En tiedä, miten tuo huitaisukommentti minun viestiin liittyy. En minäkään usko, että pilotin kultaketju osui kytkimiin. Uskon siihen, että pilotti käänsi kytkimet, vaikka tarkoitus oli tehdä jotain muuta.
No hyvä että tästä ollaan samaa mieltä.
Mä en oikein ymmärrä näitä sun viestejä. Onkohan meillä joku terminologinen väärinkäsitys.
Minä kutsun vahingoksi sellaista mikä ei ole tahallista.
Eli jos vedät laipat sisään vaikka aikomuksesi oli nostaa telineet, niin se on vahinko.
Ihmisen alttius tehdä virheitä ja luontainen pyrkimys mieluummin selviytyä kuin kuolla.
Onnettomuuksia on ennenkin sattunut mitä ihmeellisempien mokien takia. Kuitenkin vain harvoissa tapauksissa mokat ovat osoittautuneet tietoiseksi toiminnaksi koneen pudottamiseksi.
Ehkä osittain termikysymys mutta ei pelkästään.
Mutta jos nyt selkeyden vuoksi jaetaan teoriat luokkiin lentäjien toimien ja tarkoituksellisuuden mukaan:
A) Lentäjät eivät tehneet mitään väärin, teknisen vian vuoksi molemmat kytkimet ja tai molemmat niitä käsittelevät tietokoneet + tallennin hajosivat samaan aikaan.
B) Lentäjät eivät tarkoittaneet tehdä juuri tuolloin mitään vaan huitovat jotakin ja käänsivät molemmat kytkimet pois.
C) Lentäjän piti kääntää jotain muuta (esim. ottaa telineet ylös), mutta käänsivät noita.
D) Lentäjä käänsi tarkoituksella noita kytkimiä tietäen mitä ne ovat ja mitä ne tekevät (oli sitten lopulinen tarkoitus koneen tuho, tai sankarillinen pelastus tai huomion haku tai mitä vaan).
… niin sanoisin että A ja B voidaan sulkea käytännössä varmasti pois, ja kaikki selitykset niiden puolesta menee kaukaa haetuksi ad hociksi.
C on sitten vielä jossain määrin mahdollisuuksien rajoissa, ainakin jos kuvitellaan vaikka että taustalla olisi vielä joku tajunnan tasoa laskeva tekijä (sairaskohtaus, päihteet tms.) Mutta se että, tyyliin sekoittaa yhden laskutelinevivun, joka sijaitsee ihan eri paikassa, kahteen kytkimeen, joita kääntää päinvastaiseen suuntaan yksi kerrallaan, ja joihin ei normaalisti ikinä kosketa tuossa vaiheessa lentoa, ja tämän jälkeen ei moottoriäänien hiipuessakaan tajua mitä teki… ei käy järkeen, ainakaan ilman sitä tajunnan tasoa laskevaa tekijää.
Pointti tässä on että vaikka virheitä toki tapahtuu kaikille ihmisille ei se tarkoita, että mikä tahansa virheskenaario on uskottava. Tietynlaisia virheitä tapahtuu, toisenlaisia ei tapahdu. Eikä tuollaista virhettä ole ikinä tapahtunut, virheitä kyllä, paljonkin, mutta niissä on joku ymmärrettävämpi logiikka, eli vaikkapa ollaan sammuttamisessa sitä toista moottoria ja sammutetaan väärä, sinänsä ihan samalla proseduurilla.
On vähän eri asia käynnistää Firefox kun piti käynnistää Chrome viereisestä pikakuvakkeesra, vahingossa ottaa SSH yhteys firman palvelimelle ja tyhjentää se kun piti vaan käynnistää se Chrome. Ensimmäisen kaltaisia virheitä köy kaikille jälkimmäistä selitystä ei usko kukaan, koska sellaisia virheitä ei tapahdu, ainakaan ilman sitä tajunna tason laskua syystä x.
Se nyt on selvää että täysin varma tapahtumien kulusta ei voi olla kukaan, mutta tarkoituksellisuus (jälleen kerran, riippumatta siitä mikä se lopullinen suunnitelma oli tai oliko sellaista) on vaan minusta noin Occamin partaveitsen mukaan se todennäköisin.
Tarkoitin enemmänkin noiden pilottien välistä keskustelua. Jos toinen alkaa lyömään hanttiin, niin luulisi, että siinä nauhurissa olisi jonkinsorttista riitelyä "What are you doing?" "Stop it!" "Are you crazy?" jne. jne. Tuossa ei tarvisi niinkään spekuloida, vaan lainata suoraan sitä, mitä se nauhuri on nauhoittanut.
Mutta joo, toki on myös mahdollista, että siellä nauhoituksessa kuuluu jotain, mutta se on liian epämääräistä tässä vaiheessa julkaistavaksi.
Minusta tuossa on ihan inhimillistä, että jos jotain täysin käsittämätöntä ja odottamatonta tapahtuu yhtäkkiä niin menee hetki tajuta tilanne ja/tai voi kyseenalaistaa itseään sen suhteet että tajusiko nyt oikein tai onko toisella lentäjällä nyt jotain tietoa mitä minulla ei miksi toimisi noin (varsinkin jos se on kapteeni joka nuo sammutti, sitähän ei ole kerrottu kumpi asiasta kysyi kummalta).