonnettomuudesta Porin lentokentällä.

Pelastuslaitos kuitenkin perui tehtävän ennen kohteeseen saapumista.


– Porin lentokentällä oli pienkone, joka oli päätynyt kiitoalueen ulkopuolelle nurmikolle. Paikalla oli lentokentän oma pelastusyksikkö, jotka kertoivat, ettei täällä tarvita pelastuslaitosta, kertoo Satakunnan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Janne Kumpulainen.

Pelastuslaitoksella ei ole tiedossa, mikä tämän aiheutti.

– Ei varmasti ole mistään kovin ihmeellisestä asiasta kyse. Saamme lisätietoja tapahtuneesta myöhemmin, Kumpulainen sanoo.

Pelastuslaitoksen tietojen mukaan tapahtunut ei aiheuttanut henkilö- tai kalustovahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta sitten välimereen tippu kone, ilmeisesti kakkosmies pisti röökiksi ja maski vuotanut happea.
 
Ei onneksi sentään turmaa tullut kun ap oli toki päällä, mutta herättäähän tämä ihmetystä. Eli kapteeni ja perämies ollut unilla ja koneeseen ei oltu siten saatu yhteyttä.

 
Ei onneksi sentään turmaa tullut kun ap oli toki päällä, mutta herättäähän tämä ihmetystä. Eli kapteeni ja perämies ollut unilla ja koneeseen ei oltu siten saatu yhte

Käsittämätöntä. Ja sitten vielä valehdellaan että radiossa vika
 
Katselin dokumenttia MH 370 lennosta ja siinä silloinen Australian pääministeri sanoi että kyseessä oli itsemurha/murha lento.
Oli ilmeisesti reilu 20 minuuttia neuvotellut ensin jostain (oli kiertänyt ympyrää ja sen jälkeen suunnistanut avomerelle).
Mahdollisesti halusi veljensä vapaaksi joka oli juuri tuomittu.





Kenen kanssa se oli neuvotellut ja mistä?
 
Katselin dokumenttia MH 370 lennosta ja siinä silloinen Australian pääministeri sanoi että kyseessä oli itsemurha/murha lento.
Oli ilmeisesti reilu 20 minuuttia neuvotellut ensin jostain (oli kiertänyt ympyrää ja sen jälkeen suunnistanut avomerelle).
Mahdollisesti halusi veljensä vapaaksi joka oli juuri tuomittu.





Kenen kanssa oli neuvotellut, ja miksi siitä ei ole kerrottu muissa lähteissä? Tuossa uutisessakaan ei ole mainittu mistään neuvotteluista.

Lentokoneen sisällä käydyistö neuvotteluista on vähän paha sanoa mitään, kun ei ole mustia laatikoita eikä muita tallenteita.
 
Olisihan se kiva tietää jos joku on tehnyt sen päätöksen että terroristien kanssa ei neuvotella ja veljen vapauttamisen sijaan 239 kuollutta.
Ei sillä että asiaan olisi jotain ylevää ratkaisua, eiköhän tuo ole se globaalisti normaali toimintatapa. Kai sitä olisi voinut pitkittää ja valehdella että veli vapautetaan jne...
Mutta tarvitsisi faktoja eikä vain oletuksia. Todennäköisempi vaihtoehtohan olisi että se 20 minuuttia on käytetty ihan vaan pilotin päänsisäiseen jallajallaan.
 
Salaliittoteoriahan tuo on, koska mitään näyttöä sen tueksi ei ole.

Ja mikä tuo "pyöri 20min paikallaan" juttu on? Missään virallisissa dokumenteissa tai uutisissa ei muistaakseni tuollaista ole esitetty. Eikös siellä ollut transponderi pois päältä, joten miten edes nähdä pyörikö se ympyrää jossain?
 
Salaliittoteoriahan tuo on, koska mitään näyttöä sen tueksi ei ole.

Ja mikä tuo "pyöri 20min paikallaan" juttu on? Missään virallisissa dokumenteissa tai uutisissa ei muistaakseni tuollaista ole esitetty. Eikös siellä ollut transponderi pois päältä, joten miten edes nähdä pyörikö se ympyrää jossain?
Tässä videossa joku oli seuraillut jollain amatööriradiolla lentorataa ja tässäkin mainitaan 20 minuutin holding pattern. Dokumentin todenperäisyydestä ei ole hajua kun en tekniikkaa tunne.
 


Tuossa 47 minuutin kohdalla kerrotaan mielenkiintoisesta löydöstä, että lentäjä olisi simulaattorilla harjoitellut lentämistä sinne mihin hän lopulta lensi oikealla koneella matkustajat mukanaan.
Alkaa olla aika selvä peli että pilotti murhasi matkustajat.

Kertoo myös hallitusten luotettavuudesta kun alistuvat tuollaiseen salaamiseen.
Käyttäytyvät kuin eivät haluaisi vasikoida (ettei heitä vasikoida?).
Kriminaalit hallitsee politiikassa.

Kyllähän toi simulaattori lento, tai lennot, on ollut tiedossa alusta asti. Ei sitä kukaan salaillut ole. Ja lensi mihin? Eikait sitäkään tiedetä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 918
Viestejä
4 413 370
Jäsenet
73 268
Uusin jäsen
HassuHannu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom