Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Tuossa tilanteessa moni muu kone olisi tullut tonttiin, mutta suihkuhävittäjistä nimenomaan Hornetilla on erinomaiset hidaslento-ominaosuudet ja hallittavuus suurilla kohtauskulmilla.

Esim F-16n ohjaustietokone ei olisi antanut vetää ylös yhtä jyrkällä kohtauskulmalla kuin mitä tuossa ihan lopussa teki, koska koneen ohjauspinnoissa ei riittäisi voima oikaisuun/nokan palauttamiseen alas vaan jos koneen kohtauskulma nousisi selvästi yli 30 asteeseen, kone jäisi lentämään maha edellä ja sakkaisi.

f-16lla muistaakseni kohtauskulmarajoitin n. 26 asteessa ja sitä ei voi kytkeä pois päältä, hornetilla muistaakseni oletuksena 35 asteessa ja sen voi kytkeä pois päältä ja kone säilyttää hallittavuutensa hyvin vielä jollain yli 50 asteen kohtauskulmalla, on taidettu lentonäytöksissä nähdä jopa 70 asteen hallittuja temppuja.
 
Tuossa tilanteessa moni muu kone olisi tullut tonttiin, mutta suihkuhävittäjistä nimenomaan Hornetilla on erinomaiset hidaslento-ominaosuudet ja hallittavuus suurilla kohtauskulmilla.

Esim F-16n ohjaustietokone ei olisi antanut vetää ylös yhtä jyrkällä kohtauskulmalla kuin mitä tuossa ihan lopussa teki, koska koneen ohjauspinnoissa ei riittäisi voima oikaisuun/nokan palauttamiseen alas vaan jos koneen kohtauskulma nousisi selvästi yli 30 asteeseen, kone jäisi lentämään maha edellä ja sakkaisi.
Kyllä, tuo Hornetin ns. high-alfa kohtauskulma oli tuossa espanjan tapauksessa varmaankin koneen ja pilotin pelastus. Hornetin (ja lentäjien) taitoja ja ominaisuuksia on viime aikoina ihasteltu esim. taannoisessa brittien RIAT 2025 lentonäyttelyssä. Aika vaikuttavaa settiä vaikkapa tässä videossa, jossa myös näkee millaisessa kohtauskulmassa Hornetti voikaan lentää (alkaen n. 5min kohdasta):



Tämähän tosin ei enää liity lento-onnettomuuksiin juurikaan (ehkä vain siihen miten F/A 18:lla niistä voi välttyä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 360
Viestejä
4 870 208
Jäsenet
78 566
Uusin jäsen
kuurailmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom